PDA

Bekijk Volledige Versie : Vlaamse psychiaters spuiten vaker



Soldim
22-08-11, 09:23
Vlaamse psychiaters spuiten vaker

Stel u bent psychiater. U heeft een ernstig suïcidale patiënt van 65 die sinds haar vijftiende onsuccesvol wordt behandeld met alle denkbare therapieën. Geen middel bleef onbeproefd. Ze is apathisch, sociaal geïsoleerd, diep somber en wil al jaren dood. Na het overlijden van haar partner werd dat verlangen sterker. U zou haar medicatie kunnen verhogen. Maar dan verandert ze in een zombie. Ze vraagt euthanasie. Geeft u die?

Deze vrouw is één van de slechts twee bekende gevallen van psychiatrische patiënten wier euthanasieverzoek in Nederland werd ingewilligd. Haar vraag werd in 2008 als redelijk en invoelbaar beoordeeld, haar lijden als ondraaglijk en uitzichtloos. Reële behandelopties waren er niet meer, na een leven van mislukte opnames en falende therapie. „Levenshulp was niet langer mogelijk.” En dus werd het stervenshulp.

Het voorbeeld komt uit het augustusnummer van het Tijdschrift voor Psychiatrie. Tegenover de twee Nederlandse gevallen sinds 2002 blijken 52 door artsen gedode psychiatrische patiënten in Vlaanderen te staan. Volgens J. Vandenberghe, psychiater in Leuven, is dat nog een onderschatting van het werkelijke aantal. Slechts de helft van alle Vlaamse gevallen van euthanasie pleegt te worden gemeld.

De vraag naar een spuitje onder psychiatrische patiënten is groot. De Nederlandse psychiaters A. de Boer en T. Oei, hoogleraar forensische psychiatrie, schatten het aantal verzoeken sinds 2002 op ongeveer 2.000. Uit deze groep zouden vijftig patiënten jaarlijks suïcide plegen, op een „dikwijls gruwelijke, en ook voor anderen gevaarlijke” manier. De Nederlandse psychiatrie staat er bij en kijkt ernaar, zo lijkt het.

De twee gevallen uit 2008 betekenden voor Nederland volgens De Boer en Oei een ‘cultuuromslag’. Zou dat waar zijn of blijven het uitzonderingen? Waarom is de psychiatrie in Vlaanderen eigenlijk minder terughoudend? Wie het weet mag het zeggen. Vandenberghe zegt dat Vlaamse psychiaters euthanasie plegen op patiënten met de ziekten van Huntington of Alzheimer. Maar ook op patiënten met depressies, psychosen en zeer ernstige persoonlijkheidsstoornissen.

Als criterium voor euthanasie geldt in beide landen uitzichtloos en ondraaglijk lijden, waarbij de autonome keuze van de patiënt vooropstaat. Maar de vraag of een psychiatrische patiënt in staat is om zijn wil te bepalen ligt ingewikkeld. Volgens Vandenberghe ondergraaft de psychiater die uitzichtloosheid erkent, zo een van zijn belangrijkste therapeutische middelen. Namelijk „de hoop en de gerichtheid op het leven. Is het niet onze taak de hoop levend te houden, ook en vooral wanneer de patiënt dit zelf niet meer kan zien?” Dat is de kernvraag, die zichzelf beantwoordt.

Uitzichtloosheid in de psychiatrie is ook niet evident. Bij persoonlijkheidsstoornissen is het verloop van de aandoening onzeker. „Hebben we niet allemaal patiënten meegemaakt die na ondraaglijke jaren, zelfs decennia met schijnbaar uitzichtloos lijden, toch weer door het leven gegrepen worden?” vraagt Vandenberghe.

Ook in het geval van de vrouw die na vijf decennia behandeling uitgeput was, is de vraag naar wilsbekwaamheid gewettigd. Kwam haar keuze voort uit „behandelbare psychiatrische onvrijheid”? Of eenvoudiger gezegd, is ‘ik wil dood’ niet een symptoom? Volgens De Boer en Oei is ondraaglijkheid evident als de patiënt dat zelf zegt en de arts constateert dat de patiënt „gedurende zeer lange tijd beheerst wordt door een doodsverlangen dat alle vitale functies ondermijnt”. Ook zij zien het criterium uitzichtloosheid als groot probleem. Daaraan is voldaan wanneer alle behandelingsmogelijkheden zijn uitgeput „die de patiënt kan verdragen”. Een psychiater moet geruime tijd hebben onderzocht of met medicatie de toestand enigszins draaglijk te maken valt. Maar zekerheid over het totaal ontbreken van uitzicht op verbetering is er niet. Ook zij erkennen „de kracht van de natuur” en de mogelijkheid van „spontane schommelingen van het ziektebeeld”. Wat vandaag uitzichtloos is, kan morgen nog best te doen zijn. Maar dan kan het te laat zijn. In Vlaanderen dus eerder dan hier.

NRC

mark61
22-08-11, 09:39
Is het niet onze taak de hoop levend te houden, ook en vooral wanneer de patiënt dit zelf niet meer kan zien?”

Nee, dat lijkt me niet. Waarom in godsnaam? Om hun eigen ego te strelen, hen het gevoel te geven dat ze 'zieken' kunnen 'genezen'? Dus voor hun ego moeten anderen lijden?

knuppeltje
22-08-11, 09:54
Wij zitten nu eenmaal met al die grefo's, en die Belgen niet. Die hebben alleen maar katholieken en die zijn nogal rekkelijk vergeleken met de grefo's.

mark61
22-08-11, 10:15
Wij zitten nu eenmaal met al die grefo's, en die Belgen niet. Die hebben alleen maar katholieken en die zijn nogal rekkelijk vergeleken met de grefo's.

Mja dat vraag ik me altijd af. Volgens mij zien Nederlandse katholieken er vanuit België net als refo's uit :hihi:

knuppeltje
22-08-11, 10:33
Mja dat vraag ik me altijd af. Volgens mij zien Nederlandse katholieken er vanuit België net als refo's uit :hihi:

Dat komt omdat die Belgische katholieken nog rekkelijker zijn dan onze katholieken. Maar Belgen zijn natuurlijk sowieso al heel rekkelijk, ook al zouden ze niet katholiek zijn.

mark61
22-08-11, 10:42
Dat komt omdat die Belgische katholieken nog rekkelijker zijn dan onze katholieken. Maar Belgen zijn natuurlijk sowieso al heel rekkelijk, ook al zouden ze niet katholiek zijn.

Ja joh die geloven passen zich aan de cultuur aan. Hoe vaak moet ik dat nog zeggen :hihi:

Marsipulami
22-08-11, 12:47
Tegenover de twee Nederlandse gevallen sinds 2002 blijken 52 door artsen gedode psychiatrische patiënten in Vlaanderen te staan. Volgens J. Vandenberghe, psychiater in Leuven, is dat nog een onderschatting van het werkelijke aantal. Slechts de helft van alle Vlaamse gevallen van euthanasie pleegt te worden gemeld.


Ik zou wel eens willen weten hoe ze aan die cijfers geraakt zijn.

Marsipulami
22-08-11, 13:00
...blijkt dat de meerderheid van deze 52
gevallen werd uitgevoerd bij nog wilsbekwame
patiënten met neurodegeneratief lijden (vooral
ziekte van Huntington en Alzheimer)....

http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/TvP11-08_p551-553.pdf


Blijkbaar is Hugo Claus één van deze 52.

Het gaat dus over mensen die nog wilsbekwaam zijn en terzelfdertijd aan een terminale ziekte lijden.

Soldim
22-08-11, 13:00
Ik zou wel eens willen weten hoe ze aan die cijfers geraakt zijn.

Belgie heeft een evaluatiecommissie euthanasie die raporten uitgeeft.

Marsipulami
22-08-11, 13:12
Eugène Sutorius en Rein Zunderdorp
voorzitter Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde en voorzitter Humanistisch Verbond

Nederland vergrijst en het aantalmensen met dementie, in het bijzonder de ziekte van Alzheimer, groeit snel. De komende generatie ouderen is mondiger dan ooit en gewend eigen keuzes te maken.

Van de 104.000 leden van de NVVE geeft driekwart in een wilsverklaring aan dat zij bij dementie hulp van hun arts voor een zelf gekozen einde willen. Door het geleidelijk verlies van geheugen en verstandelijke- en fysieke vermogens dreigt immers een vooruitzicht van soms dramatische ontluistering van hun persoon, een verlies van persoonlijke waardigheid, het niet meer herkennen van de dierbaren en een steeds toenemende afhankelijkheid van de omgeving. Het vinden van een goed antwoord op deze vraag om hulp bij een zelf gekozen dood is urgent.

