PDA

Bekijk Volledige Versie : Nog slechts honderdtal katholieken in Somalië



Marsipulami
04-08-11, 08:43
Nog slechts honderdtal katholieken in Somalië

Geplaatst door onze redactie op donderdag 4 augustus 2011 om 08:55u


DJBOUTI (RKnieuws.net) - In Somalië zijn er nog slechts een honderdtal katholieken. Zij zijn verspreid over het ganse grondgebied en mogen geen cultusbijeenkomsten houden. Alle kerken zijn er verwoest. Dat zegt mgr. Giorgio Bertin, bisschop van Djibouti en administrator van het bisdom Somalië. Zijn bisdom telt drie priesters.

Volgens mgr. Bertin worden de katholieken in Somalië duidelijk gedemoniseerd. Fundamentalistische groepen, gesteund door Al Qaïda, voeren aan dat Afrika islamitisch is.

knuppeltje
04-08-11, 09:02
Niet Katholiek mogen zijn, daar valt heel goed mee te leven, daarmee hadden katholieken zelfs ooit eeuwelang ervaring mee en niet-katholieken bewijzen elke dag dat je daar heel goed buiten kunt.

Maar geen dagelijks voedsel omdat er al jarenlang een droogteperiode is, altijd kogels die rond je oren vliegen omdat het leger, milities en die waanzinnige al-Shabab constant tegen elkaar oorlogvoeren, dat je vrouw of dochters steeds weer verkracht en vermoord worden, geen schoon drinkwater, in geen velden of wegen een dokter te bekennen, uiteindelijk voor al die ellende op de vlucht moeten naar een ver weg al overvol vluchtelingenkamp en onderweg je gezinsleden moeten verliezen, etc. etc. Dat lijken me pas echte problemen, Mars. Pleurt dus godverdomme op met je gezever.

Archie Bunker
04-08-11, 09:14
Niet Katholiek mogen zijn, daar valt heel goed mee te leven, daarmee hadden katholieken zelfs ooit eeuwelang ervaring mee en niet-katholieken bewijzen elke dag dat je daar heel goed buiten kunt.

Maar geen dagelijks voedsel omdat er al jarenlang een droogteperiode is, altijd kogels die rond je oren vliegen omdat het leger, milities en die waanzinnige al-Shabab constant tegen elkaar oorlogvoeren, dat je vrouw of dochters steeds weer verkracht en vermoord worden, geen schoon drinkwater, in geen velden of wegen een dokter te bekennen, uiteindelijk voor al die ellende op de vlucht moeten naar een ver weg al overvol vluchtelingenkamp en onderweg je gezinsleden moeten verliezen, etc. etc. Dat lijken me pas echte problemen, Mars. Pleurt dus godverdomme op met je gezever.

Knuppeltje,

A Sinds wanneer ben jij censor van dit forum?

B Zo spreek je onze welgeeerde Marsipulami niet aan.

C Je hoeft niet te vloeken, hoor.

Groeten, Archie

Marsipulami
04-08-11, 09:14
Niet Katholiek mogen zijn, daar valt heel goed mee te leven, daarmee hadden katholieken zelfs ooit eeuwelang ervaring mee en niet-katholieken bewijzen elke dag dat je daar heel goed buiten kunt.

Maar geen dagelijks voedsel omdat er al jarenlang een droogteperiode is, altijd kogels die rond je oren vliegen omdat het leger, milities en die waanzinnige al-Shabab constant tegen elkaar oorlogvoeren, dat je vrouw of dochters steeds weer verkracht en vermoord worden, geen schoon drinkwater, in geen velden of wegen een dokter te bekennen, uiteindelijk voor al die ellende op de vlucht moeten naar een ver weg al overvol vluchtelingenkamp en onderweg je gezinsleden moeten verliezen, etc. etc. Dat lijken me pas echte problemen, Mars. Pleurt dus godverdomme op met je gezever.


De oplossing voor de problemen die je noemt, dat is nou net wat de katholieken altijd overal ter wereld gebracht hebben.

Ongelovigen in Europa profiteren slechts van de vruchten van het werk van voorgaande christelijke generaties.

knuppeltje
04-08-11, 09:18
Knuppeltje,

A Sinds wanneer ben jij censor van dit forum?

B Zo spreek je onze welgeeerde Marsipulami niet aan.

C Je hoeft niet te vloeken, hoor.

Groeten, Archie

Tel dus je zegeningen.

Heb ik geen enkel probleem mee.

Hels wordt ik bij zoiets stompzinnigs, kan er niets aan doen, en ik wil er ook niets aan doen.

Van hetzelfde.

knuppeltje
04-08-11, 09:20
De oplossing voor de problemen die je noemt, dat is nou net wat de katholieken altijd overal ter wereld gebracht hebben.

Ongelovigen in Europa profiteren slechts van de vruchten van het werk van voorgaande christelijke generaties.

Vertel eens, waar?

Tja, soms heb je wel eens de neiging om te geloven dat het hier niet nog gekker kan. Maar dan krijg je weer zoiets.

mark61
04-08-11, 09:52
De oplossing voor de problemen die je noemt, dat is nou net wat de katholieken altijd overal ter wereld gebracht hebben.

Ja, de dwang tot overbevolking. Het verbod op condooms. Dat heeft in Afrika, in Latijns Amerika, ja, overal ter wereld me een problemen opgelost :moe:

Idioot. De woestijngodsdiensten zijn tegen de natuur. Tegen de bescherming van het milieu. Voor de vernietiging van de leefomgeving.

Marsipulami
04-08-11, 10:00
Vertel eens, waar?

Tja, soms heb je wel eens de neiging om te geloven dat het hier niet nog gekker kan. Maar dan krijg je weer zoiets.

Je kan misschien eens beginnen met de geschiedenis van de gezondheidszorg en het onderwijs in NL en de rest van Europa te onderzoeken. Daarna kan je oversteken naar Afrika en bekijken wat de verdiensten van christenen zijn op deze vlakken.

mark61
04-08-11, 10:01
Je kan misschien eens beginnen met de geschiedenis van de gezondheidszorg en het onderwijs in NL en de rest van Europa te onderzoeken. Daarna kan je oversteken naar Afrika en bekijken wat de verdiensten van christenen zijn op deze vlakken.

Voortplantingsdwang.

Marsipulami
04-08-11, 10:07
Ja, de dwang tot overbevolking. Het verbod op condooms. Dat heeft in Afrika, in Latijns Amerika, ja, overal ter wereld me een problemen opgelost :moe:

Idioot. De woestijngodsdiensten zijn tegen de natuur. Tegen de bescherming van het milieu. Voor de vernietiging van de leefomgeving.


Tja, aan jouw cognitief deficit inzake godsdienst kan ik weinig doen. Voor een heldere blik op de werkelijkheid moet je eerst je dwangmatige vooroordelen jegens je gelovige medemens kunnen opzij zetten.

mark61
04-08-11, 10:17
Tja, aan jouw cognitief deficit inzake godsdienst kan ik weinig doen. Voor een heldere blik op de werkelijkheid moet je eerst je dwangmatige vooroordelen jegens je gelovige medemens kunnen opzij zetten.

Je reageert niet op het gestelde.

Beweer je nou dat het katholicisme en de overige MO-godsdiensten niet de gelovigen dringend aanzetten tot voortplanten tot je erbij neervalt?

Dan lieg je.

Ik heb niets tegen aanhangers van de overige 10.000 godsdiensten, hoe kom je daarbij?

Tweede leugen.

knuppeltje
04-08-11, 10:36
Je kan misschien eens beginnen met de geschiedenis van de gezondheidszorg en het onderwijs in NL en de rest van Europa te onderzoeken. Daarna kan je oversteken naar Afrika en bekijken wat de verdiensten van christenen zijn op deze vlakken.

Dat ze er ook een steentje hebben bijgedragen aan verpleging van zieken zal niemand betwisten, maar dat hebben anderen ook gedaan. Dat veel van hun onderwijsinstellingen voor veel leerlingen een ware hel betekende, is ook bekend. Dat ze er kindertjes op grote schaal misbruikten, is ook zeker.

