PDA

Bekijk Volledige Versie : Merkel en Sarkozy: "Eén regering voor de hele Eurozone"



Marsipulami
16-08-11, 20:24
Videozone (http://www.deredactie.be/permalink/1.1088903)

Marsipulami
16-08-11, 21:00
Merkel en Sarkozy willen Van Rompuy aan roer van 'euroregering'

dinsdag 16 augustus 2011, 18u36 Bron: ap


Bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy hebben dinsdag voorstellen gepresenteerd voor een 'regering' voor de eurozone. Bedoeling is dat Herman Van Rompuy, voorzitter van de Europese Raad, deze regering leidt.

De Duitse bondskanselier Angela Merkel sprak dinsdag in Parijs met de Franse president Nicolas Sarkozy over de economische en financiële perikelen in Europa. Beide leiders willen dat elk van de zeventien landen van de eurozone het terugkeren naar een begrotingsevenwicht inschrijft in zijn grondwet.

Euroregering

Daarnaast willen Sarkozy en Merkel een 'werkelijk Europese economische regering', die wordt gevormd door de regeringsleiders en staatshoofden van alle lidstaten van de eurozone. Dit bestuurslichaam zou tweemaal per jaar bijeen moeten komen.

Aan het hoofd van deze regering moet de president van de Europese Unie staan. Op dit moment is dat Herman Van Rompuy. Zijn mandaat loopt tot midden 2012.

Het idee van een 'euroregering' werd al in 2008 gelanceerd door Sarkozy, die zich aanvankelijk nog zelf in de voorzittersstoel zag zitten. Het stuitte toen evenwel op het verzet van Merkel, die vreesde dat zo'n aparte Raad voor de eurolanden de EU zou verdelen. Ze heeft haar standpunt intussen bijgesteld. Al begin deze maand werd duidelijk dat een grotere rol geëist werd voor Van Rompuy. Hij zat inmiddels al enkele eurotoppen voor.

Taks op transacties

Sarkozy en Merkel willen ook dat er vanaf september een taks wordt ingevoerd op financiële transacties, een voorstel dat in 2010 werd afgeschoten. Een dergelijke maatregel levert niet alleen geld op, hij ontmoedigt bovendien financiële speculatie.

Op een eurotop in september zullen de Franse en Duitse ministers van Financiën een gemeenschappelijk voorstel over de taks op tafel leggen.

Daarenboven melden Merkel en Sarkozy dat ze de vennootschapsbelasting in Frankrijk en Duitsland op elkaar zullen afstemmen. Tegen 2013 zouden de regels en tarieven in beide landen dezelfde zijn. Zo willen ze het voorbeeld geven aan de overige Europese landen.

Geen euro-obligaties

Over een uitbreiding van de reddingsfondsen deden de twee geen voorstellen. Ook het idee van de euro-obligaties is nog niet rijp. Maandag had de Duitse minister van Economie, Philipp Rösler, al aangegeven dat Duitsland tegen een uitgifte van de euro is. De bijbehorende gelijkstelling van de rentestanden voor alle eurolanden zouden de aansporingen voor een solide politiek 'ondermijnen'.

Sarkozy benadrukte dat zowel Frankrijk als Duitsland er alles aan zal doen om de euro te verdedigen.

loa

TonH
16-08-11, 21:12
Een euro regering EN euro obligaties. DAT was de enige logische oplossing geweest. Maar nee hoor, de dame en heer moeten het weer halfslachtig doen.

Voorspelling? Veel boze mensen, ontevreden markten en over 3 weken weer de volgende crisis. :moe:

tanger'73
16-08-11, 21:37
Eurozone, sterfhuisconstructie. Hoogste tijd om bepaalde ledematen af te stoten.

TonH
16-08-11, 21:55
Eurozone, sterfhuisconstructie. Hoogste tijd om bepaalde ledematen af te stoten.

Benoem die "ledematen" eens?

tanger'73
16-08-11, 22:01
Benoem die "ledematen" eens?

Griekenland en Portugal is een begin.

Marsipulami
16-08-11, 22:05
Griekenland en Portugal is een begin.


Groot Brittanië moet er uit. Die hebben de EU altijd tegengewerkt.

Nederland moet er uit omdat die bij referendum het Europese project hebben verworpen.

Griekenland mag blijven, omdat ze daar zogezegd de democratie hebben uitgevonden en Portugal mag blijven omdat de Portugezen katholiek zijn.

TonH
16-08-11, 22:06
Griekenland en Portugal is een begin.

Dan bevind je je in het 'goede' gezelschap van Soros. Maar Stiglitz, Nobelprijswinnaar in 2001, vindt dat juist Duitsland er uit moet. ekathimerini.com | Eurobonds key to saving single currency, says Stiglitz (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_16/08/2011_402418)

TonH
16-08-11, 22:07
Groot Brittanië moet er uit. Die hebben de EU altijd tegengewerkt.

Nederland moet er uit omdat die bij referendum het Europese project hebben verworpen.

Griekenland mag blijven, omdat ze daar zogezegd de democratie hebben uitgevonden en Portugal mag blijven omdat de Portugezen katholiek zijn.

:hihi:

tanger'73
16-08-11, 22:07
Groot Brittanië moet er uit. Die hebben de EU altijd tegengewerkt.

Griekenland mag blijven, omdat ze daar zogezegd de democratie hebben uitgevonden en Portugal mag blijven omdat de Portugezen katholiek zijn.

Het gaat hier in notabene je eigen topic over de 'eurozone' Voor zover ik weet, lacht Groot Britannië royaal in haar vuistje.

TonH
16-08-11, 22:12
Het gaat hier in notabene je eigen topic over de 'eurozone' Voor zover ik weet, lacht Groot Britannië royaal in haar vuistje.

GB vraagt nota bene om een sterke Europese regering en financiële discipline omdat zij met hun Micky Mouse economie helemaal de vernieling in gaan zodra de euro ten onder zou gaan.

Alles hangt met alles samen.

tanger'73
16-08-11, 22:12
Dan bevind je je in het 'goede' gezelschap van Soros. Maar Stiglitz, Nobelprijswinnaar in 2001, vindt dat juist Duitsland er uit moet. ekathimerini.com | Eurobonds key to saving single currency, says Stiglitz (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_wsite2_1_16/08/2011_402418)

Duitsland eruit = einde Eurozone. Dat kan een oplossing zijn.

tanger'73
16-08-11, 22:17
GB vraagt nota bene om een sterke Europese regering en financiële discipline omdat zij met hun Micky Mouse economie helemaal de vernieling in gaan zodra de euro ten onder zou gaan.

Alles hangt met alles samen.

Uiteraard betreft eveneens de Europese markt afzetgebied voor Groot Brittanië, maar dat is anders dan overrompeld zijn met Eurostress.

TonH
16-08-11, 22:24
Duitsland eruit = einde Eurozone. Dat kan een oplossing zijn.

Ok, mij leek ook dat die man een borrel op had bij de Newsnight uitzending. Maar er is een goed argument op te zetten dat niet Portugal, Ierland, Spanje of Italië het grootste probleemland van Europa zijn, maar Duitsland. (En ja, noem expres Griekenland hier niet bij, want dat is een geval apart.)


Uiteraard betreft eveneens de Europese markt afzetgebied voor Groot Brittanië, maar dat is anders dan overrompeld zijn met Eurostress.

Nee zij hebben hun eigen stress. En enorme economische en sociale problemen.

Bofko
16-08-11, 22:27
Ok, mij leek ook dat die man een borrel op had bij de Newsnight uitzending. Maar er is een goed argument op te zetten dat niet Portugal, Ierland, Spanje of Italië het grootste probleemland van Europa zijn, maar Duitsland. (En ja, noem expres Griekenland hier niet bij, want dat is een geval apart.)

Hoe ziet die Duitsland-probleemland-redenering eruit ?

tanger'73
16-08-11, 22:29
Ok, mij leek ook dat die man een borrel op had bij de Newsnight uitzending. Maar er is een goed argument op te zetten dat niet Portugal, Ierland, Spanje of Italië het grootste probleemland van Europa zijn, maar Duitsland. (En ja, noem expres Griekenland hier niet bij, want dat is een geval apart.)

Genoemde landen als Portugal, ierland, spanje of italië zijn in het geheel geen probleem. Landen die hun kansen grijpen en zoveel mogelijk meeliften op ideaalbeelden van stichters, kan je allerminst kwalijk nemen.

