PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Droogte in Somalië is ergste humanitaire ramp ter wereld'



Joesoef
11-07-11, 22:34
'Droogte in Somalië is ergste humanitaire ramp ter wereld'
Laatste update:* 11 juli 2011 21:20 info
DEN HAAG - De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben giro 555 geopend voor giften voor de slachtoffers van de droogte in delen van Kenia, Ethiopië en Somalië.

Er is al geruime tijd geen regen gevallen in de Hoorn van Afrika, en de verwachting is dat het nog lang gaat duren voordat het weer gaat regenen, aldus de SHO maandag.
''Hierdoor worden miljoenen mensen door hongersnood getroffen, de ergste hongersnood in 60 jaar'', aldus een verklaring van SHO.
Een woordvoerder van de organisatie zei de indruk te hebben dat de gemiddelde Nederlander niets eens van het probleem af weet. ''We willen dan ook vooral dat er aandacht voor komt.''
Door de droogte mislukken oogsten, sterft het vee en stijgen de voedselprijzen. De hulporganisaties verwachten een ernstige crisis die nog maanden gaat duren. ''Grootschalige en langdurige hulp is nodig.''
Opvangkampen overvol
Vrijdag liet de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr weten dat dagelijks honderden Somaliërs naar Ethiopië en Kenia vluchten. De opvangkampen in die landen zijn overvol.
De SHO bestaat uit Cordaid Mensen in Nood, ICCO & Kerk in Actie, het Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Save the Children, Stichting Vluchteling, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland en World Vision.
'Ergste humanitaire ramp'
De huidige droogte en hongersnood in Somalië is de ''ergste humanitaire ramp in de wereld". Dat heeft de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN, António Guterres, maandag gezegd.
Gutteres zei dat hij veel vluchtelingenkampen heeft gezien, maar dat hij nog nooit mensen had in zo'n vertwijfelde toestand had gezien.
Vluchtelingen die van Somalië naar opvangkampen in Ethiopïe en Kenia trekken, zijn soms weken onderweg zonder voedsel. Te drinken hebben ze nauwelijks. Veel mensen sterven onderweg.
Vluchten
Een 35-jarige vrouw vertelde dat ze vluchtte vanwege de honger, maar dat haar twee zoontjes en een dochtertje onderweg overleden. Ze was 35 dagen onderweg naar het kamp Dabaab in Kenia.
Een andere vluchteling verhaalde over kinderen die onderweg ten prooi vielen aan hyena's en leeuwen.
De Hoorn van Afrika is getroffen door de ergste droogte in 60 jaar tijd. Per dag vluchten volgens de Unhcr 1700 Somaliërs naar Ethiopië en 1400 naar Kenia.

Kortman
11-07-11, 22:45
'Droogte in Somalië is ergste humanitaire ramp ter wereld'
Laatste update:* 11 juli 2011 21:20 info
DEN HAAG - De Samenwerkende Hulporganisaties (SHO) hebben giro 555 geopend voor giften voor de slachtoffers van de droogte in delen van Kenia, Ethiopië en Somalië.

Er is al geruime tijd geen regen gevallen in de Hoorn van Afrika, en de verwachting is dat het nog lang gaat duren voordat het weer gaat regenen, aldus de SHO maandag.
''Hierdoor worden miljoenen mensen door hongersnood getroffen, de ergste hongersnood in 60 jaar'', aldus een verklaring van SHO.
Een woordvoerder van de organisatie zei de indruk te hebben dat de gemiddelde Nederlander niets eens van het probleem af weet. ''We willen dan ook vooral dat er aandacht voor komt.''
Door de droogte mislukken oogsten, sterft het vee en stijgen de voedselprijzen. De hulporganisaties verwachten een ernstige crisis die nog maanden gaat duren. ''Grootschalige en langdurige hulp is nodig.''
Opvangkampen overvol
Vrijdag liet de VN-vluchtelingenorganisatie Unhcr weten dat dagelijks honderden Somaliërs naar Ethiopië en Kenia vluchten. De opvangkampen in die landen zijn overvol.
De SHO bestaat uit Cordaid Mensen in Nood, ICCO & Kerk in Actie, het Nederlandse Rode Kruis, Oxfam Novib, Save the Children, Stichting Vluchteling, Tear, Terre des Hommes, Unicef Nederland en World Vision.
'Ergste humanitaire ramp'
De huidige droogte en hongersnood in Somalië is de ''ergste humanitaire ramp in de wereld". Dat heeft de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN, António Guterres, maandag gezegd.
Gutteres zei dat hij veel vluchtelingenkampen heeft gezien, maar dat hij nog nooit mensen had in zo'n vertwijfelde toestand had gezien.
Vluchtelingen die van Somalië naar opvangkampen in Ethiopïe en Kenia trekken, zijn soms weken onderweg zonder voedsel. Te drinken hebben ze nauwelijks. Veel mensen sterven onderweg.
Vluchten
Een 35-jarige vrouw vertelde dat ze vluchtte vanwege de honger, maar dat haar twee zoontjes en een dochtertje onderweg overleden. Ze was 35 dagen onderweg naar het kamp Dabaab in Kenia.
Een andere vluchteling verhaalde over kinderen die onderweg ten prooi vielen aan hyena's en leeuwen.
De Hoorn van Afrika is getroffen door de ergste droogte in 60 jaar tijd. Per dag vluchten volgens de Unhcr 1700 Somaliërs naar Ethiopië en 1400 naar Kenia.

We staan er niet bij stil ,maar wat hebben wij het hier toch goed he !

Mark
12-07-11, 06:01
onmogelijk, de ergste ramp is de bezetting van palestina.

knuppeltje
12-07-11, 09:09
onmogelijk, de ergste ramp is de bezetting van palestina.

En zo duikt Palestina weer in elke topic op.

knuppeltje
12-07-11, 09:10
Wie weet daarvoor eigenlijk een echte oplossing. Voor Somalië dus.

Iemand hier?

Joesoef
12-07-11, 09:25
Wie weet daarvoor eigenlijk een echte oplossing. Voor Somalië dus.

Iemand hier?


Volgensmij heb ik in de schappen van AH wel eens boontjes uit Somalië zien liggen. Ipv die boontjes te kopen bedrag overmaken aan het rode kruis oid?

knuppeltje
12-07-11, 09:35
Volgensmij heb ik in de schappen van AH wel eens boontjes uit Somalië zien liggen. Ipv die boontjes te kopen bedrag overmaken aan het rode kruis oid?

Artsen Zonder Grenzen. Ergens heb ik ooit eens gelezen dat die de laagste overhead-kosten van alle hulporganisaties ter wereld hebben. Ook zijn zij volgens mij als het moeilijk werken wordt, degene die het langste ter plekken blijven en hebben zij veel minder met smeergeldpraktijken voor de plaatselijke zakkenvullers te maken als andere grote organisaties. Leek mij dus altijd al voor iedereen veel beter om op hun rekening wat over te maken.

En die boontjes kunnen ze daar beter zelf opeten, scheelt in de honger.

Fulanadetal
12-07-11, 17:53
We moeten zeker helpen. Dit voorjaar was het hier voor ons doen extreem droog, en toen begonnen allerlei dingen al bijna nijpend te worden qua water, dijken, energievoorziening.
Denk eens in dat het jaren duurt. Dat we naar Polen ofzo moeten lopen in de hoop daar in een kamp nog wat water en voedsel te krijgen. Onderweg gaan vele familieleden en vrienden dood, we hebben nauwelijks de kracht hen fatsoenlijk te begraven. Eenmaal in Polen zitten we tijden uitzichtloos in een tent tussen miljoenen anderen.
We moeten onze medemensen daar helpen.

Kortman
12-07-11, 21:26
Artsen Zonder Grenzen. Ergens heb ik ooit eens gelezen dat die de laagste overhead-kosten van alle hulporganisaties ter wereld hebben. Ook zijn zij volgens mij als het moeilijk werken wordt, degene die het langste ter plekken blijven en hebben zij veel minder met smeergeldpraktijken voor de plaatselijke zakkenvullers te maken als andere grote organisaties. Leek mij dus altijd al voor iedereen veel beter om op hun rekening wat over te maken.

En die boontjes kunnen ze daar beter zelf opeten, scheelt in de honger.

Ik heb nog geen uur geleden iets overgemaakt opgiro 555 dat is toch gezamelijk ?

TonH
12-07-11, 23:09
Klinkt misschien lullig, maar een van de belangrijkste oorzaken voor de ellende is de vorige Noodhulp-actie. En een burgeroorlog waar niemand iets aan wil doen en enkele volledig corrupte regimes waar iedereen graag zaken mee blijft doen.

@Joesoef
Niet die boontjes in de AH zijn een probleem. In tegendeel. Het zou er op kunnen duiden dat er eindelijk een een Zuid-Noord-handel op gang kwam. Alleen wanneer je dan kijkt naar de prijzen die er lokaal voor betaald worden en voor welke bedragen die dingen in de NL-winkels liggen, dan wordt het probleem duidelijk. Eerlijke prijs is en blijft de enige duurzame oplossing.

Bart.NL
13-07-11, 08:35
Klinkt misschien lullig, maar een van de belangrijkste oorzaken voor de ellende is de vorige Noodhulp-actie.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat de droogte wordt veroorzaakt door noodhulp.

Je kunt m.i. beter 100 miljoen naar Somalië sturen om de mensen daar wat te eten geven, dan 100 miljard in de bodemloze put van Griekenland te gooien.

knuppeltje
13-07-11, 08:56
En een burgeroorlog waar niemand iets aan wil doen en enkele volledig corrupte regimes waar iedereen graag zaken mee blijft doen.

@Joesoef
Niet die boontjes in de AH zijn een probleem. In tegendeel.

Maar wat ga je effectief doen tegen die corrupte regimes en die burgeroorlogen, en wie moet dat dan gaan doen? Het lijkt wel een onoplosbaar probleem, maar in bepaalde landen in Afrika is dat blijkbaar redelijk gelukt.

Handel met de arme landen herstructureren lijkt mij een van de noodzakelijke dingen die heel snel moeten gebeuren. En daarbij moet gekeken worden dat hun landbouw niet alleen maar gericht is op ons honden- en katten- en ander veevoer - zoals nu al veel te veel het geval is - maar vooral op producten waar ze zelf ook wat aan hebben, en ook geen foute houtkap bijvoorbeeld.
Waar ze ook met smart op zitten te wachten zijn goedkope schone energieopwekkers, en dat moet toch mogelijk zijn, desnoods gaat daar een vooraf bepaald gedeelte van alle ontwikkelingshulp naartoe. Binnen nu en tien jaar moeten er daar vele honderden miljoenen zonnenpanelen geplaatst worden. Die dingen massal kopen waar ze het goedkoopst zijn en plaatsen die handel.
Verder is er een groot gebrek aan waterzuiverings- en ontziltings instalatiesinstalaties. En aangezien wij daarvoor de technieken hebben, zullen we dergelijke landen in Afrika daarmee op grote schaal moeten helpen.

Maar ja, hoe ga je dat in landen met een burgeroorlog en een corrupte bende aan het bestuur doen? Volgens mij kun je daar alleen maar aan noodhulp doen, al het andere is dan verspilling, dat moet je in andere landen doen, en dan maar hopen dat als dat werk, het als voorbeeld dient.
Maar ik heb achter mijn pc-tje makkelijk praten natuurlijk.

Stopnaald
13-07-11, 11:12
Wie weet daarvoor eigenlijk een echte oplossing. Voor Somalië dus.

Iemand hier?

Sorry Knuppeltje, maar die is er niet. Of je moet naar onmenselijke methodes grijpen zoals de grensen sluiten, alle vrouwen, kinderen en buitenlanders evacueren en het land vervolgens platbombaderen. Maar zoals gezegd, dat is geen werkelijke optie.

