PDA

Bekijk Volledige Versie : Kennis van het Wilhelmus wordt nog deze week een inburgeringseis



Hatert
29-06-11, 17:35
Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

DEN HAAG - Kennis van het Wilhelmus is met ingang van vrijdag, 1 juli, een heuse inburgeringseis. Dat zei minister Piet Hein Donner woensdag in een debat over zijn Integratienota. De eis is geen gevolg van die nota, maar van een motie uit 2009 van Kees van der Staaij van de SGP.

Van der Staaij vond dat er in elk geval aandacht aan het volkslied moet worden besteed, niet dat iedere nieuwkomer alle coupletten ten gehore moet kunnen brengen.

Wilhelmus nog deze week inburgeringseis - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/10112894/__Wilhelmus_inburgeringseis__.html?p=23,1)

Bofko
29-06-11, 17:48
:haha:
Ik las het ook ja.

Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.

That's all. Klaar.
Wel hopen dat ze niet over de uitspraak vallen.En de spelling na het zingen (staande voor een commissie, pink op de naad van de djelabba) snel vergeten.
Misschien dat iemand het in het Arabisch kan opschrijven ?

Tomas
29-06-11, 17:50
Ik vind het wel zo'n ontiegelijk landverraders lied. Je kan het zo uitbreiden met 'Den Griecken altijt betaeld.'

mark61
29-06-11, 17:51
Dat wordt nog een hele kluif voor ons born-again Dietsers.

Ik moet meteen denken aan Leterme, die, door de RTBF gevraagd naar de Brabançonne, spontaan in de Marseillaise uitbarstte :hihi:

ronald
29-06-11, 17:51
:haha:
Ik las het ook ja.

Wilhelmus van Nassouwe
Ben ick van Duytschen bloet,
Den Vaderlant getrouwe
Blyf ick tot in den doot:
Een Prince van Oraengien
Ben ick vrij onverveert,
Den Coninck van Hispaengien
Heb ick altijt gheeert.



Wat moeten die inburgeraars wel niet denken als zij dit lezen?

mark61
29-06-11, 17:56
Wat moeten die inburgeraars wel niet denken als zij dit lezen?

Dat Nederland gestoord is. Dat was ook precies de bedoeling. Hopelijk hollen ze gillend terug naar waar ze vandaan kwamen.

A_K_A
29-06-11, 18:05
Het is goed om te zien dat men de belangrijke prio's als eerst behandelt.

mark61
29-06-11, 18:06
Het is goed om te zien dat men de belangrijke prio's als eerst behandelt.

Meneer, er wordt hier daadkrachtig geregeerd. Wat denk jij wel?

Archie Bunker
29-06-11, 18:08
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

De Nederlanders hebben de machtigste koning van Europa toch maar mooi buiten de deur gezet.

Redenen:
de Reformatie
de positie van de lokale adel/lokale autonomie
de belastingen

justus
29-06-11, 18:22
Oeps ik ken het wilhelmus niet, ben een faallochtoon...

Wie is er bang van geertje?

mark61
29-06-11, 18:24
Ik wil helemaal niet op god bouwen. Word ik nou uitgeburgerd?

mark61
29-06-11, 18:25
De Nederlanders hebben de machtigste koning van Europa toch maar mooi buiten de deur gezet.

Reden:
de belastingen

Kleine correctie.

Bofko
29-06-11, 18:32
Mijn schild ende betrouwen
zijt Gij, o God mijn Heer,
op U zo wil ik bouwen,
Verlaat mij nimmermeer.
Dat ik doch vroom mag blijven,
uw dienaar t'aller stond,
de tirannie verdrijven
die mij mijn hart doorwondt.

De Nederlanders hebben de machtigste koning van Europa toch maar mooi buiten de deur gezet.


Was dat niet Philips IV , een 4e generatie allochtoon met Nederlandse voorouders ?

Archie Bunker
29-06-11, 18:38
Ik wil helemaal niet op god bouwen. Word ik nou uitgeburgerd?

Nee, hoor.
Maar onze vader des vaderlands bouwde wel op God.

Atheisme was in die tijd overigens uberhaupt niet erg populair.

mark61
29-06-11, 18:46
Was dat niet Philips IV , een 4e generatie allochtoon met Nederlandse voorouders ?

Een paap ook nog :jammer:

mark61
29-06-11, 18:48
Nee, hoor.

Nou ja, dan heeft dat volkslied ook niet veel zin. Ik zou zeggen, verzin een nieuwe.

Waar was dat, ah Spanje. Dat had een volkslied zonder tekst. Er is toen een prijsvraag uitgeschreven voor een tekst. Weet niet hoe het is afgelopen.

