PDA

Bekijk Volledige Versie : Zoon van oprichter Karel Dillen stapt uit Vlaams Belang



Marsipulami
01-07-11, 13:17
Koen Dillen stapt uit Vlaams Belang na verwijdering van Belfortploeg


vrijdag 01 juli 2011, 11u04
Bron: belga
Auteur: bpr

Koen Dillen, ex-Europarlementslid en zoon van stichter Karel Dillen, stapt uit Vlaams Belang. 'De liquidatie van mijn vriend Francis Van den Eynde en zijn medestanders is voor mij de druppel die de emmer doet overlopen', schrijft hij in zijn ontslagbrief die hij donderdagavond naar partijvoorzitter Bruno Valkeniers stuurde. 'Een schitterend manager kan een slecht partijvoorzitter blijken. U bent er zo één', geeft hij Valkeniers mee.
Koen Dillen behoort tot de strekking-Vanhecke, die vinden dat de partij van stijl moet veranderen en zich afzetten tegen wat ze dictaten van de 'Antwerpse gemeenteraadsfractie' noemen.

Hij schrijft dat hij in 2008 geloofde dat Valkeniers als nieuwe voorzitter de sputterende motor van de partij weer op volle toeren zou kunnen laten draaien. Maar Valkeniers heeft volgens hem niets gedaan aan de wantoestanden die hem gemeld werden en fungeert sinds zijn aantreden feitelijk als de uitvoerder van de wensen van Filip Dewinter en Gerolf Annemans.

'Ik zal niet de laatste zijn'

Koen Dillen verwijt Bruno Valkeniers dat hij 'tolereerde en patroneerde dat onze bekwaamste vrouw, Marie-Rose Morel, op de meest brutale wijze 'kaltgestellt' (boycotten, red.) werd'. Hij neemt het de voorzitter ook kwalijk dat Kamerlid Bruno Stevenheydens (intussen N-VA-Kamerfractiesecretaris, red.) 'buiten getergd' werd en Kamerfractiesecretaris Francis Wouters na tien jaar zijn baan verloor omdat hij in de partijraad een dissidente mening durfde te uiten.

'Net als vele anderen besef ik dat Vlaams Belang mijn partij niet meer is. Ik zal niet de laatste zijn die u schrijft', voorspelt Koen Dillen nog

Marsipulami
06-07-11, 18:29
Oud-voorzitter Frank Vanhecke stapt uit Vlaams Belang

Valkeniers gaat niet in op ultimatum Vanhecke

woensdag 06 juli 2011, 17u06
Bron: belga, eigen berichtgeving

Oud-voorzitter Frank Vanhecke stapt op 11 juli uit Vlaams Belang als de partij het ontslag van Belfortploeg niet intrekt. Huidig voorzitter Valkeniers reageert verwonderd. Het ontslag wordt echter niet ingetrokken.

Oud-voorzitter Frank Vanhecke geeft het Vlaams Belang nog tot 11 juli de tijd om het ontslag van de leden van de dissidente Belfortploeg in Gent ongedaan te maken. De datum 11 juli, de Vlaamse feestdag, is allicht niet toevallig gekozen.

Indien dat signaal van de partijtop er niet komt, 'geef ik principieel mijn lidmaatschap en dan uiteraard ook mijn erevoorzitterschap terug', aldus Vanhecke.

Timing

Huidig voorzitter Valkeniers geeft Vanhecke weinig hoop. Hij reageert 'verwonderd' op het ultimatum van zijn voorganger. Van excuses of de intrekking van het ontslag van de Belfortploeg kan volgens hem geen sprake zijn. 'De partijraad heeft een democratische beslissing genomen', aldus Valkeniers, die eraan toevoegt dat dit onder zijn voorganger (Vanhecke dus) niet gebeurde.

Valkeniers betreurt de timing van Vanhecke. Zijn ultimatum komt op een ogenblik dat de partij in het licht van de nota-Di Rupo meer dan nodig is en zich op de politiek moet concentreren.

De conclusie is duidelijk: op 11 juli is Frank Vanhecke geen lid meer van Vlaams belang.

Belfortgroep

De hele zaak draait dus rond de zogenaamde Belfortgroep. Die groep - nochtans geleid door een van de grondleggers van Vlaams Belang: oudgediende Francis Van den Eynde - heeft al enige tijd zware kritiek op de stijl en strategie van de partijleiding. Die wou het tendensrecht dat de Belfortgroep had gevraagd, niet toestaan.

De vijf hadden tot eind juni de tijd gekregen om hun groep te ontmantelen en terug te keren naar de schaapsstal, maar dat weigerde de Belfortgroep.

