PDA

Bekijk Volledige Versie : Er was te veel ontzag voor andere culturen



Eric de Blois
16-07-11, 07:03
Er was te veel ontzag voor andere culturen

Sebastien Valkenberg, filosoof − 15/07/11

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/5116/Filosofie/article/detail/2805025/2011/07/15/Er-was-te-veel-ontzag-voor-andere-culturen.dhtml)

http://static2.trouw.nl/static/photo/2011/11/4/2/20110715111108/media_xl_892232.jpg

Het ideaal van de multiculturele samenleving heeft de ene groep tegenover de andere geplaatst.

Is de multiculturele samenleving nu wel of niet gelukt? De kwestie leidt steeds weer tot felle debatten, ook weer nu minister Donner zijn scepsis over dit maatschappijtype uitsprak. En toch is de hele vraag of de multiculturele samenleving mislukt is, maar tot op zekere hoogte relevant.

Er gaat namelijk een andere vraag aan vooraf: is de multiculturele samenleving überhaupt nastrevenswaardig? Is het werkelijk de uitdaging om verschillende culturen naast elkaar te laten bestaan?

In elk geval klinkt deze formulering sympathiek. Iedereen verkiest de maatschappelijke vrede boven de situatie waarin de ene groep de andere de tent uit vecht. Als je het zo formuleert, zal niemand bezwaar aantekenen. Bovendien líjkt het ideaal van de multiculturele samenleving in lijn met het non-discriminatiebeginsel. We vinden gelijkwaardigheid toch een groot goed? Nou dan.

Door deze prettige associaties blijft de schaduwzijde van de multiculturele samenleving onderbelicht. Die heeft niet te maken met het feit dat de praktijk het niet altijd haalt bij de theorie, dat er spanningen tussen culturen kunnen optreden die er volgens het ideaal niet zouden moet zijn. Het gaat al mis door de multiculturele samenleving als uitgangspunt te nemen. Problematisch aan deze benadering is de sterke oriëntatie op culturen, met hun eigen zeden en gewoontes, regels en gebruiken. De mate waarin deze tot hun recht komen, is de graadmeter voor succes.

Zo ontstond het 'doelgroepenbeleid'. Onlangs werd bekend dat Amsterdam-Oost subsidie verleent aan workshops over het Ottomaanse Rijk, rozen-uitdeelacties op de geboortedag van de profeet, cursussen hoofddoekvouwen. Deze benadering is die van de cultureel antropoloog die a priori onder de indruk is van andere culturen. Een typisch geval van sentimentaliteit, aldus de Britse cultuurcriticus Theodore Dalrymple in zijn laatste boek.

Hoe noodzakelijk is zulke 'empowerment' van culturen? Wordt de maatschappelijke vrede bedreigd als zij achterwege blijft? Ik wil aannemen dat mensen sociale wezens zijn, maar je kunt ook te zeer geïmponeerd raken door de gemeenschappen waarin ze verkeren.

Generositeit kan gemakkelijk omslaan in kritiekloosheid. Een voorbeeld. Vorig jaar stelde de Amerikaanse organisatie van kinderartsen voor om symbolische vrouwenbesnijdenis toe te staan. Een klein sneetje op de clitoris, meer niet. De vereniging was tegen het veroorzaken van lichamelijk schade, maar vond dat artsen ook rekening moeten houden met culturele en religieuze argumenten.

Dilemma. Waar ken je het meeste gewicht aan toe? Aan culturen of aan mensen, aan de groepsmores of de autonomie van het individu?
Te veel ontzag voor een cultuur kan leiden tot een blinde vlek voor zaken die anders weinig moeite zouden kosten om ze krachtig af te wijzen, zoals vrouwenbesnijdenis.

Ander voorbeeld. Het gedoogakkoord: 'Het beleid tegen schijnhuwelijken en huwelijksdwang wordt verscherpt en de handhaving geïntensiveerd. Huwelijksdwang is verboden en wordt strafbaar gesteld.' Wórdt strafbaar gesteld? Was dat dan niet al lang geregeld? De meeste pleitbezorgers van de multiculturele samenleving zullen praktijken als vrouwenbesnijdenis en huwelijksdwang ongetwijfeld niet expliciet toejuichen. Wel hebben ze, doordat ze cultureel zijn angehaucht, moeite met de veroordeling hiervan.

Daarom is het de vraag of het ideaal inderdaad is dat meerdere culturen naast elkaar bestaan. Ga liever uit van zestien miljoen individuen, die allemaal dezelfde rechten hebben. Hiermee kunnen ze deelhebben aan een cultuur, maar worden ze ook beschermd tegen de uitwassen van die cultuur.

Eric de Blois
16-07-11, 07:40
gedwongen liefde

Een patriarchale sterk religieuze cultuur is een heel dominant en niet te integreren verschijnsel. Deze cultuur is geïsoleerd ontstaan en zal daarom niet zomaar in korte tijd verdwijnen omdat men in een omgeving met een totaal andere cultuur gaat wonen. Een patriarchale cultuur is niet compatible met de nederlandse cultuur. Onze vrije cultuur wordt niet als juist gezien door dergelijke groepen. Het gevolg is dat mensen bij de eigen groep blijven hangen. Dat culturen gelijkwaardig zijn is natuurlijk volstrekt onzin. Waarmee niet gezegd is dat onze cultuur de beste is, verre van dat. Wij zijn verre van perfect. Maar dat de door mannen gedomineerde samenleving compatible zou zijn met de onze is een links sprookje. Links, maar ook rechts had zich moeten verzetten tegen de komst van dergelijke culturen. Dat is niet gebeurd en nu moeten we maar leren met de gevolgen. De witte vlucht uit bepaalde wijken en scholen is een duidelijk signaal mij dunkt. Mensen kiezen vrijwillig voor apartheid. De overheid heeft tientallen jaren de signalen genegeerd en nu is het te laat. Natuurlijk is het niet met alle groepen een drama. Japanners zijn zelf's een voorbeeld voor hoe het beter kan. Zeer beschaafde mensen wier cultuur niet botst met de onze. We moeten de goede dingen van andere culturen ons eigen maken indien deze een verbetering betekenen. Misschien gastvrijheid en beschijdenheid, daar ontbreekt het ons soms aan. Wij hebben vaak een grote bek, maar we zijn gelijkertijd heel laf. Ja, daar reken ik mijzelf ook toe.

knuppeltje
16-07-11, 09:07
gedwongen liefde

Een patriarchale sterk religieuze cultuur is een heel dominant en niet te integreren verschijnsel.

Huh? Dat hebben we hier bijna 2000 jaar gehad.

Vandaar ook onze zo geliefde en veel geprezen joodschristelijk identiteit, met alle gruwelijke ellende die dat al die eeuwen voor andersdenkenden, anders gelovigen en anders geaarden heeft teweeggebracht.

Kortom, wat de reden ervoor ook is, zal weer wel stompzinnig bashen en een totaal gebrek aan historisch besef zijn, maar je lult weer behoorlijk uit je nek.

Saul
16-07-11, 13:46
Een patriarchale cultuur is niet compatible met de nederlandse cultuur.

Ik zou maar gauw wegwezen bij die enge patriarchale cultuur van ons.

Maar getuige je aantal berichten ben je daar iets te hypocriet voor.

super ick
16-07-11, 14:25
Huh? Dat hebben we hier bijna 2000 jaar gehad.

Vandaar ook onze zo geliefde en veel geprezen joodschristelijk identiteit, met alle gruwelijke ellende die dat al die eeuwen voor andersdenkenden, anders gelovigen en anders geaarden heeft teweeggebracht.

Kortom, wat de reden ervoor ook is, zal weer wel stompzinnig bashen en een totaal gebrek aan historisch besef zijn, maar je lult weer behoorlijk uit je nek.

O zit dat zo? Omdat onze voorvaderen intolerante godsdienstregels hanteerden henen we nu, enkele eeuwen later geen recht van spreken meer? Anders hebben we geen historisch besef? Wat een onzin zeg.

Waar zijn de mensen gebleven die terecht dat juk van zich afgegooid hebben door duidelijk te maken dat ze geen enkele boodschap meer aan die achterlijke regels hadden? Die opkwamen voor degenen die van die achterlijke regels nadeel ondervonden zoals vrouwen homo's?
Degenen die nu dezelfde standpunten in nemen zijn ineens xenofoob en islamofoob omdat precies dezelfde intolerantie nu van een geloof komt dat door zielige hulpbehoevende, niet weerbare mensen komt?
Volgens mij is dat het verlies van links in een notendop.

H.P.Pas
16-07-11, 14:36
enkele eeuwen later

60 jaar later. Hooguit.



hebben we geen historisch besef?

Weinig; dat blijkt.