Dat ze de nikkertjes in Afrika heel rap een broek aan de kont konden laten trekken, is zeker, maar dat besnijdenis van meisjes in landen die ze al eeuwen geleden gekerstend hebben, tot op de dag van vandaag gewoon op grote schaal doorgaat, is ook zeker.
Dat ze als echte charlatans het onderwijs en verpleging aan bekering hebben gekoppeld, is niets meer of minder dan het bezigen van afpersingspraktijken en vernietigen van de plaatselijke cultuur.
Bovendien zijn het christelijke sekten die in Afrika de homofobie tot waanzinnige hoogte opfokken. Het zijn christelijke sekten in Afrika die de jacht en moord op albinokinderen aanjagen. Etc. etc etc.

Marsipulami
04-08-11, 10:48
Je reageert niet op het gestelde.

Beweer je nou dat het katholicisme en de overige MO-godsdiensten niet de gelovigen dringend aanzetten tot voortplanten tot je erbij neervalt?

Dan lieg je.

Ik heb niets tegen aanhangers van de overige 10.000 godsdiensten, hoe kom je daarbij?

Tweede leugen.

Behalve het feit dat je stelling uiterst betwisbaar is zou ik toch vooral willen aanstippen dat wat de godsdiensten vertellen over geboortebeperking niet zoveel invloed heeft. Andere factoren zijn meer bepalend. Bovendien gaat het de goede kant uit.


‪Hans Rosling on Population Growth‬‏ - YouTube

mark61
04-08-11, 11:43
Behalve het feit dat je stelling uiterst betwisbaar is zou ik toch vooral willen aanstippen dat wat de godsdiensten vertellen over geboortebeperking niet zoveel invloed heeft. Andere factoren zijn meer bepalend. Bovendien gaat het de goede kant uit.

Welke stelling is betwistbaar? Het lukt je gewoon niet om een evidentie toe te geven.

Geen invloed? Je kletst. 2000 jaar hebben mensen naar de prelaten geluisterd. Tis net 25 jaar dat ze dat in Europa misschien niet meer doen.

Doe niet zo ontstellend achterlijk.

Ik haat het als mensen niet eens evidenties toegeven. Hoe achterlijk ben je dan.

super ick
04-08-11, 11:58
....dat wat de godsdiensten vertellen over geboortebeperking....

En wat vertellen ze dan over geboortebeperking?

Marsipulami
04-08-11, 12:00
Welke stelling is betwistbaar? Het lukt je gewoon niet om een evidentie toe te geven.

Geen invloed? Je kletst. 2000 jaar hebben mensen naar de prelaten geluisterd. Tis net 25 jaar dat ze dat in Europa misschien niet meer doen.

Doe niet zo ontstellend achterlijk.

Ik haat het als mensen niet eens evidenties toegeven. Hoe achterlijk ben je dan.

Die evidenties bestaan vooral in jouw hoofd en hebben verder weinig te maken met de realiteit.

Maar goed, als je het filmpje bekeken had dan had je kunnen concluderen dat het fenomeen van grote gezinnen ook voorkomt in landen waar het christendom of de islam geen enkele rol van betekenis hebben gespeeld. De evolutie naar kleinere gezinnen voltrekt zich ook in christelijke of islamitische landen alsook landen waar deze godsdiensten geen rol spelen.

Voor de rest klopt het dat katholieken (bij uitbreiding andere christenen en wellicht ook moslims) het hebben van kinderen niet als een insectenplaag zien die moet uitgeroeid worden (zoals in jouw gedachtengang).

Marsipulami
04-08-11, 12:01
En wat vertellen ze dan over geboortebeperking?

Katholieken pleiten voor verantwoord ouderschap en natuurlijk geboortebeperkingsmethoden zijn aanbevolen.

super ick
04-08-11, 12:05
natuurlijk geboortebeperkingsmethoden zijn aanbevolen.

Bedoel je dat ze 'voor het zingen de kerk uit gaan' of geen sex hebben zonder het doel jezelf voort te planten?

Marsipulami
04-08-11, 12:57
Bedoel je dat ze 'voor het zingen de kerk uit gaan' of geen sex hebben zonder het doel jezelf voort te planten?

- Nee je bedoelt coïtus interuptus. Een behoorlijk inefficiënte methode. Die wordt zeker niet door de RKK gepromoot.

- Wat wel bedoelt wordt is sexuele onthouding tijdens de enkele dagen per maand dat een vrouw vruchtbaar is.

- Voor het overige huldigen katholieken het principe van het minste kwaad. Dat betekent dat anticonceptiva wel gebruikt mogen worden als daarmee een groter kwaad kan tegengegaan worden.

- Verder is het een verzinsel dat volgens de RKK sexualiteit noodzakelijk op voorplanting moet gericht zijn.

mark61
04-08-11, 13:03
Die evidenties bestaan vooral in jouw hoofd en hebben verder weinig te maken met de realiteit.

Maar goed, als je het filmpje bekeken had dan had je kunnen concluderen dat het fenomeen van grote gezinnen ook voorkomt in landen waar het christendom of de islam geen enkele rol van betekenis hebben gespeeld. De evolutie naar kleinere gezinnen voltrekt zich ook in christelijke of islamitische landen alsook landen waar deze godsdiensten geen rol spelen.

'Zullie doen het ook' is geen argument. Godallemachtig.

Het is ondanks de kerk dat gezinnen kleiner zijn geworden. Er is geen sprake van een 'beleidsverandering' van die paus van jou dat mensen kleine(re) gezinnen moeten nemen of helemaal geen kinderen.

Houd op met liegen en zwetsen. Typisch jezuïetendraaikontengedrag.

Je geeft maar geen antwoord en vindt dat dan inventief van jezelf. :kotsen:

knuppeltje
04-08-11, 14:13
- Nee je bedoelt coïtus interuptus. Een behoorlijk inefficiënte methode. Die wordt zeker niet door de RKK gepromoot.

- Wat wel bedoelt wordt is sexuele onthouding tijdens de enkele dagen per maand dat een vrouw vruchtbaar is.

- Voor het overige huldigen katholieken het principe van het minste kwaad. Dat betekent dat anticonceptiva wel gebruikt mogen worden als daarmee een groter kwaad kan tegengegaan worden.

- Verder is het een verzinsel dat volgens de RKK sexualiteit noodzakelijk op voorplanting moet gericht zijn.

Dat zou ook al tegen de voortplanting gericht zijn, en dus verboden.

Ook al zo onbetrouwbaar als het maar zijn kan.

Ach gut toch, ze zijn zo voor. Dat hebben we wel gezien bij het HIV-probleem.

En dit is weer de zoveelste leugen van je.

Marsipulami
04-08-11, 14:22
Er is geen sprake van een 'beleidsverandering' van die paus van jou dat mensen kleine(re) gezinnen moeten nemen

Dat klopt, het is ook nooit een beleidspunt geweest van de RKK dat er grote gezinnen moesten zijn.

knuppeltje
04-08-11, 14:34
Dat klopt, het is ook nooit een beleidspunt geweest van de RKK dat er grote gezinnen moesten zijn.

Daarom gingen de pastoors nooit op huisbezoek zeker?

Wel eens naar 'Meneer doktoor' gekeken? Die huisartsen daarin konden het mooi vertellen hoe de zwartrokken steeds op het alsmaar meer fokken bleven aandringen.

Marsipulami
04-08-11, 14:40
Daarom gingen de pastoors nooit op huisbezoek zeker?

Wel eens naar 'Meneer doktoor' gekeken? Die huisartsen daarin konden het mooi vertellen hoe de zwartrokken steeds op het alsmaar meer fokken bleven aandringen.

Ik kan het ook niet helpen dat jij je fantasie voor werkelijkheid houd.

knuppeltje
04-08-11, 14:42
Ik kan het ook niet helpen dat jij je fantasie voor werkelijkheid houd.