Eind juni stuurde huidig partijvoorzitter Valkeniers de groep daarom een brief: 'Overeenkomstig de partijstatuten worden vanaf heden uw lidmaatschap en mandaten of functies die u namens of binnen het Vlaams Belang heeft uitgeoefend van rechtswege beëindigd.'

Geen excuses

Dat ontslag zit Vanhecke enorm hoog. Hij wou dus dat de partij haar excuses aanbiedt aan de dissidente groep. De leden van de Belfortploeg moesten ook opnieuw in de partij geïntegreerd worden.

Vanhecke erkent dat hij 'al lang eigenlijk met minstens één voet buiten de partij staat' en hij beseft ook dat vele Vlaams Belangers champagne gaan drinken als hij opstapt. 'Ik weet uit goede bron dat de Antwerpse gemeenteraadsfractie niets liever vraagt dan me te zien vertrekken uit de partij.'

Tegelijkertijd benadrukt Vanhecke dat hij een consequente, rechtse Vlaams-nationalist blijft. 'Indien ik mij op de zijlijn bevind, is dat deels omdat men mij daar gezet heeft en deels omdat ik mijzelf daar zet, omdat ik het niet eens kan zijn met de gang van zaken.'

Hij verwijst daarbij naar de manier waarop de partij zijn vrouw Marie-Rose Morel heeft behandeld. Enkele dagen geleden stapte ook Koen Dillen, zoon van stichter Karel Dillen, uit de partij. Dillen verwees voor zijn beslissing eveneens naar de 'liquidatie' van zijn vriend Francis Van den Eynde van de Gentse Belfortgroep.

Artikel Apache

De druppel die de emmer voor Frank Vanhecke deed overlopen was het bericht op de site Apache | news lab (http://www.Apache.be). Daarin stond dat voorzitter Valkeniers zijn tekstschrijver Johan Sanctorum had uitgestuurd om onder verschillende pseudoniemen af te rekenen met dissidenten en de lof te bezingen van de partijvoorzitter.

'Zijn - op partijkosten méér dan vorstelijk betaalde - muze Johan Sanctorum wordt ingezet om (weliswaar onder schuilnaam) in 't Pallieterke de lof te bezingen van Bruno Valkeniers en te spuwen op de Marie-Rose Morels, de Frank Vanheckes, de Francis Van den Eyndes... van deze wereld.'

'Het lijkt me zonneklaar dat de regels die golden voor de uitsluiting van de Belfortploeg nu ook toegepast worden op Johan Sanctorum en vooral op zijn opdrachtgevers, minstens de partijvoorzitter.', schrijft Vanhecke.

Leugens

Bruno Valkeniers reageert ook op dat verhaal. Hij stelt dat er binnen de partij geweten was dat Johan Sanctorum hem als partijvoorzitter adviseerde. Het artikel op Apache.be staat volgens Valkeniers vol halve waarheden en volledige leugens.

Francis Van den Eynde laat intussen weten dat er nog leden Frank Vanhecke gaan volgen:
'Ik veronderstel dat er nog mensen Frank zullen volgen, ik voel het aan de reacties en de steunbetuigingen die wij als Belfortploeg van over heel Vlaanderen kregen.'

Over het ultimatum van Vanhecke zegt Van den Eynde: 'Hij moest dat niet doen voor mij, ik heb hem dat niet gevraagd.'

bpr, bdd

Marsipulami
12-07-11, 14:50
Voorzitter Senaatsfractie van Vlaams Belang verlaat de partij

Jurgen Ceder verlaat Vlaams Belang

dinsdag 12 juli 2011, 15u10 (belga)


Jurgen Ceder, voorzitter van de Senaatsfractie van Vlaams Belang, heeft de partij verlaten. Dat heeft hij vandaag zelf meegedeeld aan het partijbestuur. Ceder stond bekend als een vertrouweling van voormalig erevoorzitter Frank Vanhecke en Marie-Rose Morel.

Ceder kon niet zich niet meer vereenzelvigen met de huidige koers van het Vlaams Belang en schaarde zich ook grotendeels achter de kritiek die Frank Vanhecke op de partij formuleerde. Het vertrek van Frank Vanhecke bij Vlaams Belang gisteren heeft het vertrek van Ceder bespoedigd.

Met Jurgen Ceder verliest Vlaams Belang niet alleen haar voorzitter van de Senaatsfractie maar ook het hoofd van de juridische afdeling van de partij.

De uittocht bij Vlaams Belang neemt stilaan dramatische proporties aan. Eerder verliet ook Koen Dillen, zoon van stichter Karel Dillen, de partij al.

