PDA

Bekijk Volledige Versie : Rust zach Amy Winehouse



Martijn Dekker
23-07-11, 22:28
Amy Winehouse



--------------------------------------------------------------------------------

(Novum/AP) - Op het lichaam van Amy Winehouse wordt zondag of maandag autopsie verricht. De 27-jarige Britse zangeres werd zaterdagmiddag dood aangetroffen in haar Londense woning. Waaraan ze is overleden is nog onbekend.


Het lichaam van Winehouse is inmiddels per privéambulance overgebracht naar een mortuarium in Londen, waar het onderzoek zal worden verricht. De politie laat in een verklaring weten dat er geen arrestaties zijn verricht in verband met het overlijden van de zangeres.

De zangeres werd 's middags door hulpdiensten gevonden, maar was bij hun aankomst al overleden. Winehouse kampte gedurende haar hele carrière met drank- en drugsproblemen.

TonH
23-07-11, 23:00
Amy Winehouse.

Weinig toepasselijker naam voor een artiest gezien. Maar verdrietig is het wel. Veel talent. Fraaie stem. Jong, zo jong. Maar ze zong zelf:

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been bad but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
He's tried to make me go to rehab but I won't go, go, go

I'd rather be at home with ray
I ain't got seventy days
Cuz there's nothing
There's nothing you can teach me
That I can't learn from mr hathaway

I didn't get a lot in class
But I know it don't come in a shot glass

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been black but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
He's tried to make me go to rehab but I won't go, go, go

The man said 'why do you think you here'
I said 'I got no idea'
'I'm gonna, I'm gonna lose my baby
So I always keep a bottle near'
He said 'I just think your depressed,
This me "Yeah, baby, and the rest"

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been black but when I come back you'll know, know, know...


I don't never wanna drink again
I just ooooh I just need a friend
I'm not gonna spend ten weeks
Have everyone think I'm on the mend

It's not just my pride
It's just til these tears have dried

They tried to make me go to rehab, but I said 'no no no'
Yes I've been black, but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
They tried to make me go to rehab but I won't go, go, go

Martijn Dekker
24-07-11, 11:00
Weinig toepasselijker naam voor een artiest gezien. Maar verdrietig is het wel. Veel talent. Fraaie stem. Jong, zo jong. Maar ze zong zelf:

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been bad but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
He's tried to make me go to rehab but I won't go, go, go

I'd rather be at home with ray
I ain't got seventy days
Cuz there's nothing
There's nothing you can teach me
That I can't learn from mr hathaway

I didn't get a lot in class
But I know it don't come in a shot glass

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been black but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
He's tried to make me go to rehab but I won't go, go, go

The man said 'why do you think you here'
I said 'I got no idea'
'I'm gonna, I'm gonna lose my baby
So I always keep a bottle near'
He said 'I just think your depressed,
This me "Yeah, baby, and the rest"

They tried to make me go to rehab but I said 'no, no, no'
Yes I've been black but when I come back you'll know, know, know...


I don't never wanna drink again
I just ooooh I just need a friend
I'm not gonna spend ten weeks
Have everyone think I'm on the mend

It's not just my pride
It's just til these tears have dried

They tried to make me go to rehab, but I said 'no no no'
Yes I've been black, but when I come back you'll know know know
I ain't got the time and if my daddy thinks I'm fine
They tried to make me go to rehab but I won't go, go, go
Inderdaad een goede stem en veel te jong gestorven.
Goede tekst trouwens die je van haar hebt gevonden, het zou inderdaad op haar leven kunnen slaan en vermoedelijk is dit misschien ook wel zo?

Eke
24-07-11, 11:39
http://fc07.deviantart.net/fs37/f/2008/275/1/1/young_amy_winehouse__by_unacanella.jpg


Diep medeleven met haar ouders en familieleden. Al jaren zo machteloos...



Diep medelijden met Amy zelf. Als een sensitief slakje zonder beschermend huisje is ze vermorzeld in de show-bizz. Vermoed ik.

Mark
24-07-11, 11:50
laten we allemaal een zelf destructieve junkie aanbidden :)

Mark
24-07-11, 11:51
oh wacht ik vergat herman brood, curt cobain etc etc

Martijn Dekker
24-07-11, 23:54
http://fc07.deviantart.net/fs37/f/2008/275/1/1/young_amy_winehouse__by_unacanella.jpg


Diep medeleven met haar ouders en familieleden. Al jaren zo machteloos...



Diep medelijden met Amy zelf. Als een sensitief slakje zonder beschermend huisje is ze vermorzeld in de show-bizz. Vermoed ik.

Mooie foto van haar.

TonH
25-07-11, 21:43
oh wacht ik vergat herman brood, curt cobain etc etc

Nee Brood hoort niet bij de Club-of-27 27 Club - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/27_Club)

Bofko
25-07-11, 23:55
Nee Brood hoort niet bij de Club-of-27 27 Club - Wikipedia, the free encyclopedia (http://en.wikipedia.org/wiki/27_Club)

Weldegelijk .
54 = 2 * 27

Eric de Blois
26-07-11, 01:33
Diep medeleven met haar ouders en familieleden. Al jaren zo machteloos...

Diep medelijden met Amy zelf. Als een sensitief slakje zonder beschermend huisje is ze vermorzeld in de show-bizz. Vermoed ik.

Pardon? Zonder beschermend huisje... Ze was 27, dan ben je volwassen. Ze heeft flink geld verdiend - terecht - en heeft zich daarmee gestort in alcohol en drugs. Ze zocht altijd grenzen op en ging daar regelmatig overheen. Maar het blijft natuurlijk wel heel triest dat iemand zich dat zelf aandoet. Ze heeft haar risicovolle levensstijl met de dood moeten bekopen.

Sensitief slakje? Ze was gewoon een beetje gek. Met al dat geld had ze ook wel gek kunnen doen zonder drugs en alcohol. Ze had weinig weg van een slakje, eerder van een goedkoop opgeleukte Ferrari.

Eke
26-07-11, 09:15
Pardon? Zonder beschermend huisje... Ze was 27, dan ben je volwassen. Ze heeft flink geld verdiend - terecht - en heeft zich daarmee gestort in alcohol en drugs. Ze zocht altijd grenzen op en ging daar regelmatig overheen. Maar het blijft natuurlijk wel heel triest dat iemand zich dat zelf aandoet. Ze heeft haar risicovolle levensstijl met de dood moeten bekopen.

Sensitief slakje? Ze was gewoon een beetje gek. Met al dat geld had ze ook wel gek kunnen doen zonder drugs en alcohol. Ze had weinig weg van een slakje, eerder van een goedkoop opgeleukte Ferrari.

Als je je grenzen niet goed kunt bewaken dan hang je als je in de showbizzwereld zit. Het is een beroep met veel spanningen EN veel verleidingen....
Na het optreden en tijdens repetities zie je anderen drugs en drank gebruiken.


Dat geeft een tijdelijke ontspanning en FUN (of een angstaanval, enz.)
"Goed voorbeeld doet goed volgen"

(zie de rol van de spiegelneuronenin het brein..zoek bv. op de neurowetenschapper Iacoboni als je meer wilt weten over imitatiegedrag) Je moet een 'volgroeid' slakkenhuis hebben om nee te kunnen zeggen.

Luister eens naar de gevoelige stem van Amy Winehouse (soul) en lees haar teksten...Tel daarbij op dat ze haar grenzen mateloos overschreed..op momenten dat het thuisfront (ouders die wel het gevaar zagen voor haar)..of cleane vrienden er niet bij waren.

Natuurlijk, Erik..ze was geen trage tante. Dat bedoelde ik ook niet. Het ging mij om de kwetsbaarheid van dit 'vrijgevochten' (of losgeslagen) meisje binnen de harde showbizzwereld.

HaasHaas
26-07-11, 09:20
al die aandacht en roem doet iets geks met het menselijk brein. op een gegeven moment wil je gewoon dat je dood bent. alsof het menselijk brein wil dat je nadat jezelf gegeven en bewezen hebt, dood gaat. drugs en alcohol zijn de middelen die de dood juist wat uitstelt. hoe je het wend of keert, uiteindelijk ga je er aan dood.

Eke
26-07-11, 09:26
al die aandacht en roem doet iets geks met het menselijk brein. op een gegeven moment wil je gewoon dat je dood bent. alsof het menselijk brein wil dat je nadat jezelf gegeven en bewezen hebt, dood gaat. drugs en alcohol zijn de middelen die de dood juist wat uitstelt. hoe je het wend of keert, uiteindelijk ga je er aan dood.

Interessante gedachtengang, Haashaas.

Maar hoe zie je dat dan bij de artiesten die het wel kunnen en bij andere beroemdheden, zoals prinses Maxima.

Wat hebben zij dan wel ?

HaasHaas
26-07-11, 09:31
Interessante gedachtengang, Haashaas.

Maar hoe zie je dat dan bij de artiesten die het wel kunnen en bij andere beroemdheden, zoals prinses Maxima.

Wat hebben zij dan wel ?
dat zijn standbeelden.
die doen niet veel meer dan jij en ik.
daarnaast zijn ze goed beschermd. een soort van bijenkoningin.

een artiest is te eigenzinnig. die de volgende ochtend ook nog eens walgt van diens eigenzinnigheid.

Eke
26-07-11, 09:42
dat zijn standbeelden.
die doen niet veel meer dan jij en ik.
daarnaast zijn ze goed beschermd. een soort van bijenkoningin.

een artiest is te eigenzinnig. die de volgende ochtend ook nog eens walgt van diens eigenzinnigheid.


Je focust nu alleen op Maxima en je noemt een belangrijk punt : ze wordt beschermd. Toch zie ik in die wereld ook bv. anorexia, depressie en andere tekenen van de zware tol van leven in de openbaarheid.

Maar de artiesten dan, die niet ten onder gaan ?

Fulanadetal
26-07-11, 09:43
dat zijn standbeelden.
die doen niet veel meer dan jij en ik.
daarnaast zijn ze goed beschermd. een soort van bijenkoningin.

een artiest is te eigenzinnig. die de volgende ochtend ook nog eens walgt van diens eigenzinnigheid.

Prince kan het toch ook? Superartiest.

Fulanadetal
26-07-11, 09:50
Bij "slak zonder huisje" gaan mijn gedachten trouwens naar de vele naaktslakken die momenteel genieten van het vochtige weer. Ze zingen toch beduidend minder mooi dan Amy.

http://www.youtube.com/watch?v=jfhwcTNOVdU

HaasHaas
26-07-11, 09:58
Je focust nu alleen op Maxima en je noemt een belangrijk punt : ze wordt beschermd. Toch zie ik in die wereld ook bv. anorexia, depressie en andere tekenen van de zware tol van leven in de openbaarheid.

Maar de artiesten dan, die niet ten onder gaan ?
omdat jij haar als voorbeeld gaf. dat is een ander soort roem die ze in feite in de schoot kregen toegeworpen of omdat hun lot zo is gelopen. een depressie is dan vaak omdat ze het idee hebben dat ze er neit om gevraagd hebben. bij een artiest werkt het brein anders. er komt een chemie vrij die ervoor zorgt dat je constant maar weer die fan moet plezieren. terwijl je de volgende ochtend weer nuchter wakker wordt en jezelf gaat haten.

die hebben een rem in het leven gevonden. bijvoorbeeld religie of een ander soort bescherming. denk aan madonna, prince, etc.

Prince kan het toch ook? Superartiest. prince heeft zijn rem in het leven. zijn mooiste platen heeft hij ook gemaakt in de tijd dat hij niet religieus was.

H.P.Pas
26-07-11, 10:56
Maar de artiesten dan, die niet ten onder gaan ?

Dat zijn geen echte artiesten. Volgens Haashaas althans. :bril:

Bach, Michelangelo, Tolstoi, Willink,...
Wie slaagt in het leven is als kunstenaar mislukt.
Een wild-romantisch wereldbeeld; rond 1850 heel modern.

HaasHaas
26-07-11, 11:21
Dat zijn geen echte artiesten. Volgens Haashaas althans. :bril:

Bach, Michelangelo, Tolstoi, Willink,...
Wie slaagt in het leven is als kunstenaar mislukt.
Een wild-romantisch wereldbeeld; rond 1850 heel modern.

dat zijn allemaal standbeelden. totaal niet te vergelijken met de huidige artiest laat staan de muziekstroming.

H.P.Pas
26-07-11, 11:54
. totaal niet te vergelijken met de huidige artiest laat staan de muziekstroming.

Natuurlijk, de huidige tijd is héél speciaal. Het is tenslotte jouw tijd.
Dat neemt niet weg, dat de poète maudit (http://en.wikipedia.org/wiki/Po%C3%A8te_maudit) een oeroud cliché is; niet helemaal van deze
tijd, zou ik bijna zeggen.

Pizzaman
26-07-11, 11:59
Natuurlijk, de huidige tijd is héél speciaal. Het is tenslotte jouw tijd.
Dat neemt niet weg, dat de poète maudit (http://en.wikipedia.org/wiki/Po%C3%A8te_maudit) een oeroud cliché is; niet helemaal van deze
tijd, zou ik bijna zeggen.

Mooi gezegd Pas :student:, je zou ook gewoon kunnen zeggen dat als er geen stekje ergens los is,
er ook wel eens geen bijzondere kunst uit zou komen.
Je zou dan gewoon industrieel designer zijn en wastobbes ontwerpen.

