PDA

Bekijk Volledige Versie : Griekenland haalt doel begroting 2011 niet



foxcave
02-09-11, 08:19
ATHENE - Het begrotingstekort van Griekenland zal dit jaar ten minste 1 procentpunt hoger uitvallen dan de doelstelling van 7,6 procent.



http://media.nu.nl/m/m1eztwiastf5.jpg Foto: AFP
Daarnaast bestaan er grote zorgen over de plannen om staatseigendommen te privatiseren. Dat zei een bron rond de internationale geldschieters van Griekenland donderdag tegen persbureau Reuters.
Inspecteurs van het IMF, de EU en de ECB bekijken sinds maandag of Griekenland genoeg vooruitgang heeft geboekt om een volgend deel van het noodfonds van 110 miljard euro te krijgen. Volgens de bron, die zich in de kringen van de inspecteurs beweegt, is het nog te vroeg om te zeggen of het deel van 8 miljard euro in gevaar is.
<center class="articlebodyad">

</center>
Belastingverhogingen

De Griekse minister van Financiën, Evangelos Venizelos, heeft gezegd dat Griekenland in de buurt kan komen van de begrotingsdoelstelling met extra belastingverhogingen en een verdere verlaging van de uitgaven.
Athene wijt het achterlopen op de doelstelling van 7,6 procent aan een sterker dan verwachte krimp van de economie. Venizelos houdt rekening met een krimp van 4,5 of zelfs 5 procent dit jaar, waar officieel een prognose geldt van 3,9 procent.

Redenen

Volgens de bron is Athene achterop geraakt om drie redenen. Zo staat de Griekse economie er slechter voor dan verwacht, zijn sommige afgesproken maatregelen verkeerd of helemaal niet doorgevoerd en leveren sommige maatregelen, vooral om achterstallige belastingen te innen, minder op dan voorzien.
Athene moet op last van de drie geldschieters voor eind september 1,7 miljard euro hebben opgehaald met de verkoop van staatseigendommen. Tot nu toe kwam er slechts 400 miljoen euro binnen uit de verkoop van 10 procent in Hellenic Telecom aan Deutsche Telekom. ''De overheid denkt dat het deze doelstelling kan halen, maar wij twijfelen daar sterk aan'', aldus de bron.



Bron:
'Griekenland haalt doel begroting 2011 niet' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2604832/griekenland-haalt-doel-begroting-2011-niet.html)

foxcave
02-09-11, 08:21
Tja, dat wist ik een jaar geleden al, daar moet nog veel meer geld heen als "lening", en die lening moeten we vervolgens 2 jaar later kwijtschelden.

Griekenland produceerd niets, heeft geen grondstoffen, de bevolking is niet bovenmatig slim, het is 1 corrupte bende, dat gaat nooit wat worden. Maar wij blijven wel betalen, tot ook hier het geld op is...dan trekken we de stop eruit en geven het rechtse systeem de schuld.

Bart.NL
02-09-11, 10:24
Endgame: When Debt is Fraud, Debt Forgiveness is the Last and Only Remedy, by Zeus Yiamouyiannis, Ph.D

Systemically, all debt that charges a percentage (“usury”) originates in delusion. Debt grows exponentially indefinitely, growth (income and otherwise) cannot. This leads to a widening condition where the fruits of productive “growth” devoted to interest payments increase until those fruits are entirely consumed. (The Elephant In The Room: Debt Grows Exponentially, While Economies Only Grow In An S-Curve (Washington's Blog)

charles hugh smith-Endgame: When Debt is Fraud, Debt Forgiveness is the Last and Only Remedy (http://www.oftwominds.com/blogsept11/Zeus-debt-forgiveness-9-11.html)

Het is wel grappig trouwens dat deze schrijver Zeus heet, terwijl God in de Bijbel en de Koran hetzelfde zegt en rente veroordeelt (vreemd toeval).

foxcave
02-09-11, 10:33
Endgame: When Debt is Fraud, Debt Forgiveness is the Last and Only Remedy, by Zeus Yiamouyiannis, Ph.D

Systemically, all debt that charges a percentage (“usury”) originates in delusion. Debt grows exponentially indefinitely, growth (income and otherwise) cannot. This leads to a widening condition where the fruits of productive “growth” devoted to interest payments increase until those fruits are entirely consumed. (The Elephant In The Room: Debt Grows Exponentially, While Economies Only Grow In An S-Curve (Washington's Blog)

charles hugh smith-Endgame: When Debt is Fraud, Debt Forgiveness is the Last and Only Remedy (http://www.oftwominds.com/blogsept11/Zeus-debt-forgiveness-9-11.html)


Hij heeft misschien wel gelijk, maar zullen we het dan nu doen, voor het geld hier ook op is?

Bart.NL
02-09-11, 10:37
Hij heeft misschien wel gelijk, maar zullen we het dan nu doen, voor het geld hier ook op is?

Zonder afschaffen van rente, heb je dezelfde problemen zo weer.

Immers een dubieuze debiteur kan meestal lenen tegen een hogere rente. De hogere rente verzwakt zijn positie verder.

Is er geen rente, dan is er geen geld voor dit soort piramidespelen. Dan moet er meteen orde op zaken worden gesteld.

foxcave
02-09-11, 10:59
Zonder afschaffen van rente, heb je dezelfde problemen zo weer.

Immers een dubieuze debiteur kan meestal lenen tegen een hogere rente. De hogere rente verzwakt zijn positie verder.

Is er geen rente, dan is er geen geld voor dit soort piramidespelen. Dan moet er meteen orde op zaken worden gesteld.


Gaat niet werken, dan krijgt het een andere naam, maar het gedrag zal blijven.
De werkelijke oplossing weet ik ook niet.

Maar we zouden (volgens mij) als eerste iets moeten doen tegen het super rijk worden, gewoon een grens stellen, alles wat je daarboven bezit word eens per x tijd herverdeeld of gewoon "weg" verklaard. Dit klinkt misschien raar, maar wat we nu zien, dat boven in de piramide mensen zitten die meer geld hebben dan sommige gemiddelde landen, is ook niet gezond...

Eric de Blois
02-09-11, 13:46
Tja, dat wist ik een jaar geleden al, daar moet nog veel meer geld heen als "lening", en die lening moeten we vervolgens 2 jaar later kwijtschelden.

Griekenland produceerd niets, heeft geen grondstoffen, de bevolking is niet bovenmatig slim, het is 1 corrupte bende, dat gaat nooit wat worden. Maar wij blijven wel betalen, tot ook hier het geld op is...dan trekken we de stop eruit en geven het rechtse systeem de schuld.

Mooi en juist samengevat!

Ik zou graag zien dat die linksmenschen die Griekenland er zo graag bij hadden - en zich sterk maken voor de toetreding van Turkije als lid van de EU - nu volledig opdraaien voor de kosten. Maar dat zal helaas niet gebeuren. De ellende gaat ten koste van onze welvaart, economie en vooruitgang. Allemaal dankzij de absurde regels van de subsidie dictatuuur uit Brussel. De huidige EU vormt een rem op de economische vooruitgang van de ontwikkelde landen in het noorden. Griekenland loopt achter als gevolg van eigen falen. Dan moeten ze ook maar zelf opdraaien voor de gevolgen. Snel afkoppelen die pauperlanden.

super ick
02-09-11, 16:02
Ook hier zijn de bazen van de E.U. (Frankrijk en Duitsland) zelf medeschuldig aan. Vlak na de afspraken over het maximale begrotingstekort gingen ze er zelf overheen zonder enig gevolg.

Soldim
02-09-11, 16:54
Ik zou graag zien dat die linksmenschen die Griekenland er zo graag bij hadden


Van Agt I heeft over de toetreding van Griekenland gestemd; dat waren dus de CDA en VVD.


De huidige EU vormt een rem op de economische vooruitgang van de ontwikkelde landen in het noorden.


Hmm, Griekenland heeft een negatieve handels balans van tegen de 30 miljard Euro ~ 80% van hun handel gaat naar de Noordelijke EU landen, Frankrijk en Italie. Ik durf aan de hand van die cijfers te beweren dat Griekenland een positief effect heeft op de economische vooruitgang van de noordelijke EU landen.

TonH
02-09-11, 22:38
Griekenland produceerd niets, heeft geen grondstoffen, de bevolking is niet bovenmatig slim, het is 1 corrupte bende, dat gaat nooit wat worden.

Griekenland heeft olie, goud en andere metalen. Verder nog 2 tot 3 landbouwoogsten per jaar. De beste olijfolie in Europa (ja Italië importeert het om de Italiaanse bagger beter te maken. Om maar een paar dingen te noemen. Grieken buiten Griekenland vindt je in de hoogste niveaus. Van de top chirurgen ter wereld tot de top zakenmensen. Of het "bovenmatig" is weet ik neit. Maar dit is een feit.

Dat laatste punt is het grote probleem. Maar jullie minister De Jager heeft het deze week heel mooi gezegd: Duitsland en Frankrijk hebben door hun totale corrupte gedrag er voor gezorgd dat de criminele politici hier buiten schot bleven en nog steeds blijven. Zolang die twee criminele landen niet daar voor uitkomen zal de nomenklatura hier door blijven gaan. En ook de volgende 110 miljard is al weer zowat op... Dank je wel! :duim:

Zo, en nou eens kritisch naar je eigen Nederland kijken: waarom steunt Nedeland, terwijl ze toch weten wat er speelt, toch al die criminelen? Heeft Nederland zelf wat te verbergen? Zal vast wel. Ik zie over een paar jaar de parlementaire enquete commissie al weer komen... En hopelijk sterft de voorzitter van die commissie niet onder verdachte omstandigheden, zoals met de IRT-enquete. :duim:

foxcave
03-09-11, 06:06
Griekenland heeft olie, goud en andere metalen. Verder nog 2 tot 3 landbouwoogsten per jaar. De beste olijfolie in Europa (ja Italië importeert het om de Italiaanse bagger beter te maken. Om maar een paar dingen te noemen. Grieken buiten Griekenland vindt je in de hoogste niveaus. Van de top chirurgen ter wereld tot de top zakenmensen. Of het "bovenmatig" is weet ik neit. Maar dit is een feit.

Dat laatste punt is het grote probleem. Maar jullie minister De Jager heeft het deze week heel mooi gezegd: Duitsland en Frankrijk hebben door hun totale corrupte gedrag er voor gezorgd dat de criminele politici hier buiten schot bleven en nog steeds blijven. Zolang die twee criminele landen niet daar voor uitkomen zal de nomenklatura hier door blijven gaan. En ook de volgende 110 miljard is al weer zowat op... Dank je wel! :duim:

Zo, en nou eens kritisch naar je eigen Nederland kijken: waarom steunt Nedeland, terwijl ze toch weten wat er speelt, toch al die criminelen? Heeft Nederland zelf wat te verbergen? Zal vast wel. Ik zie over een paar jaar de parlementaire enquete commissie al weer komen... En hopelijk sterft de voorzitter van die commissie niet onder verdachte omstandigheden, zoals met de IRT-enquete. :duim:


War betreft de corruptie heb je inderdaad gelijk, op hoog niveau zit dat erg diep en zal er ook erg diep in het vlees gesneden moeten worden....

