PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Westen is juist gevaar voor islam'



Joesoef
06-09-11, 19:55
'Westen is juist gevaar voor islam'

Laatste update: 6 september 2011 20:24 info nu.nl | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl)

AMSTERDAM - De islam is geen gevaar voor het westen. Andersom is dat juist wel het geval.

Dat zei oud-VVD-leider en voormalig eurocommissaris Frits Bolkestein dinsdagavond in Amsterdam tijdens de H.J. Schoo-lezing.
''De islam houdt geen gevaar in voor het westen'', zo zei hij. ''Integendeel: het is het westen met zijn ideeën over democratie, individualisme en pluralisme dat een gevaar inhoudt voor de islam.''
<center class="articlebodyad">
(http://atemda.com/ClickThrough.ashx?ad2vps=wguPHSrkFRbZb1hEsytuj4CdO tLacZb2d%2fSPr69LudMEtkc%2bb6WmF%2f8T0DTVzvcWis8yr 8nFU8b3yAXWSX8txw%3d%3d)


</center> Bolkestein ziet de terroristische aanslagen in de VS op 11 september 2001 dan ook ''niet als teken van kracht maar van zwakte’’. De islamitische wereld is tegenwoordig machtig noch welvarend en islamisten geven het westen daar volgens de VVD’er de schuld van.
De situatie in de islamitische wereld zal volgens Bolkestein niet snel veranderen. ''En het ressentiment zal ons dienovereenkomstig nog lange tijd blijven vergezellen.’’

Islamitische scholen

De VVD’er zei verder geen voorstander van islamitische scholen te zijn. ''Ik verwerp islamitische scholen want ik wil dat moslims en moslima’s leren over de Holocaust en de evolutie. Gescheiden scholen zijn een voorbode van een gescheiden samenleving.’’
Bolkestein begon tijdens de toespraak maar weer eens over PVV-leider en oud-VVD’er Geert Wilders. Die wordt vaak gezien als zijn ‘tovenaarsleerling’, maar de oud-eurocommissaris is het daar niet mee eens.
Hij zei dinsdag dat Wilders ''onzinnige dingen’’ zegt, maar wel moet kunnen zeggen wat hij wil. Bolkestein vindt niet dat de PVV'er medeverantwoordelijk kan worden gehouden voor het bloedbad in Noorwegen.

Invloedrijkste mensen

De VVD-coryfee is een van de invloedrijkste mensen in het debat over de multiculturele samenleving van de afgelopen 20 jaar. Al in het begin van de jaren '90 zei hij dat compromissen op het gebied van scheiding van Kerk en Staat, vrijheid van meningsuiting en gelijke behandeling niet mogelijk zijn.
De H.J. Schoo-lezing is vernoemd naar de voormalige hoofdredacteur van Elsevier en is een initiatief van dat weekblad.

© ANP

Tomas
06-09-11, 20:15
Mmja. Maar dat holocaust ding daar ben ik het niet meer zo mee eens. Met de internationalisering van de bevolking moet dat 'Vroegah deden we hele erge dinguh' ook maar eens wat internationaliseren. Anders hou je dat scheve beeld van de werkelijkheid, waardoor onze arabieren b.v. geloven dat slavernij iets van het westen is.

foxcave
06-09-11, 20:19
Gescheiden scholen zijn een voorbode van een gescheiden samenleving.

Daar heeft ie een punt.

Saul
06-09-11, 20:26
Die Bolkestein, altijd wel in voor een ouderwets potje ophitsen en vijanddenken. Een groot leider verbindt mensen die lijnrecht tegen over elkaar denken te staan. De geschiedenis zal zo'n leider eren met eeuwige faam.

Deze man is niet alleen de zoveelste schreeuwerige, nietsbetekende relnicht die zo weer vergeten is, maar ook zijn hoogleraarschap niet waard. Zo zie je maar dat zelfs de mensen die geacht worden tot de intelligentsia te behoren niet ongevoelig zijn voor populisme en zo hun verstand overboord gooien.

Tomas
06-09-11, 20:27
Daar heeft ie een punt.

Niet perse. Het heeft honderden jaren geduurd voor de protestanten en katholieken door 1 deur konden. Dat we nog altijd deze keuze hebben zegt veel.