Harts intelligentie
16-07-11, 17:27
Multicultural secular liberal democracy is an utopia , a failure , a myth , a contradictio in termo where the domination of the main-stream liberal monoculturalism above the other cultures is a fact = monoculturalism = fascism

Liberal democracy as the highest form of culture according to the liberals at least = a biological ecological approach of culture = a paradox , because judgements of value such as higher or lower make no sense whatsoever neither in the a-moral materialistic liberal ethical sense nor in the a-moral materialistic evolutionary sense haha


Besides :


To say for example that Man as a so-called evolved animal haha is above the rest of the other animals haha creatures on earth at least make no sense whatsoever either, according to both the above mentioned a-moral evolutionary ethics , so


In other words :

according to those evolutionary ethics , evolution :

morality ethics as all about good & evil that do not exist as such , consciousness, feelings , emotions , values, principles , love, freedom, free will, justice , human rights , democracy ...........& the rest do not exist as such = illusions = just survival strategies because evolution is all about survival strategies, so cut the crap & stop talking about these above mentioned things that seem not to exist as such haha = do exist only as survival strategies & only in that sense , so...


even love does not exist as such = just an illusion = just a survival strategy = just chemistry haha :zwaai:

knuppeltje
16-07-11, 18:45
super ick;4763251]O zit dat zo? Omdat onze voorvaderen intolerante godsdienstregels hanteerden henen we nu, enkele eeuwen later geen recht van spreken meer?

Huh, op school nooit iets van geschiedenis gehad zeker?

Trouwens de debatten, ook hier op het forum, over die trouwambtenaren, vrouwen binnen het bestuur van de SGP, het lerarenbelijd op de grefoscholen, over koopzondagen, om maar eens wat te noemen allemaal gemist zeker/


Die opkwamen voor degenen die van die achterlijke regels nadeel ondervonden zoals vrouwen homo's?

Heeft nog lang niet genoeg geholpen in grefo-polderland, in tegendeel zelfs. Volgens alle onderzoeken worden homofoob gerelateerde incidenten het meest aan autochtonen toegeschreven, alleen bij allochtone straatschoffies zitten de handjes wat eerder los.


Degenen die nu dezelfde standpunten in nemen zijn ineens xenofoob en islamofoob omdat precies dezelfde intolerantie nu van een geloof komt dat door zielige hulpbehoevende, niet weerbare mensen komt?

Voor mij is het gewoon wat het is, ik hoef daar verder niets bij te verzinnen. In ieder geval is onze Slinger, die zich zelf regelmatig niet in bedwang heeft - en zich dan laat kennen zelf een rabiate homofoob te zijn, zo smerig hypocriet schijnheilig als de pest.


Volgens mij is dat het verlies van links in een notendop.

Zoiets verwondert mij van iemand die alsmaar met die zogenaamde linkse kerk aan komt zetten helemaal niets meer. Ik word er noch koud noch warm van.

Eric de Blois
16-07-11, 19:41
Een patriarchale sterk religieuze cultuur is een heel dominant en niet te integreren verschijnsel.



Huh? Dat hebben we hier bijna 2000 jaar gehad.

Vandaar ook onze zo geliefde en veel geprezen joodschristelijk identiteit, met alle gruwelijke ellende die dat al die eeuwen voor andersdenkenden, anders gelovigen en anders geaarden heeft teweeggebracht.

Kortom, wat de reden ervoor ook is, zal weer wel stompzinnig bashen en een totaal gebrek aan historisch besef zijn, maar je lult weer behoorlijk uit je nek.

Bijna 2000 jaar

Dus dat betekent dat wij er thans van bevrijd zijn. De kerken lopen leeg, god zij dank. Daarom geen behoefte aan neo fundamentalisten.

"(...) veel geprezen joodschristelijk identiteit" (...)

Niet door mij geprezen...

Historisch besef

En omdat onze voorouders patriarchaal waren moet ik die neo-patriarchale vrienden met open armen ontvangen? Ik kijk niet verder terug dan de jaren '70. De tijd van provo's en flowerpower. Wat die ***joden en ***christenen ons hebben bezorgd daar heb ik niets mee te maken.

Als het verleden bepalend is voor het heden, dan zou duitsland vanwege historisch besef heel tolerant moeten zijn tegen neo-nazi's.

Fouten in het nederlandse verleden bepalen niet wat ik moet vinden van maatschappelijke ontwikkelingen in het heden.

knuppeltje
17-07-11, 09:21
Eric de Blois;4763401]Dus dat betekent dat wij er thans van bevrijd zijn.

Nog lang niet helemaal of ver genoeg, heb ik hierboven al uitgelegd.


"(...) veel geprezen joodschristelijk identiteit" (...) Niet door mij geprezen...

Ik hoop van niet.

De rest was allemaal zo warrig dat er geen touw aan vast te knopen is.

Pizzaman
17-07-11, 13:13
Waar het gewoonm om gaat is dat je best respect mag hebben voor de cultuur van de buurman,
bijvoorbeeld ZEKER als je bij hem op bezoek gaat of uit gaat logeren.

Aan de andere kant mag je dat ook van die buurman verwachten.
En er ook best wat van mag zeggen als ie zijn cultuur aan jou wil opdringen.
Bekend verschijnsel, overal toepasbaar.

Met historisch besef heeft dat weinig te maken.
Da's gewoon een ander excuusgedrag.

Of moeten Duitsers die hier op vakantie zijn nog steeds excuus maken voor de fiets van opa?

Saul
17-07-11, 13:24
Waar het gewoonm om gaat is dat je best respect mag hebben voor de cultuur van de buurman,
bijvoorbeeld ZEKER als je bij hem op bezoek gaat of uit gaat logeren.

Aan de andere kant mag je dat ook van die buurman verwachten.
En er ook best wat van mag zeggen als ie zijn cultuur aan jou wil opdringen.
Bekend verschijnsel, overal toepasbaar.

Met historisch besef heeft dat weinig te maken.
Da's gewoon een ander excuusgedrag.

Of moeten Duitsers die hier op vakantie zijn nog steeds excuus maken voor de fiets van opa?


Hoe doe je dat, cultuur opdringen? Een beetje zoals integratiecursussen bedoel je?

Pizzaman
17-07-11, 13:32
Hoe doe je dat, cultuur opdringen? Een beetje zoals integratiecursussen bedoel je?

Integratiecursussen worden gegeven DOOR de buurman en BIJ de buurman, in dit geval.
Wil je bij de buurman komen, is ie zo vriendelijk om uitleg te geven over het protocol.
Let wel, hij verplicht je niet tot het bij hem over de vloer komen!
Als ie die in jouw huis wil geven ja dan heb je een geval van opdringen van cultuur.

Zoals bijvoorbeeld automatisch staatsburgerschap, dienstplicht, en verplichte naamgeving... door de buurman. :rolleyes:

Slinger
17-07-11, 14:01
=knuppeltje;4763376, alleen bij allochtone straatschoffies zitten de handjes wat eerder los.





Kleinigheidje, meneer Sonneberg.

Saul
17-07-11, 14:36
Integratiecursussen worden gegeven DOOR de buurman en BIJ de buurman, in dit geval.
Wil je bij de buurman komen, is ie zo vriendelijk om uitleg te geven over het protocol.
Let wel, hij verplicht je niet tot het bij hem over de vloer komen!
Als ie die in jouw huis wil geven ja dan heb je een geval van opdringen van cultuur.

Zoals bijvoorbeeld automatisch staatsburgerschap, dienstplicht, en verplichte naamgeving... door de buurman. :rolleyes:

Je denkt dat het aannemen van een "cultuur" een verplichting is. Dat is het niet en dat is ook onmogelijk want 1. je kan die cultuur niet strikt omschrijven en 2. je hebt genoeg wettelijke vrijheden om je eigen leven in te richten.

Yasir Q
17-07-11, 15:22
gedwongen liefde

Een patriarchale sterk religieuze cultuur is een heel dominant en niet te integreren verschijnsel. Deze cultuur is geïsoleerd ontstaan en zal daarom niet zomaar in korte tijd verdwijnen omdat men in een omgeving met een totaal andere cultuur gaat wonen. Een patriarchale cultuur is niet compatible met de nederlandse cultuur. Onze vrije cultuur wordt niet als juist gezien door dergelijke groepen. Het gevolg is dat mensen bij de eigen groep blijven hangen. Dat culturen gelijkwaardig zijn is natuurlijk volstrekt onzin. Waarmee niet gezegd is dat onze cultuur de beste is, verre van dat. Wij zijn verre van perfect. Maar dat de door mannen gedomineerde samenleving compatible zou zijn met de onze is een links sprookje. Links, maar ook rechts had zich moeten verzetten tegen de komst van dergelijke culturen. Dat is niet gebeurd en nu moeten we maar leren met de gevolgen. De witte vlucht uit bepaalde wijken en scholen is een duidelijk signaal mij dunkt. Mensen kiezen vrijwillig voor apartheid. De overheid heeft tientallen jaren de signalen genegeerd en nu is het te laat. Natuurlijk is het niet met alle groepen een drama. Japanners zijn zelf's een voorbeeld voor hoe het beter kan. Zeer beschaafde mensen wier cultuur niet botst met de onze. We moeten de goede dingen van andere culturen ons eigen maken indien deze een verbetering betekenen. Misschien gastvrijheid en beschijdenheid, daar ontbreekt het ons soms aan. Wij hebben vaak een grote bek, maar we zijn gelijkertijd heel laf. Ja, daar reken ik mijzelf ook toe. Onze vrije cultuur? Eerder eenwij zijn vrij maar dit geldt niet voor de andere cultuur of cultureel racisme.