De rest van de positieve klanken van Griekenland...Je bent de tabaks industrie vergeten, ook zo'n export produkt waar je de tranen van in de ogen schieten. Echt het enige is inderdaad de olijfolie, het word dan ook tijd dat ze daarvan de prijs op 10 euro de liter zetten....

super ick
03-09-11, 11:34
HEt gaat niet alleen om de produktie. Griekenland krijgt de belastinginning gewoonweg niet voor elkaar.
In bepaalde delen Griekenland betaald men geen belasting. Ondernemers brengen halsstarrig geen BTW in rekening en dragen die ook niet af.


De E.U. is een Frans/Duitse dictatuur. Zij hebben als eerste de hand geligt met de afspraken. Was dat niet gebeurt en hadden ze destijds ingegerepen in de eigen begroting dan had Griekenland destijds OOK maatregelen moeten nemen en was de bagger veel eerder in de openheid gekomen.
Daarnaast zijn ook constitutionele beleggers in Griekenland gedoken ivm met de aantrekkelijke rente (arme overheid=hoge rente) onder het motto; een land uit de E.U. kan niet failliet. Inmiddels is men keihard bezig de schulden te 'herstructureren' wat zoveel betekenen als; de E.U. landen nemen de schulden van de banken over. Jan Lul krijgt de rekening en de witteboordencriminelen zijn al weer op zoek naar andere bronnen.

foxcave
03-09-11, 12:20
Jan Lul krijgt de rekening en de witteboordencriminelen zijn al weer op zoek naar andere bronnen.


Dat is inderdaad het eindresultaat!

Als we daar wat aan willen doen zullen we het hele systeem op de kop moeten zetten, dat gaat helaas niet anders.

En dan een roulerend systeem van doeners en controleurs, met daarin positieve en negatieve mensen, mensen die elkaar niet vertrouwen, alleen dan weet ik als burger dat ik NIET bedrogen word.

Pizzaman
03-09-11, 13:11
.... Duitsland en Frankrijk hebben door hun totale corrupte gedrag er voor gezorgd dat de criminele politici hier buiten schot bleven en nog steeds blijven. ...Ik zie over een paar jaar de parlementaire enquete commissie al weer komen... En hopelijk sterft de voorzitter van die commissie niet onder verdachte omstandigheden, zoals met de IRT-enquete. :duim:


...de bevolking is niet bovenmatig slim, het is 1 corrupte bende, dat gaat nooit wat worden. Maar wij blijven wel betalen.....

Ik vraag me af wie er nu de slimste is.
Mijn vermoeden is dat er in Griekenland heel wat slimmerikken rondlopen.
Als we als criterium 'de grootste zakkenvullers' nemen, denk ik dat ik gelijk heb.
Misschien eens een onderzoek houden welke politici allemaal een buitenhuisje in Griekenland hebben?

Pecunia non olet, eh... :argwaan: ah damn, dat was latijn. Nie goe!

super ick
03-09-11, 19:15
Dat is inderdaad het eindresultaat!

Als we daar wat aan willen doen zullen we het hele systeem op de kop moeten zetten, dat gaat helaas niet anders.

En dan een roulerend systeem van doeners en controleurs, met daarin positieve en negatieve mensen, mensen die elkaar niet vertrouwen, alleen dan weet ik als burger dat ik NIET bedrogen word.

Die RvC's werken ook voor geen meter want die komen allemaal uit het old boys school network.

Bij financiele instellingen moeten een soort controlerende raden komen die alle deals beoordelen op bepaalde voorgeschreven criteria zoals,

- invloed bedrijf en maatschappij op langere termijn
- integriteit
- politiek verantwoord
- enz.

En de verplichting tot het aanleggen van buffers voor mindere tijden.

Ik ben niet falikant tegen het huidige systeem, ik zou ook zo snel geen ander systeem weten dat niet hopeloos gefaald heeft maar er moeten meerdere voorwaarden en controlemomenten ingebouwd worden.

TonH
04-09-11, 23:25
The comfort of the grave


By Nikos Konstandaras

To be an optimist in Greece today is to be blind to what is going on. As time passes, we appear incapable of taking decisions that will avert disaster. This is probably how we can explain the inertia of the past years, as well as today’s mix of fatalism and misdirected rage that paralyses us, which makes us shout against change when we have no option but to adapt to this hard new world.

The breakdown in talks between the government and representatives of the troika late last Thursday is further confirmation that we are unable to chart a course that will lead us out of the swamp. The issue is not so much our relationship with our creditors (not that it is unimportant) but what we ourselves are doing to place our society on a more stable foundation. The government walks a tightrope between fear of the “political cost” of any action and the impatience of our partners; at the same time, it has failed at the crucial task of persuading citizens that it is taking the right measures, that this austerity policy will end. The same set of circumstances brought us to the impasse.

But what is it that brought the government to such a point of exhaustion (including fights between ministers) that it is obliged to beg the troika for a “political solution” rather than meet its obligations? The most important measures that it has taken are the reduction of pensions and public sector wages, and reform of the social security system. These changes affect a vast number of voters but citizens appeared to accept them almost without complaint. Other changes set out in the Memorandum signed with our creditors and the midterm program have either been ignored or were adopted by Parliament but never put into effect. The result: we are still at the level of declaring our intentions, we suffer the cost of reaction against the proposed measures but we do not gain the benefits of the change as the measures are simply not effected. This too is a pattern of behavior that we know all too well. The irony is that although the government does not shrink from reducing the incomes of the weaker members of society, and can do nothing to protect employees in the private sector, it sees the political cost only in its fear of touching sleeping dogs in other sectors. So, the vast majority pay for the government’s fear of the few.

What exactly did the troika demand that pushed the government into this default mode -- paralysis? Was it for layoffs in the public sector? Further spending cuts in sensitive areas such as health and education? Another reduction of wages and pensions? The adoption of all that was agreed upon in the Memorandum and the midterm program? The collection of more taxes? Whatever the troika may have demanded with regard to the 2012 budget and structural reforms aimed at development (as it said in a joint statement on Friday), is it so difficult to face that the government has no way out but to test once again the patience of our partners and create even greater confusion among citizens?

The government’s paralysis and the troika’s pregnant silence deepen the mystery and increase citizens’ concerns and international markets’ suspicions. It is clear that the deficits and debt are not being cut. More effective efforts are needed. Citizens see their sacrifices going to waste, their wages and pensions in jeopardy. Surely the announcement of specific measures -- whatever they are, whomever they concern -- would be a lesser evil than this general insecurity?

At the same time, we see that one of the fundamental problems of our country -- the abject failure of tax collection -- remains unsolved. Instead of continually raising VAT and indirect taxes, the government should first have shown that it will collect VAT and other taxes at current rates, and that it will go after the capital that has been spirited abroad. It could also show that it is investigating the property of people whose tax declarations do not justify their possessions. At last, let it do something that will show that it cares about the creation of a more just society and does not only punish the honest, and those who are forever held hostage -- salary earners and pensioners.

It is a crime that while so many people work very hard to meet their obligations, our politicians’ inertia and the state’s institutional incompetence condemn the entire country to poverty and shame. As time passes it is increasingly evident that our politicians know only how to waste time between elections, as if the exercise of power were an end in itself and not a means to offer services to the nation; together -- government, opposition, unions and others -- show that they prefer the familiarity of the impasse, the comfort of inertia to the responsibility of the struggle to survive.

ekathimerini.com , Sunday September 4, 2011 (19:47)

Eric de Blois
05-09-11, 00:08
Ik zou graag zien dat die linksmenschen die Griekenland er zo graag bij hadden


Van Agt I heeft over de toetreding van Griekenland gestemd; dat waren dus de CDA en VVD.



Het CDA en de VVD zijn geen rechtse partijen - misschien in woord ja - beiden praktiseren linkse politiek.

Soldim
05-09-11, 08:20
Het CDA en de VVD zijn geen rechtse partijen - misschien in woord ja - beiden praktiseren linkse politiek.

Als je maar ver genoeg rechts gaat staan is iedereen links....

Vanuit het midden gezien zijn ze zeker rechts.

tanger'73
06-09-11, 01:41
Ja dat kan je wel zeggen dat ze daar nooit en te nimmer aan zullen meewerken, tis kultur.

http://www.youtube.com/watch?v=EmOH5f1J1Uc

TonH
07-09-11, 23:39
Ja dat kan je wel zeggen dat ze daar nooit en te nimmer aan zullen meewerken, tis kultur.



Of het kultur is weet ik niet. Maar het maakt wel duidelijk wat het verschil is tussen those philosophers and boy lovers en de Spartanen. Hier zal men er niet aan meewerken om de Atheners voort te laten gaan met hun liegen, bedriegen en oneindig potverteren op de toekomst van 3 generaties.

Tonight we dine in hell... of With your shield or on it!

http://www.youtube.com/watch?v=-fyHmYAF8GI

En ik vrees dat dit een goed beeld begint te schetsen van hoe hier tegen Athene en die halve zachte idioten in Brussel wordt aangekeken. Want die houden de nomenklatura in Athene in stand ten koste van al diegene die altijd al voor alles moesten opdraaien omdat ze zo 'dom' waren zich aan de wet en regels te houden...

tanger'73
08-09-11, 00:14
Of het kultur is weet ik niet. Maar het maakt wel duidelijk wat het verschil is tussen those philosophers and boy lovers en de Spartanen. Hier zal men er niet aan meewerken om de Atheners voort te laten gaan met hun liegen, bedriegen en oneindig potverteren op de toekomst van 3 generaties.

Tonight we dine in hell... of With your shield or on it!

http://www.youtube.com/watch?v=-fyHmYAF8GI

En ik vrees dat dit een goed beeld begint te schetsen van hoe hier tegen Athene en die halve zachte idioten in Brussel wordt aangekeken. Want die houden de nomenklatura in Athene in stand ten koste van al diegene die altijd al voor alles moesten opdraaien omdat ze zo 'dom' waren zich aan de wet en regels te houden...

tsja tohn, vandaag de dag staan jullie tegenover een Polyphemos met een Euro als enige oog.

TonH
08-09-11, 00:33
tsja tohn, vandaag de dag staan jullie tegenover een Polyphemos met een Euro als enige oog.

Was Xerxes er nog maar. Dan was er tenminste nog wat om tegen te vechten. Nu is het lucht. Gebakken lucht. Aangebrande lucht.

tanger'73
10-09-11, 01:31
Was Xerxes er nog maar. Dan was er tenminste nog wat om tegen te vechten. Nu is het lucht. Gebakken lucht. Aangebrande lucht.

En dit is ongeveer mijn epic, rondom iemand die ver van huis in een vreemd gebied en situatie terecht is gekomen. Zich dusdanig weet aan te passen maar tegelijkertijd trouw aan zijn eigen principes blijft en recht in de ogen blijft kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=tL1acYvpR_E

TonH
10-09-11, 22:25
En dit is ongeveer mijn epic, rondom iemand die ver van huis in een vreemd gebied en situatie terecht is gekomen. Zich dusdanig weet aan te passen maar tegelijkertijd trouw aan zijn eigen principes blijft en recht in de ogen blijft kijken.


