PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Omwentelingen in Syrië bedreigen toekomst christenen'



Marsipulami
04-08-11, 09:50
'Omwentelingen in Syrië bedreigen toekomst christenen'

Geplaatst door onze redactie op donderdag 4 augustus 2011 om 00:05u (Bron: CWN / RKT)


LONDEN (RKnieuws.net) - Anthony O’Mahony, directeur van het Instituut voor Oosters Christendom in Londen, waarschuwde op ‘Radio Vaticaan’ ervoor dat de huidige onrust in Syrië niet alleen gevolgen heeft voor het land zelf, maar ook voor de hele regio en in het bijzonder voor de christenen in dit gebied.

De wetenschapper vreest de verregaande gevolgen van de afzetting van de Syrische president Bashir al Assad voor de christelijke minderheid in Syrië. “De ineenstorting van het regime dreigt te leiden tot nieuwe aanvallen tegen de christenen, net zoals na de val van het Baath-bewind in Irak.”

O’Mahony voorspelt een gelijkaardige campagne van geweld en intimidatie tegen christenen: “Syrische christenen kunnen hun geloof vandaag openlijk beleven. Een islamitisch bewind of een regime dat vrij spel geeft aan fanatieke moslims brengt de christelijke aanwezigheid in gevaar en dreigt ook het vertrouwen van christenen in de buurlanden te ondermijnen.”

knuppeltje
04-08-11, 10:40
Ik denk dat het daar voor wel heel wat meer mensen een bedrijging is dan enkel alleen voor die katholieken. Pleurt dus godverdomme op met je onzin.

Bar
04-08-11, 12:39
Ik denk dat het daar voor wel heel wat meer mensen een bedrijging is dan enkel alleen voor die katholieken. Pleurt dus godverdomme op met je onzin.
Ik begrijp dat je je ernstig zorgen maakt omtrent de bedreiging voor Israël.

Saul
04-08-11, 14:25
Een islamitische bewind of "fanatieke moslims" die per definitie aan christenpesten doen.

Ironisch dat iemand met zo'n pervers beeld van moslims gaat zeuren.

mark61
04-08-11, 14:40
Een islamitische bewind of "fanatieke moslims" die per definitie aan christenpesten doen.

Ironisch dat iemand met zo'n pervers beeld van moslims gaat zeuren.

Ik weet niet. In Irak zijn de christenen serieus in de problemen gekomen sinds het vertrek van de dictator. Maja, wie niet daar. Maar van de soennieten en sji'ieten kan je dan nog zeggen dat ze een conflict hebben met elkaar. Dat wil zeggen, van een aantal jongens uit die gemeenschappen. De Iraakse christenen staan daar volledig buiten, en worden wel extra vervolgd.

Wie doet dat dan, volgens jou? Of ontken je dat de christenen in Irak post-Saddam zwaar onder vuur liggen?

In Egypte lijkt het erop dat Kopten meer nog dan anders lastiggevallen worden. Maar helemaal duidelijk is het me niet.

Giuseppe
04-08-11, 14:45
Met andere woorden, laat de diktators lekker zitten. Massamoord hier, massagraf daar, als de christenen maar veilig zijn.


Bah.

mark61
04-08-11, 14:48
Met andere woorden, laat de diktators lekker zitten. Massamoord hier, massagraf daar, als de christenen maar veilig zijn.


Bah.

Zo is dat :hihi:

Nou ja, tis wel vervelend. To say the least. Dan moet je gaan berekenen in welke situatie er in totaal meer doden gaan vallen, met die dictator of zonder. Lastig :cheefbek:

Giuseppe
04-08-11, 14:53
Zo is dat :hihi:

Nou ja, tis wel vervelend. To say the least. Dan moet je gaan berekenen in welke situatie er in totaal meer doden gaan vallen, met die dictator of zonder. Lastig :cheefbek:

't Is eenmaal politiek. Assad heeft de minderheden in dat land altijd gepaaid. De christenen daar hebben geld en 'n sterke lobby in ruil voor zekerheid en veiligheid.

knuppeltje
04-08-11, 15:01
Ik begrijp dat je je ernstig zorgen maakt omtrent de bedreiging voor Israël.