Marsipulami
15-07-11, 15:55
Leegloop bij Vlaams Belang houdt aan: ook Erik Arckens weg

15/07/11, 14u38

dm UPDATE Vlaams parlementslid Erik Arckens heeft vandaag ontslag genomen uit Vlaams Belang. "Ik wens geen deel meer uit te maken van een vereniging die zichzelf opeet, haar beste elementen op georganiseerde wijze buitenpest of totaal degouteert. Een partij waar de kuddegeest en de lafheid overheersen", stelt hij. Arckens zetelt voortaan als onafhankelijke in het Vlaams parlement.

Hij gaat zich nu beraden over zijn politieke toekomst. Hij zal in elk geval contact opnemen met Francis Van den Eynde om na te gaan wat de precieze doelstellingen en plannen zijn van de Belfortploeg. De Gentse dissidente beweging kondigde begin deze week aan afdelingen te willen oprichten in andere provincies.

Arckens verwijst als redenen voor zijn ontslag naar Johan Sanctorum, de tekstschrijver en medewerker van partijvoorzitter Bruno Valkeniers die de kritische stemmen binnen de partij onder een pseudoniem in de vernieling schreef, naar de perslekken vanuit het partijbestuur tegen mogelijke dissidenten en naar het showproces om Francis Van den Eynde en zijn Belfortploeg uit de partij te zetten.

Leegloop

Met de dag verlaten mensen het Vlaams Belang, stelt Erik Arckens vast, "van onze ere-voorzitter, tot nationale mandatarissen, gewezen mandatarissen, kaderleden, enzovoort". Het gaat volgens hem mensen die "de totale vervaging van de meest elementaire fatsoensnormen niet meer pikken en alle hoop hebben opgegeven dat er binnen deze partij nog beterschap mogelijk is.

In november 2009 nam Arckens al eens ontslag uit het Vlaams Belang, maar trok dat de dag nadien terug in. "Ik heb toen in alle talen gezwegen over de werkelijke reden van mijn optreden: achter mijn rug (ik ben degene die zich in de partij bezig hield met cultuur) wou de partij grondig snoeien in de kunstsubsidies van de Vlaamse Gemeenschap. Ik heb me toen laten overhalen om toch nog te blijven. Maar dat was een fout. Mijn motivatie is sindsdien gebroken", erkent hij.

Erik Arckens (49) zetelde van 1999 tot 2004 in het Brussels parlement en sinds 2004 in het Vlaams parlement. Van 1995 tot 1999 werkte hij op de studiedienst van het Vlaams Blok. In zijn studententijd was hij preses van het NSV.

Arckens is het vijfde parlementslid dat verkozen is op een Vlaams Belanglijst en nu als onafhankelijke zetelt. In het Vlaams parlement werd hij voorgegaan door Karim Van Overmeire. In het Brussels parlement maken twee van de drie verkozenen geen deel meer uit van de Vlaams Belangfractie: Johan Demol en Geert Van Linter. Eerder deze week stapte ook senaatsfractieleider Jurgen Ceder uit de partij.(belga/ypu)

Marsipulami
07-10-11, 15:02
Afdelingen Aflligem en Beerse stappen uit Vlaams Belang

07/10/11, 13u57

Het zevenkoppige afdelingsbestuur van Vlaams Belang Affligem heeft gisterenavond beslist om uit de partij te stappen. Begin deze week verliet de afdeling van Beerse ook al het Vlaams Belang. In beide gevallen wordt als reden verwezen naar de koers van de nationale leiding van het Vlaams Belang en het uitblijven van vernieuwing.

Het afdelingsbestuur van Affligem verliet collectief de partij, "ontgoocheld in het nationale bestuur. Ook de manier waarop de groep rond Francis Van den Eynde en ex-nationaal voorzitter Frank Vanhecke behandeld werd, deed de Affligemse werking geen goed. Nationaal zond meer en meer het signaal uit dat alles rond Antwerpen draait", luidt het in een mededeling.

20,4 procent

In 2006 haalde het Vlaams Belang in Affligem een zeer opmerkelijke score: meteen van 0 naar 20,4 procent (een score die goed was voor 4 gemeenteraadsleden en 1 vertegenwoordiger in de OCMW-raad). Er blijft nu nog één gemeenteraadslid in naam van Vlaams Belang zetelen. Bij de vertrekkers zit ook OCMW-raadslid Sven Vanhoutte, tevens afdelingssecretaris en bestuurslid van regio Halle.

Gemeentebelangen

Begin deze week kondigde Vlaams Belang Beerse aan voortaan als Gemeentebelangen te zullen zetelen. Het gaat om alle mandatarissen: 5 gemeenteraadsleden en 2 mandatarissen in de OCMW-raad. In 2006 was het Vlaams Belang met 18,88 procent de tweede grootste partij in Beerse geworden. Nu heeft de partij geen vertegenwoordigers meer in de gemeenteraad. (belga/tma)