Amen, vriend. Amien.

foxcave
11-09-11, 19:08
Het kruipt naderbij...

'Griekse wanbetaling geen taboe meer' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2612763/griekse-wanbetaling-geen-taboe-meer.html)

TonH
11-09-11, 21:30
Het kruipt naderbij...

'Griekse wanbetaling geen taboe meer' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2612763/griekse-wanbetaling-geen-taboe-meer.html)

Ja, Duitsland heeft kennelijk zijn lekken boven water. En nu wordt het tijd om de reddingsboten lek te prikken, kennelijk. Duitsland blijft deel van het probleem.

NYTimes, 11 september 2011

German Dissent Magnifies Uncertainty in Europe
By LIZ ALDERMAN

MARSEILLE — There’s little doubt that Germany calls the shots in Europe. But these days, the question is whether they are the right ones.

Global financial markets are expected to go through another rough week as the euro zone’s debt crisis gets messier, and Germany, the euro’s self-styled guardian, is playing a large role in magnifying the uncertainty.

Despite repeated pledges by Chancellor Angela Merkel to keep Europe together, the cacophony of dissent within her country is becoming almost deafening. That is casting fresh doubt — whether justified or not — over the nation’s commitment to the euro.

“The German electorate is not in the mind-set to undertake actions it sees as subsidizing less worthy nations,” said Carl Weinberg, the chief economist of High Frequency Economics in Valhalla, N.Y. “As a result, the government is moving in a very isolationist way to try to establish a fortress Germany that’s economically secure despite the risks in its European Union partners.”

This weekend, Der Spiegel reported that the German government was starting to prepare for a Greek insolvency and was devising various responses to handle a potential default, including allowing Greece to abandon the euro and return to the drachma. The government in Berlin would not comment, but such reports only add to the doubts bedeviling the euro monetary union.

On Friday, a stalwart German member of the European Central Bank, Jürgen Stark, abruptly resigned — news that would have barely merited more than a few lines in the financial pages just a few years ago.

Today, it is considered a sign of disenchantment within Germany of the extraordinary measures being pursued to maintain stability in the euro zone, adding to the wild volatility in financial markets around the world.

“Mr. Stark’s departure could be seen by financial markets as another indication of growing disenchantment in Germany towards the euro,” Julian Callow, chief European economist at Barclays, wrote in a note to clients.

All this has generated severe discomfort in Washington, which has watched the market volatility stoked by the European debt crisis with growing alarm.

The U.S. Treasury secretary, Timothy F. Geithner, has been in regular contact with his European counterparts, repeatedly calling on them to speak with a single voice to help reduce confusion in financial markets. After a series of frank discussions with many of them Friday at the meeting of the Group of 7 finance ministers in Marseille, he declared that “European officials fully understand the gravity of the situation there.”

Finland, the Netherlands and Austria have all spoken with dissonant voices on the Greek bailout, revealing deep divisions among Europe’s strongest countries about how far they should go to save their weaker neighbors.

Continued fears over the state of European banks, and French ones in particular, have also roiled financial markets, especially after Christine Lagarde, the managing director of the International Monetary Fund, warned that European banks needed substantial additional capital.

Meanwhile, fears over Greece are only likely to intensify this week, after Mrs. Merkel’s finance minister, Wolfgang Schäuble, warned that Germany, for one, would not approve new financial assistance to help Athens continue to pay its bills through Christmas unless the Greek government fulfilled the conditions of its first bailout.

Prime Minister George A. Papandreou sought to placate European partners on Saturday yet again in a speech. To keep international rescue funds flowing, he vowed to meet tough new austerity targets despite a recession that could cause the Greek economy to contract by as much as 5 percent this year. Demonstrators frustrated with austerity clashed violently outside Parliament as he spoke.

In the midst of it all, Mrs. Merkel is putting on a brave face. In an interview published Sunday in Tagesspiegel, a Berlin newspaper, she urged Germans to be patient with Greece in its current struggle to overcome the debt crisis.

“What hasn’t been done in years cannot be done overnight,” she said. “Remember the reunification process,” she added, a reference to the considerable amount of time it took for East and West Germany to reunite after the fall of the Berlin Wall.

A few weeks earlier, she put on a show of unity at the Élysée Palace in Paris with President Nicolas Sarkozy of France. Giving one another air kisses before a phalanx of cameras, the pair reaffirmed their commitment to the euro and to fixing some of its worst features, including compelling countries to get their finances in better shape.

“Germany and France feel absolutely obliged to strengthen the euro as our common currency and further develop it,” Mrs. Merkel said.

Outside of Greece, some things have improved, if only haltingly. Italy’s lower house of Parliament is expected to approve a tough new fiscal package in coming days.

France, Portugal and Spain are adopting measures to make it easier to balance budgets, moves intended to reassure investors about their commitments to fiscal prudence.

Still, Mrs. Merkel must contend with a stark divide between her support for European unity and a German public that sees no reason, in the majority’s view, to pour good money after bad into the indebted countries of southern Europe. Her Christian Democrat Party has now lost five local elections this year. Yet even as many Germans complain bitterly about their southern neighbors, few in business and politics are ready to let the euro zone fall apart.

After all, if the weakest countries were to revert to their original currencies, a German-dominated euro would soar as investors flocked to it as a haven, devastating the business of exporters who have relied on its stability and relatively affordable level against other major currencies.

Further electoral losses could make it harder for her to get the votes needed to bolster the emergency bailout fund designed to keep the problems that began in Greece from infecting larger countries like Spain and Italy.

That is one thing that investors want to see addressed. A failure by Germany — whose Parliament may now delay a vote — or any other European country to vote for a timely expansion of the fund would deal a serious blow to the confidence of financial markets.

“Given the market volatility, from a German point of view you would think they want to do something about it because it’s affecting their own companies and their exports,” said Martin N. Baily, an economist at the Brookings Institution in Washington and a chairman of the Council of Economic Advisers under former President Bill Clinton.

“It is certainly the kind of thing that will keep you awake at night, and it should give an incentive to Chancellor Merkel” to take greater risks to keep the euro zone from unraveling, he said.

http://www.nytimes.com/2011/09/12/business/global/german-dissent-magnifies-uncertainty.html?_r=1&hp=&pagewanted=print

tanger'73
11-09-11, 22:05
Amen, vriend. Amien.

insgelijks, waardige vriend.

foxcave
13-09-11, 19:39
Kijk eens we worden er al op voorbereid;

'Griekenland gaat failliet' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2614319/griekenland-gaat-failliet.html)

Waar zijn nu al die mensen die van mening waren dat we die miljarden er maar in moesten pompen, kunnen we die nu aansprakelijk stellen?

Na Griekenland zal Spanje snel volgen, en daarna, als Frankrijk het opgeeft, is het gedaan met de euro, dan moeten we op zoek gaan naar de werkelijk schuldigen, politici die het snelle geld roken...

foxcave
13-09-11, 20:35
Ennnnn hup.....


'Financiën ziet faillissement Griekenland als onafwendbaar' | nu.nl/algemeen | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/algemeen/2614793/financien-ziet-faillissement-griekenland-als-onafwendbaar.html)

TonH
13-09-11, 22:53
Kijk eens we worden er al op voorbereid;

'Griekenland gaat failliet' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2614319/griekenland-gaat-failliet.html)

Waar zijn nu al die mensen die van mening waren dat we die miljarden er maar in moesten pompen, kunnen we die nu aansprakelijk stellen?

Na Griekenland zal Spanje snel volgen, en daarna, als Frankrijk het opgeeft, is het gedaan met de euro, dan moeten we op zoek gaan naar de werkelijk schuldigen, politici die het snelle geld roken...

Je kletst met de hype mee. Ga nou eens gewoon na waarom die miljarden niet geholpen hebben. En waarom het in andere landen wel werkt. Daarna mag je mensen ter verantwoording roepen en wat mij betreft voor het gerecht brengen.

tanger'73
13-09-11, 23:02
Je kletst met de hype mee. Ga nou eens gewoon na waarom die miljarden niet geholpen hebben. En waarom het in andere landen wel werkt. Daarna mag je mensen ter verantwoording roepen en wat mij betreft voor het gerecht brengen.

hoi tonH, Europa kan beter vermijden om de Grieken als Europese partner niet opeens om geld te gaan minachten. Over en weer geen vertrouwen meer hebben in je lotgenoten zou weleens het begin kunnen zijn van de ineenstorting van het Europees bouwwerk.

TonH
14-09-11, 22:51
hoi tonH, Europa kan beter vermijden om de Grieken als Europese partner niet opeens om geld te gaan minachten. Over en weer geen vertrouwen meer hebben in je lotgenoten zou weleens het begin kunnen zijn van de ineenstorting van het Europees bouwwerk.

Vertrouwen in wat dan Tanger'73. Vertrouwen in wat? Het volgende stuk werd vandaag gepubliceerd door een bevriende journalist van de regering:

"“Reformers” without … Reforms

Since signing the MoU [Greece - Troika Loan Agreement], the Papandreou government announced all the reforms to be made, while many of these have already been voted. Announcements and legislative initiatives have caused damage to PASOK and have created social unrest. Once, indeed, the government reached the brink of collapse.

All these are reasonable. What is absurd? That in fact this is a government of “reformers” without … reforms. Because while they announce them, they vote them and bear the political costs, they don’t apply them! The “labor reserve” bill approved by the parliament in June is a clear example. The opening of closed professions, a second example. The privatizations, the third. Meanwhile because of the above bills the country has been paralyzed with strikes 10 times and the government has lost 50% of its popularity on public surveys. If the measures were announced, voted and implemented, the p;otocoa; ost for the government might have been minor. For sure, however, the benefit for the country would have been bigger."

Maar vanavond gingen Sarkozy en Merkel kennelijk weer akkoord met de telefonische toezegging van Papandreou dat hij er dit keer ECHT voor zou zorgen dat ze nu HEUS alle maatregelen zullen gaan uitvoeren... Wel verscheen er daarna een persverklaring van de regeringswoordvoerder waarin stond dat de afspraak is gemaakt dat alle maatregelen die op 21 juli zijn afgesproken zullen worden nagekomen. Over alle grote maatregelen die Griekenland via het Memorandum of Understanding al lang had moeten uitvoeren rept men geen woord.

Weer trucjes, mooispelerij en kom maar op met die volgende 8 miljard. Want wij moeten onze cliënten betalen. De nomenklatura is nog steeds fris en sterk hier.

Iemand schreef vandaag in een blog dat het tijd werd dat na Egypte, Tunesië en Libië, Griekenland nu eens aan de beurt kwam om bevrijdt te worden van kleptocraten... En hij vroeg steun aan de Nato en de UN. Deze man was Griek. En dat zegt enorm veel.

Maakt dat wat duidelijk? :moe:

tanger'73
14-09-11, 23:12
Vertrouwen in wat dan Tanger'73. Vertrouwen in wat? Het volgende stuk werd vandaag gepubliceerd door een bevriende journalist van de regering:

"“Reformers” without … Reforms

Since signing the MoU [Greece - Troika Loan Agreement], the Papandreou government announced all the reforms to be made, while many of these have already been voted. Announcements and legislative initiatives have caused damage to PASOK and have created social unrest. Once, indeed, the government reached the brink of collapse.

