PDA

Bekijk Volledige Versie : Explosie van buitenlandse zelfstandigen in België



Marsipulami
28-07-11, 08:58
Explosie van buitenlandse zelfstandigen in België

28/07/11, 05u46

Het aantal buitenlandse ondernemers in België is in vijf jaar gestegen met 31 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen en het Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen (RSVZ). Dat schrijven de Concentrakranten.

"In 2010 waren er in ons land 952.585 zelfstandigen actief, van wie 88.459 met vreemde nationaliteit", zegt NSZ-voorzitster Christine Mattheeuws. "In 2006 waren er dat nog 67.421. In vijf jaar is hun aantal dus met 31 procent gestegen. In die periode steeg het totaal aantal zelfstandigen met 'slechts' 8 procent."

Oost-Europeanen

De hoofdmoot van buitenlandse ondernemers komt uit Nederland (17 procent), Frankrijk (12 procent) en Italië (12 procent). De opmars uit Oost-Europa is opmerkelijk.

De stijging van het aantal buitenlandse zelfstandigen is volgens Mattheeuws een goede zaak. Maar er zijn ook minder positieve kanten aan het verhaal. Maandelijks vragen zo'n 250 burgers uit de nieuwe Europese lidstaten (voornamelijk Roemenen, Polen en Bulgaren) het statuut van zelfstandige aan. "Het probleem is dat bij die groep slechts een derde echt als ondernemer aan de slag gaat. De overigen zetten snel hun zaak stop of laten zich failliet verklaren waardoor zij bij het OCMW aankloppen voor steun", zegt Mattheeuws.

Controles tegen misbruik

Het kabinet van staatssecretaris voor Fraudebestrijding Carl Devlies bevestigt deze problematiek. "Sinds 2010 voeren we extra controles om dit soort van misbruiken tegen te gaan", zegt woordvoerder Stefaan Huysentruyt.

Een ander knelpunt is dat buitenlanders nog te vaak problemen hebben met onze taal, waardoor ze een belangrijk potentieel van de markt niet kunnen aanboren. (belga/adha)

knuppeltje
28-07-11, 09:49
Een ander knelpunt is dat buitenlanders nog te vaak problemen hebben met onze taal, waardoor ze een belangrijk potentieel van de markt niet kunnen aanboren. (belga/adha)

Daar zouden juillie inderdaad eens wat aan kunnen doen. :stout:

Marsipulami
28-07-11, 10:08
Daar zouden juillie inderdaad eens wat aan kunnen doen. :stout:

Bwoah het probleem met schijnzelfstandigen bestaat in Nederland wellicht ook. Alleen de Nederlanders hebben dat nog niet door.

knuppeltje
28-07-11, 10:19
Bwoah het probleem met schijnzelfstandigen bestaat in Nederland wellicht ook. Alleen de Nederlanders hebben dat nog niet door.

Schijnzelfstandigen?, daar doen wij niet in. :fpotver:

HaasHaas
28-07-11, 10:26
krankzinnig als een 'zelfstandige' na 2 maanden kan zeggen dat ie failliet is zonder enige vorm van bewijs.

knuppeltje
28-07-11, 10:29
krankzinnig als een 'zelfstandige' na 2 maanden kan zeggen dat ie failliet is zonder enige vorm van bewijs.

Dan ken jij het land van Suske en Wiske nog niet. :stout:

Marsipulami
28-07-11, 10:32
krankzinnig als een 'zelfstandige' na 2 maanden kan zeggen dat ie failliet is zonder enige vorm van bewijs.

- Er is vrij verkeer van personen en goederen binnen de EU.
- Je kan in een ander EU -land verblijven als toerist voor een periode van 3 maanden.
- Je kan je langer dan drie maanden vestigen als je een tewerkstelling hebt bij een werkgever of als zelfstandige je eigen baas bent.
- Je kan niet genieten van de sociale zekerheidsmechanismen (tenzij je al in het land gewerkt hebt)

- Een werkgever vinden in Belgie vanuit Roemenië is moeilijk. Dus dan maar het statuut van zelfstandige aanvragen. Kost niks louter formaliteit. Als je als zelfstandig loodgieter geen klanten hebt gaat je zaak natuurlijk snel failliet.

- Echter aangezien je al een tijd een (zelfstandige) tewerkstelling had in België kom je nu wel in aanmerking voor bepaalde mechanismen in de sociale zekerheid.

HaasHaas
28-07-11, 10:32
Dan ken jij het land van Suske en Wiske nog niet. :stout:

ik denk dat ik er maar een winkel ga openen. ik wil ook wel 2 maanden even op vakantie en dan wanneer ik terug ben dat ik even wat steun van belgique ga opeisen.

HaasHaas
28-07-11, 10:36
- Er is vrij verkeer van personen en goederen binnen de EU.
- Je kan in een ander EU -land verblijven als toerist voor een periode van 3 maanden.
- Je kan je langer dan drie maanden vestigen als je een tewerkstelling hebt bij een werkgever of als zelfstandige je eigen baas bent.
- Je kan niet genieten van de sociale zekerheidsmechanismen (tenzij je al in het land gewerkt hebt)

- Een werkgever vinden in Belgie vanuit Roemenië is moeilijk. Dus dan maar het statuut van zelfstandige aanvragen. Kost niks louter formaliteit. Als je als zelfstandig loodgieter geen klanten hebt gaat je zaak natuurlijk snel failliet.

- Echter aangezien je al een tijd een (zelfstandige) tewerkstelling had in België kom je nu wel in aanmerking voor bepaalde mechanismen in de sociale zekerheid.

jawel maar als iemand nooit wat heeft bijgedragen is het ook nogal vreemd om weer steun te krijgen? en dan bedoel ik belasting betaald hebben, sociale premies?

Marsipulami
28-07-11, 10:39
jawel maar als iemand nooit wat heeft bijgedragen is het ook nogal vreemd om weer steun te krijgen? en dan bedoel ik belasting betaald hebben, sociale premies?

Tja, je kan iemand die zijn werk verliest toch niet zomaar op straat zetten zonder inkomsten.

HaasHaas
28-07-11, 10:41
Tja, je kan iemand die zijn werk verliest toch niet zomaar op straat zetten zonder inkomsten.
o jawel hoor. mij is dat zo vaak overkomen in het verleden. ik heb nog nooit een uitkering aangevraagd.

knuppeltje
28-07-11, 12:27
o jawel hoor. mij is dat zo vaak overkomen in het verleden. ik heb nog nooit een uitkering aangevraagd.

Jij bent veel te goed voor deze wereld. :confused: