PDA

Bekijk Volledige Versie : Het lot van Aasia Bibi is hartverscheurend



super ick
18-08-11, 09:49
Het lot van Aasia Bibi is hartverscheurend

woensdag 17 augustus 2011 09:41





Protestanten eisen vrijlating van Aaisa Bibi

Door de blasfemiewet groeit de onrust en het geweld in de Pakistaanse samenleving. De wet is het resultaat van de macht van de fundamentalisten.

De Volkskrant meldde dat de Pakistaanse vrouw Aasia Bibi binnenkort zal worden opgehangen wegens blasfemie: ‘Aasia Bibi wordt vroeg of laat opgehangen, dat is zeker. Een groepje mannen dat een waterpijp rookt aan de rand van haar dorp beraamt een moordplan.

Intussen drinken ze glazen oranje frisdrank. Alleen wannéér Bibi vermoord gaat worden, is nog de vraag,’ aldus de Volkskrant.

Aasia Bibi
Bibi zit in een dodencel omdat zij in 2009 de profeet Mohammed zou hebben beledigd. De wereld doet niets voor haar; de islamofobie van de Verenigde Naties is slechts gebaseerd op de macht van de islamitische landen. Die islamofobie vormt reden voor inperking van de vrijheid van meningsuiting en godsdienst.

Terug naar Bibi. De Volkskrant meldt dat twee Pakistaanse politici, die dit jaar aandacht vroegen voor het lot van Bibi, zijn vermoord door moslimextremisten.

De Paus en enkele mensenrechtenorganisaties hebben de vrijlating van Bibi geëist, maar in Pakistan is het levensgevaarlijk om aandacht te vragen voor een ter dood veroordeelde. Dorpsgenoten zeggen dat als de staat haar niet ombrengt, zij het zelf zullen doen. Kennelijk heeft in Pakistan een rechterlijk vonnis weinig waarde.

Hartverscheurend
De journalist van de Volkskrant sprak ook met de zus van Bibi: 'Ik ben blij dat u naar mij bent gekomen om het echte verhaal te horen over Aasia. Ze heeft de profeet nooit beledigd en ze heeft ook geen bekentenis afgelegd, zegt ze. De imam heeft een bekentenis op papier gezet, die zij moest ondertekenen. Maar mijn zus kan niet lezen.' De schriftelijke bekentenis van een analfabeet: hartverscheurend. Bibi behoort tot een christelijke familie, de enige in het dorp.

Toen Bibi met een aantal andere vrouwen – moslima’s – bessen aan het plukken was, kregen ze ruzie. Deze vrouwen zouden haar later beschuldigen van belediging van de profeet Mohammed. Ze wendden zich tot een fundamentalistische imam en de affaire rond Bibi begon.

De Volkskrant schetst, op basis van berichten van de Italiaanse krant La Repubblica, de noodkreet van Bibi uit de dodencel: 'Verlos mij, ik ben elke dag stervende. Ik ben ziek. Ik heb het gevoel dat ik stik tussen deze vier muren. Als ik 's morgens wakker word, bedenk ik telkens dat het mijn laatste dag kan zijn en dan moet ik huilen. Om mijzelf, om mijn man en kinderen.'


Christelijke familie
Hier rijst de vraag waarom Nederlandse moslimorganisaties niets voor Bibi doen. Waarom staat Farid Azarkan niet op de barricades? Waarom gaat Azarkans vriend Mohammed Rabbae niet naar de Pakistaanse ambassade om de vrijlating van Bibi te eisen? Ten tijde van de film Fitna was Rabbae wel bereid een kopje thee te drinken met de Iraanse ambassadeur.

Wellicht is alles terug te voeren op het feit dat Bibi lid is van een christelijke familie. Als dat de reden van de Pakistaanse heksenjacht is, dan gaat het hier niet om de vrijheid van meningsuiting, maar om de godsdienstvrijheid. In de ogen van moslimfundamentalisten vormt het christendom een belediging van de profeet Mohammed.

De situatie van christenen in islamitische landen verergert met de dag. In Irak proberen fundamentalisten christenen met geweld het land uit te jagen, in Egypte waren christelijke gebouwen het doelwit van aanslagen en in Iran zijn evangelische kerken sinds enkele maanden verboden.

Giftig
Godsdienstvrijheid – zowel voor christenen als andere gelovigen ¬– ebt langzaam weg in de islamitische wereld. Maar de moslimfundamentalisten die andere geloofsovertuigingen onderdrukken, eisen in het westen volledige vrijheid voor verspreiding van giftige vormen van de islam.

Uiteraard hebben fundamentalistische moslims recht op die godsdienstvrijheid – zolang ze geen geweld prediken. Dit neemt niet weg dat ze een gevaar vormen voor de nationale veiligheid. Want als deze fundamentalisten zich verspreiden, krijgen we te maken met gemeenschappen die geen enkele achting hebben voor godsdienstvrijheid. Zie de Pakistaanse toestand.

Het blijft onthutsend dat Bibi’s lot de islamofiele ridders van D66 en PvdA onberoerd laat.



Elsevier.nl - Weblog - Het lot van Aasia Bibi is hartverscheurend (http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Afshin-Ellian/313032/Het-lot-van-Aasia-Bibi-is-hartverscheurend.htm)

Slinger
18-08-11, 09:52
Bibi zal hangen, alleen wanneer is nog de vraag
NATALIE RIGHTON − 15/08/11, 00:00

Ze zou de profeet hebben beledigd. Dus moet Aasia Bibi dood. Verslag van een moderne heksenjacht in Pakistan.
Aasia Bibi wordt vroeg of laat opgehangen, dat is zeker. Een groepje mannen dat een waterpijp rookt aan de rand van haar dorp beraamt een moordplan. Ondertussen drinken ze glazen oranje frisdrank. Alleen wannéér Bibi vermoord gaat worden, is nog de vraag.

Dit is Ittanwali, een streng islamitisch gehucht in Oost-Pakistan, waar geiten los rondlopen door stoffige straten en het woord van de geestelijk leider van de moskee wet is. Aasia Bibi is lid van de enige christelijke familie in het dorp. Zij moet dood, vinden de gelovige moslimmannen.

Het groepje mannen heeft gedeeltelijk al zijn zin. Aasia Bibi zit een dorp verderop vast in een dodencel. Ze is in juni 2009 beschuldigd van het beledigen van profeet Mohammad (blasfemie). Eind 2010 is ze ter dood veroordeeld door een 'vrome rechter'.

Twee prominente Pakistaanse politici die aandacht vroegen voor haar zaak, zijn begin dit jaar vermoord door moslimextremisten. Daardoor kreeg de zaak-Bibi internationale aandacht.

Paus Benedictus XVI en mensenrechtenorganisaties hebben verzocht om vrijlating van de analfabete vrouw. Maar in Pakistan hebben islamitische partijen straatprotesten georganiseerd. Ze dreigen met anarchie als Bibi vrijkomt of als de blasfemiewet wordt aangepast. Een extremistische imam heeft 4.000 euro uitgeloofd aan degene die Bibi ombrengt.

Als het aan de waterpijp rokende dorpsgenoten van Aasia Bibi ligt, wordt ze morgen nog gedood, zeggen ze terwijl ze nog een glas frisdrank inschenken. Mocht het vonnis niet door de staat worden voltrokken, zullen ze haar persoonlijk opknopen aan de hoogste boom.

'Waarom is dat mens eigenlijk nog niet dood?', zegt Qasim Gul in het dorpshuis van Ittanwali. Het duurt de 34-jarige landbouwer te lang. Zijn zwarte ogen glinsteren van woede. Binnenin het dorpshuis staan banken waarop oude mannen luieren. Ze zijn opgetogen als zij Gul horen zeggen dat zij vrome moslims zijn omdat ze Bibi willen doden.

Gul is een van de mannen die Bibi beschuldigt van het beledigen van de profeet tijdens een ruzie met twee vrouwen in het veld, nu twee jaar geleden. Maar hij wil niet specificeren wat Bibi heeft gezegd, want zelfs het herhalen van de woorden zou godslastering zijn.

Voor de duidelijkheid: Qasim Gul was niet bij de ruzie, net zo min als de 2.500 andere volwassen dorpsgenoten. Bibi is veroordeeld tot de strop op basis van een gerucht. Maar dat deert Gul niet. 'Ze heeft bekend dat ze een godslasteraar is, dus moet ze dood. Zo staat het in de Koran.'

Een paar stoffige straten verderop vertelt de zus van Aasia Bibi een ander verhaal. Ze opent de houten, kapotte deur van haar huis voorzichtig voor het onbekende bezoek, terwijl ze met een sjaal haar mond en neus bedekt. Ze oogt uitgeput en gespannen. Er staan tranen in haar ogen.

Zus Najma Yunus (31) verontschuldigt zich voor haar verdriet: haar drie maanden oude baby is zojuist gestorven. Toch wil ze graag praten over haar beroemde zus Aasia. Ze gaat naast het babylijkje zitten en steekt van wal. Ondertussen wappert ze vliegen weg.

'Ik ben blij dat u naar mij bent gekomen om het echte verhaal te horen over Aasia. Ze heeft de profeet nooit beledigd en ze heeft ook geen bekentenis afgelegd', zegt ze. 'De imam heeft een bekentenis op papier gezet, die zij moest ondertekenen. Maar mijn zus kan niet lezen.'

