PDA

Bekijk Volledige Versie : Marcheert sultan Erdogan straks Syrië binnen?



super ick
23-06-11, 22:02
Marcheert sultan Erdogan straks Syrië binnen?

woensdag 22 juni 2011 10:57




In de Syrische kwestie wil Turkije een belangrijke rol gaan spelen

Is de Arabische misère veroorzaakt door Israël? Was Israël de oorzaak van alle ellende in het Midden-Oosten?

De zogenaamde deskundigen die alle problemen van de moslims aan Israël en het conflict rond de Joodse staat toeschreven, zwijgen dezer dagen als het graf.

De Arabische storm heeft bewezen dat de Arabische woede niets heeft te maken met de staat Israël en het lot van Palestijnen. De Arabische woede wordt veroorzaakt door de despotische Arabische staten en de islamitische cultuur zelf.

Zondebok
Er waren tal van activisten die keer op keer beweerden dat het grootste probleem van de Arabische wereld het Palestijnse conflict is. Nu zien we dat deze bewering niet klopt. Dit konden ze tien jaar geleden ook al weten. Israël was een prachtige zondebok voor falende staten en culturen.

Midden-Oosterse politici en diplomaten zijn erg bezorgd over de toestand van Syrië. Het land koerst op een regelrechte burgeroorlog af.

Een oude regel zegt dat als een tiran, nadat hij bloedbaden heeft aangericht, over vrijheid en democratie spreekt, het einde van zijn regime nabij is. Voor de tweede keer in een korte tijd kondigde president Bashar al-Assad algemene amnestie en vrijlating van politieke gevangenen aan. Tegelijkertijd organiseerde hij een pro-regeringsdemonstratie die tot meer chaos en confrontatie heeft geleid.

Slachtoffer
Assad is slachtoffer van zijn innige vriendschap met Iran, Hamas en Hezbollah. Hij probeerde met zogenaamde demonstraties bij de grens met Israël de aandacht van het volk op de Palestijnen te vestigen. Deze goedkope stunt heeft alleen gewerkt bij de westerse media. Het Syrische volk trapte er niet in.

Sindsdien hebben demonstranten nog meer vlaggen van het islamitische Iran en Hezbollah verbrand. Bovendien gelooft het Syrische volk dat de troepen van de Quds-divisie van de Iraanse Revolutionaire Garde en Libanezen betrokken zijn bij de onderdrukking van demonstranten. Dit is ook bevestigd door het Witte Huis.

Scenario's
Wat zijn de mogelijke scenario’s voor Syrië? De top van het Syrische leger bestaat uit familieleden van Assad en andere Alevieten. Maar het corpus van het leger bestaat voornamelijk uit de Soennieten. Niet onbegrijpelijk, omdat zij de meerderheid vormen. Deze onnatuurlijke toestand, waarin een minderheid met geweld over de meerderheid regeert, is niet langer te handhaven.

Soldaten en lagere officieren kunnen deserteren en zich bij het volk aansluiten. Gebeurt dit, dan ontstaat een gewelddadig conflict tussen de bevolking en een paar officieren. Kiest de Alevitische minderheid daarbij de kant van de officieren, dan wordt het een burgeroorlog.

Turkije
In de Syrische kwestie wil Turkije een belangrijke rol gaan spelen. Daarom mogen alle oppositionele Syrische groepen in Turkije vergaderen. Ook heeft Turkije zijn grenzen geopend voor de vluchtelingen. Weet u waarom? Om met behulp van de vluchtelingen een humanitaire casus te veroorzaken. Een casus die ook een casus belli kan worden om de humanitaire catastrofe te beëindigen.

Er doet namelijk een hardnekkig gerucht de ronde dat de Turkse regering in geval van een volksopstand in Syrië zal ingrijpen. Mochten de Alevitische officieren vliegtuigen willen inzetten om daarmee het volk te bombarderen, dan wil Turkije deze vliegtuigen neerhalen.

Bovendien zou Turkije in Syrië een soort neutrale zone willen creëren voor de opstandelingen. Onder deze omstandigheden kan binnen een paar dagen een eind komen aan het regime van Assad en de burgeroorlog.

Nieuwe realiteit
Daarmee begint dan ook een nieuwe politieke en militaire realiteit: de Turken zijn dan na ruim een eeuw terug in het Midden-Oosten.

Niemand weet wat de gevolgen van deze Turkse actie zullen zijn. Een buitenlands conflict zal de positie van de regerende islamisten van premier Erdogan alleen maar versterken. Daarmee kunnen ze de Turkse nationalisten van de kaart vegen.

Dit alles hoeft niet te gebeuren als de Alevitische minderheid zich bij de meerderheid van de bevolking aansluit. In dat geval zal de eenheid van het volk behouden blijven.

Misdrijven
Intussen pleegt het regime van Assad de gruwelijkst denkbare misdrijven. Recentelijk dook deze film op waarin is te zien hoe illegaal een meisje wortd geëxecuteerd door de troepen van Assad. Ik hoop van harte dat deze beelden niet waar zijn. Maar ook zonder deze beelden weten we hoe hardvochtig en wreed de familie Assad opereert.

De manier waarop het regime van Assad zal worden begraven, is bepalend voor de ernst en de omvang van toekomstige conflicten in het Midden-Oosten.

Komt een modern Ottomaans rijk onder leiding van sultan Erdogan Syrië binnenmarcheren? Wordt vervolgd.

Afshin Ellian

Mothership
23-06-11, 22:46
De Arabische storm heeft bewezen dat de Arabische woede niets heeft te maken met de staat Israël en het lot van Palestijnen. De Arabische woede wordt veroorzaakt door de despotische Arabische staten en de islamitische cultuur zelf.

Ik ben bang dat je hier geen punten mee gaat scoren. :knipoog:

super ick
24-06-11, 08:24
Ik ben bang dat je hier geen punten mee gaat scoren. :knipoog:

Ik plaats een column om de reacties.
Als ik alleen zou plaatsen waar ik 100% achter sta dan kom ik niet ver.
Punten vallen er hier niet te halen. Iedereen weet hoe de hazen lopen. Er zijn hier een paar forumridders die een andere mening niet kunnen verdragen en daarom mensen afbranden. Daar heb ik schijt aan. Ik vind dat stakkers en de punten kunnen ze daar stoppen waar de zon nooit schijnt.