HaasHaas
26-07-11, 12:12
Natuurlijk, de huidige tijd is héél speciaal. Het is tenslotte jouw tijd.
Dat neemt niet weg, dat de poète maudit (http://en.wikipedia.org/wiki/Po%C3%A8te_maudit) een oeroud cliché is; niet helemaal van deze
tijd, zou ik bijna zeggen.

je bent weer in zaken aan het roeren om een brouwsel te creëren dat jou beter smaakt. het gebruik van alcohol en drugs van die tijd en ook de muziek en cultuur is onvergelijkbaar met het heden. historici hebben nogal de nare trek om in tijden te blijven hangen.

H.P.Pas
26-07-11, 12:16
je zou ook gewoon kunnen zeggen dat als er geen stekje ergens los is,
er ook wel eens geen bijzondere kunst uit zou komen.


Dat is nou precies het romantische misverstand waar ik op doelde.
Een steekje los hoeft weliswaar geen beletsel te zijn voor artistieke prestaties; een pré is het ook niet.
Caravagio was crimineel en knettergek, Michelangelo een solide burger. Schilderen deden ze ongeveer even goed.
Gianna Nannini is zeker niet slechter dan Janis Joplin; wel stukken beter georganiseerd.
Een steekje los is natuurlijk wel een beperking bij de beroepskeuze. Mogelijk dringt dat in de artistieke richting omdat die beperking daar wat minder stringent is.

Eke
26-07-11, 12:17
Dat zijn geen echte artiesten. Volgens Haashaas althans. :bril:

Bach, Michelangelo, Tolstoi, Willink,...
Wie slaagt in het leven is als kunstenaar mislukt.
Een wild-romantisch wereldbeeld; rond 1850 heel modern.

"Himmelhoch jauchzend, zu Tode betruebt" (Goethe. vrij vertaald :
DOLgelukkig tot dodelijk bedroefd)

Je bracht me begrip voor Haashaas, H.P. !

Een artiest zoals H.H. die kent die treedt zeker 3 dagen na elkaar op (vr/za/zo)
Dat houd je niet vol, als je zoals HH beschrijft je 3 keer die omslag hebt van uit je dak gaan 's avonds en 's nachts tot diepe wanhoop in de ochtenduren...en dan weer opkrabbelen tot het optreden..als daarnaast je ook nog ontregeld wordt door wekelijkse jetlags en door drugs en drank. Gekkenwerk.

Dan storm je dus makkelijk af op een fysiologische ontregeling (burnout/depressie)compleet met 'dit houd ik niet vol, ik wil r u s t ....'


citaat HaasHaas : "al die aandacht en roem doet iets geks met het menselijk brein. op een gegeven moment wil je gewoon dat je dood bent. alsof het menselijk brein wil dat je nadat jezelf gegeven en bewezen hebt, dood gaat. drugs en alcohol zijn de middelen die de dood juist wat uitstelt. hoe je het wend of keert, uiteindelijk ga je er aan dood."

Eke
26-07-11, 12:32
Bij "slak zonder huisje" gaan mijn gedachten trouwens naar de vele naaktslakken die momenteel genieten van het vochtige weer. Ze zingen toch beduidend minder mooi dan Amy.

‪Brigitte Kaandorp - Naaktslak.wmv‬‏ - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=jfhwcTNOVdU)

Grappig :hihi:

Trouwens..en dat wilde ik ook nog even naar Eric de Blois schrijven die denkt dat onze natuur geen moer meer voorstelt : er kruipen prachtige krakslakken rond in de tuin...
Op een van de tuinstoelen is een kraamkamer ingericht. Het is een lichtblauwe stoel dus ik weet nu dat de piepjonge slakjes die geplakt zitten aan de rugleuning van het mannelijke geslacht zijn.
Of doen ze het niet, die beesten ?
Bovendien hippen er 1 cm. grote kikkertjes rond door het vochtige gras !

Pizzaman
26-07-11, 12:39
Dat is nou precies het romantische misverstand waar ik op doelde.
Een steekje los hoeft weliswaar geen beletsel te zijn voor artistieke prestaties; een pré is het ook niet.
Volgens mij moet je toch enigszins een afwijking hebben als je besluit kunstenaar te worden.
Kweenie, maar lijkt me dat een 'normaal mens' niet een dergelijke roeping volgt.
Zeker in het verleden was het nou niet een eervol of glamoureus beroep.
(dat je tegenwoordig veel van die shows voor malloten hebt die denken dat ze kunnen zingen e.d. zegt niet zoveel, behalve dat het najagen van fortuin van alle tijden is).



Caravagio was crimineel en knettergek, Michelangelo een solide burger. Schilderen deden ze ongeveer even goed.
Da's een kwestie van smaak, en ook 'achteraf gezien'.
In hun eigen tijd was Caravagio heel wat minder populair - ook qua schilderwerk.
Hij was al vrij snel weer vergeten, in tegenstelling tot Michelangelo.
Overigens was Michelangelo ook afwijkend, hij had alle kans een geleerde te worden en zonder zijn rijke pa had ie misschien een armzalig leven gehad.
In zijn tijd mag je dat zeker wel als 'een steekje los' beschouwen.


Gianna Nannini is zeker niet slechter dan Janis Joplin; wel stukken beter georganiseerd.
Of dat slechter is, is een kwestie van smaak. Ik denk niet dat Nannini beter is (of anders) dan Ramazotti. Vernieuwend vind ik het beslist niet.
Slecht ook niet, maar vast staat dat Janis Joplin over 100 jaar nog wel herinnerd zal worden. Van Nannini betwijfel ik dat behoorlijk.


Een steekje los is natuurlijk wel een beperking bij de beroepskeuze. Mogelijk dringt dat in de artistieke richting omdat die beprking wat minder stringent is.
Ik denk toch eerder andersom. Heb veel lui van de kunstacademie ontmoet.
Waren er inderdaad bij die nergens anders goed voor waren, maar degenen die 'het maakten' waren meestal degenen die er een eigen idee op na hielden over wat kunst was. Die hoefde je weinig te leren, ze gingen hun eigen gang. Al waren er wel bij die simpeloweg dachten dat ze goed waren maar in feite niets produceren waar iemand iets in zag behalve hun eigen moeder.

Pizzaman
26-07-11, 12:40
Op een van de tuinstoelen is een kraamkamer ingericht. Het is een lichtblauwe stoel dus ik weet nu dat de piepjonge slakjes die geplakt zitten aan de rugleuning van het mannelijke geslacht zijn.
Of doen ze het niet, die beesten ?

Slakken zijn tweeslachtig, beste Eke.
Maar fiesiek wel zodanig gebouwd dat ze het toch met ELKAAR doen.

H.P.Pas
26-07-11, 12:57
Zeker in het verleden was het nou niet een eervol of glamoureus beroep.


Dat hangt er zeer vanaf over welk verleden en over welke kunst je het hebt. In zijn algemeenheid klopt dat zeker niet.

Eke
26-07-11, 13:36
Slakken zijn tweeslachtig, beste Eke.
Maar fiesiek wel zodanig gebouwd dat ze het toch met ELKAAR doen.

