PDA

Bekijk Volledige Versie : Bekende journalist en Pulitzer prijswinnaar blijkt illegaal te zijn.



Hatert
24-06-11, 12:24
Pulitzer prijswinnaar in NY Times: ik heb geen papieren


23-06-11 10:12 uur

Een bekende journalist in de Verenigde Staten, onder meer winnaar van de Pulitzer Prijs, publiceerde gisteren een verhaal op de website van The New York Times waarin hij toegeeft dat hij illegale identiteitspapieren heeft.
José Antonio Vargas is van Filipijnse afkomst en kwam in 1993, hij was toen 12 jaar, naar de Verenigde Staten. Hij werkte zelf voor The New York Times en won in 2008 de Pulitzer Prijs voor zijn werk over de schietpartij op de Virginia Tech school voor The Washington Post.

American Dream
Vargas beschrijft hoe hij er op zijn zestiende achter kwam dat zijn identiteitspapieren illegaal waren, hoe het hem is gelukt om met illegale documenten zo ver te komen en hoe hij dit heeft beleefd. 'Ik heb de middelbare school en mijn studie afgemaakt en heb carrière gemaakt als journalist, waarbij ik enkele zeer prominente mensen van dit land heb mogen interviewen. Zo bezien, heb ik een goed leven opgebouwd, ik leef de American Dream. Maar toch blijf ik een illegale immigrant.'

DreamAct
'Ik ben het zat om te moeten rennen. Ik ben moe. Ik wil dit leven niet meer', geeft Vargas toe in het artikel. Maar naast persoonlijke motieven was vooral het huidige migrantendebat in de VS een reden voor Vargas om zijn status bekend te maken. Zowel in het artikel als in een interview met de zender ABC gisteren zei Vargas dat hij met zijn verhaal een positieve impuls wil geven aan de DreamAct, een wetsvoorstel waardoor illegale jongeren die een universitaire studie afmaken of in het leger zitten het Amerikaans burgerschap kunnen verkrijgen.

Beeld
Ook wil Vargas met zijn bekentenis het beeld dat veel Amerikanen van illegale immigranten hebben veranderen. 'Sommigen plukken je aardbeien of zorgen voor je kinderen. Sommigen zitten op de middelbare school of de universiteit. En het blijkt dat sommigen stukken schrijven, waarvan je er nu een leest.'

Het volledige verhaal van Vargas staat komend weekend in het magazine van The New York Times. Er staat een voorpublicatie op de website.

(Stephanie van Strijen)

Pulitzer prijswinnaar in NY Times: ik heb geen papieren - MEDIA - PAROOL (http://www.parool.nl/parool/nl/38/MEDIA/article/detail/2456410/2011/06/23/Pulitzer-prijswinnaar-in-NY-Times-ik-heb-geen-papieren.dhtml)

7eloua
24-06-11, 22:09
Papieren bepalen de waarde en kwaliteiten van de mens niet.