Pizzaman
17-07-11, 18:02
Je denkt dat het aannemen van een "cultuur" een verplichting is. Dat is het niet en dat is ook onmogelijk want 1. je kan die cultuur niet strikt omschrijven en 2. je hebt genoeg wettelijke vrijheden om je eigen leven in te richten.

Het aannemen van een cultuur is ZEKER geen verplichting. Dat zou assimilatie zijn.
Wel zou je, als je 'elders' komt, je best moeten doen de 'inboorlingen' niet tegen je in het harnas te jagen.
Want vroeg of laat kom je dan met de gebakken peren te zitten, tot je eigen schade.

Wie dat niet begrijpt is gewoon oliedom.

knuppeltje
18-07-11, 09:53
Kleinigheidje, meneer Sonneberg.

Sjonge sjonge sjonge. Kan blijkbaar niet eens de naam van een van de allergrootsten uit onze cabaretgeschiedenis fatsoenlijk spellen.
Tja, cabaret en grefo's, gaat natuurlijk niet samen. :hihi:

Eric de Blois
18-07-11, 10:13
Sjonge sjonge sjonge. Kan blijkbaar niet eens de naam van een van de allergrootsten uit onze cabaretgeschiedenis fatsoenlijk spellen.
Tja, cabaret en grefo's, gaat natuurlijk niet samen. :hihi:

Jij geniet er van neerbuigend te doen door anderen telkens op kleine foutjes te wijzen. Heb je dat meegekregen met je opvoeding? Waarom wijs je alleen bepaalde mensen op kleine foutjes? Het zou immers moeten gaan om argumenten. Maar jij focust je liever op onbelangrijke zaken om zo de aandacht af te leiden.

Slinger
18-07-11, 10:13
Sjonge sjonge sjonge. Kan blijkbaar niet eens de naam van een van de allergrootsten uit onze cabaretgeschiedenis fatsoenlijk spellen.
Tja, cabaret en grefo's, gaat natuurlijk niet samen. :hihi:

Beluister het nummer nog maar eens en zie wie hier de sukkel is.

Slinger
18-07-11, 10:14
Jij geniet er van neerbuigend te doen door anderen telkens op kleine foutjes te wijzen. Heb je dat meegekregen met je opvoeding? Waarom wijs je alleen bepaalde mensen op kleine foutjes? Het zou immers moeten gaan om argumenten. Maar jij focust je liever op onbelangrijke zaken om zo de aandacht af te leiden.

Het mooiste is dat hij het zelf fout heeft.

Eric de Blois
18-07-11, 10:20
Het mooiste is dat hij het zelf fout heeft.

Ja, ook dat nog. Maar hij geniet er wel vaak van anderen voor dom uit te maken, net als zijn vriendje.
Ik hoop dat er ooit een moskee naast zijn deur komt. Maar die worden meestal in pauperbuurten gebouwd waar hij natuurlijk niet woont.

knuppeltje
18-07-11, 10:37
Jij geniet er van....

In ieder geval om wat met hypocriete schijnheilige leugenaars een beetje te dollen.

Eric de Blois
18-07-11, 10:39
In ieder geval om wat met hypocriete schijnheilige leugenaars een beetje te dollen.

Lafbek, dat moet jij nodig zeggen.

knuppeltje
18-07-11, 10:41
Ik hoop dat er ooit een moskee naast zijn deur komt.

Er staan wel 3 klokken luidende kerken bij me in de buurt, van mij mogen ze worden opgeblazen. :hihi:

knuppeltje
18-07-11, 10:45
Lafbek, dat moet jij nodig zeggen.

Lafbek, eest kom je mekkeren dat ik aanval en nu ben ik weer een lafbek.
:vreemd:

Slinger
18-07-11, 13:47
Ja, ook dat nog. Maar hij geniet er wel vaak van anderen voor dom uit te maken, net als zijn vriendje.
Ik hoop dat er ooit een moskee naast zijn deur komt. Maar die worden meestal in pauperbuurten gebouwd waar hij natuurlijk niet woont.

