PDA

Bekijk Volledige Versie : De Navo-oorlog in Libië: desastreus, illegaal en mislukt



IbnRushd
26-06-11, 01:30
De Navo-oorlog in Libië: desastreus, illegaal en mislukt

23 juni 2011 (OPINIE) — Officieel moet de NAVO-operatie in Libië burgers beschermen, maar cynisch genoeg zorgen de westerse bombardementen zelf voor heel wat onschuldige slachtoffers. Een vreemde interpretatie van het VN-mandaat.

De NAVO besliste drie maand geleden om de hele militaire operatie tegen Libië op zich te nemen onder Resolutie 1973 van de VN Veiligheidsraad. Het officiële doel van deze Operation Unified Protector bestaat er uit burgers en de door burgers bewoonde regio's te beschermen tegen aanvallen. Hoe cynisch kan deze uitleg nu klinken. Geruime tijd bombardeert de NAVO zelf doelwitten in wijken met burgers, onder meer in Tripoli, en daarbij vallen er geregeld doden.

Burgerdoden

De jongste weken haalden verschillende incidenten het nieuws waarbij het voor de NAVO-woordvoerders alsmaar moeilijker wordt om vol te houden dat alles gesmeerd loopt. Het gaat niet alleen om de dood van 3 kleinkinderen van Khadaffi, die ondanks hun familiale banden met de Libische leider, niet minder onschuldig zijn gedood. Halfweg juni getuigden studenten met foto's over een NAVO-bom die ingeslagen was op de Nasser Universiteit in Tripoli. Goed een week later moest de NAVO toegeven dat er een burgerdoel was geraakt door een 'misser', waarbij minstens vijf doden vielen. Een dag later worden beelden vrijgegeven van de vernietiging van enkele huizen in Surman, een stad 70 km ten westen van Tripoli. Volgens de regering vielen er daarbij 15 doden.

Het klopt dat het aantal burgerslachtoffers aan beide kanten wordt gebruikt voor propagandadoeleinden, maar dat neemt niet weg dat de NAVO-bombardementen lang niet zo zuiver zijn als men op het hoofdkwartier in Brussel graag beweert. Naarmate de oorlog duurt, groeit het aantal 'vergissingen'. Getuige ook de 13 rebellen gedood door 'friendly Fire' van de NAVO.

Niet gedekt door VN-mandaat

Het is erg duidelijk geworden dat de NAVO haar voeten veegt aan het mandaat van de VN-Veiligheidsraad dat niet verder gaat dan de bescherming van burgers. De intensieve bommencampagne op Tripoli, waar de beoogde militaire installaties van het regime niet rechtstreeks bedreigend zijn voor burgers en dus niet vanuit die noodzaak moeten worden gebombardeerd, zijn evenmin gedekt door de resolutie, tenzij je die heel ruim interpreteert. De protagonisten van de NAVO-alliantie verhullen ook het werkelijke doel van deze NAVO-oorlog niet: 'regime change'. De NAVO-operatie is van meet af aan opgezet als luchtsteun voor de rebellen om het Khadaffi-regime uit het zadel te lichten.

De Britse premier Cameron zei onlangs in het parlement onomwonden dat Groot-Brittannië zowel in Libië als in Afghanistan in 'oorlog' is. In de VN-resolutie staat er niets over oorlog. Het eerste punt van de resolutie vraagt daarentegen wel "de onmiddellijke instelling van een staakt-het-vuren en een compleet einde aan het geweld en de aanvallen tegen of misbruiken tegen burgers." Het staat er in algemene termen en zou dus voor alle betrokkenen in het conflict moeten gelden. De NAVO verkiest evenwel buiten de resolutie om te opereren en steunt militair een rebellenbeweging die elke keer opnieuw verklaart onderhandelingen te weigeren zolang Khadaffi niet eerst vertrekt. Bovendien lijkt niemand zich zorgen te maken over de slachtoffers die vallen als gevolg van het rebellenoffensief.

Groeiende verdeeldheid

De NAVO en de verdedigers van de bombardementen pareren elke kritiek door te schermen met de VN-resolutie. Maar verschillende belangrijke landen met zetel in de VN-Veiligheidsraad – China, Rusland en India - verklaarden al vanaf de eerste dag dat ze grote moeite hadden met de schaal en intensiteit van de bommencampagne. Ze uitten hun vrees voor een escalatie en nog meer burgerslachtoffers. Maar bovenal verdenken ze de NAVO-leiders van een verborgen agenda die er in essentie op neerkomt een pro-westers regime te installeren en de invloed in Afrika te verhogen. China kocht voor 4,5 miljard dollar petroleum in Libië en uit openlijk de vrees dat de westerse militaire interventie Beijings toegang tot de energierijkdommen zal blokkeren.