Ik dacht dat Rusland en Duitsland de melodie hebben gehandhaafd en intussen de tekst aangepast, weet niet meer precies hoe dat zit.

We kunnen beginnen met De blanke top der duinen, die doet het altijd goed. Uitgesproken op zijn Haags.

Archie Bunker
29-06-11, 19:45
Nou ja, dan heeft dat volkslied ook niet veel zin. Ik zou zeggen, verzin een nieuwe.

Waar was dat, ah Spanje. Dat had een volkslied zonder tekst. Er is toen een prijsvraag uitgeschreven voor een tekst. Weet niet hoe het is afgelopen.

Ik dacht dat Rusland en Duitsland de melodie hebben gehandhaafd en intussen de tekst aangepast, weet niet meer precies hoe dat zit.

We kunnen beginnen met De blanke top der duinen, die doet het altijd goed. Uitgesproken op zijn Haags.

Sorry, we houden het Wilhelmus. Is ten minste een fatsoenlijk Christelijk lied.

En een lied uitgesproken op z'n haags, ik moet er niet aan denken. :kotsen:

reallife
29-06-11, 19:55
Mijn opa weigerde het 'Wilhelmus,' pertinent mee te zingen in de kerk als dit weer eens op de orde van dienst stond. :hihi:

Spoetnik
29-06-11, 19:55
Moeten die politici nou echt de aandacht vestigen op het feit dat wij een merkwaardig volkslied hebben?

reallife
29-06-11, 19:57
Moeten die politici nou echt de aandacht vestigen op het feit dat wij een merkwaardig volkslied hebben?

Om het gebrek aan inhoudelijke politiek te verdoezelen.

Spoetnik
29-06-11, 20:04
Ik kan de Israeliers ook al niet uitleggen waarom wij gaan discrimineren tegen buitenlanders bij wiet verkoop.

reallife
29-06-11, 20:05
Ik kan de Israeliers ook al niet uitleggen waarom wij gaan discrimineren tegen buitenlanders bij wiet verkoop.

Ja hoor! :hihi:

super ick
29-06-11, 20:13
Dat wordt nog een hele kluif voor ons born-again Dietsers.

Ik moet meteen denken aan Leterme, die, door de RTBF gevraagd naar de Brabançonne, spontaan in de Marseillaise uitbarstte :hihi:

Met topics zoals deze mis ik John soms. :hihi:

TonH
29-06-11, 21:08
Nou ja, dan heeft dat volkslied ook niet veel zin. Ik zou zeggen, verzin een nieuwe.

Waar was dat, ah Spanje. Dat had een volkslied zonder tekst. Er is toen een prijsvraag uitgeschreven voor een tekst. Weet niet hoe het is afgelopen.

Ik dacht dat Rusland en Duitsland de melodie hebben gehandhaafd en intussen de tekst aangepast, weet niet meer precies hoe dat zit.

We kunnen beginnen met De blanke top der duinen, die doet het altijd goed. Uitgesproken op zijn Haags.

Volgens mij gaan er steeds meer stemmen op voor "Wiens Neerlands bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij-hei!!!"

Rusland heeft volgens mij, de Sovjet melodie terug gehaald met een nieuwe tekst. Gelukkig, want dat ding klonk altijd prachtig.
De Duitsers hebben dezelfde truc uitgehaald. Daar gaat het tegenwoordig van "Einigkeit und Recht und Freiheit, für das Deutsche Vaterland. Danach last uns alles Streben...." undsoweiter.

En dat Spaanse volklied? Dat is er volgens mij nooit gekomen. Iets met Basken, Catelanen en nog wat regionalen.

The_Grand_Wazoo
29-06-11, 21:34
Kleine correctie.

Nee, het tweede punt van Archie is belangrijker (want sluit het recht tot belastingheffing in), namelijk de positie van de adel (minder belangrijk) en de lokale autonomie, d.w.z. zelf de hoogte van de bellastingen bepalen. De belastingen voor de koninklijke kas werden in de zgn. bede gedurende de statenvergaderingen opgelegd. De staten hadden het recht de bede af te wijzen (of uit te onderhandelen). Het schandalige van de tiende penning was dat het centrale gezag hiermee het prerogatief van de statenvergaderingen opzij zette.
De opstand (want het was geen oorlog) was het gevolg van een toenemende centralisering van het gezag, zeg maar staatsvorming. De 'conservatieve' lokale machthebbers wilde de traditionele zeggenschap behouden. Het is niet voor niets dat de vader des vaderlands de vader van een statenbond werd van zeven autonome gewesten, die gezamenlijk ca 150 jaar ruziënd over straat buitelden.

