PDA

Bekijk Volledige Versie : Sprinkhanen maken Afrikaanse gezinnen rijk



Marsipulami
13-07-11, 14:24
Sprinkhanen maken Afrikaanse gezinnen rijk

12/07/11, 12u21

dm BACKGROUND De vangst van sprinkhanen is een lucratieve bezigheid in Oeganda, waar de insecten beschouwd worden als een delicatesse. Dat meldt CNN. Voedsel op basis van krekels en sprinkhanen kan een wapen zijn in de strijd tegen voedselschaarste en klimaatverandering. Tegen 2050 zal vlees immer een echt luxeproduct geworden zijn.

In Oeganda worden de dieren gevangen met een constructie die de insecten met lampen lokt, waarna ze tegen metalen platen vliegen en in een opvangbak belanden. Tijdens het hoogseizoen staan de stoepen vol met veelal vrouwelijke verkopers die de insecten aan de man proberen te brengen.

Gefrituurd of gebakken

Het gaat dan om sprinkhanen in hun geheel of ontdaan van poten, vleugels en voelsprieten. De beestjes worden gefrituurd of gebakken met ajuin en chili, en de verkopers verdienen er 1.000 Oegandese shilling (0,27 euro) mee voor een hoeveelheid van ongeveer vier theelepels.

Jongetjes lopen met plastic emmers door de straten en in de bars, waar de sprinkhanen worden gegeten van een bananenblad met een frisse pint erbij.

Geld

Lawrence Mawanda (53), die tien jaar geleden begon met de vangst, verdient er ongeveer twee miljoen Oegandese shilling (543 euro) mee per seizoen, ongeveer het dubbele van het bbp per capita. Met het geld doet hij nu ook andere zaken, en kan hij al zijn kinderen naar school sturen.

De praktijken hebben wel een aanzienlijke impact op het gammele elektriciteitsnet, doordat de vangers vaak illegaal elektriciteit aftappen. Een harde aanpak is echter moeilijk, omdat zoveel mensen afhangen van de vangst.

Ook op ons bord?

In ontwikkelingslanden vormen wilde insecten vaak al een belangrijk onderdeel van het dieet. Uit een recente studie van de non-profitorganisatie Public Library of Science blijkt dat de grootschalige kweek van insecten veel minder schadelijk zou zijn voor het milieu dan de veeteelt.

Voor hetzelfde gewicht stoten insecten in vergelijking met vee tachtig maal minder methaan uit. Een varken produceert acht tot twaalf keer zoveel ammoniak per kilogram groei als krekels en tot wel vijftig keer zoveel als sprinkhanen. (sam)

knuppeltje
13-07-11, 14:45
Die beestjes zijn blijkbaar ook nog eens heel voedzaam. Was laatst nog iets van bij EénVandaag te zien volgens mij. Daar hadden ze het volgens mij onder anderen over dat die beestjes hier en daar blijkbaar al op pizza's worden verwerkt.
Als ze er daar een exportproduct van kunnen maken, wie weet, komt dat hier ook nog.

Pizza sprinkhaan, 2e voor de halve prijs, deze week in de reclame bij Appi. :cool:

Marsipulami
13-07-11, 15:15
Die beestjes zijn blijkbaar ook nog eens heel voedzaam. Was laatst nog iets van bij EénVandaag te zien volgens mij. Daar hadden ze het volgens mij onder anderen over dat die beestjes hier en daar blijkbaar al op pizza's worden verwerkt.
Als ze er daar een exportproduct van kunnen maken, wie weet, komt dat hier ook nog.

Pizza sprinkhaan, 2e voor de halve prijs, deze week in de reclame bij Appi. :cool:

YouTube - ‪eating grasshopper‬‏

Mark
13-07-11, 19:05
smaakt prima

knuppeltje
14-07-11, 10:00
YouTube - ‪eating grasshopper‬‏ (http://www.youtube.com/watch?v=q_qbrddJ6VY&feature=related)

Hij kijkt er toch een beetje beteutert bij, vind ik.

knuppeltje
14-07-11, 10:01
smaakt prima

Al eens gegeten?

Mark
14-07-11, 10:54
Al eens gegeten?

ja.. krekels, sprinkhaan, mieren, wormen.

Umarvlie
14-07-11, 12:31
[SIZE="4"] Voedsel op basis van krekels en sprinkhanen kan een wapen zijn in de strijd tegen voedselschaarste en klimaatverandering....

Totdat iemand ontdekt hoe bio-brandstof uit insecten te maken valt natuurlijk.

knuppeltje
14-07-11, 12:42
ja.. krekels, sprinkhaan, mieren, wormen.

Tja, je bent lang niet de enige, in tegendeel zelfs, en wie weet krijg ik dat ook ooit op m'n bordje geserveerd, maar nu liever nog even niet. :hihi: