PDA

Bekijk Volledige Versie : Code eerwraak nu op ned 3



Kortman
18-08-11, 21:01
Kijk zie en oordeel zelf .
3Doc Code Rood: Eerwraak | Nederland 3 (http://www.nederland3.nl/programma/3doc-code-rood-eerwraak).
Doodsangst voor Nederlands meisje !*)
:droef:
*) Schokkend dat er zo veel zijn en er zo weinig aandacht voor is !
Maar dat is logische he !

foxcave
18-08-11, 21:25
Kijk zie en oordeel zelf .
3Doc Code Rood: Eerwraak | Nederland 3 (http://www.nederland3.nl/programma/3doc-code-rood-eerwraak).
Doodsangst voor Nederlands meisje !*)
:droef:
*) Schokkend dat er zo veel zijn en er zo weinig aandacht voor is !
Maar dat is logische he !

jup, zodra het over geloof gaat is alles veroorloofd.

Ik begrijp echt niet dat er niet veel harder tegen word opgetreden.

Kortman
18-08-11, 22:24
jup, zodra het over geloof gaat is alles veroorloofd.

Ik begrijp echt niet dat er niet veel harder tegen word opgetreden.

Het valt ook niet mee ,als je met je neus door de stront gewreven wordt !
dan geven ze niet thuis het moet over de Joden of Wilders gaan ,als de laatse een scheet laat is dat al een topic waard !
Of popie jopie (de paus ) is ook erg goed loopt meteen als een trein,
lachen toch :D

Stopnaald
19-08-11, 11:22
Jongens, het gaat niet om religie. Da's alleen maar de stok om mee te slaan. Het gaat om MACHT en machtsmisbruik door voornamelijk mannen. Ies cultuur zal ik maar zeggen.

Zolang de gemeenschap zich het recht aanmeet en blijft meten, om zich ongebreideld met elke stap van het buurmeisje te bemoeien en roddelen over haar tot een kunstvorm met ongekende hoogtes weet te verheffen, blijft eerwraak (en eergerelateerd geweld) bestaan.

In een cultuur waarin de eer tussen de benen van een vrouw/meisje zit, hebben de mannen geen ballen of eer. Zolang zij zich laten opjutten tot geweld omwille van wat "men" of "ze" wel niet zullen zeggen (alsof die zich door zoiets tot zwijgen zullen laten brengen, roddelaars en lasteraars zullen altijd blijven lullen, maakt niet uit wat je zegt of doet, maakt nog minder uit of het waar is of niet), hebben geen ruggegraat en geen karakter.

Een man die zijn fysieke kracht gebruikt tov een vrouw en/of kind, maakt niet uit op welke manier of uit welk motief, is geen man maar een loser. Een echte man heft nooit zijn hand op tegen een zwakkere, op geen enkele manier, in geen enkele situatie. Een echte man hoeft zijn mannelijkheid niet op die manier te bewijzen, die is zo wel zonneklaar.

Eric de Blois
19-08-11, 11:33
Jongens, het gaat niet om religie.

Religie is bedacht om culturele normen, gebruiken en waarden een goddelijke status te verlenen. Religie vormt het fundament onder de cultuur. Wie het over cultuur heeft kan niet om religie heen en andersom. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

foxcave
19-08-11, 11:38
Religie is bedacht om culturele normen, gebruiken en waarden een goddelijke status te verlenen. Religie vormt het fundament onder de cultuur. Wie het over cultuur heeft kan niet om religie heen en andersom. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Het bewijs hier voor zijn de oude stammen in Zuid-Amerika, allemaal hun eigen geloof, helaas verslagen door, jawel, het christendom, maar terwijl wij hier al hadden afgerekend met de boom goden, riviergoden etc etc had daar iedere stadstaat nog zijn eigen goden.

Stopnaald
19-08-11, 11:57
Religie is bedacht om culturele normen, gebruiken en waarden een goddelijke status te verlenen. Religie vormt het fundament onder de cultuur. Wie het over cultuur heeft kan niet om religie heen en andersom. Ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Ja en nee. Volgens mij is cultuur een groter begrip. Er zijn namelijk ook allerlei tradities en gewoontes die ouder zijn dan religie. Wel is het zo dat religie zo zijn eigen nieuwe regeltjes erbij verzint.

Tot slot denk ik dat religie een verhikel is om abjecte onderdrukking een goddelijk sausje te geven, dat ben ik dus wel met je eens.

