PDA

Bekijk Volledige Versie : We zitten allemaal in de Nieuwe Grote Database



Mark
04-07-11, 09:49
We zitten allemaal in de Nieuwe Grote Database


Door: Redactie nieuwe media
Gepubliceerd: gisteren 23:01
Update: gisteren 22:54

Advertentiebedrijf WPP zegt dat het ’s werelds grootste online profielen-database heeft gebouwd. Bijna alle Nederlanders zitten hierin.

Terwijl in Europa en de Verenigde Staten de discussie over privacy op internet steeds heftiger wordt gevoerd, kondigde het Britse advertentiebedrijf WPP vorige week aan dat het een enorme database heeft gemaakt met daarin de profielen van maar liefst 500 miljoen internetters. Leeftijd, koopgedrag, geslacht, en nog veel meer gegevens van internetters staan er in die database. WPP claimt dat het de grootste profielendatabase ter wereld heeft. Met hulp van die profielen kunnen persoonlijke advertenties worden getoond op internet.

Het enorme Britse advertentieconglomeraat WPP, dat bestaat uit heel veel reclame- en communicatiebedrijven, werkt voor veel grote adverteerders. En met dank aan al die connecties, en ook dankzij een samenwerking met onder meer Google, kan het informatie verzamelen over bezoekers aan grote aantallen websites. Dat doet het deels met hulp van cookies – kleine bestandjes die in de browser worden geplaatst – maar ook door gebruik te maken van andere technologieën. Ook worden er offline gegevens in de database gezet, zoals huisadressen en demografische gegevens.

WPP heeft een nieuw bedrijf opgericht dat de Grote Database gaat beheren. Xaxis heet die club. Een naam die ergens wat doet denken aan Acxiom, een Amerikaans bedrijf dat ook een enorme database met profielen heeft. Volgens schrijver Eli Pariser, van het boek The Filter Bubble, kiezen dit soort bedrijven met opzet voor namen die moeilijk uit te spreken en te onthouden zijn (vandaar de x’en), om zoveel mogelijk low profile te blijven.

Xaxis is ook actief in Nederland, blijkt uit gegevens op de website van het bedrijf. Ons land is een van de negen landen met een directeur. In de landen waar het bedrijf actief is, heeft het ‘een dekking van bijna 100 procent van de mensen die online zijn’, schrijft The Independent. Kortom: de meeste Nederlanders zitten in de Xaxis-database.

Cookiewet
Ongeveer twee weken geleden is de zogenpemde cookiewet in Nederland aangenomen door de Tweede Kamer. Bedoeling daarvan is om het verzamel- en volggedrag van adverteerders en partijen als Xaxis inzichtelijker te maken voor internetters. Jarenlang konden bedrijven vrij onopvallend het surfgedrag van internetters volgen, en aan de hand daarvan persoonlijke adverenties plaatsen. De Tweede Kamer vindt dat bedrijven daar voortaan opener over moeten zijn. Adverteerders en website-eigenaren moeten straks toestemming vragen – waarschijnlijk via een pop-up – voordat ze cookies mogen plaatsen om internetters over meerdere websites te volgen.

Riskant
De nieuwe wet zou er toe kunnen leiden dat het voor Xaxis moeilijker wordt om profielen te maken, omdat een grotere groep internetters straks misschien weigert om nog langer ‘gevolgd te worden’. Aan de andere kant zijn er ook allerlei mogelijkheden om deze wet te omzeilen, door bijvoorbeeld internetters te volgen met ‘cookieloze technieken’. Daarvan zijn er genoeg.

In Engeland hebben privacy-belangenorganisaties al gewaarschuwd voor de database van Xaxis, schrijft The Independent. De concentratie van te veel profielen in de handen van één partij zou volgens hen riskant zijn. Ook al zegt Xaxis dat de klantenprofielen anoniem zijn, toch waarschuwt privacy-belangenorganisatie Electronic Frontier Foundation (EFF) voor de database. Het grootste gevaar schuilt in misbruik van gegevens door andere partijen, zegt de EFF. Bijvoorbeeld door hackers.

Als er op een plek heel veel gegevens zijn verzameld, is dat een aantrekkelijk doelwit voor kwaadwillenden. EFF: ‘De beste beveiliging is om de gegevens überhaupt nooit te verzamelen.’

Saul
04-07-11, 13:39
Het ergste is dat ik geneigd ben te denken dat ze mij natuurlijk niet volgen, maar "de ander". :cheefbek:

En wat een misser van de Tweede Kamer, je kan zelf toch ook wel bedenken dat je niet alleen kan volgen met cookies?

Mark
04-07-11, 13:44
ik geloof er niks van dat ze me advertenties aanbieden op basis van surfgedrag.
Dat willen ze graag zo doen lijken om bedrijven te laten betalen.
Kijk gewoon eens bij je google ads en zie of het gebaseerd kan zijn op "eerder" surfgedrag.
klopt bij mij voor geen meter, sterker nog ik krijg allerlei russische advertenties die ik niet eens kan lezen )

Mark
04-07-11, 13:45
zelfs google.nl springt automatisch op google.ru voor mij... zinloos.. terwijl ik alleen maar op nederlandse paginas kijk dag in dag uit.

Saul
04-07-11, 14:17
ik geloof er niks van dat ze me advertenties aanbieden op basis van surfgedrag.
Dat willen ze graag zo doen lijken om bedrijven te laten betalen.
Kijk gewoon eens bij je google ads en zie of het gebaseerd kan zijn op "eerder" surfgedrag.
klopt bij mij voor geen meter, sterker nog ik krijg allerlei russische advertenties die ik niet eens kan lezen )

Ligt dat niet aan je internetprovider?

Maar je hebt gelijk, ik heb maar weinig advertenties gezien die iets te maken hebben met mijn interesses of surfgedrag. Niettemin moet je dit soort praktijken niet veronachtzamen als je geeft om je privacy.

Bedrijven kunnen geen enkele aanspraak maken op persoonlijke gegevens. Een slimmerik maakt gebruik van de situatie en ontwikkelt software die schaduwen door derden zoveel mogelijk verhindert.

Spoetnik
04-07-11, 14:20
ik geloof er niks van dat ze me advertenties aanbieden op basis van surfgedrag.
Dat willen ze graag zo doen lijken om bedrijven te laten betalen.
Kijk gewoon eens bij je google ads en zie of het gebaseerd kan zijn op "eerder" surfgedrag.
klopt bij mij voor geen meter, sterker nog ik krijg allerlei russische advertenties die ik niet eens kan lezen )

Het gebeurt wel eens. Vooral retargetting gebruiken veel adverteerders graag.

Bofko
05-07-11, 01:18
1984 2.0