PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe meer gelovigen, hoe minder zelfdodingen



Marsipulami
13-08-11, 10:24
Hoe meer gelovigen, hoe minder zelfdodingen zaterdag 13 augustus 2011 om 00:05u


ANTWERPEN (RKnieuws.net) - Hoe geloviger de maatschappij, hoe minder zelfmoorden. Ook bij niet-gelovigen. Dat blijkt uit een recente studie die religie als ultieme zingeving aanwijst als tegengif voor zelfdoding, aldus Guido Dierickx in het christelijk weekblad Tertio.

Het aantal zelfmoorden is tussen 1950 en 2000 wereldwijd sterk gestegen. Het aandeel van de min-45’ers groeide het meest: van 40 naar 55 procent. Die stijging is niet toe te schrijven aan een betere rapportering. De cijfers zijn niet het resultaat van een bewustwording. De evolutie van de feiten dwingt ons tot bewustwording. Waarom steeg het aantal zelfdodingen zo sterk, vooral bij jongeren? Er passeerden al veel verklaringen de revue, maar bij zo’n tendens gaat het minder om biologische en psychologische factoren dan sociologische zoals de ontwrichting van het gezinsleven en de verzwakking van het sociale weefsel. Levensbeschouwelijke, religieuze factoren komen heel dikwijls om de hoek kijken. Maar welk aspect ervan is beslissend?

Emile Durkheim ontdekte op het einde van de 19de eeuw dat de zelfdodingcijfers lager waren bij de joden dan bij de katholieken en bij de katholieken lager dan bij de protestanten. Dat kwam volgens hem omdat de joden een hechtere gemeenschap vormden dan de katholieken en zeker dan de protestanten. Het hing af van de mate van culturele integratie. Individuen vonden in de collectieve denkbeelden en waarden van een religieuze gemeenschap volgens hem een betere bescherming tegen de hardheid van het bestaan dan geïsoleerde en dus minder weerbare mensen. Andere sociologen onderzochten later andere aspecten van de religie. Over één zaak waren ze het eens: gelovigen lopen minder risico op zelfdoding dan niet-gelovigen.

Volharding

Een recent onderzoek van Stack en Kposova, waarvan de resultaten in de toonaangevende Journal for the Scientific Study of Religion staan, neemt de hypothese van Durkheim over. De onderzoekers stellen naast de culturele integratie nog drie andere hypotheses voor. De religie biedt de mensen een ultieme zingeving en de motivering om er werk van te maken – haar primaire functie. De religie stelt een hiernamaals in het vooruitzicht en “een beloning voor de schapen en een straf voor de bokken”. Dat zet individuen aan tot volharding, ook in moeilijke omstandigheden. Daaruit volgt dat religieuze beleving zelfdoding vermindert.

Gemeenschap

Gelovigen vinden volgens Stack en Kposova een grote steun in de omgang met hun medegelovigen. Een religie is niet enkel een zaak van collectieve denkbeelden en waarden, maar ook van netwerk- en gemeenschapsvorming, van sociale integratie. Hoe meer gelovigen participeren aan deze netwerken en verenigingen, hoe kleiner de neiging tot zelfdoding. Stack en Kposova hebben het als laatste hypothese over de ‘moral community’. Die gaat niet uit van de eigenschappen van de individuen, maar van het culturele klimaat waarin ze moeten leven. Een samenleving met meer gelovigen heeft een hoger geloofsgehalte. Dat culturele klimaat vermindert de verspreiding van de neiging tot zelfdoding – ook bij niet-gelovigen. Het testen van die hypothese vereist de vergelijking van de religieuze participatie in samenlevingen op kleine (gemeenten) of op grote (landen) schaal en van de individuen in die samenlevingen. De moeilijkheid bestaat erin een gegevensbestand te vinden dat toelaat de vier hypotheses gelijktijdig te testen en hun verklarende waarde te vergelijken. Gelukkig konden de auteurs een beroep doen op de World Values Survey (WVS) voor de periode 1999-2001. De studie bevraagde 50.000 mensen in 56 landen.

De gegevens zijn niet ideaal om alle vragen te beantwoorden die de onderzoekers wilden stellen. Niettemin zijn ze bruikbaar en ongeveer het beste wat beschikbaar is voor een grootschalig onderzoek. Je kan er de houding van individuen tegenover zelfdoding meten. Vonden ze een zelfdoding altijd, soms of nooit gerechtvaardigd? Daarover hadden zowat alle respondenten een mening. Een mening is niet hetzelfde als de daad, maar ze vertoont er wel een sterk statistisch verband mee. Dat weten we uit vroeger onderzoek en we noemen dat een goede indicator. Ook voor factoren zoals culturele en sociale religieuze integratie waren er vrij goede indicatoren voorhanden.

mark61
13-08-11, 11:06
In Vlaanderen is het aantal zelfmoorden twee keer zo groot als in NL dus dat klopt alvast niet. België heeft nl. meer gelovigen dan Nederland.

Om over notoir zelfmoordland Japan nog maar te zwijgen, dat geldt tegelijkertijd als zeer gelovig.

Magoed, doe je eeuwig terugkerende dingetje.

Marsipulami
13-08-11, 12:32
België heeft nl. meer gelovigen dan Nederland.


Ik begrijp dat ik veel invloed heb op jouw perceptie van België.

Voor de rest betreft het hier een bespreking van een studie van Stack en Kposova.

Iznogoodh
13-08-11, 12:41
Ik wil best wel geloven dat een atheist die zich zelf in dezelfde sociaal-economische laag bevindt als een christen, eerder zelfmoord zal plegen omdat hij minder in een netwerk zit en ook minder zingeving ervaart. Dus als het tegen zit heeft hij minder om zich naar toe te wenden.
Maar ja, dat roept de vraag op of de mensheid dan voor de rest van de eeuwigheid met het zich zelf vertellen van sprookjes de zelfmoordcijfers meent te moeten beperken. Op die manier is de gelovige gelukkiger dan de ongelovige op dezelfde manier waarop een dronkaard, zo lang hij maar drank heeft, gelukkiger is dan de geheelonthouder.

knuppeltje
13-08-11, 13:09
Ik wil best wel geloven dat een atheist die zich zelf in dezelfde sociaal-economische laag bevindt als een christen, eerder zelfmoord zal plegen omdat hij minder in een netwerk zit en ook minder zingeving ervaart. Dus als het tegen zit heeft hij minder om zich naar toe te wenden.

Ik weet niet door welk virus jij besmet bent, maar dit is gewoon wartaal. :student:

foxcave
13-08-11, 15:06
Het werkt ongeveer net zo als dat een echte moslim nooit een vrouw zal slaan, zo zal een echte gelovige nooit zelfmoord plegen.

Aldus kan iemand die zelfmoord pleegt geen echte gelovige zijn...

Iznogoodh
13-08-11, 15:32
Ik weet niet door welk virus jij besmet bent, maar dit is gewoon wartaal. :student:Ik sta open voor argumenten. Ga je gang.

Bofko
13-08-11, 15:58
Ik denk dat er een relatie is tussen sociale samenhang en zelfdoding. Ik denk tevens dat godsdiensten mede bedoeld zijn om de sociale samenhang te bevorderen.Dus die stelling zou best kunnen kloppen.

Marsipulami
13-08-11, 23:32
Om over notoir zelfmoordland Japan nog maar te zwijgen, dat geldt tegelijkertijd als zeer gelovig.

Tja, even de problematiek losmaken van het fenomeen godsdienst.

Ik meen me te herinneren uit de colleges sociologie lang geleden waar de zelfmoordstudies van Durkheim (zelfverklaard atheïst gestorven in 1917) ook aan bod kwamen, dat hij niet alleen het verband tussen zelfmoord en godsdienst onderzocht had, maar ook de relatie tussen zelfmoord en economie.

Blijkt dat in periodes van sterke economische neergang meer mensen zelfmoord plegen. Dat lijkt logisch, maar verassend genoeg plegen ook meer mensen zelfmoord in periodes van sterke economische vooruitgang. Het minste zelfmoorden zijn er als er economische stabiliteit is.

Of met andere woorden het hebben van (economische) zekerheid is zelfmoordbeschermend voor individuen. Mensen voelen zich het best in hun vel als datgene wat ze van het leven verwachten ook uitkomt en overeenkomt met hun concrete ervaringen. Als ze te snel rijk (of arm) worden, dan worden ze ongelukkig.

Mogelijks is het hoge Japanse zelfmoordcijfer te verklaren vanuit de gigantische economische vooruitgang die Japan de laatste halve eeuw heeft doorgemaakt.


Terug naar het fenomeen godsdienst nu. Durkheim onderzocht het verband tussen godsdienst en zelfmoord. Ongelovigen waren er toen nog niet (zoveel). Hij kwam (volgens het artikel in de openingsthread) tot de conclusie dat joden het minst vaak zelfmoord pleegden, gevolgd door de katholieken met een tussenpositie. Protestanten pleegden tenslotte vaker zelfmoord dan katholieken en veel vaker dan joden.

