PDA

Bekijk Volledige Versie : Multiculti is goed, maar wel een witte school



Mark
25-08-11, 12:32
'Multiculti mag niet te dichtbij komen'

donderdag 25 augustus 2011 | 10:10 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 25 augustus 2011 | 10:28

brond: de stentor

AMSTERDAM - Autochtone Nederlanders vinden het goed dat kinderen in een multiculturele maatschappij opgroeien, maar ze zien hun eigen kind toch het liefst opgroeien in een witte buurt en op een witte school.

Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder 588 ouders dat het maandblad J/M voor Ouders donderdag heeft gepubliceerd.

Het blad concludeert dat 80 procent van de ouders de voordelen ziet van opgroeien in een maatschappij met verschillende culturen. Maar uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat 57 procent zich zorgen maakt over de positie van hun witte kind een een gekleurde maatschappij.

Hoofddoekje
Een juf met een hoofddoekje vindt 55 procent van de ouders geen probleem, 45 procent vindt dat niet geaccepteerd. Van de ouders zegt 57 procent het geen probleem te vinden als hun kind een allochtoon vriendje heeft.

Een zoon met een allochtoon vriendinnetje vindt 62 procent niet erg. Aan de andere kant ziet 80 procent van de ondervraagden hun kind toch het liefst opgroeien in een (overwegend) witte buurt, en op een witte school (76 procent). Als ouders het 'multiculti'-gehalte van hun eigen opvoeding een cijfer moeten geven, komen ze niet hoger dan een 5,5.

Mark
25-08-11, 12:34
En mijn mede autochtonen, hoe multi culti leven jullie?

Ik heb zelf in mijn jeugd op een zogenaamde zwarte school gezeten (basisschool). En op basis daarvan is besloten mijn jongere broertje en zusje naar een "witte" prive school te sturen. Redenen: school zat in een achterstandswijk, veel criminaliteit in die buurt, heel veel kinderen die slecht nederlands konden waardoor de lessen versimpeld werden, algemeen slechte kwaliteit onderwijs.

Tomas
25-08-11, 12:45
Als kleuter was mijn beste vriendje een indo, op de middelbare school o.a. een turk. Als volwassene mot ik niks meer van buutenlanders hebben natuurlijk. Vind het altijd maar raar hoe weinig ik nog in het dagelijkse leven met niet blankes in contact kom. Ik bedoel dan niet de publieke ruimte. Maar op het werk, sport, cultuur, vrienden, kenissen etc. 99% is blankes. Raar. Waar is het fout gegaan.

Fulanadetal
25-08-11, 12:50
Huidskleur enzo boeit me niet. Bij schoolkeuze zou ik voor de instelling met het beste onderwijs gaan. Het is als kind nou eenmaal je "baan" om op school te zitten, acht jaar lang. Dan mag dat wel een beetje goeie plek zijn.

foxcave
25-08-11, 12:59
Houd eens op, blank zwart groen geel.

Het eigenlijke probleem is de opvoeding bij een groot deel van de islamitische bevolking, of of dat nu cultuur gericht is of om mijn part omdat de ouders te lui zijn boeit me niet.
Maar fout gaat het als de ouders het niet boeit of zoonlief het Nederlands wel goed spreekt, als hij de koran maar kent.
Met die koran komen ook de gebruiken, zoonlief leert al vroeg dat meisjes ondergeschikt zijn, dat papa broers en neven wel komen helpen als ze zich weer eens hebben misdragen etc etc etc.

Dus ja, mijn kleinkinderen zitten ondanks dat de gehele familie ongelovig is op een christelijke school.

En ja de schoolleiding weet hier van.ik, nog de ouders van de kinderen, zitten te wachten op het gedrag van de prinsjes. Nog minder zitten we te wachten op het "aangepaste" onderwijs jegens de achterblijvers die al wel 20 verzen uit de koran kunnen citeren....

mark61
25-08-11, 13:17
Witte school, 1 Hongaar en 1 Joego was destijds al exotisch. Zwarte vrouwen daarna. In overvloed :hihi: Vrienden ca. 50/50 denk ik. En dan woont die ene blanke nog in een Indianenreservaat in Californië ook hehe.