Het nieuws over de doden en de lange duur van het conflict, een klus die de NAVO dacht te klaren in enkele weken, zorgt er voor dat het westers-Arabisch front in Libië barsten begint te tonen. Italië dat aan de militaire actie meedoet, vraagt een pauze in de bombardementen. "De NAVO brengt haar geloofwaardigheid in gevaar; we kunnen niet het risico lopen om burgers te doden", aldus de Italiaanse minister van Buitenlandse Zaken in een naar NAVO-normen nogal openhartige distantiëring van zijn bondgenoten.

Ook in de Arabische Liga, die nooit echt warm liep voor de manier waarop de NAVO haar militaire operatie uitvoert, groeit het ongenoegen en vindt men dat het tijd is om 'het geweer' van schouder te veranderen. Amr Moussa, ontslagnemend Secretaris-Generaal en belangrijk presidentskandidaat in Egypte ondersteunt de Italiaanse vraag voor een staakt-het-vuren en zegt dat er alles aan moet gedaan worden om te komen tot een politieke oplossing van het conflict. België dat mee bombardeert, behoort tot de landen waar de (lopende) regering zich in stilzwijgen hult, doet alsof alles van een leien dakje verloopt en hoe dan ook niets zal doen wat Washington en andere hoofdrolspelers binnen de NAVO voor het hoofd zal stoten.

De NAVO-oorlog in Libië is over de hele lijn een miskleun geworden en moet daarom stoppen. Net als in Afghanistan dreigt het een langdurig bloedig conflict te worden met het karakter van een burgeroorlog. Het feit dat de leiding van de oppositie vol zit met voormalige Khadaffi-mensen maakt de vraag des te prangender waarom het überhaupt zo'n taboe is om onderhandelingen na te streven en zo verder bloedvergieten te voorkomen. Khadaffi is een schurk, maar in de oppositie zitten er net zo goed schurken met bloed aan de handen. Het is bovendien beter om te onderhandelen met een schurk, dan er oorlog mee te voeren.

Ludo De Brabander werkt voor Vrede vzw

Bron: mo.be (http://www.mo.be/opinie/de-navo-oorlog-libie-desastreus-illegaal-en-mislukt)

BoerHarms
26-06-11, 08:26
Het was vooraf al tot mislukken gedoemd

Mark
27-06-11, 11:45
..................

H.P.Pas
27-06-11, 11:47
Het was vooraf al tot mislukken gedoemd

Het ziet er vooralsnog naar uit, dat het gaat lukken.

IbnRushd
27-06-11, 11:52
ik weet het nog niet zo van die slachtoffers. Misschien waren ze wel slachtoffers van een verkeersongeluk? je weet het niet....

Navo erkent de burgerdoden. :cheefbek:

Mark
27-06-11, 11:54
ok ok ik geef toe kinderachtig van me

Marsipulami
27-06-11, 12:09
Ik had ook wel gedacht dat het makkelijker zou zijn om Khadaffi aan de kant te zetten. Het ziet er naar uit dat er nu ook in Libië een aanslepende burgeroorlog komt die nog een jaar of twintig zal blijven duren.

H.P.Pas
27-06-11, 12:11
Ik had ook wel gedacht dat het makkelijker zou zijn om Khadaffi aan de kant te zetten. Het ziet er naar uit dat er nu ook in Libië een aanslepende burgeroorlog komt die nog een jaar of twintig zal blijven duren.

Volgend jaar om deze tijd is hij verdwenen. Ik ben bereid daar een pint op te zetten.

Marsipulami
27-06-11, 12:17
Volgend jaar om deze tijd is hij verdwenen. Ik ben bereid daar een pint op te zetten.

Het liquideren van Khadaffi is niet genoeg. Er is een burgeroorlog op gang gekomen tussen de stammen die Khadaffi steunen en de rest. Niemand weet wanneer die oorlog zal stoppen. In Irak heeft de liquidatie van Saddam ook niets opgelost.

H.P.Pas
27-06-11, 12:36
Het liquideren van Khadaffi is niet genoeg. Er is een burgeroorlog op gang gekomen tussen de stammen die Khadaffi steunen en de rest. Niemand weet wanneer die oorlog zal stoppen. In Irak heeft de liquidatie van Saddam ook niets opgelost.