Een ander voordeel van 'gescheiden' onderwijs is het voorkomen van discriminatie. En dan bedoel ik niet alleen negatieve-, maar ook positieve discriminatie.

Uiteindelijk zullen gescheiden scholen iets uit het verleden zijn hoop ik. Maar zolang er nog zoiets bestaat als een 'katholieke school', is het hypocriete waanzin om Islamitische scholen te verbieden. Splinter balk. Vinden dat je zelf in de 21e eeuw leeft, en moslims in de 16e, en dan katholieke scholen normaal vinden, maar islamitische niet.

foxcave
06-09-11, 20:40
Niet perse. Het heeft honderden jaren geduurd voor de protestanten en katholieken door 1 deur konden. Dat we nog altijd deze keuze hebben zegt veel.

Een ander voordeel van 'gescheiden' onderwijs is het voorkomen van discriminatie. En dan bedoel ik niet alleen negatieve-, maar ook positieve discriminatie.

Uiteindelijk zullen gescheiden scholen iets uit het verleden zijn hoop ik. Maar zolang er nog zoiets bestaat als een 'katholieke school', is het hypocriete waanzin om Islamitische scholen te verbieden. Splinter balk. Vinden dat je zelf in de 21e eeuw leeft, en moslims in de 16e, en dan katholieke scholen normaal vinden, maar islamitische niet.


Wacht ff, mis ik iets, zij ik dat ik katholieke scholen goedkeurde?

Tomas
06-09-11, 20:43
Wacht ff, mis ik iets, zij ik dat ik katholieke scholen goedkeurde?

Ja, impliciet. Maar laat maar. Je leest slecht en veel te snel, dus ik ga me niet vermoeien.

BoerHarms
07-09-11, 07:16
Die Bolkestein, altijd wel in voor een ouderwets potje ophitsen en vijanddenken. Een groot leider verbindt mensen die lijnrecht tegen over elkaar denken te staan. De geschiedenis zal zo'n leider eren met eeuwige faam.

Deze man is niet alleen de zoveelste schreeuwerige, nietsbetekende relnicht die zo weer vergeten is, maar ook zijn hoogleraarschap niet waard. Zo zie je maar dat zelfs de mensen die geacht worden tot de intelligentsia te behoren niet ongevoelig zijn voor populisme en zo hun verstand overboord gooien.

Ik geloof inmiddels wel dat je probeert te overtuigen dat jouw interlect ver boven die van iedereen uitsteekt. Ja zelfs boven regerings leiders.

Alleen jammer dat jouw vaten nog erg hol zijn...

foxcave
07-09-11, 12:57
Ja, impliciet. Maar laat maar. Je leest slecht en veel te snel, dus ik ga me niet vermoeien.

Fout, ik lees het heel goed, waar Bolkestein de Islam noemt als probleem behoudt ik mij het recht voor om ieder geloof als een probleem te zien.

Wat mij verbaasd is dat ik hier niemand hoor roepen dat hij discrimineert.

Bofko
07-09-11, 15:13
Fout, ik lees het heel goed, waar Bolkestein de Islam noemt als probleem behoudt ik mij het recht voor om ieder geloof als een probleem te zien.

Dat wordt lastig want geloof zit zo'n beetje in de genen gebakken sinds het begin der mensheid.Het schijnt een prachtige illusie te zijn die mensen hoop, troost en zingeving kan bieden.

Velen van degenen die het traditionele geloof verwerpen hebben God vervangen door Natuur en/of Moeder Aarde of De Mensheid . Je moet toch ergens een basis hebben voor je spiritualiteit...er moet toch iets zijn wat 'heilig' is...

super ick
07-09-11, 15:44
Die Bolkestein, altijd wel in voor een ouderwets potje ophitsen en vijanddenken. Een groot leider verbindt mensen die lijnrecht tegen over elkaar denken te staan. De geschiedenis zal zo'n leider eren met eeuwige faam.

Deze man is niet alleen de zoveelste schreeuwerige, nietsbetekende relnicht die zo weer vergeten is, maar ook zijn hoogleraarschap niet waard. Zo zie je maar dat zelfs de mensen die geacht worden tot de intelligentsia te behoren niet ongevoelig zijn voor populisme en zo hun verstand overboord gooien.