All these are reasonable. What is absurd? That in fact this is a government of “reformers” without … reforms. Because while they announce them, they vote them and bear the political costs, they don’t apply them! The “labor reserve” bill approved by the parliament in June is a clear example. The opening of closed professions, a second example. The privatizations, the third. Meanwhile because of the above bills the country has been paralyzed with strikes 10 times and the government has lost 50% of its popularity on public surveys. If the measures were announced, voted and implemented, the p;otocoa; ost for the government might have been minor. For sure, however, the benefit for the country would have been bigger."

Maar vanavond gingen Sarkozy en Merkel kennelijk weer akkoord met de telefonische toezegging van Papandreou dat hij er dit keer ECHT voor zou zorgen dat ze nu HEUS alle maatregelen zullen gaan uitvoeren... Wel verscheen er daarna een persverklaring van de regeringswoordvoerder waarin stond dat de afspraak is gemaakt dat alle maatregelen die op 21 juli zijn afgesproken zullen worden nagekomen. Over alle grote maatregelen die Griekenland via het Memorandum of Understanding al lang had moeten uitvoeren rept men geen woord.

Weer trucjes, mooispelerij en kom maar op met die volgende 8 miljard. Want wij moeten onze cliënten betalen. De nomenklatura is nog steeds fris en sterk hier.

Iemand schreef vandaag in een blog dat het tijd werd dat na Egypte, Tunesië en Libië, Griekenland nu eens aan de beurt kwam om bevrijdt te worden van kleptocraten... En hij vroeg steun aan de Nato en de UN. Deze man was Griek. En dat zegt enorm veel.

Maakt dat wat duidelijk? :moe:

'K wijs alleen maar naar Joseph Stiglitz die gisteren in het Parool opmerkte dat de grondvesten van de Europese Unie niet alleen op welvaart steunt. Maar onderlinge vertrouwen en samenwerking van evengroot belang zijn. Want anders kan je bijvoorbeeld net zo goed de Europese buitengrenzen en schengengebied opheffen en de militaire onderlinge samenwerking ook opdoeken.

Wizdom
14-09-11, 23:18
'K wijs alleen maar naar Joseph Stiglitz die gisteren in het Parool opmerkte dat de grondvesten van de Europese Unie niet alleen op welvaart steunt. Maar onderlinge vertrouwen en saamhorigheid van evengroot belang zijn. Want anders kan je bijvoorbeeld net zo goed de Europese buitengrenzen en schengengebied opheffen en de militaire onderlinge samenwerking ook opdoeken.

Vertrouwen kun je alleen opbouwen wanneer alle deelnemers echt hun best doen... Dat kun je van Griekenland niet zeggen... Ze hebben zich in de Europese Unie als een soort parasiet gedragen en doen dat nog steeds... Ze hebben met de hulp van Goldman Sachs de boel besodemietert... Ze innen geen belastingen... Ze keerden teveel pensioen uit voor mensen die rond de 55 op pensioen gingen en werden doorbetaald tot na hun DOOD...

Hier moet je werken na je 1e hartaanval en na je 67ste... Dan is solidariteit en vertrouwen volgens mij toch ver te zoeken... Onze zuur verdiende centen gaan allemaal naar dit soort parasieten en dan moeten wij straks op een houtje gaan bijten...

Dat is geen solidariteit dat is wat mij betreft zelfbedrog...

tanger'73
14-09-11, 23:26
Vertrouwen kun je alleen opbouwen wanneer alle deelnemers echt hun best doen... Dat kun je van Griekenland niet zeggen... Ze hebben zich in de Europese Unie als een soort parasiet gedragen en doen dat nog steeds... Ze hebben met de hulp van Goldman Sachs de boel besodemietert... Ze innen geen belastingen... Ze keerden teveel pensioen uit voor mensen die rond de 55 op pensioen gingen en werden doorbetaald tot na hun DOOD...

Hier moet je werken na je 1e hartaanval en na je 67ste... Dan is solidariteit en vertrouwen volgens mij toch ver te zoeken... Onze zuur verdiende centen gaan allemaal naar dit soort parasieten en dan moeten wij straks op een houtje gaan bijten...

Dat is geen solidariteit dat is wat mij betreft zelfbedrog...

Griekenland is een groot land. Niet iedereen in Griekenland is een parasiet. Natuurlijk heeft de Griekse overheid grote financiële zorgen, maar welke ander land heeft dat niet. Het gros van de Grieken zijn reguliere burgers zoals jij en ik. Waarvan velen wellicht ook door hun eigen overheid belazerd worden. Kijk maar eens naar het tekort van de Amerikaanse overheid en je valt steil achterover. Ondanks dat kan niemand in de wereld het machtige Amerika de les lezen en met dat wetende gaat ze stoicijns door met haar drukwerk.

Wizdom
14-09-11, 23:31
Griekenland is een groot land. Niet iedereen in Griekenland is een parasiet. Natuurlijk heeft de Griekse overheid grote financiële problemen, maar welke ander land heeft dat niet. Het gros van de Grieken zijn reguliere burgers zoals jij en ik. Waarvan velen wellicht ook door hun eigen overheid belazerd zijn. Kijk maar eens naar het tekort van de Amerikaanse overheid en je valt steil achterover. Ondanks dat kan niemand in de wereld het machtige Amerika de les lezen en gaat ze stoicijns door met haar drukwerk.

Dat klopt maar er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt tussen de landen om dit soort problemen te voorkomen... Afspraak is dan afspraak en als die niet wordt nagekomen moet men vind ik persoonlijk de stekker er uit halen...

Het is in Griekenland ook gemeengoed dat er geen belasting wordt betaalt... Dat is niet te vergelijken met een land als Nederland... Dat is ook niet eerlijk t.o.v. ons hier want uiteindelijke gaan onze centen naar mensen die geen belasting betalen en dat klopt gewoon niet...

Volgens mij lachen de Grieken ons gewoon uit...

tanger'73
14-09-11, 23:43
Dat klopt maar er zijn nu eenmaal afspraken gemaakt tussen de landen om dit soort problemen te voorkomen... Afspraak is dan afspraak en als die niet wordt nagekomen moet men vind ik persoonlijk de stekker er uit halen...

Het is in Griekenland ook gemeengoed dat er geen belasting wordt betaalt... Dat is niet te vergelijken met een land als Nederland... Dat is ook niet eerlijk t.o.v. ons hier want uiteindelijke gaan onze centen naar mensen die geen belasting betalen en dat klopt gewoon niet...

Zelf heb ik met uitzondering van de strijd tegen de taliban geen inzicht waar het belasting allemaal nog meer heengaat? Maar wat overheden allemaal op dat niveau met elkaar uitvreten is natuurlijk iets tussen overheden onderling. Dan maakt het verder niet uit of die overheden dan goed of slecht zijn. Vrijwel iedere overheid kent haar eigen profiteurs. Zo heeft italië bijvoorbeeld veel afspraken met de Libische overheid gemaakt, waar de burgerbevolking geen weet van heeft. Die afspraken zouden vrees ik moeten worden herzien.

Wizdom
14-09-11, 23:46
Zelf heb ik met uitzondering van de strijd tegen de taliban geen inzicht waar het belasting allemaal nog meer heengaat? Maar wat overheden allemaal op dat niveau met elkaar uitvreten is natuurlijk iets tussen overheden onderling. Dan maakt het verder niet uit of die overheden dan goed of slecht zijn. Vrijwel iedere overheid kent haar eigen profiteurs. Zo heeft italië bijvoorbeeld veel afspraken met de Libische overheid gemaakt, waar de burgerbevolking geen weet van heeft. Die afspraken zouden vrees ik moeten worden herzien.

Dat klopt maar gevolg is wel dat door die enorme uitgaven hier in de ene keer de buikriem flink moet worden aangehaald... Dus uiteindelijk betalen jij en ik de rekening...

tanger'73
14-09-11, 23:50
Dat klopt maar gevolg is wel dat door die enorme uitgaven hier in de ene keer de buikriem flink moet worden aangehaald... Dus uiteindelijk betalen jij en ik de rekening...

Dat doen we zowiezo, sinds de mondiale crisis en buitenlandse avontuurtjes in het kader van the coalition of the willing.

Wizdom
14-09-11, 23:51
Dat doen we zowiezo, sinds de mondiale crisis en buitenlandse avontuurtjes in het kader van the coalition of the willing.

Dit komt er nu dus bij... Ik vind dat Nederland niet voor Sinterklaas moet spelen... Want Sinterklaas bestaat niet...

tanger'73
14-09-11, 23:58
Dit komt er nu dus bij... Ik vind dat Nederland niet voor Sinterklaas moet spelen... Want Sinterklaas bestaat niet...

Persoonlijk denk ik dat een stelsel op woekerrentes geen heil heeft.

Wizdom
15-09-11, 00:00
Persoonlijk denk ik dat een stelsel op woekerrentes geen heil heeft.

Dat is de bijl aan de wortel... Dit versneld het alleen maar... Alle rente shit is tot verdoemenis veroordeeld...

tanger'73
15-09-11, 00:08
Dat is de bijl aan de wortel... Dit versneld het alleen maar... Alle rente shit is tot verdoemenis veroordeeld...

Precies, kijk maar naar die arme landen. Waar diens bevolking die toch al aan de bedelstaf veroordeelt is, tot in lengte van dagen extra financieel worden onderdrukt, omdat hun corrupte overheden eens een schuld bij de wereldbank hebben uitstaan. Waarvan de rente het bedrag van de daadwerkelijke schuld al meermalen heeft overtroffen.

Karin.N
15-09-11, 08:35
Vertrouwen kun je alleen opbouwen wanneer alle deelnemers echt hun best doen... Dat kun je van Griekenland niet zeggen... Ze hebben zich in de Europese Unie als een soort parasiet gedragen en doen dat nog steeds... Ze hebben met de hulp van Goldman Sachs de boel besodemietert... Ze innen geen belastingen... Ze keerden teveel pensioen uit voor mensen die rond de 55 op pensioen gingen en werden doorbetaald tot na hun DOOD...

Hier moet je werken na je 1e hartaanval en na je 67ste... Dan is solidariteit en vertrouwen volgens mij toch ver te zoeken... Onze zuur verdiende centen gaan allemaal naar dit soort parasieten en dan moeten wij straks op een houtje gaan bijten...

Dat is geen solidariteit dat is wat mij betreft zelfbedrog...

Da's de grote vraag. Hoe voorkom je dat hulp terecht komt bij mensen die het niet verdienen. En wie bepaalt dan wie degene zijn die buiten de boot vallen.
Kijk alleen al in Nederland met het sociale stelsel. Er zijn genoeg mensen die er misbruik van maken. Maar moeten we dan stoppen, zodat anderen die de hulp wel nodig hebben verrekken?

En hoe zit het met de Griekse burgerbevolking. Waar zijn zij volgens jou schuldig aan? En waarom zouden we niet solidair moeten zijn?
Jouw godsdienst roept toch ook op tot solidariteit? Of geldt voor jouw persoonlijk alleen solidariteit met andere moslims?

mark61
15-09-11, 08:43
Vertrouwen kun je alleen opbouwen wanneer alle deelnemers echt hun best doen... Dat kun je van Griekenland niet zeggen... Ze hebben zich in de Europese Unie als een soort parasiet gedragen en doen dat nog steeds... Ze hebben met de hulp van Goldman Sachs de boel besodemietert... Ze innen geen belastingen... Ze keerden teveel pensioen uit voor mensen die rond de 55 op pensioen gingen en werden doorbetaald tot na hun DOOD...

Hier moet je werken na je 1e hartaanval en na je 67ste... Dan is solidariteit en vertrouwen volgens mij toch ver te zoeken... Onze zuur verdiende centen gaan allemaal naar dit soort parasieten en dan moeten wij straks op een houtje gaan bijten...

Dat is geen solidariteit dat is wat mij betreft zelfbedrog...

Hoe jij elke keer wie antisemitische, maar verder PVV-praat koppelt aan vroomheid beats me.

Abu_Hurayrah
15-09-11, 09:52
Crisis is een Grieks woord:

early 15c., from Latinized form of Gk. krisis "turning point in a disease" (used as such by Hippocrates and Galen)

Bron: Online Etymology Dictionary (http://www.etymonline.com/index.php?search=crisis)

Mede mogelijk gemaakt door de Moslims:

"Medical advances were aided by the strong central governments of the Arab empires, the importance placed on helping the sick by Islam, and the preservation in Arabic of medical texts by Galen, Hippocrates, and other classical Greek and Roman theorists, that had either been lost or remained unread in Europe."

Bron: Islamic medicine - Hutchinson encyclopedia article about Islamic medicine (http://encyclopedia.farlex.com/Islamic+medicine)

TonH
15-09-11, 22:23
@Tanger en Wizdom

Natuurlijk moet je niet generaliseren en natuurlijk zijn er nuances. Maar lees maar eens terug wat ik hier de laatste tijd schreef. Samengevat: het is niet alleen de regering, maar het zit heel diep in de hele maatschappij. Dat is in een jaar of 30 (na de dictatuur) gegroeid. En je zult verbaasd staan hoe weinig mensen hier zich realiseren dat de 'gewoontes' hier in de rest van de wereld als volledig abnormaal worden gezien.

Vandaag vroeg een NL-vriendin me "Wanneer gaan jullie nou eindelijk eens failliet?"

Mijn antwoord aan haar zal misschien duidelijk maken hoe het zit:


"Wanneer we nu eens eindelijk failliet gaan? Leuke vraag. Vergt een wat langer antwoord:

Hervormingen worden in wetten gegoten, in stemming gebracht en nooit geïmplementeerd.
Geen reorganisatie van de overheidssector. In plaats daarvan gewoon doorgaan met geld uitgeven.
De overheidsuitgaven STEGEN dit jaar van 43,5 miljard in 2010 tot 47,8 miljard in 2011.
De overheidsinkomsten daalden van 32,8 miljard in 2010 tot 31,1 miljard dit jaar.
De overheidssalarissen en pensioenen worden nog steeds volledig uitbetaald, maar de overheid heeft inmiddels een betalingsstop afgekondigd voor haar schulden aan de particuliere sector. Ziekenhuizen, uitkeringsinstanties en locale overheden hebben alleen al dit jaar weer een schuld opgebouwd van 8 miljard.

Privatiseringen zouden tot eind september 1,3 miljard in het laadje moeten brengen. Maar er is nog niets gebeurd.
Belastingontduiking is niet aangepakt. Alleen het publiceren van de namen van bedrijven die een belastingschuld van boven de 150.000 euro hebben. En een incidentele publiciteitsactie op wat eilanden (Rhodos: 100% belastingontduiking enzo)
Het liberaliseren van de zogenaamde 'closed professions' (gesloten beroepen?). Daar is toch wel wat gebeurd? Vorig jaar ellenlange truckersstakingen. Dit jaar de taxi's. En dat zijn er maar twee. Veel regelgeving door het parlement, maar niets geïmplementeerd
Er zou voor de hele overheid een salarisgebouw komen. Vorig jaar maart al aangekondigd. Om de wildgroei en uitwassen tegen te gaan. Bij het laatste bezoek van de Trojka (IMF/EU/ECB) werd weer gevraagd of het goed was dat dat nog even uitgesteld zou worden.
Salarissen van ambtenaren zijn 13% gedaald sinds vorig jaar. Maar de uitgaven voor die salarissen zijn maar met 7% gedaald. Geen enkele overheidsinstantie houdt zich namelijk aan de afspraken: voor elke 10 mensen die er uit gaan (pensioen, overlijden, ontslagname, aflopen tijdelijke contracten) er maar 1 mag worden aangenomen en overwerk mag niet meer uitbetaald worden. Wordt allemaal aan de laars gelapt.
Allerlei overheidsinstanties zouden worden gefuseerd. Er zijn er 70 BIJ gekomen.

Dus alle hervormingen en veranderingen worden aangekondigd, uitgewerkt, aangenomen en blijven in de bureauladen liggen. Maar op één gebied is de overheid heel voortvarend geweest: het introduceren van nieuwe belastingen, heffingen en 'eenmalige' bijdragen.

Ook de Trojka bureaucraten lopen zich stuk tegen een labyrint van bureaucratie, procedures en vertragingstactieken. Ik las dat de speciaal aangewezen Griekse contactpersonen hen constant doorverwijzen naar andere officials zodra de Trojka-ambtenaren informatie willen. Over geen enkel besluit dat door de Griekse regering voorbereid werd/wordt kunnen zij van tevoren informatie krijgen, terwijl dit wel afgesproken is.

Dit lijkt het geklaag van een buitenstaander. Iemand die hier niet is geboren. Zien Grieken dit zelf dan niet? Er zijn er zeker. Zelfs vrienden van deze regering beginnen wanhopig te worden. Zo schreef een PASOK journalist deze week in een krant hier het volgende:


“Reformers” without … Reforms

Since signing the MoU [Greece - Troika Loan Agreement], the Papandreou government announced all the reforms to be made, while many of these have already been voted. Announcements and legislative initiatives have caused damage to PASOK and have created social unrest. Once, indeed, the government reached the brink of collapse.

All these are reasonable. What is absurd? That in fact this is a government of “reformers” without … reforms. Because while they announce them, they vote them and bear the political costs, they don’t apply them! The “labour reserve” bill approved by the parliament in June is a clear example. The opening of closed professions, a second example. The privatizations, the third. Meanwhile because of the above bills the country has been paralysed with strikes 10 times and the government has lost 50% of its popularity on public surveys. If the measures were announced, voted and implemented, the political costs for the government might have been minor. For sure, however, the benefit for the country would have been bigger.

Mensen zijn hier dus moe en zijn het zat, al die bezuinigingen en hervormingen. Maar er is niet bezuinigd en hervormd. Alleen maar lasten verzwaard voor diegenen die toch altijd al belasting betaalden.

En gisteren heeft Papandreou in een teleconferentie met Sarkozy en Merkel weer eens met het hand op zijn hard beloofd dat alle maatregelen dit keer ECHT, heel heus wel, helemaal zullen worden ingevoerd. Een uur later was er een persbericht van de regering waarin de woordvoerder verklaarde dat de regering de maatregelen van 21 juli zal uitvoeren. Geen woord over het hele Memorandum of Understanding en alle maatregelen die al lang ingevoerd hadden moeten worden.

Nee, in plaats daarvan wordt er nu een 'rooftop-tax' ingevoerd. Een extra heffing die niet via de belastingdienst zal worden geïnd, maar via de elektriciteitsrekening. van 50 cent/m2 tot 16 euro/m2. Afhankelijk van locatie en algemene huizen waarde in je buurt. Er zouden geen uitzonderingen zijn. Iedereen betalen. En wie niet betaald? Dan gaat de stroom er af. Waarom niet via de belastingdienst? Omdat daar nog steeds dezelfde mensen werken die het maar niet lukt ook maar een euro zwart geld binnen te halen. En nu kunnen de mensen van de DEI (elektriciteitsbedrijf) ook nog een leuk centje bijverdienen, wanneer wordt opgedragen om mensen af te sluiten...
Oh ja. Iedereen betalen hè? Gisteren is bekent gemaakt dat geen enkele overheidsinstantie hoeft te betalen (oké, zit wat in want vestzak/broekzak). Ook allerlei overheidsbedrijven en -boerderijen (wist niet eens dat die er waren) niet. De Kerk niet. Mount Athos niet. Alle andere religieuze instellingen niet (ook de buitenlandse). Goede doelen niet. Amateur sportclubs niet alsmede alle sportbonden niet. Ngo's niet. Werkelozen en gehandicapten mogen bij wet niet afgesloten worden liet de DEI weten.
En intussen stijgen de overheidsuitgaven maar door en door.

En nee, we weten nog niet wat die rooftop-tax ons zal kosten. Net zo min als we weten hoeveel de "bedrijfsvoeringheffing" zal zijn. Of de "solidariteitsheffing voor de werkelozen". Die rekening wordt nu al een maand of twee over gedaan om te drukken en te verspreiden. Elke dag weer vol verwachting naar de brievenbus...

Wanneer we failliet gaan? Zijn we vast al. Je mag in oktober helpen met verhuizen.."

tanger'73
16-09-11, 16:24
@Tanger en Wizdom

Natuurlijk moet je niet generaliseren en natuurlijk zijn er nuances. Maar lees maar eens terug wat ik hier de laatste tijd schreef. Samengevat: het is niet alleen de regering, maar het zit heel diep in de hele maatschappij. Dat is in een jaar of 30 (na de dictatuur) gegroeid. En je zult verbaasd staan hoe weinig mensen hier zich realiseren dat de 'gewoontes' hier in de rest van de wereld als volledig abnormaal worden gezien.

Vandaag vroeg een NL-vriendin me "Wanneer gaan jullie nou eindelijk eens failliet?"

Maar daar zal toch een gemiddelde Griek geen keftedakia of broodje gyros minder van eten, schat ik.

Die Merkel, Sarkozy en doe daar ook maar Rutte bij zouden toch eerst handen in eigen boezem moeten steken. Het waren immers zij (althans hen voorgangers) die de Eurozone te rooskleurig hadden geromantiseerd en notabene Nederland het haar eigen bevolking heeft opgedrongen.

Zo zie je maar dat door een handje vol idealisten bij dergelijke gigantische operaties zoals een monetaire stelsel, niet eens de moeite wordt genomen de bevolking van kapitaalkrachtige landen medeplichtig te maken. Maar achteraf als het even tegenzit wel het gepeupel betrekken bij een ongekend fiasco waar ze op de eerste plaats niet eens voor gekozen hebben.

Karin.N
16-09-11, 17:38
Maar daar zal toch een gemiddelde Griek geen keftedakia of broodje gyros minder van eten, schat ik.

Die Merkel, Sarkozy en doe daar ook maar Rutte bij zouden toch eerst handen in eigen boezem moeten steken. Het waren immers zij (althans hen voorgangers) die de Eurozone te rooskleurig hadden geromantiseerd en notabene Nederland het haar eigen bevolking heeft opgedrongen.

Zo zie je maar dat door een handje vol idealisten bij dergelijke gigantische operaties zoals een monetaire stelsel, niet eens de moeite wordt genomen de bevolking van kapitaalkrachtige landen medeplichtig te maken. Maar achteraf als het even tegenzit wel het gepeupel betrekken bij een ongekend fiasco waar ze op de eerste plaats niet eens voor gekozen hebben.

Volgens mij waren Duitsland en Nederland tegen de toetreding van oa Griekenland.Vooral Frankrijk was voorstander dat Griekenland en Italie toetraden (zal wel te maken hebben met fransse belangen aldaar) Nederlandse en Duitse belangen lagen niet in die richting en zij waren dus tegen.

We zitten nu eenmaal in het schuitje en de enige oplossing is mi dat politici ballen vertonen en nu werkelijk overgaan tot de vorming van een economische en politieke unie. Je kunt dingen nu eenmaal niet half doen. Zolang we zo doormodderen is de euro verloren, linksom of rechtsom!
En ja het gaat de nederlandse burger geld kost, via de belastingen, via de pensioenen. Hoe eea ook loopt dat is niet meer te voorkomen. Maar pak dan in hemelsnaam de zaken goed en grondig aan zou ik de dames en heren politici willen toeschreeuwen :aanwal:

foxcave
16-09-11, 18:08
Volgens mij waren Duitsland en Nederland tegen de toetreding van oa Griekenland.Vooral Frankrijk was voorstander dat Griekenland en Italie toetraden (zal wel te maken hebben met fransse belangen aldaar) Nederlandse en Duitse belangen lagen niet in die richting en zij waren dus tegen.

We zitten nu eenmaal in het schuitje en de enige oplossing is mi dat politici ballen vertonen en nu werkelijk overgaan tot de vorming van een economische en politieke unie. Je kunt dingen nu eenmaal niet half doen. Zolang we zo doormodderen is de euro verloren, linksom of rechtsom!
En ja het gaat de nederlandse burger geld kost, via de belastingen, via de pensioenen. Hoe eea ook loopt dat is niet meer te voorkomen. Maar pak dan in hemelsnaam de zaken goed en grondig aan zou ik de dames en heren politici willen toeschreeuwen :aanwal:


Idd het is niet meer te voorkomen, om die reden was ik en ben ik fel tegenstander van de EU in zijn huidige vorm, ons geld verdwijnt.

Mijn ouders hebben er voor krom gelegen, net als vele anderen, en nu verdwijnt het gewoon, ik ben er nog steeds voor de eigenlijke daders te straffen, het zij door opsluiting, het zij door hun alles te ontnemen en ze op een bijstand uitkering te zetten.

Dat dit avontuur mis moest gaan lag er zo dik bovenop dat het me verbaast heeft dat er geen mensen de straat opgingen om te protesteren. We hebben in de eu ambtenaren rondlopen die meer verdienen dan onze mp, en wij maar betalen, gelijk dicht die kraan, en dat domme gezwets van die handel die we hebben door de eu, die hadden we voordien ook al, dat kwam door onze handels geest, niet door een stel overbetaalde liegende ambtenaren.

H.P.Pas
16-09-11, 20:08
Persoonlijk denk ik dat een stelsel op woekerrentes geen heil heeft.

:aanwal: Rente wordt de laatste 10 jaar nou juist kunstmatig laag gehouden.
Dat is één van oorzaken van de huidige problemen.

foxcave
16-09-11, 20:13
:aanwal: Rente wordt de laatste 10 jaar nou juist kunstmatig laag gehouden.
Dat is één van oorzaken van de huidige problemen.


Van econommie op die schaal weet ik niet genoeg voor een echte mening, maar dat gevoel heb ik ook al een tijdje, iedereen moet maar alles kunnen kopen desnoods met een lening...dat kan niet goed gaan.

(leen)
16-09-11, 20:23
Zag net op het journaal dat er idëen zijn richting externe anticorruptie controleurs,
Griekenland onder vergaande controle,de laatste stap voor het fallissement?

tanger'73
16-09-11, 20:32
:aanwal: Rente wordt de laatste 10 jaar nou juist kunstmatig laag gehouden.
Dat is één van oorzaken van de huidige problemen.

voor grotere bedragen betreft rente een enorme post. Er moet eens een plafond komen.

BlackBox
16-09-11, 22:44
:aanwal: Rente wordt de laatste 10 jaar nou juist kunstmatig laag gehouden.
Dat is één van oorzaken van de huidige problemen.

Renteverlaging en geldpersen aanzetten zodat de waarde van de munteenheid omlaag gaat.
Japan doet dit iedere keer als eerste zodat er sprake is van een devaluatiewedloop.
Maar het is een schijnoplossing. Op een gegeven moment zal de dollar steeds verder wegzakken.
Om nog meer verliezen te voorkomen zullen de Chinezen, die heel veel leningen hebben uitstaan in de V.S., gaan cashen en dan stort alles compleet in elkaar.
De Griekse crisis is dus een voorbode van de echte te verwachten rampspoed.

BlackBox
16-09-11, 22:48
Van econommie op die schaal weet ik niet genoeg voor een echte mening, maar dat gevoel heb ik ook al een tijdje, iedereen moet maar alles kunnen kopen desnoods met een lening...dat kan niet goed gaan.
Economie als wetenschap is net zo boterzacht als bijvoobeeld sociologie. Economie is in principe theoretische modellen opstellen.
Desalniettemin kun je er tot op zekere hoogte iets aan hebben.
Feit is echter dat hedendaagse politici nauwelijks verstand hebben van economie en altijd achter een tamelijk onzichtbare economische kaste aanhobbelen. En die kaste wordt tekens gedwongen om korte termijn wensen, vanwege herverkiezing enz., van politici in te willigen.
Een standaard oplossing in het verleden om alles betaalbaar te houden was de Derde Wereld weer eens harder uit te buiten. Maar de Derde Wereld als melkkoe is zolangzamerhand op sterven na dood.

Wizdom
16-09-11, 23:28
De komende 20 jaar halen ze de begroting ook niet heb ik al begrepen...

Abu_Hurayrah
16-09-11, 23:35
Het Midden- en Kleinbedrijf, banenmotor bij uitstek. Arbeidsplaats na arbeidsplaats creëren die hardwerkende ondernemers. Maar klopt dat beeld wel?

Want welk land heeft de meeste MKB'ers van heel Europa? Griekenland! We kunnen veel van dat land zeggen, maar niet dat het er economisch voor de wind gaat.

OESO-rapport

Een opmerkelijk statistiekje in een rapport van de OESO. De meeste MKB'ers vind je in Griekenland. En in de Verenigde Staten zie je ze nauwelijks. Betekent dat: hoe meer MKB'ers, hoe slechter de economie?

Bron: MKB - Banensloper? (http://www.bnr.nl/meernieuws/826244-1109/mkb---banensloper)

Wizdom
16-09-11, 23:38
Het Midden- en Kleinbedrijf, banenmotor bij uitstek. Arbeidsplaats na arbeidsplaats creëren die hardwerkende ondernemers. Maar klopt dat beeld wel?

Want welk land heeft de meeste MKB'ers van heel Europa? Griekenland! We kunnen veel van dat land zeggen, maar niet dat het er economisch voor de wind gaat.

OESO-rapport

Een opmerkelijk statistiekje in een rapport van de OESO. De meeste MKB'ers vind je in Griekenland. En in de Verenigde Staten zie je ze nauwelijks. Betekent dat: hoe meer MKB'ers, hoe slechter de economie?

Bron: MKB - Banensloper? (http://www.bnr.nl/meernieuws/826244-1109/mkb---banensloper)

Het zijn taxi chauffeurs, winkel uitbaters, schoenenmakers enz... Er wordt weinig geexporteerd dus komt er weinig harde valuta in het laadje...

Verder mijden ze belasting betalen als de neten... Tja hoe moet je dan als land je schulden betalen????????????

TonH
16-09-11, 23:46
Wat zeuren jullie, en ik moet bekennen ik ook een beetje, nou! Er IS helemaal GEEN crisis. Die hele Griekse schuld en tekort is een grote FAKE!!!

tagged: ELSTAT, George Papaconstantinou, Greece, greek statistics authority, scandal, upwards revision budget deficit 2009, Zoi Georganta


New “Greek Statistics” Scandal on the way?

Remember the Greek Statistics scandal where deficit was trimmed down? Allegedly there is a new scandal with Statistics when the deficit went … up, should we believe Zoi Georganta, board member of the Greek Statistics Authority (ELSTAT). Georganta and some other board members were sacked on Thursday by Finance Minister Evangelos Venizelos because they could not cooperate with the president of the ELSTAT.

Zoi Georganta, professor for Econometrics at the University of Macedonia, spoke to several Greek media on Friday and claimed that Greece’s budget deficit underwent a upward revision in 2009 to 15.4% instead of 12.6% just to force Greece to take the harsh austerity measures.


The upward revision of Greece’s budget deficit in 2009 to 15.4 percent of gross domestic product exposed the scale of the country’s fiscal derailment and sped up the debt crisis which is still rocking the euro zone.

“The 2009 deficit was artificially inflated to show that the country had the biggest fiscal shortfall in all of Europe, even higher than Ireland’s which was 14 percent,” ELSTAT board member Zoe Georganta was quoted as saying by the Eleftherotypia newspaper.

Georganta said the inclusion of a number of utilities under the general government inflated the deficit. She said this had not been handled according to Eurostat guidelines and that the chairman rejected the board’s objections.

“We have a new kind of occupation in Europe by the Germans,” Georganta told Real FM radio, adding that German officials at Eurostat put pressure on the government to inflate the 2009 deficit to justify harsh austerity measures. (Reuters)

Ja ja, zo zie je maar weer: het is allemaal weer de schuld van die Duitsers. Iemand nog een fiets van z'n opa kwijt?

Schiet mij maar lek. :moe:

Wizdom
16-09-11, 23:58
Wat zeuren jullie, en ik moet bekennen ik ook een beetje, nou! Er IS helemaal GEEN crisis. Die hele Griekse schuld en tekort is een grote FAKE!!!

tagged: ELSTAT, George Papaconstantinou, Greece, greek statistics authority, scandal, upwards revision budget deficit 2009, Zoi Georganta



Ja ja, zo zie je maar weer: het is allemaal weer de schuld van die Duitsers. Iemand nog een fiets van z'n opa kwijt?

Schiet mij maar lek. :moe:

Of ze zitten nu zo verschrikkelijk met de rug tegen de muur dat het zwarte pieten spel gaat beginnen...

TonH
17-09-11, 22:23
Of ze zitten nu zo verschrikkelijk met de rug tegen de muur dat het zwarte pieten spel gaat beginnen...

Inderdaad. En Papandreou onderbreekt ineens zijn trip naar New York vandaag. Hij was al in London om dan door te vliegen naar de Algemene Vergadering van de VN. Maar komt ineens naar huis. Morgen extra kabinetsvergadering.
Kennelijk is er op de ECOFIN vergadering enorm hard geoordeeld. En terrecht. Nu staat de regering met de rug tegen de muur. Zien wat het wordt: nu default of over een paar maanden.

tr_imparator
18-09-11, 19:54
Weet je wat ik vind in deze kwestie.

Ik vind dat Griekenland een renteloze lening moet krijgen en de eerdere betaalde totale renten moet gewoon van de schuld worden afgeboekt.

Zo bereik je denk ik een goede consensus. Ten eerste omdat de banken dan niet een doemscenario voor ogen hoeven te krijgen (want Griekenland zal zijn schulden aflossen) en aan de andere kant kan nooit een bank omvallen, want hij krijgt zijn geld terug denk je niet.

Ten tweede geeft het denk ik goede hoop voor de Grieken en lijkt het mij ook gewoon eerlijk tegenover zo. Bovendien voorkom je een failissement.

Dat zou pas echte hulp zijn. Ik vind de wijze waarop het tot nu toe is gegaan, heel erg slecht voor de EU en voor Griekenland. Sommige mensen denken echt dat ze Griekenland helpen, terwijl ze de afgelopen 30 jaar alleen maar geprofiteerd hebben van hard werkende rente betalende Griekse bevolking.

Bovendien sluit dit meer aan bij de islamisering van de EU. Renteloos lenen. :tik:

TonH
19-09-11, 00:55
Weet je wat ik vind in deze kwestie.

Ik vind dat Griekenland een renteloze lening moet krijgen en de eerdere betaalde totale renten moet gewoon van de schuld worden afgeboekt.

Zo bereik je denk ik een goede consensus. Ten eerste omdat de banken dan niet een doemscenario voor ogen hoeven te krijgen (want Griekenland zal zijn schulden aflossen) en aan de andere kant kan nooit een bank omvallen, want hij krijgt zijn geld terug denk je niet.

Ten tweede geeft het denk ik goede hoop voor de Grieken en lijkt het mij ook gewoon eerlijk tegenover zo. Bovendien voorkom je een failissement.

Dat zou pas echte hulp zijn. Ik vind de wijze waarop het tot nu toe is gegaan, heel erg slecht voor de EU en voor Griekenland. Sommige mensen denken echt dat ze Griekenland helpen, terwijl ze de afgelopen 30 jaar alleen maar geprofiteerd hebben van hard werkende rente betalende Griekse bevolking.

Bovendien sluit dit meer aan bij de islamisering van de EU. Renteloos lenen. :tik:

Dat is op dit moment net het verkeerde recept. Heb het hier ergens al een paar keer geschreven. Maar alle hervormingen en bezuinigingen zijn wel in de stijgers gezet maar nooit geïmplementeerd. Een getal: dit jaar heeft de Griekse overheid ruim 4 miljard MEER uitgegeven dan in 2010. Dat noem ik geen bezuinigen.
Die zesde tanche van 8 miljard zou in z'n geheel nu gebruikt worden voor het betalen van de ambtenaren en het uitbetalen van de pensioenen. En de eerste renteaflossing op de schulden hoeft pas in december. Het lijkt er nu sterk op dat de IMF, de EU en ECB besloten hebben om de Griekse overheid nu bij de 'short-and-curlies' te pakken. Onder het mom "wij geven je die 8 miljard niet wanneer jullie nu GVD niet eens doen wat je al die tijd zei te doen." Het niet betalen betekent dat de nomenklatura haar cronies niet kan betalen. Goh, wat jammer... En het lijkt dat het zou kunnen werken wanneer je de enorme paniek ziet die in de regering is losgebroken sinds gisteren. Ineens is hun pappen en nathouden in de ECOFIN van tafel geveegd.

Dus nu niet komen met gratis geld, maar gewoon hard doorknijpen, tot de nomenklatura Grieks Blauw in het gezicht ziet. Dan nog even doorgaan en zien of ze dan nog hun gore spelletjes spelen. Zo ja? Nog een keer hard dichtknijpen die keel.

Klinkt krankzinnig? Klinkt hard? Laat ik zeggen dat dit is wat de overheid het afgelopen jaar bij ons heeft gedaan. Wij stikken. En dat alleen maar om de nomenklatura aan het bewind te houden. Mijn bedrijf wordt volledig de grond ingeboord door de overheid. Waarom? Omdat we altijd alles legaal deden en alle belasting betaalden. Easy targets. En daarvan zijn er veel meer. Heel veel meer. En onze enige hoop is nu. En wanneer de overheid hier ook uit weet te komen, dan is het voorbij. Over en uit.

BTW met de nomenklatura bedoel ik de hele politiek hier. Van links tot rechts, het staatsapparaat, de semi-overheden en een hele grote groep zakenlieden die 30 jaar allemaal uit de grote ruif hebben zitten schransen.

Ja Eke, Duitse en Nederlandse bedrijven hebben dikke smeergelden betaald voor goede contracten. Maar weet je dat de totale omzet van de handel met Griekenland nog geen procent uit maakt van de totale Duitse omzet? Dat dik geld verdienen valt dus wel mee. Alleen zijn hier een hele grote groep mensen wel enorm rijk geworden van die Hollandse en Duitse steekpenningen.
Maar gek genoeg komen die bedrijven in Duitsland gewoon voor de rechter en loopt hier iedereen nog vrij rond.
Een voorbeeld: Siemens. Enorme steekpenningen betaald rond de Olympische Spelen. Dat hele boeltje staat in Munchen voor de rechter. Hier is niemand voor de rechter gekomen en voor alle betrokken politici geldt een 'statue of limitation' waardoor niemand aangepakt wordt. Wel wil de overheid hier nu de lokale Siemens branche een boete van 1 miljard opleggen. Waarvoor? Er is hier niemand voor iets veroordeeld. Dus niemand is schuldig. Waarom dan wel een administratieve boete? Geen enkele kans maakt men. Een enkeltje Straatsburg en alles ligt weer op z'n gat.
Dat is de manier waarop hier de staat denkt en functioneert. En er is geen enkele kans dat daar ook maar een greintje zelfreinigend vermogen uit zal komen. Geen enkele kans.

:moe:

tanger'73
19-09-11, 01:43
En Papandreou onderbreekt ineens zijn trip naar New York vandaag.

Begrijpelijk, hij moet het breken natuurlijk wel kunnen voortzetten.

http://www.youtube.com/watch?v=vFWKrFNNqV0

super ick
19-09-11, 09:08
Dat is op dit moment net het verkeerde recept. Heb het hier ergens al een paar keer geschreven. Maar alle hervormingen en bezuinigingen zijn wel in de stijgers gezet maar nooit geïmplementeerd. Een getal: dit jaar heeft de Griekse overheid ruim 4 miljard MEER uitgegeven dan in 2010. Dat noem ik geen bezuinigen.
Die zesde tanche van 8 miljard zou in z'n geheel nu gebruikt worden voor het betalen van de ambtenaren en het uitbetalen van de pensioenen. En de eerste renteaflossing op de schulden hoeft pas in december. Het lijkt er nu sterk op dat de IMF, de EU en ECB besloten hebben om de Griekse overheid nu bij de 'short-and-curlies' te pakken. Onder het mom "wij geven je die 8 miljard niet wanneer jullie nu GVD niet eens doen wat je al die tijd zei te doen." Het niet betalen betekent dat de nomenklatura haar cronies niet kan betalen. Goh, wat jammer... En het lijkt dat het zou kunnen werken wanneer je de enorme paniek ziet die in de regering is losgebroken sinds gisteren. Ineens is hun pappen en nathouden in de ECOFIN van tafel geveegd.

Dus nu niet komen met gratis geld, maar gewoon hard doorknijpen, tot de nomenklatura Grieks Blauw in het gezicht ziet. Dan nog even doorgaan en zien of ze dan nog hun gore spelletjes spelen. Zo ja? Nog een keer hard dichtknijpen die keel.

Klinkt krankzinnig? Klinkt hard? Laat ik zeggen dat dit is wat de overheid het afgelopen jaar bij ons heeft gedaan. Wij stikken. En dat alleen maar om de nomenklatura aan het bewind te houden. Mijn bedrijf wordt volledig de grond ingeboord door de overheid. Waarom? Omdat we altijd alles legaal deden en alle belasting betaalden. Easy targets. En daarvan zijn er veel meer. Heel veel meer. En onze enige hoop is nu. En wanneer de overheid hier ook uit weet te komen, dan is het voorbij. Over en uit.

BTW met de nomenklatura bedoel ik de hele politiek hier. Van links tot rechts, het staatsapparaat, de semi-overheden en een hele grote groep zakenlieden die 30 jaar allemaal uit de grote ruif hebben zitten schransen.

Ja Eke, Duitse en Nederlandse bedrijven hebben dikke smeergelden betaald voor goede contracten. Maar weet je dat de totale omzet van de handel met Griekenland nog geen procent uit maakt van de totale Duitse omzet? Dat dik geld verdienen valt dus wel mee. Alleen zijn hier een hele grote groep mensen wel enorm rijk geworden van die Hollandse en Duitse steekpenningen.
Maar gek genoeg komen die bedrijven in Duitsland gewoon voor de rechter en loopt hier iedereen nog vrij rond.
Een voorbeeld: Siemens. Enorme steekpenningen betaald rond de Olympische Spelen. Dat hele boeltje staat in Munchen voor de rechter. Hier is niemand voor de rechter gekomen en voor alle betrokken politici geldt een 'statue of limitation' waardoor niemand aangepakt wordt. Wel wil de overheid hier nu de lokale Siemens branche een boete van 1 miljard opleggen. Waarvoor? Er is hier niemand voor iets veroordeeld. Dus niemand is schuldig. Waarom dan wel een administratieve boete? Geen enkele kans maakt men. Een enkeltje Straatsburg en alles ligt weer op z'n gat.
Dat is de manier waarop hier de staat denkt en functioneert. En er is geen enkele kans dat daar ook maar een greintje zelfreinigend vermogen uit zal komen. Geen enkele kans.

:moe:

Dus, nooit er in gemogen en nu eruit!

foxcave
19-09-11, 11:52
Kijk, iemand heeft de gevolg schade van een failiet al uitgerekend, wat snel ;)

'Grieks failliet kost Nederland zeker 80 miljard' | nu.nl/economie | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/economie/2619271/grieks-failliet-kost-nederland-zeker-80-miljard.html)


AMSTERDAM - Een ongecontroleerd faillissement van Griekenland heeft grote financiële gevolgen, waarbij Nederland zeker tachtig miljard euro beschikbaar zal moeten stellen, om te voorkomen dat andere landen door een Grieks bankroet in de problemen raken.

http://media.nu.nl/m/m1ezv2watu7h.jpg Foto: ANP
Dat meldt RTLZ (http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2011/38/Ongecontroleerd-faillissement-Grfieken-kost-ons-minstens-80-mijard.xml) maandag op basis van vertrouwelijke notities van het ministerie van Financiën.
Bij een ongecontroleerd faillissement zou de crisis overslaan naar andere zwakke eurolanden als Ierland, Portugal en mogelijk ook Spanje.
<center class="articlebodyad"></center> Om deze landen overeind te houden, moeten de andere lidstaten van de eurozone het bestaande noodfonds van 750 miljard euro vergroten tot vijftienhonderd miljard tot tweeduizend miljard euro.
Nederland zou hierbij garant staan voor tachtig tot honderdtwintig miljard.
Er is nog meer geld nodig als ook Italië gaat wankelen. Met dit risico hielden de ambtenaren eind mei echter nog geen rekening.
Lol, en dat is nog voor Italie een probleem heeft, laat staan Frankrijk....