Maar het zijn KRAK*slakken, Pizzaman...dat lukt nooit, van geen kanten :gechoquee





*(zie posting en link van Fula )

Jullie hebben het trouwens over o.a. kunstschilders.

Die kun je rustig beschouwen als ambachtsmannen. Bij een meester in de leer en veel oefenen. Ik zie er geen steekje los aan.

Olive Yao
26-07-11, 15:13
dat zijn allemaal standbeelden. totaal niet te vergelijken met de huidige artiest laat staan de muziekstroming.

Vergelijk dan eens de volgende jazz artiesten: Bix Beiderbecke, Duke Ellington, Charlie Parker.
De eerste kapot aan drank, de tweede overlever (maar niet zn leven lang drugvrij), de derde kapot aan drugs.

.

H.P.Pas
26-07-11, 17:34
Vergelijk dan eens de volgende jazz artiesten: Bix Beiderbecke, Duke Ellington, Charlie Parker.
De eerste kapot aan drank, de tweede overlever (maar niet zn leven lang drugvrij), de derde kapot aan drugs.

.

Ik mis Louis Armstrong. Gezond als een vis, opgewekt door het leven.

HaasHaas
26-07-11, 21:21
Vergelijk dan eens de volgende jazz artiesten: Bix Beiderbecke, Duke Ellington, Charlie Parker.
De eerste kapot aan drank, de tweede overlever (maar niet zn leven lang drugvrij), de derde kapot aan drugs.

.

je noemt daar ook een stel artiesten bij mekaar zeg.
bix beiderbecke is niet alleen kapot gegaan aan drank maar ook zijn inspiratie en toewijding was groots. soms denk je nog steeds dat je bix hoort spelen als je een jazz-solo hoort van die genre. ook hij is het slachtoffer geworden van zijn eigen kunnen en doen. de overige ken ik zelf niet zo goed. ik weet alleen dat de bebop bij charlie parker is geboren als eigenzinnige jazz-vorm.

HaasHaas
26-07-11, 21:54
"Himmelhoch jauchzend, zu Tode betruebt" (Goethe. vrij vertaald : DOLgelukkig tot dodelijk bedroefd)

Je bracht me begrip voor Haashaas, H.P. !

Een artiest zoals H.H. die kent die treedt zeker 3 dagen na elkaar op (vr/za/zo)
Dat houd je niet vol, als je zoals HH beschrijft je 3 keer die omslag hebt van uit je dak gaan 's avonds en 's nachts tot diepe wanhoop in de ochtenduren...en dan weer opkrabbelen tot het optreden..als daarnaast je ook nog ontregeld wordt door wekelijkse jetlags en door drugs en drank. Gekkenwerk.

Dan storm je dus makkelijk af op een fysiologische ontregeling (burnout/depressie)compleet met 'dit houd ik niet vol, ik wil r u s t ....'


citaat HaasHaas : "al die aandacht en roem doet iets geks met het menselijk brein. op een gegeven moment wil je gewoon dat je dood bent. alsof het menselijk brein wil dat je nadat jezelf gegeven en bewezen hebt, dood gaat. drugs en alcohol zijn de middelen die de dood juist wat uitstelt. hoe je het wend of keert, uiteindelijk ga je er aan dood."

dank je voor de nadere uitleg Eke.
mensen die eens in de zoveel tijd naar een of andere conservatieve orkest gaan luisteren die een gestructureerde en uitgebalanceerde en uitgekauwde en weer in de mond gepropte manier van werken heeft, en dan een heel romantisch beeld beleven van de muzikant, hebben vaak geen idee van wat er verder is dan die opgeleide muzikant op het podium.

TonH
26-07-11, 23:04
Weldegelijk .
54 = 2 * 27

Damm'! :D

Gek he, bij Brood krijg ik steeds One day I fly away van Rany Crawford in m'n kop. :verward:

TonH
26-07-11, 23:23
Volgens mij moet je toch enigszins een afwijking hebben als je besluit kunstenaar te worden.
Kweenie, maar lijkt me dat een 'normaal mens' niet een dergelijke roeping volgt.


Opmerkelijk... "afwijking" van wat? Spiessbürgertum? :verward:

Heb een artistiek beroep en dan is het altijd leuk om van je medemens te horen dat je een afwijking hebt. Zou je bijna van aan de drank raken :cola:

BlackBox
27-07-11, 12:16
omdat jij haar als voorbeeld gaf. dat is een ander soort roem die ze in feite in de schoot kregen toegeworpen of omdat hun lot zo is gelopen. een depressie is dan vaak omdat ze het idee hebben dat ze er neit om gevraagd hebben. bij een artiest werkt het brein anders. er komt een chemie vrij die ervoor zorgt dat je constant maar weer die fan moet plezieren. terwijl je de volgende ochtend weer nuchter wakker wordt en jezelf gaat haten.

die hebben een rem in het leven gevonden. bijvoorbeeld religie of een ander soort bescherming. denk aan madonna, prince, etc.
prince heeft zijn rem in het leven. zijn mooiste platen heeft hij ook gemaakt in de tijd dat hij niet religieus was.

Als het om jazz-onderwijs gaat is het wezenlijke verschil tussen de Amerikanen en de rest een een rationele benadering van 'swing'.
In Engeland wordt net zoals in Nederland als 'swing' omschreven als losjes, opgewekt klinkend enz..
Het is primair een gevoel (feel) en zo ook wordt het onderwezen op muziekscholen t/m conservatoria. Wil het niet zo lukken om het losjes enz. te laten klinken zoals originele swingmasters uit de V.S. doen dan is niet bezwaarlijk om allerlei middeltjes (drugs) en alcohol te gebruiken. Het wordt zelfs aanbevolen.
Echter op blz. 56 van de gebruiksaanwijzing van de Roland R5 Human Rhythm Composer (drumcomputer) die in 1989 werd gelanceerd:


g. Swing
Swing is an effect that adds bounce to the way the piece is actually performed,
even though the notation calls for identical notes. Setting controlling Swing
can be made for each rhythm pattern, and consist of Swing Point and Swing Delay.

Swing Point
The Swing effect is achieved by delaying the timing that sounds are produced
for specific beats in a rhtythm pattern. This point, the beat at which sound is
delayed, is set as the Swing Point. With a Swing Point set, sounds of the
following timing are delayed:

http://img840.imageshack.us/img840/7128/swingdelay.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/840/swingdelay.jpg/)

Swing Delay
Sets the amount by which the timing is delayed.




<HR>
In mijn eigen woorden: Jazzswing is het consequent (swing depth) vertragen (swing delay) van gefixeerde (swing point) maatdelen.
Voorgaande begrijpen maakt je nog geen jazzmuzikant.
Het is de grootte van het muzikale werkheugen dat bepaalt hoe ver je kunt komen in de jazz. Met het muzikale werkgeheugen waar je de song in op slaat kun je vooruitdenken en de swing consistent houden bij de wisseling van bijvoorbeeld couplet/refrein (bridge) enz. De 'change' maakt jazz tot jazz schrijft Quincy Jones eens in het voorwoord van een boek..