Je bedoelt zeker dat de argumenten allang op zijn bij je. :maf3:

super ick
05-08-11, 08:12
Ik kan het ook niet helpen dat jij je fantasie voor werkelijkheid houd.

Ik heb schoonfamilie gehad die uit Brabant kwam. Daar kwam mijnheer pastoor toch echt aandringen op hetvolgende kindje.

BTW net 2 generaties voor mij (mijn oma dus) was het toegestaan de man te 'weigeren' als de vrouw ziek was, mits mijnheer pastoor het goed vond.
Of het van de pastoor afkwam of dat de vrouwen hem gebruikten als machtmiddel weet ik niet. Maar feit is wel dat de bemoeienis erg ver ging.

mark61
05-08-11, 09:09
Ik kan het ook niet helpen dat jij je fantasie voor werkelijkheid houd.

CANVAS - Meneer Doktoor (http://programmas.canvas.be/meneer-doktoor/meneer-doktoor-programma/)

Ga maar even kieken, want dat gelieg van jou zijn we even beu hier.

mark61
05-08-11, 09:10
Dat klopt, het is ook nooit een beleidspunt geweest van de RKK dat er grote gezinnen moesten zijn.

Dat lieg je.

knuppeltje
05-08-11, 09:48
CANVAS - Meneer Doktoor (http://programmas.canvas.be/meneer-doktoor/meneer-doktoor-programma/)

Verdient echt alle internationale prijzen die er mogelijk te verdienen zijn zijn.

Die huisartsen uiteraard ook.

Marsipulami
05-08-11, 12:10
CANVAS - Meneer Doktoor (http://programmas.canvas.be/meneer-doktoor/meneer-doktoor-programma/)

Ga maar even kieken, want dat gelieg van jou zijn we even beu hier.

Allemaal gezellige anekdotes uit de goeie ouwe tijd.

Marsipulami
05-08-11, 12:15
Ik heb schoonfamilie gehad die uit Brabant kwam. Daar kwam mijnheer pastoor toch echt aandringen op hetvolgende kindje.

BTW net 2 generaties voor mij (mijn oma dus) was het toegestaan de man te 'weigeren' als de vrouw ziek was, mits mijnheer pastoor het goed vond.
Of het van de pastoor afkwam of dat de vrouwen hem gebruikten als machtmiddel weet ik niet. Maar feit is wel dat de bemoeienis erg ver ging.


Ik versta hieruit dat dorpspastoors mensen waren waarin men veel vertrouwen had en waar men regelmatig te rade ging voor allerlei problemen. Maar dat was ver voor mijn tijd.

Max Stirner
06-08-11, 11:15
Nog slechts honderdtal katholieken in Somalië

Geplaatst door onze redactie op donderdag 4 augustus 2011 om 08:55u


DJBOUTI (RKnieuws.net) - In Somalië zijn er nog slechts een honderdtal katholieken. Zij zijn verspreid over het ganse grondgebied en mogen geen cultusbijeenkomsten houden. Alle kerken zijn er verwoest. Dat zegt mgr. Giorgio Bertin, bisschop van Djibouti en administrator van het bisdom Somalië. Zijn bisdom telt drie priesters.

Volgens mgr. Bertin worden de katholieken in Somalië duidelijk gedemoniseerd. Fundamentalistische groepen, gesteund door Al Qaïda, voeren aan dat Afrika islamitisch is.


Ben geen groot Christenen-liefhebber, maar je stipt hier wel weer eens een probleem aan dat, in min of meerdere mate, typisch is voor vrijwel de gehele Islamitische wereld - de doelbewuste eliminatie van (religieuze) minderheden, uit naam van de Islam, en het nogal oorverdovende zwijgen hierover.


Jammer dat de discussie direct weer eens richting een ander probleem wordt gestuurd - iets waarover je trouwens, beschaafd als altijd, een aantal zinnige dingen zegt.

(zou GVD bijna sympathie voor 'jullie' krijgen)

knuppeltje
06-08-11, 11:45
Ik versta hieruit dat dorpspastoors mensen waren waarin men veel vertrouwen had en waar men regelmatig te rade ging voor allerlei problemen. Maar dat was ver voor mijn tijd.

Tja, hoe zijn ze toch dat vertrouwen verloren?

knuppeltje
06-08-11, 11:48
Allemaal gezellige anekdotes uit de goeie ouwe tijd.

Het wastoch niet waar, zei je?

mark61
06-08-11, 12:03
Ik versta hieruit dat dorpspastoors mensen waren waarin men veel vertrouwen had en waar men regelmatig te rade ging voor allerlei problemen. Maar dat was ver voor mijn tijd.

Nee, ze kwamen ongevraagd aan de deur. Maar jij weet daar allemaal niks van :haha:

mark61
06-08-11, 12:05
Allemaal gezellige anekdotes uit de goeie ouwe tijd.

Yep, de afgelopen 2000 jaar. En de toekomst. Geen woestijnreligie gelooft in krimp.

Marsipulami
06-08-11, 12:17
Het wastoch niet waar, zei je?

- Het zijn anekdotes, niet meer of niet minder.

- Voor de rest is het best mogelijk dat pastoors positief stonden tegenover kinderrijke gezinnen, zoals de hele samenleving positief stond tegenover kinderrijke gezinnen.

- Ook nog bedenken dat de wereldbevolking in 1950 slechts 1/3e bedroeg van de wereldbevolking vandaag. De wereldbevolking is pas explosief gaan groeien op het moment dat de invloed van de RKK begon af te kalven. Als er vandaag een probleem is inzake overbevolking, dan bestond dat probleem in die tijd niet.

- Daarenboven was een kroostrijk gezin de beste sociale bescherming in vroegere eeuwen. Veel kinderen betekende een groter gezinsinkomen voor als er iemand ziek werd, of als men te oud was om zelf nog een inkomen te verwerven. Dan waren het de kinderen die zorg droegen voor hun ouders. Dat kon maar moeilijk als er slechts één kind was in het gezin.

- Ondertussen zijn er in de rijkere landen allerlei sociale zekerheidsmechanismen gekomen die de rol van een kroostrijk gezin gedeeltelijk overnemen. Maar in Afrika is de sociale zekerheid nog steeds minimaal en het is behoorlijk arrogant als Europeanen daar gaan vertellen hoe mensen moeten (over-)leven.

- Ten laatste is er volgens mij geen probleem van overbevolking (ook vandaag niet). Het probleem is vooral dat men onvoldoende zorgzaam omgaat met de natuurlijke rijkdommen van de planeet, de vervuiling, inefficiënte landbouwmethoden, enz. Wetenschap en technologie kunnen bijdragen aan het bannen van de honger uit de wereld, alsook bijdagen aan een proper milieu voor komende generaties.

foxcave
06-08-11, 12:23
Ach, nog een paar, dan kan daar in ieder geval nooit meer iemand van beweren dat christenen er onderdrukt worden, die bestaan dan gewoon niet meer.

knuppeltje
06-08-11, 12:48
Marsipulami;4783376]- Het zijn anekdotes, niet meer of niet minder.

Yep, en een heel duidlijk beeld hoe het er naar toe ging.


Voor de rest is het best mogelijk dat pastoors positief stonden tegenover kinderrijke gezinnen

Een totaal misplaatste eufemistische opmerking om de smerige godsdienstdwang te camoufleren.


Ook nog bedenken dat de wereldbevolking in 1950 slechts 1/3e bedroeg van de wereldbevolking vandaag.

Of dat klopt weet ik niet, maar het doet er niet toe. Alsmaar kinderen baren is heel slecht voor de gezondheid van vrouwen, maar dat kon die zwartrokken geen ene moer schelen.


De wereldbevolking is pas explosief gaan groeien op het moment dat de invloed van de RKK begon af te kalven.

Dwaas, pleurt op met je onzin.


Daarenboven was een kroostrijk gezin de beste sociale bescherming in vroegere eeuwen.

Daarom werden die zo vaak in de steek gelaten zeker. Christeneziele, heb jij dan nooit iets anders gelezen dan de bijbel?