Hoe is dat eigenlijk gekomen? Kwam ooit een Marokkaanse tegen in de bus naar Boedapest, dat leidde tot van alles. En witte vriendin had Turkse vriendin.

Mark
25-08-11, 13:17
Als kleuter was mijn beste vriendje een indo, op de middelbare school o.a. een turk. Als volwassene mot ik niks meer van buutenlanders hebben natuurlijk. Vind het altijd maar raar hoe weinig ik nog in het dagelijkse leven met niet blankes in contact kom. Ik bedoel dan niet de publieke ruimte. Maar op het werk, sport, cultuur, vrienden, kenissen etc. 99% is blankes. Raar. Waar is het fout gegaan.

Ik had ook wel allochtone vrienden uiteraard, maar toen ik doorstroomde naar VWO en daarna Universiteit veel minder (begin jaren 90 was mijn universiteit vrijwel helemaal blank). Ik trouwde overigens wel met een donkere moslima maar goed. Misschien dat mijn totale hekel aan hip hop en R&B ook mijn vriendengroep wat uitdunde.

Maar daarna heb ik bijna alleen maar in het buitenland gewoond dus ik kan nu vol trots zeggen dat ik meer buitenlanders als vrienden heb dan nederlanders. Ze zijn wel allemaal blank daar niet van want hier heb je echt geen donkere mensen.

Ik beschouw mezelf eigenlijk totaal niet als multicultureel in de zin van Nederlander die culturen ontvangt in nederland. Maar wel in de zin dat ik in 7 landen gewoond heb en redelijk veel andere culturen ervaren heb dus eigenlijk op zijn kop. Eigenlijk kan ik niet meer aarden in de "nederlandse" cultuur dus ik zal ook nooit meer terug komen.

Wat betreft schoonzoon etc: mijn ouders hebben het dan zwaar want alledrie hebben we een relatie met een allochtoon of buitenlander. Hoewel russich, engels en surinaams denk ik verder niet zo'n "schock" zijn. Ik kan me inderdaad voorstellen dat ouders niet blij zijn als hun blonde dochtertje met een moslim thuis komt.

mark61
25-08-11, 13:20
Houd eens op, blank zwart groen geel.

Een hoop gelul dus om te versluieren dat je geen moslims als vrienden hebt, überhaupt geen allo's, maar wij mogen niet weten hoe dat komt.

mark61
25-08-11, 13:22
Als kleuter was mijn beste vriendje een indo, op de middelbare school o.a. een turk. Als volwassene mot ik niks meer van buutenlanders hebben natuurlijk. Vind het altijd maar raar hoe weinig ik nog in het dagelijkse leven met niet blankes in contact kom. Ik bedoel dan niet de publieke ruimte. Maar op het werk, sport, cultuur, vrienden, kenissen etc. 99% is blankes. Raar. Waar is het fout gegaan.

Niks. Levensstijl. Kom je weinig tegen.

Ik was altijd een bezienswaardigheid met mijn allo schone op de camping :hihi: Enfin zij dus. Of die keer dat ik met 4 hindoestanen ging kamperen. Vooral in Frankrijk kregen ze daar een hartverzakking van.

Tomas
25-08-11, 13:27
Ik kan me inderdaad voorstellen dat ouders niet blij zijn als hun blonde dochtertje met een moslim thuis komt.

Heeft ze al eens gedaan. Niet echt serieus. Maar toch. Ik weet niet hoe het in het algemeen gaat, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt, dan gaat het om dat specifieke jong. En als die sympatiek is, of gewoon aardig, of zo, dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de meeste ouders daar ook maar de geringste moeite mee hebben.

Mark
25-08-11, 13:30
Heeft ze al eens gedaan. Niet echt serieus. Maar toch. Ik weet niet hoe het in het algemeen gaat, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt, dan gaat het om dat specifieke jong. En als die sympatiek is, of gewoon aardig, of zo, dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de meeste ouders daar ook maar de geringste moeite mee hebben.