Overigens, lees heel goed de laatste zin, dit alles was in mei al duidelijk.
Weet je nog de paniek stemming van onze mifa vorige week? Dat mogen wij over 4 maanden weten. lol

tr_imparator
19-09-11, 14:59
Dat is de manier waarop hier de staat denkt en functioneert. En er is geen enkele kans dat daar ook maar een greintje zelfreinigend vermogen uit zal komen. Geen enkele kans.

:moe:

Dan moet er een staatsgreep plaatsvinden. Waar is de Griekse leger?

tanger'73
19-09-11, 19:06
Hoogste tijd om de enorme goudvoorraad in de kelders van de Nederlandse Bank op het frederiksplein in de uitverkoop te zetten.

TonH
19-09-11, 23:10
Dan moet er een staatsgreep plaatsvinden. Waar is de Griekse leger?

't Is Turkije niet hier! :hihi:

Greece: Don’t Discount the Role of the Military - The Source - WSJ (http://blogs.wsj.com/source/2011/09/19/greece-dont-discount-role-of-military/)

Wizdom
20-09-11, 21:06
Er is door iemand geopperd om Griekenland aan Turkije te verkopen dan vang je 2 vliegen in 1 klap... De financiele crisis is opgelost en we hebben een corrupte natie minder in de EU...

Dan eens kijken of er nog een land durft de boel te naaien?

Wizdom
20-09-11, 22:39
How Goldman Sachs Helped Greece to Mask its True Debt


Goldman Sachs helped the Greek government to mask the true extent of its deficit with the help of a derivatives deal that legally circumvented the EU Maastricht deficit rules. At some point the so-called cross currency swaps will mature, and swell the country's already bloated deficit.






Greeks aren't very welcome in the Rue Alphones Weicker in Luxembourg. It's home to Eurostat, the European Union's statistical office. The number crunchers there are deeply annoyed with Athens. Investigative reports state that important data "cannot be confirmed" or has been requested but "not received."




Creative accounting took priority when it came to totting up government debt. Since 1999, the Maastricht rules threaten to slap hefty fines on euro member countries that exceed the budget deficit limit of three percent of gross domestic product. Total government debt mustn't exceed 60 percent.

The Greeks have never managed to stick to the 60 percent debt limit, and they only adhered to the three percent deficit ceiling with the help of blatant balance sheet cosmetics. One time, gigantic military expenditures were left out, and another time billions in hospital debt. After recalculating the figures, the experts at Eurostat consistently came up with the same results: In truth, the deficit each year has been far greater than the three percent limit. In 2009, it exploded to over 12 percent.

Now, though, it looks like the Greek figure jugglers have been even more brazen than was previously thought. "Around 2002 in particular, various investment banks offered complex financial products with which governments could push part of their liabilities into the future," one insider recalled, adding that Mediterranean countries had snapped up such products.

Greece's debt managers agreed a huge deal with the savvy bankers of US investment bank Goldman Sachs at the start of 2002. The deal involved so-called cross-currency swaps in which government debt issued in dollars and yen was swapped for euro debt for a certain period -- to be exchanged back into the original currencies at a later date.

Fictional Exchange Rates

Such transactions are part of normal government refinancing. Europe's governments obtain funds from investors around the world by issuing bonds in yen, dollar or Swiss francs. But they need euros to pay their daily bills. Years later the bonds are repaid in the original foreign denominations.

But in the Greek case the US bankers devised a special kind of swap with fictional exchange rates. That enabled Greece to receive a far higher sum than the actual euro market value of 10 billion dollars or yen. In that way Goldman Sachs secretly arranged additional credit of up to $1 billion for the Greeks.

This credit disguised as a swap didn't show up in the Greek debt statistics. Eurostat's reporting rules don't comprehensively record transactions involving financial derivatives. "The Maastricht rules can be circumvented quite legally through swaps," says a German derivatives dealer.




In previous years, Italy used a similar trick to mask its true debt with the help of a different US bank. In 2002 the Greek deficit amounted to 1.2 percent of GDP. After Eurostat reviewed the data in September 2004, the ratio had to be revised up to 3.7 percent. According to today's records, it stands at 5.2 percent.

At some point Greece will have to pay up for its swap transactions, and that will impact its deficit. The bond maturities range between 10 and 15 years. Goldman Sachs charged a hefty commission for the deal and sold the swaps on to a Greek bank in 2005.

The bank declined to comment on the controversial deal. The Greek Finance Ministry did not respond to a written request for comment.

Wizdom
20-09-11, 22:43
Goldman Sachs hielp Griekenland haar schuld verbergen

Geplaatst op 12 februari 2010 door floorvandonselaar




Deze week onthulde Der Spiegel hoe Goldman Sachs de Griekse regering hielp haar daadwerkelijke schulden verborgen te houden voor de EU. Griekenland moest meer lenen dan toegestaan was door de EU (verdrag van Maastricht) en Goldman Sachs had hier een goede oplossing voor: een verfijnd financieel instrument waarmee de schuld van de lening de eerste vijftien jaar niet op naam van Griekenland staat, maar op naam van Goldman Sachs en andere banken. Pas na vijftien jaar wordt de schuld zichtbaar.

De vraag is of er nog meer landen gebruik hebben gemaakt van zulk soort gaatjes in de regelgeving en hoe dit voorkomen kan worden in de toekomst.

Wizdom
20-09-11, 22:44
Ik zou zeggen laat Goldman Sachs de problemen van Griekenland maar oplossen? Waarom zou Europa dat moeten doen? Zij wilden zo graag die lening uitschrijven... Laat ze die nu ook maar afwaarderen!!!!!!!!!!

Wizdom
20-09-11, 22:55
Goldman Sachs helpt Athene met trucs

http://www.fondsnieuws.nl/images/stories/news/goldman_sachs_blankfein_lloyd.jpg

De Griekse regering heeft het afgelopen decennium steun gekregen van Amerikaanse instellingen om zich, niet zichtbaar voor de buitenwereld, verder in de schulden te steken.

Daarmee kwam het begrotingstekort ver uit boven de 3 procentnorm, maar daarvan waren andere eurolanden zich lange tijd niet bewust.

Volgens de New York Times hebben instellingen als de Amerikaanse bank Goldman Sachs daarmee de stabiliteit van de euro in gevaar gebracht.

Goldman Sachs, waarvan Lloyd Blankfein (foto) de topman is, staat al langer onder vuur vanwege de rol die het zou hebben gespeeld in de (krediet)crisis.

Wizdom
20-09-11, 22:59
'Meest risicovolle decennium in 100 jaar'



Het huidige decennium is het meest risicovolle decennium tussen 1950 en 2050. Het gaat om een zogenoemde 'inflection decade' nu zowel de ontwikkelde als de opkomende landen in de greep zijn van radicale veranderingen.

Dat zegt Anil Gupta, professor voor strategie van de universiteit van Maryland.

Gupta zegt tegenover CNBC dat de ontwikkelde economieën nu nog 70 procent van de wereldeconomie uitmaken, maar dat dat in 2020 minder dan 50 procent zal zijn.

Na 2020 zullen de chronische problemen van de ontwikkelde landen veel minder gevolgen hebben voor de wereldeconomie, zegt Gupta. Want in 2025 is het gezamenlijke inkomen van Azië groter dan dat van de Verenigde Staten en Europa samen.

Gupta stelt dat er vergaande aanpassingen nodig zijn, zowel in de ontwikkelde als in de opkomende landen. Vooral de onevenwichtigheden in de wereldeconomie zijn een punt van gote zorg.

De pijnlijke aanpassingen die in het Westen nodig zijn, komen volgens analisten ook tot uitdrukking op de obligatiemarkten waar volgens technische analisten van Cazenove Capital al een depressie is ingeprijsd.

Zowel de rente op Amerikaanse als Dutise staatsobligaties bevinden zich op een historisch laagterecord.

Ook IMF-bestuurder Arrigo Sadun zei vorige week op een conferentie van Pioneer Investment in Italië dat het Westen zich er op moet voorbereiden dat het door deze crisis 'permanent verlies' lijdt en niet meer op het oude niveau terugkomt.

TonH
21-09-11, 01:05
Er is door iemand geopperd om Griekenland aan Turkije te verkopen dan vang je 2 vliegen in 1 klap... De financiele crisis is opgelost en we hebben een corrupte natie minder in de EU...

Dan eens kijken of er nog een land durft de boel te naaien?


Ik zou zeggen laat Goldman Sachs de problemen van Griekenland maar oplossen? Waarom zou Europa dat moeten doen? Zij wilden zo graag die lening uitschrijven... Laat ze die nu ook maar afwaarderen!!!!!!!!!!

Eh.... wat is het nou? Is Griekenland corrupt of is het Goldman Sachs. Ik krijg het gevoel dat je dat laatste eigenlijk nog wel liever hebt.

En wie zou Griekenland dan moeten verkopen? De laatste keer dat ik keek was het nog steeds een autonoom land met een veel te groot leger. Molon Labe, zou ik zeggen.

foxcave
24-09-11, 06:32
De mond gesnoerd, hij werd netjes verzocht zich in te houden..


WASHINGTON - Een bankroet van Griekenland is nog altijd te vermijden als het land alle beloftes over economische hervormingen nakomt.

http://media.nu.nl/m/m1ezutja7c8w.jpg Foto: ANP
Dat zei president Klaas Knot van De Nederlandsche Bank (DNB) vrijdag in aanloop naar de jaarvergadering van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in Washington.
''Er is maar één ordentelijke uitweg uit de crisis en die bestaat eruit dat de Grieken alle beloftes nakomen, zodat de eurolanden en het IMF aan hun toezeggingen kunnen voldoen. Op die manier kunnen de twijfels over de houdbaarheid van de Griekse schulden verder achter de horizon verdwijnen'', stelde Knot.
<center class="articlebodyad">

</center> Eerder op de dag deden uitspraken van de centralebankpresident over een mogelijk faillissement van Griekenland veel stof opwaaien.
Knot benadrukte daarom in Washington dat hij blijft hopen dat de risico's die de bank signaleert niet uitkomen. ''Maar er zitten onzekerheden in het hele proces en van de centrale bank mag worden verwacht dat daarover wordt nagedacht.''



Ik blijf me steeds meer verbazen waarom het niet gewoon word toegegeven, Griekenland kan echt niet eens de rente van de schulden terug betalen, dit gaat gewoon niet goed komen.

TonH
24-09-11, 23:49
Ik blijf me steeds meer verbazen waarom het niet gewoon word toegegeven, Griekenland kan echt niet eens de rente van de schulden terug betalen, dit gaat gewoon niet goed komen.

Er is een hele goede reden voor. En die heb ik ook al een paar keer hier genoemd. Ga ik echt niet nog eens herhalen :moe:

foxcave
25-09-11, 05:42
Lol, TonH, mijn opmerking was niet tegen jou bedoeld, veel van wat jij zegt snijdt wel hout, maar als dat het is dan moet men dat vertellen. En als dat betekend dat de pleuris uitbreekt, sobeit.