PDA

Bekijk Volledige Versie : Studie: Nederlandse ouders kunnen niet meer opvoeden



Marsipulami
05-07-11, 13:27
Studie bewijst: ouders kunnen niet meer opvoeden


Nederlandse mama's en papa's falen steeds vaker in de opvoeding van hun kinderen. Dat blijkt uit een jaarverslag van het Nederlandse Advies- & Meldpunt Kindermishandeling (AMK) van Jeugdzorg.

Het rapport legt het probleem van pedagogische verwaarlozing bloot, dit zou nu twee keer zo vaak voorkomen dan drie jaar geleden. Moeders en vaders van tegenwoordig stellen te weinig grenzen voor hun kinderen, verwennen hun kroost te veel, hebben geen belangstelling in hun hobby's of hanteren te weinig structuur en regelmaat. Dit is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling, vorig jaar waren er in Nederland 30.000 meldingen, dat meldt de krant De Telegraaf.

Zelf gedragsproblemen

Ook zijn kinderen veel vaker getuige van geweld in huis, dit kwam ongeveer 18.000 keer voor. Dit kan volgens experts net zo schadelijk zijn als zelf het slachtoffer van geweldpleging worden. "Als je bijvoorbeeld regelmatig ziet hoe je moeder geslagen wordt, dan ga je dit als normaal beschouwen. Hierdoor kunnen ze later zelf gedragsproblemen vertonen en dus zelf anderen mishandelen", aldus een woordvoerder van het meldpunt. (ep)

05/07/11 10u42

Eric de Blois
05-07-11, 15:05
Studie bewijst: ouders kunnen niet meer opvoeden

Het rapport legt het probleem van pedagogische verwaarlozing bloot, dit zou nu twee keer zo vaak voorkomen dan drie jaar geleden. Moeders en vaders van tegenwoordig stellen te weinig grenzen voor hun kinderen, verwennen hun kroost te veel, hebben geen belangstelling in hun hobby's of hanteren te weinig structuur en regelmaat. Dit is de meest voorkomende vorm van kindermishandeling, vorig jaar waren er in Nederland 30.000 meldingen



Niet dat het goed is, maar geen grenzen stellen aan bepaald gedrag vind ik niet hetzelfde als kinderen mishandelen. Want mishandelen is ook kinderen een pak slaag geven. Ik vind het geven van een pak slaag niet hetzelfde als geen grenzen stellen. Maar dat is de manier waarop links fundamentalistische (gesubsidieerde) instellingen tegenwoordig naar buiten treden. Als je zoiets in een grafiek zou zetten, zouden mensen die hun kinderen slaan en mensen die geen grenzen stellen aan het gedrag van hun kinderen in dezelfde categorie terecht komen. Dat dit onjuist is, lijkt mij evident.
Dan zou je ook kunnen zeggen dat het kijken naar een vrouw op straat een vorm van verkrachting is. Ik vind dat de overheid zelf medeschuldig is, door ouders ernistig te beperken in hun mogelijkheden kinderen te corigeren. Dat geld ook voor leraren, die mogen tegenwoordig helemaal niets meer. Daarom is er ook geen respect meer voor leraren en zijn kinderen de baas op school. Een lastige leerling wordt beschermd, waar een 'lastige' onderwijzer wordt aangeklaagd. Geen wonder dat ouders er voor kiezen kinderen hun gang te laten gaan. Voor je het weet, wordt je aangeklaagd voor kindermishandeling.

CouldYouBeLoved
06-07-11, 07:25
Grotendeels ben ik 't met Eric eens. Natuurlijk zijn er gradaties aan te brengen in kindermishandeling. Verwaarlozing - in dit geval gebrek aan opvoeding - is in zekere zin ook een vorm van mishandeling, maar het is moeilijk dit gelijk te stellen aan bijvoorbeeld misbruik en geweld.
Opmerkelijk in de hele discussie over straffen is wel, dat de overheid criminelen weer zwaarder wil straffen, terwijl ouders de roede niet meer mogen hanteren. Waar begon ook al weer criminaliteit? Mijns inziens is een degelijke opvoeding, waarbij duidelijke grenzen gesteld durven en mogen worden de bakermat voor een levensstijl zonder criminele excessen. En ja, er blijven altijd uitzonderingen.

marces
06-07-11, 08:33
Grotendeels ben ik 't met Eric eens. Natuurlijk zijn er gradaties aan te brengen in kindermishandeling. Verwaarlozing - in dit geval gebrek aan opvoeding - is in zekere zin ook een vorm van mishandeling, maar het is moeilijk dit gelijk te stellen aan bijvoorbeeld misbruik en geweld.
Opmerkelijk in de hele discussie over straffen is wel, dat de overheid criminelen weer zwaarder wil straffen, terwijl ouders de roede niet meer mogen hanteren. Waar begon ook al weer criminaliteit? Mijns inziens is een degelijke opvoeding, waarbij duidelijke grenzen gesteld durven en mogen worden de bakermat voor een levensstijl zonder criminele excessen. En ja, er blijven altijd uitzonderingen.

Dat de ouders hun kinderen niet meer ogen slaan moet je wel met een korreltje zout nemen. Deze wet is bedoeld om ouders die hun kinderen echt in elkaar meppen makkelijker aan te kunnen pakken, omdat er geen grijs gebied meer bestaat. Slaan mag niet, dus is strafbaar.
Het is niet de bedoeling van de wetgever om iedere ouder die zijn/haar kind wel eens een corrigerende tik geeft meteen voor de rechter te slepen. In dat opzicht vind ik deze wet wel goed.