Dat neerbuigende geeft zijn eigen onzekerheid aan. Dat gevoel is overigens wel terecht, want hij is zo dom als het achtereind van een varken.

super ick
18-07-11, 15:05
60 jaar later. Hooguit.


Weinig; dat blijkt.

Is dat voor jou een soort last dan die je moet dragen?

knuppeltje
18-07-11, 16:45
Dat neerbuigende geeft zijn eigen onzekerheid aan.

Dat gevoel is overigens wel terecht, want hij is zo dom als het achtereind van een varken.

Tja, de argumenten zijn blijkbaar dus weer op.

Eric de Blois
18-07-11, 16:58
Er staan wel 3 klokken luidende kerken bij me in de buurt, van mij mogen ze worden opgeblazen. :hihi:

Liever een nieuwe bestemming geven na een goed gesprek. Natuurlijk geen moskee. Een swingersclub misschien, daar is echt behoefte aan. Die kaarsen krijgen dan ook een heel mooie bestemming. Ook de akoestiek van een kerk leent zich goed voor zulke praktijken. Dat heeft een prettige uitwerking op bezoekers. De ouderlingen dienen natuurlijk wel vervangen te worden.

knuppeltje
18-07-11, 17:08
Liever een nieuwe bestemming geven na een goed gesprek. Natuurlijk geen moskee.

Een swingersclub misschien, daar is echt behoefte aan.

Ik zou juist een moskee prima vinden, de oproep tot het gebed door de muedzin vond ik altijd al iets heel mystieks hebben, nou ja, zonder geluidsinstalatie dan, anders klint het zo blikkerig en dat vind ik ook niks, maar ieder geval veel beter dan zo'n ordinair klokkenlawaai, .

Ik heb niets met swingers, dat is trouwens als decennia passé, in Patagonië misschien nog niet, maar hier wel.

Eric de Blois
18-07-11, 17:19
Ik zou juist een moskee prima vinden, de oproep tot het gebed door de muedzin vond ik altijd al iets heel mystieks hebben, nou ja, zonder geluidsinstalatie dan, anders klint het zo blikkerig en dat vind ik ook niks, maar ieder geval veel beter dan zo'n ordinair klokkenlawaai, .

Ik heb niets met swingers, dat is trouwens als decennia passé, in Patagonië misschien nog niet, maar hier wel.

Ik zei al eerder, ik hoop dat er naast jouw huis een moskee komt. Al acht ik die kans gering, want je zult vermoedelijk niet in een paupervinexwijk wonen.

Voor open relatie's en sex met onbekenden zal altijd een markt zijn. Swingen kan nooit passé zijn.


de oproep tot het gebed door de muedzin vond ik altijd al iets heel mystieks hebben

Ik zou dan de indruk krijgen op vakantie te zijn op de verkeerde plaats. Het zou bij mij aversie oproepen. Ik hoor liever krekels ergens in het buitengebied, ver weg van vinex-burgers.

knuppeltje
18-07-11, 17:57
Al acht ik die kans gering, want je zult vermoedelijk niet in een paupervinexwijk wonen.

Ik zou dan de indruk krijgen op vakantie.

De laatste verpauperde Vinexwijk was de Bijlmer, en daar heb ik inderdaad nooit gewoond. Die wijken die jij bedoelt zijn oude volkswijken, althans hier, in Patagonië weet ik niet hoe dat zit.
Maar mijn huis is al zo'n 80 jaar oud, toen bouwden ze nog geen Vinexwijken.

Wat is er nog fijner dan een vakantiegevoel?

H.P.Pas
18-07-11, 18:30
Is dat voor jou een soort last dan die je moet dragen?

Die vraag begrijp ik niet helemaal.
Wat in het gemeen doorgaat voor de 'joods-christelijke beschaving', waar de PVV pal voor zegt te staan blijkt op de keper beschouwd neer te komen op de laatste mode: een levensstijl die 30 of 40 geleden nog niet bestond.
Dat slechte collectieve geheugen, daar kan ik mij over verbazen.

Spoetnik
18-07-11, 19:15
de 'joods-christelijke beschaving'

Kosher slachten werd toch al weer snel opgeofferd door de PVV.

Slinger
18-07-11, 19:42
Ik zou juist een moskee prima vinden, de oproep tot het gebed door de muedzin vond ik altijd al iets heel mystieks hebben, nou ja, zonder geluidsinstalatie dan, anders klint het zo blikkerig en dat vind ik ook niks, maar ieder geval veel beter dan zo'n ordinair klokkenlawaai, .

