PDA

Bekijk Volledige Versie : Stadsmens heeft gestresst brein



Joesoef
23-06-11, 05:37
Stadsmens heeft gestresst brein

Maarten Keulemans − 23/06/11, 05:00

Stadsmens heeft gestresst brein - Wetenschap & Gezondheid - VK (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2672/Wetenschap-Gezondheid/article/detail/2456292/2011/06/23/Stadsmens-heeft-gestresst-brein.dhtml)



Stadsmensen hebben echt andere hersenen dan plattelandsbewoners. Hun emotiecircuits staan scherper afgesteld. Dat verklaart mogelijk waarom inwoners van de stad zoveel vaker last hebben van schizofrenie, angststoornissen en depressies. Dat schrijven Duitse onderzoekers in het vakblad Nature.
De wetenschappers bekeken de hersenscans van tientallen vrijwilligers die een stressvolle rekenopdracht deden. De emotiegebieden van stedelingen bleken daarop heftiger te reageren dan die van plattelandsmensen. Hoe langer een proefpersoon in de stad had gewoond en hoe groter de stad waarin hij woonde, des te sterker het effect.

Dat stedelingen meer risico lopen op geestesziekten, was al bekend: zo hebben stadsmensen een tweemaal zo grote kans op schizofrenie en ruim 20 procent meer kans op angststoornissen. Onduidelijk was echter hoe dat komt.

Ontheemd
Maar, zo schrijven de Duitsers in Nature, de gedachte is 'interessant' dat het door de vele inwoners van een stad komt. Stadsbewoners zouden daardoor gestresst raken, bijvoorbeeld doordat ze ontheemd raken of juist bekneld in lastige spelletjes tussen groepen mensen. Met als gevolg de gestresste hersenstructuren die de Duitse wetenschappers op de hersenscans zagen. 'Deze zelfde patronen zijn intrigerend genoeg al eerder in verband gebracht met een verhoogde aanleg voor psychiatrische aandoeningen', aldus emotiedeskundige Ralph Adams in een begeleidend commentaar.

De resultaten moeten nog wel door andere wetenschappers worden bevestigd, benadrukt de Maastrichtse psychiater Jim van Os, die het Duitse onderzoek mede coördineert. 'Maar epidemiologisch is dit erg interessant. We weten nog weinig over de biologische mechanismen die bepalen waarom de een wel, en de ander geen aandoening krijgt.'
Momenteel woont iets meer dan de helft van de wereldbevolking in de stad. De verwachting is dat dit aantal zal stijgen tot bijna 70 procent in 2050.

Lees zaterdag meer in de Volkskrant over Stress in de stad.

justus
23-06-11, 07:34
als er teveel ratten in een kooi zitten gaan ze elkaar ook bijten en opvreten...

knuppeltje
23-06-11, 07:36
Heb altijd al gedacht dat er hier veel stadsmensen zitten.

(leen)
24-06-11, 19:31
Toch maar de steden verlaten,ontgroepen.

mark61
25-06-11, 00:15
Pol Pot had een vooruitziende blik.

Bart.NL
25-06-11, 06:44
Pol Pot had een vooruitziende blik.

Niet alleen Pol Pot.

Blood and soil - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_and_soil)

Nu leeft 50% van de wereldbevolking in steden.

Dat kan uiteraard niet goed gaan want deze mensen hebben geen overlevingsvaardigheden.

Mark
25-06-11, 07:35
is dit een eufemistische manier om te zeggen dat dorpelingen wat traag zijn?

justus
25-06-11, 08:13
is dit een eufemistische manier om te zeggen dat dorpelingen wat traag zijn?

als er veel dieren op een klein territorium zitten wordt de drang naar voedsel obsessief omdat er domweg te weinig is-> stress. zo ook bij de zoogdier mens.
als dorpelingen traag zijn is dat vooral door het gebrek aan obsessief gedrag veroorzaakt door ruimtebeperking.
overigens 'wat de boer niet kent dat vreet ie niet' is ook hier van toepassing-> riant traditioneel gedrag met conservatieve ideeën.

(leen)
25-06-11, 08:56
Hoeveel van de prikkers zijn eigenlijk kernbewoners?

Mark
25-06-11, 09:25
ik woon in een stad met 6 miljoen mensen, ik stress pas als ik in the middle of nowhere ben zonder 24 uurs hypermarkten.

knuppeltje
25-06-11, 09:41
ik woon in een stad met 6 miljoen mensen, ik stress pas als ik in the middle of nowhere ben zonder 24 uurs hypermarkten.

Ben benieuw of jij dat nog zo zou zijn als dat op dezelfde manier moest als meesten van die 6 miljoen.