PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskeeën en kerken verboden voor minderjarigen



Marsipulami
23-07-11, 14:51
Moskeeën en kerken verboden voor minderjarigen

Geplaatst door onze redactie op zaterdag 23 juli 2011 om 00:20u


DOESJANBE (RKnieuws.net) - Het parlement van Tadzjikistan heeft een wet goedgekeurd die minderjarigen de toegang verbiedt tot moskeeën en kerken. Het parlement wil daarmee het religieus extremisme een halt toeroepen.
De wet treedt in werking zodra deze ondertekend is door president Emomali Rahmon en na publicatie ervan in de officiële media. De nieuwe wet voorziet dat de ouders strafbaar zijn als hun minderjarige kinderen in moskeeën of kerken worden aangetroffen.

Marsipulami
23-07-11, 14:52
..........

Marsipulami
23-07-11, 14:53
.........

A_K_A
23-07-11, 15:20
Want extremisten zijn afhankelijk van gebedshuizen?

Ready?
23-07-11, 17:40
Want de ouders zijn alleen in de gebedshuizen extremistisch? (Bij wijze van...)

A_K_A
23-07-11, 17:47
Want de ouders zijn alleen in de gebedshuizen extremistisch? (Bij wijze van...)

Welke ouders?

Joesoef
23-07-11, 17:56
Bij een katholieke kerk kan ik het nog begrijpen.

Martijn Dekker
23-07-11, 18:11
Moskeeën en kerken verboden voor minderjarigen

Geplaatst door onze redactie op zaterdag 23 juli 2011 om 00:20u


DOESJANBE (RKnieuws.net) - Het parlement van Tadzjikistan heeft een wet goedgekeurd die minderjarigen de toegang verbiedt tot moskeeën en kerken. Het parlement wil daarmee het religieus extremisme een halt toeroepen.
De wet treedt in werking zodra deze ondertekend is door president Emomali Rahmon en na publicatie ervan in de officiële media. De nieuwe wet voorziet dat de ouders strafbaar zijn als hun minderjarige kinderen in moskeeën of kerken worden aangetroffen.

Was het niet "laat de kinderen tot mij komen"?

Bar
23-07-11, 19:39
Een van de beste maatregelen van de laatste tijd.
Wat zeg ik, de laatste eeuwen.

(leen)
23-07-11, 19:57
Wat is de bedoeling van dit gebeuren?
het zelf ontdekken van religie,dus geen presets meer?

Marsipulami
23-07-11, 23:50
Want extremisten zijn afhankelijk van gebedshuizen?


Tadjikistan staat in een lange traditie van gewelddadige godsdienstonderdrukking conform de idealen van het (communistisch) atheïsme.

Religieus extremisme is meestal het resultaat van langdurige godsdienstonderdrukking.

Als gelovigen hun godsdienst vrij kunnen belijden in gemeenschap dan is dat het beste antwoord op extremisme, immers op die manier ontstaat een soort van communicerende vaten waar religieus laksisme en religieus extremisme elkaar in evenwicht houden, zonder dat de positieve invloed van geloof op de samenleving verloren gaat.

Eric de Blois
24-07-11, 07:05
Het is goed dat kinderen beschermd worden tegen geweldadige en kwaadwillende fantoom-figuren die met hel en verdoemenis dreigen in boekjes en kinderen misvormen met tegennatuurlijke normen en waarden. Dat moet in nederland ook worden ingevoerd.

mark61
24-07-11, 09:37
Religieus extremisme is meestal het resultaat van langdurige godsdienstonderdrukking.

Vertel verder, oh deskundige. De islam werd onderdrukt in Pakistan? In India?

mark61
24-07-11, 09:38
Want extremisten zijn afhankelijk van gebedshuizen?

Voor werving & selectie moet je toch ergens samenkomen. Vzv. ik weet zijn de meeste terroristen geworven in moskeeën. Waar anders?

knuppeltje
24-07-11, 09:44
Religieus extremisme is meestal het resultaat van langdurige godsdienstonderdrukking.

Volgens mij meer van aangekweekte godsdienstwaanzin, maar ik kan abuis hebben natuurlijk.

Marsipulami
24-07-11, 10:07
Vertel verder, oh deskundige. De islam werd onderdrukt in Pakistan? In India?

Misschien wel. Het hebben van een eigen mening over de islam is in veel moslimlanden nog steeds (levens-) gevaarlijk. Een mening over de islam is aldaar slechts toegestaan in zoverre daar het belang van de lokale dictator mee is gediend. De rest van de meningen over de islam kan slechts ondergronds beleefd worden in allerlei obscure sektarische groepjes.

knuppeltje
24-07-11, 10:11
Misschien wel. Het hebben van een eigen mening over de islam is in veel moslimlanden nog steeds (levens-) gevaarlijk. Een mening over de islam is aldaar slechts toegestaan in zoverre daar het belang van de lokale dictator mee is gediend. De rest van de meningen over de islam kan slechts ondergronds beleefd worden in allerlei obscure sektarische groepjes.

