PDA

Bekijk Volledige Versie : Turk mag wel op gesprek met fictieve Nederlandse naam



Hatert
29-06-11, 18:38
Turk mag wel op gesprek met fictieve Nederlandse naam

29/06/2011

UNKNOWN

De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) oordeelde vandaag dat financieel dienstverlener Control Finance een man met een Turkse naam heeft gediscrimineerd bij de sollicitatie naar een traineefunctie. De man solliciteerde in eerste instantie met zijn eigen, Turkse, naam. Hij werd toen niet uitgenodigd op gesprek omdat hij te weinig relevante werkervaring zou hebben. Met een fictieve Nederlandse naam en nagenoeg hetzelfde cv werd de man wel uitgenodigd voor een gesprek.

De man van Turkse afkomst heeft meerdere keren gesolliciteerd bij Control Finance en werd iedere keer afgewezen. Het bedrijf gaf als belangrijkste reden voor de afwijzing een gebrek aan relevante werkervaring. De man vermoedde dat de afwijzing te maken had met zijn niet-Nederlandse naam. Zodoende heeft hij een sollicitatiebrief gestuurd met een Nederlandse naam čn een cv met minder werkervaring dan in zijn oorspronkelijk cv.

Hij ontving toen wel een uitnodiging voor een gesprek. Hij is niet ingegaan op de uitnodiging en legde zijn zaak voor aan de CGB. De CGB oordeelde dat de Turkse naam en daarmee de Turkse afkomst van de man een rol heeft gespeeld bij de afwijzing. De financieel dienstverlener handelde daarmee in strijd met de wet.

Onderzoek arbeidsmarktdiscriminatie
De uitkomst van bovengenoemd oordeel sluit aan bij verschillende onderzoeken die het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) in 2010 uitvoerde. Het onderzoek 'Liever Mark dan Mohammed' van het SCP uit januari 2010 toont aan dat Nederlandse sollicitanten gemiddeld 44% kans hebben om uitgenodigd te worden voor een gesprek, tegenover 37% voor niet-westerse migranten.

Verder blijkt uit de 'Discriminatiemonitor niet-westerse migranten op de arbeidsmarkt 2010' van het SCP (september 2010) dat werkgevers bij gelijke geschiktheid autochtone Nederlanders als een veilige keuze beschouwen en allochtone werknemers als een potentieel risico. Bovendien blijkt uit dit onderzoek dat het verschil in kansen op een baan tussen autochtonen en niet-westerse migranten in economisch slechte tijden groter is dan in economisch gunstiger tijden. (Tekst redactie, foto thinkstock)


Turk mag wel op gesprek met fictieve Nederlandse naam - VK banen, banen met inhoud (http://www.vkbanen.nl/banen/artikel/Turk-mag-wel-op-gesprek-met-fictieve-Nederlandse-naam/502710.html)

mark61
29-06-11, 18:42
Ja en nu. Straf gaan ze niet krijgen.

Karin.N
29-06-11, 20:01
Ja en nu. Straf gaan ze niet krijgen.

Zit er idd niet in. Volgende keer zullen ze wel uitnodigen en kiezen dan toch liever voor Pietje.

Toen ik ergens ver weg in de vorige eeuw begon met werken, liep ik nog wel eens tegen de nodige vooroordelen aan jegens werkende vrouwen. Werd er bijvoorbeeld gevraagd hoe ik eea regelde als ik later thuis zou zijn en niet op tijd het eten voor manlief klaar zou hebben. Mijn antwoord dat ie dan de keus had tussen verhongeren of zelf z'n handen uit de mouwen steken, konden ze niet erg waarderen :stout:. Das er gelukkig stukken beter op geworden. maar ja, afwijzingen op basis van je geslacht zijn pijnlijk, vooral omdat het nergens op gebaseerd is. Zo ook nu voor mensen die op grond van hun afkomst worden geweigerd en geen kans krijgen.

mark61
29-06-11, 23:06
Zit er idd niet in. Volgende keer zullen ze wel uitnodigen en kiezen dan toch liever voor Pietje.

Toen ik ergens ver weg in de vorige eeuw begon met werken, liep ik nog wel eens tegen de nodige vooroordelen aan jegens werkende vrouwen. Werd er bijvoorbeeld gevraagd hoe ik eea regelde als ik later thuis zou zijn en niet op tijd het eten voor manlief klaar zou hebben. Mijn antwoord dat ie dan de keus had tussen verhongeren of zelf z'n handen uit de mouwen steken, konden ze niet erg waarderen :stout:. Das er gelukkig stukken beter op geworden. maar ja, afwijzingen op basis van je geslacht zijn pijnlijk, vooral omdat het nergens op gebaseerd is. Zo ook nu voor mensen die op grond van hun afkomst worden geweigerd en geen kans krijgen.

Godallemachtig. Zo oud ben je toch niet? :hihi:

Ja, nigger is the woman of the world :cheefbek:

Karin.N
30-06-11, 08:14
Godallemachtig. Zo oud ben je toch niet? :hihi:

Ja, nigger is the woman of the world :cheefbek:

Ik weet, ik zie er jaren jonger uit :ego: . Maar ben al aardig in de buurt van de 50.

Uiteindelijk zal het met de turken en marokkanen ook goed komen. Ik vind het alleen absurd dat er kennelijk zo'n tijd over heen moet gaan. Het is pijnlijk en kwetsend wanneer je wordt afgewezen op kenmerken zoals ras/nationaliteit.

justus
30-06-11, 10:40
Ik weet, ik zie er jaren jonger uit :ego: . Maar ben al aardig in de buurt van de 50.

Uiteindelijk zal het met de turken en marokkanen ook goed komen. Ik vind het alleen absurd dat er kennelijk zo'n tijd over heen moet gaan. Het is pijnlijk en kwetsend wanneer je wordt afgewezen op kenmerken zoals ras/nationaliteit.

ach, niet zo zeuren hoor, vroegah moesten dames die gingen huwen ontslag nemen.... zelfs uit overheidsdienst. dat wordt mbt tot allochtonen nu een stuk simpeler opgelost...ze worden gewoon NIET aangenomen...
en nog niet zo lang geleden werkte ik bij een amerikaanse organisatie waar een surinamer met duidelijk donkere roots geen kans op promotie maakte vanwege die roots... stel je voor, wat moesten de klanten wel niet denken van een sambo op een verantwoordelijke functie (zou destigmatiserend werken en dat kon toch de bedoeling niet zijn...)