Jazzswing is feitelijk een rationeel proces en het totaalplaatje van de muziek kan niet iedereen bevatten.
in de V.S. is er een selectie aan de poort voor degenen die iets in de jazz willen gaan doen. In Europa doet men maar wat.
Europes jazz begint meestal overdonderend en bij de eerste 'change' implodeert de muziek en wordt het een afknapper.
Amerikaanse jazz begint tamelijk corny, zo corny dat je na een paar maten denkt de muziek uit te zetten. En terwijl je dat denkt is het ineens 'groove'.
De jazzmuzikant die verondersteld wordt het grootste muzikale werkgeheugen gehad te hebben is Bob Marley. Zijn composities zijn afgesteld op zijn eigen muzikaal werkgeheugen en na zijn door is er nog niemand opgestaan die zijn composities kan uitvoeren. Zelfs geen Amerikaan zoals Stevie Wonder een keer subtiel heeft opgemerkt.

Bob Marley zelf voerde zijn composities uit als floating fourbeats (de basdrum op de derde tel). Coverversies van Bob Marley songs eindigen tot dusverre in slow marches (de basdrum op de "tweede tel").
In de V.S. is men zich er van bewust hoe een en ander in jazzmuziek rationeel benaderd moet worden. Muzikanten zijn zich heel goed bewust van hun mogelijkheden en hun beperkingen.
Het Europese jazz/pop circuit is echter een schemergebied. Logisch dat de verleiding van drugs en alcohol nauwelijks is te weerstaan.

Olive Yao
27-07-11, 16:17
Als het om jazz-onderwijs gaat is het wezenlijke verschil tussen de Amerikanen en de rest een een rationele benadering van 'swing'.
In Engeland wordt net zoals in Nederland als 'swing' omschreven als losjes, opgewekt klinkend enz..
Het is primair een gevoel (feel) en zo ook wordt het onderwezen op muziekscholen t/m conservatoria. Wil het niet zo lukken om het losjes enz. te laten klinken zoals originele swingmasters uit de V.S. doen dan is niet bezwaarlijk om allerlei middeltjes (drugs) en alcohol te gebruiken. Het wordt zelfs aanbevolen.
Echter op blz. 56 van de gebruiksaanwijzing van de Roland R5 Human Rhythm Composer (drumcomputer) die in 1989 werd gelanceerd:


g. Swing
Swing is an effect that adds bounce to the way the piece is actually performed,
even though the notation calls for identical notes. Setting controlling Swing
can be made for each rhythm pattern, and consist of Swing Point and Swing Delay.

Swing Point
The Swing effect is achieved by delaying the timing that sounds are produced
for specific beats in a rhtythm pattern. This point, the beat at which sound is
delayed, is set as the Swing Point. With a Swing Point set, sounds of the
following timing are delayed:

http://img840.imageshack.us/img840/7128/swingdelay.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/840/swingdelay.jpg/)

Swing Delay
Sets the amount by which the timing is delayed.


<HR>
In mijn eigen woorden: Jazzswing is het consequent (swing depth) vertragen (swing delay) van gefixeerde (swing point) maatdelen.
Voorgaande begrijpen maakt je nog geen jazzmuzikant.
Het is de grootte van het muzikale werkheugen dat bepaalt hoe ver je kunt komen in de jazz. Met het muzikale werkgeheugen waar je de song in op slaat kun je vooruitdenken en de swing consistent houden bij de wisseling van bijvoorbeeld couplet/refrein (bridge) enz. De 'change' maakt jazz tot jazz schrijft Quincy Jones eens in het voorwoord van een boek..

Jazzswing is feitelijk een rationeel proces en het totaalplaatje van de muziek kan niet iedereen bevatten.
in de V.S. is er een selectie aan de poort voor degenen die iets in de jazz willen gaan doen. In Europa doet men maar wat.
Europes jazz begint meestal overdonderend en bij de eerste 'change' implodeert de muziek en wordt het een afknapper.
Amerikaanse jazz begint tamelijk corny, zo corny dat je na een paar maten denkt de muziek uit te zetten. En terwijl je dat denkt is het ineens 'groove'.
De jazzmuzikant die verondersteld wordt het grootste muzikale werkgeheugen gehad te hebben is Bob Marley. Zijn composities zijn afgesteld op zijn eigen muzikaal werkgeheugen en na zijn door is er nog niemand opgestaan die zijn composities kan uitvoeren. Zelfs geen Amerikaan zoals Stevie Wonder een keer subtiel heeft opgemerkt.

Bob Marley zelf voerde zijn composities uit als floating fourbeats (de basdrum op de derde tel). Coverversies van Bob Marley songs eindigen tot dusverre in slow marches (de basdrum op de "tweede tel").
In de V.S. is men zich er van bewust hoe een en ander in jazzmuziek rationeel benaderd moet worden. Muzikanten zijn zich heel goed bewust van hun mogelijkheden en hun beperkingen.
Het Europese jazz/pop circuit is echter een schemergebied. Logisch dat de verleiding van drugs en alcohol nauwelijks is te weerstaan.

Nu van theorie naar practijk.

One o'clock jump

live (beelden)

One o'clock jump


.

HaasHaas
27-07-11, 22:05
Als het om jazz-onderwijs gaat is het wezenlijke verschil tussen de Amerikanen en de rest een een rationele benadering van 'swing'.
In Engeland wordt net zoals in Nederland als 'swing' omschreven als losjes, opgewekt klinkend enz..
Het is primair een gevoel (feel) en zo ook wordt het onderwezen op muziekscholen t/m conservatoria. Wil het niet zo lukken om het losjes enz. te laten klinken zoals originele swingmasters uit de V.S. doen dan is niet bezwaarlijk om allerlei middeltjes (drugs) en alcohol te gebruiken. Het wordt zelfs aanbevolen.
Echter op blz. 56 van de gebruiksaanwijzing van de Roland R5 Human Rhythm Composer (drumcomputer) die in 1989 werd gelanceerd:


g. Swing
Swing is an effect that adds bounce to the way the piece is actually performed,
even though the notation calls for identical notes. Setting controlling Swing
can be made for each rhythm pattern, and consist of Swing Point and Swing Delay.

Swing Point
The Swing effect is achieved by delaying the timing that sounds are produced
for specific beats in a rhtythm pattern. This point, the beat at which sound is
delayed, is set as the Swing Point. With a Swing Point set, sounds of the
following timing are delayed:

http://img840.imageshack.us/img840/7128/swingdelay.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/840/swingdelay.jpg/)

Swing Delay
Sets the amount by which the timing is delayed.




<hr>
In mijn eigen woorden: Jazzswing is het consequent (swing depth) vertragen (swing delay) van gefixeerde (swing point) maatdelen.
Voorgaande begrijpen maakt je nog geen jazzmuzikant.
Het is de grootte van het muzikale werkheugen dat bepaalt hoe ver je kunt komen in de jazz. Met het muzikale werkgeheugen waar je de song in op slaat kun je vooruitdenken en de swing consistent houden bij de wisseling van bijvoorbeeld couplet/refrein (bridge) enz. De 'change' maakt jazz tot jazz schrijft Quincy Jones eens in het voorwoord van een boek..

