PDA

Bekijk Volledige Versie : 15 jaar geleden werd Marc Dutroux gearresteerd



Marsipulami
13-08-11, 09:47
Dutroux 15 jaar geleden gearresteerd

Op 13 augustus 1996 wordt Marc Dutroux gearresteerd. In zijn huis worden de ontvoerde Sabine Dardenne en Laetitia Delhez teruggevonden. Nadien blijkt ook hij verantwoordelijk voor de moord op de vermiste Julie, Melissa, An en Eefje. (Archief 'Het Journaal' - 16/08/1996)


Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1066759)

TonH
13-08-11, 20:54
Dutroux 15 jaar geleden gearresteerd

Op 13 augustus 1996 wordt Marc Dutroux gearresteerd. In zijn huis worden de ontvoerde Sabine Dardenne en Laetitia Delhez teruggevonden. Nadien blijkt ook hij verantwoordelijk voor de moord op de vermiste Julie, Melissa, An en Eefje. (Archief 'Het Journaal' - 16/08/1996)


Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1066759)

Tsss, is dat echt al zo lang geleden? De Witte Marsen daarna... Wat is er eigenlijk terecht gekomen van de eisen van toen?

Marsipulami
13-08-11, 21:59
Wat is er eigenlijk terecht gekomen van de eisen van toen?

Niks, men is er nooit uitgeraakt wat de eisen precies waren.

Pizzaman
13-08-11, 22:16
Hebben ze het nou nog niet voor elkaar die klojo 'een ongelukje te laten krijgen'?

Marsipulami
14-08-11, 00:34
Hebben ze het nou nog niet voor elkaar die klojo 'een ongelukje te laten krijgen'?

Ik dacht me te herinneren dat men voorafgaand aan zijn proces een speciale gevangeniscel voor hem heeft laten maken, die moest het plegen van zelfmoord uitsluiten.

Pizzaman
14-08-11, 11:59
Ik dacht me te herinneren dat men voorafgaand aan zijn proces een speciale gevangeniscel voor hem heeft laten maken, die moest het plegen van zelfmoord uitsluiten.

Klopt, zonde van de centen.Moeten we die vent ook nog verzorgen tot het einde.
Ik stel voor: een cel met een 360V stopcontact op kruishoogte.

TonH
14-08-11, 22:33
Niks, men is er nooit uitgeraakt wat de eisen precies waren.

Dus die Witte Marsen waren een beetje... hoe zal ik het zeggen... een voorganger van de massahysterie die tegenwoordig om alles heerst? Diana was er ook zo een. En al die stille marsen in NL ook.
Toch ging het in België toen om iets heel wezenlijks, volgens mij. Nog afgezien van de horrordaden van deze duivel (waarvan ik hoop dat hij het eeuwige leven heeft en daarin mag branden... en daarna bij zijn broertje voor de eeuwigheid).
Het wezenlijke was het absolute failliet van de Belgische rechtstaat. De bende van Neivel en nog wat zaken. Dat met deze gruweldaden en het complete falen van opsporings instaties en bestuur. Klopt het dat wat er nu aan de hand is, dat niet voor elkaar krijgen van een nieuwe regering eigenlijk in het verlengde daarvan ligt?

Marsipulami
14-08-11, 23:59
massahysterie

Dat is het juiste woord.


Het wezenlijke was het absolute failliet van de Belgische rechtstaat. De bende van Nijvel en nog wat zaken. Dat met deze gruweldaden en het complete falen van opsporings instaties en bestuur.

Hmm, ik weet niet. Ik denk niet dat het toen zo extreem slecht was en ik denk ook niet dat het nu zoveel beter is. Vroeger had je verschillende soorten politie (Rijkswacht, gemeentepolitie, gerechtelijke politie, enz), die relatief onafhankelijk van elkaar opereerden, daarbij kwam het verwijt van onderlinge concurrentie en het niet doorgeven van informatie tussen verschillende politiediensten.

Men heeft naar aanleiding van de zaak Dutroux de politiediensten gefusioneerd tot één superpolitiedienst. Dutroux had mogelijks eerder gevonden kunnen worden als de verschillende puzzelstukjes aan informatie die verspreid waren over verschillende politiediensten op het juiste ogenblik waren samengebracht.

Die fusie van politiediensten heeft een pak geld gekost. Want de verschillende weddeschalen moesten worden in overeenstemming gebracht. Het spreekt vanzelf dat de politiek het niet kon maken dat iemand in dezelfde functie plots minder ging verdienen. Dus werden de hoogste weddeschalen standaard voor andere politie-agenten in diverse functies en graden. Bij die gelegenheid kreeg de politie ook een nieuw logo en een nieuw uniform. Tot daar de successen van de politiehervorming.

Nadelen zijn er echter ook. Wie controleert de politie nog ? Vroeger kon je nog terecht bij de rijkswacht als iemand van de gemeentepolitie je onheus had behandeld (of vice versa). Tegenwoordig controleert de politie nog vooral zichzelf. Het aantal klachten van geweld tegen arrestanten achter de muren van het politiekantoor stijgt aanhoudend. (Volgens Comité P)

De peperdure politiehervorming lijkt jammer genoeg ook compleet zijn doel te missen wat betreft efficiënte organisatie en het uitwisselen van informatie. Schrijnend voorbeeld daarvan is de zaak Ronald Janssen.

Eén - Koppen - Kroniek van een mislukt moordonderzoek | Eén (http://www.een.be/programmas/koppen/kroniek-van-een-mislukt-moordonderzoek)



Klopt het dat wat er nu aan de hand is, dat niet voor elkaar krijgen van een nieuwe regering eigenlijk in het verlengde daarvan ligt?

Daar klopt niks van.

TonH
15-08-11, 22:43
Dat is het juiste woord....
Daar klopt niks van.


Dank je voor dit uitgebreide antwoord. Die fusie hebben ze volgens mij in NL ook inmiddels gehad. En ik geloof dat daar nu ook hetzelfde probleem heerst. Hier hadden we altijd al een politie. Met inderdaad datzelfde probleem. Maar intussen zijn er wel 5 of 6 diensten... En dat wordt er niet beter op.

Dat met die salarisschalen komt me dan ook heel erg bekent voor. Hier mag er geen nieuwe agent meer worden aangetrokken omdat het geld op is. Nieuwe regel: 5 er uit, 1 er weer in. Ook een harde eis van de schuldeisers. Maar geen getreur, wat op gevonden. Er worden momenteel 1200 Special Guards aangetrokken. Dat is heeeeeeeel wat anders dan politie... Dubbel salaris ook... :moe:

Maar ik neem aan dat je met "Daar klopt niks van" bedoeld dat het niet zozeer een politieke als een organisatorische kwestie was?

Marsipulami
15-08-11, 23:26
Maar ik neem aan dat je met "Daar klopt niks van" bedoeld dat het niet zozeer een politieke als een organisatorische kwestie was?

Het slecht functioneren van politie en justitie heeft volgens mij te maken met de scheiding der machten. De politiek kan de rechterlijke macht niet controleren. Als de politiek ingrijpt is dat een schending van het beginsel van scheiding der machten. De rechterlijke macht controleert alleen zichzelf. De politiek mag wetten maken en hun salarissen betalen. Maar iemand die zijn werk slecht doet daar kan men niks tegen beginnen. Men pareert bovendien elke kritiek op de rechterlijke macht met het argument dat men niet genoeg mensen en middelen heeft.

De politie daar heeft de politiek wel wat meer aan te zeggen. Echter wat gerechtelijke onderzoeken betreft werkt de politie in opdracht van de rechterlijke macht.

Wat de politieke impasse inzake regeringsvorming betreft dat is iets heel anders. De Vlamingen willen meer autonomie. De Walen willen niet dat de Vlamingen meer autonomie krijgen omdat dit een verarming van Wallonië als gevolg heeft.

TonH
16-08-11, 20:31
Het slecht functioneren van politie en justitie heeft volgens mij te maken met de scheiding der machten. De politiek kan de rechterlijke macht niet controleren. Als de politiek ingrijpt is dat een schending van het beginsel van scheiding der machten. De rechterlijke macht controleert alleen zichzelf. De politiek mag wetten maken en hun salarissen betalen. Maar iemand die zijn werk slecht doet daar kan men niks tegen beginnen. Men pareert bovendien elke kritiek op de rechterlijke macht met het argument dat men niet genoeg mensen en middelen heeft.

De politie daar heeft de politiek wel wat meer aan te zeggen. Echter wat gerechtelijke onderzoeken betreft werkt de politie in opdracht van de rechterlijke macht.

Wat de politieke impasse inzake regeringsvorming betreft dat is iets heel anders. De Vlamingen willen meer autonomie. De Walen willen niet dat de Vlamingen meer autonomie krijgen omdat dit een verarming van Wallonië als gevolg heeft.

Je snapt dat ik probeer lessen en paralellen te trekken met de situatie hier. Ik neem aan dat er in België ook een loskoppeling is tussen openbare aanklager en rechters? Of is dat niet zo? Meer het Franse systeem met onderzoeksrechters die de politie aansturen en zo?

Kijk hier zijn die drie helemaal van elkaar gescheiden. Maar functioneren geen van allen. De hele rechtstaat is niet bestaand. Dat moet ook om zo'n kleptocratie zo lang in stand te kunnen houden. Daar zit dan ook het politieke probleem.
Wanneer ik jouw goed begrijp is het in België oprecht zo dat er meer economische redenen aan het verhaal zitten. Meer zoals het ook in Italië tussen noord en zuid speelt?

Marsipulami
16-08-11, 20:40
Je snapt dat ik probeer lessen en paralellen te trekken met de situatie hier. Ik neem aan dat er in België ook een loskoppeling is tussen openbare aanklager en rechters? Of is dat niet zo? Meer het Franse systeem met onderzoeksrechters die de politie aansturen en zo?

Kijk hier zijn die drie helemaal van elkaar gescheiden. Maar functioneren geen van allen. De hele rechtstaat is niet bestaand. Dat moet ook om zo'n kleptocratie zo lang in stand te kunnen houden. Daar zit dan ook het politieke probleem.
Wanneer ik jouw goed begrijp is het in België oprecht zo dat er meer economische redenen aan het verhaal zitten. Meer zoals het ook in Italië tussen noord en zuid speelt?

Ik weet niet, wat de preciese verschillen zijn tussen NL en België. Bij misdrijven met een minimale ernst wordt er een onderzoeksrechter aangesteld die de politie opdrachten geeft. De onderzoeksrechter behoort tot de rechterlijke macht.

TonH
16-08-11, 21:09
Ik weet niet, wat de preciese verschillen zijn tussen NL en België. Bij misdrijven met een minimale ernst wordt er een onderzoeksrechter aangesteld die de politie opdrachten geeft. De onderzoeksrechter behoort tot de rechterlijke macht.

Ik heb het over de verschillen tussen Griekenland en België. Want hoe het in Nederland zit ben ik inmiddels wel kwijt...

Marsipulami
16-08-11, 21:29
Ik heb het over de verschillen tussen Griekenland en België. Want hoe het in Nederland zit ben ik inmiddels wel kwijt...

Daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Mijn kennis over Griekenland beperkt zich tot middelbare schoolkennis van de ideeënleer van Plato.

TonH
16-08-11, 21:54
Daar kan ik niks zinnigs over zeggen. Mijn kennis over Griekenland beperkt zich tot middelbare schoolkennis van de ideeënleer van Plato.

Tja en dat betekende dat alles een afspiegeling van de werkelijkheid was en kunstenaars tot het ergste schuiim behoorden.

Maar je hebt me wel wat duidelijker gemaakt hoe e.e.a. in België werkt en niet werkt. Dank daarvoor.