PDA

Bekijk Volledige Versie : Atheistische ethiek is onstabiel, Religieuze ethiek is stabiel



Hatert
28-06-11, 16:19
De verlichtingsrationaliteit op ethiek: Atheïsme tegen Theïsme

De verlichting is het moment dat rationaliteit de boventoon begon te voeren en beperkt werd tot verstandelijk inzicht zonder het bovennatuurlijke te erkennen. In dit stuk zal vanuit een rationele benadering de ethiek van atheïsme vergeleken worden met de ethiek die theïsme kan bieden. Uitgaande van het individu is rationaliteit niet meer dan het maximaliseren van dat wat wordt gewaardeerd. Dit noemen we de utiliteitswaarde dat te zien is als duurzaam geluk. De culturele laag beïnvloed onder andere de uitbetaling. Deze uitbetaling is hetgeen dat aan utiliteitswaarde verkregen wordt door het ondernemen van acties. De mens hoeft vanuit rationaliteit alleen nog maar te kijken of de uitbetaling van acties de hoogste waarde heeft.

In een atheïstisch wereldbeeld hoeft de mens alleen rekening te houden met zichzelf, omdat de rest niet meer is dan een culturele laag die gedrag bestraft en beloont op basis van conformiteit met de do’s en taboes van het moment. Deze drang naar conformiteit zit enigszins altijd in de mens, maar voornamelijk buiten de mens, dit door bestraffing van anderen. Middels rationaliteit is de hoogste ethische waarde altijd de vergroting van utiliteitswaarde. Dit ongeacht wat het andere kost, zolang de bekrachtiging van dat gedrag de uitbetaling maar positief beïnvloed ten opzichte van de alternatieven. De bekrachtiging kan zijn door juridische straffen zoals geldboetes, gevangenschap of zelfs doodstraf. Daarnaast kan het ook sociale afkeer er één zijn die bestraft evenals afwijking van morele code die een onprettig gevoel geeft bij het doen van dingen die volgens de cultuur niet goed zijn. Maar de morele code is vanuit atheïstisch wereldbeeld niet meer dan een door mensen gemaakte regel die de samenleving voor bepaalde groepen heeft vergemakkelijkt.

Het probleem van dit is dat men weet dat men niet altijd gepakt kan worden, en soms zal denken dat men helemaal niet gepakt zal worden. Dan kan men de utiliteitswaarde van de uitbetaling eigenlijk zo zichzelf toe-eigenen. Dit houdt in dat vanuit een rationeel atheïstisch perspectief moorden, stelen en andere wangedragingen goed zijn vanuit de actor zolang deze er meer lusten van ervaart dan lasten, dus er relatief op vooruitgaan in utiliteitswaarde. Het collectief kan de daden wel afwijzen, maar als de gewonnen utiliteitswaarde hoger is dan de kans om gepakt te worden vermenigvuldigd met de utiliteitsvermindering door straf is het vanuit individualistisch perspectief een verstandige keus en daarmee goed.

In een collectivistisch systeem waar de collectivistisch benadering heerst zullen de groepsregels dieper gevestigd zijn in de individuen in die groep en zullen die daarom daar minder snel van afwijken. Dit terwijl meer individualistische mensen hier vanuit rationele gronden eerder aan zullen tornen. Atheïstische collectivistisch ethiek zal de deelnemers binnen het collectief beschermen en verzorgen, maar zal alles dat daar buiten ligt als niet meer beschouwen dan hulpbronnen om het beschermen en verzorgen van de eigen groep te bewerkstelligen. Atheïstisch collectivistische ethiek zal vanuit die gronde genocide van andere groepen niet uitsluiten en als rationele optie beschouwen. Adolf Hitler is dan logischerwijs niet per definitie slecht, hij leefde uitgaande van deze ethiek en vocht in eerste instantie voor de belangen van ariërs. Vanuit Atheïstisch ariërs perspectief is Adolf Hitler in het eerste jaar van de tweede wereld oorlog een held die meer levensruimte voor hen maakte.

Vanuit dit atheïstische perspectief zal het zelfs rationeel en goed zijn voor u als lezer om genocide of andere wandaden te plegende, zolang de winst groter is dan de bestraffing. Vanuit atheïstisch perspectief zijn er dan ook geen absolute waarden die vastliggen. Gij zult niet doden is dan ook niet meer dan een sociaal construct om groepsstabiliteit te bewerkstelligen. Maar als het doden meer oplevert dan dat het kost dan is het rationeel en goed om te doen voor de atheïst. Zo kom je als atheïst altijd uit op een glijdende schaal, we kunnen wel regels met elkaar afspreken alleen het blijft rationeel om daarvan af te wijken doordat de mens alleen verantwoording aan zichzelf schuldig is.

Dus voor rationele atheïsten is er niets vast dat goed of kwaad is. Het is alleen afhankelijk van de bestraffing door andere mensen, dat bepaald in hoeverre het utiliteitswaarde vergroot. Het vergroten van utiliteitswaarde is dan het enige dat overblijft als richtsnoer voor het geen dat rationeel goed of slecht is om naar te handelen. Zo is volgens de atheïstische ethiek op te merken dat als iemand bestolen, verkracht, vermoord of mishandeld wordt, de dader rationeel en goed kan handelen.

Uitgaande van het theïsme is er buiten het sociale construct van juridische wetgeving ook Goddelijke wetgeving. Dit houdt in dat er goed en kwaad bestaat buiten het sociale construct om. Dit goed en kwaad is dan geduid door het gedrag van de helden in het geloof en hoe God daar mee omgaat. Het is vanuit dat perspectief dat de mens altijd verantwoording af zal moeten leggen van daden, niet slechts als hij/zij betrapt is. Zo is het volgens de Christelijke ethiek niet goed te doden, stelen of verkrachten.

Voor atheïsten beperkt de utiliteitswaarde zich tot het menselijke leven, voor theïsten voor dit leven en dat hierna. Hierbij komt men in het menselijk leven er opuit dat de mens niet alwetend of alziend is, dus vanuit rationaliteit altijd met incomplete informatie keuzes maakt. Dit maakt het voor atheïsten lastiger in te schatten "hoe hun geluk duurzaam te vergroten", want vanuit geloof in God en de geloofsgeschriften heeft men een veel sterker richtsnoer. Dit vooral als duurzaam geluk ook geluk betekent in het geen dat hierna is. (Het hiernamaals is niet het langzaam uiteenvallen van je lichaam in deeltjes die voortgaan in schimmels, wormpjes, of ander gedierte.).

Ter conclusie is te stellen dat atheïstische ethiek vanuit rationaliteit niet meer is dan een glijdende schaal. Deze is dan gebaseerd op een menselijk oordeel dat eenvoudig veranderd na gelang het te behalen voordeel veranderd. Dit waar de Goddelijke ethiek stabiel is en zich ook richt op duurzaamheid na dit leven.


vergelijking atheisme en theisme op ethiek (http://www.scepticisme.nl/ethiekvergelijking.htm)

The_Grand_Wazoo
28-06-11, 16:23
En is dat goede of een kwalijke zaak?

Ik ben geneigd te denken dat een flexibele ethiek goed is gezien de wijzigende omstandigheden waaronder de mensheid te leven heeft. Technologische ontwikkelingen bijv. hebben nieuwe dimensies aan het menselijk leven toegevoegd, zo ook de enorme demografische druk in sommige gebieden, migratiepatronen, communicatie mogelijkheden enz. enz.

Tomas
28-06-11, 16:29
Je hebt het niet gelezen neem ik aan.

super ick
28-06-11, 16:41
In theorie is er meer waar dan in de praktijk.
Daar maken gelovigen er evengoed een potje van.

mark61
28-06-11, 17:03
'stabiel' als eufemisme voor 'star', 'onveranderlijk'. Ik ben diep onder de indruk.

mark61
28-06-11, 17:05
Je hebt het niet gelezen neem ik aan.

Er is werkelijk niet doorheen te komen, sorry.

Tomas
28-06-11, 17:24
Er is werkelijk niet doorheen te komen, sorry.

Nee, ik ook niet. Daarom vroeg ik me dat ook af. De eerste alinea was voor mij al onbegrijpelijk, en dat wat ik begreep was zo onzinnig, dat reageren mij bij voorbaat zinloos lijkt.

mark61
28-06-11, 17:26
Nee, ik ook niet. Daarom vroeg ik me dat ook af. De eerste alinea was voor mij al onbegrijpelijk, en dat wat ik begreep was zo onzinnig, dat reageren mij bij voorbaat zinloos lijkt.