Ik heb niets met swingers, dat is trouwens als decennia passé, in Patagonië misschien nog niet, maar hier wel.

Had ik wel gedacht.

knuppeltje
19-07-11, 09:36
Had ik wel gedacht.

Ja en?

mark61
19-07-11, 09:41
Ja en?

Jij bent ontmaskerd als crypto-moslim / fellow-traveller.

http://www.mivleiden.com/omar/images/stories/anim.gif

Staat bij mij op de hoek, no worries.

knuppeltje
19-07-11, 09:49
Jij bent ontmaskerd als crypto-moslim / fellow-traveller.

http://www.mivleiden.com/omar/images/stories/anim.gif

Staat bij mij op de hoek, no worries.

Ik vreesde al dat ik eerstdaags ontmaskerd zou worden, maar dat dat nu net door hem moest gebeuren.

Die moskee ziet er veel beter uit dan die flats die ernaast staan. En ik kan het weten, ik heb al heel wat flats gebouwd.

Oeps, dadelijk krijg ik heel verontwaardigt te horen dat uitgerekend jij in een van die flats woont.

Slinger
19-07-11, 10:38
Ik vreesde al dat ik eerstdaags ontmaskerd zou worden, maar dat dat nu net door hem moest gebeuren.

Die moskee ziet er veel beter uit dan die flats die ernaast staan. En ik kan het weten, ik heb al heel wat flats gebouwd.

Oeps, dadelijk krijg ik heel verontwaardigt te horen dat uitgerekend jij in een van die flats woont.

Ik woon echt niet in een flat, hoor.

knuppeltje
19-07-11, 10:45
Ik woon echt niet in een flat, hoor.

Ach m'n lieve jongen toch, je leesblindheid is dus blijkbaar al zover gevorderd dat je niet eens zag dat het niet aan jou gericht was. Waar moet het toch naartoe met jou?

Slinger
19-07-11, 10:49
Ach m'n lieve jongen toch, je leesblindheid is dus blijkbaar al zover gevorderd dat je niet eens zag dat het niet aan jou gericht was. Waar moet het toch naartoe met jou?

Ik heb er nog wel een paar in de verhuur. Heb je belangstelling?

knuppeltje
19-07-11, 11:03
Ik heb er nog wel een paar in de verhuur. Heb je belangstelling?

Ik niet, waarom zou ik.

H.P.Pas
19-07-11, 11:08
Ik heb er nog wel een paar in de verhuur. Heb je belangstelling?


:aanwal: God schiep de huisjesmelkers.

mark61
19-07-11, 11:12
Ik vreesde al dat ik eerstdaags ontmaskerd zou worden, maar dat dat nu net door hem moest gebeuren.

Die moskee ziet er veel beter uit dan die flats die ernaast staan. En ik kan het weten, ik heb al heel wat flats gebouwd.

Oeps, dadelijk krijg ik heel verontwaardigt te horen dat uitgerekend jij in een van die flats woont.

Die flats zijn nog opgeleukt, het gaat om van die meukerige vlak-na-oorlogse bouw :hihi:

Nee ik woon verderop in nieuwere meuk.

De minaret is alleen veel te laag, helaas. Duidelijk gevolg van islamofobe hysterie. Of mannen onder elkaar, hoe lang de een hem wil en hoe lang ie van de ander mag zijn.

mark61
19-07-11, 11:13
Ik heb er nog wel een paar in de verhuur. Heb je belangstelling?

Leraar geschiedenis blijkt vage huisjesmelker. Wel heb je ooit.

super ick
19-07-11, 11:15
Die vraag begrijp ik niet helemaal.
Wat in het gemeen doorgaat voor de 'joods-christelijke beschaving', waar de PVV pal voor zegt te staan blijkt op de keper beschouwd neer te komen op de laatste mode: een levensstijl die 30 of 40 geleden nog niet bestond.
Dat slechte collectieve geheugen, daar kan ik mij over verbazen.

Ik heb het nergens over joods christelijke beschaving gehad. Ik heb daar zowiezo niets mee.
Net als ik er niets mee heb dat mijn voorvaderen wreed waren in naam van de kerk. Ik voel geen band en geen verantwoording.
Daar ging het over.
Dat gaat, voor sommigen dan door voor een gebrek aan historisch besef. Ik vind dat het er niets mee te maken heeft.

super ick
19-07-11, 11:18
Jij bent ontmaskerd als crypto-moslim / fellow-traveller.

http://www.mivleiden.com/omar/images/stories/anim.gif

Staat bij mij op de hoek, no worries.