Jazzswing is feitelijk een rationeel proces en het totaalplaatje van de muziek kan niet iedereen bevatten.
in de V.S. is er een selectie aan de poort voor degenen die iets in de jazz willen gaan doen. In Europa doet men maar wat.
Europes jazz begint meestal overdonderend en bij de eerste 'change' implodeert de muziek en wordt het een afknapper.
Amerikaanse jazz begint tamelijk corny, zo corny dat je na een paar maten denkt de muziek uit te zetten. En terwijl je dat denkt is het ineens 'groove'.
De jazzmuzikant die verondersteld wordt het grootste muzikale werkgeheugen gehad te hebben is Bob Marley. Zijn composities zijn afgesteld op zijn eigen muzikaal werkgeheugen en na zijn door is er nog niemand opgestaan die zijn composities kan uitvoeren. Zelfs geen Amerikaan zoals Stevie Wonder een keer subtiel heeft opgemerkt.

Bob Marley zelf voerde zijn composities uit als floating fourbeats (de basdrum op de derde tel). Coverversies van Bob Marley songs eindigen tot dusverre in slow marches (de basdrum op de "tweede tel").
In de V.S. is men zich er van bewust hoe een en ander in jazzmuziek rationeel benaderd moet worden. Muzikanten zijn zich heel goed bewust van hun mogelijkheden en hun beperkingen.
Het Europese jazz/pop circuit is echter een schemergebied. Logisch dat de verleiding van drugs en alcohol nauwelijks is te weerstaan.

ben je muzikant BB?

BlackBox
29-07-11, 08:57
Zn band heette de Red Hot Peppers. :zozo:
Van Louis Armstrong raad ik jullie de Hot Fives en Hot Sevens aan, creatief!


Zijn solowerken (piano) apprecieer, maar de opnames met een band vind ik niet zo.


In de tijd van bebop was heroïne wel wat veel jazz muzikanten gebruikten.

Een keer in de UB viel mn oog op een boek dat er leuk uitzag, boek over jazz, gaan lezen ... en luisteren. Zo ken ik die artiesten.
Zowat alle muzikanten die meededen tijdens Miles Davis at the Fillmore East zaten onder de heroïne. Naar dit album luister ik graag als ik mijn huis aan het opruimen ben.


Slave driver en Kinky reggae vind ik echt heel goede nummers van de Wailers. Slave driver zang, Kinky reggae ook zang en ritme.

Bob als performer begint voor mij met het album Natty Dread (So Jah Seh).

BlackBox
29-07-11, 09:01
ben je muzikant BB?

Naast programmeerbare drumsystemen heb ik een aantal muziekinstrumenten.

http://img833.imageshack.us/img833/144/snapshot20110720.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/833/snapshot20110720.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img14.imageshack.us/img14/5381/snapshot201107201.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/14/snapshot201107201.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

De laatste jaren heb ik daar niet zo veel meegedaan. Afgeknapt op de scene.
Sinds de Voice of Holland ben ik stilaan weer begonnen (geschokt geraakt door het publiekelijk molesteren van No Woman No Cry).
Aan het begin van dit jaar heb ik een boek over Wailers-drummer Carlton Barrett drummer (voor de drumcomputers) gekocht en een DVD met instructies om Blind Lemon Jefferson te kunnen spelen.

De songs van Blind Lemon die ik hiervoor heb geplaatst hoor je doorklinken in Bob Marley.
Wartime Blues doet mij denken aan War (studioversie, 1975). van Bob .
Die andere song (Rabbit Foot Blues) is de reden geweest dat de band Jefferson Airplane is opgericht. In Rabbit Foot Blues zingt Blind Lemon natch'l child en dat natch'l klinkt als natural in natural mystic van Bob Marley.
Voor mijn oren is Blind Lemon Jefferson een Malinese broer van Oum Khalthoum, maar vermoedelijk ervaart niet iedereen het zo.

Recordings wordt ergens in het najaar. Momenteel zit ik in de fase van soundpush.
It takes one to know one zegt men in het Duits, dus ik neem aan dat jij ook van wanten weet.
Misschien kunnen we een online bandje beginnen. De nieuwe trend, mensen die elkaar helemaal niet kennen werken samen aan een productie.

HaasHaas
29-07-11, 12:04
Naast programmeerbare drumsystemen heb ik een aantal muziekinstrumenten.

http://img833.imageshack.us/img833/144/snapshot20110720.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/833/snapshot20110720.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
http://img14.imageshack.us/img14/5381/snapshot201107201.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/14/snapshot201107201.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

De laatste jaren heb ik daar niet zo veel meegedaan. Afgeknapt op de scene.
Sinds de Voice of Holland ben ik stilaan weer begonnen (geschokt geraakt door het publiekelijk molesteren van No Woman No Cry).
Aan het begin van dit jaar heb ik een boek over Wailers-drummer Carlton Barrett drummer (voor de drumcomputers) gekocht en een DVD met instructies om Blind Lemon Jefferson te kunnen spelen.

De songs van Blind Lemon die ik hiervoor heb geplaatst hoor je doorklinken in Bob Marley.
Wartime Blues doet mij denken aan War (studioversie, 1975). van Bob .
Die andere song (Rabbit Foot Blues) is de reden geweest dat de band Jefferson Airplane is opgericht. In Rabbit Foot Blues zingt Blind Lemon natch'l child en dat natch'l klinkt als natural in natural mystic van Bob Marley.
Voor mijn oren is Blind Lemon Jefferson een Malinese broer van Oum Khalthoum, maar vermoedelijk ervaart niet iedereen het zo.

Recordings wordt ergens in het najaar. Momenteel zit ik in de fase van soundpush.
It takes one to know one zegt men in het Duits, dus ik neem aan dat jij ook van wanten weet.
Misschien kunnen we een online bandje beginnen. De nieuwe trend, mensen die elkaar helemaal niet kennen werken samen aan een productie.

gaaf man!
vooral dat onderste rijtje instrumenten :Iluvu:
ik mag je spontaniteit en waardeer je kennis over muziek en de achtergronden van de artiesten en hun tracks.
ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw stijl muziek. dus datgene wat je hebt gemaakt of mee bezig bent te maken.
zelf ben ik op mijn 8ste begonnen met muziek. veelal luisteren en zo nu en dan mocht ik wat pingelen op de piano van onze buren en uiteindelijk kreeg ik op mijn 10de toen ik werd aangemeld bij de muziekschool, een casio keyboard. later ben ik gitaar gaan spelen om vervolgens helemaal crazy te worden van drums/basgitaar. i love the rythms.
ik merkte toen al dat ik weinig had met theorie-lessen. ik kreeg het niet in mijn hoofd omdat ik het simpelweg niet snapte. maar goed, ik was ook erg jong nog. daarna ben ik met bandjes gaan spelen die de theorie helemaal uit mijn hoofd wisten te spelen/onderwijzen. ik ben een gevoelsmens, doe alles op gevoel en gehoor. soms komen daar mooie dingen uit en soms zit ik er ook helemaal naast :hihi:
ik weet nog wel dat het een tijdje terug helemaal top was om op youtube dergelijke samenwerkingen te maken inderdaad. erg cool.
misschien dat we ook Olive kunnen vragen voor wat zangwerk? of iets anders dat ze kan? ;)

natural mystics van bob is echt meesterlijk!