Afwachten wat het wordt.
Irak was nogal anders; heel veel oud zeer. En 'oorlog' is het tot nu toe ook maar beperkt. Als het geld op is, bestaat de Khadaffi-partij ook niet meer.

Saul
27-06-11, 12:57
Tuurlijk, nog meer pro-Westerse dictators installeren is het enige waar de NAVO goed in is. En doe daar ook NOG een liquidatie bovenop. Dat is in essentie ook het hoofddoel van deze militante organisatie: beschermen van de belangen van de leden. Je hoeft niet bovengemiddeld intelligent te zijn om te voorspellen dat dat alleen maar meer weerstand zal oproepen in het Midden-Oosten.

Tot nu toe heeft de NAVO niets anders gedaan dan standaard met bommen gooien en geweren leegschieten tijdens conflicten. Zelden heeft deze moordclub een conflict vreedzaam beëindigd, via verdragen, dialoog en onderhandeling. En wie profiteert hiervan? Juist, de petroleum- en wapensector.

Marsipulami
27-06-11, 13:03
Tuurlijk, nog meer pro-Westerse dictators installeren is het enige waar de NAVO goed in is. En doe daar ook NOG een liquidatie bovenop. Dat is in essentie ook het hoofddoel van deze militante organisatie: beschermen van de belangen van de leden. Je hoeft niet bovengemiddeld intelligent te zijn om te voorspellen dat dat alleen maar meer weerstand zal oproepen in het Midden-Oosten.

Tot nu toe heeft de NAVO niets anders gedaan dan standaard met bommen gooien en geweren leegschieten tijdens conflicten. Zelden heeft deze moordclub een conflict vreedzaam beëindigd, via verdragen, dialoog en onderhandeling. En wie profiteert hiervan? Juist, de petroleum- en wapensector.

Nu moet wel gezegd worden dat een groot deel van de Libische bevolking expliciet gevraagd heeft om een militaire interventie van de Navo.


YouTube - ‪Les insurgés de Benghazi disent "Merci" à Sarkozy‬‏

http://www.youtube.com/watch?v=cXnIwN0XLAg&NR=1

Saul
27-06-11, 13:16
Nu moet wel gezegd worden dat een groot deel van de Libische bevolking expliciet gevraagd heeft om een militaire interventie van de Navo.


YouTube - ‪Les insurgés de Benghazi disent "Merci" à Sarkozy‬‏ (http://www.youtube.com/watch?v=C7zYiYaqSHo&NR=1)

YouTube - ‪Le Drapeau Français flotte à Benghazi en Libye‬‏ (http://www.youtube.com/watch?v=cXnIwN0XLAg&NR=1)

Wat is groot? Hebben ze een referendum gehouden, enquête of wat?

Feit blijft dat degenen die dachten dat de NAVO er is om conflicten op te lossen zich zwaar vergissen, de NAVO dient enkel eigen belang. Een moordbrigade is het, met honderdduizenden doden op zijn geweten. Zo'n club haal je je land niet binnen. Punt.

mark61
27-06-11, 13:17
Volgend jaar om deze tijd is hij verdwenen. Ik ben bereid daar een pint op te zetten.

Hmm, die pinten van jou zijn licht virtueel :vreemd:

:hihi:

mark61
27-06-11, 13:18
Afwachten wat het wordt.
Irak was nogal anders; heel veel oud zeer. En 'oorlog' is het tot nu toe ook maar beperkt. Als het geld op is, bestaat de Khadaffi-partij ook niet meer.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de olieproductie in de 'vrije' gebieden grotendeels stilligt. Althans, dat zeggen ze. Er zou toch geen sabotagedreiging moeten zijn?

The_Grand_Wazoo
27-06-11, 13:19
Hmm, die pinten van jou zijn licht virtueel :vreemd:

:hihi:

Daar staat tegenover dat wij de magister nog paarse-pinten verschuldigd zijn.

The_Grand_Wazoo
27-06-11, 13:26
Wat is groot? Hebben ze een referendum gehouden, enquête of wat?

Feit blijft dat degenen die dachten dat de NAVO er is om conflicten op te lossen zich zwaar vergissen, de NAVO dient enkel eigen belang. Een moordbrigade is het, met honderdduizenden doden op zijn geweten. Zo'n club haal je je land niet binnen. Punt.