Je kan je dat niet voorstellen? Tja misschien als je iemand leert kennen en echt goed leert kennen en weet dat er geen rare dingen gebeuren als je er niet zelf bij bent. Of dat het geen gestoorde fanaticus is zoals sommige van onze medeprikkers hier. Je weet het niet. Of wanneer ze besluiten met de kids in het oorspronkelijke land te gaan wonen, gezellig bij de schoonfamilie.

Terecht of niet, ik kan het me voorstellen.

Tomas
25-08-11, 13:31
Niks. Levensstijl. Kom je weinig tegen.

Ik was altijd een bezienswaardigheid met mijn allo schone op de camping :hihi: Enfin zij dus. Of die keer dat ik met 4 hindoestanen ging kamperen. Vooral in Frankrijk kregen ze daar een hartverzakking van.

Hindoestanen en kamperen. Ik had een keer vreselijke mot met een stel zwarte jongeren op een camping in Frankrijk, die echte de godsgandse nacht doorgingen met hun tering muziek, en schreeuwen en gillen enzo. Zelfs op het ritme van de muziek met de autodeuren slaan. Stonden er naast net zulke zwarte hindoestanen. Die waren me toch beledigd dat ik ze allemaal door elkaar haalde. Toen ik dat door had, had ik wel gelijk medestanders.

Mark
25-08-11, 13:31
Heeft ze al eens gedaan. Niet echt serieus. Maar toch. Ik weet niet hoe het in het algemeen gaat, maar uiteindelijk als puntje bij paaltje komt, dan gaat het om dat specifieke jong. En als die sympatiek is, of gewoon aardig, of zo, dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de meeste ouders daar ook maar de geringste moeite mee hebben.

Zou je moeite ermee hebben als je dochter een hoofddoek zou moeten dragen en je kleinzoon besneden zou worden? :)

foxcave
25-08-11, 13:33
Een hoop gelul dus om te versluieren dat je geen moslims als vrienden hebt, überhaupt geen allo's, maar wij mogen niet weten hoe dat komt.

Ik had wel zoiets verwacht hehehehe, je hebt het mis, ik heb terdege wel alo's als "vrienden", zelfs in de familie, indonesiers, we hebben goede omgang, alhoewel ik hun geen allo's noem, hun gedrag steekt niet af met de rest van Nederland, jammer genoeg ook niet ten positieve.

Maar idd geen moslim's, vergis je niet, ik heb het geprobeerd, maar het verschil is me echt te groot. Ik word nog eerder vriendjes met een gereformeerde krentenkakker zoals mijn opa.

Tomas
25-08-11, 13:33
Je kan je dat niet voorstellen? Tja misschien als je iemand leert kennen en echt goed leert kennen en weet dat er geen rare dingen gebeuren als je er niet zelf bij bent. Of dat het geen gestoorde fanaticus is zoals sommige van onze medeprikkers hier. Je weet het niet. Of wanneer ze besluiten met de kids in het oorspronkelijke land te gaan wonen, gezellig bij de schoonfamilie.

Terecht of niet, ik kan het me voorstellen.

Je begrijpt niet wat ik bedoel. Natuurlijk kan je een hartverzakking krijgen als ze met een of andere vreemde moslim naar zo'n apenland wil. Maar wat ik bedoel is dat als ze echt thuis komt met een 'moslim' dat de hartverzakking volstrekt afhankelijk is van dat specifieke jong. Als ie gewoon verders normaal is, en aardig. Wat dus gewoon kan. Dan blijft die hartverzakking gewoon uit. De grootste angst hebben we voor dat wat niet is.

Tomas
25-08-11, 13:35
Zou je moeite ermee hebben als je dochter een hoofddoek zou moeten dragen en je kleinzoon besneden zou worden? :)

Yep. Dat wel. Magoed, voor iemand die mijn dochter een hoofddoek kan laten dragen moet je eigenlijk ook weer respect hebben.

mark61
25-08-11, 13:39
Hindoestanen en kamperen. Ik had een keer vreselijke mot met een stel zwarte jongeren op een camping in Frankrijk, die echte de godsgandse nacht doorgingen met hun tering muziek, en schreeuwen en gillen enzo. Zelfs op het ritme van de muziek met de autodeuren slaan. Stonden er naast net zulke zwarte hindoestanen. Die waren me toch beledigd dat ik ze allemaal door elkaar haalde. Toen ik dat door had, had ik wel gelijk medestanders.