Precies zo.

super ick
29-06-11, 08:27
Nee, ik ook niet. Daarom vroeg ik me dat ook af. De eerste alinea was voor mij al onbegrijpelijk, en dat wat ik begreep was zo onzinnig, dat reageren mij bij voorbaat zinloos lijkt.


Ruben Bastiaan Pavel van den Bogaard
Geboortedatum: 07-10-1980

Woonplaats: Utrecht
Geloof: Orthodox Dynamisch Christelijk

Orthodox Dynamisch Christelijk? Volgens mij heeft Ruben dat zelf verzonnen. Toen ik het las wist ik het direct. Dit komt van de hand van een grrrrristen. Atheisten kunnen niet tippen aan gelovigen is de boodschap.
Om er dan vervolgens zoveel woorden aan vuil te maken is volkomen overbodig. Uiteindelijk staat het in het sprookjesboek en daar draaid alles om.

knuppeltje
29-06-11, 08:29
Moet je dat spul voor of na het eten innemen?

Soldim
29-06-11, 09:05
Hmm, wie na:



In een atheïstisch wereldbeeld hoeft de mens alleen rekening te houden met zichzelf, omdat de rest niet meer is dan een culturele laag die gedrag bestraft en beloont op basis van conformiteit met de do’s en taboes van het moment.

nog denkt dat de rest van het betoog series genomen dient te worden snapt er zelf natuurlijk weinig van.

Bovendien, hoe goed is een 'stabiele' ethiek in een veranderende wereld. Wat betrefd slavernij is het, in mijn opinie, niet echt negatief dat ethische standpunten geevolueerd zijn.

mark61
29-06-11, 11:06
Nouw Schaap en Mars, hoeveel oliedomme artikelen van gestoorde relifreaks gaan jullie nog plaatsen?

NVDD is werkelijk een vuilnisbelt geworden. Met vnl. scavengers die erop lopen te grasduinen.

Iznogoodh
29-06-11, 11:25
Nouw Schaap en Mars, hoeveel oliedomme artikelen van gestoorde relifreaks gaan jullie nog plaatsen?Het heilige vuur schijnt nog niet uitgewoed te zijn. Geloof verzet bergen, zo veel is zeker.

Soldim
29-06-11, 11:26
Nouw Schaap en Mars, hoeveel oliedomme artikelen van gestoorde relifreaks gaan jullie nog plaatsen?


Ach, het houdt ze van de straat.

mark61
29-06-11, 11:27
Ach, het houdt ze van de straat.

Kweenie. Straks hebben ze van die mobiele apparaatjes :cheefbek: Nou ja, dan heb je nog geen kind aan ze inderdaad. Je zou tegen ze aan kunnen botsen, das alles.

Slinger
29-06-11, 14:55
Ter conclusie is te stellen dat atheïstische ethiek vanuit rationaliteit niet meer is dan een glijdende schaal. Deze is dan gebaseerd op een menselijk oordeel dat eenvoudig veranderd na gelang het te behalen voordeel veranderd. Dit waar de Goddelijke ethiek stabiel is en zich ook richt op duurzaamheid na dit leven.


vergelijking atheisme en theisme op ethiek (http://www.scepticisme.nl/ethiekvergelijking.htm)

Obscure conclusie, verwoord in abominabel Nederlands.

Iznogoodh
29-06-11, 16:15
Ter conclusie is te stellen dat atheïstische ethiek vanuit rationaliteit niet meer is dan een glijdende schaal. Deze is dan gebaseerd op een menselijk oordeel dat eenvoudig veranderd na gelang het te behalen voordeel veranderd. Dit waar de Goddelijke ethiek stabiel is en zich ook richt op duurzaamheid na dit leven. Feit is dat het voor het gedrag geen verschil maakt. Dat wordt voor gelovigen en ongelovige door dezelfde krachten bepaald.

Katchou
29-06-11, 16:53
Dit houdt in dat vanuit een rationeel atheïstisch perspectief moorden, stelen en andere wangedragingen goed zijn vanuit de actor zolang deze er meer lusten van ervaart dan lasten, dus er relatief op vooruitgaan in utiliteitswaarde. Het collectief kan de daden wel afwijzen, maar als de gewonnen utiliteitswaarde hoger is dan de kans om gepakt te worden vermenigvuldigd met de utiliteitsvermindering door straf is het vanuit individualistisch perspectief een verstandige keus en daarmee goed.

