PDA

Bekijk Volledige Versie : Vonnis zaak-Wilders slaat gapend gat in rechtsstaat



Hatert
28-06-11, 12:19
Vonnis zaak-Wilders slaat gapend gat in rechtsstaat

maandag 27 juni 2011 | 09:19 | Laatst bijgewerkt op: maandag 27 juni 2011 | 09:21

Als Geert Wilders oproept tot het invoeren van een verbod om nog langer in ons land de koran te lezen, een verbod om nog langer in Nederland moskeeën te bouwen en een verbod nog langer moslims tot ons land toe te laten - om maar eens drie van de maatschappelijk en politiek meest verstrekkende uitlatingen van Wilders aan te halen -, dan zijn het Nederlandse OM en de terzake competente rechters het er roerend over eens dat Wilders zich daarmee niet keert tegen moslims, maar tegen de islam.

Zo blijkt uit het vonnis in de Wilders-zaak.

Helaas willen de moslims zelf in Nederland dit maar niet snappen. Die menen dat deze voorstellen tegen hén gericht zijn, dat zíj daarmee in hun grondrechten dreigen te worden aangetast. Maar Wilders is erin geslaagd om in zijn strafproces het overtuigende bewijs te leveren dat zij zich deerlijk vergissen: Wilders heeft niets tegen moslims, welke maatregelen hij overigens ook tegen hen eist. Want hij keert zich immers alleen tegen de islam. Een mens vraagt zich af: hoe krom kan het recht zijn.

"De islam", dat zijn dus geen mensen. En dus kan daar geen haat tegen gezaaid worden of discriminatie tegen worden bedreven. Dat kan, juridisch gesproken, alleen maar tegen levende wezens.

Voor de vraag of deze uitlatingen beledigend zouden kunnen zijn, is het dan al meteen van hetzelfde laken een pak. Als de uitlatingen niet tegen moslims zijn gericht maar tegen de islam, kunnen zij eveneens ook onmogelijk beledigend zijn voor moslims.

Eerder al had het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in de zaak-Norwood echter blijk gegeven van meer werkelijkheidsbesef, toen een daarop gericht verweer met betrekking tot een soortgelijke poster-tekst 'Islam out of Britain' werd verworpen. Het Europese Hof oordeelde toen dat de hoogste Engelse strafrechter hier volkomen terecht tot het oordeel was gekomen dat ieder redelijk denkend mens op zijn klompen aanvoelt dat een dergelijke leus ook direct tegen moslims is gericht. Al was het alleen al maar omdat de islam niet zonder moslims kan bestaan en omgekeerd. Maar onze Hoge Raad meende niettemin hier een gekunsteld onderscheid te moeten aanbrengen. En de rechtbank-Van Oosten kiest er voor om onze nationale hoogste rechter te volgen.

Dit heeft verstrekkende politieke en maatschappelijke consequenties. Want als nu maar, overal en tegen beter weten in, stijf wordt volgehouden dat het optreden van Wilders enkel tegen de islam is gericht, dan wordt zelfs een politieke effectuering van het Wilders-programma tot een verbod om nog langer moslims tot ons land toe te laten, een verbod om nog langer hier te lande de koran te lezen en een verbod om hier nog langer moskeeën te bouwen, daarmee, op slag buiten de begrenzingen van het strafrecht gemanoeuvreerd.

Het vonnis van de rechtbank, maar vooral ook de inrichting daarvan, brengt dan ook niet de rechtsstaat in de waagschaal. Maar veel verder, slaat daarin al onmiddellijk een gapend gat. Het betekent juridisch een vrijbrief voor Wilders om zijn abjecte politieke agenda nu verder ook daadwerkelijk te gaan uitvoeren. Met dit vonnis is de beer dus los. Meer dan 1 miljoen landgenoten zijn hun rechtsbescherming definitief kwijt. Voortaan zal de willekeur van de politiek over hun fundamentele mensenrechten beschikken.

Mr. Nico Steijnen was één van de advocaten van de benadeelde partijen in het proces-Wilders

Vonnis zaak-Wilders slaat gapend gat in rechtsstaat - Mening - Brabants Dagblad (http://www.brabantsdagblad.nl/mening/9003778/Vonnis-zaakWilders-slaat-gapend-gat-in-rechtsstaat.ece)

Soldim
28-06-11, 12:55
Mr. Nico Steijnen was één van de advocaten van de benadeelde partijen in het proces-Wilders


Hmm, geheel objectief zal hij in het geheel niet zijn natuurlijk ... ben echter zelf ook benieuwd wat EU rechters over de zaak te zeggen zullen hebben.

Tomas
28-06-11, 12:59
Kritiek op een ideologie, betreft per definitie de aanhangers. Dat is vervelend, en zeker in dit geval. Maar het alternatief een verbod op het hebben van kritiek of mening over een willekeurige ideologie is natuurlijk ook niet acceptabel. Of nog erger een select aantal ideologieen een beschermde status geven.

Soldim
28-06-11, 13:15
Kritiek op een ideologie, betreft per definitie de aanhangers. Dat is vervelend, en zeker in dit geval. Maar het alternatief een verbod op het hebben van kritiek of mening over een willekeurige ideologie is natuurlijk ook niet acceptabel. Of nog erger een select aantal ideologieen een beschermde status geven.

Geheel mee eens dat kritiek op een ideologie moet kunne. Het verspreiden van leugens en halve waarheden over een ideologie is natuurlijk iets anders. Zelfs dat zou geen probleem hoeven zijn, als de toehoorders iets van de hoed en de rand wisten en de verspreider van die leugens schouder ophalend over zoveel onzin toe luisterden.

Een dergelijke benadering schijnt te veel gevraagd te zijn van de huidige tokkies; dan kom je volgens mij redelijk snel op haatzaaien uit.

Tomas
28-06-11, 13:25
Geheel mee eens dat kritiek op een ideologie moet kunne. Het verspreiden van leugens en halve waarheden over een ideologie is natuurlijk iets anders. Zelfs dat zou geen probleem hoeven zijn, als de toehoorders iets van de hoed en de rand wisten en de verspreider van die leugens schouder ophalend over zoveel onzin toe luisterden.

Een dergelijke benadering schijnt te veel gevraagd te zijn van de huidige tokkies; dan kom je volgens mij redelijk snel op haatzaaien uit.

Tja, haat zaaien. Wilders moet nog echt een heleboel stappen verder gaan, wil ie de status van een religie bereiken wat dat betreft.

mark61
28-06-11, 17:18
Kritiek op een ideologie, betreft per definitie de aanhangers. Dat is vervelend, en zeker in dit geval. Maar het alternatief een verbod op het hebben van kritiek of mening over een willekeurige ideologie is natuurlijk ook niet acceptabel. Of nog erger een select aantal ideologieen een beschermde status geven.

Dat moet de rechter dan ook niet beweren, en dat doet hij wel.

Kritiek is een ding, verbieden wat anders.

mark61
28-06-11, 17:21
Tja, haat zaaien. Wilders moet nog echt een heleboel stappen verder gaan, wil ie de status van een religie bereiken wat dat betreft.

Dat vind ik niet. Hij roept als actief politicus dingen, dat vind ik wat anders dan passages uit oude teksten. Er is dacht ik geen moslims equivalent van Wilders in onze contreien. Iemand die roept dat Das Kapital of de bijbel verboden moet worden ofzo.

De persoon in kwestie heeft dan ook vele malen meer invloed dan die teksten. Hier en nu.

mark61
28-06-11, 17:23
Hmm, geheel objectief zal hij in het geheel niet zijn natuurlijk ... ben echter zelf ook benieuwd wat EU rechters over de zaak te zeggen zullen hebben.

Er is toch geen speld tussen te krijgen? Dat het onderscheid tussen 'islam' en 'moslims' volkomen kunstmatig is?

Tomas
28-06-11, 17:31
Dat vind ik niet. Hij roept als actief politicus dingen, dat vind ik wat anders dan passages uit oude teksten. Er is dacht ik geen moslims equivalent van Wilders in onze contreien. Iemand die roept dat Das Kapital of de bijbel verboden moet worden ofzo.

De persoon in kwestie heeft dan ook vele malen meer invloed dan die teksten. Hier en nu.

Ik zie dat verschil niet zo. Ik denk dat het voor jou en mij geldt, maar niet voor de religie aanhangers.

mark61
28-06-11, 17:33
Ik zie dat verschil niet zo. Ik denk dat het voor jou en mij geldt, maar niet voor de religie aanhangers.

Dan zie je het verschil wel degelijk. En ik meen te weten dat het gros van de moslims in Nederland niet wil dat er iets verboden wordt. Als 2/3 al voor het homohuwelijk is :hihi: Dat krijg je in de VS nooit.

Tomas
28-06-11, 17:35
Dan zie je het verschil wel degelijk. En ik meen te weten dat het gros van de moslims in Nederland niet wil dat er iets verboden wordt. Als 2/3 al voor het homohuwelijk is :hihi: Dat krijg je in de VS nooit.

2/3? Waar haal je dat vandaan?

mark61
28-06-11, 17:39
2/3? Waar haal je dat vandaan?

Oh dat bleek uit een rapport dat hier laatst werd gepost, ging over houding van moslims tegenover homofilie etc. Denk niet dat ze een aselecte steekproef hebben genomen, maar what the hell, dat doet geen onderzoeker meer vandaag de dag.

Kweenie, je hebt tegenwoordig een stereotype, nee, een archetype van 'den moslim' als werkhypothese, zonder dat iemand ooit de moeite neemt ook es uit te zoeken wat 900.000 mensen nou werkelijk vinden. Je kan gevaarlijk gedeformeerd raken van maroc.nl. Gelukkig ken ik ook nog tig moslims buiten dit forum om.