PDA

Bekijk Volledige Versie : Helft van voedselhulp Somalië wordt gestolen



Marsipulami
16-08-11, 13:11
Helft van voedselhulp Somalië wordt gestolen

dinsdag 16 augustus 2011, 03u00Auteur: (ap)

Uit een onderzoek van persagentschap AP blijkt dat het Wereldvoedselprogramma in Somalië met malafide zakenmannen werkt die een deel van de hulp verkopen. De Verenigde Naties hebben een onderzoek ingesteld.

Duizenden zakken voedselhulp worden te koop aangeboden op markten, niet ver van de kampen in Somalië waar de vluchtelingen honger lijden. Het persagentschap AP trof grote voorraden voedsel aan waarop stempels staan van het Wereldvoedselprogramma (WFP), de Amerikaanse ontwikkelingsorganisatie USAID en de Japanse regering.

Op niet minder dan acht plaatsen in de hoofdstad Mogadishu heeft AP gezien dat voedselhulp werd verkocht. Maïs, graan en een speciaal soort pindakaas om stervende kinderen er bovenop te helpen, konden in bulk of in kleine voorraden in de winkeltjes worden gekocht.

Nauwelijks controle

Volgens een functionaris in Mogadishu zou wel eens de helft van de voedselbevoorrading gestolen kunnen zijn door malafide zakenmannen. Tot voor kort werd er minder gestolen maar nu de voedselhulp toestroomt en er niet of nauwelijks wordt gecontroleerd, groeit het aantal zakenmannen dat flinke winsten wil opstrijken.

Zelfs als het voedsel tot in de kampen geraakt, is het volgens AP niet zeker dat de hongerslachtoffers ervan kunnen profiteren. In een groot vluchtelingenkamp dat door de overheid is opgezet, moesten de hongerigen hun eten weer afgeven nadat de journalisten hun foto's hadden gemaakt. Een inwoner vertelt dat hij twee keer twee zakken maïs kreeg en die telkens moest afgeven aan de leider van het kamp. ‘Je hebt geen keuze.'

Extreem gevaarlijk

Het is geen geheim dat voedselhulp in Somalië vaak in verkeerde handen terechtkomt. Het land behoort tot de gevaarlijkste ter wereld en de hulporganisaties moeten vaak betalen om met hun voedselpakketten langs informele checkpoints te passeren. Maar de grote schaal waarop nu voedselhulp gestolen wordt, doet vrezen dat maar een fractie van de hulp bij de slachtoffers terechtkomt.

Volgens de directeur van het WFP in Somalië, Stefano Poretti, wist een onafhankelijk onderzoeksbureau al dat voedsel op verkeerde plekken terechtkwam. ‘Maar het is extreem gevaarlijk om in Somalië de voedselhulp te monitoren', zegt hij. Sinds 2008 zijn al 14 werknemers van het WFP vermoord. Het WFP belooft een onderzoek naar de beschuldigingen te doen en de samenwerking met de fraudeurs op te zeggen. Maar de VN-organisatie zegt dat de omvang van de hongersnood het niet mogelijk maakt de voedselvoorziening op te schorten.

Marsipulami
16-08-11, 13:15
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1088475)

Eke
16-08-11, 16:09
Het doet me denken aan de "oorlogsbaronnen" die we hier in WOII kregen...

Er staat me bij dat Somalië om begeleiding heeft gevraagd voor voedseltransporten. Linke soep.

Marsipulami
16-08-11, 16:13
Het doet me denken aan de "oorlogsbaronnen" die we hier in WOII kregen...

Er staat me bij dat Somalië om begeleiding heeft gevraagd voor voedseltransporten. Linke soep.


Je kan je natuurlijk afvragen of het verkopen van voedselhulp ook geen efficiënte manier is om voedselhulp te bieden. Immers de voeding komt terecht bij degene die er behoefte aan heeft. Er wordt een groter aanbod gecreëerd zodat ook elders de voedselprijzen gaan dalen. Daarnaast hoeven mensen niet naar vluchtelingenkampen om voedsel te kunnen krijgen. Misschien is dat beter dan vanuit het vliegtuig zakken meel naar beneden gooien.

Eke
16-08-11, 16:54
Je kan je natuurlijk afvragen of het verkopen van voedselhulp ook geen efficiënte manier is om voedselhulp te bieden. Immers de voeding komt terecht bij degene die er behoefte aan heeft. Er wordt een groter aanbod gecreëerd zodat ook elders de voedselprijzen gaan dalen. Daarnaast hoeven mensen niet naar vluchtelingenkampen om voedsel te kunnen krijgen. Misschien is dat beter dan vanuit het vliegtuig zakken meel naar beneden gooien.

Het schijnt er een chaos te zijn van heb-ik-jou-daar.
Gezinnen zonder vader en zo.
Met helaas ook geen geld meer...en de overige familie uit het zicht.


Er worden zakken meel naar buiten gekieperd, Mars ??? Nou ja, uit een helikopter in een afgelegen gebied lijkt me wel zinnig...Beter dan door de bush-bush, met alle kans op plunderingen en moord. En sneller ter plekke.

Marsipulami
16-08-11, 17:01
Het schijnt er een chaos te zijn van heb-ik-jou-daar.
Gezinnen zonder vader en zo.
Met helaas ook geen geld meer...en de overige familie uit het zicht.


Er worden zakken meel naar buiten gekieperd, Mars ??? Nou ja, uit een helikopter in een afgelegen gebied lijkt me wel zinnig...Beter dan door de bush-bush, met alle kans op plunderingen en moord. En sneller ter plekke.


Efficiënte voedselbedeling lijkt me alleen maar mogelijk als men over een nauwkeurig inventaris en identiteit beschikt van behoeftigen. Die instrumenten heeft men niet ter beschikking. Hoe kan je nu weten of leden van éénzelfde gezin zich niet meerdere malen aanbiedt voor voedselhulp ? Of op verschillende plaatsen ? Hoe weet je of dat gezin behoeftig is ?

Eke
16-08-11, 17:11
Efficiënte voedselbedeling lijkt me alleen maar mogelijk als men over een nauwkeurig inventaris en identiteit beschikt van behoeftigen. Die instrumenten heeft men niet ter beschikking. Hoe kan je nu weten of leden van éénzelfde gezin zich niet meerdere malen aanbiedt voor voedselhulp ? Of op verschillende plaatsen ? Hoe weet je of dat gezin behoeftig is ?

Er is een vetrolletjes-meter. Maar die heeft een hulpverlener niet nodig. Het is te zien als je uitgehongerd bent.

Heb ik ook geen foto in de krant gezien van een elektronisch persoonsgebonden knipkaartje of zoiets, dat in een kamp gebruikt werd ?

Ron Haleber
16-08-11, 17:51
Je kan je natuurlijk afvragen of het verkopen van voedselhulp ook geen efficiënte manier is om voedselhulp te bieden. Immers de voeding komt terecht bij degene die er behoefte aan heeft. Er wordt een groter aanbod gecreëerd zodat ook elders de voedselprijzen gaan dalen. Daarnaast hoeven mensen niet naar vluchtelingenkampen om voedsel te kunnen krijgen. Misschien is dat beter dan vanuit het vliegtuig zakken meel naar beneden gooien.

Tip voor Mars:Zakken :Gebakken hosties met flesjes mis-wijn zou beter zijn!Van die zakken meel moet eerst brood gebakken worden - Met spullen... waar mee dan wel?Gepost via http://m.maroc.nl