De mentaliteit van de bevolking is gewoon zodanig, dat er geen oplossing mogelijk is.
Men zit vast in een stammencultuur en een gebrek aan ontwikkeling/onderwijs. Dat maakt dat de gehele samenleving doortrokken is van wetteloosheid en het recht van de sterkste, waardoor steeds nieuwe warlords ontstaan.

Damage control, helaas is dat het enige wat mogelijk is imo....
Intriest, natuurlijk.

knuppeltje
13-07-11, 13:10
Stopnaald;4759948]Sorry Knuppeltje, maar die is er niet. Of je moet naar onmenselijke methodes grijpen zoals de grensen sluiten, alle vrouwen, kinderen en buitenlanders evacueren en het land vervolgens platbombaderen. Maar zoals gezegd, dat is geen werkelijke optie.

Dat lijkt me ook geen optie.


een gebrek aan ontwikkeling/onderwijs.

Daar valt wat aan te doen


Damage control, helaas is dat het enige wat mogelijk is imo....
Intriest, natuurlijk.

Geldt dat voor heel Afrika?

Stopnaald
13-07-11, 14:35
Dat lijkt me ook geen optie.

Zei ik toch? Maar de frustratie is je hopelijk ook wel duidelijk geworden?



Daar valt wat aan te doen

Nee, niet zolang de warlords alles kapot schieten en de boel terroriseren. Ik gun geen enkele docent zo'n gevaarlijke werkplek.



Geldt dat voor heel Afrika?

Dat zei ik dus niet. Maar je kunt niet ontkennen dat er (grote) gebieden in Afrika zijn, waar het recht van de sterkste geldt. Congo bijvoorbeeld. Daar worden zoveel vrouwen verkracht, dat de dames zich niet zozeer afvragen OF ze slachtoffer worden/zijn, maar HOE VAAK. En hoe het met de positie van kinderen en/of babies staat wil je al helemaal niet weten.

TonH
13-07-11, 21:22
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de droogte wordt veroorzaakt door noodhulp.

Je kunt m.i. beter 100 miljoen naar Somalië sturen om de mensen daar wat te eten geven, dan 100 miljard in de bodemloze put van Griekenland te gooien.

Nee. Afgezien van de walgelijkheid van de vergelijking heb je in zoverre gelijk dat het een afhankelijkheid creeert. In het geval van een land als Somalië maakt noodhulp elk lokaal initiatief kapot. Ok, het probleem van Somalië is dat het ook nog eens een 'failed state' is. Daar wijst Knuppeltje terrecht op. En net zoals met Griekenland brengt dat andere problemen met zich mee.
Een vraag: waarom wel Afghanistan binnen vallen en niet Somalië?

Kortman
13-07-11, 21:35
Ik kan me moeilijk voorstellen dat de droogte wordt veroorzaakt door noodhulp.

Je kunt m.i. beter 100 miljoen naar Somalië sturen om de mensen daar wat te eten geven, dan 100 miljard in de bodemloze put van Griekenland te gooien.

Ja en wat dacht je van ,,onze ,,missie naar AFGHANISTAN ??
:zegniets:

Kortman
13-07-11, 21:39
Nee. Afgezien van de walgelijkheid van de vergelijking heb je in zoverre gelijk dat het een afhankelijkheid creeert. In het geval van een land als Somalië maakt noodhulp elk lokaal initiatief kapot. Ok, het probleem van Somalië is dat het ook nog eens een 'failed state' is. Daar wijst Knuppeltje terrecht op. En net zoals met Griekenland brengt dat andere problemen met zich mee.
Een vraag: waarom wel Afghanistan binnen vallen en niet Somalië?

Helemaal mee eens ,kunnen ze meteen de poen van de kapers terug pakken,
maar het is niet alleen Somalie , het is bijna heel AFRIKA .

TonH
13-07-11, 21:47
Helemaal mee eens ,kunnen ze meteen de poen van de kapers terug pakken,
maar het is niet alleen Somalie , het is bijna heel AFRIKA .

Het is net zomin "heel AFRIKA" als heel EUROPA.

knuppeltje
14-07-11, 08:20
Zei ik toch? Maar de frustratie is je hopelijk ook wel duidelijk geworden?