Marsipulami
16-08-11, 22:30
Uiteraard betreft eveneens de Europese markt afzetgebied voor Groot Brittanië, maar dat is anders dan overrompeld zijn met Eurostress.

Ga wandelen met je GB. De enige keer dat ik in Londen was in mijn leven en een broodje zat te eten werd de naastgelegen vuilnisbak tot drie keer toe op een kwartier tijd geconsulteerd door daklozen om te kijken of er iets bruikbaars of eetbaars in zat. Met zo'n asociaal land als GB wil ik niks te maken hebben.

tanger'73
16-08-11, 22:32
Ga wandelen met je GB. De enige keer dat ik in Londen was in mijn leven en een broodje zat te eten werd de naastgelegen vuilnisbak tot drie keer toe op een kwartier tijd geconsulteerd door daklozen om te kijken of er iets bruikbaars of eetbaars in zat. Met zo'n asociaal land als GB wil ik niks te maken hebben.

Dus jouw conclusie van een land zo groot als schotland, Engeland en Noord ierland tesamen, benadruk jij op basis van een vuilnisbak etende zwerver.

Marsipulami
16-08-11, 22:35
Dus jouw conclusie van een land zo groot als schotland, Engeland en Noord ierland tesamen, benadruk jij op basis van een vuilnisbak etende zwerver.

3 vuilnisbak etende zwervers op 15 minuten tijd.

tanger'73
16-08-11, 22:36
Nee zij hebben hun eigen stress. En enorme economische en sociale problemen.

Ja welcome to the human race, maar Eurostress kennen ze niet.

TonH
16-08-11, 22:37
Hoe ziet die Duitsland-probleemland-redenering eruit ?

In het kort komt het er op neer dat Duitsland een enorm restrictief financieel beleid voert om haar export activiteiten zo concurerend mogelijk te maken. Dat is prima ten opzichte van de wereld buiten de euro. Duitsland moet concurend zijn om tegen US, China, Japan, etc. op te kunnen boxen. Maar Duitsland exporteerd nauwelijks buiten de EU. Vooral binnen de euro-zone. En daarbij maakt zij de economiën van de importlanden kapot. Wat Duitsland zou moeten doen is haar enorme welvaart gebruiken om haar bevolking meer te laten consumeren. Vakanties, olijfolie en Italiaanse ontwerpen... om een paar te noemen. Maar nee, Duitsland blijft de eigen consumtie afknijpen.
Daarnaast blijven wel de beperkingen ten opzichte van arbeidsmigratie in stand en profiteert Duitsland buitensporig van de financiele imballans die in de eurozone zit ingebakken. Een land als Spanje kan niet anti-cyclisch inversteren, omdat dan haar staatsleningen onderuit gaan t.o.v. de Deutsche Bund. Door de Eurobonds te blijven blokkeren en dat middel ook niet te gebruiken om echt harde fiscale afspraken binnen het eurogebied te maken en af te dwingen is Duitsland het probleem dat een oplossing van deze ellende in de weg staat.

Zoiets...

tanger'73
16-08-11, 22:39
3 vuilnisbak etende zwervers op 15 minuten tijd.

Ja en in Edinburgh hebben ze beduidend minder zwervers als in Brussel. Laat staan die ruim 7000 asielzoekers die door de Belgische overheid een winter geleden pardoes op straat werden gezet.

TonH
16-08-11, 22:39
Genoemde landen als Portugal, ierland, spanje of italië zijn in het geheel geen probleem. Landen die hun kansen grijpen en zoveel mogelijk meeliften op ideaalbeelden van stichters, kan je allerminst kwalijk nemen.


Ja welcome to the human race, maar Eurostress kennen ze niet.

:verward: You lost me here completely

tanger'73
16-08-11, 22:44
:verward: You lost me here completely

Economische en sociale problemen zijn van alle tijden, maar Eurozone is niet van toepassing op Groot Brittanië. In onderhandelingen rondom financiële steun aan Eurozone landen zoals Griekenland, wordt dan ook veelvuldig haar positie buiten de Eurozone benijd.