Hoe komt u tot die gedachten?

Al in de gaten hoeveel slachtoffers er in Syrië zijn gevallen? :maf3:

mark61
04-08-11, 15:01
't Is eenmaal politiek. Assad heeft de minderheden in dat land altijd gepaaid. De christenen daar hebben geld en 'n sterke lobby in ruil voor zekerheid en veiligheid.

Jah ik weet, maar ik bedoelde even in het algemeen, rustige landen met dictators die na afzetting zouden kunnen exploderen. Ik noem een Joegoslavië :cheefbek:

Ik kan daar niet over oordelen. Ik ben benieuwd wat al die Joegoslaven gaan zeggen als je ze nu vraagt: was it worth killing 100.000 people for? En verkrachten en martelen en en...

Giuseppe
04-08-11, 15:12
Jah ik weet, maar ik bedoelde even in het algemeen, rustige landen met dictators die na afzetting zouden kunnen exploderen. Ik noem een Joegoslavië :cheefbek:

Ik kan daar niet over oordelen. Ik ben benieuwd wat al die Joegoslaven gaan zeggen als je ze nu vraagt: was it worth killing 100.000 people for? En verkrachten en martelen en en...

Die backlash krijg je altijd bij zo'n machtsvacuüm, vooral in zo'n wespennest als Joegoslavië of Irak.

mark61
04-08-11, 15:27
Die backlash krijg je altijd bij zo'n machtsvacuüm, vooral in zo'n wespennest als Joegoslavië of Irak.

Daar moet je dan maar even doorheen bijten? :hihi:

Ik weet het niet hoor, maar ik kan me voorstellen dat nogal wat Joegoslaven, hmm vooral Bosniërs dan, gaan zeggen: van mij had het niet gehoeven.

super ick
04-08-11, 15:33
Zo is dat :hihi:

Nou ja, tis wel vervelend. To say the least. Dan moet je gaan berekenen in welke situatie er in totaal meer doden gaan vallen, met die dictator of zonder. Lastig :cheefbek:

M.b.t. Irak is die rekensom zo gemaakt.

knuppeltje
04-08-11, 15:35
M.b.t. Irak is die rekensom zo gemaakt.

Heb jij de betrouwbare cijfers?

super ick
04-08-11, 15:39
Heb jij de betrouwbare cijfers?

Slachtoffers en vluchtelingen










Amerikaanse helikopterpiloten vuren op vijandelijke Irakezen
Er is nog steeds veel onduidelijkheid over hoeveel slachtoffers er aan Iraakse zijde zijn gevallen, vooral onder de burgers. Het volgens veel wetenschappers gerenommeerde Brits medische tijdschrift The Lancet publiceerde in oktober 2006 een onderzoeksrapport naar de extra doden sinds de val van het regime van Saddam Hoessein. Het resultaat was een schatting van 654.965 extra doden in juli 2006, met een marge tussen de 392.979 en 942.636. Daarvan waren er 601.027 (426.369–793.663) door geweld om het leven gekomen. De belangrijkste wetenschappelijke adviseur van het Britse ministerie van Defensie Sir Roy Anderson concludeerde dat de publicatie van The Lancet van de schatting van de 655.000 Iraakse doden qua methode goed onderbouwd was al vlak na publicatie in een interne memo, aldus de BBC[14].

In november 2004 had The Lancet ook al een onderzoek naar het aantal slachtoffers gepubliceerd. De schatting bedroeg toen zo'n 100.000, met een ruime marge van tussen de 8.000 en 194.000 doden. De onderzoekers gaven in het rapport aan geen onderscheid te kunnen maken tussen de burgerslachtoffers en de militaire slachtoffers. In het hoofdredactioneel commentaar sprak The Lancet echter van burgerslachtoffers, wat door sommigen als misleidend werd bestempeld, vooral omdat het vlak voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen werd gepubliceerd. [15]

Uit een recenter onderzoek zou blijken dat de oorlog in Irak al meer dan een miljoen Irakezen het leven heeft gekost in de periode tussen de invasie in maart 2003 en augustus 2007. Dit onderzoek werd uitgevoerd door twee onderzoeksbureaus, Opinion Research Business en het Independent Institute for Administration and Civil Society Studies.[16]

De VN Vluchtelingenorganisatie UNHCR schatte in april 2007 dat er in het totaal 4,1 miljoen Irakezen ontheemd zijn door de Irakoorlog, waarvan er 2 miljoen buiten Irak op de vlucht zijn en 1,9 miljoen binnen Irak. [17])

Er vielen 4469 doden bij de Amerikaanse coalitie (9 september 2008[4]) sinds het begin van de oorlog, onder wie 4155 Amerikaanse strijdkrachten. Daarnaast vielen er onder de Amerikanen 30.324 gewonden als gevolg van vijandigheden (1 juli 2008[4]).

Wiki

Zoveel heeft Sadam er tijdens zijn regime niet vermoord.

Giuseppe
04-08-11, 15:44
Daar moet je dan maar even doorheen bijten? :hihi:

Ik weet het niet hoor, maar ik kan me voorstellen dat nogal wat Joegoslaven, hmm vooral Bosniërs dan, gaan zeggen: van mij had het niet gehoeven.

Wat kun je anders?


It's a damn shame. Eeuwenoude konflikten die weer de kop opsteken. Ik bedoel, get over it.


Zo ook met 't integratiedebat hier. Wat kan 't ons in 't huidige dagelijks leven nou schelen of de Turken zo'n drieënhalve eeuw geleden bij Wenen stonden.

knuppeltje
04-08-11, 15:51
Slachtoffers en vluchtelingen

Amerikaanse helikopterpiloten vuren op vijandelijke Irakezen

Er is nog steeds veel onduidelijkheid over hoeveel slachtoffers er aan Iraakse zijde zijn gevallen, vooral onder de burgers. .

Die vluchtelingen zijn volgens mij ook slachtoffer, maar dat even terzijde.

Helaas ook nogal eens op onschuldige Irakezen.

Dat bedoel ik. Maar dat is ook voor het aantal slachtoffers dat er door het bewind van Sadam is gevallen.

Maar goed, ik was tegen die oorlog en ik blijf ik nog steeds, niet dat dat enig verschil heeft gemaakt, maar toch.

Saul
04-08-11, 16:17
Ik weet niet. In Irak zijn de christenen serieus in de problemen gekomen sinds het vertrek van de dictator. Maja, wie niet daar. Maar van de soennieten en sji'ieten kan je dan nog zeggen dat ze een conflict hebben met elkaar. Dat wil zeggen, van een aantal jongens uit die gemeenschappen. De Iraakse christenen staan daar volledig buiten, en worden wel extra vervolgd.

Wie doet dat dan, volgens jou? Of ontken je dat de christenen in Irak post-Saddam zwaar onder vuur liggen?

In Egypte lijkt het erop dat Kopten meer nog dan anders lastiggevallen worden. Maar helemaal duidelijk is het me niet.

De Egyptische demonstranten en intellectuelen, van Moslimbroederschap tot liberalen, benadrukken godsdienstvrijheid en tolerantie. Op Ta7rir stonden christenen (ja, islamitische Kopten bestaan!) zij aan zij met moslims.

Nogmaals in een instabiele /oorlogssituatie ontkomt niemand aan het geweld. Het is kwaadaardig om eenzijdig leed aan te kaarten.

mark61
04-08-11, 18:25
M.b.t. Irak is die rekensom zo gemaakt.

Ja, daar wel.

mark61
04-08-11, 18:27
Wat kun je anders?

It's a damn shame. Eeuwenoude konflikten die weer de kop opsteken. Ik bedoel, get over it.

Zo ook met 't integratiedebat hier. Wat kan 't ons in 't huidige dagelijks leven nou schelen of de Turken zo'n drieënhalve eeuw geleden bij Wenen stonden.

Nee, nou niet meer. Maar je vraagt je af of het niet anders had gekund in Joego.

Tis wel makkelijk praten als het niet over jouw moeder, zus, vader, eh, jezelf gaat.

TonH
04-08-11, 22:10
Nee, nou niet meer. Maar je vraagt je af of het niet anders had gekund in Joego.

Tis wel makkelijk praten als het niet over jouw moeder, zus, vader, eh, jezelf gaat.

Ik woon hier nou vijf jaar. En helaas moet ik constateren dat ik er steeds meer van overtuigd raak dat het in Joegoslavië niet anders gekund had. Er zit een onvermijdelijkheid in dit soort zaken hier op de Balkan waar je eng van wordt. Je merkt het aan allerlei kleine gebeurtenissen die je als buitenstaander nooit zal opvallen. De meest goedaardige mensen staan vooraan in het kelen van hun vrienden, wanneer ze maar even de kans krijgen. Bijna altijd gaat dat figuurlijk, maar in de juiste omstandigheden, en Joegoslavië kwam daarin, gebeurd het letterlijk.
Niemand vertrouwd iemand buiten zijn clan...

mark61
04-08-11, 22:22
De Egyptische demonstranten en intellectuelen, van Moslimbroederschap tot liberalen, benadrukken godsdienstvrijheid en tolerantie. Op Ta7rir stonden christenen (ja, islamitische Kopten bestaan!) zij aan zij met moslims.

Nogmaals in een instabiele /oorlogssituatie ontkomt niemand aan het geweld. Het is kwaadaardig om eenzijdig leed aan te kaarten.

Dat weet ik, maar Koptische kennissen van mij, geen aanstellers had ik het idee, zeggen dat het sinds die tijd verschrikkelijk onveilig is in hun wijk. Of dat nou gewone misdaad was of christenjacht werd me niet duidelijk.

In Irak hebben christenen er gewoon niks mee te maken, Soennieten gelden als Saddamaanhangers en sji'ieten als Saddamslachtoffers, dus dat 'ligt dan nog meer voor de hand.'
Je weet zelf wel dat er nogal wat heisa is geweest, kerk in de fik, kloppartijen, doden. Wie het gedaan heeft heeft het gedaan...

mark61
04-08-11, 22:24
De meest goedaardige mensen staan vooraan in het kelen van hun vrienden, wanneer ze maar even de kans krijgen.

Qué? Hoezo?

Mja ik dacht ze hadden er preventief een leger heen moeten sturen. Maja, daar peinzen mensen natuurlijk niet over.

TonH
04-08-11, 23:04
Qué? Hoezo?

Mja ik dacht ze hadden er preventief een leger heen moeten sturen. Maja, daar peinzen mensen natuurlijk niet over.

Een leger en de Duitsers hard terug het hok in roepen met hun gemanipuleer rond Kroatië toentertijd... Beide niet gebeurd en 100.000 doden verder.

Hoezo? Dat 'kelen' bedoel je? Het is hier ook nog maar 50 jaar geleden dat broers broers vermoorden en zussen. Dat de Grieken onderling meer doden veroorzaakten dan de Duitsers tijdens de bezetting.
In het dagelijks leven krijg je constant verwijzingen naar die tijd en de dictatuur. En de haat die daarbij naar boven komt is nog altijd heel vers en reëel. Geweld ligt ook voortdurend heel dicht aan de oppervlakte. Niet alleen hier. Ik heb dat ook gehoord van Albanezen, Kosovaren, Macedoniërs, Bulgaren. De tolerantie voor geweld is ook heel hoog. Veel hoger dan in West-Europa. Zo'n spelletje als pasgeleden op Syntagma, verschild niet zo veel van wat er net in noord Kosovo gebeurde. Ging beide keren goed. Geen doden. Toch zijn dat van die momenten dat ineens de totale pleuris kan uitbreken en al het oude zeer als een vulkaan tot uitbarsting komt. Je hebt maar een of twee populisten nodig die dat aardig weten te bespelen en de burgeroorlog barst los.

Zo bedoelde ik dat.

Bart.NL
05-08-11, 08:29
Een leger en de Duitsers hard terug het hok in roepen met hun gemanipuleer rond Kroatië toentertijd... Beide niet gebeurd en 100.000 doden verder.