Nee, niet zolang de warlords alles kapot schieten en de boel terroriseren. Ik gun geen enkele docent zo'n gevaarlijke werkplek.

Dat zei ik dus niet. Maar je kunt niet ontkennen dat er (grote) gebieden in Afrika zijn, waar het recht van de sterkste geldt. Congo bijvoorbeeld. Daar worden zoveel vrouwen verkracht, dat de dames zich niet zozeer afvragen OF ze slachtoffer worden/zijn, maar HOE VAAK. En hoe het met de positie van kinderen en/of babies staat wil je al helemaal niet weten.


Het is allemaal reden om in die landen waar het stabieler is juist te helpen dat ze de goeie kant op kunnen blijven gaan, en maar hopen dat ze het in die andere landen ooit eens doorkrijgen. Dus... geef ze ploegen in plaats van geweren, bij wijze van spreken, nu gebeurt dat veel te veel andersom.

Stopnaald
14-07-11, 10:18
Het is allemaal reden om in die landen waar het stabieler is juist te helpen dat ze de goeie kant op kunnen blijven gaan, en maar hopen dat ze het in die andere landen ooit eens doorkrijgen. Dus... geef ze ploegen in plaats van geweren, bij wijze van spreken, nu gebeurt dat veel te veel andersom.

Dat ben ik dus helaas niet met je eens. Het is wel een mogelijke oplossing in bijv. Kenia, maar niet in failed states zoals Somalië (en in mindere mate Puntland en Ethiopië).

Er bestaat ook zoiets als geen goed geld naar kwaad geld gooien.....da's gewoon waanzin.

Martijn Dekker
14-07-11, 10:23
=Joesoef;4758718]'Droogte in Somalië is ergste humanitaire ramp ter wereld'
Laatste update:* 11 juli 2011 21:20 info
De hulporganisaties verwachten een ernstige crisis die nog maanden gaat duren. ''Grootschalige en langdurige hulp is nodig.''
Hoe wenst men deze hulp te geven, artsen en hulpverleners worden ontvoerd voor losgeld?


'Ergste humanitaire ramp'
De huidige droogte en hongersnood in Somalië is de ''ergste humanitaire ramp in de wereld". Dat heeft de Hoge Commissaris voor de Vluchtelingen bij de VN, António Guterres, maandag gezegd.
Tussen 1995 en 2000 zijn er meer als 17.000 bronnen geslagen in Somalië, als er van deze ongeveer 17.000 er nog 100 werken is het veel en is het dweilen met de kraan open volgen Ben Gelen van de firma Gelen pompen.

De Hoorn van Afrika is getroffen door de ergste droogte in 60 jaar tijd. Per dag vluchten volgens de Unhcr 1700 Somaliërs naar Ethiopië en 1400 naar Kenia.
Naar kampen die al jaren overvol zijn door strijd en oorlogen die er woeden in deze omgeving.
De oplossing?
Misschien wapens uitdelen aan de normale burgers zodat zij zich kunnen verdedigen tegen de criminele bendes die opereren in deze gebieden en vaak met goedkeuring van de overheden.
Ghana is het momenteel net zo een probleem en kan ik alleen zeggen dat de burger zelf moet opstaan om deze ramp te overwinnen.

knuppeltje
14-07-11, 12:03
Dat ben ik dus helaas niet met je eens. Het is wel een mogelijke oplossing in bijv. Kenia, maar niet in failed states zoals Somalië (en in mindere mate Puntland en Ethiopië).

Leest u nog eens aandachtig wat er staat en laat het eens gooed tot u doordringen. U zult zien dat we het beiden meer eens zijn dan u nu veronderstelt. :blowen:

Joesoef
14-07-11, 13:06
Hoe wenst men deze hulp te geven, artsen en hulpverleners worden ontvoerd voor losgeld?


Tussen 1995 en 2000 zijn er meer als 17.000 bronnen geslagen in Somalië, als er van deze ongeveer 17.000 er nog 100 werken is het veel en is het dweilen met de kraan open volgen Ben Gelen van de firma Gelen pompen.




Niet voeden maar opvoeden. Wat ook helpt is voorkomen dat het geld kan worden uitgegeven aan wapens.

Stopnaald
15-07-11, 09:30
Leest u nog eens aandachtig wat er staat en laat het eens gooed tot u doordringen. U zult zien dat we het beiden meer eens zijn dan u nu veronderstelt. :blowen:

In dat geval ben je het dus met me eens dat er geen cent naar Somalië moet gaan, maar misschien wel hulp (zowel nood- als structureel, maar dan liefst in goederen en diensten ipv cash) naar Kenia (en in mindere mate naar Ethiopië).

Stopnaald
15-07-11, 09:41
Niet voeden maar opvoeden. Wat ook helpt is voorkomen dat het geld kan worden uitgegeven aan wapens.

Daarom dus alleen (of bijna alleen) hulp in natura (goederen en/of diensten) en NIET in cash. En zelfs dan nog, de boel heel goed in de gaten houden, dat het niet alsnog gejat en verpatst wordt.

In Oeganda bestaat inmiddels een levendige zwarte handel in malaria-medicijnen via privé praktijken. Vaak gejat met behulp van of uitgevoerd door zorgmedewerkers (artsen, apothekers, verpleegkundigen etc) uit de apotheek cq medicijnenvoorraad/opslag van de locale ziekenhuizen.

Die ziekenhuizen hebben de medicijnen gratis ter beschikking gekregen door buitenlandse hulp(fondsen). Op de verpakkingen staat de tekst "eigendom van land zus of zo, niet voor verkoop bestemd", maar geen kip die zich daar druk over maakt.

Door deze praktijken kunnen de artsen weliswaar recepten voorschrijven, maar niet de bijbehorende medicijnen geven. De patiënten moeten die vervolgens in een privé praktijk kopen. Heb je geen geld, dan kost dat je je leven. Letterlijk.

Er is hiermee zoveel geld gemoeid en de corruptie is zo groot, dat zelfs de politie (zijdelings) hierbij betrokken is.

knuppeltje
15-07-11, 10:22
In dat geval ben je het dus met me eens dat er geen cent naar Somalië moet gaan, maar misschien wel hulp (zowel nood- als structureel, maar dan liefst in goederen en diensten ipv cash) naar Kenia (en in mindere mate naar Ethiopië).

Niet: misschien.

Martijn Dekker
15-07-11, 11:07
Niet voeden maar opvoeden. Wat ook helpt is voorkomen dat het geld kan worden uitgegeven aan wapens.

Het opvoeden van de overheid heeft zeker voorrang, zeker als het gaat om vroegtijdige herkenning van criminaliteit, nu kunnen we alleen hopen voor de mensen daar dat het niet te laat is.

Stopnaald
15-07-11, 11:24
Niet: misschien.

Juist wel misschien. Als de hulp in goederen en diensten niet wordt geaccepteerd, dan wordt ik nl. erg achterdochtig.

Dat de nood daar verschrikkelijk hoog is geloof ik wel. Dat daar uit medemenselijkheid iets aan gedaan moet worden ook. Maar ik ben toch echt wel klaar met het ondersteunen van de locale warlords en andere criminelen.....

knuppeltje
15-07-11, 11:26
Juist wel misschien. Als de hulp in goederen en diensten niet wordt geaccepteerd, dan wordt ik nl. erg achterdochtig.

Dat de nood daar verschrikkelijk hoog is geloof ik wel. Dat daar uit medemenselijkheid iets aan gedaan moet worden ook. Maar ik ben toch echt wel klaar met het ondersteunen van de locale warlords en andere criminelen.....

Ziet u dat wij het best wel met elkaar eens zijn.

Stopnaald
15-07-11, 11:32
sorry, dubbel

Stopnaald
15-07-11, 11:33
Ziet u dat wij het best wel met elkaar eens zijn.

Ik ben ook de kwaadste niet (al zeg ik het zelf)....

knuppeltje
16-07-11, 09:10
Ik ben ook de kwaadste niet (al zeg ik het zelf)....

Zelfs ik zou dat zeggen. :confused: