PDA

Bekijk Volledige Versie : Automobilist rijdt maandelijks 133 miljard insecten dood (onverdoofd)



Marsipulami
10-07-11, 22:15
Automobilist rijdt maandelijks 133 miljard insecten dood

10/07/11, 10u26

Tijdens een autorit komen elke 10 kilometer twee insecten om het leven op een kentekenplaat. Dat blijkt na analyse van de gegeven die binnenkwamen op de site splashteller.nl. Na anderhalve maand gaven automobilisten in totaal 17.000 gedode insecten op kentekenplaten door, meldt Natuurbericht: dagelijks nieuws uit de natuur (http://www.natuurbericht.nl).

Ruim 250 Nederlanders gaven 385 ritten door. Autoritten die in Zeeland, Groningen en Friesland begonnen of eindigen, hadden het grootste aantal gesplashte insecten. Het laagste aantal insecten werd per kilometer aangereden in Gelderland. 's Avonds zijn de meeste insecten in de lucht.

133 miljard per maand

Met de eerste resultaten van de Splashteller is berekend dat door alle automobilisten per maand 133 miljard insecten worden aangereden. Het gaat dan om beestjes die om het leven zijn gekomen niet alleen op de nummerplaat maar op de gehele auto, vooral aan de voorkant.

Onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van medewerkers van Wageningen University. Het tellen gaat de komende tijd door. (sam)

Slinger
10-07-11, 22:34
Automobilist rijdt maandelijks 133 miljard insecten dood

10/07/11, 10u26

Tijdens een autorit komen elke 10 kilometer twee insecten om het leven op een kentekenplaat. Dat blijkt na analyse van de gegeven die binnenkwamen op de site splashteller.nl. Na anderhalve maand gaven automobilisten in totaal 17.000 gedode insecten op kentekenplaten door, meldt Natuurbericht: dagelijks nieuws uit de natuur (http://www.natuurbericht.nl).

Ruim 250 Nederlanders gaven 385 ritten door. Autoritten die in Zeeland, Groningen en Friesland begonnen of eindigen, hadden het grootste aantal gesplashte insecten. Het laagste aantal insecten werd per kilometer aangereden in Gelderland. 's Avonds zijn de meeste insecten in de lucht.

133 miljard per maand

Met de eerste resultaten van de Splashteller is berekend dat door alle automobilisten per maand 133 miljard insecten worden aangereden. Het gaat dan om beestjes die om het leven zijn gekomen niet alleen op de nummerplaat maar op de gehele auto, vooral aan de voorkant.

Onderzoek

Het onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van medewerkers van Wageningen University. Het tellen gaat de komende tijd door. (sam)

Verschillend per type auto, denk ik.

Eric de Blois
10-07-11, 23:06
Automobilist rijdt maandelijks 133 miljard insecten dood

Tijdens een autorit komen elke 10 kilometer twee insecten om het leven op een kentekenplaat.

Ik heb op de fiets ook wel eens botsingen gehad met insecten. Dat was toen ik van de cauberg afreed met de wind in mijn rug. Verder is het misschien een idee om de kentekenplaat maar af te schaffen. Dat scheelt in ieder geval twee insecten per 10 kilometer.

Marsipulami
10-07-11, 23:09
Verder is het misschien een idee om de kentekenplaat maar af te schaffen. Dat scheelt in ieder geval twee insecten per 10 kilometer.

Scheelt ook een pak verkeersboetes. Ik ben akkoord met je voorstel.

Eric de Blois
11-07-11, 00:07
Scheelt ook een pak verkeersboetes. Ik ben akkoord met je voorstel.

En we zijn dan ook af van die vervelende snelheidsbeperkingen. Dan kun je later van huis gaan, lekker uitslapen etc.

Marsipulami
11-07-11, 00:11
En we zijn dan ook af van die vervelende snelheidsbeperkingen. Dan kun je later van huis gaan, lekker uitslapen etc.

Wat goed is voor het milieu is meestal ook goed voor de mens ! :fpiraat:

Eric de Blois
11-07-11, 05:13
Wat goed is voor het milieu is meestal ook goed voor de mens ! :fpiraat:

Inderdaad. Je maakt door een veel hogere snelheid maar een korte tijd gebruik van de weg, waardoor meer ruimte onstaat en de kans op een ongeval aanzienlijk daalt en tevens het fileprobleem opgelost wordt. De meeste ongevallen vinden plaats door gevaarlijk langzaam rijden op een snelweg. Rechts inhalen zou moeten worden gelegaliseerd om zo efficienter gebruik van de ruimte te kunnen realiseren.

Eke
11-07-11, 08:04
Wat denken jullie van de Gelderlanders ? Hoe doen zij dat met hun insecten ????

Eric de Blois
12-07-11, 01:39
Wat denken jullie van de Gelderlanders ? Hoe doen zij dat met hun insecten ????

Ik heb jarenlang in Gelderland gewoond, o.a. in Lunteren in het bos (Hessenweg). Op de zandwegen kon je nauwelijks insecten raken, daar ging je gewoon te langzaam voor. We hadden daar dan ook een overschot aan insecten. Maar dat verkies ik toch nog boven de luchtvervuiling die ik in Vlaardingen heb beleefd in de jaren '60. De lucht op de Veluwe is aanmerkelijk beter van kwaliteit.