PDA

Bekijk Volledige Versie : Lesbische leerkracht op christelijke school



super ick
21-06-11, 14:40
Een ouderpaar heeft hun twee kinderen van een basisschool in Alblasserdam gehaald. De ouders hadden van de school te horen gekregen dat één van de leraren uit de kast was gekomen als lesbienne en dat zij volgend jaar met haar vriendin gaat trouwen.


Een ander ouderpaar twijfelt nog, laat voorzitter Leo Tukker van de Vereniging tot Stichting en Instandhouding van een School met den Bijbel te Alblasserdam aan het Algemeen Dagblad weten: "We hebben met twee ouderparen intensieve gesprekken hierover en dat was niet eenvoudig."

Er is overigens geen sprake van dat de vrouw wordt ontslagen vanwege haar geaardheid, aldus Tukker: "Zij is een uitstekende leerkracht. Wij zijn bovendien van mening dat ze de bijbelse boodschap goed uitdraagt."

Eric de Blois
21-06-11, 17:15
Merkwaardig. Waarom zou je als lesbienne een homofobe kwaadaardige religie willen uitdragen aan onschuldige kinderen? Roze bijbels uitdelen? Ze zal vast niet uit deuteronomium lezen. Het zullen wel verhaaltjes zijn van een brave god die van kinderen houdt. Christenen mogen kennelijk wel liegen als het om zieltjes winnen gaat. De god uit het oude testament heeft meer weg van Michael Myers dan van Gandhi.

reallife
22-06-11, 04:16
Merkwaardig. Waarom zou je als lesbienne een homofobe kwaadaardige religie willen uitdragen aan onschuldige kinderen? Roze bijbels uitdelen? Ze zal vast niet uit deuteronomium lezen. Het zullen wel verhaaltjes zijn van een brave god die van kinderen houdt. Christenen mogen kennelijk wel liegen als het om zieltjes winnen gaat. De god uit het oude testament heeft meer weg van Michael Myers dan van Gandhi.

Eigenlijk denk je op dezelfde manier als de ouders die hun kind om die reden van school hebben gehaald

Eric de Blois
22-06-11, 05:32
Eigenlijk denk je op dezelfde manier als de ouders die hun kind om die reden van school hebben gehaald

Nee, dat is niet hetzelfde. Ik ben juist heel tolerant jegens homoseksualiteit. Maar ik vind wel dat je dan consequent moet zijn. Je kunt niet én homo zijn en gelijkertijd als onderwijzer van een christelijke school normen en waarden uitdragen die lijnrecht staan tegen over de eigen opvattingen en gedragingen.
De bijbel keurt homoseksualiteit totaal af. Je bent dan als christelijke onderwijzer niet consequent een boodschap uit een homofoob boek over te dragen aan de leerlingen terwijl je zelf homo bent. Ik vind daarom ook dat ik als biseksueel niets te zoeken heb in de kerk of op een christelijke school. God houdt niet van homo's. Daar is het oude testament, dat nog steeds geldig is voor christenen heel helder over. Ik zou mijn kinderen vanuit mijn principe niet naar een christelijke school sturen. Een atheïstische school met een homoseksuele leraar zou voor mij geen probleem zijn. Dus nee, ik ben niet als die ouders.

super ick
22-06-11, 08:51
Nee, dat is niet hetzelfde. Ik ben juist heel tolerant jegens homoseksualiteit. Maar ik vind wel dat je dan consequent moet zijn. Je kunt niet én homo zijn en gelijkertijd als onderwijzer van een christelijke school normen en waarden uitdragen die lijnrecht staan tegen over de eigen opvattingen en gedragingen.
De bijbel keurt homoseksualiteit totaal af. Je bent dan als christelijke onderwijzer niet consequent een boodschap uit een homofoob boek over te dragen aan de leerlingen terwijl je zelf homo bent. Ik vind daarom ook dat ik als biseksueel niets te zoeken heb in de kerk of op een christelijke school. God houdt niet van homo's. Daar is het oude testament, dat nog steeds geldig is voor christenen heel helder over. Ik zou mijn kinderen vanuit mijn principe niet naar een christelijke school sturen. Een atheïstische school met een homoseksuele leraar zou voor mij geen probleem zijn. Dus nee, ik ben niet als die ouders.

Tja, zo kijk er op een relimanier tegenaan.
Er wordt op vele manieren 'gezondigd'. Maar het ligt eraan hoe je er mee omgaat.
Welke zonden moeten de mensen veroordelen en hoever gaan ze daarin? Dat is volgens mij de vraag.
En gelovigen doen dat heel divers. Zoals je kunt lezen.

Eric de Blois
22-06-11, 14:49
Tja, zo kijk er op een relimanier tegenaan.
Er wordt op vele manieren 'gezondigd'. Maar het ligt eraan hoe je er mee omgaat.
Welke zonden moeten de mensen veroordelen en hoever gaan ze daarin? Dat is volgens mij de vraag.
En gelovigen doen dat heel divers. Zoals je kunt lezen.

Heel divers ja. Zo divers dat ze uit eigen belang zo maar bijbelse regels negeren. Dat is de verlichting. Zo licht of zwaar als dat nodig is om prettig te kunnen leven. Dat heeft natuurlijk weinig met principes te maken.

Om te definiëren wat precies een zonde is kunnen we het oude testament lezen. Homo's en andere zondaren slaan gewoon bepaalde delen over in de trant van: het is niet lettelijk bedoeld. Pardon? Niet letterlijk omdat het misschien niet uit komt?

Als de bijbel het woord van God is, dan spreekt god ons gewoon letterlijk toe. God wil begrepen worden, zijn boodschap is helder. Geen satire, geen grapjes, geen onbegrijpelijke teksten. Wie er in gelooft moet er dus ook naar leven. Anders kun je het gewoon zoals ik in de prullenbak dumpen.

Wie niet in delen van de bijbel gelooft, moet het boek maar helemaal aan de kant doen. Er zijn voor iedere beslissing in ons leven genoeg redelijke argumenten te bedenken om te bepalen wat juist, neutraal of onjuist is.

super ick
22-06-11, 15:12
Heel divers ja. Zo divers dat ze uit eigen belang zo maar bijbelse regels negeren. Dat is de verlichting. Zo licht of zwaar als dat nodig is om prettig te kunnen leven. Dat heeft natuurlijk weinig met principes te maken.

Om te definiëren wat precies een zonde is kunnen we het oude testament lezen. Homo's en andere zondaren slaan gewoon bepaalde delen over in de trant van: het is niet lettelijk bedoeld. Pardon? Niet letterlijk omdat het misschien niet uit komt?

Als de bijbel het woord van God is, dan spreekt god ons gewoon letterlijk toe. God wil begrepen worden, zijn boodschap is helder. Geen satire, geen grapjes, geen onbegrijpelijke teksten. Wie er in gelooft moet er dus ook naar leven. Anders kun je het gewoon zoals ik in de prullenbak dumpen.

Wie niet in delen van de bijbel gelooft, moet het boek maar helemaal aan de kant doen. Er zijn voor iedere beslissing in ons leven genoeg redelijke argumenten te bedenken om te bepalen wat juist, neutraal of onjuist is.

M.a.w. alles letterlijk nemen of van je geloof afstappen?

Eric de Blois
22-06-11, 15:39
M.a.w. alles letterlijk nemen of van je geloof afstappen?

Ja dat lijkt mij de meest principiële optie. Eigenlijk zijn die orthodoxen knetter gek, maar wel principiëel. Ik heb die malle folklore van het geloof in de bijbelse god ook met de nodige minachting van mij afgeworpen. Dat was een grote bevrijding en enorme bevrediging. Ik ben sindsdien veel gelukkiger.

super ick
22-06-11, 16:41
Ja dat lijkt mij de meest principiële optie. Eigenlijk zijn die orthodoxen knetter gek, maar wel principiëel. Ik heb die malle folklore van het geloof in de bijbelse god ook met de nodige minachting van mij afgeworpen. Dat was een grote bevrijding en enorme bevrediging. Ik ben sindsdien veel gelukkiger.

Daar kan ik niet over meepraten want nooit een god aanbeden. En toch gelukkig!

Eric de Blois
22-06-11, 16:51
Daar kan ik niet over meepraten want nooit een god aanbeden. En toch gelukkig!

Dan zitten we op dezelfde lijn met ieder een eigen historie. Dat 'en toch' mag je vervangen door 'ik ben heel'. God maakt veel mensen ongelukkig. Dat is denk ik ook zijn opzet.








.

super ick
22-06-11, 21:15
Dan zitten we op dezelfde lijn met ieder een eigen historie. Dat 'en toch' mag je vervangen door 'ik ben heel'. God maakt veel mensen ongelukkig. Dat is denk ik ook zijn opzet..

Aha, jij hebt hem door?

reallife
22-06-11, 23:37
De bijbel keurt homoseksualiteit totaal af. Je bent dan als christelijke onderwijzer niet consequent een boodschap uit een homofoob boek over te dragen aan de leerlingen terwijl je zelf homo bent. Ik vind daarom ook dat ik als biseksueel niets te zoeken heb in de kerk of op een christelijke school. God houdt niet van homo's.

Ergens staat er een kerk waarop de deur het volgende staat aangegeven:

'Zondaars van harte welkom.

Mensen met een zondeloos leven, kom binnen en vertel ons hoe je dat klaarspeelt.' ;)

Eric de Blois
22-06-11, 23:57
Ergens staat er een kerk waarop de deur het volgende staat aangegeven:

'Zondaars van harte welkom.

Mensen met een zondeloos leven, kom binnen en vertel ons hoe je dat klaarspeelt.' ;)

Leuk.

Ja, er staat in de bijbel ook wie zonder zonder is werpe de eerste steen. Wat is dan de definitie van een zonde? Ik vind dat het toegeven aan seksuele behoeften zolang deze niet geweldadig zijn of opgedrongen worden aan de ander geen zonde is. Als god ons heeft geschapen - iets wat ik niet geloof - dan heeft hij dus ook homoseksuele gevoelens geschapen. Want God staat aan de basis van alles, geredeneerd vanuit het geloof. Maar een God die de bewoners van Sodom en Gomorra uitmoord omdat deze ongeremd van sex genieten, is immoreel. Zo'n God kan onmogelijk de schepper zijn van het universum. Van een god die niet van homo's en anders geaarde mensen houdt, kun je niet houden. Zo'n God discrimineert leven wat hij zelf geschapen heeft. Dat is onacceptabel. God moet ons een goed voorbeeld geven. Maar alles wat deze god doet is mensen uitsluiten, onderscheid maken, geweldadig optreden, mensen opruimen etc. Dat zo'n God ons notabene de les wil leren is echt absurd. Deze geweldenaar kan niet anders dan de creatie zijn van een zeer geweldadig volk.

Ready?
23-06-11, 00:01
Ik neem Christenen niet serieus...

reallife
23-06-11, 01:23
Leuk.

Ja, er staat in de bijbel ook wie zonder zonder is werpe de eerste steen. Wat is dan de definitie van een zonde?

Ben geen theoloog, in de verste verte niet dus hecht niet teveel waarde aan mijn antwoorden maar ik kan wel wat dingen met je delen. Want antwoorden heb ik niet veel. Het is een illusie dat geloof veel antwoorden geeft. Eerder roept het meer vragen op.

Denk dat het woord ' liefdeloosheid,' het dichts bij een definitie van het begrip 'zonde,' komt. En dan bedoel ik niet alleen liefdeloosheid naar andere mensen maar ook naar bijv de natuur. (nu klink ik als een eco-christen)


Ik vind dat het toegeven aan seksuele behoeften zolang deze niet geweldadig zijn of opgedrongen worden aan de ander geen zonde is. Als god ons heeft geschapen - iets wat ik niet geloof - dan heeft hij dus ook homoseksuele gevoelens geschapen. Want God staat aan de basis van alles, geredeneerd vanuit het geloof. Maar een God die de bewoners van Sodom en Gomorra uitmoord omdat deze ongeremd van sex genieten, is immoreel. Zo'n God kan onmogelijk de schepper zijn van het universum. Van een god die niet van homo's en anders geaarde mensen houdt, kun je niet houden. Zo'n God discrimineert leven wat hij zelf geschapen heeft. Dat is onacceptabel. God moet ons een goed voorbeeld geven. Maar alles wat deze god doet is mensen uitsluiten, onderscheid maken, geweldadig optreden, mensen opruimen etc. Dat zo'n God ons notabene de les wil leren is echt absurd. Deze geweldenaar kan niet anders dan de creatie zijn van een zeer geweldadig volk.

Sodom en Gomorra zijn niet vernietigd om de homoseksuele gevoelens van de inwoners. Maar los van dat, in het bijbelverhaal zijn ze vernietigd wat de oorzaak ook was. Ik heb zelf ook heel veel moeite met dit soort bijbelgedeelten en geen antwoorden op de vragen die dan vanzelf bij de meeste mensen opkomen.

Maar ondanks mijn vraagtekens bij veel bijbelse verhalen vertrouw ik uiteindelijk juist op de liefde van God voor mensen en heel de schepping. Waarom ik daar op blijf vertrouwen kan ik niet uitleggen. Mijn leven zelf is bepaald niet het geijkte leven van een christen te noemen, die braaf iemand van zijn eigen geloof trouwt en een regelmatig leven leidt. Voor mij is het leven een soort zoektocht. De bijbel is voor mij geen letterlijk leefplan, want God is te groot om in een boek te vangen. Misschien meer een inspiratiebron. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand niet gelooft, of anders denkt, er zijn zoveel onbeantwoorde vragen.

reallife
23-06-11, 01:25
Ik neem Christenen niet serieus...

De wereld zou misschien een mooiere plek zijn als anderen wat meer serieus namen en onszelf wat minder ;)

super ick
23-06-11, 08:23
Ben geen theoloog, in de verste verte niet dus hecht niet teveel waarde aan mijn antwoorden maar ik kan wel wat dingen met je delen. Want antwoorden heb ik niet veel. Het is een illusie dat geloof veel antwoorden geeft. Eerder roept het meer vragen op.

Denk dat het woord ' liefdeloosheid,' het dichts bij een definitie van het begrip 'zonde,' komt. En dan bedoel ik niet alleen liefdeloosheid naar andere mensen maar ook naar bijv de natuur. (nu klink ik als een eco-christen)



Sodom en Gomorra zijn niet vernietigd om de homoseksuele gevoelens van de inwoners. Maar los van dat, in het bijbelverhaal zijn ze vernietigd wat de oorzaak ook was. Ik heb zelf ook heel veel moeite met dit soort bijbelgedeelten en geen antwoorden op de vragen die dan vanzelf bij de meeste mensen opkomen.

Maar ondanks mijn vraagtekens bij veel bijbelse verhalen vertrouw ik uiteindelijk juist op de liefde van God voor mensen en heel de schepping. Waarom ik daar op blijf vertrouwen kan ik niet uitleggen. Mijn leven zelf is bepaald niet het geijkte leven van een christen te noemen, die braaf iemand van zijn eigen geloof trouwt en een regelmatig leven leidt. Voor mij is het leven een soort zoektocht. De bijbel is voor mij geen letterlijk leefplan, want God is te groot om in een boek te vangen. Misschien meer een inspiratiebron. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat iemand niet gelooft, of anders denkt, er zijn zoveel onbeantwoorde vragen.

Mooi gezegd.
Vooral 'eco-christen' :hihi: zijn die recyclebaar ofzo?

marces
23-06-11, 08:36
Ik neem Christenen niet serieus...

Ik neem geen enkel geloof serieus. Voor mij heeft het sprookjesboek van de gebroeders Grimm net zoveel waarde als al die andere onzinnige boeken. Helaas is het zo dat er veel mensen zijn die het geloof uitermate serieus nemen en het zelfs als de exclusieve waarheid zien. Bizar. Het gaat dan zelfs zo ver dat ze allerlei achterlijke gebruiken uit naam van het "geloof" gaan bezigen, en ook vinden dat ze daar recht op hebben - zoals onverdoofd slachten. De barbaren. Ongelofelijk.

reallife
23-06-11, 09:12
Vooral 'eco-christen' :hihi: zijn die recyclebaar ofzo?

Zoiets :hihi:

Opkomend verschijnsel binnen wedergeboren jong Nederland is de ecochristen. Hij neigt naar de linkerzijde van het politieke spectrum, ‘bidt voor de natuur’, ziet geldzucht als ‘de wortel van alle kwaad’. Via websites als activist.nl van Tearfund en organisaties als Time to Turn keert hij zich tegen het materialisme. Het Westers beschavingsfetisjisme dat de groene christen ten toon spreidt lijkt soms verdacht veel op dat van de SP-jongere.

Groen en in de Heer (http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=242)

Er is overigens ook een islamitische variant.

De Koran zou ook voor Nedermoslims een thema als biodiversiteit toegankelijker maken dan de korenwolf en de panda nu doen. „Er zijn talloze soera’s in de Koran die getuigen van het belang van andere levende wezens”, zegt Köker, zelf afgestudeerd mijnbouwkundige in Delft. „Een soera beschrijft dat alle planten en bomen de eer van Allah zingen. Een goede moslim gedraagt zich dus ook verantwoordelijk naar zijn omgeving. Wie er voor zorgt dat medewezens uitsterven moet in het hiernamaals verantwoording afleggen.”

Volgens Köker is de kleur van de islam groen. „Mohammed was de eerste stichter van een natuurreservaat”, zegt hij. „Hij liet een gordel van bomen planten genaamd El Gabe bij Medina, en rond Mekka stelde hij een reservaat in waar geen bomen gekapt mochten. Ook gold hier een jachtverbod. Hij stelde zelfs speciaal wachters aan om hier toezicht op te houden.”

Godsdiensten even goed als slecht voor natuur (http://www.rypkezeilmaker.nl/typo/index.php?id=192)

justus
23-06-11, 17:11
Ik neem geen enkel geloof serieus. Voor mij heeft het sprookjesboek van de gebroeders Grimm net zoveel waarde als al die andere onzinnige boeken. Helaas is het zo dat er veel mensen zijn die het geloof uitermate serieus nemen en het zelfs als de exclusieve waarheid zien. Bizar. Het gaat dan zelfs zo ver dat ze allerlei achterlijke gebruiken uit naam van het "geloof" gaan bezigen, en ook vinden dat ze daar recht op hebben - zoals onverdoofd slachten. De barbaren. Ongelofelijk.


dat sprookjesboek is beter geschreven...

Isch
25-06-11, 17:57
dat sprookjesboek is beter geschreven...

Niets is mooier dan de Qoran, dude.

H.P.Pas
25-06-11, 18:08
Niets is mooier dan de Qoran, dude.

Om dat te kunnen zeggen moet je heel veel gelezen hebben...
En dan nog, smaken verschillen.
Als ik naar een onbewoond eiland verbannen word en 20 boeken mee mag nemen is de Koran er zeker niet bij.