De bevindingen van Durkheim inzake zelfmoord zowel in verband met godsdienst als in verband met economie kunnen verzoend worden vanuit de notie of waarde zekerheid.

Immers, joden hadden duidelijke regels (door Gd ingesteld) daarover hoefde niet nagedacht te worden of niet aan getwijfeld te worden. De joodse godsdienst kon de grootste zekerheid bieden. (Een beetje zoals de islam volgens veel moslims, maar moslims heeft Durkheim nooit betrokken in zijn studie van het verschijnsel zelfmoord.)

Iets minder zekerheid kon het katholicisme bieden. Er waren duidelijke regels, maar die kwamen van de kerk en de paus, enz. Dus niet (helemaal) direct van God zelf. Er kon dus getwijfeld worden of dat wat de kerk wilde ook wel de wil van God was.

Tenslotte waren er de protestanten met hun sola scriptura, sola gratia, sola fides. Geen duidelijke regels meer, geen zekerheden, lees de bijbel en zoek het zelf maar uit. Het protestantisme gaf de meeste vrijheid, doch de minste zekerheid.

Terug naar Japan. Durkheim maakte een onderscheid tussen egoïstische en altruïstische zelfmoorden (extreme trouw aan de gemeenschap). Heel erg gesloten gemeenschappen (lees sektes) zonder vrijheid zijn ook zelfmoordbevorderend. Mensen hebben behoefte aan zekerheid om zich goed te voelen, maar ook aan een minimale vrijheid. De enorme sociale controle en de enorme trouw van Japanners aan hun gemeenschap werkt mogelijks ook zelfmoordbevorderend.

Een samenleving met een min of meer duidelijke ideologie of godsdienst (waarden en normen) die zekerheid biedt en garant staat voor sociale cohesie is zelfmoordbeschermend voor haar leden. Anderzijds hebben mensen behoefte aan vrijheid. Als de sociale cohesie en controle te groot worden is het ook niet meer goed. Dan wordt uit het leven stappen een manier om de vrijheid te herwinnen.


Conclusie: Zekerheid, sociale cohesie en een zekere mate van vrijheid van het individu om zijn eigen leven te bepalen zijn zelfmoordbeschermend. Het al dan niet gelovig zijn is minder belangrijk.

knuppeltje
14-08-11, 08:36
Ik sta open voor argumenten. Ga je gang.

Geef mij even de statistieken die aangeven dat er in verhouding meer atheïsten dan gelovigen zelfmoord plegen?

knuppeltje
14-08-11, 08:43
Tja, even de problematiek losmaken van het fenomeen godsdienst.

Lijkt me heel verstandig, maar geef toch maar even voor het gemak de statistieken die aangeven dat er in verhouding meer atheïsten zelfmoord plegen dan gelovigen?

Ben benieuwd of je die ook hebt van landen waar het merendeel der bevolking uit gelovigen bestaat.
Kortom, het is allemaal weer gezwets in de ruimte van je.

mark61
14-08-11, 09:28
Ik begrijp dat ik veel invloed heb op jouw perceptie van België.

Voor de rest betreft het hier een bespreking van een studie van Stack en Kposova.

Die dus niet klopt. Ze lullen maar wat.

Jij wou beweren dat België net zo ontkerkelijkt is als Nederland?

mark61
14-08-11, 09:34
Ik denk dat er een relatie is tussen sociale samenhang en zelfdoding. Ik denk tevens dat godsdiensten mede bedoeld zijn om de sociale samenhang te bevorderen.Dus die stelling zou best kunnen kloppen.

Ja, maar wat voor relatie? In India en Japan is de sociale samenhang eerder verstikkend. En het aantal zelfmoorden huizenhoog.

Het is een stelling van niks. Het ziet volledig over het hoofd wat de betekenis en positie van zelfmoord is in verschillende culturen. Het blijkt dat godsdienst daar nauwelijks invloed op heeft. Heb een keer een boeiende conversatie met een Engelse hoogleraar psychiatrie van Indiase komaf gehad.

In Pakistan en India, zo vertelde hij mij, liggen de zelfmoordcijfers grofweg even hoog, hoewel de islam zelfmoord ten strengste afkeurt, en het hindoeïsme er neutraal tegenover staat. De culturen van de landen lijken echter sterk op elkaar.

In Europa zijn er enorme verschillen in zelfmoordcijfers, zonder dat er corresponderende verschillen in gelovigheid zijn. Nederland is ws. het meest 'ongelovige' land maar zit niet in de voorhoede van zelfmoordlanden.

mark61
14-08-11, 09:37
Tja, even de problematiek losmaken van het fenomeen godsdienst.

Conclusie: Zekerheid, sociale cohesie en een zekere mate van vrijheid van het individu om zijn eigen leven te bepalen zijn zelfmoordbeschermend. Het al dan niet gelovig zijn is minder belangrijk.

Leuk hè, die spelletjes van jou. Soort Superick. Ha ha ha :moe:

Jij wist dus van tevoren ook al dat godsdienst helemaal niks doet in dit verband.

Cohesie en vrijheid zijn strijdig.

Lees verder mijn reactie op Bofko.

Bofko
14-08-11, 10:35
Ja, maar wat voor relatie? In India en Japan is de sociale samenhang eerder verstikkend. En het aantal zelfmoorden huizenhoog.

Het is een stelling van niks. Het ziet volledig over het hoofd wat de betekenis en positie van zelfmoord is in verschillende culturen. Het blijkt dat godsdienst daar nauwelijks invloed op heeft. Heb een keer een boeiende conversatie met een Engelse hoogleraar psychiatrie van Indiase komaf gehad.

In Pakistan en India, zo vertelde hij mij, liggen de zelfmoordcijfers grofweg even hoog, hoewel de islam zelfmoord ten strengste afkeurt, en het hindoeïsme er neutraal tegenover staat. De culturen van de landen lijken echter sterk op elkaar.

In Europa zijn er enorme verschillen in zelfmoordcijfers, zonder dat er corresponderende verschillen in gelovigheid zijn. Nederland is ws. het meest 'ongelovige' land maar zit niet in de voorhoede van zelfmoordlanden.

Ja, ik had waarschijnlijk onbewust Durkheim in gedachte bedenk ik me nu. Een louter sociologische benadering en dat zou nu te eenzijdig zijn.

Die zei in 1897 al dit (uit Wiki-Durkheim) :

In 1897 publiceerde hij Le suicide, étude de sociologie. In dat boek wilde hij laten zien dat iets dat zo buitengewoon persoonlijk lijkt te zijn als het besluit een einde te maken aan het eigen leven, heel goed kan worden gezien als een sociaal feit (dus vanuit een sociologisch gezichtspunt). Durkheim beschouwt het verschijnsel zelfmoord als een eigenschap van een bepaalde collectiviteit, en wil cijfermateriaal dat hij hoofdzakelijk bij andere onderzoekers heeft gevonden, nu in strikt sociologische zin verklaren (zie ook methodologie).

Durkheim onderscheidt twee factoren die volgens hem het zelfmoordcijfer in belangrijke mate bepalen:

de mate van regulering; en
de mate van sociale cohesie.

Zelfmoorden die te wijten zijn aan het te sterk verankerd zijn van normen en waarden in het individu (te sterke regulering), noemt hij fatalistische zelfmoorden. Vaker voorkomend in de moderne samenleving acht hij echter de anomische zelfmoorden. Dit ten gevolge van het feit dat individuen in die samenlevingen de waarden en normen te weinig in hun persoonlijkheid verankeren (= anomie bij Durkheim is een totale staat van normloosheid, een begrip dat echter anders gedefinieerd wordt door Robert Merton).

Voorts onderscheidt Durkheim:

altruïstische zelfmoorden, te wijten aan een te sterke sociale cohesie (extreme trouw aan de gemeenschap) versus
egoïstische zelfmoorden, te wijten aan de afbrokkeling van de sociale cohesie.

Opnieuw meent hij dat laatstgenoemde type vaker voorkomt in de moderne samenlevingen.

Durkheim heeft met dit werk ook morele bedoelingen en schrijft het met in zijn achterhoofd de vraag wat er gedaan kan worden om het hoge zelfmoordcijfer te verminderen. Voor een deel beschouwt hij het als de schaduwzijde van een ontwikkeling die wij nu eenmaal wensen (modernisering), maar aan de andere kant kan het cijfer volgens hem ook naar beneden gehaald worden door egoïsme en anomie terug te dringen. Dat laatste kan dan weer door het ontwikkelen van nieuwe sociale vormen (hij stelt een soort beroepsorganisaties voor, "corporaties" genaamd).

mark61
14-08-11, 10:46
Durkheim heeft met dit werk ook morele bedoelingen en schrijft het met in zijn achterhoofd de vraag wat er gedaan kan worden om het hoge zelfmoordcijfer te verminderen. Voor een deel beschouwt hij het als de schaduwzijde van een ontwikkeling die wij nu eenmaal wensen (modernisering), maar aan de andere kant kan het cijfer volgens hem ook naar beneden gehaald worden door egoïsme en anomie terug te dringen. Dat laatste kan dan weer door het ontwikkelen van nieuwe sociale vormen (hij stelt een soort beroepsorganisaties voor, "corporaties" genaamd).
[/I]

Het is natuurlijk ook niet helemaal onzin, maar, zoals wel vaker, maar een deel van het verhaal. Een versimpeling. In die tijd begonnen ze ook pas net over de grenzen van Europa te kijken.

En onderzoek doen naar zelfmoord zonder moraal erbij te betrekken, dat lukt juist geen westerling. Wij vinden zelfmoord Slecht.

Bofko
14-08-11, 11:13
En onderzoek doen naar zelfmoord zonder moraal erbij te betrekken, dat lukt juist geen westerling. Wij vinden zelfmoord Slecht.

Zag gisteren bij omroep Maxx een soort rondom 10 met Cees Grimbergen over dit onderwerp.Ging over artsen die gewetensbezwaren hadden om te helpen .

Je zag een 86-jarige vrouw die overduidelijk en zeer nuchter was over haar wens. Geestelijk 120% en zeer gevat. Maar lichamelijk aftakelend , geen familie meer en generatiegenoten waren overleden.
Ze wou waardig gaan (maakte geen zielige indruk) maar haar hardop uitgesproken lijden reflecteerde zich niet in haar lichaamstaal. Dus geen enkele arts wou haar helpen.

super ick
14-08-11, 11:17
Als de straffen op zelfmoord omhoog gaan neemt het vanzelf af.

foxcave
14-08-11, 11:23
En onderzoek doen naar zelfmoord zonder moraal erbij te betrekken, dat lukt juist geen westerling. Wij vinden zelfmoord Slecht.


Ik vind zelfmoord helemaal niet slecht, en beter zeg je ook geen Westerlingen, maar noem je het gelovigen....

mark61
14-08-11, 11:24
Zag gisteren bij omroep Maxx een soort rondom 10 met Cees Grimbergen over dit onderwerp.Ging over artsen die gewetensbezwaren hadden om te helpen .

Je zag een 86-jarige vrouw die overduidelijk en zeer nuchter was over haar wens. Geestelijk 120% en zeer gevat. Maar lichamelijk aftakelend , geen familie meer en generatiegenoten waren overleden.
Ze wou waardig gaan (maakte geen zielige indruk) maar haar hardop uitgesproken lijden reflecteerde zich niet in haar lichaamstaal. Dus geen enkele arts wou haar helpen.

Dat mag momenteel niet. Er was een campagne gestart om dat te veranderen toch? Maar die petitie ligt geloof ik in de prullenbak van de TK. Ook wel apart:

Switzerland has recently taken steps to legalize assisted suicide for the chronically mentally ill. The high court in Lausanne, in a 2006 ruling, granted an anonymous individual with longstanding psychiatric difficulties the right to end his own life.

mark61
14-08-11, 11:25
Ik vind zelfmoord helemaal niet slecht, en beter zeg je ook geen Westerlingen, maar noem je het gelovigen....

Ik geloof dat de meerderheid dat nog steeds vindt, en met gelovigen heeft dat niks (meer) te maken. Suïcidaliteit geldt als een geestelijk malheur, stoornis, ziekte, en de ggz probeert aan preventie te doen.

mark61
14-08-11, 11:26
Als de straffen op zelfmoord omhoog gaan neemt het vanzelf af.

Je vindt jezelf grappig, maar nog niet zo lang geleden stond zelfmoord inderdaad in het wetboek van strafrecht in Europa.

Laws against suicide (and attempted suicide) prevailed in English common law until 1961. English law perceived suicide as an immoral, criminal offense against God and also against the King.[4] It first became illegal in the 13th century.[5] Until 1822, in fact, the possessions of somebody who committed suicide could even be forfeited to the Crown.[6]

Suicide ceased to be a legal offense with the passing of the Suicide Act 1961;

Scotland

There was no legislation on this topic in England and Wales until 1961 when the Suicide Act was passed. Suicide is not currently an offence under Scots Law. However, the offense of attempting suicide is a Breach of the peace.

Singapore

In Singapore, a person who attempts to commit suicide can be imprisoned for up to one year.

Pizzaman
14-08-11, 12:03
Ik geloof dat de meerderheid dat nog steeds vindt, en met gelovigen heeft dat niks (meer) te maken. Suïcidaliteit geldt als een geestelijk malheur, stoornis, ziekte, en de ggz probeert aan preventie te doen.

heb ook wel eens gehoord van 'verzwijging' in bepaalde christelijke kringen.
Men spreekt dan over een tragisch ongeval, of zo.

Ja zo komen we ook wel aan statistieken.

Marsipulami
14-08-11, 13:36
Jij wist dus van tevoren ook al dat godsdienst helemaal niks doet in dit verband.


He ho, niet zo snel. De conclusies van het onderzoek dat besproken wordt in de openingsthread zijn wat ze zijn. Met name, hoe meer gelovigen in een samenleving, hoe minder zelfdodingen (ook onder atheïsten).


Wat ik bedoelde te zeggen is dat sociale cohesie, zekerheid, stabiliteit, duidelijke normen en een relatieve vrijheid zelfmoord kunnen voorkomen én ook kenmerkend zijn voor een religieuze samenleving. Niettemin kunnen deze waarden ook buiten religeus verband nagestreefd worden.



Cohesie en vrijheid zijn strijdig.

Klopt te veel vrijheid en te veel cohesie zijn beiden zelfmoorbevorderend. Het komt er op aan om een gezond evenwicht te vinden. En blijkbaar hebben (sommige) godsdiensten dat evenwicht te bieden.

foxcave
14-08-11, 14:13
Het werkt ongeveer net zo als dat een echte moslim nooit een vrouw zal slaan, zo zal een echte gelovige nooit zelfmoord plegen.

Aldus kan iemand die zelfmoord pleegt geen echte gelovige zijn...


Grappig, ik zie mijn woorden in diverse verschijningen wederkeren.....

mark61
14-08-11, 15:18
heb ook wel eens gehoord van 'verzwijging' in bepaalde christelijke kringen.
Men spreekt dan over een tragisch ongeval, of zo.

Ja zo komen we ook wel aan statistieken.

Dat kan niet. In NL moet voor elk sterfgeval een overlijdensverklaring worden afgegeven door een arts. Die krijgt ernstig last als hij iets verzint.

Iznogoodh
14-08-11, 23:11
heb ook wel eens gehoord van 'verzwijging' in bepaalde christelijke kringen.
Men spreekt dan over een tragisch ongeval, of zo.

Ja zo komen we ook wel aan statistieken.Niet mee eens. Elk lijk wordt in dit land nog onderzocht op de doodsoorzaak. De huisarts wordt er mi.i. bij betrokken en die kan meer vertellen over wat er met de dode aan de hand was.

Iznogoodh
14-08-11, 23:27
Geef mij even de statistieken die aangeven dat er in verhouding meer atheïsten dan gelovigen zelfmoord plegen?Ik moet toegeven dat ik die statistieken niet kan vinden. 'Niet meer' moet ik eigenlijk zeggen. Ik zal nog eens verder zoeken want wat ik stelde zoog ik niet uit mijn duim. En dat terwijl ik atheist ben.

knuppeltje
15-08-11, 08:24
Ik moet toegeven dat ik die statistieken niet kan vinden. 'Niet meer' moet ik eigenlijk zeggen. Ik zal nog eens verder zoeken want wat ik stelde zoog ik niet uit mijn duim. En dat terwijl ik atheist ben.

Succes met het zoeken.

TonH
15-08-11, 22:51
Dat kan niet. In NL moet voor elk sterfgeval een overlijdensverklaring worden afgegeven door een arts. Die krijgt ernstig last als hij iets verzint.

Kijk daar zeg je zo wat... Griekenland heeft een heel laag zelfmoord percentage. Maar iedereen weet dat de orthodoxen niet begraven mogen worden door de kerk wanneer dit zo is. Dus worden er keurige overlijdensverklaringen uitgeschreven met een natuurlijke doodsoorzaak of een ongeval. Daarna binnen een dag onder de grond en bidden dat de botten binnen 5 jaar schoon zullen zijn...
Want wanneer dat niet zo is dan is god er ook achter dat het niet kosher was en dan zit de geliefde niet in de hemel en moet de familie enorme bergen geld aan de lokale priester betalen om toch maar voor elkaar te krijgen dat de overledene alsnog, als bij een wonder, in de hemel vertoeft...

Tja, corruptie gaat diep en hoog soms... :moe: