PDA

Bekijk Volledige Versie : Zeker Veertien redenen zijn er om geen geld te geven voor noodhulp Afrika.



Ron Haleber
04-08-11, 21:19
VOORPAGINA NRC:Veertien redenen om niet te geven Zeker veertien redenen zijn er om geen geld te geven voor noodhulp aan de Hoorn van Afrika. En één reden om dat wel te doen. Aan u de keus, schrijft Dick Wittenberg. 1. De honger in Somalië, Kenia, Ethiopië, Oeganda en Djibouti is niet het gevolg van een natuurramp maar mensenwerk: het resultaat van falend beleid. 2. Onvoldoende regen en mislukte oogsten horen bij het leven van boeren en nomadische veehouders in de Hoorn van Afrika. Ook twee slechte oogsten achter elkaar, zoals nu, komt vaker voor. Ethiopië, Kenia en Oeganda hebben te weinig aan landbouwontwikkeling gedaan om de boeren aan voldoende reserves te helpen. Nomadische veehouders hebben ze verwaarloosd. Ze hebben meer geld besteed aan defensie dan aan de armste regio’s. 3. Voedselhulp verhult de oorzaken van honger, zoals armoede, overbevolking, slecht functionerende markten en desastreuze landbouwpraktijken. Ze stelt regeringen in staat daar niets aan te doen. 4. Voedselhulp versterkt en legitimeert falende regimes. 5. Ethiopië heeft honderden miljoenen hectare vruchtbare landbouwgrond verkocht of verhuurd aan buitenlandse investeerders. 6. Hongersnoden zijn altijd te voorkomen, zegt Amartya Sen, winnaar van de Nobelprijs voor economie. Ze komen alleen maar voor in landen zonder functionerende meerpartijendemocratie. 7. Voedselschaarste in Somalië, Ethiopië en Zuid-Soedan wordt mede veroorzaakt door slepende conflicten. Somalië is al twintig jaar een spookstaat zonder functionerende regering. Zuid-Soedan is net onafhankelijk geworden na een halve eeuw burgeroorlog. Ethiopië kampt al dertig jaar met rebellen in de regio Ogaden die grenst aan Somalië. 8. Voedselhulp verlengt conflicten en wordt door de partijen vaak als wapen gebruikt, schrijft Alex de Waal in Famine Crimes. 9. Regeringen, Verenigde Naties en hulporganisaties hebben niet tijdig ingegrepen. Het Famine Early Warning System dat is opgezet na de historische hongersnood in Ethiopië van ’84/’85, had de slechte oogst in de Hoorn van Afrika vorig jaar al voorspeld. 10. Voedselhulp stimuleert corruptie. Het Wereld Voedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties betaalt in Somalië al jaren smeergeld aan krijgsheren en lokale autoriteiten. Dat doen veel hulporganisaties ook. De UN Monitoring Group on Somalia constateerde vorig jaar grootscheepse fraude met voedselhulp in Somalië. Personeel van WFP en de extremistische, islamitische organisatie Al-Shabaab deelden de winst. 11. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch hekelde al twee jaar geleden de opvang van Somalische vluchtelingen in het Keniaanse kamp Daadab door UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN. Dat gebeurde in het rapport From Horror to Hopelessness. Het kamp werd opgezet voor 90.000 vluchtelingen maar is inmiddels uitgedijd tot 400.000 mensen. 12. Honger in de Hoorn van Afrika is permanent en onvermijdelijk zolang verhoging van de voedselproductie achterblijft bij de bevolkingsgroei. De bevolking in de regio neemt tussen 2006 en 2015 met 40 procent toe tot 224 miljoen mensen. 13. Voedselhulp is net zo verslavend als heroïne. 14. Honger in de Hoorn van Afrika bedreigt 12 miljoen mensen; kruimelwerk vergeleken bij de overige 913 miljoen mensen over de hele wereld die honger lijden, buiten het zicht van de camera’s. Nog afgezien van de bijna twee miljard mensen die een tekort hebben aan vitaminen en mineralen. Alleen tekort aan zink vergt jaarlijks al 800.000 doden. Honger doodt jaarlijks tien miljoen mensen, 28.000 per dag. Noodsituaties zoals in de Hoorn van Afrika krijgen veel aandacht, maar vormen maar acht procent van het hongerprobleem. Ze leiden af van de honger in de rest van de wereld.Gepost via http://m.maroc.nl

Saul
04-08-11, 21:34
Walgelijke nazistische propaganda dit. Er staat niet één goede reden tussen om niet te geven. Er is nooit een excuus om mensen te laten creperen.

Bart.NL
05-08-11, 06:00
Er is nooit een excuus om mensen te laten creperen.

De benzineprijzen zijn gestegen en de SUV moet weer worden volgetankt.

foxcave
05-08-11, 06:38
De benzineprijzen zijn gestegen en de SUV moet weer worden volgetankt.


Ook ik heb wel gegeven, maar toch is het artikel waar, net als alle 14 punten die er staan, het eenvoudigste voorbeeld is hawai, daar is zogenaamd wereldwijd zoveel geld naar toe gegaan dat alle warmbloedige wezens daar miljonair zouden moeten zijn, wat is echter de werkelijkheid, er heerst armoede en honger!

De oorzaak? Er zijn diverse, zie TS, het resultaat, steeds minder mensen zullen geven, wetende dat het onzinnig is, je geeft je geld aan de zieligheids- industrie, in Nederland werken daar 70.000 mensen, die moeten ook allemaal eten, de directeur van het rode kruis rijd echt niet in een volkswagen, etc etc

Echt, geld geven gaat NIET helpen, met zekerheid NIET.
Zorgen voor een cultuuromslag, dat KAN helpen.

Bart.NL
05-08-11, 06:51
Echt, geld geven gaat NIET helpen, met zekerheid NIET. Zorgen voor een cultuuromslag, dat KAN helpen.

Dat geeft in ieder geval een lekker gevoel als je de SUV weer voltankt.

De cultuuromslag zal ook hier moeten plaatsvinden, niet alleen in Afrika.

foxcave
05-08-11, 06:56
Dat geeft in ieder geval een lekker gevoel als je de SUV weer voltankt.

De cultuuromslag zal ook hier moeten plaatsvinden, niet alleen in Afrika.

Ik weet niet of je met die suv mij bedoeld, maar mijn scenic is nu niet echt een suv....

En die cultuur omslag, die zal zeker in de westerse wereld plaats moeten vinden, zodat hulp ook daadwerkelijk hulp is, en geen verkapte omzet/rente/appeltje voor de dorst, maar werkelijke hulp.

Bart.NL
05-08-11, 07:10
Ik weet niet of je met die suv mij bedoeld, maar mijn scenic is nu niet echt een suv....

En die cultuur omslag, die zal zeker in de westerse wereld plaats moeten vinden, zodat hulp ook daadwerkelijk hulp is, en geen verkapte omzet/rente/appeltje voor de dorst, maar werkelijke hulp.

Ik doelde niet op jouw auto. De SUV werd daarvoor al genoemd.

super ick
05-08-11, 08:32
Al zo lang ik me kan herinneren worden er inzamelingsacties gehouden. Het is een terugkerend ritueel.

Het mooie praatje van geen vis geven maar een hengel gaat ook niet op. De mensen zijn verdeeld naar stam en/of geloof en de koek is te klein en daarnaast de corruptie te groot.

Het is inmiddels inderdaad een soort industrie geworden met veel mooie baantjes. Net zoals er aan asielzoekers veel geld verdient kan worden.
Niet dat zij de honger kunnen stoppen en het niet doen. Maar er zit wel politieke lobby/macht die er op gericht is door te gaan waar ze mee bezig zijn i.p.v. het eens anders te proberen.

mark61
05-08-11, 09:22
hawai,

:vreemd:

Mark
05-08-11, 10:08
:vreemd:

uiteraard haiti ;)

tja lastige kwestie natuurlijk klopt het allemaal en lost het niks op maar je kunt het domweg ook niet maken mensen gewoon van honger te laten sterven als je er iets aan kunt doen. Ik wist overigens niet dat de hongersnood in andere delen nog zo groot was, in welke landen vraag ik me dan af.

Umarvlie
05-08-11, 11:23
Al zo lang ik me kan herinneren worden er inzamelingsacties gehouden. Het is een terugkerend ritueel.

Het mooie praatje van geen vis geven maar een hengel gaat ook niet op. De mensen zijn verdeeld naar stam en/of geloof en de koek is te klein en daarnaast de corruptie te groot.

Het is inmiddels inderdaad een soort industrie geworden met veel mooie baantjes. Net zoals er aan asielzoekers veel geld verdient kan worden.
Niet dat zij de honger kunnen stoppen en het niet doen. Maar er zit wel politieke lobby/macht die er op gericht is door te gaan waar ze mee bezig zijn i.p.v. het eens anders te proberen.

Ja, er is een oplossing, helemaal niets doen en ze allemaal laten kreperen, dan lost dat probleem zich daar wel op.

Ik wil alleen geen deel hebben aan een dergelijke endlosung.

foxcave
05-08-11, 11:28
:vreemd:

eeeuuuhhhh, je hebt gelijk, maar ik ga het niet verbeteren, dan is jouw post zo naakt.....

mark61
05-08-11, 11:45
uiteraard haiti ;)

tja lastige kwestie natuurlijk klopt het allemaal en lost het niks op maar je kunt het domweg ook niet maken mensen gewoon van honger te laten sterven als je er iets aan kunt doen. Ik wist overigens niet dat de hongersnood in andere delen nog zo groot was, in welke landen vraag ik me dan af.

Matoch, hoe je dan op Hawaii komt vind ik wel apart :hihi:

Yep en yep, waar zijn die 913 miljoen dan? Dat zijn ws. mensen die 'technisch' ondervoed zijn, niet genoeg van de schijf van 5 binnenkrijgen. Maar zo honger als Oost-Afrikahonger, nee, dat vind je haast nergens meer.

mark61
05-08-11, 11:46
eeeuuuhhhh, je hebt gelijk, maar ik ga het niet verbeteren, dan is jouw post zo naakt.....

Dank je wel :strik:

mark61
05-08-11, 12:10
Afrika: U bent de zwakste schakel

Heb jij weleens geld gegeven aan een goed doel als Unicef of Giro 555? Misschien denk je dat het niks heeft uitgemaakt, maar meer mensen leven nu in helse omstandigheden dan ooit. Dankzij jou.

Over twee maanden telt de wereldbevolking 7 miljard mensen, en voor 2025 zelfs 8 miljard. Als deze getallen te abstract zijn: dat is fucking veel. Veel te veel. Het is allemaal dankzij de goede medische zorg in ontwikkelingslanden (lees: Unicef en Giro 555) dat daar nu zoveel meer mensen leven, zoveel meer mensen zonder uitzicht op een menselijk bestaan. Heb je weleens een halfdode vlieg zien creperen in de vensterbank, en overwogen die uit zijn lijden te verlossen? De derde wereld is die vlieg. Hoe meer we ze helpen, hoe erger het wordt. Wij hebben het geld, dus de macht, dus de verantwoordelijkheid. Politici zwijgen, maar weten allang dat er maar één uitweg is: depopulatie. En ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik wil graag blijven leven. Om de (Westerse) wereld niet failliet te laten gaan moeten er een paar afdelingen worden opgeheven. En het lijkt me duidelijk waar de zwakste schakel zit.

In India hebben ze alvast actie ondernomen. Daar kun je nu een gratis auto en televisie krijgen als je je laat steriliseren. India hoopt op deze manier binnen korte tijd zeker dertigduizend mensen onvruchtbaar te maken. Hopelijk gaan ze dit principe in alle ontwikkelingslanden toepassen, dan zijn we binnenkort niet alleen van ze af, maar dan zijn ze in die laatste jaartjes nog gelukkig ook (want televisie kijken is de zin van het menselijk bestaan, zo weten wij in de Westerse wereld maar al te goed). Mochten de televisies en auto’s opraken, dan is er nog een andere optie, die te zien valt in de film In Time (vanaf oktober in de bios): tijd is daar letterlijk geld. Iedereen leeft tot zijn 25e, daarna krijgen ze een aflopend aantal minuten. De meesten gaan dan binnen één jaar dood, maar door te werken kunnen ze meer minuten verdienen. Een wereldeconomie gebaseerd op levensminuten in plaats van op geld zou fantastisch zijn, maar is helaas onmogelijk. Jammer dat wij niet voor God kunnen spelen. Maar soms komen we dicht in de buurt.

Afrika: U bent de zwakste schakel (http://www.metronieuws.nl/columns/afrika-u-bent-de-zwakste-schakel/SrZkhc!MbkApcaIkXq8Q/)

foxcave
05-08-11, 14:22
Tja heel erg mark61, maar hoewel het een "grappige" tekst voor moet stellen kun je het net zo goed als realiteit zien,

''Geen garantie dat geld niet bij terroristen belandt'' - Buitenland | Het laatste buitenlandse nieuws leest u op Telegraaf.nl [buitenland] (http://www.telegraaf.nl/buitenland/10309094/____Geld_kan_bij_terroristen_belanden____.html?p=2 ,1)

Bart.NL
05-08-11, 14:40
Tja heel erg mark61, maar hoewel het een "grappige" tekst voor moet stellen kun je het net zo goed als realiteit zien,

''Geen garantie dat geld niet bij terroristen belandt'' - Buitenland | Het laatste buitenlandse nieuws leest u op Telegraaf.nl [buitenland] (http://www.telegraaf.nl/buitenland/10309094/____Geld_kan_bij_terroristen_belanden____.html?p=2 ,1)

Misschien dan beter bezuinigen op de CIA.

Die hebben Osama Bin Laden opgeleid.

En voor een fractie van het budget voor de CIA ($80 miljard), kun je de honger daar oplossen.

Toch wel frappant hoe mensen allerlei excuses verzinnen om geen geld te geven aan mensen die creperen.

super ick
05-08-11, 14:52
Misschien dan beter bezuinigen op de CIA.

Die hebben Osama Bin Laden opgeleid.

En voor een fractie van het budget voor de CIA ($80 miljard), kun je de honger daar oplossen.

Toch wel frappant hoe mensen allerlei excuses verzinnen om geen geld te geven aan mensen die creperen.

Honger oplossen? Hoe zie je dat dan? Tot in lengte van dagen maar blijven droppen?

Ik heb weer geld gegeven maar heb niet de illusie dat het erg veel uitmaakt. Bovendien krijg ik er een slecht gevoel van dat de hulp in sommige landen, door corrupte lieden oneerlijk en soms zelfs helemaal niet, verdeeld wordt.

Het is een gebed zonder eind.

Bart.NL
05-08-11, 15:06
Honger oplossen? Hoe zie je dat dan? Tot in lengte van dagen maar blijven droppen?

Ik heb weer geld gegeven maar heb niet de illusie dat het erg veel uitmaakt. Bovendien krijg ik er een slecht gevoel van dat de hulp in sommige landen, door corrupte lieden oneerlijk en soms zelfs helemaal niet, verdeeld wordt.

Het is een gebed zonder eind.

Twee zaken moet je onderscheiden. Honger door wanbeleid/oorlog en honger door droogte. Dat laatste is wel op te lossen door voedselhulp, want als de droogte voorbij is, kunnen mensen zichzelf weer redden. Er is oorlog en wanbeleid, maar er is ook duidelijk sprake van droogte.

Ik heb niet de illusie dat al mijn geld goed wordt besteed. Dat moet je ook niet hebben. Als een aanzienlijk deel daarvan goed wordt besteed, is dat voor mij goed genoeg.

Het bedrag dat nodig is (1 miljard) valt in het niets aan wat wij aan allerlei onzin besteden. Liever een nieuwe jurk of een volle tank, dan een cent naar hongerend Afrika, lijken velen te denken. Dat moeten ze zelf weten, maar dan moeten ze mijn cynische opmerkingen voor lief nemen.

super ick
06-08-11, 16:09
Twee zaken moet je onderscheiden. Honger door wanbeleid/oorlog en honger door droogte. Dat laatste is wel op te lossen door voedselhulp, want als de droogte voorbij is, kunnen mensen zichzelf weer redden. Er is oorlog en wanbeleid, maar er is ook duidelijk sprake van droogte.

Ik heb niet de illusie dat al mijn geld goed wordt besteed. Dat moet je ook niet hebben. Als een aanzienlijk deel daarvan goed wordt besteed, is dat voor mij goed genoeg.

Het bedrag dat nodig is (1 miljard) valt in het niets aan wat wij aan allerlei onzin besteden. Liever een nieuwe jurk of een volle tank, dan een cent naar hongerend Afrika, lijken velen te denken. Dat moeten ze zelf weten, maar dan moeten ze mijn cynische opmerkingen voor lief nemen.

Dat is wel een hele hoge prijs. :hihi:

foxcave
06-08-11, 16:43
Als een aanzienlijk deel daarvan goed wordt besteed, is dat voor mij goed genoeg.


Het is de dader beloning in deze die mij pijn doet.

Bart.NL
06-08-11, 16:57
Het is de dader beloning in deze die mij pijn doet.

Je wilt kennelijk niet dat jouw geld wordt besteed aan wapens en oorlog.

Bankier je dan ook bij de Triodos of de ASN om te voorkomen dat er iets verkeerds met jouw geld gebeurt?

Het opofferen van onschuldige levens om daders te straffen, lijkt me trouwens ook niet zo'n briljant idee.

foxcave
06-08-11, 17:09
Je wilt kennelijk niet dat jouw geld wordt besteed aan wapens en oorlog.

Bankier je dan ook bij de Triodos of de ASN om te voorkomen dat er iets verkeerds met jouw geld gebeurt?

Eerlijk bekennen, nog niet, en als dan met zekerheid niet ASN.

Maar ja, dat zijn wel zaken waar ik me sinds een paar jaar mee bezig houd.
Echter ik heb mijn vragen bij teveel projecten om voor mezelf maar te zeggen dat dat de oplossing is.

foxcave
06-08-11, 17:13
Het opofferen van onschuldige levens om daders te straffen, lijkt me trouwens ook niet zo'n briljant idee.

Nu ga je schuldigen aanwijzen, net als velen nu roepen dat Wilders iets veroorzaakt, dit terwijl hij een gevolg is....

Ik offer niets op, wat in zuid-Afrika gebeurt heb ik part nog deel aan, dat gebeurde 2000 jaar geleden ook al, en nee, ik voel me ook niet schuldig aan de slaven die daar door Nederlanders verscheept zijn, de slavernij is in die gebieden uitgevonden, dus laten ze vooral naar zichzelf wijzen.

En dat ik kinderen laat verrekken kun je mij ook onmogelijk kwalijk nemen, ik ben sterk voor geboorte beperking, maar niemand die luistert....

Bart.NL
06-08-11, 17:21
Nu ga je schuldigen aanwijzen, net als velen nu roepen dat Wilders iets veroorzaakt, dit terwijl hij een gevolg is....

Ik offer niets op, wat in zuid-Afrika gebeurt heb ik part nog deel aan, dat gebeurde 2000 jaar geleden ook al, en nee, ik voel me ook niet schuldig aan de slaven die daar door Nederlanders verscheept zijn, de slavernij is in die gebieden uitgevonden, dus laten ze vooral naar zichzelf wijzen.

En dat ik kinderen laat verrekken kun je mij ook onmogelijk kwalijk nemen, ik ben sterk voor geboorte beperking, maar niemand die luistert....

Ik wijs geen schuldigen aan en ik neem je niets kwalijk.

Hooguit reageer ik cynisch op een cynische houding.

Het gaat nu over de droogte in Afrika, en daar kunnen ze weinig aan doen.

ELdorado
06-08-11, 19:36
VOORPAGINA NRC:Veertien redenen om niet te geven Zeker veertien redenen zijn er om geen geld te geven voor noodhulp aan de Hoorn van Afrika. En één reden om dat wel te doen. Aan u de keus, schrijft Dick Wittenberg. 1. De honger in Somalië, Kenia, Ethiopië, Oeganda en Djibouti is niet het gevolg van een natuurramp maar mensenwerk: het resultaat van falend beleid. 2. Onvoldoende regen en mislukte oogsten horen bij het leven van boeren en nomadische veehouders in de Hoorn van Afrika. Ook twee slechte oogsten achter elkaar, zoals nu, komt vaker voor. Ethiopië, Kenia en Oeganda hebben te weinig aan landbouwontwikkeling gedaan om de boeren aan voldoende reserves te helpen. Nomadische veehouders hebben ze verwaarloosd. Ze hebben meer geld besteed aan defensie dan aan de armste regio’s. 3. Voedselhulp verhult de oorzaken van honger, zoals armoede, overbevolking, slecht functionerende markten en desastreuze landbouwpraktijken. Ze stelt regeringen in staat daar niets aan te doen. 4. Voedselhulp versterkt en legitimeert falende regimes. 5. Ethiopië heeft honderden miljoenen hectare vruchtbare landbouwgrond verkocht of verhuurd aan buitenlandse investeerders. 6. Hongersnoden zijn altijd te voorkomen, zegt Amartya Sen, winnaar van de Nobelprijs voor economie. Ze komen alleen maar voor in landen zonder functionerende meerpartijendemocratie. 7. Voedselschaarste in Somalië, Ethiopië en Zuid-Soedan wordt mede veroorzaakt door slepende conflicten. Somalië is al twintig jaar een spookstaat zonder functionerende regering. Zuid-Soedan is net onafhankelijk geworden na een halve eeuw burgeroorlog. Ethiopië kampt al dertig jaar met rebellen in de regio Ogaden die grenst aan Somalië. 8. Voedselhulp verlengt conflicten en wordt door de partijen vaak als wapen gebruikt, schrijft Alex de Waal in Famine Crimes. 9. Regeringen, Verenigde Naties en hulporganisaties hebben niet tijdig ingegrepen. Het Famine Early Warning System dat is opgezet na de historische hongersnood in Ethiopië van ’84/’85, had de slechte oogst in de Hoorn van Afrika vorig jaar al voorspeld. 10. Voedselhulp stimuleert corruptie. Het Wereld Voedselprogramma (WFP) van de Verenigde Naties betaalt in Somalië al jaren smeergeld aan krijgsheren en lokale autoriteiten. Dat doen veel hulporganisaties ook. De UN Monitoring Group on Somalia constateerde vorig jaar grootscheepse fraude met voedselhulp in Somalië. Personeel van WFP en de extremistische, islamitische organisatie Al-Shabaab deelden de winst. 11. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch hekelde al twee jaar geleden de opvang van Somalische vluchtelingen in het Keniaanse kamp Daadab door UNHCR, de vluchtelingenorganisatie van de VN. Dat gebeurde in het rapport From Horror to Hopelessness. Het kamp werd opgezet voor 90.000 vluchtelingen maar is inmiddels uitgedijd tot 400.000 mensen. 12. Honger in de Hoorn van Afrika is permanent en onvermijdelijk zolang verhoging van de voedselproductie achterblijft bij de bevolkingsgroei. De bevolking in de regio neemt tussen 2006 en 2015 met 40 procent toe tot 224 miljoen mensen. 13. Voedselhulp is net zo verslavend als heroïne. 14. Honger in de Hoorn van Afrika bedreigt 12 miljoen mensen; kruimelwerk vergeleken bij de overige 913 miljoen mensen over de hele wereld die honger lijden, buiten het zicht van de camera’s. Nog afgezien van de bijna twee miljard mensen die een tekort hebben aan vitaminen en mineralen. Alleen tekort aan zink vergt jaarlijks al 800.000 doden. Honger doodt jaarlijks tien miljoen mensen, 28.000 per dag. Noodsituaties zoals in de Hoorn van Afrika krijgen veel aandacht, maar vormen maar acht procent van het hongerprobleem. Ze leiden af van de honger in de rest van de wereld.Gepost via http://m.maroc.nl

Humanity , decency , honesty, integrity, common sense , reason, heart , feeling , empathy , compassion , intuition, ....are enough reasons to help the hungry humans in Africa or elsewhere , in order to make sure they have enough to eat at least

muslims are THE first ones to be held accountable for helping or not helping the hungy peoples in Africa, especially those rich gulf states ...

western materialistic overconsumption , exploitation of the third world, western previous imperialism & neo-imperialism , destruction of the eco-systems, climate change ...that greedy capitalism...have enormously contributed to those miseries of those countries .........so

shame on u , u have too much food , u consume too much , even ur dogs & cats consume too much ....while other humans in Africa are dying of hunger = at least 29 000 dead so far ...

congratulations

Martijn555
06-08-11, 20:59
Hoi,
Ik ben vrijwilliger voor Giro 555. Wat informatie naar aanleiding van de discussie hier:

HulpverleningSomalie: moeilijk maar mogelijk
05-08-2011
In de media verschijnen met enige regelmaat berichten over hulporganisaties in Somalië die op grote schaal zouden worden gedwongen belasting of smeergeld te betalen aan gewapende groepen. Wij herkennen ons niet in deze beschuldigingen.