Zo kennen we ons jezuïetje weer.

Martijn Dekker
24-07-11, 10:16
Vertel verder, oh deskundige. De islam werd onderdrukt in Pakistan? In India?

Een religie kan men niet onderdrukken, wel de mensen die het beleven.

L.J.L.
24-07-11, 13:05
Bij een moskeeën kan ik het nog begrijpen.

Marsipulami
24-07-11, 13:16
Bij een moskeeën kan ik het nog begrijpen.

Volgens mij zijn er ook geen echte christelijke kerken in Tadjikistan, hooguit wat ondergrondse bidplaatsjes.

Marsipulami
24-07-11, 13:21
Toch eentje gevonden:

http://cdn2.localyte.com/images/user/528248_lrg.JPG

Saul
24-07-11, 14:50
Voor werving & selectie moet je toch ergens samenkomen. Vzv. ik weet zijn de meeste terroristen geworven in moskeeën. Waar anders?

Haha, ik denk dat het grootste deel wordt geworven via internet mijn beste.

mark61
25-07-11, 08:53
Misschien wel.

Oh je weet er niks van en bazelt maar wat. Zeg dat dan meteen. Of weet je wat, zeg dan niks.

mark61
25-07-11, 08:54
Haha, ik denk dat het grootste deel wordt geworven via internet mijn beste.

De WTC-ers niet, die lui in Spanje niet, die in Londen niet. Wie wel?

Wat valt er in godsnaam te lachen bij zo'n ernstig onderwerp?

Morosian
25-07-11, 13:16
Kinderen hebben niets te zoeken in godshuizen. Maar ja, indoctrinatie is de beste manier om gedachtengoed permanent in de hoofdjes te programmeren, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Eric de Blois
26-07-11, 02:02
Kinderen hebben niets te zoeken in godshuizen. Maar ja, indoctrinatie is de beste manier om gedachtengoed permanent in de hoofdjes te programmeren, en daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.

Daar is geen woord van gelogen. Drie groene duimpjes.

Ready?
26-07-11, 12:03
Welke ouders?

De ouders van die minderjarigen die de gebedshuizen bezoeken...

Marsipulami
03-08-11, 15:46
Tadzjiekse minderjarigen niet langer welkom in moskeeën

woensdag 03 augustus 2011, 16u06
Bron: ap


De Tadzjiekse president Emomali Rachmon heeft dinsdag een wet goedgekeurd die minderjarigen verbiedt te bidden in moskeeën. Dat heeft de Tadzjiekse staatstelevisie woensdag gemeld. De regering van Rachmon wil de opkomende invloed van de islam in Tadzjikistan tegengaan.

De wet, die op felle tegenstand kan rekenen van mensenrechtenactivisten en de islamitische oppositie in Tadzjikistan, verplicht voorts kinderen jonger dan 18 jaar onderwijs te volgen op seculiere scholen. Dat komt in de praktijk neer op een verbod op religieus onderwijs, dat door de regering wordt gezien als broedplaats voor islamisme.

In de nieuwe wet staan geen specifieke sancties voor ouders wier kinderen naar moskeeën blijven gaan. De Tadzjiekse autoriteiten gaan er evenwel vanuit dat de nieuwe wetgeving helpt om religieus fundamentalisme in te dammen.

Islamitische studenten gerepatrieerd

De regering van Rachmon heeft al eerder stappen genomen om wat zij de islamisering van Tadzjikistan noemt tegen te gaan. Zo is een aantal privémoskeeën gesloten, zijn Tadzjieken die in het buitenland aan islamitische universiteiten studeerden onder dwang gerepatrieerd en moeten imams zich in hun preken aan richtlijnen van de regering houden.

'Kinderen rennen na hun huiswerk naar de moskee'

Een parlementslid van de oppositionele Communistische Partij, Sjodi Sjabdolov, bejubelde de wet en zei dat het overwicht van islamitisch onderwijs een onaanvaardbare druk uitoefent op kinderen. 'Zelfs kleine kinderen rennen na hun huiswerk naar de moskee toe. De overheid moet daarop reageren.'

'Niet wettelijk reguleren'

Volgens het hoofd van de sociaaldemocraten druist de nieuwe wet in tegen de Tadzjiekse grondwet. 'Deze wet beperkt de rechten van mensen', zei Rachmatoello Zoirov. 'Religieuze instellingen bezoeken maakt deel uit van het sociale leven van een mens. Dat kan je niet wettelijk reguleren.'

bpr