PDA

Bekijk Volledige Versie : Wie zijn dat eigenlijk, de overwinnaars van Tripoli? Geen idee.



super ick
22-08-11, 08:54
Nu heerst er in het westen nog een soort feeststemming: het beest van Tripoli is bijna verslagen (ook al was het beest nog niet zolang geleden de ster van mening feest)
Maar wie zijn de overwinnaars? Het goede antwoord, schrijft Time, is dat we geen idee hebben. Met de 'leiding' van de opstandelingen heeft het westen vanaf het begin banden aangeknoopt, in de hoop dat die, na de machtsovername, iets terugdoen, bijvoorbeeld op het gebied van olie.
Maar die leiding heeft niet de leiding. Zeker in de slag om Tripoli doen talrijke militia's mee die zich niets gelegen laten liggen aan de nieuwe gezaghebbers. De finale opstand komt ook niet van de officiële rebellen, maar is begonnen als opstand in de hoofdstad zelf, gesteund door toesnellende militia. Sommige van die militia bestaan uit boze jongeren, andere uit fanatieke moslims, weer andere uit stammen met een rekening met Ghaddafi. En wat dat wordt als Ghaddaffi weg is? Niet te voorspellen.


Bron: Time Libya's Long End Game: Which Rebels Exactly Are Gaining on Gaddafi in Tripoli? - TIME (http://www.time.com/time/world/article/0,8599,2089680,00.html)
Via: Welingelichte Kringen - Wie zijn dat eigenlijk, de overwinnaars van Tripoli? Geen idee (http://welingelichtekringen.nl/14843-wie-zijn-dat-eigenlijk-de-overwinnaars-van-tripoli-geen-idee.html)

foxcave
22-08-11, 10:03
We wachten het af, je hebt verschillende winnaars, er is er 1 die de geschiedenis gaat schrijven, er is er 1 die de macht gaat krijgen en zo zullen er meer zijn, belangrijk is de vraag of de bevolking iets heeft gewonnen, en dat waag ik te betwijfelen.

super ick
22-08-11, 15:36
We wachten het af, je hebt verschillende winnaars, er is er 1 die de geschiedenis gaat schrijven, er is er 1 die de macht gaat krijgen en zo zullen er meer zijn, belangrijk is de vraag of de bevolking iets heeft gewonnen, en dat waag ik te betwijfelen.

Je ziet in vrijwel ieder Arabisch land dat bepaalde geloofsstromen in de islam en groeperingen/stammen/families bevoordeelt worden.
Als anderen het pikken dan gaat het nog net maar eigen volk onderdrukken of vermoorden is geen bijzonderheid.

Aangezien Libie ook zo'n versnippert land is ziet de toekomst er voorlopig niet rooskleurig uit.

De rebellen bestaan uit allerlei milities die nu tegen Ghadaffi ten strijde trekken. Hij staat op omvallen dus dat is nu de prioriteit. Hem het laatste zetje geven. Dan even feesten. En daarna?

foxcave
22-08-11, 18:05
Je noemt daar het eigenlijke probleem, geloofsstromen, en nog erger milities, ieder dorp zijn eigen krijgsheer, ieder dorp zijn eigen eigenwijze machtswellusteling.

Ik voorspel bloedige verkiezingen.

super ick
23-08-11, 17:04
Je noemt daar het eigenlijke probleem, geloofsstromen, en nog erger milities, ieder dorp zijn eigen krijgsheer, ieder dorp zijn eigen eigenwijze machtswellusteling.

Ik voorspel bloedige verkiezingen.

Bijkomend probleem is dat er maar 1 bron van inkomsten is; olie. Die olie zit op een paar plekken. De stammen die dat grondgebied claimen moeten bewogen worden de rijkdom te delen met alle Libiers. Dat maakt de spoeling dun. Ik moet het nog maar zien.

Eric de Blois
23-08-11, 17:20
Je noemt daar het eigenlijke probleem, geloofsstromen, en nog erger milities, ieder dorp zijn eigen krijgsheer, ieder dorp zijn eigen eigenwijze machtswellusteling.

Ik voorspel bloedige verkiezingen.

Ik ben ook heel pessimistisch dat betreft. Laat ze het probleem maar fijn zelf oplossen. We moeten ons nergens mee bemoeien, dat levert alleen weer nieuwe conflicten op. Het westen is gehaat en daarom moeten we ze vooral met rust laten. Als we ons juist niet bemoeien met hun problemen hebben ze natuurlijk ook wel weer kritiek, maar dat is nog altijd beter dan direct betrokken te raken met zaken die de onze niet zijn. Uiteraard moeten we wel rekening houden met een eventuele stroom immigranten uit die hoek en die vooral niet toelaten. Toelaten van immigranten uit een derdewereldland in oorlog is vragen om problemen en kost de gemeenschap weer geld.

super ick
24-08-11, 09:55
Het westen is gehaat en daarom moeten we ze vooral met rust laten.

Zonder de wekenlange en miljoenenverslindende luchtcampagnes van NATO had Khadaffi de rebbellen een paar maanden geleden uitgeroeid.

Dankzij NATO / het westen hebben ze Khadaffi kunnen verjagen. De Libiers zijn het westen juist dankbaar en het rigime pro-westers. ZIj kunnen toch wel onthouden wie hen geholpen heeft?

Ik vrees dat bovenstaande logica niet op gaat en het westen inderdaad zwart gemaakt wordt en als slecht afgeschildert wordt. HEt land dat daar niet aan mee doet wordt de risee van de Arabische Liga.
HEt lijkt er verdomd veel op dat haat DE bindende factor is. De grote bliksemaflijder.

mark61
24-08-11, 09:59
Kappen met dat domme reten, imbeciel.

joepie-jee
24-08-11, 11:30
laten we hopen dat het goed af gaat lopen.die gadaffi mogen ze van mij levenslang geven,maar dan in nederland.wil wel eens zien of hij hier in den haag nog zo,n grote mond gaat geven.en dan opsluiten in scheveningen bij die oorlogsmisdadigers uit voormalig joegaslavie tussen die ongelovigen,en dan kan gaddaffie zijn familie en zijn kinderen en kleinkinderen hier op ,het bezoek dus gelijk lekker moeilijk maken .laten ze maar een flink eind reizen om deze sadist op te gaan zoeken in de nederlandse gevangenis ,en niet in zijn eigen land.laat hem maar bloeden!40 jaar heeft hij mensen vermoord,laten vermoorden,mishandeld,libiers hebben hun land en familie,s achter moeten laten alleen omdat zijn geheime dienst achter je aanzat om dat men alleen vrijheid wilden.zag op tv mensen uit libie die waren zo blij!jaren hebben nooit uitbundig mogen lachen!kunnen wij ons niet voorstellen.gelukkig voor deze mensen is het zo goed als voorbij,al die ellende die gadaffi hun gaf.en al dat geld van die olie gaat hoop ik ook naar de bevolking toe,kunnen ze het land opbouwen,want dat is voor een deel in puin.en nu syrie.die regering met mijnheer assad die maken hun eigen mensen dood.schieten gewoon op onschuldigen,maar dat gaat ook niet lang meer duren