PDA

Bekijk Volledige Versie : Britse rellen gevolg van seculiere leegte



Eric de Blois
17-08-11, 14:44
Britse rellen gevolg van seculiere leegte

Robin de Wever − 17/08/11

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/2852204/2011/08/17/Britse-rellen-gevolg-van-seculiere-leegte.dhtml)

http://static1.trouw.nl/static/photo/2011/16/6/4/20110817113318/media_xl_915949.jpg
Verwoeste gebouwen na de rellen in Tottenham. © getty

Britse jongeren zijn gedesillusioneerd en boos. Ze uiten dat als typisch Britse hooligans. Dat kan duiden op een spirituele leegte, meent theologe Elizabeth Drescher.

Opiniemakers duikelen al dagen over elkaar heen. De slechte staat van de Britse economie zou een indirecte oproep tot rellen zijn. Premier Cameron zag onder meer "egoïsme, kinderen zonder vaders en rechten zonder verantwoordelijkheden". Hij noemde de samenleving "gebroken".

Blanken zijn zwart

Filosoof Theodore Dalrymple (http://www.nydailynews.com/opinions/2011/08/10/2011-08-10_behind_englands_riots_a_violent_and_entitled_ge neration_of_british_young_people.html?page=0), zelf een Engelsman, noemde de relcultuur "the British way of life". Historicus David Starkey gaf de "destructieve, nihilistische gangstercultuur" de schuld. Zijn diagnose dat "blanken zwart zijn geworden" oogstte vooral afgrijzen. Kijk eens op het blog van de hiphopgroep Massive Attack (http://massiveattack.com/blog/2011/08/10/media-reaction-to-the-riots/), raadt de Amerikaanse theologe Elizabeth Drescher aan. Volgens de bekende formatie is het volk vooral boos op de "graaiende elite". In de woorden van de bandleden: "De banken hebben de staatskas geplunderd en talloze kleine bedrijven vernietigd. Zo dwongen ze de hele economie op de knieën, als georganiseerde misdadigers. (...) De rellende kids verwoorden hun kritiek niet op dezelfde manier als politici, maar hun boodschap is absoluut politiek."

Een spirituele oorlog

Op Facebook reageert een fan instemmend. "Onze Grote Oorlog is een spirituele", analyseert hij. "We zijn opgegroeid met de televisie, die ons vertelde dat we ooit allemaal miljonairs, filmgoden en rocksterren zouden zijn. Dat klopte niet. Langzaam komen we daar nu achter. En we zijn very, very pissed off." Kortom: het volk wil ook delen in de welvaart. Lagere klassen worden al eeuwenlang boos op de rijke elite, schrijft Drescher in het online magazine Religion Dispatches (http://www.religiondispatches.org/archive/politics/4990/london_calling%3A_%E2%80%9Cour_great_war_is_a_spir itual_war%E2%80%9D). Ook in veertiende-eeuws Engeland kwamen ze al in opstand en eisten een deel van de welvaart. Toch hief de onvrede doorgaans zichzelf op. Religie leerde dat de werkelijke strijd niet op aarde, maar elders gestreden wordt. Een prettig idee. Vooral als je niet rijk of beroemd bent.

Opgelegde secularisatie

Secularisatie bracht daar verandering in. De Britse elite dankte religie af: het was niet rationeel genoeg. Bovendien had de welvarende elite geen "troost" nodig. Ze legde haar secularisme op aan de massa, schrijft Drescher. De elite zet immers de toon. Sportclubs bieden een alternatief voor de identiteit, trots en sociale connecties die de kerk ooit bracht. Ze hadden het nieuwe "opium van het volk" kunnen worden, meent de theologe. De populariteit van Britse voetbalclubs bewijst hoe belangrijk bepaalde klassen "hun club" vinden. Helaas onderschat de Britse elite het belang van dat clubgevoel. Neem de stadionverboden die de regering vanaf 1989 uitdeelt aan onruststokers. Die waren natuurlijk verstandig bedoeld. Toch gaven ze een vervelend signaal aan de lage klasse: jullie gewelddadige sportfeest deugt niet. Het leek alsof het volk zelfs zijn laatste trots moest opgeven. Eerst moest godsdienst eraan, en nu dit!

Opium

Heeft het volk weer een "opium" nodig? Kan een kerk of sportclub de druk van de ketel halen? Nee, schrijft Drescher. Daar is het te laat voor. Instituties zijn niet langer het juiste antwoord. De boze generatie is nu vooral geholpen bij politieke aandacht en vruchtbare maatschappelijke initiatieven. Beter onderwijs en economische gelijkheid kunnen "spirituele" rust geven. Met een beetje geluk heeft het volk straks helemaal geen opium meer nodig.

Eric de Blois
17-08-11, 14:59
Blanken zijn zwart

Filosoof Theodore Dalrymple, zelf een Engelsman, noemde de relcultuur "the British way of life". Historicus David Starkey gaf de "destructieve, nihilistische gangstercultuur" de schuld. Zijn diagnose dat "blanken zwart zijn geworden" oogstte vooral afgrijzen.

Ben het wel eens met Theodore Dalrymple. Van enig principe is bij die rellende gangster geen sprake. Links heeft hen vanaf de jaren '70 geleerd dat iedereen recht heeft op rijkdom. Nu denken deze jongeren dat het hebben van een nieuwe BMW, een vrijstaand huis etc. gewoon een recht is. Die zogenaamde protesten zijn gewoon uitingen van hebberigheid. Ze hebben niet geleerd de tering naar de nering te zetten. Ze menen geen plichten maar alleen rechten te hebben. Het zijn gewoon criminelen.

Eke
17-08-11, 16:00
. Links heeft hen vanaf de jaren '70 geleerd dat iedereen recht heeft op rijkdom. Nu denken deze jongeren dat het hebben van een nieuwe BMW, een vrijstaand huis etc. gewoon een recht is. .


:hihi: Je hebt toch niet opgelet als klein mannetje in de jaren '70, Eric.

'Volgens mij wil links een betere verdeling van de rijkdom. Geen gelijkheid, maar wel een betere verdeling.

Je helpt jongeren het best door goed onderwijs , waarbij ook een werkinstelling verder ontwikkeld kan worden.
In principe je eigen broek ophouden, maar bij kramp in je vingers mag je hem niet laten zakken (ik begin jou te leren kennen) maar vraag je even om hulp. Daarvoor vormen we nou een gemeenschap. :)

Eric de Blois
17-08-11, 16:17
:hihi: Je hebt toch niet opgelet als klein mannetje in de jaren '70, Eric.

'Volgens mij wil links een betere verdeling van de rijkdom. Geen gelijkheid, maar wel een betere verdeling.

Je helpt jongeren het best door goed onderwijs , waarbij ook een werkinstelling verder ontwikkeld kan worden.
In principe je eigen broek ophouden, maar bij kramp in je vingers mag je hem niet laten zakken (ik begin jou te leren kennen) maar vraag je even om hulp. Daarvoor vormen we nou een gemeenschap. :)

haha, leuk Eke!

Nee, ik vind niet alles (wel véél) van de jaren '70 goed en niet alles (wel véél) van nu slecht. In mijn commentaar refereer ik aan hoe die jongeren denken over die sociale boodschap van toen en niet hoe ik daarover denk. Ik denk die jongeren de boodschap van de jaren '70 niet hebben begrepen en wellicht bewust verkeerd uitleggen. Wat ik constateer is dat die boodschap op de jongeren een verkeerde uitwerking heeft. Maar dat is maar een deel van de verklaring. De andere verklaring is natuurlijk dat die jongeren geen goede opvoeding hebben gehad. Veel raddraaiers zijn kinderen van immigranten.

super ick
17-08-11, 16:21
:hihi: Je hebt toch niet opgelet als klein mannetje in de jaren '70, Eric.

'Volgens mij wil links een betere verdeling van de rijkdom. Geen gelijkheid, maar wel een betere verdeling.

Je helpt jongeren het best door goed onderwijs , waarbij ook een werkinstelling verder ontwikkeld kan worden.
In principe je eigen broek ophouden, maar bij kramp in je vingers mag je hem niet laten zakken (ik begin jou te leren kennen) maar vraag je even om hulp. Daarvoor vormen we nou een gemeenschap. :)

Die gemeenschap is er in Engeland ook. Het onderwijs staat goed aangeschreven.

Tegenwoordig is echter, door de 'resusltaten behaalt in het verleden' de standaard niet meer een dak boven je hoofd en goed te eten maar de duurste GSM, dure merkkleding, een auto, vakantie, etc.

Je kunt de overheid aanrekenen dat ze de onwilligen niet keihard teugsturen, ook na een langere periode als ze inactief blijven of crimineel gedrag vertonen en de autochtonen die hetzelfde gedrag vertonen keihard aanpakken.

Om te beginnen eerst maar eens, iedereen die dat kan, laten werken voor een uitkering. Niks geen geld voor niks en op de koop toe nog over de maatschappij heen pissen ook.

tanger'73
17-08-11, 16:22
Arbeidersklasse in Groot Brittanië is per definitie seculier. Daar draait bovendien alles om klemzuipen met alle gevolgen van dien.

foxcave
17-08-11, 16:45
Ben het wel eens met Theodore Dalrymple. Van enig principe is bij die rellende gangster geen sprake. Links heeft hen vanaf de jaren '70 geleerd dat iedereen recht heeft op rijkdom. Nu denken deze jongeren dat het hebben van een nieuwe BMW, een vrijstaand huis etc. gewoon een recht is. Die zogenaamde protesten zijn gewoon uitingen van hebberigheid. Ze hebben niet geleerd de tering naar de nering te zetten. Ze menen geen plichten maar alleen rechten te hebben. Het zijn gewoon criminelen.



Heel goed, zelf ben ik in die tijd opgegroeid, en als je geen brommer had, of op zijn minst een solex, dan was je niets, ik was dus met trots een niets :)

Ik kocht mijn eerste brommer toen ik 16 was, helemaal zelf betaald, ik werkte in de zomervakantie op de bouw!

En nu, tja, werk kunnen ze niet vinden, is er niet word beweerd, ondertussen haalt de regering polen naar binnen...voor 135000 vacatures is geen personeel te vinden.

Eric de Blois
17-08-11, 16:55
Heel goed, zelf ben ik in die tijd opgegroeid, en als je geen brommer had, of op zijn minst een solex, dan was je niets, ik was dus met trots een niets :)

Ik kocht mijn eerste brommer toen ik 16 was, helemaal zelf betaald, ik werkte in de zomervakantie op de bouw!

En nu, tja, werk kunnen ze niet vinden, is er niet word beweerd, ondertussen haalt de regering polen naar binnen...voor 135000 vacatures is geen personeel te vinden.

Bij mij ging het anders. Mijn ouders wilden mij een (nieuwe) brommer geven, maar ik wilde helemaal geen brommer, ik wilde gewoon een goeie fiets en die kreeg ik natuurlijk ook. Destijds woonden wij in Beutenaken (http://nl.wikipedia.org/wiki/Beutenaken) en moest ik een uur naar school fietsen.

Ja, voor 135000 vacatures is geen personeel te vinden. Schandalig dat er dan nog zoveel mensen een uitkering krijgen. Vaals (http://www.depers.nl/binnenland/585485/Vaals-is-uitkeringstoeristen-beu.html) is het ook beu met buitenlanders die hier komen om een uitkering te krijgen.

Stopnaald
17-08-11, 18:13
Om te beginnen eerst maar eens, iedereen die dat kan, laten werken voor een uitkering. Niks geen geld voor niks en op de koop toe nog over de maatschappij heen pissen ook.

Ja maar...maar...da's niet beschaafd, zo werd mij recent nog door een andere prikker voorgehouden. Iedereen heeft (ongeacht gedrag en/of mogelijkheden) recht op een uitkering (sic), want anders is dat het begin van het einde van de beschaving.....:fpotver:

foxcave
17-08-11, 19:16
Ja maar...maar...da's niet beschaafd, zo werd mij recent nog door een andere prikker voorgehouden. Iedereen heeft (ongeacht gedrag en/of mogelijkheden) recht op een uitkering (sic), want anders is dat het begin van het einde van de beschaving.....:fpotver:

Jup, die mensen bestaan, ik ken er 1, die stemt PVDA, gelukkig was ze het met me eens dat dat geld voor zulk volk eigenlijk uit een pot moest komen met vrijwillige bijdragen, maar dan wilde ze wel dat alles wat ze daar aan schonk aftrekbaar was.

Mijn argument dat ik het dus alsnog betaal snapte ze niet....

Andermans geld is makkelijk uitgeven.

Siah
17-08-11, 20:34
"destructieve, nihilistische gangstercultuur"...
"blanken zwart zijn geworden"

racist "historicus" David Starkey, on the nEWSNIGHT panel.

http://www.youtube.com/watch?v=3tacNkKjxPA