Heb JIJ je wel eens afgevraagd waar JIJ eigenlijk staat? Voordat je dergelijk denigrerend commentaar post over mensen die WEL wat bereikt hebben.

Bart.NL
07-09-11, 16:16
Heb JIJ je wel eens afgevraagd waar JIJ eigenlijk staat? Voordat je dergelijk denigrerend commentaar post over mensen die WEL wat bereikt hebben.

Ik snap je wel maar mensen die iets willen bereiken zijn vaak pas echt een gevaar voor de mensheid. De aarde gaat naar de kloten omdat er zoveel mensen zijn die iets willen bereiken. Het Westen is niet alleen een gevaar voor de Islam, het is vooral een gevaar voor zichzelf.

The essence of Capitalism: committing suicide and trying to make a profit from it.

Extreem voorbeeldje van Max Keiser:

When discussing America’s demise we’ve talked many times about a key issue, ‘market fundamentalism.’ The idea that insiders are willing to make a quick buck even if it means death to themselves, their family and their country. We saw this on 9/11 – when at least one broker was buying airline puts – to make a quick buck- even though he was sitting in the Twin Towers (and could have escaped) at the time and perished. Today, Eric Cantor is making a similar trade. He is the new ‘Broker Zero.’ He is working feverishly to destroy the country’s economy while simultaneously betting on its destruction for a quick buck. This type of market jihadism should be stopped in the U.S. It would be a very good first step toward recovery if financial terrorists like Cantor were kicked out of Washington.

tr_imparator
07-09-11, 21:45
Het schijnt een prachtige illusie te zijn die mensen hoop, troost en zingeving kan bieden.

Velen van degenen die het traditionele geloof verwerpen hebben God vervangen door Natuur en/of Moeder Aarde of De Mensheid . Je moet toch ergens een basis hebben voor je spiritualiteit...er moet toch iets zijn wat 'heilig' is...

schijnt=blijkt

Geloof in natuur was er voor geloof al.

wetenschap is heilig?

tr_imparator
07-09-11, 21:47
Niet perse. Het heeft honderden jaren geduurd voor de protestanten en katholieken door 1 deur konden. Dat we nog altijd deze keuze hebben zegt veel.

Een ander voordeel van 'gescheiden' onderwijs is het voorkomen van discriminatie. En dan bedoel ik niet alleen negatieve-, maar ook positieve discriminatie.

Uiteindelijk zullen gescheiden scholen iets uit het verleden zijn hoop ik. Maar zolang er nog zoiets bestaat als een 'katholieke school', is het hypocriete waanzin om Islamitische scholen te verbieden. Splinter balk. Vinden dat je zelf in de 21e eeuw leeft, en moslims in de 16e, en dan katholieke scholen normaal vinden, maar islamitische niet.

Voorkomen van positieve discriminatie? Zou je dat niet eerder bevorderen? Kan je concreet zeggen wat je bedoelt met positieve discriminatie?

super ick
08-09-11, 08:20
Ik snap je wel maar mensen die iets willen bereiken zijn vaak pas echt een gevaar voor de mensheid. De aarde gaat naar de kloten omdat er zoveel mensen zijn die iets willen bereiken. Het Westen is niet alleen een gevaar voor de Islam, het is vooral een gevaar voor zichzelf.

The essence of Capitalism: committing suicide and trying to make a profit from it.

Extreem voorbeeldje van Max Keiser:

When discussing America’s demise we’ve talked many times about a key issue, ‘market fundamentalism.’ The idea that insiders are willing to make a quick buck even if it means death to themselves, their family and their country. We saw this on 9/11 – when at least one broker was buying airline puts – to make a quick buck- even though he was sitting in the Twin Towers (and could have escaped) at the time and perished. Today, Eric Cantor is making a similar trade. He is the new ‘Broker Zero.’ He is working feverishly to destroy the country’s economy while simultaneously betting on its destruction for a quick buck. This type of market jihadism should be stopped in the U.S. It would be a very good first step toward recovery if financial terrorists like Cantor were kicked out of Washington.

Laat je alles vrij dan zijn mensen net roofmieren en vernietigen ze elkaar.
Mensen gaan niet spontaan, op mondiale schaal de rijkdom eerlijk delen.

Grappig dat je het fenomeen van die korte termijnhandel in aandelen als voorbeeld noemt. Men is wakker aan het worden op dat vlak. Duitsland heeft die shortselling vorige week verboden. Dat zijn excessen die uit het systeem moeten.

foxcave
08-09-11, 08:31
Dat wordt lastig want geloof zit zo'n beetje in de genen gebakken sinds het begin der mensheid.Het schijnt een prachtige illusie te zijn die mensen hoop, troost en zingeving kan bieden.

Velen van degenen die het traditionele geloof verwerpen hebben God vervangen door Natuur en/of Moeder Aarde of De Mensheid . Je moet toch ergens een basis hebben voor je spiritualiteit...er moet toch iets zijn wat 'heilig' is...

Nee hoor, niets is "heilig", en je "ziel" is gewoon weg als je dood gaat, net als het vluchtige geheugen van een computer, foets.

(leen)
08-09-11, 17:26
Nee hoor, niets is "heilig", en je "ziel" is gewoon weg als je dood gaat, net als het vluchtige geheugen van een computer, foets.

'Hersenactiviteit piekt vlak voor dood' | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/wetenschap/2096871/hersenactiviteit-piekt-vlak-dood.html)

Een argument voor de "overgang" of de reden dat wurgsex bedreven wordt:giechel:

foxcave
08-09-11, 19:05
'Hersenactiviteit piekt vlak voor dood' | nu.nl/wetenschap | Het laatste nieuws het eerst op nu.nl (http://www.nu.nl/wetenschap/2096871/hersenactiviteit-piekt-vlak-dood.html)

Een argument voor de "overgang" of de reden dat wurgsex bedreven wordt:giechel:

Of gewoon een sneu onderzoek;

"De onderzoekers (http://gwumc.photobooks.com/Profile.asp?numrecs=10&last=chawl&specialty=&gender=&keywords=&pict_id=6131555) van George Washington University brachten de hersengolven in kaart van zeven mensen die stierven aan ernstige aandoeningen, zoals kanker en hartaanvallen."

7.....

"De onderzoekers benadrukken overigens dat de hersengolven van veel meer terminale patiënten in kaart moeten worden gebracht om verdere conclusies te kunnen trekken uit de studie."

(leen)
08-09-11, 20:19
Of gewoon een sneu onderzoek;

"De onderzoekers (http://gwumc.photobooks.com/Profile.asp?numrecs=10&last=chawl&specialty=&gender=&keywords=&pict_id=6131555) van George Washington University brachten de hersengolven in kaart van zeven mensen die stierven aan ernstige aandoeningen, zoals kanker en hartaanvallen."

7.....

"De onderzoekers benadrukken overigens dat de hersengolven van veel meer terminale patiënten in kaart moeten worden gebracht om verdere conclusies te kunnen trekken uit de studie."

7 maar idd,
Het ging mij om de reactie van de synapsen bij een plotseling zuurstofgebrek,
met daarna het grote niets,voor degenen die de ervaring wel overleven de thrill van de ervaring,
Zal voor de een kick zijn en voor de ander een bewijs dat er een afterlife is,
de angst om dood te gaan kan het effect misschien wel versterken.

Tomas
08-09-11, 20:35
Voorkomen van positieve discriminatie? Zou je dat niet eerder bevorderen? Kan je concreet zeggen wat je bedoelt met positieve discriminatie?

Bevorderen? Ik zie niet in hoe een Islamitische leraar een Islamitische leerling in een Islamitische klas positief zou kunnen discrimineren omdat ie Islamitisch is.

Een mens is een raar wezen. Omdat ie bang is om te discrimineren kan ie onbewust het tegengestelde doen.

tr_imparator
08-09-11, 20:49
Bevorderen? Ik zie niet in hoe een Islamitische leraar een Islamitische leerling in een Islamitische klas positief zou kunnen discrimineren omdat ie Islamitisch is.

Een mens is een raar wezen. Omdat ie bang is om te discrimineren kan ie onbewust het tegengestelde doen.

Ik heb nog nooit iemand gezien die bang is om te discrimineren. Het is altijd, eigen volkje eerst.

Tomas
08-09-11, 20:56
Ik heb nog nooit iemand gezien die bang is om te discrimineren. Het is altijd, eigen volkje eerst.