BlackBox
29-07-11, 22:16
gaaf man!
vooral dat onderste rijtje instrumenten :Iluvu:
ik mag je spontaniteit en waardeer je kennis over muziek en de achtergronden van de artiesten en hun tracks.
ik ben ook heel erg benieuwd naar jouw stijl muziek. dus datgene wat je hebt gemaakt of mee bezig bent te maken.
zelf ben ik op mijn 8ste begonnen met muziek. veelal luisteren en zo nu en dan mocht ik wat pingelen op de piano van onze buren en uiteindelijk kreeg ik op mijn 10de toen ik werd aangemeld bij de muziekschool, een casio keyboard. later ben ik gitaar gaan spelen om vervolgens helemaal crazy te worden van drums/basgitaar. i love the rythms.
ik merkte toen al dat ik weinig had met theorie-lessen. ik kreeg het niet in mijn hoofd omdat ik het simpelweg niet snapte. maar goed, ik was ook erg jong nog. daarna ben ik met bandjes gaan spelen die de theorie helemaal uit mijn hoofd wisten te spelen/onderwijzen. ik ben een gevoelsmens, doe alles op gevoel en gehoor. soms komen daar mooie dingen uit en soms zit ik er ook helemaal naast :hihi:
ik weet nog wel dat het een tijdje terug helemaal top was om op youtube dergelijke samenwerkingen te maken inderdaad. erg cool.
misschien dat we ook Olive kunnen vragen voor wat zangwerk? of iets anders dat ze kan? ;)

natural mystics van bob is echt meesterlijk!
Ik ben ook rond mijn 8e met van alles en nog wat begonnen. Keyboard, gitaar en met een blokfluit van school meefluiten met Oum Kalthoum.
Gaande de weg heb ik me bladmuziek lezen eigen gemaakt.
Dat is een erg handige uitvinding.
Met de Roland R5 heb ik lang geleden drumpartituren van U2, Santana en Jimi Hendrix Expirience. Bas, gitaar en keyboard heb ik gedubt terwijl ik de bladmuziek op de standaard.
Bijna alle opnamen heb ik gewist (een momentopname toch?). Maar of ik het over ga doen weet ik niet.
Tegen een leraar Engels heb ik een keer vriendelijk lachend gezegd dat ik van het Engels dat Nederlandse band nauwelijk iets kan verstaan.
Die man was zo verheugd dat er eindelijk iemand zijn mond opendeed en hij schonk mij meteen een set boeken voor Engelse uitspraakkunde (hij had het dubbel).
Heel goed voor natuurlijke uitspraak. Bij 'don'task me why -> don't ast me why; let me be of -> lep me be of.
Ik heb in bandjes gitaar gespeeld en ook regelmatig gezongen omdat ik makkelijk teksten kan onthouden. Rock en R&B voornamelijk. Ik ben vaak in club/buurthuizen wezen jammen.


Over ritme en gevoel voor ritme heb ik mij nooit zorgen gemaakt.
In totaal heb ik 2 boeken over ritme gekocht. In The Art of playing R &B (gestolen van me) leer je dat de wanneer de basgitaar en basdrum gelijk een noot spelen , de bassist wat harder moet spelen. dat is het principe van The Lock (geïntroduceerd in de Memphis Soul). De bas en de drum zijn de second line waarover de first line ligt. De first line bestaat uit ritmesleutels (clavé's) . Het het proces van de hybrid heet Funkifying the Clavé wat ook de titel van een boek is (niet gestolen van me).
Ik ben een keer bij een optreden geweest van conservatoriumstudenten die het boek hadden bestuurd. Maar erg steriel, het leek meer op alcoholische bossa nova dan op funk.

Voor de nabije toekomst een paar thema's van Bob Marley even flink gaan uitbreiden met improvisaties. Op de DVD Santa Monica staat een redelijk lange uitvoering van Wake Up And Live. Mag van mij veel langer.
Verder ga ik zeker Forever (1987) van Prince nog een keer doen. Ik had het al een keer opgenmomen maar kwijtgeraakt. Koortjes met jezelf maken vind ik heel leuk. 3-stemmig dezelfde stem is live onmogelijk en dat geeft meteen een surrealistisch effect.
Ik gebruik studiosoftware en die gebruikeshandleiding die je erbij krijgt zijn nog ondoelmatiger dan die Microsoft software. Maar ik begin nu de kneepjes door te krijgen.

Op YouTube had ik iets gezien van online recording, het was voornamlijk slome rock.
Aan de schrijfstijl van Olive Yao te zien kan ze vast heel goed dansen. Eventuele zangeressen zijn vast op WSDB te vinden.

H.P.Pas
29-07-11, 22:23
Over ritme en gevoel voor ritme heb ik mij nooit zorgen gemaakt.


Nu nog leren maathouden, dan wordt het wat. :boogjes:

BlackBox
30-07-11, 12:25
Nu nog leren maathouden, dan wordt het wat. :boogjes:
Vanwege 'the show must go on' zullen er ook vandaag een aantal artiesten gedrogeerd met pijnstillers of erger het podium betreden.
'Je mag blij zijn dat je centjes mag verdienen met iets abstracts terwijl er 40.000 mensen dagelijks van de honger sterven'; 'de mensen rekenen op je', 'voor jou zo een ander in de plaats' enz.
Zo zal het op dag wel begonnen zijn met Amy Winehouse.
Degenen die de scene overleven hebben meestal iets op sportgebied gedaan waardoor je je lichaam goed kent en vrij goed weet wanneer je op moet houden. Muziek beoefenen is een middelzwaar beroep.

Blind Lemon Jefferson (roots) is eigenlijk eens begonnen als (blinde) beroepsworstelaar. Gitaar spelen en zingen was zijn hobby. Op een gegeven moment verdiende hij meer met gitaar spelen en zingen en zo is het gekomen.
Oud is hij niet geworden want een rcording session' in Chicago gaan wandelen terwijl er een sneeuwstorm in aantocht. Hij was gewaarschuwd. Maar, maar eigenwijs als hij was is, ging hij toch de deur uit werd de volgende dag doodgevroren aangetroffen.
Carlton Barrett de drummer van de Wailers, was de enige die niet aan marihuana roken deed, zelfs geen tabak.
Veel heeft het niet geholpen want hij is doogeschoten door een huurmoordenaar in opdracht van zijn echtgenote en haar minnaar.

