PDA

Bekijk Volledige Versie : Zestigers gooien zich in elkaars armen voor trein



Marsipulami
04-07-11, 09:00
Zestigers gooien zich in elkaars armen voor trein


- 04/07/2011

HAACHT - Twee zestigers uit Wespelaar (bij Haacht) hebben zich gisterenmorgen samen voor een goederentrein gegooid. De politie vond bij hen thuis verschillende afscheidsbrieven, die ze samen ondertekend hadden. 'Familiale problemen dreven hen tot hun wanhoopsdaad', zegt hun zoon Mike.


De bestuurder van een goederentrein tussen Aken en Zeebrugge zag gistermorgen om 7 uur, ter hoogte van Wespelaar hoe twee mensen de slagbomen negeerden en de sporen opliepen. Hij claxonneerde nog maar er kwam geen reactie. De man en de vrouw bleven op de sporen staan, in elkaars armen, wachtend op de aanstormende trein. De treinbestuurder greep nog naar de noodrem, maar hij stond machteloos. De 450 meter lange goederentrein kon niet meer tot stilstand worden gebracht. De man en de vrouw op de sporen, allebei zestigers, werden aangereden en waren op slag dood.

Afscheidsbrieven

Het Leuvense parket startte meteen een onderzoek om na te gaan wat de twee slachtoffers had bezield. Het gerecht wilde er zeker van zijn dat er geen sprake was van een misdrijf. Maar het werd al snel duidelijk dat de twee slachtoffers samen hadden gekozen voor een dubbele wanhoopsdaad. In het huis van Georges G. (60) en zijn vrouw Paula D. (60) vonden agenten verschillende afscheidsbrieven, gericht aan hun kinderen. De brieven waren door hen beiden ondertekend. Alles wijst erop dat familiale moeilijkheden aan de basis lagen van hun wanhoopsdaad.

'De jeugdrechter had vorige week een uitspraak gedaan in een familiale kwestie. Ze konden zich daarmee niet verzoenen', zegt hun zoon Mike. 'Ze hadden al gezegd dat ze uit het leven zouden stappen. Maar ik had op hen ingepraat en dacht dat ik hen had kunnen overtuigen. Maar toen ze gistermorgen niet thuis bleken, ben ik ze gaan zoeken. Aan de spoorweg ontdekte ik wat er gebeurd was.'

Treinbestuurder geschokt

Alles wijst erop dat Georges en Paula gistermorgen samen van hun huis naar de overweg aan het kruispunt van de Nieuwstraat en de Elfde-Liniestraat waren gewandeld. Een wandeling van amper een kilometer. Daar waren ze samen op de sporen gaan staan.

De enige getuige van hun daad was de Vlaamse treinbestuurder. 'De man is zwaar geschokt door het voorval', zegt het Leuvense parket. Maar ondanks de shock kon de treinbestuurder toch al worden ondervraagd door de spoorwegpolitie.

Het voorval zorgde gistermorgen voor grote hinder op de spoorlijn tussen Leuven en Mechelen. Een hele ochtend was er geen rechtstreeks spoorverkeer mogelijk, omdat het onderzoek verschillende uren in beslag nam. Pas om 14 uur kon de politie het spoor weer vrijgeven.

De Zelfmoordlijn is dag en nacht te bereiken via het gratis nummer 02/649.95.55 of via chat op De Zelfmoordlijn (http://www.zelfmoordlijn.be).




Steven De Bock