Volgens Yunus is er sprake van een moderne heksenjacht op haar zus. Aasia en haar zus zijn leden van de enige christelijke familie in het dorpje Ittanwali. Het vonkje dat het kruidvat rondom Aasia deed ontploffen, was een ruzie over een kopje water.

Bibi was twee zomers geleden bessen aan het plukken in het veld met lokale moslimvrouwen, toen ze water dronk uit het glas van een van de moslimvrouwen, iets dat 'haram' (slecht) zou zijn. Er ontstond ruzie. Vier dagen laten beweerden de moslimvrouwen dat Bibi de profeet had beledigd. Aasia Bibi werd achtervolgd door een woedende dorpsmenigte.

Bibi stelt dat ze valselijk is beschuldigd. Critici zeggen dat de Pakistaanse blasfemiewet geregeld wordt misbruikt om persoonlijke vetes te beslechten. Vooral minderheden - zoals christenen - zouden een makkelijk doelwit zijn van de rekbare wet, die voorziet in de doodstraf van godslasteraars. Sinds 1986 zijn al duizend mensen aangeklaagd wegens blasfemie.

Het verhaal van Aasia Bibi heeft het publieke debat in Pakistan aangewakkerd om de blasfemiewet aan te passen. Maar het is een gevoelig en riskant onderwerp, waardoor politici de kwestie liever negeren. Ze zijn bang vermoord te worden of hun macht te verliezen.

De advocaat van Bibi, Rai Muhammad Ajmal, uit later in zijn kantoor met stapels paperassen wél zijn twijfels over de aanklacht tegen zijn cliënt. 'Ze heeft tegenover mij nooit bekend dat ze de profeet heeft beledigd. Het enige bewijs is de papieren bekentenis die de imam heeft opgesteld.'

De advocaat vindt een veroordeling van Bibi 'onlogisch'. Volgens hem was de streng gelovige rechter - Nawid Iqbal - bevooroordeeld. Hij zou het dorp Ittanwali hebben bezocht vóór de uitspraak. 'De rechter had toen al besloten deze vrouw te veroordelen', zegt de advocaat.

Maar de advocaat aarzelt om de dorpelingen van Ittanwali te beschuldigen van misbruik van de blasfemiewet. 'Ik denk niet dat een moslim in staat is om over zoiets ernstigs te liegen.' Volgens Bibi zijn haar beide advocaten voorzichtig, omdat ze worden bedreigd.

Ook de familie van Bibi loopt gevaar. Haar echtgenoot, zijn tweede vrouw en hun vijf gezamenlijke kinderen zijn op de vlucht. Ze willen niet met journalisten praten uit angst dat hun schuilplaats wordt ontdekt. In december vertelde echtgenoot Ashiq Masih nog dat hij doodsbedreigingen ontvangt.

Zus Najma zou ook graag het dorp Ittanwali verlaten, maar zegt geen geld te hebben om dat te realiseren. 'In zekere zin zit ik hier gevangen', zegt ze. De dorpelingen verzekeren echter dat Najma en haar gezin geen blaam treft en dat ze mogen blijven. Najma: 'Ik wil weg. Als u mij meeneemt, pak ik mijn spullen en ga ik nu mee.'

De kans dat Bibi werkelijk wordt opgehangen door de Pakistaanse staat is ondanks alles klein. Tot nu toe is het doodvonnis voor blasfemie weliswaar opgelegd, maar nog nooit uitgevoerd door de staat.

Bibi's kans om ooit vrij te komen, is eveneens klein. Haar advocaat schat dat haar zaak op zijn vroegst over tien jaar in hoger beroep wordt behandeld. 'Dit soort zaken slepen decennialang voort. Hoe dan ook, ze is waarschijnlijk veiliger in de cel, dan daarbuiten.'

Enkele tientallen verdachten van godslastering zijn al gedood in de cel of daarbuiten, zeggen mensenrechtenactivisten. Onder de doden zijn niet alleen verdachten, ook familie, politici en zelfs een rechter.

Bij de dorpsmoskee van Ittanwali vinden we ook geen genade voor het lot van Bibi en haar familie.

Maqsood Ahmad Masum is een van de drie imams van Ittanwali én een van de drijvende krachten achter de aanklacht tegen Bibi. De circa 40-jarige imam draagt een lange baard en kijkt geërgerd. 'Aasia Bibi heeft bekend dat ze een godslasteraar is, dus ze moet dood.' Dat zijn collega-imam de bekentenis voor haar opschreef, doet er volgens hem niet toe.

'Stel niet van die domme vragen', zegt hij daarover. De imam vertelt dat de dorpelingen van Ittanwali 'juichten van vreugde' toen ze Bibi's doodsvonnis hoorden. 'Het hele dorp vierde feest.'

Volgens hem zal Bibi hoe dan ook boeten. Als ze in hoger beroep wordt vrijgesproken, zullen moslims het recht in eigen hand nemen, beweert de imam. 'Elke respectvolle moslim zal haar alsnog willen doden. Ook in dit dorp zou niemand daar een seconde over aarzelen.'

Zou de imam de honneurs zelf waarnemen om Bibi te doden? 'Jazeker', zegt hij beslist. Genade voor godslasteraars hoort volgens hem niet tot de mogelijkheden. 'Dat staat niet in de Koran.'

Dan excuseert de imam zich. Het is tijd voor het middaggebed. Hij loopt boos richting moskee. Even later horen we uit de luidsprekers. 'Allah Akbar!' - God is groot.

Bibi: 'Verlos mij, ik ben elke dag stervende'
'Ik ben ziek. Ik heb het gevoel dat ik stik tussen deze vier muren. Als ik 's morgens wakker word, bedenk ik telkens dat het mijn laatste dag kan zijn en dan moet ik huilen. Om mijzelf, om mijn man en kinderen.'
Het zijn de wanhopige woorden van Aasia Bibi vanuit haar dodencel in de Pakistaanse gevangenis in Sheikhpura. Ze gaf voor zover bekend alleen een uitgebreid interview aan de Italiaanse krant La Repubblica.
Bibi leeft in afzondering, vertelde ze afgelopen maart aan La Repubblica. Ze kan haar cel niet verlaten - zelfs niet om te luchten - omdat ze vreest te worden vermoord. 'Ik heb geen enkele misdaad begaan maar iedereen in deze gevangenis kijkt naar me alsof ik de afschuwelijkste persoon ter wereld ben.
'Ik ben bang, doodsbang. Ik maak mij het meeste zorgen om mijn dochters, die lijden met mij. Het voelt alsof mijn hele familie is veroordeeld. Ik zou hen een veiliger leven willen bieden, buiten Pakistan.
'Maar ik weet dat ik niet lang genoeg zal leven om deze toekomst mee te maken. Zelfs als de rechter beslist dat ik onschuldig ben en ik vrij kom, weet ik dat ik dit niet zal overleven. Ook mijn familie niet. De extremisten laten ons nooit in vrede leven: ik ben een te uitgesproken vrouw. Maar mijn geloof is sterk.
'Mensen hebben mij verteld dat er verhitte debatten zijn gevoerd over mijn zaak. Ik ben daar dankbaar voor. Maar ik ben doodsbang voor degenen die hun leven riskeren voor mij. Twee politici die mij openlijk hebben gesteund, zijn nu dood. Ik bid iedere dag tot God dat de mensen die mij steunen niets overkomt.
'Ik voel mij gefrustreerd. Mijn leven is tot stilstand is gekomen. Ik wacht wanhopig om uit deze gevangenis te komen. Ondanks de risico's, vraag ik hulp aan iedereen die denkt iets te kunnen doen.'
NASCHRIFT: HET PAKISTAANSE MINISTERIE VAN BINNENLANDSE ZAKEN IN DE PROVINCIE PUNJAB, VERANTWOORDELIJK VOOR DE ZAAK-BIBI, WILDE NIET REAGEREN.

De Volkskrant, 15-08-11

super ick
18-08-11, 13:21
Diep triest.........

Kortman
18-08-11, 13:56
Diep triest.........

ONGELOOFLIJK , dat dit ongeletterde stelletje idioten zulke regels kunnen /mogen voorschrijven, en erger uit voeren .
Waar blijven de echte MOSLIMS nu ?
Ja ik bedoel hier opdeze site !
:schreeuw:

Fulanadetal
18-08-11, 14:00
ONGELOOFLIJK , dat dit ongeletterde stelletje idioten zulke regels kunnen /mogen voorschrijven, en erger uit voeren .
Waar blijven de echte MOSLIMS nu ?
Ja ik bedoel hier opdeze site !
:schreeuw:

Wat kunnen die er dan aan doen?

Fulanadetal
18-08-11, 14:01
Ik zou iedereen (moslim, christen, jood) willen verzoeken in hun gebeden Aasia, haar familie maar ook haar vervolgers te gedenken.

BoerHarms
18-08-11, 14:06
ONGELOOFLIJK , dat dit ongeletterde stelletje idioten zulke regels kunnen /mogen voorschrijven, en erger uit voeren .
Waar blijven de echte MOSLIMS nu ?
Ja ik bedoel hier opdeze site !
:schreeuw:

de meesten zullen wel achter het oordeel staan gezien de aard van de overtreding.

super ick
18-08-11, 14:20
Lastig voor moslims.
Belediging van de profeet en nog voldoende islamitische getuigen ook.
Het staat geschreven, vandaar het ontbreken van de reacties?

foxcave
18-08-11, 15:04
Lastig voor moslims.
Belediging van de profeet en nog voldoende islamitische getuigen ook.
Het staat geschreven, vandaar het ontbreken van de reacties?


Het staat geschreven ja, het staat geschreven dat de getuigenis van een stel leugenaars voldoende is, de getuigenis van tuig is voldoende, als ik gelovige zou zijn zou dit voldoende zijn om het geloof ver van mij te gooien, een geloof welks zulke wandaden goedkeurt kan alleen tuig als aanhangers hebben.

Stopnaald
18-08-11, 19:10
Die blasfemie is natuurlijk gelul. Volgens mij zijn slechts 2 factoren de oorzaak: afgunst omtrent de bezittingen van de familie van Bibi en achterlijke klootzakken die hun mannelijke (?) geweldadige macht extra bekrachtigd willen zien. De islam heeft er eigenlijk niet zo bar veel mee te maken, behalve dan dat de islam - als relatief jonge religie - vooral aantrekkelijk is voor de armen en kanslozen op deze wereld.

Kortman
18-08-11, 20:33
Wat kunnen die er dan aan doen?

In massa protesteren !
Hier in Nederland is de mogelijkheid daarvoor.
Ik doe van harte mee .
Ook al ben ik geen Moslim.

Kortman
18-08-11, 20:38
Die blasfemie is natuurlijk gelul. Volgens mij zijn slechts 2 factoren de oorzaak: afgunst omtrent de bezittingen van de familie van Bibi en achterlijke klootzakken die hun mannelijke (?) geweldadige macht extra bekrachtigd willen zien. De islam heeft er eigenlijk niet zo bar veel mee te maken, behalve dan dat de islam - als relatief jonge religie - vooral aantrekkelijk is voor de armen en kanslozen op deze wereld.

WAt dacht je hiervan ?
Christelijke familie
Hier rijst de vraag waarom Nederlandse moslimorganisaties niets voor Bibi doen. Waarom staat Farid Azarkan niet op de barricades? Waarom gaat Azarkans vriend Mohammed Rabbae niet naar de Pakistaanse ambassade om de vrijlating van Bibi te eisen? Ten tijde van de film Fitna was Rabbae wel bereid een kopje thee te drinken met de Iraanse ambassadeur
:kwaad:

Max Stirner
18-08-11, 21:44
De islam heeft er eigenlijk niet zo bar veel mee te maken, .



Gaan we weer ....

Joesoef
19-08-11, 04:52
Gaan we weer ....



Probleem is de ongeletterdheid bij iedereen aldaar. Die bergbewoners laten zich door corrupten van alles wijs maken. Met een goed onderwijs systeem zou het nooit zo ver komen.

foxcave
19-08-11, 06:27
Probleem is de ongeletterdheid bij iedereen aldaar. Die bergbewoners laten zich door corrupten van alles wijs maken. Met een goed onderwijs systeem zou het nooit zo ver komen.


Dat zal ook de reden zijn dat we zulk gedrag nooit in Nederland zien, ook niet van de tweede of derde generatie burgers.:vierkant:

Stopnaald
19-08-11, 07:55
WAt dacht je hiervan ?
Christelijke familie
Hier rijst de vraag waarom Nederlandse moslimorganisaties niets voor Bibi doen. Waarom staat Farid Azarkan niet op de barricades? Waarom gaat Azarkans vriend Mohammed Rabbae niet naar de Pakistaanse ambassade om de vrijlating van Bibi te eisen? Ten tijde van de film Fitna was Rabbae wel bereid een kopje thee te drinken met de Iraanse ambassadeur
:kwaad:

Die Nederlandse Moslimorganisaties zien hier geen winst te behalen, kwestie van kosten/baten. Zelfde hypocrisie zien we bij Geert. Azarkan en Rabbae zijn allebei net zo opportunistisch en huichelachtig en onbetrouwbaar. Het enige belang wat voor hen telt is het eigenbelang.

Stopnaald
19-08-11, 08:21
Probleem is de ongeletterdheid bij iedereen aldaar. Die bergbewoners laten zich door corrupten van alles wijs maken. Met een goed onderwijs systeem zou het nooit zo ver komen.

Dit ben ik dus niet met je eens. Ja, onderwijs is hard nodig en kan een groot verschil maken in vele levens. O.a. doordat corruptie duidelijker/zichtbaarder wordt. Of die daar ook door verkleind geloof ik niet, aangezien er zat landen zijn waar de bevoling geletterd is, maar waar de corruptie toch alom aanwezig is. Denk maar eens aan Tunesië en Egypte. Maar ook aan Rusland en oostbloklanden bijv.

De allesbepalende factor is MACHT. Namelijk de macht van de heersende machthebbers. Deze cultuur (net als vele andere, zoals bijv. die van Marokko) is strikt patriachaal en macho opgebouwd, waardoor feodale toestanden blijven bestaan. De koning of president is de aloude 1e stand, de (in dit geval islamitische) geestelijkheid is de 2e stand en de (mannelijke) arbeiders en boeren vormen de 3e stand. De vrouwen en kinderen zijn bedrijfsmiddelen ipv mensen of individuen en hebben daardoor een heel geringe waarde, laat staan rechten.

De geschiedenis leert ons dat deze machtsverdeling alleen door een extreme en externe factor kan worden doorbroken. Onderwijs aan de mannen is daarom volstrekt onvoldoende. De mannen blijven hun macht behouden.

De enige echte oplossing is onderwijs aan de vrouwen en alleen aan de vrouwen geven. Alleen daarmee wordt de macht, en dus de cultuur, gebroken. Maar deze oplossing zal door de huidige machthebbers altijd worden verboden en gesaboteerd.

foxcave
19-08-11, 08:23
Heel goed verwoord Stopnaald, het is zo logisch dat men het wel eens wil vergeten.

Max Stirner
19-08-11, 08:51
Probleem is de ongeletterdheid bij iedereen aldaar. Die bergbewoners laten zich door corrupten van alles wijs maken. Met een goed onderwijs systeem zou het nooit zo ver komen.


Pakistan is niet bepaald het enige moslim-land waar Christenen / andere minderheden worden onderdrukt.

En probleem is dat ook als je wél kan lezen, je hiervoor zwart-op-wit argumenten kan vinden

Dus denk niet dat het slechts met corruptie, ongeletterheid (of machts-wellust for that matter) te maken heeft, maar met iets anders, iets fundamentelers. Je weet wel.
En nee, dat is geen prettige conclusie.



(Maar goed, we vallen in herhaling ... jij, noch de andere prikkers kunnen hier verder wat aan doen, en mijn meninkje hierover is zo langzamerhand bekend)

:)

super ick
19-08-11, 09:08
Dat zal ook de reden zijn dat we zulk gedrag nooit in Nederland zien, ook niet van de tweede of derde generatie burgers.:vierkant:

Omdat het rechtsysteem zich er niet voor leent wordt het hier in Nederland opgelost met eerwraak.

Door ongeletterde bergbewoners.

Stopnaald
19-08-11, 09:15
Omdat het rechtsysteem zich er niet voor leent wordt het hier in Nederland opgelost met eerwraak.

Klopt. Ook bij eerwraak (of eergerelateerd geweld) draait het vooral om macht.


Door ongeletterde bergbewoners.

Neu, ook door geletterden hoor. Tis een cultuurding geen opleidingsding.



Ontwikkeling KAN leiden tot beschaving, maar dat hoeft niet.

knuppeltje
19-08-11, 09:31
Pakistan is niet bepaald het enige moslim-land waar Christenen / andere minderheden worden onderdrukt.

In welk mosliimland in die regio worden de moslims niet onderdruk denk je?

super ick
19-08-11, 09:52
In welk mosliimland in die regio worden de moslims niet onderdruk denk je?

Probeer er maar weer een draai aan te geven.

Stopnaald
19-08-11, 11:05
In welk mosliimland in die regio worden de moslims niet onderdruk denk je?

Kweetnie, tis een cultuurding, niet persé een moslimding of zelfs maar een religieding. Tis wel opmerkelijk vaak een typisch patriarchisch machomannending, dat vind ik nou weer opvallend.

Maar jij maakt er liever een joods vs islam kwestie van.....da's duidelijk. Makkelijke zondebok, hoeft er ook niets te veranderen......

Eric de Blois
19-08-11, 11:06
Ik zou iedereen (moslim, christen, jood) willen verzoeken in hun gebeden Aasia, haar familie maar ook haar vervolgers te gedenken.

En als die gebeden niet worden verhoord wat is dan de conclusie?

1) God bestaat niet

2) God bestaat wel maar negeert de gebeden omdat...

Lees ik dat goed? 'ook haar vervolgers te gedenken'? Waarom zouden we empathie moeten hebben met criminelen?

Max Stirner
19-08-11, 11:08
In welk mosliimland in die regio worden de moslims niet onderdruk denk je?


Niet vanwege het feit dat ze moslim zijn.

Max Stirner
19-08-11, 11:14
[QUOTE=Stopnaald;4803362]Kweetnie, tis een cultuurding, niet persé een moslimding of zelfs maar een religieding. [QUOTE]



Waardoor denk je dat die cultuur de laatste pakweg 1400 jaar in de eerste plaats beïnvloed is geweest ?


(Religie en Cultuur zijn hetzelfde, of in ieder geval onlosmakelijk met elkaar verbonden)

foxcave
19-08-11, 11:15
Waarom zouden we empathie moeten hebben met criminelen?

Dat is een ander woord voor dader verering, zijn we in Nederland goed in, ik las ergens dat je daaraan je beschaving af kunt meten. Helaas moet ik het blijkbaar zonder doen, ik kan behalve walging zelden iets voelen voor daders, ik ben dus niet beschaafd.

Fulanadetal
19-08-11, 11:20
En als die gebeden niet worden verhoord wat is dan de conclusie?

1) God bestaat niet

2) God bestaat wel maar negeert de gebeden omdat...

Lees ik dat goed? 'ook haar vervolgers te gedenken'? Waarom zouden we empathie moeten hebben met criminelen?

Kan ik ook niks aan doen, heeft Jezus expliciet om gevraagd.
Neem het met hem op.

Eric de Blois
19-08-11, 11:24
Kweetnie, tis een cultuurding, niet persé een moslimding of zelfs maar een religieding.



Waardoor denk je dat die cultuur de laatste pakweg 1400 jaar in de eerste plaats beïnvloed is geweest ?

(Religie en Cultuur zijn hetzelfde, of in ieder geval onlosmakelijk met elkaar verbonden)

Precies. Religie is een onderdeel van de cultuur. Religie is uitgevonden om verwerpelijke mannelijke dominantie een goddelijke status te verlenen. God als excuus om vrouwen en ongelovigen wettelijk te mogen discrimineren en onderdrukken. Verwerpelijk gedrag een legitieme status te verlenen door het als de wil van god te omschrijven... Kindertjes worden door hun ouders geprogrammeerd om deze folklore levend te houden.

Stopnaald
19-08-11, 11:41
[QUOTE=Stopnaald;4803362]Kweetnie, tis een cultuurding, niet persé een moslimding of zelfs maar een religieding. [QUOTE]



Waardoor denk je dat die cultuur de laatste pakweg 1400 jaar in de eerste plaats beïnvloed is geweest ?


(Religie en Cultuur zijn hetzelfde, of in ieder geval onlosmakelijk met elkaar verbonden)

Religie en cultuur zijn inderdaad met elkaar verbonden. Maar cultuur is MEER dan religie alleen. Cultuur omvat ook allerlei tradities bijvoorbeeld. Denkpatronen, gewoontes, machtsverhoudingen en ga zo maar door.

Hier in Europa hebben we eeuwenlang de heksenvervolgingen gehad bijv. Dat was OOK onderdrukking. OOK cultuur, maar niet persé religie. Die bemoeienis kwam pas later. Het huwelijk (= vrouw zonder eigen rechten)? Zelfde laken en pak. De romeinse mannen hebben het familierecht, compleet met burgelijk huwelijkscontract uitgevonden. ZIJ waren degenen die vrouwen hun burger- (en dus grotendeels hun mensenrechten) ontnamen. Niet voor niets heet het nog steeds: familierecht. De kerkwet, met het kerkelijk huwelijk, is van veel latere datum.

Ook in de moslimwereld geldt dit. Het idee van zelfstandige vrouwen bestond. Kadhija was daar een voorbeeld van. Toegegeven, zij was een relatieve uitzondering, maar niet zozeer omwille van haar sekse, maar meer vanwege de algemene economische situatie en politieke systemen van die tijd. Pas later is die sharia ontstaan. Dat zowel koran als ahadith een mannenproduct is, dat is ook weer een feit.

Punt is, dat het geen religieding is. Tis cultuur gebaseerd op patriachaal machismo, waarbij religie (in dit geval islam) alleen maar een stok is om mee te slaan. Een (zeer mager en discutabel) excuus, meer niet.

Gesteld dat morgen alle islam op magische wijze is verdwenen. Alle tastbare dingen als moskee's, imams, koran's, maar ook niet-fysieke dingen zoals herinneringen aan islam, verboden, wetten etc zouden *poef* ineens zijn verdwenen, wereldwijd. Dan nog blijft het geweld bestaan want het gaat om MACHT niet om religie.

foxcave
19-08-11, 12:19
[quote=Max Stirner;4803378][B][QUOTE=Stopnaald;4803362]Kweetnie, tis een cultuurding, niet persé een moslimding of zelfs maar een religieding.

Religie en cultuur zijn inderdaad met elkaar verbonden. Maar cultuur is MEER dan religie alleen. Cultuur omvat ook allerlei tradities bijvoorbeeld. Denkpatronen, gewoontes, machtsverhoudingen en ga zo maar door.

Hier in Europa hebben we eeuwenlang de heksenvervolgingen gehad bijv. Dat was OOK onderdrukking. OOK cultuur, maar niet persé religie. Die bemoeienis kwam pas later. Het huwelijk (= vrouw zonder eigen rechten)? Zelfde laken en pak. De romeinse mannen hebben het familierecht, compleet met burgelijk huwelijkscontract uitgevonden. ZIJ waren degenen die vrouwen hun burger- (en dus grotendeels hun mensenrechten) ontnamen. Niet voor niets heet het nog steeds: familierecht. De kerkwet, met het kerkelijk huwelijk, is van veel latere datum.

Ook in de moslimwereld geldt dit. Het idee van zelfstandige vrouwen bestond. Kadhija was daar een voorbeeld van. Toegegeven, zij was een relatieve uitzondering, maar niet zozeer omwille van haar sekse, maar meer vanwege de algemene economische situatie en politieke systemen van die tijd. Pas later is die sharia ontstaan. Dat zowel koran als ahadith een mannenproduct is, dat is ook weer een feit.

Punt is, dat het geen religieding is. Tis cultuur gebaseerd op patriachaal machismo, waarbij religie (in dit geval islam) alleen maar een stok is om mee te slaan. Een (zeer mager en discutabel) excuus, meer niet.

Gesteld dat morgen alle islam op magische wijze is verdwenen. Alle tastbare dingen als moskee's, imams, koran's, maar ook niet-fysieke dingen zoals herinneringen aan islam, verboden, wetten etc zouden *poef* ineens zijn verdwenen, wereldwijd. Dan nog blijft het geweld bestaan want het gaat om MACHT niet om religie.


Stopnaald, als je het zo wilt stellen, dan moet je het ook aandurven om de laatste stap te nemen en dat is dat het om overleven gaat, het onderdrukken van vrouwtjes zien we in bijna de gehele natuur....

Maar daarvan kun/mag je tegenwoordig geen gebruik meer van maken, ik schreef het al eerder, in Nederland hebben we de laatste onderdrukking van de vrouw in 1922 opgeheven, voor de wet is zij nu geheel gelijk aan de man, dat dit in het dagelijkse leven nog niet helemaal het geval is komt hoofdzakelijk door gelovigen, die houden vast aan het geschrevene in (oude) sprookjes boeken.

Maar ongetwijfeld zullen de jeugdigen op dit forum nog meemaken dat we meer vrouwen zien op hjogere positie's en dan ook nog vrouwen die daar functioneren en niet die die er geplaatst zijn omdat het beter uitkomt voor de statistieken.

Nogmaals in de huidige tijd kun je het excuus van de macht niet meer gebruiken, dus moet het wel een religie ding zijn....
Kijk naar de SGP, nog steeds fanatiek tegen vrouwen bemoeienis in de politiek. Wat hun betreft zou de vrouwen per direct het stemrecht worden ontnomen.

Max Stirner
19-08-11, 13:20
Punt is, dat het geen religieding is. Tis cultuur gebaseerd op patriachaal machismo, waarbij religie (in dit geval islam) alleen maar een stok is om mee te slaan. Een (zeer mager en discutabel) excuus, meer niet.

.


Even een samenvatting van het akkefietje:

Een ongelovige (m/v, denk je écht dat dat verschil maakt ? ) beledigt de profeet.

Dat mag niet van God - daarover is ie nogal duidelijk geweest - en dus moet ze dood.


Is je conclusie dat dit 'geen religieding' is, in dit verband niet een nogal eigenaardige ?

Stopnaald
19-08-11, 13:39
[B]
Stopnaald, als je het zo wilt stellen, dan moet je het ook aandurven om de laatste stap te nemen en dat is dat het om overleven gaat, het onderdrukken van vrouwtjes zien we in bijna de gehele natuur....[QUOTE]

Ja, van oorsprong ging het inderdaad om overleven. Nee, tegenwoordig is dat een heel andere kwestie (denk maar aan het geboortecijfer vs welvaartstaat). En nee, in het geval van vogels, waarbij het vrouwtje doorgaans groter is, is vrijwel geen sprake van onderdrukking door de man(netjes).

Ook in dit verband: ken jij die mop van die macho alpha-chimpansee? Die werd door zijn harem vermoord. De dames hadden genoeg van zijn getirraniseer en op een dag barstte de bom. Saillant detail: de onderzoekers die het lijk vonden, ontdekten ook dat naast de vele andere wonden, ook de genitaliën waren afgerukt. Chimps doen niet aan subtiliteiten.

Onderdrukking is een strategie waar bewust voor gekozen wordt. Meestal omdat dat de weg van de minste weerstand is. Snel resultaat voor relatief weinig inspanning. Dat wil niet zeggen dat andere strategieën niet mogelijk zijn of zelfs maar bestaan. Het is een keuze, een kortzichtige, stupide en mogelijk gevaarlijke keuze, zoals het chimpanseevoorbeeld laat zien.

[QUOTE]Maar daarvan kun/mag je tegenwoordig geen gebruik meer van maken, ik schreef het al eerder, in Nederland hebben we de laatste onderdrukking van de vrouw in 1922 opgeheven, voor de wet is zij nu geheel gelijk aan de man, dat dit in het dagelijkse leven nog niet helemaal het geval is komt hoofdzakelijk door gelovigen, die houden vast aan het geschrevene in (oude) sprookjes boeken.

Hoezo? Hou je vrouwtje zwanger en barrevoets en je krijgt er gratis en voor niets een (seks-)slavin voor terug. Deze strategie komt heden ten dage nog volop voor hoor, heeft de kieswet helemaal niets aan veranderd. Vrouwen in NL worden nog steeds stelselmatig en structureel (gemiddeld 35%) minder betaald dan hun mannelijke collega's. Ondanks de "papadag" is het nog steeds de gewoonte dat de moeder voor het zieke kind zorgt. Er bestaat geen "mamadag", want mama heeft - behalve als papa zijn papadag heeft - altijd dienst. Zelfs als oma. Moeders worden geacht om parttime te gaan werken, want anders is dat zo zielig voor de kinderen. Daarmee helpt zij keurig haar carrière én pensioen naar de kloten. het idee dat ook papa zou kunnen gaan parttimen, da's toch vaak nog een aantal stappen te ver.

Dit zijn allemaal voorbeelden uit de huidige moderne NL-se samenleving. Los van religie en/of sprookjesboeken. De emancipatie van de vrouw is helemaal nog niet klaar. We zitten momenteel alleen maar in een rustpauze.


Maar ongetwijfeld zullen de jeugdigen op dit forum nog meemaken dat we meer vrouwen zien op hjogere positie's en dan ook nog vrouwen die daar functioneren en niet die die er geplaatst zijn omdat het beter uitkomt voor de statistieken.

Moah, kweetnie. Hier in NL hebben we wel heel erg veel moeite om dat glazen plafond te doorbreken en dat komt echt niet alleen door dat old boys network of door een gebrek aan talent. In de NL-se cultuur zit nog heel wat hartnekkig patriachaal denken verborgen. Een vrouw die de ambitie heeft om op top-niveau te functioneren weet dat ze de volgende keuzes heeft: óf geen moeder worden, óf het moederschap uitbesteden aan betaalde krachten. Van vader heeft ze maar in zeer beperkte mate steun te verwachten (een enkele uitzondering daargelaten).

Nogmaals in de huidige tijd kun je het excuus van de macht niet meer gebruiken, dus moet het wel een religie ding zijn....
Kijk naar de SGP, nog steeds fanatiek tegen vrouwen bemoeienis in de politiek. Wat hun betreft zou de vrouwen per direct het stemrecht worden ontnomen.

Macht is vandaag de dag net zozeer een factor als vroeger. Als je geen baan hebt, of slechts een parttime baan, dan ben je nog net zo afhankelijk van je man als vroeger hoor. Wie betaald, bepaalt. Wie een parttime baan heeft, heeft een parttime inkomen en later een parttime pensioen.

Dat daarnaast nog vele andere vormen van onderdrukking (zoals vanuit de religie) bestaan, dat is ook een feit.

Stopnaald
19-08-11, 15:06
Even een samenvatting van het akkefietje:

Een ongelovige (m/v, denk je écht dat dat verschil maakt ? ) beledigt de profeet.

Dat mag niet van God - daarover is ie nogal duidelijk geweest - en dus moet ze dood.


Is je conclusie dat dit 'geen religieding' is, in dit verband niet een nogal eigenaardige ?

Grappig, ik kom tot een iets andere samenvatting.

Vrouw drinkt uit beker andere vrouw. Andere vrouw wordt pissig. Verzint aanklacht uit jaloezie of wraak of simpele kwaadaardigheid. Hitst daarmee de rest van de groep op. Iemand komt op het idee dat het misschien wel een handige manier is om van deze familie af te komen en hun bezittingen (huis en/of grond) in te kunnen pikken en voila, de huidige situatie. Zusjelief blijkt wat hardnekkiger te verjagen, maar geloof me...binnen de kortste keren is dat ook wel gelukt, al dan niet met een opnieuw verzonnen aanklacht.

Is dit allemaal nou het resultaat van religie? Neuh, dat denk niet.

Max Stirner
19-08-11, 15:27
Grappig, ik kom tot een iets andere samenvatting.

Vrouw drinkt uit beker andere vrouw. Andere vrouw wordt pissig. Verzint aanklacht uit jaloezie of wraak of simpele kwaadaardigheid. Hitst daarmee de rest van de groep op. Iemand komt op het idee dat het misschien wel een handige manier is om van deze familie af te komen en hun bezittingen (huis en/of grond) in te kunnen pikken en voila, de huidige situatie. Zusjelief blijkt wat hardnekkiger te verjagen, maar geloof me...binnen de kortste keren is dat ook wel gelukt, al dan niet met een opnieuw verzonnen aanklacht.

Is dit allemaal nou het resultaat van religie? Neuh, dat denk niet.


Het gaat er eigenlijk niet om wat er daadwerkelijk gebeurd is.

Het betreft het feit dat blasfemie / belediging van de profeet blijkbaar een prima geldig excuus is om iemand ter dood te brengen.

En dat iedereen dat heel erg logisch vind of, in het beste geval, te bang is om er zijn b*k over open te trekken


Dat een veroordeling wegens blasfemie niets met religie te maken zou hebben, vind ik toch moeiljik te geloven.

Bart.NL
19-08-11, 15:44
Naar aanleiding van een onlangs verschenen interview in de Amsterdamse Universiteitskrant Folia, met een islamitische woordvoerder betreffende grappen over de Islam van een cabaretier, bericht ik u over de zuivere leerstelling van de Islam.

Een voorbeeld uit de praktijk waarbij de doodstraf onterecht wordt gegeven voor godslastering in naam van de Islam. In Pakistan is in het Wetboek van strafrecht in de afdeling over godslastering opgenomen dat het beledigen van de Heilige Profeet Mohammed zal worden bestraft met de doodstraf. Artikel 295-C. :

“Use of derogatory remarks, etc. in respect of the Holy Prophet. Whoever by words, either spoken or written, defiles the sacred name of the Holy Prophet Muhammad shall be punished with death”.

Hier wordt de doodstraf gegeven voor belastende opmerkingen ten aanzien van de Heilige Profeet terwijl nergens in de Heilige Koran hiervoor de doodstraf wordt genoemd. Om deze wetgeving te weerleggen is het van belang om een voorbeeld te noemen uit de praktijk van de profeet Mohammed zelf. Hoe ging hij met beledigingen om?

Er was een man genaamd Abdullah, die had gezegd dat Mohammed een van de meest verachtelijke personen onder de bevolking van Medina was. Een aantal gelovige moslims vertelde dit aan de profeet. Zelfs de zoon van ene Abdullah vond dit zo erg dat hij, uit liefde voor Mohammed zei dat zijn vader de dood verdiende en hij vroeg toestemming aan de Profeet om Abdullah te doden. De Profeet zei hierop dat hij dit helemaal niet wilde, en dat hij Abdullah met begrip en bedachtzaamheid zou behandelen. Het is zelfs zo dat toen Abdullah na enige tijd een natuurlijke dood was gestorven, de profeet het gebed tijdens zijn begrafenis had geleid.

Uit deze voorbeelden en met de nadruk op het feit dat nergens in de Heilige Koran de doodstraf wordt gegeven voor godslastering, blijkt dat er binnen de islamitische leer geen enkele grond is voor het vastleggen van een zogenaamde islamitische wet die de doodstraf geeft voor godslastering.

Doodstraf wegens belediging van God! | Reacties (http://www.islamnu.nl/reacties/doodstraf-wegens-belediging-van-god-de-heilige-profeet-of-de-islam.html)

Op basis deze redenering is duidelijk dat eenieder die Artikel 295-C uitvoert, of om een soortgelijke reden iemand om het leven brengt, een moord pleegt en als zodanig gestraft zou moeten worden.

Fulanadetal
19-08-11, 15:46
Als beledigen van de profeet wordt gezien als godslastering, dan wordt de profeet blijkbaar gezien als God. Dat is nog eens godslastering.

super ick
19-08-11, 16:12
O mijn bericht is verwijderd. En een waarschuwing op de koop toe.

Vrijheid van meningsuiting is hier ver te zoeken.

Max Stirner
19-08-11, 16:18
Als beledigen van de profeet wordt gezien als godslastering, dan wordt de profeet blijkbaar gezien als God. Dat is nog eens godslastering.


Niet zo moeilijk doen, het mag gewoon niet :


Qur'an (33:57) - "Lo! those who malign Allah and His messenger, Allah hath cursed them in this world and the Hereafter, and hath prepared for them the doom of the disdained"
Qur'an (33:61) - [continues from above] "Accursed, they will be seized wherever found and slain with a (fierce) slaughter."

Bart.NL
19-08-11, 16:28
Niet zo moeilijk doen, het mag gewoon niet :


Qur'an (33:57) - "Lo! those who malign Allah and His messenger, Allah hath cursed them in this world and the Hereafter, and hath prepared for them the doom of the disdained"
Qur'an (33:61) - [continues from above] "Accursed, they will be seized wherever found and slain with a (fierce) slaughter."

Verzen 57 en 61 hebben een verschillend onderwerp. Je kunt niet zomaar drie verzen er tussen weglaten als daar iets wezenlijks, zoals een verandering van onderwerp, in staat.

De bestraffing in vers 57 is aan God voorbehouden. Vers 61 gaat over mensen die samenspanden tegen Mohammed.

Tomas
19-08-11, 16:34
De hadith's en Soena's of hoe die bijlages ook allemaal heten zijn veel leuker en vaak veel explicieter. Alleen Koranieten o.i.d. beperken zich louter tot de Koran. De overige doen dat alleen als het uitkomt.

Max Stirner
19-08-11, 16:46
Verzen 57 en 61 hebben een verschillend onderwerp. Je kunt niet zomaar drie verzen er tussen weglaten als daar iets wezenlijks, zoals een verandering van onderwerp, in staat.

De bestraffing in vers 57 is aan God voorbehouden. Vers 61 gaat over mensen die samenspanden tegen Mohammed.


C'est le ton qui fait la musique

Bart.NL
19-08-11, 16:56
C'est le ton qui fait la musique

Presentatie is inderdaad vaak belangrijker dan feiten.

Zo worden de meest leugenachtige zaken verkocht.

Kortman
19-08-11, 18:56
Die Nederlandse Moslimorganisaties zien hier geen winst te behalen, kwestie van kosten/baten. Zelfde hypocrisie zien we bij Geert. Azarkan en Rabbae zijn allebei net zo opportunistisch en huichelachtig en onbetrouwbaar. Het enige belang wat voor hen telt is het eigenbelang.

Ik vrees dat ik je weer gelijk moet geven !
:D

Kortman
19-08-11, 19:05
Precies. Religie is een onderdeel van de cultuur. Religie is uitgevonden om verwerpelijke mannelijke dominantie een goddelijke status te verlenen. God als excuus om vrouwen en ongelovigen wettelijk te mogen discrimineren en onderdrukken. Verwerpelijk gedrag een legitieme status te verlenen door het als de wil van god te omschrijven... Kindertjes worden door hun ouders geprogrammeerd om deze folklore levend te houden.

Vooral dat laatse klopt als een bus !, kinderen hebben geen keuze en tegen de tijd dat ze die wel hebben zijn ze al zo vreselijk geindoctrineerd dat ze al niet beter weten.
Mijn motto is :
De plaats waar je wieg staat bepaald grotendeels je geloof
en je ouders bepalen voor jou het geloof dat er bij hun ook ingepompt is.
Raar maar wel waar
:student:

Kortman
19-08-11, 19:07
Precies. Religie is een onderdeel van de cultuur. Religie is uitgevonden om verwerpelijke mannelijke dominantie een goddelijke status te verlenen. God als excuus om vrouwen en ongelovigen wettelijk te mogen discrimineren en onderdrukken. Verwerpelijk gedrag een legitieme status te verlenen door het als de wil van god te omschrijven... Kindertjes worden door hun ouders geprogrammeerd om deze folklore levend te houden.

Helemaal mee eens !

Kortman
19-08-11, 19:20
[quote=foxcave;4803476][quote=Stopnaald;4803415]

Macht is vandaag de dag net zozeer een factor als vroeger. Als je geen baan hebt, of slechts een parttime baan, dan ben je nog net zo afhankelijk van je man als vroeger hoor. Wie betaald, bepaalt. Wie een parttime baan heeft, heeft een parttime inkomen en later een parttime pensioen.

Dat daarnaast nog vele andere vormen van onderdrukking (zoals vanuit de religie) bestaan, dat is ook een feit.

Wil je er wel op wijzen dat steeds meer vrouwen belangrijke functie,s vervullen .
Kijkmaar eens in ziekenhuizen , steeds meer vrouwelijke artsen en apothekers.
Ook de huisartsen blijken steeds meer vrouwen te zijn .
Hier hebben we al vrouwelijke piloten en sommige zijn gezagvoerdster ,ook bij de koopvaardij en marine zijn steeds meer vrouwen in hoge functie.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan , ja ook MOSLIMA,S hoor !
Ik vind het erg goed , van mij mag het .

Kortman
19-08-11, 19:25
Als beledigen van de profeet wordt gezien als godslastering, dan wordt de profeet blijkbaar gezien als God. Dat is nog eens godslastering.

Au dat is een goeie , en nog waar ook !
:rolleyes:

Kortman
19-08-11, 19:29
O mijn bericht is verwijderd. En een waarschuwing op de koop toe.

Vrijheid van meningsuiting is hier ver te zoeken.

Jammer ,dat ik of jou bericht niet heb gelezen of het was zo normaal dat het mij niet opgevallen is .

Stopnaald
19-08-11, 19:40
[quote=Stopnaald;4803552][quote=foxcave;4803476]

Wil je er wel op wijzen dat steeds meer vrouwen belangrijke functie,s vervullen .
Kijkmaar eens in ziekenhuizen , steeds meer vrouwelijke artsen en apothekers.
Ook de huisartsen blijken steeds meer vrouwen te zijn .
Hier hebben we al vrouwelijke piloten en sommige zijn gezagvoerdster ,ook bij de koopvaardij en marine zijn steeds meer vrouwen in hoge functie.
En zo kan ik nog wel ff doorgaan , ja ook MOSLIMA,S hoor !
Ik vind het erg goed , van mij mag het .

Steeds meer, dat is helemaal waar. Maar nog steeds niet in de richting van 50% en dus ook nog steeds niet genoeg. Bovendien betreffen dit veelal parttime-banen. Da's op zich helemaal prima, maar daarmee zijn deze dames nog steeds niet financieel onafhankelijk van hun man.

Powervrouwen als Nelie Kroes zijn helaas nog altijd dun gezaaid.

Kortom, er is vooruitgang geboekt. Veel vooruitgang zelfs, maar nog niet genoeg. Verdere emancipatie blijft hoognodig. Dus dames: blijf je ontwikkelen en blijf als het even kan aan je carrière werken.

Eric de Blois
19-08-11, 19:46
Helemaal mee eens !

Dank je!


O mijn bericht is verwijderd. En een waarschuwing op de koop toe.

Vrijheid van meningsuiting is hier ver te zoeken.

Jammer dat ik het niet gelezen heb. Als je hier een kritisch commentaar over de islam plaatst, kun je beter even een kopie bewaren, je weet maar nooit.

foxcave
19-08-11, 20:00
[quote=Kortman;4803952][quote=Stopnaald;4803552]

Steeds meer, dat is helemaal waar. Maar nog steeds niet in de richting van 50% en dus ook nog steeds niet genoeg. Bovendien betreffen dit veelal parttime-banen. Da's op zich helemaal prima, maar daarmee zijn deze dames nog steeds niet financieel onafhankelijk van hun man.

Powervrouwen als Nelie Kroes zijn helaas nog altijd dun gezaaid.

Kortom, er is vooruitgang geboekt. Veel vooruitgang zelfs, maar nog niet genoeg. Verdere emancipatie blijft hoognodig. Dus dames: blijf je ontwikkelen en blijf als het even kan aan je carrière werken.

Stopnaald, je vergeet iets wat ik al tweemaal heb benadrukt, pas sinds 1922 mogen de dames ook werkelijk politiek bedrijven, dus ze zijn ook in Nederland nog niet echt lang vrij!
Dat is allemaal nog even wennen, pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen) pas dan zullen ze ook de mogelijkheid krijgen zich te ontplooien.

En er is nog een klein niet te missen dingetje, vrouwen hebben we echt nodig voor de voortplanting, dat vreet helaas tijd van de dames.

foxcave
19-08-11, 20:02
O mijn bericht is verwijderd. En een waarschuwing op de koop toe.

Vrijheid van meningsuiting is hier ver te zoeken.


Vrijheid? Op een Marokkaans forum? Op een forum wat betaald word door het Nederlandse volk?

Jij durft :)

Stopnaald
19-08-11, 20:14
[quote=Stopnaald;4803968][quote=Kortman;4803952]

Stopnaald, je vergeet iets wat ik al tweemaal heb benadrukt, pas sinds 1922 mogen de dames ook werkelijk politiek bedrijven, dus ze zijn ook in Nederland nog niet echt lang vrij!

Ik heb je opmerking wel gelezen, alleen hecht ik daar niet zo heel veel belang aan. Politiek is weliswaar van invloed op ieders leven, maar als je maar rijk genoeg bent, kun je die invloed sterk beperken.


