PDA

Bekijk Volledige Versie : Overlevende Utoya (moslimjongen) 17 uur onschuldig in cel na bloedbad



Marsipulami
12-08-11, 17:47
Overlevende Utoya 17 uur onschuldig in cel na bloedbad

12/08/11, 17u14

Een 17-jarige jongen die de schietpartij op het Noorse eiland Utoya op 22 juli overleefde, werd daarna zeventien uur vastgezet door de politie. De ordediensten vonden dat de jongen, een Tsjetsjeen, zich verdacht gedroeg, meldt de krant Verdens Gang (VG). Al die tijd dacht zijn familie dat de jongen omgekomen was in het bloedbad dat Anders Behring Breivik op het eiland aanrichtte.

De jonge Anzor Doekajev werd ervan verdacht een medeplichtige te zijn van Breivik. Hij bracht de nacht van 22 op 23 juli door in een cel op slechts enkele meters van de man die 69 van zijn vrienden op Utoya doodde.

Verklaring

De politie verantwoordde de arrestatie van Doekajev door te stellen dat "hij zich abnormaal gedroeg en zich niet op een bevredigende wijze kon identificeren." Doekajev verklaarde dat "afwijkend" gedrag door zijn ervaringen in Tsjetsjenië. "Toen ik klein was, woonde ik in een huis vol met lijken. Ik herinner me nog hoe de honden ervan aten. Ik zag ook andere dingen die me hielpen het hoofd koel te houden", aldus de jongeman.

Camera Breivik

Ondertussen raakte ook bekend dat Breivik tijdens zijn slachtpartij op Utoya tien maal naar de politie belde. Volgens zijn advocaat Geir Lippestad wou hij zich aan de politie overgeven, maar kwam zijn oproep slechts tweemaal over. De politie deelde ook mee naar de videocamera van de schutter te zoeken. Volgens een politiefunctionaris zou Breivik die gebruikt hebben om het bloedbad te filmen. Breivik maakte gewag van de camera in zijn verklaringen.

(afp/sam)