Tja. Misschien is dat een generatie verschil. Misschien is het ook iets van het verleden. Jaren geleden zat ik nog wel eens in de OR van een middelbare school. En het viel me toen ook al op hoe er over groepen gesproken (Marokkanen) kon worden door leerkrachten. Dat was in mijn tijd ondenkbaar. Misschien dat sommige leerkrachten nogal teleurgesteld zijn in hun positieve wereldbeeld. En door zijn geslagen. Magoed, het kan in principe wel. Ook al zie jij het niet.

foxcave
08-09-11, 20:57
7 maar idd,
Het ging mij om de reactie van de synapsen bij een plotseling zuurstofgebrek,
met daarna het grote niets,voor degenen die de ervaring wel overleven de thrill van de ervaring,
Zal voor de een kick zijn en voor de ander een bewijs dat er een afterlife is,
de angst om dood te gaan kan het effect misschien wel versterken.

Voor mij is het het ultieme bewijs dat een menselijk lichaam wil overleven, en dat daarvoor alles en iedere cel word gebruikt.

BaMb-InO
08-09-11, 20:57
Ik ben zo weer weg, wil alleen Tomas even gedag zeggen.

foxcave
08-09-11, 21:01
Ik ben zo weer weg, wil alleen Tomas even gedag zeggen.

En dan vergeet je het nog :)

Dag Tomas ;)

Tomas
08-09-11, 21:11
Ik ben zo weer weg, wil alleen Tomas even gedag zeggen.

En een goeie dag terug.

Je moet hier niet komen, dit deel is voor zuurpruimen.

Stopnaald
08-09-11, 21:23
Dat wordt lastig want geloof zit zo'n beetje in de genen gebakken sinds het begin der mensheid.Het schijnt een prachtige illusie te zijn die mensen hoop, troost en zingeving kan bieden.

Velen van degenen die het traditionele geloof verwerpen hebben God vervangen door Natuur en/of Moeder Aarde of De Mensheid . Je moet toch ergens een basis hebben voor je spiritualiteit...er moet toch iets zijn wat 'heilig' is...

Naast hoop, troost en zingeving biedt het ook een hele hoop ellende. Daarnaast zijn er ook nog wel andere zaken die hoop, troost en zingeving kunnen bieden, je naasten bijvoorbeeld.

Verder raken mensen niet zo gauw beledigd bij kritiek op Natuur, Moeder Aarde of De Mensheid. De spiritualiteit/heiligheid staat los van enge regeltjes en dogma's.

BaMb-InO
08-09-11, 21:54
En een goeie dag terug.

Je moet hier niet komen, dit deel is voor zuurpruimen.

Ik ben al weg. (f)

The_Grand_Wazoo
09-09-11, 00:48
Dat wordt lastig want geloof zit zo'n beetje in de genen gebakken sinds het begin der mensheid.Het schijnt een prachtige illusie te zijn die mensen hoop, troost en zingeving kan bieden.

Velen van degenen die het traditionele geloof verwerpen hebben God vervangen door Natuur en/of Moeder Aarde of De Mensheid . Je moet toch ergens een basis hebben voor je spiritualiteit...er moet toch iets zijn wat 'heilig' is...

Dat lijkt mij wat kort door de bocht, geleid door een wel heel ongedifferentieerde opvatting van 'geloof' en heiligheid. Zingeving door beleefde verbondenheid aan een geheel, hetzij mensheid, de natuur of zelfs heidense veelgoden die menselijke (on)deugden uitvergroten is wezenlijk anders dan het geloof in een God met een scheppingsplan en regels met behulp waarvan andere groepen kunnen worden uitgesloten. Het geloof in een enkele Scheppende God sluit in zich de wens van zingeving door verlossing en verheffing, die andere 'geloven' doen daar niet aan.
Idd de mens kan niet zonder geloof, maar dat is er in alle vormen, maten en intenties. Zo geloof ik ook dat achter de facades op straat huizen schuilgaan en dat de straat zich om de hoek voortzet, zonder dat mijn waarneming daar aanleiding toe geeft.

Mark
09-09-11, 06:48
Mmja. Maar dat holocaust ding daar ben ik het niet meer zo mee eens. Met de internationalisering van de bevolking moet dat 'Vroegah deden we hele erge dinguh' ook maar eens wat internationaliseren. Anders hou je dat scheve beeld van de werkelijkheid, waardoor onze arabieren b.v. geloven dat slavernij iets van het westen is.