Op zichzelf biedt de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding voldoende ruimte om mensen met beginnende dementie te helpen bij een waardig en zelf gekozen levenseinde.

Euthanasie bij Dementie | Euthanasiehulpbijzelfdoding.jouwweb.nl (http://euthanasiehulpbijzelfdoding.jouwweb.nl/euthanasie-bij-dementie)

Conclusie in Nederland is het wettelijk toegestaan en gaat het wellicht over veel meer dan 52 mensen.

Marsipulami
22-08-11, 13:13
Belgie heeft een evaluatiecommissie euthanasie die raporten uitgeeft.

Uit zo'n rapport kan je onmogelijk de niet-gerapporteerde gevallen afleiden.

mark61
22-08-11, 13:34
Ik zou wel eens willen weten hoe ze aan die cijfers geraakt zijn.

Vraag het hem, [email protected]

Hoeft al niet meer, kijk: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/TvP11-08_p551-553.pdf

j. vandenberghe is docent aan de ku Leuven en werkt als
psychiater-psychotherapeut in uz Gasthuisberg, UPC ku
Leuven en in het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg
Vlaams-Brabant Oost, Leuven.
Correspondentieadres: prof. dr. Joris Vandenberghe, Liaisonpsychiatrie,
uz Gasthuisberg, Herestraat 49, 3000 Leuven, België.
E-mail: [email protected].

Ga je landgenoot uitschelden :hihi:

mark61
22-08-11, 13:47
Op zichzelf biedt de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding voldoende ruimte om mensen met beginnende dementie te helpen bij een waardig en zelf gekozen levenseinde.

Euthanasie bij Dementie | Euthanasiehulpbijzelfdoding.jouwweb.nl (http://euthanasiehulpbijzelfdoding.jouwweb.nl/euthanasie-bij-dementie)

Conclusie in Nederland is het wettelijk toegestaan en gaat het wellicht over veel meer dan 52 mensen.

Je lijkt wel zo'n moslimbashende doehetzelfkoranlezer :hihi: Je vergeet even de zin daarachter mee te kopiëren:

Toch zijn de meeste artsen hiervan niet op de hoogte en laten zij het afweten door de gevraagde middelen te weigeren.

Bij mijn weten wordt in NL hoogst zelden euthanasie toegepast bij Alzheimer.

Marsipulami
22-08-11, 14:34
Bij mijn weten wordt in NL hoogst zelden euthanasie toegepast bij Alzheimer.

Het aantal patiënten waarbij euthanasie is uitgevoerd is vorig jaar opnieuw gestegen. In 2006 kwamen er 1900 meldingen binnen bij toetsingscommissies. In 2010 waren het 2500 meldingen en in 2010 kwamen 2700 meldingen binnen.

Dementie
Opvallend is de stijging van euthanasie bij dementerende patiënten. Volgens de wet is euthanasie bij dementerenden mogelijk als de patiënt nog wilsbekwaam is en niet in een vergevorderd stadium van dementie verkeert.

In 2006 stierven 3 demente patiënten door euthanasie; in 2009 waren dat 6 patiënten en in 2010 waren dat 21 patiënten. Deze cijfers werden vanavond gepubliceerd in Nieuwsuur en zijn verstrekt door de Landelijke Toetsingcommissie Euthanasie.

Stijging euthanasie bij dementie - Nieuwsuur.nl (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/250628-stijging-euthanasie-bij-dementie.html)

Marsipulami
22-08-11, 14:40
Vraag het hem, [email protected]

Hoeft al niet meer, kijk: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.nl/assets/articles/TvP11-08_p551-553.pdf

j. vandenberghe is docent aan de ku Leuven en werkt als
psychiater-psychotherapeut in uz Gasthuisberg, UPC ku
Leuven en in het Centrum Geestelijke Gezondheidszorg
Vlaams-Brabant Oost, Leuven.
Correspondentieadres: prof. dr. Joris Vandenberghe, Liaisonpsychiatrie,
uz Gasthuisberg, Herestraat 49, 3000 Leuven, België.
E-mail: [email protected].

Ga je landgenoot uitschelden :hihi:

Mijn vraag betrof vooral het cijfer van de niet-gerapporteerde gevallen. ("de helft".

Voor het overige zijn de criteria voor toepassing van euthanasie: ondraaglijk uitzichtloos lijden, wilsbekwaamheid van de aanvrager, ziekte met terminaal karakter. Ik denk dat er op dat vlak geen verschil is tussen België en Nederland.