Afrika is de sociale zekerheid nog steeds minimaal en het is behoorlijk arrogant als Europeanen daar gaan vertellen hoe mensen moeten (over-)leven.

Ook daar zou dat met veel minder kinderen beter gaan.


Ten laatste is er volgens mij geen probleem van overbevolking (ook vandaag niet).

Tja, wat moet een mens in gods naam met dergelijke onzin?

Marsipulami
06-08-11, 22:01
Nee, ze kwamen ongevraagd aan de deur. Maar jij weet daar allemaal niks van :haha:


Nee, ik weet daar niks van. Op wat uitzonderingen na zijn pastoors heden ten dage bejaarde mensen die behalve om de mis te lezen in de kerk nog weinig uithuizig zijn.

Het is mogelijk dat 50 jaar geleden pastoors vaker op bezoek gingen in gezinnen waar ze uitgenodigd werden en waar ze welkom waren. Maar die tijd is voorbij.

knuppeltje
07-08-11, 09:33
Het is mogelijk dat 50 jaar geleden pastoors vaker op bezoek gingen in gezinnen waar ze uitgenodigd werden en waar ze welkom waren. Maar die tijd is voorbij.

Tja, dat rijke roomse leven, het komt nooit meer terug, zeker niet als er op een fatsoenlijke manier met alle schadevergoedingen wordt omgegaan.

Marsipulami
07-08-11, 10:36
Tja, dat rijke roomse leven, het komt nooit meer terug, zeker niet als er op een fatsoenlijke manier met alle schadevergoedingen wordt omgegaan.

Ach, die misbruikschandalen en daarmee gepaard gaande hetze tegen de katholieke kerk waaien ook wel weer eens over. Ze dragen bij tot de loutering van de RKK en dat is onbetaalbaar.

knuppeltje
07-08-11, 15:53
Ze dragen bij tot de loutering van de RKK en dat is onbetaalbaar.

Volgens mij leidt het meer tot een totale afbladdering, maar ik begrijp dat dat de pret voor je niet drukt.

mark61
07-08-11, 23:18
Hoeveel katholieken waren er vroeger dan? 25 miljoen?

Vroeg ik me zomaar af opeens.

Marsipulami
08-08-11, 02:59
Hoeveel katholieken waren er vroeger dan? 25 miljoen?

Vroeg ik me zomaar af opeens.

Katholieke Kerk in Somalië

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Mogadischu_Cathedral.jpg
Kathedraal van Mogadishu, vernietigd in 2008.

De Katholieke Kerk in Somalië is een onderdeel van de wereldwijde Rooms-katholieke Kerk, onder het geestelijk leiderschap van de paus en de curie in Rome.

Ongeveer 100 inwoners van Somalië zijn lid van de Katholieke Kerk.
Tijdens de koloniale periode waren tijdens de piek in 1950 ongeveer 8.500 (0,7%) katholieken in het land, bijna allen afkomstig uit Italië.

Het land bestaat uit een enkel bisdom, Mogadishu, dat direct onder de Heilige Stoel valt. De zetel van het bisdom is sede vacante sinds de laatste bisschop, Pietro Salvatore Colombo, vermoord werd in 1989. Sinds 1990 is bisschop Giorgio Bertin apostolisch administrator. Bisschoppen uit Somalië zijn lid van de bisschoppenconferentie van de arabische gebieden. President van de bisschoppenconferentie is Fouad Twal, patriarch van Jeruzalem. Verder is men lid van de Association of Member Episcopal Conferences in Eastern Africa en de Symposium des Conférences Episcoaples d’Afrique et de Madagascar.

De apostolisch delegaat voor Somalië is aartsbisschop George Panikulam, die tevens nuntius is voor Ethiopië en Djibouti.

Katholieke Kerk in Somalië - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Katholieke_Kerk_in_Somali%C3%AB)

mark61
08-08-11, 07:48
8.500 [/U][/B](0,7%) katholieken in het land, bijna allen afkomstig uit Italië.