H.P.Pas
29-06-11, 22:16
van zeven autonome gewesten, die gezamenlijk ca 150 jaar ruziënd over straat buitelden.

Doen de Zwitsers nog steeds. Werkt niet eens zo slecht.

mark61
29-06-11, 22:19
Volgens mij gaan er steeds meer stemmen op voor "Wiens Neerlands bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij-hei!!!"

Rusland heeft volgens mij, de Sovjet melodie terug gehaald met een nieuwe tekst. Gelukkig, want dat ding klonk altijd prachtig.
De Duitsers hebben dezelfde truc uitgehaald. Daar gaat het tegenwoordig van "Einigkeit und Recht und Freiheit, für das Deutsche Vaterland. Danach last uns alles Streben...." undsoweiter.

En dat Spaanse volklied? Dat is er volgens mij nooit gekomen. Iets met Basken, Catelanen en nog wat regionalen.

Ja het Russische is mooi hè? Tis nog steeds Deutschland, Deutschland über a-ha-les in ieder geval. Ik neurie idd vaak Einigkei-heit und Recht und Frei-hei-heit onder de douche :hihi:

Lyric competition

After witnessing a rendition of "You'll Never Walk Alone" at Anfield in 2007, the President of the Spanish Olympic Committee, Alejandro Blanco, said he felt inspired to seek lyrics to La Marcha Real ahead of Madrid's bid to host the 2016 Olympic Games.[7][8] Politicians, including the PM José Luis Rodríguez Zapatero, steered clear of the issue in order not to alienate some Basques, Catalans, or Galicians who tend to identify with their own regions rather than with the Spanish state.[9] A number of the autonomous communities of Spain have their own anthems. An open competition for the lyrics resulted in 7,000 entries.[10] On January 16, 2008, just five days after presenting the competition winner to the public, the Spanish Olympic Committee withdrew the proposal after widespread public criticism due to the lyrics' supposed nationalist tone.[11]

Madre de Dios :eek:

Saul
29-06-11, 22:30
Nuance: de "inburgeraars" moeten volgens de motie kennis hebben van het Wilhelmus, niet compleet uit het hoofd leren.

Waarom het Wilhelmus noodzakelijk is voor de integratie ontgaat mij even.

mark61
29-06-11, 22:32
Nee, het tweede punt van Archie is belangrijker (want sluit het recht tot belastingheffing in), namelijk de positie van de adel (minder belangrijk) en de lokale autonomie, d.w.z. zelf de hoogte van de bellastingen bepalen. De belastingen voor de koninklijke kas werden in de zgn. bede gedurende de statenvergaderingen opgelegd. De staten hadden het recht de bede af te wijzen (of uit te onderhandelen). Het schandalige van de tiende penning was dat het centrale gezag hiermee het prerogatief van de statenvergaderingen opzij zette.
De opstand (want het was geen oorlog) was het gevolg van een toenemende centralisering van het gezag, zeg maar staatsvorming. De 'conservatieve' lokale machthebbers wilde de traditionele zeggenschap behouden. Het is niet voor niets dat de vader des vaderlands de vader van een statenbond werd van zeven autonome gewesten, die gezamenlijk ca 150 jaar ruziënd over straat buitelden.

Ja maar de rol van de locale adel was al ruim voor die tijd uitgespeeld toch? Zo'n beetje als eerste in Europa. Mijn idee was dat juist het principe van 'wie (belasting) betaalt beslist (over de besteding)' maakte dat de adel als onrechtmatig heffer werd gezien. Misschien is dat kip en ei.
Maar jij weet er duidelijk veel meer van.

H.P.Pas
29-06-11, 22:37
"Wiens Neerlands bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij-hei!!!"



Sinds 1898 'wien 't hart klopt fier en vrij' ; vanwege de Indo's.
LInkse kerk, toen al. Weet niet of we daar nog aan doen.

mark61
29-06-11, 22:46
Sorry, we houden het Wilhelmus. Is ten minste een fatsoenlijk Christelijk lied.

En een lied uitgesproken op z'n haags, ik moet er niet aan denken. :kotsen:

Fatsoenlijke christenen, blergh. Van het type Verhagen zeker.

De PVV zal ongetwijfeld tevreden meedeinen. Kunnen ze het geheel vernieuwde volkslied de hele dag op Radio 2 draaien.

mark61
29-06-11, 22:47
Met topics zoals deze mis ik John soms. :hihi:

Die zou van de weeromstuit met iets als de vanen hoog, de rijen vast gesloten aankomen. Of wat de NSB ook kweelde.