:hihi: Franstalige hindoestanen zijn beslist zeer, zeer zeldzaam. Je hebt er een paar van Mauritius, en Guadeloupe ofzo.

mark61
25-08-11, 13:41
Ik had wel zoiets verwacht hehehehe, je hebt het mis, ik heb terdege wel alo's als "vrienden", zelfs in de familie, indonesiers, we hebben goede omgang, alhoewel ik hun geen allo's noem, hun gedrag steekt niet af met de rest van Nederland, jammer genoeg ook niet ten positieve.

Maar idd geen moslim's, vergis je niet, ik heb het geprobeerd, maar het verschil is me echt te groot. Ik word nog eerder vriendjes met een gereformeerde krentenkakker zoals mijn opa.

Vrijwel alle Indonesiërs zijn moslims, dus je hebt het ws. over Indo's.

Soldim
25-08-11, 14:09
En als die sympatiek is, of gewoon aardig, of zo, dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat de meeste ouders daar ook maar de geringste moeite mee hebben.

Ach, als je in zo'n enquete 'allochtoon' vervangt door 'automonteur', 'Fries', 'mountainbiker' of weet ik wat krijg je precies dezelfde soort percentages.

En, wat onderwijs betrefd, is al het basisonderwijs in NL tegenwoordig gewoon slecht.

foxcave
25-08-11, 14:11
Vrijwel alle Indonesiërs zijn moslims, dus je hebt het ws. over Indo's.

Je hebt gelijk, mijn fout.

foxcave
25-08-11, 14:13
Je hebt gelijk, mijn fout.

Wacht je hebt ook ongelijk, we hebben ook Indonesiërs en ja moslim in de familie, aangetrouwd, van mijn vrouw's zijde, maar die wonen niet in Nederland dus dat zal wel niet tellen :(

Soldim
25-08-11, 14:18
Vrijwel alle Indonesiërs zijn moslims, dus je hebt het ws. over Indo's.

Ik groepeer Molukkers altijd bij de Indonesiers.....

foxcave
25-08-11, 14:31
Ik groepeer Molukkers altijd bij de Indonesiers.....

OEF!:stout:

Stopnaald
25-08-11, 14:55
Huidskleur enzo boeit me niet. Bij schoolkeuze zou ik voor de instelling met het beste onderwijs gaan. Het is als kind nou eenmaal je "baan" om op school te zitten, acht jaar lang. Dan mag dat wel een beetje goeie plek zijn.

Vind ik ook. Het gaat wel om de toekomst van je kind(eren), waarom zou je dan niet op kwaliteit mogen selecteren? Mijn dochter gaat niet naar de dichtsbijzijnde school, maar haar school staat wel beter aangeschreven. Dat was een gezamenlijk besluit, maar ik vind dat je als ouder zijnde je kind daar best een beetje in mag begeleiden/adviseren.

mark61
25-08-11, 14:56
Ik groepeer Molukkers altijd bij de Indonesiers.....

Lummel :jammer:

mark61
25-08-11, 14:58
Ach, als je in zo'n enquete 'allochtoon' vervangt door 'automonteur', 'Fries', 'mountainbiker' of weet ik wat krijg je precies dezelfde soort percentages.

En, wat onderwijs betrefd, is al het basisonderwijs in NL tegenwoordig gewoon slecht.

:hihi: Ech wel.

Dat spellen van jou, ik blijf me er toch over verbazen :)

Magoed, je hebt helemaal gelijk.

Soldim
25-08-11, 15:04
Dat spellen van jou, ik blijf me er toch over verbazen :)


Kon ik al nooit, na 14 jaar weg uit NL is het er niet beter op geworden.