:hihi: Er waren dus 1,5 katholiek. In dat geval is het aantal gelovigen juist geëxplodeerd.

Marsipulami
08-08-11, 09:53
:hihi: Er waren dus 1,5 katholiek. In dat geval is het aantal gelovigen juist geëxplodeerd.

Kijk, dit getuigt pas van (christelijk) optimisme !

super ick
08-08-11, 14:25
Ik versta hieruit dat dorpspastoors mensen waren waarin men veel vertrouwen had en waar men regelmatig te rade ging voor allerlei problemen. Maar dat was ver voor mijn tijd.

Nee niet allerlei problemen. Het ging alleen over de gezinsuitbreiding en de regels van de R.K. die tot in de slaapkamer reikten.

Marsipulami
08-08-11, 14:42
Nee niet allerlei problemen. Het ging alleen over de gezinsuitbreiding en de regels van de R.K. die tot in de slaapkamer reikten.

Ja de RKK had en verkondigde een visie op sexualiteit. Toch normaal dat mensen dan advies vroegen aan de pastoor als ze vragen hadden daaromtrent. Ook wat potentiële huwelijkskandidaten betreft werd het advies van de pastoor soms ingewonnen. Wat is het probleem?

Voor de rest werd er voor vannalles en nog wat een beroep gedaan op de pastoor, ook voor het vinden van een job of het verkrijgen van een bouwvergunning. De studiekeuze van de kinderen. Verder schreef de pastoor ook brieven voor zijn parochianen als die daar zelf niet zo sterk in waren.

Maar dat past allemaal in het tijdskader van meer dan een halve eeuw geleden.

super ick
08-08-11, 16:27
Ja de RKK had en verkondigde een visie op sexualiteit. Toch normaal dat mensen dan advies vroegen aan de pastoor als ze vragen hadden daaromtrent. Ook wat potentiële huwelijkskandidaten betreft werd het advies van de pastoor soms ingewonnen. Wat is het probleem?

Voor de rest werd er voor vannalles en nog wat een beroep gedaan op de pastoor, ook voor het vinden van een job of het verkrijgen van een bouwvergunning. De studiekeuze van de kinderen. Verder schreef de pastoor ook brieven voor zijn parochianen als die daar zelf niet zo sterk in waren.

Maar dat past allemaal in het tijdskader van meer dan een halve eeuw geleden.

Aha dan valt dat grootschalige kindermisbruik waarschijnlijk gewoon onder voorbereiding op een sexleven als volwassene en hielp mijnheer pastoor daar een handje bij.

Dat past allemaal in het tijdskader van meer dan een halve eeuw geleden.

Marsipulami
08-08-11, 22:06
Aha dan valt dat grootschalige kindermisbruik waarschijnlijk gewoon onder voorbereiding op een sexleven als volwassene en hielp mijnheer pastoor daar een handje bij.

Dat past allemaal in het tijdskader van meer dan een halve eeuw geleden.

Dat is dan jouw standpunt. Ik ga sexueel misbruik niet bagatelliseren zoals jij hier nu doet.

knuppeltje
09-08-11, 07:58
Ja de RKK had en verkondigde een visie op sexualiteit. Toch normaal dat mensen dan advies vroegen aan de pastoor als ze vragen hadden daaromtrent.

ook voor het vinden van een job

of het verkrijgen van een bouwvergunning.

Verder schreef de pastoor ook brieven voor zijn parochianen als die daar zelf niet zo sterk in waren.

Maar dat past allemaal in het tijdskader van meer dan een halve eeuw geleden.

Volgens mij zouden ze daarvoor veel beter naar meneer doktoor zijn gegaan.

Vaak was die ook verantwoordelijk voor het niet verlenen van een job en het mee in stand houden van de uitbuiting van de werknemers.

Huh, dat ruikt naar medewerking aan vriendjespolitiek en corruptie.

Dat is dan weer heel schattig.

Tja, toen kon je als jan boezeroen niet om die dekselse zwartrokken heen. :student:

foxcave
09-08-11, 15:28
Nou?

Zijn die laatste honderd dood?

Dan kan deze opslot.