Hoezo? Dat 'kelen' bedoel je? Het is hier ook nog maar 50 jaar geleden dat broers broers vermoorden en zussen. Dat de Grieken onderling meer doden veroorzaakten dan de Duitsers tijdens de bezetting.
In het dagelijks leven krijg je constant verwijzingen naar die tijd en de dictatuur. En de haat die daarbij naar boven komt is nog altijd heel vers en reëel. Geweld ligt ook voortdurend heel dicht aan de oppervlakte. Niet alleen hier. Ik heb dat ook gehoord van Albanezen, Kosovaren, Macedoniërs, Bulgaren. De tolerantie voor geweld is ook heel hoog. Veel hoger dan in West-Europa. Zo'n spelletje als pasgeleden op Syntagma, verschild niet zo veel van wat er net in noord Kosovo gebeurde. Ging beide keren goed. Geen doden. Toch zijn dat van die momenten dat ineens de totale pleuris kan uitbreken en al het oude zeer als een vulkaan tot uitbarsting komt. Je hebt maar een of twee populisten nodig die dat aardig weten te bespelen en de burgeroorlog barst los.

Zo bedoelde ik dat.

Pijnlijk maar waar.

Mensen die denken dat zoiets in Nederland niet kan gebeuren zijn behoorlijk naief.

super ick
05-08-11, 09:06
Pijnlijk maar waar.

Mensen die denken dat zoiets in Nederland niet kan gebeuren zijn behoorlijk naief.

Ik geloof niet zo in etnische onlusten op grote schaal in Nederland.

Bart.NL
05-08-11, 10:02
Ik geloof niet zo in etnische onlusten op grote schaal in Nederland.

Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren, maar onmogelijk is het zeker niet.

mark61
05-08-11, 10:13
Hoezo?

Zo bedoelde ik dat.

Oh, zo. Ja, in Spanje leeft dat ook nog onder de oppervlakte. Griezelig inderdaad.

super ick
05-08-11, 15:55
Ik denk ook niet dat het gaat gebeuren, maar onmogelijk is het zeker niet.

Dat zou je dan eerder in de sfeer van rellen moeten zoeken denk ik.

Voor echte conflicten zijn er te weinig (vuur) wapens en niet te vergeten munitie onder de bevolking.

Bart.NL
05-08-11, 16:33
Dat zou je dan eerder in de sfeer van rellen moeten zoeken denk ik.

Voor echte conflicten zijn er te weinig (vuur) wapens en niet te vergeten munitie onder de bevolking.

Als veel mensen gaan denken dat de Islam een ernstige bedreiging vormt, dan is het zeker denkbaar dat ze daar gewelddadige conclusies aan gaan verbinden.

We worden bang gemaakt met het doembeeld dan Moslims ons land gaan overnemen. Verhuizen naar een ander land is een optie. Maar als je dat nou niet wil?

Bofko
05-08-11, 19:02
Als veel mensen gaan denken dat de Islam een ernstige bedreiging vormt, dan is het zeker denkbaar dat ze daar gewelddadige conclusies aan gaan verbinden.

We worden bang gemaakt met het doembeeld dan Moslims ons land gaan overnemen. Verhuizen naar een ander land is een optie. Maar als je dat nou niet wil?


Als je dat niet wil ...Doembeeld en realiteitszin uit elkaar houden is veruit de beste optie. Angst is een slechte raadgever. Dus je hoeft er niks voor te doen alleen wat gezond verstand gebruiken en kaf van koren kunnen scheiden.

TonH
05-08-11, 21:56
Pijnlijk maar waar.

Mensen die denken dat zoiets in Nederland niet kan gebeuren zijn behoorlijk naief.

Ik denk dat zoiets in Nederland inderdaad niet kan en zal gebeuren.

super ick
06-08-11, 17:06
We worden bang gemaakt met het doembeeld dan Moslims ons land gaan overnemen. Verhuizen naar een ander land is een optie. Maar als je dat nou niet wil?

Ik zou de boodschappers van dit naderende onheil maar eens goed onder de loep nemen.
Moslims stellen getalsmatig geen ruk voor, zijn hopeloos verdeeld en verkeren vaak niet in de positie enige macht uit te oefenen.
Waar zit de kern van waarheid dan in die boodschap?