Olive Yao
30-07-11, 14:21
Amy Winehouse zou deze topic over muziek vast goedkeuren.



(...)
Bob als performer begint voor mij met het album Natty Dread (So Jah Seh).

Now playing!



(...)
natural mystics van bob is echt meesterlijk!

Een van zn beste nummers!




misschien dat we ook Olive kunnen vragen voor wat zangwerk? of iets anders dat ze kan? ;)

Jarenlang klassiek pianoles. Thuis bij ouders, nu niet meer, zelf geen piano. Pianomuziek van Claude Debussy houd ik van. Maar te moeilijk voor mij om zelf te spelen, op wat relatief eenvoudige stukken na.


Arabesque




(...)
Misschien kunnen we een online bandje beginnen. De nieuwe trend, mensen die elkaar helemaal niet kennen werken samen aan een productie.

Het meest hou ik van soul (Angie Stone :love:), muziek moet soul hebben.
Toevallig stelde ik me deze week een soulversie hiervan voor:


Elevation

met inspiratie zoals in dit nummer vanaf 1:30 (begint suf):


Free


.

TonH
30-07-11, 21:30
Amy Winehouse zou deze topic over muziek vast goedkeuren.

Geen idee wat zij gevonden zou hebben. Maar bij mij kwam ook het idee op dat ik het een zeer toepasselijke inhoud van dit topic vind. Liefde voor creëren en delen. Dat is de basis van zoveel goeds.

BlackBox
31-07-11, 14:36
Jarenlang klassiek pianoles. Thuis bij ouders, nu niet meer, zelf geen piano. Pianomuziek van Claude Debussy houd ik van. Maar te moeilijk voor mij om zelf te spelen, op wat relatief eenvoudige stukken na.


Arabesque (http://www.youtube.com/watch?v=A6s49OKp6aE)



De Arabesques van Claude Debussy zijn ook voor pianola (pianorollen). Ik heb de bladmuziek nog niet onder ogen gehad, maar waarschijnlijk heb je grote vingers nodig om de stukken te spelen.
Een dame op mijn midellbare school die "slechts" schoenmaat 40 had onderving haar relatief kleine vingers door het gebruik van het pedaal.


Het meest hou ik van soul (Angie Stone :love:), muziek moet soul hebben.
Toevallig stelde ik me deze week een soulversie hiervan voor:


Elevation (http://www.youtube.com/watch?v=MLLNaWs5SH0)

met inspiratie zoals in dit nummer vanaf 1:30 (begint suf):


Free (http://www.youtube.com/watch?v=O-rKZi26EpM)


.

Ik heb software om van midi-bestanden redelijke karaoke te fabriceren.
Alleen is die software behoorlijk instabiel en zijn de gebruikershandleidingen nog ondoelmatiger dan van Microsoft.
Dat zal enige tijd studeren betekenen, maar de midi versie van Elevation heb ik reeds opgeslagen op mijn harde schijf.

BlackBox
31-07-11, 14:37
Liefde voor creëren en delen. Dat is de basis van zoveel goeds.
Precies.
Muziek in de breedte, niet alleen een handjevol supersterren en publiek.

HaasHaas
09-08-11, 11:59
Ik ben ook rond mijn 8e met van alles en nog wat begonnen. Keyboard, gitaar en met een blokfluit van school meefluiten met Oum Kalthoum.
Gaande de weg heb ik me bladmuziek lezen eigen gemaakt.
Dat is een erg handige uitvinding.
Met de Roland R5 heb ik lang geleden drumpartituren van U2, Santana en Jimi Hendrix Expirience. Bas, gitaar en keyboard heb ik gedubt terwijl ik de bladmuziek op de standaard.
Bijna alle opnamen heb ik gewist (een momentopname toch?). Maar of ik het over ga doen weet ik niet.
Tegen een leraar Engels heb ik een keer vriendelijk lachend gezegd dat ik van het Engels dat Nederlandse band nauwelijk iets kan verstaan.
Die man was zo verheugd dat er eindelijk iemand zijn mond opendeed en hij schonk mij meteen een set boeken voor Engelse uitspraakkunde (hij had het dubbel).
Heel goed voor natuurlijke uitspraak. Bij 'don'task me why -> don't ast me why; let me be of -> lep me be of.
Ik heb in bandjes gitaar gespeeld en ook regelmatig gezongen omdat ik makkelijk teksten kan onthouden. Rock en R&B voornamelijk. Ik ben vaak in club/buurthuizen wezen jammen.


Over ritme en gevoel voor ritme heb ik mij nooit zorgen gemaakt.
In totaal heb ik 2 boeken over ritme gekocht. In The Art of playing R &B (gestolen van me) leer je dat de wanneer de basgitaar en basdrum gelijk een noot spelen , de bassist wat harder moet spelen. dat is het principe van The Lock (geïntroduceerd in de Memphis Soul). De bas en de drum zijn de second line waarover de first line ligt. De first line bestaat uit ritmesleutels (clavé's) . Het het proces van de hybrid heet Funkifying the Clavé wat ook de titel van een boek is (niet gestolen van me).
Ik ben een keer bij een optreden geweest van conservatoriumstudenten die het boek hadden bestuurd. Maar erg steriel, het leek meer op alcoholische bossa nova dan op funk.

Voor de nabije toekomst een paar thema's van Bob Marley even flink gaan uitbreiden met improvisaties. Op de DVD Santa Monica staat een redelijk lange uitvoering van Wake Up And Live. Mag van mij veel langer.
Verder ga ik zeker Forever (1987) van Prince nog een keer doen. Ik had het al een keer opgenmomen maar kwijtgeraakt. Koortjes met jezelf maken vind ik heel leuk. 3-stemmig dezelfde stem is live onmogelijk en dat geeft meteen een surrealistisch effect.
Ik gebruik studiosoftware en die gebruikeshandleiding die je erbij krijgt zijn nog ondoelmatiger dan die Microsoft software. Maar ik begin nu de kneepjes door te krijgen.

Op YouTube had ik iets gezien van online recording, het was voornamlijk slome rock.
Aan de schrijfstijl van Olive Yao te zien kan ze vast heel goed dansen. Eventuele zangeressen zijn vast op WSDB te vinden.

das mooi. dus lekker met muziek opgegroeid.

ik ben helemaal in to bob marley music lately.
heb laatst ook een album gehaald getiteld a twist of bob marley.
jazz met reggae en funk/fusion. richard bono en michael brecker die redemption song ook een gave afrikaans geluid gaven. mooie intro heeft het origineel ook. doet me een beetje denken aan de intro van idir - avava inouva.

ah de theorie is dus aanwezig. nu nog wat jamming.
&#x202a;Bob Marley. Jamming.&#x202c;&rlm; - YouTube
:hihi:

Olive kan zo te lezen piano spelen.
so Olive let's go.