MIsschien moet hij ook 'landverrader' in zijn nick zetten.

Als het ooit uit de klauwen loopt worden jullie koppen kaal geschoren!

knuppeltje
19-07-11, 11:27
Die flats zijn nog opgeleukt, het gaat om van die meukerige vlak-na-oorlogse bouw :hihi:

Nee ik woon verderop in nieuwere meuk.

De minaret is alleen veel te laag, helaas. Duidelijk gevolg van islamofobe hysterie. Of mannen onder elkaar, hoe lang de een hem wil en hoe lang ie van de ander mag zijn.

Duidelijk nog uit de tijd beton de vaart onder het gewone klootjesvolk aanjoeg.

Ja, meuk blijven we bouwen.

Dat dacht ik ook al. Volgens mij lijkt het geheel trouwens nogal veel op een heel bekende naoorlogse kerkstijl die nog een bepaalde naam heeft ook, al ben ik die alweer vergeten. Er stond er zo een niet ver van mij vandaan, maar die is pas gesloopt.

En de tokkies maar lullen dat moslims zich niet aanpassen.

knuppeltje
19-07-11, 11:29
MIsschien moet hij ook 'landverrader' in zijn nick zetten.

Als het ooit uit de klauwen loopt worden jullie koppen kaal geschoren!

En vertel eens waarom?

Wie breng jij daarvoor mee, of laat je dat dan terwijl je toekijkt door anderen doen?

knuppeltje
19-07-11, 11:38
Dat gaat, voor sommigen dan door voor een gebrek aan historisch besef. Ik vind dat het er niets mee te maken heeft.

Nee nee, niet zo jokken ja! Jouw gebrek aan historisch besef zit niet in het zich er niet voor verantwoordelijk vinden, want dat zou totale onzin zijn, je wordt er dan ook niet van beschuldigd, maar in het het ontkennen van bepaalde historie.

super ick
19-07-11, 11:42
En vertel eens waarom?

Wie breng jij daarvoor mee, of laat je dat dan terwijl je toekijkt door anderen doen?

Ho, ho kereltje,


Waar heb ik geschreven dat IK dat zou doen? Ik ben niet zo handig in het kappersvak.

Slinger
19-07-11, 11:57
Leraar geschiedenis blijkt vage huisjesmelker. Wel heb je ooit.

Compensatie. Lang geleden heb ik een andere carrière opgegeven, ten gunste van mijn broer en neven.

Slinger
19-07-11, 12:41
Die flats zijn nog opgeleukt, het gaat om van die meukerige vlak-na-oorlogse bouw :hihi:

Nee ik woon verderop in nieuwere meuk.

De minaret is alleen veel te laag, helaas. Duidelijk gevolg van islamofobe hysterie. Of mannen onder elkaar, hoe lang de een hem wil en hoe lang ie van de ander mag zijn.

Ja, dat weten we allemaal. Die minaret mag niet lager zijn dan de dichtstbijzijnde kerktoren.

knuppeltje
19-07-11, 14:21
Waar heb ik geschreven dat IK dat zou doen? Ik ben niet zo handig in het kappersvak.

Als ik het al niet dacht. Een ander zal het werk weer moeten opknappen. :hihi:

knuppeltje
19-07-11, 14:23
Compensatie. Lang geleden heb ik een andere carrière opgegeven, ten gunste van mijn broer en neven.

Fuck the duck, we hebben blijkbaar een Samaritaan in ons midden.

Zal ook wel weer gelogen zijn. :confused:

knuppeltje
19-07-11, 14:24
Ja, dat weten we allemaal. Die minaret mag niet lager zijn dan de dichtstbijzijnde kerktoren.

Staat dat dan in de bouwverordening?

H.P.Pas
19-07-11, 14:32
Staat dat dan in de bouwverordening?

Dat zit ons in het bloed. Wij zijn een volk van touwsnijders en torenmeters. (http://www.beleven.org/verhaal/de_touwsnijders_van_tzum_tsjom)

super ick
19-07-11, 17:22
Als ik het al niet dacht. Een ander zal het werk weer moeten opknappen. :hihi:

Mijn ambities liggen elders :hihi:

Je zou zien als ik eraan mee doe dat ik weer een lastige klant krijg. 'Graag lekker kort van achter en bovenop een beetje lang houden'.

knuppeltje
20-07-11, 09:06
Dat zit ons in het bloed. Wij zijn een volk van touwsnijders en torenmeters. (http://www.beleven.org/verhaal/de_touwsnijders_van_tzum_tsjom)

Schitterend mooi verhaal.