Laatst weer eens de klassieker "Lord of the Flies" gezien. Kun je precies het mechanisme aan het werk zien. De religie wordt bedacht door de machthebber (in dit geval de blonde jongen Jack) om zijn leiderspositie (en dus macht) te kunnen handhaven, door de overige jongens angst aan te jagen voor een niet bestaand monster. En als blijkt dat niet iedereen zich daaraan onderwerpt (de jongens Piggy en Ralf) wordt de groep (oftwel de samenleving) opgehitst tot een heksenjacht en moord.

Religie is voor sommigen een machtsmiddel en voor velen een fopspeen. De enige manier om daar aan te ontsnappen is simpelweg weigeren toe te geven.

Eric de Blois
19-08-11, 12:09
Ja en nee. Volgens mij is cultuur een groter begrip. Er zijn namelijk ook allerlei tradities en gewoontes die ouder zijn dan religie. Wel is het zo dat religie zo zijn eigen nieuwe regeltjes erbij verzint.

Tot slot denk ik dat religie een verhikel is om abjecte onderdrukking een goddelijk sausje te geven, dat ben ik dus wel met je eens.

Laatst weer eens de klassieker "Lord of the Flies" gezien. Kun je precies het mechanisme aan het werk zien. De religie wordt bedacht door de machthebber (in dit geval de blonde jongen Jack) om zijn leiderspositie (en dus macht) te kunnen handhaven, door de overige jongens angst aan te jagen voor een niet bestaand monster. En als blijkt dat niet iedereen zich daaraan onderwerpt (de jongens Piggy en Ralf) wordt de groep (oftwel de samenleving) opgehitst tot een heksenjacht en moord.

Religie is voor sommigen een machtsmiddel en voor velen een fopspeen. De enige manier om daar aan te ontsnappen is simpelweg weigeren toe te geven.

"Er zijn namelijk ook allerlei tradities en gewoontes die ouder zijn dan religie. "

Precies. Ouder zijn dan... Religie is gebaseerd op culturele gewoonten. God is daarbij aangevoerd als excuus om, zoals je mooi zegt: "abjecte onderdrukking een goddelijk sausje te geven". Zolang ouders hun kinderen programmeren met het geloof, vrees ik dat religie op deze manier nog wel lang zal blijven bestaan.

Stopnaald
19-08-11, 12:14
"Er zijn namelijk ook allerlei tradities en gewoontes die ouder zijn dan religie. "

Precies. Ouder zijn dan... Religie is gebaseerd op culturele gewoonten. God is daarbij aangevoerd als excuus om, zoals je mooi zegt: "abjecte onderdrukking een goddelijk sausje te geven". Zolang ouders hun kinderen programmeren met het geloof, vrees ik dat religie op deze manier nog wel lang zal blijven bestaan.

Bedankt voor het compliment.

Daarnaast nog even dit. Ouders programmeren hun kinderen, dat is waar. Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven". Uit de religie en/of cultuur stappen is weliswaar geen kattepis en heel erg zwaar om te doen, maar het KAN wel.

Stopnaald
19-08-11, 12:18
"Er zijn namelijk ook allerlei tradities en gewoontes die ouder zijn dan religie. "

Precies. Ouder zijn dan... Religie is gebaseerd op culturele gewoonten. God is daarbij aangevoerd als excuus om, zoals je mooi zegt: "abjecte onderdrukking een goddelijk sausje te geven". Zolang ouders hun kinderen programmeren met het geloof, vrees ik dat religie op deze manier nog wel lang zal blijven bestaan.

Bedankt voor het compliment.

Daarnaast nog even dit. Ouders programmeren hun kinderen, dat is waar. Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven". Uit de religie en/of cultuur stappen is weliswaar geen kattepis en heel erg zwaar om te doen, maar het KAN wel.

En gezien de oprukkende ontkerkelijking wereldwijd (ondanks al het ontkennende gesputter van diverse übergelovigen zoals Mars bijv), denk ik dat het steeds makkelijker gaat worden (net zoals niet-roken nu de nieuwe norm is). OOIT zal religie de marginale plek toebedeeld krijgen die het toekomt.

Bar
19-08-11, 12:45
Bedankt voor het compliment.

Daarnaast nog even dit. Ouders programmeren hun kinderen, dat is waar. Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven". Uit de religie en/of cultuur stappen is weliswaar geen kattepis en heel erg zwaar om te doen, maar het KAN wel.

Hetgeen maar weer eens laat zien dat godsdienstvrijheid en godsdienst elkaars vijanden zijn.