TonH
16-08-11, 22:47
Economische en sociale problemen zijn van alle tijden, maar Eurozone is niet van toepassing op Groot Brittanië. In onderhandelingen rondom financiële steun aan Eurozone landen zoals Griekenland, wordt dan ook veelvuldig haar positie buiten de Eurozone benijd.

Dat is dan op helemaal niets gebaseerd. In de eerste 110 miljard krediet aan Griekenland deed GB volledig mee. In de twee 150 miljard doen ze mee via het IMF, waar ze een van de grotere bijdragen zullen leveren.
De Britse positie is altijd een onbegrijpelijke geweest omdat ze wel voor de kosten opdraaien maar altijd weigeren om mee te beslissen.

Marsipulami
16-08-11, 22:47
Ja en in Edinburgh hebben ze beduidend minder zwervers als in Brussel. Laat staan die ruim 7000 asielzoekers die door de Belgische overheid een winter geleden pardoes op straat werden gezet.

Er zijn nooit 7000 asielzoekers door de Belgische overheid op straat gezet. Het klopt wel dat alles bij elkaar geteld over de hele winterperiode aan mogelijks 3000 binnenkomende asielzoekers moest medegedeeld worden dat er voor hen geen onmiddelijke opvang was. Het grootste deel daarvan kon opvang vinden bij vrienden of elders, zijn teruggekeerd of doorgereisd. Het aantal binnenkomende asielzoekers dat effectief een aantal nachten heeft moeten doorbrengen in de Brusselse stations schat ik op hooguit enkele honderden.

tanger'73
16-08-11, 22:52
Dat is dan op helemaal niets gebaseerd. In de eerste 110 miljard krediet aan Griekenland deed GB volledig mee. In de twee 150 miljard doen ze mee via het IMF, waar ze een van de grotere bijdragen zullen leveren.
De Britse positie is altijd een onbegrijpelijke geweest omdat ze wel voor de kosten opdraaien maar altijd weigeren om mee te beslissen.

Groot Brittanië heeft natuurlijk zo haar eigen belangen om mee te doen. Die hebben zonder enkele twijfel hun wensenlijstje zien uitkomen. Die positie van Groot Brittanië is voor mij zo helder als kristal.

tanger'73
16-08-11, 22:55
Er zijn nooit 7000 asielzoekers door de Belgische overheid op straat gezet. Het klopt wel dat alles bij elkaar geteld over de hele winterperiode aan mogelijks 3000 binnenkomende asielzoekers moest medegedeeld worden dat er voor hen geen onmiddelijke opvang was. Het grootste deel daarvan kon opvang vinden bij vrienden of elders, zijn teruggekeerd of doorgereisd. Het aantal binnenkomende asielzoekers dat effectief een aantal nachten heeft moeten doorbrengen in de Brusselse stations schat ik op hooguit enkele honderden.

Je kwam zelf destijds met een topic over minimaal 7000 asielzoekers aan hun eigen lot overgelaten in de Europese hoofdstad. Die Belgen gingen zelfs zover om in de buitenlucht koning winter met warmte blowers te bedwingen.

TonH
16-08-11, 22:59
Groot Brittanië heeft natuurlijk zo haar eigen belangen om mee te doen. Die hebben zonder enkele twijfel hun wensenlijstje zien uitkomen. Die positie van Groot Brittanië is voor mij zo helder als kristal.

Wat was dat wensenlijstje dan dat uit kwam? Dat ze hun banken bijna ten gronde zagen gaan, Ierland in de shit hebben ziten en wat dan nog meer???

tanger'73
16-08-11, 23:03
Wat was dat wensenlijstje dan dat uit kwam? Dat ze hun banken bijna ten gronde zagen gaan, Ierland in de shit hebben ziten en wat dan nog meer???

Bovenaan staat, dat vrijwel niemand zonder enkele tegenprestatie financiële middelen ter beschiking stelt. Met dat wetende kan iedereen voor zichzelf opmaken wat die wensen betreffen.

TonH
16-08-11, 23:11
Bovenaan staat, dat vrijwel niemand zonder enkele tegenprestatie financiële middelen ter beschiking stelt. Met dat wetende kan iedereen voor zichzelf opmaken wat die wensen betreffen.

Ìk heb echt geen idee wat dat wensenlijstje zou inhouden. Hopelijk lees ik het morgen want ik moet nu naar bed want het is na enen... goede nacht en vroeg weer op? :slapen:

tanger'73
16-08-11, 23:13
Ìk heb echt geen idee wat dat wensenlijstje zou inhouden. Hopelijk lees ik het morgen want ik moet nu naar bed want het is na enen... goede nacht en vroeg weer op? :slapen:



Nou zo moeilijk zijn die legio aan wensen niet hoor. Ik geef je voor het slapen gaan een kleine hint mee, droom aan het verder verstevigen van handelspositie op het Europese vasteland.

super ick
17-08-11, 09:06
Landen toelaten op basis van beloften die ze nog nooit waar gemaakt hebben.
En kunnen Griekenland, Spanje, Portugal, Italie zich wel aan de regels van de E.U. houden?
Dat gaat betekenen dat ze de bevolking behoorlijk moeten gaan afknijpen. En wie dat voor zijn rekening neemt kan bij de eerstvolgende verkiezingen de borst nat maken.

Zuid-Spanje, Zuid-Italie, Portugal en Griekenland. Los graven en tegen Noord-Afrika aan zetten.

Marsipulami
17-08-11, 16:40
Europa staat achter Frans-Duitse voorstellen

17/08/11, 13u52

De Europese Commissie schaart zich achter de Frans-Duitse voorstellen voor de versterking van het bestuur van de eurozone. De Commissie steunt de reguliere toppen van de leiders van de eurolanden en vindt net als Parijs en Berlijn dat Europese obligaties "niet de oplossing voor de huidige crisis" zijn.

Vele waarnemers reageerden teleurgesteld op de weigering van de Duitse bondskanselier Angela Merkel en de Franse president Nicolas Sarkozy om een opening te maken voor de uitgifte van gemeenschappelijke Europese obligaties.

Euro-obligaties

De Commissie zit echter op de lijn van Frankrijk en Duitsland. "Dit is niet de oplossing voor de huidige crisis", beaamde een woordvoerder. Hij wees er ook op dat er momenteel geen politieke consensus in Europa bestaat over de uitgifte van euro-obligaties.

Volgens de zegsman blijft de Commissie het idee van euro-obligaties op langere termijn wel "interessant" en "veelbelovend" vinden. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie publiceert in het najaar een rapport over de technische haalbaarheid van het idee.

Van Rompuy

De Commissie schaart zich ook achter de invoering van regelmatige bijeenkomsten van de euroleiders. "De toppen van de euroleiders zijn reeds realiteit en worden al geleid door Herman Van Rompuy. Een consolidering zal deze bijeenkomsten meer gewicht geven".

Liberaal fractieleider Guy Verhofstadt opperde vandaag dat de Commissie als hoeder van het algemeen belang het roer van de eurozone in handen moet nemen. De zegsman van de Commissie wees erop dat het verdrag van Lissabon de bevoegdheden van de Commissie heeft versterkt en dat de Commissie de voorbije maanden steeds een zeer actieve rol heeft gespeeld in de besluitvorming rond de euro. (belga/adb)

TonH
17-08-11, 21:39
En kunnen Griekenland, Spanje, Portugal, Italie zich wel aan de regels van de E.U. houden?

En iedereen vergeet maar steeds dat de eerste twee landen die de stabiliteitsvrdragen in 2003/4 bij het vuilnis zetten, omdat ze er toen zelf niet aan konden voldoen, Duitsland en Frankrijk waren.
Vraag is dus eigenlijk: zullen zij zich nu wél eens aan de regels van de EU houden?

Verder heeft de Griekse kleptocraten regering al die tijd z'n gang kunnen gaan omdat datzelfde Duitsland en Frankrijk er zulke grote belangen bij hadden. Duikboten, straaljagers, overbodige electronische beveiliging van Siemens, Bayer en ga zo maar door. Bij een groot deel van de onnoemelijk vele schandalen hier zijn bedrijven uit Fankrijk en Duitsland betrokken.

En ook nu weer maakt Griekenland geen enkele van zijn beloften waar en weer wordt er 110 miljard ingepompt om de kleptocratie weer een jaartje in stand te houden. Wie het nog snapt mag het zeggen. :corcky:

Marsipulami
18-08-11, 00:26
En iedereen vergeet maar steeds dat de eerste twee landen die de stabiliteitsvrdragen in 2003/4 bij het vuilnis zetten, omdat ze er toen zelf niet aan konden voldoen, Duitsland en Frankrijk waren.
Vraag is dus eigenlijk: zullen zij zich nu wél eens aan de regels van de EU houden?

Verder heeft de Griekse kleptocraten regering al die tijd z'n gang kunnen gaan omdat datzelfde Duitsland en Frankrijk er zulke grote belangen bij hadden. Duikboten, straaljagers, overbodige electronische beveiliging van Siemens, Bayer en ga zo maar door. Bij een groot deel van de onnoemelijk vele schandalen hier zijn bedrijven uit Fankrijk en Duitsland betrokken.

En ook nu weer maakt Griekenland geen enkele van zijn beloften waar en weer wordt er 110 miljard ingepompt om de kleptocratie weer een jaartje in stand te houden. Wie het nog snapt mag het zeggen. :corcky:

Een minimum aan gezond Grieks nationalisme lijkt me toch wenselijk. (Ik dacht dat de Belgen het minst nationalistische volk ter wereld waren.)

Ik neem akte van je bakken (zelf-) kritiek op Griekenland.

Nu wil ik eens 5 punten (niet minder) van jou vernemen waar Griekenland een meerwaarde kan betekenen voor de EU (doe je best!).

foxcave
18-08-11, 06:45
Ik heb veel moeite om hierover een duidelijke mening te vormen, ik wil aan de ene zijde heel graag een gemeenschappelijke leiding over Europa, zelfs over de Wereld.

Maar aan de andere kant haat ik werkelijk de structuur die er nu al inzit, het lobbyen van de bedrijven, de ondoorzichtige wet vorming, de idiote bureaucratie, het feit dat de mensen daar over de rug van de werkenden zelf maar de hoogte van hun salaris beslissen, de geld verspilling, het ondemocratische gedrag etc etc etc.

Als ik eerlijk moet zijn, dan maar geen groot Europa....

foxcave
18-08-11, 06:50
Een minimum aan gezond Grieks nationalisme lijkt me toch wenselijk. (Ik dacht dat de Belgen het minst nationalistische volk ter wereld waren.)

Ik neem akte van je bakken (zelf-) kritiek op Griekenland.

Nu wil ik eens 5 punten (niet minder) van jou vernemen waar Griekenland een meerwaarde kan betekenen voor de EU (doe je best!).

Ik zal je 1 punt noemen wat doorslaggevend is.
We moeten met zijn allen deze wereld bestieren, het uitmoorden van een volk is gewoon niet haalbaar, dus we moeten de Grieken helpen, zo simpel is het, ze zijn een deel van ons.

Dit geld overigens ook voor alle andere landen van de EU, en dat is ook de reden waarom we voorlopig geen extra landen kunnen toelaten, we hebben het geld zelf nodig.

Dat neemt niet weg dat ik ben voor harde maatregelen, tot nu toe is er erg weinig gedaan om de uitvreters in Griekenland echt aan te pakken, die die nagenoeg geen belasting betalen...

Maar goed, daar zijn we zelf als Nederland ook goed in, waarom denk je dat zoveel bedrijven hier hun hoofdvestiging hebben. Puur om de belasting te ontduiken in andere landen.

super ick
18-08-11, 09:04
En iedereen vergeet maar steeds dat de eerste twee landen die de stabiliteitsvrdragen in 2003/4 bij het vuilnis zetten, omdat ze er toen zelf niet aan konden voldoen, Duitsland en Frankrijk waren.
Vraag is dus eigenlijk: zullen zij zich nu wél eens aan de regels van de EU houden?

Verder heeft de Griekse kleptocraten regering al die tijd z'n gang kunnen gaan omdat datzelfde Duitsland en Frankrijk er zulke grote belangen bij hadden. Duikboten, straaljagers, overbodige electronische beveiliging van Siemens, Bayer en ga zo maar door. Bij een groot deel van de onnoemelijk vele schandalen hier zijn bedrijven uit Fankrijk en Duitsland betrokken.

En ook nu weer maakt Griekenland geen enkele van zijn beloften waar en weer wordt er 110 miljard ingepompt om de kleptocratie weer een jaartje in stand te houden. Wie het nog snapt mag het zeggen. :corcky:

Uiteraard........dat is ook wat mij het meest dwars zit aan de EU. Merkel und Sarkozy kruipen bij elkaar en nemen besluiten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Europees Parlement, voorzitter, democratisch Europa?
De E.U. is een soort Frans/Duitse dictatuur.
Halen ze zelf het begrotingstekort niet? Bevriezen ze het even. FRankrijk? Strijkt miljarden op aan landbouwsubsidies terwijl de nieuwe, veel armere lidstaten daar meer recht op hebben. Ik kan nog even door gaan!

In Zuid-Europa kreeg je altijd veel rente. Overheden hebben daar namelijk altijd geld nodig. Grootkapitaal zoals Banken, pensioenfondsen, etc. zijn daar gretig op gesprongen en hebben de zeepbel mede opgeblazen tot enorme proporties.
Uiteraard is de Griekse regering ook schuldig, die stond er bij en keek er naar en heeft bovendien de EU nog belazerd ook.
Griekse burgers neem ik niets kwalijk, ik heb er respect voor dat ze druk opvoeren om zoveel mogelijk mee te profiteren van de welvaart en zelf liever thuis gaan zitten op hun 55-ste dan het geld laten verdwijnen in de zakken van een handjevol miljardairs. Alleen zit daar natuurlijk wel een grens aan.

Langzaam maar zeker worden de schulden van Griekenland hergestructureerd van schulden aan banken naar schulden aan landen. M.a.w. de burgers moeten wederom de verliezen die de banken, door eigen schuld, dreigen te leiden betalen.
Nog een punt van ergernis.
Met bovenstaande werkwijze hebben banken jarenlang miljardenwinsten gemaakt die grotendeels zijn verdwenen in de zakken van een klein, zeer select groepje superrijken die nu natuurlijk overal hun handen vanaf trekken.
Waar o waar komt toch die onterrechte vrees vandaan dat de economie op zijn gat gaat als de financiele mannetjes eens strenge regeltjes opgelegd krijgen? Daar is het namelijk mis gegaan.

TonH
18-08-11, 19:57
Nu wil ik eens 5 punten (niet minder) van jou vernemen waar Griekenland een meerwaarde kan betekenen voor de EU (doe je best!).

Die 5 punten zijn er niet. Tenminste, ik kan ze niet verzinnen. Dat geldt overigens voor bijna alle landen. Wat zijn de 5 punten waar België een meerwaarde betekent voor de EU? Of Nederland?

Ik denk dat je moet kijken naar hoe Grieken het doen wanneer ze in het buitenland zijn. Dan presteren ze bovengemiddeld. Dus daar zou een meerwaarde in zitten. Verder hebben we hier ook nog wel een paar producten waar de rest van Europa wat aan zou hebben. Zo weet bijvoorbeeld bijna niemand dat het grootste deel van de Italiaanse export aan olijfolie bestaat uit 2e kwaliteit vermengt met topkwaliteit Griekse om toch aan goede kwaliteit te komen. De oogst hier wordt daarvoor gebruikt. Dus Italië zou het merken wanneer we buiten de EU zaten.
Ook hebben we hier een van de grootste producenten in Europa van koelvitrines. En verder de grootste bottelarij van CocaCola buiten de VS.

Gewoon een paar punten. Maar is dat een meerwaarde? Cultureel dan? Ik denk dat de waarden van 30 jaar geleden hier wel degelijk een heilzame werking op andere landen zou kunnen hebben. Maar veel mensen hier zijn dat nu zelf kwijt. Slow-cooking, familiebanden, band met grond. Het is er allemaal nog wel in zekere mate. En vaak meer dan in de rest van Europa. Maar een meerwaarde?

Je ziet, ik probeer een eerlijk antwoord te geven, maar heb hem niet echt. De werkelijkheid is zoals altijd zeer weerbarstig.

TonH
18-08-11, 20:07
Uiteraard........dat is ook wat mij het meest dwars zit aan de EU. Merkel und Sarkozy kruipen bij elkaar en nemen besluiten alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Europees Parlement, voorzitter, democratisch Europa?
De E.U. is een soort Frans/Duitse dictatuur.
Halen ze zelf het begrotingstekort niet? Bevriezen ze het even. FRankrijk? Strijkt miljarden op aan landbouwsubsidies terwijl de nieuwe, veel armere lidstaten daar meer recht op hebben. Ik kan nog even door gaan!

In Zuid-Europa kreeg je altijd veel rente. Overheden hebben daar namelijk altijd geld nodig. Grootkapitaal zoals Banken, pensioenfondsen, etc. zijn daar gretig op gesprongen en hebben de zeepbel mede opgeblazen tot enorme proporties.
Uiteraard is de Griekse regering ook schuldig, die stond er bij en keek er naar en heeft bovendien de EU nog belazerd ook.
Griekse burgers neem ik niets kwalijk, ik heb er respect voor dat ze druk opvoeren om zoveel mogelijk mee te profiteren van de welvaart en zelf liever thuis gaan zitten op hun 55-ste dan het geld laten verdwijnen in de zakken van een handjevol miljardairs. Alleen zit daar natuurlijk wel een grens aan.

Langzaam maar zeker worden de schulden van Griekenland hergestructureerd van schulden aan banken naar schulden aan landen. M.a.w. de burgers moeten wederom de verliezen die de banken, door eigen schuld, dreigen te leiden betalen.
Nog een punt van ergernis.
Met bovenstaande werkwijze hebben banken jarenlang miljardenwinsten gemaakt die grotendeels zijn verdwenen in de zakken van een klein, zeer select groepje superrijken die nu natuurlijk overal hun handen vanaf trekken.
Waar o waar komt toch die onterrechte vrees vandaan dat de economie op zijn gat gaat als de financiele mannetjes eens strenge regeltjes opgelegd krijgen? Daar is het namelijk mis gegaan.

Gek, ik neem het m'n landgenoten wel kwalijk. Want de vice premier Pangalos zei terecht: "We hebben er allemaal van mee gegeten."

Nee die andere punten rond de grote landen en banken zijn veel meer op hun plaats. Toch zit ook daar een keerzijde aan. Veel besluiten moeten met meerderheid of soms unaniem genomen worden. En telkens gebeurd dat ook. Dat maakt bijvoorbeeld Nederland 100% mede verantwoordelijk voor wat Merkel en Sarkozy momenteel uitvreten. Of hun voorgangers in het verleden.

Er zijn altijd wel weer 'vested interests' in Nederland waarvoor het goed van de gemeenschap moet wijken. Of neem die PVV. Die laat nu dit kabinet zitten. Of neem PvdA, GL en D66 die steunen die motie van afkeuring niet. Allemaal acties waardoor jouw pensioen door de pomp gaat ten koste van... Nee, dat komt echt niet ten goede aan de Grieken maar gaat gewoon naar de Nederlandse banken en de grote bedrijven.

Dit is het spel dat de nomenklatura hier heel goed door heeft. Daarom kunnen ze de status quo handhaven. En jullie elite vindt dat best, want dat is ook in hun eigen belang. Nee, niet die van jouw (aannemend dat je niet tot die kliek behoort)...

tanger'73
20-08-11, 01:05
Europese identiteit kenmerkt zich louter uit angelsaksische economie, franse revolutionaire politiek en duitse metafische poetrische filosofie, als basis van een spiritueel moreel standaard van Europa.

Slinger
20-08-11, 14:55
Europese identiteit kenmerkt zich louter uit angelsaksische economie, franse revolutionaire politiek en duitse metafische poetrische filosofie, als basis van een spiritueel moreel standaard van Europa.

Wat voor middelen gebruik je?

tanger'73
20-08-11, 18:39
Wat voor middelen gebruik je?

Ga eens lekker bij je hartsvriendin of blackbox kwijlen, zelf heb ik geen tijd voor je.

Slinger
20-08-11, 18:43
Ga eens lekker bij je hartsvriendin of blackbox kwijlen, zelf heb ik geen tijd voor je.

Nou, blijkbaar dus wel. Je bent nu vast wel weer nuchter.

tanger'73
20-08-11, 18:46
Je bent nu vast wel weer nuchter.



ach gut, oh gut.