PDA

Bekijk Volledige Versie : Erfgenamen hebben recht op uitbetaling vakantiedagen



knuppeltje
05-08-11, 12:15
Amsterdam - Werkgevers moeten de vakantiedagen die een werknemer bij zijn overlijden nog had uitbetalen aan de erfgenamen.

Dat blijkt uit de uitspraak van een kantonrechter in Leeuwarden. De rechter kwam tot zijn oordeel bij een geschil tussen een vrouw en de voormalig werkgever van haar overleden echtgenoot.

het bedrijf weigerde de zeven weken aan overgebleven vakantiedagen uit te betalen. De kantonrechter oordeelde echter dat voor het recht uitbetaling van over gebleven vakantiedagen niet uitmaakt op welke manier het arbeidscontract is gestopt.

De rechtszaak werd namens de vrouw gevoerd door FNV Bouw. De vakbond toont zich vrijdag in de Telegraaf tevreden met de uitspraak. "Nederlanders denken vaak niet aan de vakantiedagen van een overledene. Nu is duidelijk dat werkgevers verplicht zijn om uit te betalen", aldus advocaat Agnes van Dalen.

Wet
MKB-Nederland vind dat de wet zo moet worden aangepast dat overledenen geen aanspraak kunnen maken op vakantiedagen. De belangenorganisatie wijst erop dat werknemers een 'stuwmeer' aan vakantiedagen kunnen opbouwen.

Volgens MKB-Nederland oordeelde de rechtbank in Assen in een soortgelijke zaak nog het tegenovergestelde. Daarom zou er duidelijk moeten komen.(nu.nl)


MKB, ofwel: Midden en Klein Bedrijf. In dit geval: bijzonder klein.

Archie Bunker
05-08-11, 16:49
Amsterdam - Werkgevers moeten de vakantiedagen die een werknemer bij zijn overlijden nog had uitbetalen aan de erfgenamen.

Dat blijkt uit de uitspraak van een kantonrechter in Leeuwarden. De rechter kwam tot zijn oordeel bij een geschil tussen een vrouw en de voormalig werkgever van haar overleden echtgenoot.

het bedrijf weigerde de zeven weken aan overgebleven vakantiedagen uit te betalen. De kantonrechter oordeelde echter dat voor het recht uitbetaling van over gebleven vakantiedagen niet uitmaakt op welke manier het arbeidscontract is gestopt.

De rechtszaak werd namens de vrouw gevoerd door FNV Bouw. De vakbond toont zich vrijdag in de Telegraaf tevreden met de uitspraak. "Nederlanders denken vaak niet aan de vakantiedagen van een overledene. Nu is duidelijk dat werkgevers verplicht zijn om uit te betalen", aldus advocaat Agnes van Dalen.

Wet
MKB-Nederland vind dat de wet zo moet worden aangepast dat overledenen geen aanspraak kunnen maken op vakantiedagen. De belangenorganisatie wijst erop dat werknemers een 'stuwmeer' aan vakantiedagen kunnen opbouwen.

Volgens MKB-Nederland oordeelde de rechtbank in Assen in een soortgelijke zaak nog het tegenovergestelde. Daarom zou er duidelijk moeten komen.(nu.nl)


MKB, ofwel: Midden en Klein Bedrijf. In dit geval: bijzonder klein.

MKB moet niet zeuren.
Als de werknemer een stuwmeer aan vakantie heeft, dan is dat niet van gisteren op vandaag ontstaan en heeft het bedrijf een reservering kunnen opnemen voor het geval dat dat uit moet worden betaald.

knuppeltje
06-08-11, 08:20
MKB moet niet zeuren.
Als de werknemer een stuwmeer aan vakantie heeft, dan is dat niet van gisteren op vandaag ontstaan en heeft het bedrijf een reservering kunnen opnemen voor het geval dat dat uit moet worden betaald.

Zo is dat. En dat stuwmeer ontstaat mede doordat werkgevers liever aandringen op overwerken dan meer mensen aan te nemen. Daarom betalen ze als het druk is die gemiste vrije dagen dagen meestal heel graag uit aan hun levende werknemers.

Ik vind die wijgering tot uitbetaling aan de erven dan ook niet minder dan puur lijkenpikkerij.

foxcave
06-08-11, 08:23
Ik vind die wijgering tot uitbetaling aan de erven dan ook niet minder dan puur lijkenpikkerij.

Dat zijn de juiste woorden!

knuppeltje
06-08-11, 08:39
Dat zijn de juiste woorden!

Die idioten maken het me zo wel heel makkelijk natuurlijk.

foxcave
06-08-11, 08:49
Die idioten maken het me zo wel heel makkelijk natuurlijk.


Dan nog, je moet het durven zeggen, en weten hoe.

BaMb-InO
06-08-11, 09:08
Vind het allemaal niet meer dan logisch, het is toch welverdiend. Bovendien is het de schuld van de werkgever, die moet ruimte geven voor opnemen van vakantieuren of het op zijn minst stimuleren.

Ik stik in de vakantiedagen, laat mijn man daar maar niet acherkomen.:zegniets:

Joesoef
06-08-11, 10:25
Vind het allemaal niet meer dan logisch, het is toch welverdiend. Bovendien is het de schuld van de werkgever, die moet ruimte geven voor opnemen van vakantieuren of het op zijn minst stimuleren.

Ik stik in de vakantiedagen, laat mijn man daar maar niet acherkomen.:zegniets:



Meer dan 700 uur?

mark61
06-08-11, 12:17
Daarom betalen ze als het druk is die gemiste vrije dagen dagen meestal heel graag uit

Nou nee. Werkgevers hebben een gruwelijke hekel aan betalen. Ze hebben liever dat werknemers die dagen vergeten. En anders dat ze ze opnemen.

Ik denk dat het van de CAO / het contract afhangt of werkgevers dagen moeten betalen, soms is dat niet zo dacht ik.

knuppeltje
06-08-11, 12:26
Nou nee. Werkgevers hebben een gruwelijke hekel aan betalen. Ze hebben liever dat werknemers die dagen vergeten. En anders dat ze ze opnemen.

Ik denk dat het van de CAO / het contract afhangt of werkgevers dagen moeten betalen, soms is dat niet zo dacht ik.

Dat zouden ze inderdaad prachtig vinden.

Indien werknemers nog in dienst zijn kunnen werkgevers hun werknemers die dagen later laten opnemen in plaats van uit te betalen, natuurlijk zodra dat de werkgevers goed uitkomt, althans, dat zouden ze graag zo willen. De werkgevers hebben al eens voorgesteld om sowieso een aantal van de vastgestelde vrije dagen op te laten nemen tijdens minder drukke periodes. Dat plan is meteen afgeschoten door de vakbonden, maar zo nu en dan komen de werkgevers weer opnieuw daarmee aanzetten. Maar mogelijk zijn er over een en ander individueel afspraken te maken, ik heb dat al eens gedaan om langer op vakantie te kunnen gaan.

mark61
06-08-11, 12:29
Dat zouden ze inderdaad prachtig vinden.

Indien werknemers nog in dienst zijn kunnen werkgevers hun werknemers die dagen later laten opnemen in plaats van uit te betalen, natuurlijk zodra dat de werkgevers goed uitkomt, althans, dat zouden ze graag zo willen. De werkgevers hebben al eens voorgesteld om sowieso een aantal van de vastgestelde vrije dagen op te laten nemen tijdens minder drukke periodes. Dat plan is meteen afgeschoten door de vakbonden, maar zo nu en dan komen de werkgevers weer opnieuw daarmee aanzetten. Maar mogelijk zijn daar individueel afspraken over te maken.

Oh het is ook wel eens zo dat dagen stomweg vervallen als je ze niet voor een bepaalde datum opmaakt. Ik denk dat alles kan, als werkgever en werknemer dat overeenkomen.

knuppeltje
06-08-11, 12:30
Oh het is ook wel eens zo dat dagen stomweg vervallen als je ze niet voor een bepaalde datum opmaakt. Ik denk dat alles kan, als werkgever en werknemer dat overeenkomen.

Inderdaad.

Archie Bunker
06-08-11, 16:13
Oh het is ook wel eens zo dat dagen stomweg vervallen als je ze niet voor een bepaalde datum opmaakt. Ik denk dat alles kan, als werkgever en werknemer dat overeenkomen.

In het bovengenoemde geval ben je het toch ook eens met de beslissing van de rechter, Mark61?