Gelukkig wordt ik niet betaald om te spellen ;)

Stopnaald
25-08-11, 15:11
En mijn mede autochtonen, hoe multi culti leven jullie?

Ik heb zelf in mijn jeugd op een zogenaamde zwarte school gezeten (basisschool). En op basis daarvan is besloten mijn jongere broertje en zusje naar een "witte" prive school te sturen. Redenen: school zat in een achterstandswijk, veel criminaliteit in die buurt, heel veel kinderen die slecht nederlands konden waardoor de lessen versimpeld werden, algemeen slechte kwaliteit onderwijs.

Ik ben bang dat in het plattelandsdorpje waar ik ben opgegroeid, ikzelf de allochtone uitzondering op de blanke regel was. En ja, ik heb wel degelijk de bijbehorende discriminatie meegemaakt.

Ben na de 2e klas MAVO overgestapt naar een andere school in Amstelveen en kwam daar in een veel kleurrijker omgeving. Daar zaten ook veel leerlingen uit Amsterdam op school.

Voor sommigen daarvan was ik weer "te blank" of wat ze tegenwoordig ook wel "bounty" noemen, hoewel ik dus absoluut niet verdoezelde dat ik nederlands/chinees-indo was.
Voor de "echte" indo's was ik niet "pinda" genoeg.
En vooral omdat ik geheel volgens de aziatische norm altijd mijn best op school deed en keurig accentloos ABN sprak, werd ik ook gepest als studiebol.
Tja, je kunt het nou eenmaal niet iedereen naar het zin maken. Je bent wie je bent.

Het grappige is wel, dat toen ik nog een tiener was, mijn haar en huid wat donkerder was dan nu, zeker in de zomer. In de winter "bleek" ik iets op hihi. Toendertijd werd ik ook nog wel eens in de tram in een mij onbekende buitenlandse taal aangesproken. Ik ben tegenwoordig niet zo'n liefhebber van de zon meer (verbrandde vroeger nooit, nu wel, zal wel met ouder worden te maken hebben) en blijf sowieso dus wat bleker dan vroeger. Als ik nu aan nieuwe kennissen over mijn afkomst vertel, zijn ze vaak hoogst verbaasd. Het kan dus verkeren.

Stopnaald
25-08-11, 15:18
Ik kan me inderdaad voorstellen dat ouders niet blij zijn als hun blonde dochtertje met een moslim thuis komt.

Mij maakt het helemaal geen drol uit waar mijn dochter mee thuiskomt. Het mag een gelovige zijn, een ongelovige zijn, het mag een jongen, maar ook een meisje zijn. Sterker nog, al zou ze in een commune willen leven, dan nog is het haar eigen keuze. Ik vertrouw op het oordeel van mijn kind en als zij die persoon kiest, dan is dat voldoende.

Maar vooralsnog is dat allemaal nog niet aan de orde. Ze is pas 15 en kijkt niet naar jongens of meisjes om (althans niet in romantisch opzicht). Ze zegt dat ze eerst haar school wil afmaken, dan lol wil maken, wellicht een backpacktrip naar Japan (vind ze een interessante cultuur) en misschien, heel misschien komt dan een vriendje of vriendinnetje om de hoek kijken.

Ik weet dat het leven niet zo "planbaar" is, maar ik vind het voor nu wel zo lekker rustig.....

Stopnaald
25-08-11, 15:23
Vrijwel alle Indonesiërs zijn moslims, dus je hebt het ws. over Indo's.

Euhm, eigenlijk heeft hij het over nederlands-indiërs. Indo wordt - zeker door de oudere generatie - als scheldbenaming en belediging ervaren. En inderdaad, de meeste ned.indiërs die naar NL zijn gekomen, waren christenen.

Stopnaald
25-08-11, 15:25
Zou je moeite ermee hebben als je dochter een hoofddoek zou moeten dragen en je kleinzoon besneden zou worden? :)

Ik zou het niet leuk vinden en dat weet ze. Maar als dat uiteindelijk haar keuze is, dan is dat zo. Ben niet blij, zekers niet, maar daarvoor zet ik de band met mijn kind niet op het spel. Kwestie van prioriteiten stellen. Wat ik echter absoluut niet zal tolereren is dat zij mij probeert te bekeren of zo.