De NAVO is in beginsel een militaire verdragsorganisatie. Het oogmerk van de NAVO is er in eerste plaats niet voor diplomatieke oplossingen. Overigens heeft Khadaffi zich altijd wars betoond van diplomatie en is hij aan het oogsten wat hij de agelopen decennia heeft gezaaid.
De 'oplossingen' die zij aanbiedt bevinden zich altijd in de hogere regionen van het geweldsspectrum.
De NAVO is vanzelfsprekend een club die de belangen van haar leden behartigd. Daar maakt zij geen geheim van.

Die honderduizenden doden intrigeert mij. Kun je mij hiervoor aannemelijke bronnen overleggen?

mark61
27-06-11, 13:28
Daar staat tegenover dat wij de magister nog paarse-pinten verschuldigd zijn.

Oh ik dacht juist hij ons. Besides, hij ontloopt ons.

super ick
27-06-11, 13:29
Navo erkent de burgerdoden. :cheefbek:

Waar gehakt wordt vallen spaanders. Erg triest maar wel het gevolg van. Bovendien is er ook om gevraagd door Libische burgers die bang waren vermoord te worden!
Van mij hadden ze niets hoeven doen. Probleem daarvan was dat de rebellen dan eeuwige bescherming nodig hadden gehad.
Khadaffi verdwijnt niet zomaar.

Al blijft het een greep in de lucht. Tijd zal het leren. Misschien krijgt de NAVO wel spijt als haren op het hoofd als blijkt dat de opvolger(s) van Khadaffi, op termijn, geen haar beter blijken te zijn.

Soldim
27-06-11, 13:32
Oh ik dacht juist hij ons. Besides, hij ontloopt ons.

Jullie elkaar, dacht ik zo.

mark61
27-06-11, 13:33
Jullie elkaar, dacht ik zo.

Hoe meen jij dat nou te weten? :hihi:

Saul
27-06-11, 13:39
De NAVO is in beginsel een militaire verdragsorganisatie. Het oogmerk van de NAVO is er in eerste plaats niet voor diplomatieke oplossingen. Overigens heeft Khadaffi zich altijd wars betoond van diplomatie en is hij aan het oogsten wat hij de agelopen decennia heeft gezaaid.
De 'oplossingen' die zij aanbiedt bevinden zich altijd in de hogere regionen van het geweldsspectrum.
De NAVO is vanzelfsprekend een club die de belangen van haar leden behartigd. Daar maakt zij geen geheim van.

Die honderduizenden doden intrigeert mij. Kun je mij hiervoor aannemelijke bronnen overleggen?

Geef jij eerst maar eens aan wanneer precies Khaddafi diplomatie heeft afgewezen. Volgens mij komt dat uit je geïndoctrineerde duim.

Irak: 1 miljoen doden sinds 2003. 935 leugens van de Amerikaanse regering gingen eraan vooraf.

De Westerse politiek is er een van dood en verderf. Ze hadden helemaal niet het recht om te bombarderen, enkel om burgers te beschermen. Wat maakt de NAVO ervan? Juist, ‘regime change’ bewerkstelligen en eigen belangen dienen.

Soldim
27-06-11, 13:41
Hoe meen jij dat nou te weten? :hihi:

Dat gaat altijd zo met weddenschappen waar een pint op staat :ego:

mark61
27-06-11, 14:14
Dat gaat altijd zo met weddenschappen waar een pint op staat :ego:

Wijsneus. Volgens mij zat jij ertussen, te stoken zeker.

Soldim
27-06-11, 14:17
Wijsneus. Volgens mij zat jij ertussen, te stoken zeker.

Volgens mij heb ik jullie destijds met een link naar testen voor de bester Zürcher bieren door de Tages Anzeiger voorzien -- behulpzaam als ik ben :hihi:

super ick
27-06-11, 14:22
Geef jij eerst maar eens aan wanneer precies Khaddafi diplomatie heeft afgewezen.

Ahum, sommigen mensen zeggen overal nee tegen. Khadaffi heeft tijd zat gehad zich te bezinnen.


Volgens mij komt dat uit je geïndoctrineerde duim.


Komt bij jou uit je overactieve goedlulklier. Zelfs uitschelden van rouwstoeten probeer je goed te lullen. En nu khadaffi proberen af te schilderen als slachtoffer.


Irak: 1 miljoen doden sinds 2003.

Achteraf praten. Toen Saddam verslagen was weren de Amerikanen als bevrijders begroet. Toen gingen de Irakezen elkaar te lijf en daar geef jij nu de Amerikanen de schuld van.

Voorlopig had Saddam daar nog beter kunnen zitten. Wellicht dat de geschiedenis uit zal wijzen of het een noodzakelijke stap was. Nu is er maar 1 land blij mee: Iran.

The_Grand_Wazoo
27-06-11, 14:38
Geef jij eerst maar eens aan wanneer precies Khaddafi diplomatie heeft afgewezen. Volgens mij komt dat uit je geïndoctrineerde duim.

Irak: 1 miljoen doden sinds 2003. 935 leugens van de Amerikaanse regering gingen eraan vooraf.

De Westerse politiek is er een van dood en verderf. Ze hadden helemaal niet het recht om te bombarderen, enkel om burgers te beschermen. Wat maakt de NAVO ervan? Juist, ‘regime change’ bewerkstelligen en eigen belangen dienen.

Ik heb niet gezegd dat Khaddafi in dit geval diplomatie heeft afgeslagen. Volgens mij is hem dat niet eens aangeboden geworden geweest. Daar had een aantal landen waarschijnlijk geen zin meer in gezien het verleden (afpersing Zwitserland nadat zijn zoontje daar de beest had uitgehangen, maar weigerde zich voor zijn daden te verantwoorden, afpersing van Bulgarije i.v.m. de verpleegsters, en dan laat ik het gedoe rond de Lockerbie affaire nog maar buiten beschouwing).

Ten aanzien van 'het recht tot bombarderen'. Het staat mij bij dat er een besluit van de VN aan vooraf is gegaan.

Wat betreft de NAVO - ik geloof dat de betrokkenheid bij Irak pas van na de invasie was. Laat onverlet dat dat geen fraaie zaak was, maar het aantal van honderd duizenden lijkt mij schromelijk overdreven, of je telt de slachtoffers gedurende de gehele Irak oorlog, ook de momenten waarop de Navo (nog) niet in beeld was en alle slachtoffers mee die door de strijdende facties onderling zijn gemaakt.

Ben in ieder geval blij dat ik alvast als geindoctrineerd ben weggezet. Dat maakt de conversatie sprankelend en levendig.

rbn
27-06-11, 14:58
Volgend jaar om deze tijd is hij verdwenen. Ik ben bereid daar een pint op te zetten.

laat wedden maar anderen over.. volgens jou zou qadhafi enkele maanden geleden al aan een lantaarnpaal hangen..

Saul
27-06-11, 14:59
Ahum, sommigen mensen zeggen overal nee tegen. Khadaffi heeft tijd zat gehad zich te bezinnen.



Komt bij jou uit je overactieve goedlulklier. Zelfs uitschelden van rouwstoeten probeer je goed te lullen. En nu khadaffi proberen af te schilderen als slachtoffer.



Achteraf praten. Toen Saddam verslagen was weren de Amerikanen als bevrijders begroet. Toen gingen de Irakezen elkaar te lijf en daar geef jij nu de Amerikanen de schuld van.

Voorlopig had Saddam daar nog beter kunnen zitten. Wellicht dat de geschiedenis uit zal wijzen of het een noodzakelijke stap was. Nu is er maar 1 land blij mee: Iran.

Waar probeer ik het uitschelden van rouwstoeten 'goed te lullen'? Nooit gedaan want ik beweerde (te voorbarig) enkel dat er een moslim in de kist zat, maar laat maar zien hoe dat goedpraten kan zijn. :hihi:

mark61
27-06-11, 17:20
Volgens mij heb ik jullie destijds met een link naar testen voor de bester Zürcher bieren door de Tages Anzeiger voorzien -- behulpzaam als ik ben :hihi:

Oh de selectie konden we zelf wel af heur :ego:

super ick
28-06-11, 06:57
Volgend jaar om deze tijd is hij verdwenen. Ik ben bereid daar een pint op te zetten.

Oorlogsverslaggever die net uit Libie kwam, gisteren bij actualiteitenprogramma. Zijn bevindingen:

Khadaffi heeft steun van een behoorlijk deel van de bevolking,
Libie vervalt in chaos als Khadaffi verdwijnt (kon hij onderbouwen),
NAVO moet blijven bombarderen anders zit Khadaffi in 3 weken in Ben Gazi,
Khadaffi kan dit nog jaren vol houden.

Zijn conclusie.
Ongetwijfeld vallen er bij de bombardementen ook burgerdoden. Deze worden uitgebreid aan de pers getoond en Khadaffi kan naar het westen wijzen. Als dit lang genoeg duurt krijgt het westen de schuld.

Eigen conclusie: Zo is de cirkel weer rond :)
Niet meer bemoeien met dergelijke aangelegenheden. Krijgen ze zin elkaar af te maken, so be it.