Is het niet zo dat dit in de religieuze milieu ook voorkomt? Hoe heeft de schrijver de rationeel, atheïstische perspectief beschreven? Valt het onder een ideologie? Zolang iemand het noodzakelijk acht, gelovig of niet, om een kwalijke iets te doen, hij/zij zich vaak zal gaan indekken, het zij in religieuze regels of humanistische (geschreven) regels.
Dit gebeurd ook heel vaak in de religieuze landen, met name op politiek niveau. In Syrië waar een ‘islamitische’ dictator genocide pleegt en in Irak, waar een religieuze Saddam een hele Koerdische dorpje vergaste. Wat was de reactie van de Arabische wereld? Ah dat hebben die Koerden verdiend en ze realiseerden dat de troon van Saddam als leider der Arabieren gewaarborgd zou blijven. Waar blijft de rationaliteit? Altijd tot op een zekere hoogte.

De mens is gewoon een dier, je kunt het aan alles merken, enkel hebben we wat meer ontwikkelde hersenen. Zodra eten schaars wordt (als men moet vechten om eten), dan zullen die goddelijke regels echt niet meer gelden. We leven nu in een tijd dat een ieder de gelegenheid heeft om lekker genot en zaligheid te creëren, ieder op zijn eigen manier. Er zijn religieuze regels, maar ook evolutionaire regels, waarvan ‘the survival of the fittest’ het bekendste is.

Ik zeg altijd: Probeer in het leven een tussenweg te zoeken door religie en de hedendaagse rationaliteit.

Hatert
29-06-11, 18:48
Is het niet zo dat dit in de religieuze milieu ook voorkomt? Hoe heeft de schrijver de rationeel, atheïstische perspectief beschreven? Valt het onder een ideologie? Zolang iemand het noodzakelijk acht, gelovig of niet, om een kwalijke iets te doen, hij/zij zich vaak zal gaan indekken, het zij in religieuze regels of humanistische (geschreven) regels.
Dit gebeurd ook heel vaak in de religieuze landen, met name op politiek niveau. In Syrië waar een ‘islamitische’ dictator genocide pleegt en in Irak, waar een religieuze Saddam een hele Koerdische dorpje vergaste. Wat was de reactie van de Arabische wereld? Ah dat hebben die Koerden verdiend en ze realiseerden dat de troon van Saddam als leider der Arabieren gewaarborgd zou blijven. Waar blijft de rationaliteit? Altijd tot op een zekere hoogte.

De mens is gewoon een dier, je kunt het aan alles merken, enkel hebben we wat meer ontwikkelde hersenen. Zodra eten schaars wordt (als men moet vechten om eten), dan zullen die goddelijke regels echt niet meer gelden. We leven nu in een tijd dat een ieder de gelegenheid heeft om lekker genot en zaligheid te creëren, ieder op zijn eigen manier. Er zijn religieuze regels, maar ook evolutionaire regels, waarvan ‘the survival of the fittest’ het bekendste is.

Ik zeg altijd: Probeer in het leven een tussenweg te zoeken door religie en de hedendaagse rationaliteit.


YouTube - ‪Bevangen in vrijheid, gesprek met filosoof Ad Verbrugge (1)‬‏

etc...

super ick
29-06-11, 20:35
YouTube - ‪Bevangen in vrijheid, gesprek met filosoof Ad Verbrugge (1)‬‏ (http://www.youtube.com/watch?v=QmSYEsZnjI0&playnext=1&list=PL2CB6575A81F21390)

etc...

Leuke showroomfilpjes.
Zonde van het kwartierjte geweest. Op basis van de conclusie zou je je ook kunnen aanmelden bij Bhagwan.

Hatert
29-06-11, 20:38
Leuke showroomfilpjes.
Zonde van het kwartierjte geweest. Op basis van de conclusie zou je je ook kunnen aanmelden bij Bhagwan.

Welke conclusie trok jij na dat kwartiertje kijken dan?

Iznogoodh
29-06-11, 20:51
Is het niet zo dat dit in de religieuze milieu ook voorkomt? Hoe heeft de schrijver de rationeel, atheïstische perspectief beschreven? Valt het onder een ideologie? Zolang iemand het noodzakelijk acht, gelovig of niet, om een kwalijke iets te doen, hij/zij zich vaak zal gaan indekken, het zij in religieuze regels of humanistische (geschreven) regels. Want de mens is als geen ander wezen in staat om zich zelf voor de gek te houden.

Katchou
29-06-11, 21:48
Want de mens is als geen ander wezen in staat om zich zelf voor de gek te houden.
Nou ja, als je kijkt waar de mensen vroeger allemaal in hebben geloofd, dan ben ik het met je eens. Soms sta ik nog steeds perplex: Hoeveel mensen geloven nog in Bigfoot, monster van Loch Nes en in Demonen? De mens is gewoon zoekende, in deze wereld van onzekerheid, materialisme, behoefte bevrediging etc. , laten we elkaar dus niet te vaak voor de voeten lopen.

Waar het om gaat is dat elk mens als individu behandeld dient te worden en niet gelijk een etiketje op zijn/haar voorhoofd krijgt omdat hij/zij wel of niet in iets gelooft en- of een stroming aanhangt. Wat bekend staat als “het goede tegen het kwade” (Dit artikel heeft er veel weg van), zie ik als het kwade tegen het kwade. Het is heel makkelijk om volgens jouw visie en- of cultuur (en religie) naar andere visies en- of culturen (en religies) te kijken en vandaar uit een oordeel te gaan vormen (etnocentrisme).

Katchou
29-06-11, 21:50
YouTube - ‪Bevangen in vrijheid, gesprek met filosoof Ad Verbrugge (1)‬‏ (http://www.youtube.com/watch?v=QmSYEsZnjI0&playnext=1&list=PL2CB6575A81F21390)

etc...
Thawmat, ik kom er nog op terug.

Eric de Blois
30-06-11, 06:38
Atheistische ethiek is onstabiel, Religieuze ethiek is stabiel



Dit plaksel komt van een heel anti-atheïstische site. Op dezelfde site ook deze leuke genuanceerde visie: 'Atheïsme is irrationeel en Christendom niet'. Geloof in het onbewijsbare heeft natuurlijk niets met rationaliteit te maken. Effin. In zekere zin heeft hatert 'gelijk'. Als we kijken naar theocratische culturen - gebaseerd op religieuze normen en waarden - dan is daar inderdaad sprake 'stabiliteit'. haha. Dictaturen zijn van nature stabiel, tja. Toch komen veel aanhangers van die stabiele religie's uit het wijze oosten maar wat graag naar het atheïstische instabiele westen. Opmerkelijk niet?

foxcave
30-06-11, 07:06
Er is werkelijk niet doorheen te komen, sorry.


Ook ik heb het echt geprobeerd, zelden zoveel onzin in een lap tekst gelezen.

Het lijkt wel alsof er daar de overtuiging heerst dat je met veel tekst een leugen waar kunt maken.

Nou, hoe je het er ook neer zet, god blijft gewoon niet bestaan!

Het bewijs voor die stelling, van de 12 grote geloven beweren er 12 dat hun god de enige is, dat is al bewijs genoeg dat ze alle 12 ongelijk hebben.

Gezien "god" een verzinsel van een zwakke geest is is het bewijs van het niet bestaan volstrekt onmogelijk, daarom kan ook iedere gelovige daar zijn "gelijk" in halen. Deze conclusie trok ik op een zondag ochtend op mijn elfde levensjaar tijdens bijbel les.


Als nu die 12 grote geloven tot 1 god kunnen komen, dan en pas dan ben ik bereid er weer eens over na te denken, tot dan blijf ik bij mijn conclusie.

super ick
30-06-11, 09:30
Welke conclusie trok jij na dat kwartiertje kijken dan?

Leuk gevonden, meer niet. En waarschijnlijk goeie jonko.

super ick
30-06-11, 09:36
Kweenie. Straks hebben ze van die mobiele apparaatjes :cheefbek: Nou ja, dan heb je nog geen kind aan ze inderdaad. Je zou tegen ze aan kunnen botsen, das alles.

Onmogelijk. Mobieltjes mogen niet mee tijdens het luchten.

H.P.Pas
30-06-11, 13:17
Welke conclusie trok jij na dat kwartiertje kijken dan?

Bij die anti-autoritaire crèche moest ik aan jou denken :).