Stopnaald
25-08-11, 15:26
Ik groepeer Molukkers altijd bij de Indonesiers.....

Oei, dat wil soms ook nog wel eens gevoelig liggen....

mark61
25-08-11, 15:56
Kon ik al nooit, na 14 jaar weg uit NL is het er niet beter op geworden.

Gelukkig wordt ik niet betaald om te spellen ;)

Hoe doe je dat in het Frans / Duits / Engels dan?

Kortman
25-08-11, 22:56
Vind ik ook. Het gaat wel om de toekomst van je kind(eren), waarom zou je dan niet op kwaliteit mogen selecteren? Mijn dochter gaat niet naar de dichtsbijzijnde school, maar haar school staat wel beter aangeschreven. Dat was een gezamenlijk besluit, maar ik vind dat je als ouder zijnde je kind daar best een beetje in mag begeleiden/adviseren.

Ach wat nu nog mogelijk een probleem is ,zal in de toekomst wel opgelost worden.*)
Nog geen honderd jaar geleden was het bijna onmogelijk om een zgn ,,gemengd huwlijk,, te hebben.
Als ik zo om me heen kijk dan zie ik zoveel halfbloed kinderen en zelfs een huwlijk van een Chinees meisje *)met een ras Hollander is nu al niet meer uitgesloten ,en ik voorspel dat er straks ook MOSLIM jongens zich uit liefde voor een R.K meisje laten ,,bekeren ,, als het omgekeerde al niet het geval is !:love2:

*) Over een paar honderd jaar zal de wereld bevolking steeds meer gemengd rassen ,geloven enz bestaan
Kijk b.v maar naar adoptie kinderen die hier opgroeien zekomen o.a uit China ,Korea , Zuid Amerika enz

Soldim
26-08-11, 06:04
Hoe doe je dat in het Frans / Duits / Engels dan?

Frans schrijf ik niet (ca c'est le job de ma femme); Duits vermijd ik zoveel mogelijk, voor officiele correspondentie vraag ik de secretaresse op de ETH voor wat hulp. Engels heeft als voordeel dat alle browsers/mail/tekstverwerkings programmas spell- en grammar-checks hebben.

Wat betrefd Email maakt niemand zich druk om spel fouten etc. Voor het professionele officiele gedoe hebben we bovengenoemde secretaresse, voor de wetenschappelijke dingen ook nog een interne editor :D

mark61
26-08-11, 08:34
Euhm, eigenlijk heeft hij het over nederlands-indiërs. Indo wordt - zeker door de oudere generatie - als scheldbenaming en belediging ervaren. En inderdaad, de meeste ned.indiërs die naar NL zijn gekomen, waren christenen.

Jah ik twijfelde ook over de woordkeus. Maar op een gegeven moment is alles beladen. Ik weet geen betere term. Scusi.

mark61
26-08-11, 08:35
Frans schrijf ik niet (ca c'est le job de ma femme); Duits vermijd ik zoveel mogelijk, voor officiele correspondentie vraag ik de secretaresse op de ETH voor wat hulp. Engels heeft als voordeel dat alle browsers/mail/tekstverwerkings programmas spell- en grammar-checks hebben.

Wat betrefd Email maakt niemand zich druk om spel fouten etc. Voor het professionele officiele gedoe hebben we bovengenoemde secretaresse, voor de wetenschappelijke dingen ook nog een interne editor :D

Lummel :jammer:

super ick
26-08-11, 15:33
Veel indo-vrienden gemaakt in mijn schooltijd en een paar Turken. Daar zijn er een handvol van overgebleven die onder de noemer vriend kan scharen.
Daarna 16 jaar nauwelijks in Nederland geweest.

Veel (vechtsport)les gegeven aan Marokkaanse, Antilliaanse en Turkse jongens. Hartelijke gasten, stuk voor stuk. Ik zie ze regelmatig als ik in Amsterdam ben.