Veel media beroepen zich op een rapport van de Verenigde Naties, dat stelt dat hulporganisaties steekpenningen betalen aan lokale krijgsheren. Enige nuancering is hier op zijn plaats. In dit rapport staat namelijk het volgende: slechts enkele hulporganisaties betaalden steekpenningen aan lokale krijgsheren, en sommige lokale medewerkers van hulporganisaties betaalden namens de organisaties waarvoor ze werkten. De monitoring group van de VN kon alle informatie hieromtrent moeilijk valideren. Een aantal organisaties ging door met haar werk zonder steekpenningen te betalen, omdat ze relaties hadden in hun gebieden. “Bronnen” meldden vaak dat ze lokale vertegenwoordigers van de betreffende gewapende groep konden overtuigen om de “belasting” niet te heffen.

Veel organisaties van de SHO werken al geruime tijd samen met lokale partnerorganisaties in Somalië, Ethiopië en Kenia. We kennen de lokale infrastructuur en hoewel het met name in Somalië moeilijk is om hulp te verlenen, onmogelijk is het niet. De SHO en haar lokale partnerorganisaties kunnen nog steeds noodhulp verlenen aan die mensen die het het hardste nodig hebben. De SHO heeft controlemechanismen ingesteld, zoals veldbezoeken, rapportages en accountantscontroles, om misbruik van hulpgelden en – goederen te voorkomen.

Bron: Hulpverlening Somalie: moeilijk maar mogelijk | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/hulpverlening-somalie-moeilijk-maar-mogelijk/)

Achtergrond
De omstandigheden waardoor deze ramp is ontstaan zijn uitzonderlijk. Zo is de droogte erger dan in zestig jaar, was er een internationale economische crisis, enzovoorts.. Zie deze video voor meer achtergrond informatie: ‪Background information to the crisis in the Horn of Africa by WFP‬‏ - YouTube
Het geld dat nu door Giro 555 wordt opgehaald is bedoeld voor noodhulp. De organisaties die aangesloten zijn bij Giro 555, en andere organisaties, werken al langer in het gebied om ook structurele verbeteringen te bewerkstelligen.

Over Haïti
Op Een jaar na de ramp... (http://haitinu.nl) wordt bijgehouden hoe de besteding van de opgehaalde gelden voor Haïti verloopt. Op deze site zijn artikelen te lezen en rapportages te downloaden.
De wederopbouw in Haïti gaat niet zo snel gaat als dat de hulporganisaties zouden willen. Onder andere is dit te wijten aan de slecht functionerende overheid in het land. De SHO hebben in principe echter drie tot vijf jaar uitgetrokken voor de besteding van de opgehaalde gelden.
Bron:
Veelgestelde vragen | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/veelgestelde-vragen/)

ELdorado
06-08-11, 21:36
Hoi,
Ik ben vrijwilliger voor Giro 555. Wat informatie naar aanleiding van de discussie hier:

HulpverleningSomalie: moeilijk maar mogelijk
05-08-2011
In de media verschijnen met enige regelmaat berichten over hulporganisaties in Somalië die op grote schaal zouden worden gedwongen belasting of smeergeld te betalen aan gewapende groepen. Wij herkennen ons niet in deze beschuldigingen.

Veel media beroepen zich op een rapport van de Verenigde Naties, dat stelt dat hulporganisaties steekpenningen betalen aan lokale krijgsheren. Enige nuancering is hier op zijn plaats. In dit rapport staat namelijk het volgende: slechts enkele hulporganisaties betaalden steekpenningen aan lokale krijgsheren, en sommige lokale medewerkers van hulporganisaties betaalden namens de organisaties waarvoor ze werkten. De monitoring group van de VN kon alle informatie hieromtrent moeilijk valideren. Een aantal organisaties ging door met haar werk zonder steekpenningen te betalen, omdat ze relaties hadden in hun gebieden. “Bronnen” meldden vaak dat ze lokale vertegenwoordigers van de betreffende gewapende groep konden overtuigen om de “belasting” niet te heffen.

Veel organisaties van de SHO werken al geruime tijd samen met lokale partnerorganisaties in Somalië, Ethiopië en Kenia. We kennen de lokale infrastructuur en hoewel het met name in Somalië moeilijk is om hulp te verlenen, onmogelijk is het niet. De SHO en haar lokale partnerorganisaties kunnen nog steeds noodhulp verlenen aan die mensen die het het hardste nodig hebben. De SHO heeft controlemechanismen ingesteld, zoals veldbezoeken, rapportages en accountantscontroles, om misbruik van hulpgelden en – goederen te voorkomen.

Bron: Hulpverlening Somalie: moeilijk maar mogelijk | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/hulpverlening-somalie-moeilijk-maar-mogelijk/)

Achtergrond
De omstandigheden waardoor deze ramp is ontstaan zijn uitzonderlijk. Zo is de droogte erger dan in zestig jaar, was er een internationale economische crisis, enzovoorts.. Zie deze video voor meer achtergrond informatie: ‪Background information to the crisis in the Horn of Africa by WFP‬‏ - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=ro6GLXpaWKM)
Het geld dat nu door Giro 555 wordt opgehaald is bedoeld voor noodhulp. De organisaties die aangesloten zijn bij Giro 555, en andere organisaties, werken al langer in het gebied om ook structurele verbeteringen te bewerkstelligen.

Over Haïti
Op Een jaar na de ramp... (http://haitinu.nl) wordt bijgehouden hoe de besteding van de opgehaalde gelden voor Haïti verloopt. Op deze site zijn artikelen te lezen en rapportages te downloaden.
De wederopbouw in Haïti gaat niet zo snel gaat als dat de hulporganisaties zouden willen. Onder andere is dit te wijten aan de slecht functionerende overheid in het land. De SHO hebben in principe echter drie tot vijf jaar uitgetrokken voor de besteding van de opgehaalde gelden.
Bron:
Veelgestelde vragen | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/veelgestelde-vragen/)


Interessant info, thanks

Great respect & gratitude for u guys & for those noble help organizations : we , as humans , are proud of u , thank u very much

Gewoon geld storten giro 555 , ja toch ? doe ik

compassion should be the driving force & reason enough behind the potential global mobilization in order to help Africa

men heeft er alles op alles gezet om Haiti & terecht te helpen naar aanleiding van die verschrikkelijk aardbeving daar , maar als het gaat om de hunger in Afrika bijv die werd voornamelijk veroorzaakt door een ander natuurramp = droogte , dan gaat men van die hypocriet crimineel logica , psychologie, moraal, mentaliteit hanteren in de zin van : ja , ok , maar ...

het is de politiek die bepaalt wat al dan niet 'goed " zou zijn , wat "rechtvaardigheid " zou zijn , niet andersom helaas

terwijl het westen bijv is medeveraantwoordelijk voor de gang van zaken in Afrika door te doen van zijn voormalig & neo-imperialisme met name die al die landen had leeg gezogen , hun rijkdommen gestolen .............

ach ..........lang leve onverschilligheid, hypocrisie ...

de mede-mensen die dood gaan aan honger in Afrika zijn onze veraantwoordelijkheid allemaal terwijl het westen met name , de gulf staten ....genieten van overconsumptie ....

Help those hungry people unconditionally without asking any furher questions ........

Kortman
06-08-11, 22:35
Hoi,
Ik ben vrijwilliger voor Giro 555. Wat informatie naar aanleiding van de discussie hier:

HulpverleningSomalie: moeilijk maar mogelijk
05-08-2011
In de media verschijnen met enige regelmaat berichten over hulporganisaties in Somalië die op grote schaal zouden worden gedwongen belasting of smeergeld te betalen aan gewapende groepen. Wij herkennen ons niet in deze beschuldigingen.

Veel media beroepen zich op een rapport van de Verenigde Naties, dat stelt dat hulporganisaties steekpenningen betalen aan lokale krijgsheren. Enige nuancering is hier op zijn plaats. In dit rapport staat namelijk het volgende: slechts enkele hulporganisaties betaalden steekpenningen aan lokale krijgsheren, en sommige lokale medewerkers van hulporganisaties betaalden namens de organisaties waarvoor ze werkten. De monitoring group van de VN kon alle informatie hieromtrent moeilijk valideren. Een aantal organisaties ging door met haar werk zonder steekpenningen te betalen, omdat ze relaties hadden in hun gebieden. “Bronnen” meldden vaak dat ze lokale vertegenwoordigers van de betreffende gewapende groep konden overtuigen om de “belasting” niet te heffen.

Veel organisaties van de SHO werken al geruime tijd samen met lokale partnerorganisaties in Somalië, Ethiopië en Kenia. We kennen de lokale infrastructuur en hoewel het met name in Somalië moeilijk is om hulp te verlenen, onmogelijk is het niet. De SHO en haar lokale partnerorganisaties kunnen nog steeds noodhulp verlenen aan die mensen die het het hardste nodig hebben. De SHO heeft controlemechanismen ingesteld, zoals veldbezoeken, rapportages en accountantscontroles, om misbruik van hulpgelden en – goederen te voorkomen.

Bron: Hulpverlening Somalie: moeilijk maar mogelijk | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/hulpverlening-somalie-moeilijk-maar-mogelijk/)

Achtergrond
De omstandigheden waardoor deze ramp is ontstaan zijn uitzonderlijk. Zo is de droogte erger dan in zestig jaar, was er een internationale economische crisis, enzovoorts.. Zie deze video voor meer achtergrond informatie: ‪Background information to the crisis in the Horn of Africa by WFP‬‏ - YouTube (http://www.youtube.com/watch?v=ro6GLXpaWKM)
Het geld dat nu door Giro 555 wordt opgehaald is bedoeld voor noodhulp. De organisaties die aangesloten zijn bij Giro 555, en andere organisaties, werken al langer in het gebied om ook structurele verbeteringen te bewerkstelligen.

Over Haïti
Op Een jaar na de ramp... (http://haitinu.nl) wordt bijgehouden hoe de besteding van de opgehaalde gelden voor Haïti verloopt. Op deze site zijn artikelen te lezen en rapportages te downloaden.
De wederopbouw in Haïti gaat niet zo snel gaat als dat de hulporganisaties zouden willen. Onder andere is dit te wijten aan de slecht functionerende overheid in het land. De SHO hebben in principe echter drie tot vijf jaar uitgetrokken voor de besteding van de opgehaalde gelden.
Bron:
Veelgestelde vragen | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/veelgestelde-vragen/)

Ik heb ook iets gestort al meteen toen het nr 555 werd geopend.
Maar toch ga je afvragen komt dat geld wel goed terecht enz.
Mijn idee is waarom sturen we geen schip met directe hulpgoederen ,zoals melk in blik en groente , meel,rijst enz enz ?
En als goede oefening voor onze marine 2 begeleidings schepen zodat het piratentuig geen kans heeft .
Een ander land kan dan een mogelijk een heli moederschip mee sturen en het voedsel rechtstreeks droppen daar waar het nodig is.
We kunnen toch ook (opleidings agenten) en hun beschermers naar AFGHANISTAN sturen ,en we nemen ook braaf deel aan de blokkade van Libie met straal jagers enz .
En dan nog wat we spreken hier over 1 miljard dollar die het honger probleem kan oplossen ?
Gezien de hulp die Griekenland krijgt en straks nog andere landen praten we over tientallen miljarden ! en nu maar schrapen en zeuren over over 1miljard?
Die alle landen gezamelijk moeten ophoesten waar praten we dan nog over ?
BEN IK NU GEK OF :duizelig: aan het worden.
:brozac:

Martijn555
07-08-11, 11:00
Thanks ELdorado.
De politiek staat gelukkig ook aan onze kant, zoals blijkt uit dit stuk van de staatssecretaris voor ontwikkelingssamenwerking: Stop met demoniseren van noodhulp aan Afrika | Rijksoverheid.nl (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/toespraken/2011/08/05/opiniestuk-hoorn-van-afrika.html)

Het kabinet vindt het zijn dure plicht om noodhulp te geven. Aan het begin van dit jaar gaven wij al 40 miljoen euro aan het VN-noodhulpfonds (CERF), 40 miljoen aan het VN-voedselprogramma (WFP), 35 miljoen aan het VN-kinderfonds (UNICEF) en 42 miljoen aan de VN-vluchtelingenorganisatie (UNHCR). Dit geld kunnen deze organisaties nu besteden in de Hoorn van Afrika. Wij leveren onze bijdrage aan noodhulp – bijna 158 miljoen euro – die door de Europese Commissie is toegezegd. We geven dit jaar nog eens ruim 15 miljoen extra noodhulp aan de regio. En we blijven afwegen of er nog meer noodhulp nodig is. Dat ook de Nederlandse burger zijn hart laat spreken, juicht het kabinet van harte toe.

Maar het is fantastisch dat dus ook de gewone burger doneert en acties organiseert (Kom in actie | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/downloads/)).

Kortman:
Er wordt nu heel erg gefocust op noodhulp die moeilijk aankomt, maar de noodhulp komt aan, ook in de moeilijke gebieden. Dit documentje geeft een indruk van wat er precies gebeurd: http://www.giro555.nl/wp-content/uploads/2011/08/Overzicht-van-hulpactiviteiten.pdf
En, naast berichten over acties, kun je hier ook verslagen vanuit de landen zelf lezen: Actueel | Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl/actueel/)
De komende week zullen er op Giro 555 | Honger in de Hoorn van Afrika (http://www.giro555.nl) nog meer van dat soort verslagen verschijnen.

BoerHarms
08-08-11, 10:05
Walgelijke nazistische propaganda dit. Er staat niet één goede reden tussen om niet te geven. Er is nooit een excuus om mensen te laten creperen.

zo zou je ook kunnen beslissen om actief te gaan helpen, je zou ook eigen tijd kunnen geven, door zelf een ticket te boeken en naar de landen te gaan en actief te helpen, artsen zonder grenzen zoeken nog genoeg vrijwilligers om te helpen, misschien dat je niet medisch onderlegd bent,maar heb je andere vaardigheden.
Misschien kan je helpen bij het slaan van putten voor waterwinning, of andere zaken waar technische hulp of kennis gevraagd wordt.



Of je blijft schelden en afgeven op mensen,groeperingen die de noodzaak niet inzien.