Dat is allemaal nog even wennen, pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen) pas dan zullen ze ook de mogelijkheid krijgen zich te ontplooien.

Buiten dat, heb ik niet zo heel erg veel vertrouwen in een politieke oplossing. De emancipatie is tot nog toe niet dankzij, maar ondanks politici tot stand gekomen.

Politici (kamerbreed/partijbreed) zijn in allereerste plaats met hun eigen belang bezig. Het landsbelang of zelfs maar het partijbelang heeft veel minder prioriteit. En idealen of principes zul je al helemaal niet aantreffen. Dat is gelijk aan het zoeken van armoede bij bankiers.


En er is nog een klein niet te missen dingetje, vrouwen hebben we echt nodig voor de voortplanting, dat vreet helaas tijd van de dames.

Hoe lang hebben jullie ons vrouwen nog nodig dan? Iedere dag weer wordt er meer en meer gewerkt naar een oplossing hiervoor. En dat noemen we dan vruchtbaarheidsonderzoek. Baarmoedernijd zou in sommige gevallen beter op zijn plaats zijn.

Buiten dat, hoeft het moederschap niet meer dan pakweg een half jaar tijd te kosten, als de vrouw door blijft werken tot de zesde maand en vervolgens als het kind zes maanden is, weer aan de slag te gaan. Maar ja, dan moet iemand anders het kind verzorgen en daar past papa meestal voor, want hij wil wel het vaderschap (dat is toch zo leuk!), maar niet zijn carrière ervoor opgeven of zelfs maar in gevaar brengen.

Eric de Blois
19-08-11, 20:15
Stopnaald, je vergeet iets wat ik al tweemaal heb benadrukt, pas sinds 1922 mogen de dames ook werkelijk politiek bedrijven, dus ze zijn ook in Nederland nog niet echt lang vrij!
Dat is allemaal nog even wennen, pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen) pas dan zullen ze ook de mogelijkheid krijgen zich te ontplooien.

En er is nog een klein niet te missen dingetje, vrouwen hebben we echt nodig voor de voortplanting, dat vreet helaas tijd van de dames.

"(...)pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen)(...) "

Daar ben ik een groot voorstander van. Gewoon verbannen naar eigen dorpen.

Stopnaald
19-08-11, 20:21
"(...)pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen) "

Daar ben ik een groot voorstander van. Gewoon verbannen naar eigen dorpen.

Maar daar zitten ze al, dus waar maken jij en Foxcave zich toch zo druk over?

Slinger
19-08-11, 21:17
"(...)pas als alle SGP'ers en soort gelijken uit de samenleving verdwenen zijn (lees naar hun eigen dorpen verbannen)(...) "

Daar ben ik een groot voorstander van. Gewoon verbannen naar eigen dorpen.

Inderdaad, wat Stopnaald zegt, daar zitten ze al lang en nog steeds, bijvoorbeeld ook in het dorp waar ik banden mee heb. Ik voel me overigens altijd weer welkom, die SGP-ers zijn voor het merendeel prachtige, warme mensen.

foxcave
20-08-11, 08:56
Maar daar zitten ze al, dus waar maken jij en Foxcave zich toch zo druk over?


Wel, het gaat om die "en soort gelijken" , die houden zich niet rustig, die zitten niet in hun eigen dorpen...

foxcave
20-08-11, 09:26
die SGP-ers zijn voor het merendeel prachtige, warme mensen.

Daar heb je een punt, ondanks dat die luitjes geloven op een enge manier zijn ze in omgang zelfs niet moeilijk, laat staan dat ze je ooit lastig vallen.
Ook hun kroost zal je niet na sissen. Of je dochter voor hoer uitmaken.

Joesoef
20-08-11, 09:57
Daar heb je een punt, ondanks dat die luitjes geloven op een enge manier zijn ze in omgang zelfs niet moeilijk, laat staan dat ze je ooit lastig vallen.
Ook hun kroost zal je niet na sissen. Of je dochter voor hoer uitmaken.


En Urk?

super ick
20-08-11, 10:02
Daar heb je een punt, ondanks dat die luitjes geloven op een enge manier zijn ze in omgang zelfs niet moeilijk, laat staan dat ze je ooit lastig vallen.
Ook hun kroost zal je niet na sissen. Of je dochter voor hoer uitmaken.

Je moet alleen niet bij ze gaan wonen. Het is een kliek in die dorpen. Een passant, toerist, buitenstaander wordt echt niet met de nek aangekeken maar owee als je er tussen woont en was op zondag buiten hangt of je auto wast. Dan zijn ze snel klaar met je en wordt je door de harde kern met de nek aangekeken incl. Je kinderen.

Naastenliefde heet dat.

super ick
20-08-11, 10:04
En Urk?

Wonen daar ook moslims?

Stopnaald
20-08-11, 10:18
Inderdaad, wat Stopnaald zegt, daar zitten ze al lang en nog steeds, bijvoorbeeld ook in het dorp waar ik banden mee heb. Ik voel me overigens altijd weer welkom, die SGP-ers zijn voor het merendeel prachtige, warme mensen.

Ongetwijfeld zeer prachtige warme mensen. Die heb je ook onder KKK-ers of Nazi's of haatbaarden om maar een paar dwarsstraten te noemen.

Ik maak met niet druk over die paar SGP-ers omdat hun aantallen dusdanig klein zijn en hun invloed dusdanig beperkt is (enkele dorpen) dat ze geen enkel gevaar vormen. Dat wil echter bij lange na niet zeggen dat een deel van hun gedachtegoed onschuldig, prachtig of zelfs maar warm te noemen is.

In dit kader bezien ben ik veel ongeruster over de haatbaarden, omdat hun aanhang groeiende is ipv tanende cq stationair.

Stopnaald
20-08-11, 10:20
Wel, het gaat om die "en soort gelijken" , die houden zich niet rustig, die zitten niet in hun eigen dorpen...

Dan is het wel zo eerlijk om het over die soortgelijken te hebben en die SGP-ers erbuiten te laten.

BaMb-InO
20-08-11, 10:40
Ze had gewoon niet de Islam moeten beledigen, net zo min als een Moslim het Christendom mag beledigen. Ik vind dat ze net zoals andere onrespectvolle mensen een straf had moeten krijgen (een boete van 100 euro of zoiets), wat er nu gebeurd maakt mij sad.

Joesoef
20-08-11, 11:42
Wonen daar ook moslims?



Ja, de enigen die niet aan de coke zijn.

Max Stirner
20-08-11, 11:52
Ze had gewoon niet de Islam moeten beledigen, .



Precies, zo eenvoudig is dat.

Eigen schuld.

Slinger
20-08-11, 11:52
Ja, de enigen die niet aan de coke zijn.

De jongens die daar aan de coke zijn doen je niks hoor. Ze kunnen ook wel verdragen dat je ze aan kijkt. Mijn dochter durf ik er rustig doorheen te laten lopen.

Joesoef
20-08-11, 12:23
De jongens die daar aan de coke zijn doen je niks hoor. Ze kunnen ook wel verdragen dat je ze aan kijkt. Mijn dochter durf ik er rustig doorheen te laten lopen.


Broeders en zusters onder elkaar....

Stopnaald
20-08-11, 12:25
Ze had gewoon niet de Islam moeten beledigen, net zo min als een Moslim het Christendom mag beledigen. Ik vind dat ze net zoals andere onrespectvolle mensen een straf had moeten krijgen (een boete van 100 euro of zoiets), wat er nu gebeurd maakt mij sad.

Wat mij pas écht sad maakt, is dat je kennelijk net zo kip-zonder-kop-achtig achter de meute aanloopt, aangezien deze vrouw de islam helemaal NIET BELEDIGD HEEFT (tenzij het aanhangen van een andere religie op zich de belediging is).

Als je je ergens een menig over aanmatigd, wees dan iig zo beleefd om je eniszins in te lezen, anders kom je wel heel erg stupide over.

Stopnaald
20-08-11, 12:27
Ja, de enigen die niet aan de coke zijn.

Ach gut. Joesoef is kennelijk ook maar een mens met vooroordelen. Je bent reuze koddig.

foxcave
20-08-11, 12:32
Ja, de enigen die niet aan de coke zijn.

En daar is ie weer, de basher met een machts knop, en voelen we ons nu beter vriend Joesoef?

foxcave
20-08-11, 12:36
Dan is het wel zo eerlijk om het over die soortgelijken te hebben en die SGP-ers erbuiten te laten.


Euh, als ik die bij naam noem op dit forum dan heb ik weer een ban te pakken wegens stigmatiseren, discrimineren of wat voor ren dan ook maar, zolang iedereen maar begrijpt dat ik de (geen islamiet zijnde) moslim bedoel is er ja niets aan de hand nietwaar.

BaMb-InO
20-08-11, 13:17
Wat mij pas écht sad maakt, is dat je kennelijk net zo kip-zonder-kop-achtig achter de meute aanloopt, aangezien deze vrouw de islam helemaal NIET BELEDIGD HEEFT (tenzij het aanhangen van een andere religie op zich de belediging is).

Als je je ergens een menig over aanmatigd, wees dan iig zo beleefd om je eniszins in te lezen, anders kom je wel heel erg stupide over.

O ja stopnaald, jij was erbij. Je loopt net zo hard achter de meute aan, door te zeggen dat ze niets gezegd heeft. Ik had misschien geen conclusie moeten trekken, maar jij geloofd dat ze het niet heeft gezegd en een ander weer dat ze het wel heeft gezegd, noch jij noch ik waren erbij. Ik zeg alleen dat mensen die geen respect hebben voor wie of wat, zeker een boete moeten krijgen.

Slinger
20-08-11, 13:26
O ja stopnaald, jij was erbij. Je loopt net zo hard achter de meute aan, door te zeggen dat ze niets gezegd heeft. Ik had misschien geen conclusie moeten trekken, maar jij geloofd dat ze het niet heeft gezegd en een ander weer dat ze het wel heeft gezegd, noch jij noch ik waren erbij. Ik zeg alleen dat mensen die geen respect hebben voor wie of wat, zeker een boete moeten krijgen.

Dat wordt dus onbeperkt boetes opleggen. In de ogen van sommigen heb je al heel snel geen respect.

BaMb-InO
20-08-11, 13:29
Dat wordt dus onbeperkt boetes opleggen. In de ogen van sommigen heb je al heel snel geen respect.

Harry Slinger?

Als je aangifte doet wel ja, laat de rechter maar bepalen wat er dan gedaan moet worden.

Slinger
20-08-11, 13:34
Harry Slinger?

Als je aangifte doet wel ja, laat de rechter maar bepalen wat er dan gedaan moet worden.

Dan krijgt de rechter het erg druk met al die gevoelige teentjes.

Ik heb overigens niet het genoegen je te kennen, het spijt me, Bambino.

foxcave
20-08-11, 13:37
Van heel veel reactie hier word ik een beetje misselijk, die dame zou iets hebben beweerd over een niet bestaande entiteit en krijgt daarvoor waarschijnlijk de doodstraf, en er zijn er hier echt die de doodstraf net iets teveel vinden, maar ze moet wel straf hebben.
Zijn jullie werkelijk zo ziek in het hoofd, dat kan toch niet waar zijn?

Wat je ook zegt over een niet bestaande entiteit, dat mag nooit strafbaar zijn.
Als staat ze de hele dag een willekeurige god te vervloeken, daarvoor ga je toch niemand straffen?

En mocht later blijken dat ik ongelijk had en er wel een god bestaat, dan lijkt het mij dat hij/zij zelf heel goed in staat is om (mocht hij/zij dat nodig vinden) de dader te straffen.

In dat kader moeten jullie de onderschrift van Stopnaald eens tot je door laten dringen...

Wil god het kwaad voorkomen, maar kan hij het niet? Dan is hij niet almachtig.
Kan hij het wel, maar wil hij het niet? Dan is hij kwaadwillig.
Kan hij het wel en wil hij het ook? Waar komt dan het kwaad vandaan?
Kan hij het niet en wil hij het niet? Waarom noemen we hem dan God?
Epicurus (341-270 v.C.)

BaMb-InO
20-08-11, 13:53
Beledigen is in the mind of the beholder idd. Weet dat het geven van een boete, een moron opmerking van me was. Maar mensen hoeven het niet eens te zijn over elkaars opvattingen of cultuur. Tolerantie is genoeg. Dat beledigen al een ''normaal'' onderdeel is van deze beschaving, walg ik van.

foxcave
20-08-11, 13:57
Beledigen is in the mind of the beholder idd. Weet dat het geven van een boete, een moron opmerking van me was. Maar mensen hoeven het niet eens te zijn over elkaars opvattingen of cultuur. Tolerantie is genoeg. Dat beledigen al een ''normaal'' onderdeel is van deze beschaving, walg ik van.

Daar heb je gelijk, beledigen om het beledigen slaat ook nergens op, maar dan nog, je kunt iemand alleen beledigen omdat hij/zij zich laat beledigen.

Slinger
20-08-11, 14:53
Beledigen is in the mind of the beholder idd. Weet dat het geven van een boete, een moron opmerking van me was. Maar mensen hoeven het niet eens te zijn over elkaars opvattingen of cultuur. Tolerantie is genoeg. Dat beledigen al een ''normaal'' onderdeel is van deze beschaving, walg ik van.

Er zijn nauwelijks mensen die beledigen, personen die zich beledigd voelen zijn er in grote aantallen.

super ick
21-08-11, 13:45
Ja, de enigen die niet aan de coke zijn.
:hihi:
Je moet ook nooit van je eigen handel snoepen.

super ick
21-08-11, 13:54
Beledigen is in the mind of the beholder idd. Weet dat het geven van een boete, een moron opmerking van me was. Maar mensen hoeven het niet eens te zijn over elkaars opvattingen of cultuur. Tolerantie is genoeg. Dat beledigen al een ''normaal'' onderdeel is van deze beschaving, walg ik van.

Jij walgt van de opmerkingen/kritiek/zwartmakerij van je geloof. Iest dat, helaas voor jou, in democratische landen onder vrijheid van meningsuiting valt.
Dat betekend incasseren. Hoort er ook bij in een democratisch land.
Als je vrijuit je kritiek mag spuien is de kans groot dat anderen beledigd zijn. So be it.

Ondenkbaar in moslimlanden en daarom bij veel moslims generatie op generatie tussen de oren geramd. Islam is heilig, iedere kritiek verboden.

'Andersom' mag er natuurlijk wel beledigd worden. Want iedereen die geen moslim is, die is tenslotte minder.
Christenen, ongelovigen, etc. worden zelfs gediscrimineerd bij wet. Maar ook dat is onderdeel van het prachtige geloof en dus geoorloofd.

Wel eens gehoord van: Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet?

BaMb-InO
21-08-11, 19:30
Jij walgt van de opmerkingen/kritiek/zwartmakerij van je geloof. Iest dat, helaas voor jou, in democratische landen onder vrijheid van meningsuiting valt.
Dat betekend incasseren. Hoort er ook bij in een democratisch land.
Als je vrijuit je kritiek mag spuien is de kans groot dat anderen beledigd zijn. So be it.

Ondenkbaar in moslimlanden en daarom bij veel moslims generatie op generatie tussen de oren geramd. Islam is heilig, iedere kritiek verboden.

'Andersom' mag er natuurlijk wel beledigd worden. Want iedereen die geen moslim is, die is tenslotte minder. Christenen, ongelovigen, etc. worden zelfs gediscrimineerd bij wet. Maar ook dat is onderdeel van het prachtige geloof en dus geoorloofd.

Wel eens gehoord van: Wat u niet wil dat u geschied, doe dat ook een ander niet?


Waar zie je in godsnaam dat ik het goed vind dat het andersom wel mag. Je leest ook duidelijk wat je wilt lezen.


net zo min als een Moslim het Christendom mag beledigen.
En dat kun je zo breed trekken als je wil, of in jou geval ''zo smal mogelijk''. Ah fakkit, ben klaar met discusseren met mensen die klaarblijkelijk al een mening hebben.

Stopnaald
21-08-11, 22:14
O ja stopnaald, jij was erbij. Je loopt net zo hard achter de meute aan, door te zeggen dat ze niets gezegd heeft. Ik had misschien geen conclusie moeten trekken, maar jij geloofd dat ze het niet heeft gezegd en een ander weer dat ze het wel heeft gezegd, noch jij noch ik waren erbij. Ik zeg alleen dat mensen die geen respect hebben voor wie of wat, zeker een boete moeten krijgen.

Ik beweer helemaal niet dat ik erbij ben geweest. Maar ik heb iig voldoende fatsoen gehad om de OP te lezen, voordat ik een flodder afschoot.

Verder is het belachelijk dat mensen volgens jou een straf (boete) moeten krijgen als zij niet (voldoende) respect tonen. Wat mensen denken of vinden staat hen in een beschaafd land helemaal vrij. En ik heb zo mijn gedachtes en meningen over religies, w.o. de islam, mohammed, de kaliefen en ga zo maar door. Moet ik nou ook een boete krijgen? :stomp:

Stopnaald
21-08-11, 22:22
Beledigen is in the mind of the beholder idd. Weet dat het geven van een boete, een moron opmerking van me was. Maar mensen hoeven het niet eens te zijn over elkaars opvattingen of cultuur. Tolerantie is genoeg. Dat beledigen al een ''normaal'' onderdeel is van deze beschaving, walg ik van.

Vreemd, want als een gelovige beledigd, kan die zich zonder meer beroepen op zijn/haar religie en er mee wegkomen, terwijl ik als atheíst kennelijk geen gevoelens mag hebben, want het omgekeerde wordt wel bestraft.

Concreet: een haatbaard mag ongestraf beweren dat homo's van een hoog gebouw naar beneden zouden moeten worden gegooid en dat overspelige vrouwen dood door steniging verdienen.

Ik mag niet ongestraft beweren dat moslims van een hoog gebouw naar beneden zouden moeten worden gegooid en dat overspelige mannen dood door steniging verdienen.

Gelovigen cq religieuzen krijgen meer wettelijke bescherming dan niet-religieuzen. Dat is institutionele discrimminatie die bovendien nog steeds verankerd is in de grondwet. En daar kots ik op. Liever vandaag dan morgen afschaffen dat moreel verwerpelijke artikel.