Eric de Blois
19-08-11, 12:48
Bedankt voor het compliment.

Daarnaast nog even dit. Ouders programmeren hun kinderen, dat is waar. Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven". Uit de religie en/of cultuur stappen is weliswaar geen kattepis en heel erg zwaar om te doen, maar het KAN wel.

En gezien de oprukkende ontkerkelijking wereldwijd (ondanks al het ontkennende gesputter van diverse übergelovigen zoals Mars bijv), denk ik dat het steeds makkelijker gaat worden (net zoals niet-roken nu de nieuwe norm is). OOIT zal religie de marginale plek toebedeeld krijgen die het toekomt.

Ja, daar tip je iets heel belangrijks aan: "Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven"."

Ik zie tot mijn verbazing dat kerken leeglopen, maar de islam nog steeds groeiende is. Hoe verklaar je dat? Van 'ontmoskeeïng' heb ik nog niets gelezen. Hoe komt het dat, marokkanen, zo valt hier te lezen, zo vasthouden aan hun geloof, waar veel kinderen van christenen het geloof juist vaarwel zeggen?

"OOIT zal religie de marginale plek toebedeeld krijgen die het toekomt."

Heel goed gezegd!

foxcave
19-08-11, 13:00
Ja, daar tip je iets heel belangrijks aan: "Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven"."

Ik zie tot mijn verbazing dat kerken leeglopen, maar de islam nog steeds groeiende is. Hoe verklaar je dat? Van 'ontmoskeeïng' heb ik nog niets gelezen. Hoe komt het dat, marokkanen, zo valt hier te lezen, zo vasthouden aan hun geloof, waar veel kinderen van christenen het geloof juist vaarwel zeggen?

"OOIT zal religie de marginale plek toebedeeld krijgen die het toekomt."

Heel goed gezegd!

Het blijven groeien van de Islam is niet verbazingwekkend, de dwang die nog steeds in de Islam ligt, het weigeren goedkeuring te geven aan gemengde huwelijken, het niet zonder kleerscheuren kunnen verlaten van de Islam.

Maar volgens mij is er hoop, ik zie in mijn omgeving kinderen van de vierde en zelf vijfde generatie die niet meer verplicht worden mee te doen, er zijn zelfs meisjes die duidelijk de 13 jaar gepasseerd zijn en geen hoofddoek om hebben terwijl moeders zich het liefst in een boerka verstopt. En , jawel, frank en vrij op straat spelen met leeftijdsgenoten.

Kortman
19-08-11, 13:27
Het blijven groeien van de Islam is niet verbazingwekkend, de dwang die nog steeds in de Islam ligt, het weigeren goedkeuring te geven aan gemengde huwelijken, het niet zonder kleerscheuren kunnen verlaten van de Islam.

Maar volgens mij is er hoop, ik zie in mijn omgeving kinderen van de vierde en zelf vijfde generatie die niet meer verplicht worden mee te doen, er zijn zelfs meisjes die duidelijk de 13 jaar gepasseerd zijn en geen hoofddoek om hebben terwijl moeders zich het liefst in een boerka verstopt. En , jawel, frank en vrij op straat spelen met leeftijdsgenoten.

Het zoveelste bewijs dat deISLAM min of meer achterloopt ,dit was 60 jaargeleden bijde RK ook zo :
meisjes en vrouwen gescheiden van de mannen en jongens in de kerk jawel aan de Linkerkant
min of meer verplicht een hoofddoekje dragen
geen korte rokkken.
verbod om te spelen met kinderen van een ander geloof
enz enz
GEMENGDE HUWLIJKEN?? VERGAT DAT MAAR !
Mijn vader is RK geworden voor mijn moeder ,kerkverzuim op zondag ? was een doodzonde ja je leest het goed !
Dan nog ff terug in de tijd :
9 van de10 oorlogen werden gevoerd om ,,geloofs problemen,,!!!
Kruistochten ? werden gevoerd omdat de MOSLIMS volgens Rome de aan Christelijke toe behorende plaatsen in namen (hoe verzin je het ?)
Al met al zeg ik GELOOF maakt meer kapot dan je lief is !
Kijk maar ff in de krant ,elk dag opnieuw doden ook door MOSLIMS onderling !
Ondanks de regels die de Profeet Mohammed in de KORAN schreef !

Stof genoeg om over na te denken.
P.S Maar ik sluit me bij Stopnaald aan , als ik zo om me hen kijk zie ik steeds meer kinderen met elkaar spelen dus ook MOSLIM kinderen ,kinderen maken geen onderscheid ,dat doen hun ouders ,dus deze ouders zijn al moderner ingesteld dat geld uiteraard voor de ouders van beide kanten.

Max Stirner
19-08-11, 13:37
Het blijven groeien van de Islam is niet verbazingwekkend, de dwang die nog steeds in de Islam ligt, het weigeren goedkeuring te geven aan gemengde huwelijken, het niet zonder kleerscheuren kunnen verlaten van de Islam.

Maar volgens mij is er hoop, ik zie in mijn omgeving kinderen van de vierde en zelf vijfde generatie die niet meer verplicht worden mee te doen, er zijn zelfs meisjes die duidelijk de 13 jaar gepasseerd zijn en geen hoofddoek om hebben terwijl moeders zich het liefst in een boerka verstopt. En , jawel, frank en vrij op straat spelen met leeftijdsgenoten.


Misschien dat die ontwikkeling in de 'thuislanden' nog wel sneller verloopt
- daar is religie natuurljik gewoon het symbool van onderdrukking en vrijheidsbeperking, vergelijkbaar met het communisme in Oost Europa.

Niet, zoals voor veel moslims in het Westen, een baken van houwvast/ eigen identiteit in een 'vijandige wereld'.


Sprak hierover pas met iemand uit Perzië, zij is ervan overtuigd dat haar generatie vergelijkbaar is met de jaren 60 generatie in de Westerse Wereld, die God vakkundig om zeep heeft geholpen.

Stopnaald
19-08-11, 13:59
Ja, daar tip je iets heel belangrijks aan: "Maar kinderen kunnen als ze groter worden er zelf voor kiezen om te blijven "geloven"."

Vandaar dus die ontkerkelijking (onder alle religies dus, niet alleen de christenen), want uiteindelijk komen die kinderen met andere ideeën en visies in aanraking en twijfel is de eerste stap naar "ongeloof". Maar goed, daar gaat nog wel een generatie of twee overheen hoor. Religie is knap hardnekkig. Tis net onkruid, niet te killen man.


Ik zie tot mijn verbazing dat kerken leeglopen, maar de islam nog steeds groeiende is. Hoe verklaar je dat? Van 'ontmoskeeïng' heb ik nog niets gelezen. Hoe komt het dat, marokkanen, zo valt hier te lezen, zo vasthouden aan hun geloof, waar veel kinderen van christenen het geloof juist vaarwel zeggen?

Allereerst, laat je niets wijsmaken. Die ontmoskeeïng (leuk bedacht, die houden we erin) is wel degelijk en allang aan de gang. Men is er alleen wat beducht voor om daar ruchtbaarheid aan te geven, wat zeer begrijpelijk is, gezien de straffen voor afvalligheid. Niet dat het hier in NL nou zo'n vaart zal lopen (de soep wordt zelden zo heet gegeten als ie wordt opgediend), maar sociale uitsluiting is wel degelijk een reëel gevaar. En gezien de cultureel sterke(re) familiebanden, tja, dan is de keuze snel gemaakt: liever een slechte moslim binnen de gemeenschap, dan een individue zonder gemeenschap.

Maar dat is alleen de situatie hier in het westen. In de rest van de wereld is het een heel ander verhaal. Daar heeft religie nog steeds een heel belangrijke functie, namelijk die van fopspeen.

Als je arm en kansloos bent en nagenoeg geen vooruitzicht op verbetering, maar alleen op verslechtering (ouderdom), dan zul je begrijpen dat ELKE vorm van hoop welkom is. Het is een oeroude menselijke behoefte. Zonder hoop kan een mens niet functioneren en maar nauwelijks bestaan. Onder die mensen neemt de hoop maar een beperkt aantal vormen aan. De hoop om ooit een loterij winnen bijvoorbeeld. Of de hoop om een rijke man te trouwen. In dat kader moet je ook de hoop dat God alles beter zal maken plaatsen. En geloof me, da's verslavend spul hoor! De investering is minimaal (paar gebedjes opzeggen, aan bepaalde regeltjes houden) en de potentiële opbrengst is groot (hoewel de werkelijke opbrengst natuurlijk helemaal niets is, maar goed, da's nou de kracht van het geloof. Als je maar WILT, dan kun je alles geloven).


"OOIT zal religie de marginale plek toebedeeld krijgen die het toekomt."

Heel goed gezegd!

Dankjewel, ik ga bijna blozen....