Zo te lezen hier niet slecht voor iemand die regelmatig uitgemaakt wordt voor xenofoob.

super ick
26-08-11, 15:35
Jah ik twijfelde ook over de woordkeus. Maar op een gegeven moment is alles beladen. Ik weet geen betere term. Scusi.

Alle indo's die ik ken vinden het geen beladen term. Wellicht omdat ze 2e generatie zijn en er geen benul van hebben.

super ick
26-08-11, 16:16
Ik groepeer Molukkers altijd bij de Indonesiers.....

Niet doen.

Eric de Blois
26-08-11, 19:38
'Multiculti is goed, maar wel een witte school'



Ik zou het niet erg vinden hoor zo'n witte school. Vroeger heb ik alleen maar op witte scholen gezeten. En dat in o.a. Gouda! Kun je je dat nu nog voorstellen?

http://tsjerkwert.nl/Mambo/images/stories/waltawei/CVO/Banga%20Harke%20in%20school%20Tjerkwerd%201..jpg

In de tijd dat er nog respect was voor de leraar. De hele klas rustig! Kom daar tegenwoordig nog eens om.



.

Eric de Blois
26-08-11, 21:36
De grote voorvechtster van de multiculturele samenleving...



Femke Halsema haalt kinderen van zwarte school

Bron: AD.nl (http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/article/detail/1919414/2010/11/27/Femke-Halsema-haalt-kinderen-van-zwarte-school.dhtml?redirected)

http://static0.ad.nl/static/photo/2010/12/4/10/20101127181230/media_xl_658210.jpg

AMSTERDAM - Femke Halsema heeft haar kinderen van de zwarte school afgehaald in de Transvaalbuurt in Amsterdam-Oost. De tweeling zat op school met een groot aantal islamitische kinderen.

Aanvankelijk ging de fractievoorzitter van GroenLinks er prat op dat deze scholen juist goed zijn voor de ontwikkeling van het kind. Nu stelt ze dat kinderen geen sociaal experiment zijn. Met de moslimkinderen heeft het volgens Halsema niets te maken. Alhoewel ze in eerdere interviews liet weten dat ze als feministe moeite heeft met al die gesluierde vrouwen. Ook mochten islamitische meisjes niet bij hun spelen, als haar vriend op de kinderen paste.

"Ze zijn naar een andere buurtschool. Dat is beter voor hun welzijn. Kinderen zijn geen sociaal experiment. Over de reden wil ik niets zeggen, het gaat over de privacy van mijn kinderen," aldus Halsema in de Telegraaf. De kinderen gaan nu naar een kunstmagneetschool, waar veel aandacht is voor creativiteit en politiek. In een reactie laat de politica weten dat het ook hier een 'gemengde school' betreft. (AHA)

(leen)
26-08-11, 22:22
Ik zou het niet erg vinden hoor zo'n witte school. Vroeger heb ik alleen maar op witte scholen gezeten. En dat in o.a. Gouda! Kun je je dat nu nog voorstellen?

http://tsjerkwert.nl/Mambo/images/stories/waltawei/CVO/Banga%20Harke%20in%20school%20Tjerkwerd%201..jpg

In de tijd dat er nog respect was voor de leraar. De hele klas rustig! Kom daar tegenwoordig nog eens om.



.

Respect en angst zijn niet hetzelfde.

Eric de Blois
26-08-11, 22:31
Respect en angst zijn niet hetzelfde.

Van de leraar ben ik nooit bang geweest, wel van sommige rotleerlingen in een groep als ik alleen over straat naar huis liep.

foxcave
27-08-11, 07:01
Respect en angst zijn niet hetzelfde.


Volgens mij heb je gelijk, veel leerlingen van multicul scholen blijven uit angst liever thuis.

super ick
27-08-11, 14:48
De meeste multiculscholen zijn VMBO's. Op VWO waar ook allochtone kinderen op zitten is de overlast een stuk minder.

Het heeft te maken met niveau. Er zitten verhoudingsgewijs veel tokkies onder bepaalde groepen allochtonen.

Stopnaald
27-08-11, 17:37
De meeste multiculscholen zijn VMBO's. Op VWO waar ook allochtone kinderen op zitten is de overlast een stuk minder.

Het heeft te maken met niveau. Er zitten verhoudingsgewijs veel tokkies onder bepaalde groepen allochtonen.

Niet alleen onder bepaalde groepen allochtonen.

Enerzijds is het gewoon een kwestie van aantallen. Als meer dan de helft van alle kinderen naar het VMBO gaat, dan is het logisch dat ook meer dan de helft aso's daar naar toe gaan.

Anderzijds heeft het imo ook met peer-pressure te maken. Bij mij thuis zeiden ze altijd: als je met pek omgaat, wordt je ermee besmet. Hoe het komt, komt het, maar volgens mij draait het om die simpele vuistregel. Zet 1 slim kind in een groep van 10 domme kinderen en het slimme kind wordt in rap tempo "dom". Zet 1 dom kind in een groep van 10 slimme kinderen en het kind trekt zich op tot hetzelfde niveau.

Hetzelfde geldt voor aso's versus nette mensen. En voila niet iedereen op het VMBO is aso, maar het wordt daar wel veel meer geaccepteerd lijkt het. Hetzelfde gaat op voor zwarte scholen. Ook daar groter risico op meer invloed van straatcultuur versus ouderlijk toezicht.

super ick
28-08-11, 10:36
Niet alleen onder bepaalde groepen allochtonen.

Enerzijds is het gewoon een kwestie van aantallen. Als meer dan de helft van alle kinderen naar het VMBO gaat, dan is het logisch dat ook meer dan de helft aso's daar naar toe gaan.

Foute aanname. Verhoudingsgewijs tref je er juist meer aso's aan.
Dat is overigens ook een verschijnsel van de laatste decennia. Vergelijk het huidige VMBO maar eens met de vroegere LTS? De problemen zijn tegenwoordig veel groter.


Anderzijds heeft het imo ook met peer-pressure te maken. Bij mij thuis zeiden ze altijd: als je met pek omgaat, wordt je ermee besmet. Hoe het komt, komt het, maar volgens mij draait het om die simpele vuistregel. Zet 1 slim kind in een groep van 10 domme kinderen en het slimme kind wordt in rap tempo "dom". Zet 1 dom kind in een groep van 10 slimme kinderen en het kind trekt zich op tot hetzelfde niveau.

Wij hebben gekozen voor een systeem om kinderen zo vroeg mogelijk te scheiden op basis van niveau. Zolang de 'dommen' geen gedragsstoornissen vertonen zou je dan wellicht beter niet kunnen doen.


Hetzelfde geldt voor aso's versus nette mensen. En voila niet iedereen op het VMBO is aso, maar het wordt daar wel veel meer geaccepteerd lijkt het. Hetzelfde gaat op voor zwarte scholen. Ook daar groter risico op meer invloed van straatcultuur versus ouderlijk toezicht.

Dan gaan we weer in dezelfde discussie terrecht komen; 'waar zijn de ouders?'

Tegenwoordig liggen de normen heel anders. Cultuur heeft daar ook een grote invloed op. Respect is het modewoord. En respect krijgt alleen degene met de 'grootste'. Gewoon een eerzaam vak leren en aan de slag gaan is kennelijk voor losers.
Aan de andere kant, bij Nederlanders zit het zo ongeveer in de genen dat wij moeten werken. Wij weten niet anders. Ook als kind al. Je opa en je vader deden het, de buurman, je ooms, etc. En dan die regelmaat! 40 uur in de week van 8 tot 5 en als het druk is een paar uur extra.
Misschien pak je dat wel moeilijk op als je dat niet gewend bent. Als het niet in je cultuur past?
Waarom doen Vietnamezen en Chinezen het anders wel goed op dat vlak?

Wellicht zijn wij wel teveel geneigd om altijd externe factoren de schuld te geven van rampspoed en armoede. Dat het de mensen ter plaatse altijd maar overkomt en dat die mensen veranderen als je de omgeving veranderd. Dat blijkt maar ten dele waar.