Anders dan het artikeltje in de openingsthread suggereert vallen die 52 gevallen wel degelijk binnen de grenzen van de wet zowel in NL als in BE. Wat niet gezegd kan worden van die depressieve vrouw dewelke niet aan een terminale ziekte lijdt. Betreffend artikeltje kan dus naar de prullenmand als goedkope propaganda voor wettelijke schikkingen die nog meer euthanasie mogelijk maken.

super ick
22-08-11, 15:44
Ik ga ook alleen nog maar naar mijn huisarts als het echt niet anders kan. En altijd minimaal met zijn 2-en.
Hij spuit je zo van de wereld af.......

mark61
22-08-11, 16:15
In 2006 stierven 3 demente patiënten door euthanasie; in 2009 waren dat 6 patiënten en in 2010 waren dat 21 patiënten. Deze cijfers werden vanavond gepubliceerd in Nieuwsuur en zijn verstrekt door de Landelijke Toetsingcommissie Euthanasie.

Stijging euthanasie bij dementie - Nieuwsuur.nl (http://nieuwsuur.nl/onderwerp/250628-stijging-euthanasie-bij-dementie.html)

Ja zie je, net wat ik zeg. Spectaculaire stijging vorig jaar wel. Lijkt me lastig, het probleem was natuurlijk altijd mensen die niets hadden vastgelegd van tevoren, en de wilsonbekwaamheid die er dan is. Op welk moment zou die van tevoren vastgelegde wil dan moeten worden uitgevoerd? Ik weet het niet.

Bij mijn weten werden 'psychische gronden' nooit geaccepteerd, maar dementie geldt ws. als neurologische, en daarom lichamelijke aandoening. Een bizar onderscheid.

mark61
22-08-11, 16:17
Mijn vraag betrof vooral het cijfer van de niet-gerapporteerde gevallen. ("de helft".

Ja, dat komt uit dat artikel. Enfin, auteur verwijst naar:

Smets T, Bilsen J, Cohen J, Rurup ML, Mortier F, Deliens L. Reporting
of euthanasia in medical practice in Flanders, Belgium: cross
sectional analysis of reported and unreported cases. BMJ 2010;
341: c5174.

mark61
22-08-11, 16:19
Anders dan het artikeltje in de openingsthread suggereert vallen die 52 gevallen wel degelijk binnen de grenzen van de wet zowel in NL als in BE. Wat niet gezegd kan worden van die depressieve vrouw dewelke niet aan een terminale ziekte lijdt. Betreffend artikeltje kan dus naar de prullenmand als goedkope propaganda voor wettelijke schikkingen die nog meer euthanasie mogelijk maken.

Nee, de Nederlandse wet voorziet niet in psychische gronden, dat is nou net het probleem. Er wordt over gepraat en het wordt wel eens gedaan, maar het mag niet.

Wat zou 'nog meer' euthanasie dan moeten zijn? :vreemd: En wat is daar bezwaarlijk aan? Hoe minder zielen hoe meer vreugd :lachu:

Marsipulami
22-08-11, 17:38
Nee, de Nederlandse wet voorziet niet in psychische gronden, dat is nou net het probleem. Er wordt over gepraat en het wordt wel eens gedaan, maar het mag niet.

Wat zou 'nog meer' euthanasie dan moeten zijn? :vreemd: En wat is daar bezwaarlijk aan? Hoe minder zielen hoe meer vreugd :lachu:

Het openingsartikel heeft het over 2 gevallen in NLvan euthanasie op psychiatrische patiënten en 52 in België. Daaruit wordt dan de conclusie getrokken dat men in België veel makkelijker euthanasie zou toepassen op psychiatrische patiënten. Een halve minuut googelen leert al dat die cijfers nergens op slaan. Dus de vermeende tegenstelling tussen BE en NL bestaat wellicht niet.

Volkomen terecht vereist de wetgeving dat betrokken persoon die om euthanasie vraagt wilsbekwaam moet zijn en dat het om een terminale ziekte moet gaan.

Als men op alle mensen euthanasie zou moeten plegen dewelke met zelfmoordgedachten rondlopen, dan moet men de gaskamers van Auschwitz heropenen om aan de vraag te kunnen voldoen. Alleen al in NL zijn er jaarlijks 94 000 zelfmoordpogingen. (1) (http://www.cdenhartog.com/cijfers_zelfmoord.aspx)