Marsipulami
29-06-11, 22:52
Wilhelmus nog deze week inburgeringseis

DEN HAAG - Kennis van het Wilhelmus is met ingang van vrijdag, 1 juli, een heuse inburgeringseis. Dat zei minister Piet Hein Donner woensdag in een debat over zijn Integratienota. De eis is geen gevolg van die nota, maar van een motie uit 2009 van Kees van der Staaij van de SGP.

Van der Staaij vond dat er in elk geval aandacht aan het volkslied moet worden besteed, niet dat iedere nieuwkomer alle coupletten ten gehore moet kunnen brengen.

Wilhelmus nog deze week inburgeringseis - Binnenland | Het laatste nieuws uit Nederland leest u op Telegraaf.nl [binnenland] (http://www.telegraaf.nl/binnenland/10112894/__Wilhelmus_inburgeringseis__.html?p=23,1)

Nou als ze alle Belgen zouden beoordelen op de kennis van het Belgisch Volkslied dan moet van 97% van de Belgen de Belgische nationaliteit afgenomen worden. Onze premier als eerste.

YouTube - ‪Belgische premier kent eigen volkslied niet‬‏

mark61
29-06-11, 22:59
Kijk, beeld en geluid ter illustratie.

reallife
30-06-11, 08:40
Ja maar de rol van de locale adel was al ruim voor die tijd uitgespeeld toch? Zo'n beetje als eerste in Europa. Mijn idee was dat juist het principe van 'wie (belasting) betaalt beslist (over de besteding)' maakte dat de adel als onrechtmatig heffer werd gezien. Misschien is dat kip en ei.
Maar jij weet er duidelijk veel meer van.

Al in de 14de en 15de eeuw ofzo. Ze hadden chronisch geldtekort en verkochten hun rechten om eh belastingen te heffen aan de veel rijkere 'steden.'

Dat is leuk als je nog eens in de buurt komt van het 'belastingmuseum.' Daar zie je documenten over belastingheffingen op het recht om muurtjes te bouwen, munten te slaan, of een jaarmarkt te houden. Dat spreekt altijd wel tot mijn verbeelding. In gedachten zie ik dan zo een jaarmarkt voor me of iets dergelijks.

reallife
30-06-11, 08:44
Nee, het tweede punt van Archie is belangrijker (want sluit het recht tot belastingheffing in), namelijk de positie van de adel (minder belangrijk) en de lokale autonomie, d.w.z. zelf de hoogte van de bellastingen bepalen. De belastingen voor de koninklijke kas werden in de zgn. bede gedurende de statenvergaderingen opgelegd. De staten hadden het recht de bede af te wijzen (of uit te onderhandelen). Het schandalige van de tiende penning was dat het centrale gezag hiermee het prerogatief van de statenvergaderingen opzij zette.


Dat is eigenlijk nooit meer teruggedraaid toch? Die omslag in 'belastingcultuur,' was blijvend.

TonH
30-06-11, 12:56
On January 16, 2008, just five days after presenting the competition winner to the public, the Spanish Olympic Committee withdrew the proposal after widespread public criticism due to the lyrics' supposed nationalist tone.[11]

Madre de Dios :eek:


Sinds 1898 'wien 't hart klopt fier en vrij' ; vanwege de Indo's.
LInkse kerk, toen al. Weet niet of we daar nog aan doen.


Ten eerste: sorry voor dat Wiens... moet Wien zijn. :nerveus: Gezakt!!!

Ten tweede: Vanaf 1816 tot 1932 was dit het officiële Nederlandse volkslied. Hoezo "wispelturig volk"?!

Ten derde: kennelijk is een prijsvraag voor een volkslied nooit écht bevredigend. 'Wien Neerlands bloed' schijnt ook niet echt alom gewaardeerd te zijn geweest.


Al in de 14de en 15de eeuw ofzo. Ze hadden chronisch geldtekort en verkochten hun rechten om eh belastingen te heffen aan de veel rijkere 'steden.'

"Back in a dimm and distant past" heb ik daar nog eens een paper over geschreven. En inderdaad is de (land-)adel (en de kloosters!) rond die tijd haar greep op de samenleving kwijt geraakt door de groei van de steden, met haar handelaren. Aan het begin van de 80-jarige oorlog was dat al heel ver gevorderd.
Verder is de 30-jarige oorlog oneindig veel belangrijker in de geschiedenis dan dat dorpsconflict in de Rijndelta. :tik:

Umarvlie
30-06-11, 15:53
Tijd voor een nieuw volkslied want ik denk dat Henk en Ingrid niets met het Wilhelmuts hebben en meer iets voorstaan in de trant van "Ole ole ole ole .... we gaan naar (de kloten)"

foxcave
30-06-11, 15:59
Zo, dat zal ze leren al die allochtonen!

Alleen even vragen in welk dialect het nu eigenlijk gezongen moet worden.

Debiel idee, niet meer niet minder, hier schiet echt niemand iets mee op.

Archie Bunker
30-06-11, 16:20
Aan het begin van de 80-jarige oorlog was dat al heel ver gevorderd.
Verder is de 30-jarige oorlog oneindig veel belangrijker in de geschiedenis dan dat dorpsconflict in de Rijndelta. :tik:

Die hadden anders van alles met elkaar te maken. Ze zijn niet voor niet gelijktijdig geeindigd.

Slinger
30-06-11, 20:03
Nee, het tweede punt van Archie is belangrijker (want sluit het recht tot belastingheffing in), namelijk de positie van de adel (minder belangrijk) en de lokale autonomie, d.w.z. zelf de hoogte van de bellastingen bepalen. De belastingen voor de koninklijke kas werden in de zgn. bede gedurende de statenvergaderingen opgelegd. De staten hadden het recht de bede af te wijzen (of uit te onderhandelen). Het schandalige van de tiende penning was dat het centrale gezag hiermee het prerogatief van de statenvergaderingen opzij zette.
De opstand (want het was geen oorlog) was het gevolg van een toenemende centralisering van het gezag, zeg maar staatsvorming. De 'conservatieve' lokale machthebbers wilde de traditionele zeggenschap behouden. Het is niet voor niets dat de vader des vaderlands de vader van een statenbond werd van zeven autonome gewesten, die gezamenlijk ca 150 jaar ruziënd over straat buitelden.

Ja, opkomst van het absolutisme. Heeft veel te maken met de opkomst van het protestantisme overigens. Het religieuze aspect van het conflict moet niet onderschat worden, heeft ook nog te maken met de gevolgen van de vrede van Augsburg (1530). De opstand in de Nederlanden mondde wel degelijk uit een oorlog, zeker nadat Filips II in 1568 Alva met zijn leger naar de Nederlanden stuurde.

Kortman
30-06-11, 21:14
Oeps ik ken het wilhelmus niet, ben een faallochtoon...

Wie is er bang van geertje?

Denk dat GEERTJE ook niet alle coupletten uit z,n hoofd kan.
Ik kom ook niet verder als twee :boogjes:

Archie Bunker
30-06-11, 21:20
Ja, opkomst van het absolutisme. Heeft veel te maken met de opkomst van het protestantisme overigens. Het religieuze aspect van het conflict moet niet onderschat worden, heeft ook nog te maken met de gevolgen van de vrede van Augsburg (1530). De opstand in de Nederlanden mondde wel degelijk uit een oorlog, zeker nadat Filips II in 1568 Alva met zijn leger naar de Nederlanden stuurde.

eh...

confessio augustana(1530) is opgesteld door Melanchthon en is een belijdenisgeschrift van de Lutherse kerken (en hier ten lande van de PKN)



godsdienstvrede van augsburg (1555) betekent dat de heerser van het gebied ook de religie van het gebied bepaalt. Dwz de Lutherse of de Rooms-Katholieke. Deze is zo goed als militair afgedwongen. Overige protestantse (calvinistische, zwingliaanse, anglicaanse, enz.) vormen van Christendom waren niet toegestaan. Nodeloos te zeggen dat de Islam helemaal uit den boze was. :wink:

Slinger
30-06-11, 21:28
eh...

confessio augustana(1530) is opgesteld door Melanchthon en is een belijdenisgeschrift van de Lutherse kerken (en hier ten lande van de PKN)

godsdienstvrede van augsburg (1555) betekent dat de heerser van het gebied ook de religie van het gebied bepaalt. Dwz de Lutherse of de Rooms-Katholieke. Deze is zo goed als militair afgedwongen.

Overige protestantse (calvinistische, zwingliaanse, anglicaanse, enz.) vormen van Christendom waren niet toegestaan.

Nodeloos te zeggen dat de Islam helemaal uit den boze was. :wink:

Pardon, 1555. Inderdaad, de heerser bepaalt de godsdienst. In de Nederlanden was dat de katholieke Filips II, die dus alles op alles zette, en daar naar zijn mening ook het volste recht toe bezat, om in de Nederlanden de katholieke godsdienst te handhaven. Dat ging dus samen met zijn poging om de feodale voorrechten van de adel en de steden af te schaffen en het absolutisme in te voeren.