PDA

Bekijk Volledige Versie : Pesterijen in verband met religie wereldwijd gestegen



Marsipulami
09-08-11, 23:51
Pesterijen in verband met religie wereldwijd gestegen


Pesterijen of geweld in verband met religie zijn tussen 2006 en 2009 wereldwijd gestegen. De voornaamste doelwitten zijn christenen en moslims. Dat blijkt uit een Amerikaanse studie van het private onderzoeksinstituut Pew, die vandaag gepubliceerd werd.

Tijdens de drie bestudeerde jaren werden pesterijen tegen christenen, afkomstig van regeringen of van personen, in 130 landen opgetekend. Voor moslims was dat in 117 landen.

In 2009 hebben de leiders van 101 landen op één of andere manier religieuze groeperingen 'gehinderd', een jaar eerder bedroeg dat aantal nog 91. Deze pesterijen zijn aanzienlijk toegenomen in verschillende dichtbevolkte landen, onder andere in China, Egypte, Frankrijk, Nigeria en Rusland. In het geval van Frankrijk is er in het rapport sprake van het verbod op de boerka en de druk die uitgeoefend wordt op de Scientology-beweging.

Godsdienstvrijheid
In het Midden-Oosten en in Noord-Afrika is de godsdienstvrijheid het kleinst. In Europa kenden Groot-Brittannië, Bulgarije, Denemarken, Rusland en Zweden een consequente stijging van religieuze spanningen, zo luidt het verder in het rapport. (afp/lpb)

foxcave
10-08-11, 05:42
Wat moet ik met zo'n bericht, wie zijn de pesters?
En "gehinderd" , leuk woord maar wat houd het in?

Wat dan wel weer grappig is "In het Midden-Oosten en in Noord-Afrika is de godsdienstvrijheid het kleinst." , die nemen elkaar de maat daar, hup alle gelovigen erheen, gaan we proberen alle gezeik hier naar null terug te brengen.

Joesoef
10-08-11, 05:59
Wat moet ik met zo'n bericht, wie zijn de pesters?
En "gehinderd" , leuk woord maar wat houd het in?

Wat dan wel weer grappig is "In het Midden-Oosten en in Noord-Afrika is de godsdienstvrijheid het kleinst." , die nemen elkaar de maat daar, hup alle gelovigen erheen, gaan we proberen alle gezeik hier naar null terug te brengen.



Vrijheid is beperkt. Achterlijke gelovigen.

foxcave
10-08-11, 07:42
Vrijheid is beperkt. Achterlijke gelovigen.

Die houden we erin!

mark61
10-08-11, 10:42
In het Midden-Oosten en in Noord-Afrika is de godsdienstvrijheid het kleinst.

Hoe meet je dat?

knuppeltje
10-08-11, 11:14
Vrijheid is beperkt. Achterlijke gelovigen.

Bij sommigen, zoals hoogst waarschijnlijk bij onze Mars, lijd hun godsdienstwaan tot sterke postlobotomie verschijnselen. Hun vrijheid, van denken althans, lijkt mij daarmee heel beperkt.

sidi bibi
10-08-11, 12:22
Hoe meet je dat?

Enkel buitenlanders mogen christen zijn in Marokko - Inspiratie Magazine (http://www.inspiratiemagazine.nl/artikelen/56/enkel-buitenlanders-mogen-christen-zijn-in-marokko.html)

Nou ja, meten, gevoelswaarde.

mark61
10-08-11, 15:06
Enkel buitenlanders mogen christen zijn in Marokko - Inspiratie Magazine (http://www.inspiratiemagazine.nl/artikelen/56/enkel-buitenlanders-mogen-christen-zijn-in-marokko.html)

Nou ja, meten, gevoelswaarde.

Ja, hoe wou je dat vergelijken met China? Ik weet niet.

Marsipulami
10-08-11, 15:29
GODSDIENSTVRIJHEID WORDT STEEDS STERKER BEKNOT


BRUSSEL (KerkNet) – Godsdienstvrijheid wordt wereldwijd steeds vaker aan banden gelegd, in het bijzonder in landen waar de overheid al vele beperkingen oplegt en waar de maatschappelijke vijandigheid ten aanzien van religieuze minderheden groot is. Dat besluit ‘Rising Restrictions on Religion’, het tweede omvattende onderzoek van het Amerikaanse Onderzoeksbureau voor Godsdienststatistiek Pew. ‘Rising Restrictions on Religion’ geeft een indringend en bijzonder degelijk gedocumenteerd verslag over de godsdienstvrijheid wereldwijd. Vooral landen die ernstige beperkingen opleggen, zoals blasfemiewetten, de bestraffing van geloofsafval of van de belediging van een godsdienst, leggen een bedenkelijk rapport voor. De beperkingen zijn het sterkst in Noord-Afrika en het Midden-Oosten. Bovenaan de lijst staan Egypte, Iran , Saudi Arabië, Uzbekistan en China. Slechts 117 landen, onder wie Belgie, leggen relatief weinig beperkingen op.

Een derde van de wereldbevolking, goed voor 2,2 miljard mensen, leeft in landen waar de godsdienstvrijheid tussen 2006 en 2009 in toenemende mate werd beperkt. Vooral aanhangers van de twee grootste wereldgodsdiensten, islam en christendom, zijn doelwit van religieuze haat: christenen in 130 landen en moslims in 117 landen. Boeddhisten en hindoes, samen een vijfde van de wereldbevolking, worden minder vaak geviseerd. Aanhangers van enkele kleinere geloofsgemeenschappen, onder wie joden, sikhs en bahaï, worden disproportioneel vaak geviseerd.

Het rapport stelt ook een sterk groeiende maatschappelijke vijandigheid en onverdraagzaamheid tegenover godsdienst vast in vijf Europese landen: Bulgarije, Denemarken, Rusland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. Dat weerspiegelt zich niet enkel in een toenemende islamofobie en Jodenhaat, maar ook in groeiende onverdraagzaamheid ten aanzien van minderheden zoals Jehova’s getuigen. Ook de bevolking in China, Mongolië, Thailand en Vietnam wordt steeds onverdraagzamer.

Soldim
10-08-11, 15:39
Het rapport stelt ook een sterk groeiende maatschappelijke vijandigheid en onverdraagzaamheid tegenover godsdienst vast in vijf Europese landen: Bulgarije, Denemarken, Rusland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk.

Valt vies tegen dat NL dar niet bij zit :hihi:



Dat weerspiegelt zich niet enkel in een toenemende islamofobie en Jodenhaat, maar ook in groeiende onverdraagzaamheid ten aanzien van minderheden

Volgens mij is in elk Noord-Europees land iedere Godsdienst een minderheids Godsdienst.

mark61
10-08-11, 15:58
Volgens mij is in elk Noord-Europees land iedere Godsdienst een minderheids Godsdienst.

Ja, maar die ene van ons wordt niet lastiggevallen, integendeel, die mag zelfs de grondwet overtreden.

Soldim
10-08-11, 16:09
Ja, maar die ene van ons wordt niet lastiggevallen, integendeel, die mag zelfs de grondwet overtreden.

Aanhangers daarvan pest ik nu juist het meest ;)

sidi bibi
10-08-11, 16:13
Ja, hoe wou je dat vergelijken met China? Ik weet niet.

Vergelijken heeft geen zin.
Studie is op zich waardeloos, 3 jaar, onvergelijkbare " hindering ".
Zo'n studie moet veel dieper, ervaring van zo'n hindering, gevolgen enz.
Plaatste het stukje over Marokko eigenlijk in relatie tot de laatste zin. Tis geen China hier.

knuppeltje
10-08-11, 16:27
Aanhangers daarvan pest ik nu juist het meest ;)

Jij mag blijven. :)

Soldim
10-08-11, 17:09
Jij mag blijven. :)

Ik ben al lang weg :hihi:

Iznogoodh
10-08-11, 22:47
Valt vies tegen dat NL dar niet bij zit :hihi:



Volgens mij is in elk Noord-Europees land iedere Godsdienst een minderheids Godsdienst.Schandalig dat we weer achterlopen bij het vervolgen van dat gristelijke tuig. Ruk ze de ballen d'r af!

knuppeltje
11-08-11, 10:11
Ik ben al lang weg :hihi:

Toch goed dat je af en toe nog een beetje heimwee hebt. :)

knuppeltje
11-08-11, 10:12
Schandalig dat we weer achterlopen bij het vervolgen van dat gristelijke tuig. Ruk ze de ballen d'r af!

Verder niets gebroken?