Ik denk dat hij de armeense holocaust bedoelt? :p

mark61
09-09-11, 08:38
Het geloof in een enkele Scheppende God sluit in zich de wens van zingeving door verlossing en verheffing,

Dat hoeft nog niet eens. Met name in Afrika vind je geloven met een scheppende god, die zich verder nergens mee bemoeit en eigenlijk ook geen Plan had to begin with :hihi:

Het zijn dan meestal de voorouders die de weg wijzen, geheel los van de scheppende god. Verlost wordt er al helemaal niet.

Bofko
12-09-11, 05:25
Dat hoeft nog niet eens. Met name in Afrika vind je geloven met een scheppende god, die zich verder nergens mee bemoeit en eigenlijk ook geen Plan had to begin with :hihi:

Het zijn dan meestal de voorouders die de weg wijzen, geheel los van de scheppende god. Verlost wordt er al helemaal niet.

Yep. En als die God ook nog eens Goed en Kwaad aan de mensen overlaat is de tegenstelling atheist-gelovige zo ongeveer opgeheven.:boogie:

BTW Vandaag een 9/11-herdenking in Sacramento meegemaakt. Hoofdstad van Californie. Het evenement vond plaats voor voor het capitool. Het was warm. Ik kreeg een vlaggetje en een fles water in mijn hand gedrukt.
Blanke sprekers, plaatselijke brandweer, zwarte burgemeester van Sacramento, beroemde indiaanse fluitspeelster (Mary Youngblood) , zwarte kinderkoor, blanke drumbands, doedelzakken en veeel de angelsaksische versie van 'waarheen, waarvoor'. Geen Jerry Brown of Schwarzenegger. Veel politie-bewaking op de fiets en te paard en weinig ,overwegend blank, publiek. Ik schat zo'n 200 mensen.

foxcave
12-09-11, 06:16
Yep. En als die God ook nog eens Goed en Kwaad aan de mensen overlaat is de tegenstelling atheist-gelovige zo ongeveer opgeheven.:boogie:

BTW Vandaag een 9/11-herdenking in Sacramento meegemaakt. Hoofdstad van Californie. Het evenement vond plaats voor voor het capitool. Het was warm. Ik kreeg een vlaggetje en een fles water in mijn hand gedrukt.
Blanke sprekers, plaatselijke brandweer, zwarte burgemeester van Sacramento, beroemde indiaanse fluitspeelster (Mary Youngblood) , zwarte kinderkoor, blanke drumbands, doedelzakken en veeel de angelsaksische versie van 'waarheen, waarvoor'. Geen Jerry Brown of Schwarzenegger. Veel politie-bewaking op de fiets en te paard en weinig ,overwegend blank, publiek. Ik schat zo'n 200 mensen.

Kortom het mag wat kosten maar niemand boeit het echt.

Overigens, je stelling over die god en die atheïst is neem ik aan een grapje, ik geloof niet in een god of andere hogere macht, geen scheppende geen straffende en geen belonende.

Bofko
14-09-11, 03:29
Kortom het mag wat kosten maar niemand boeit het echt.

Stereotype ondoordachte reaktie.

Het was een zondag. Geen werkdag. Normaal hadden die sprekers met partner en kinderen bij schoonmoeders gezeten... De organisatie betrof louter vrijwilligers....
Dus laat de flesjes water + promotie materiaal (0.a. kleine gipsen replica van het vrijheidsbeeld) + vergoedde reiskosten op 2000 euro uitkomen. Als we verder stellen dat van de 40 miljoen Californiërs er 20 miljoen belasting betalen. Dan kostte dat evenement de Californische taxpayer 0,01 eurocent :cheefbek:




Overigens, je stelling over die god en die atheïst is neem ik aan een grapje, ik geloof niet in een god of andere hogere macht, geen scheppende geen straffende en geen belonende.


Het uitgangspunt is dat God een illusie is. Mijn idee is eigenlijk dat dat uitgangspunt niet wil zeggen dat een atheist vrij is van illusies. En daaruit volgt weer mijn stelling dat een maatschappij van louter atheisten niet per definitie beter is dan maatschappij van gelovigen. Mits die laatsten een beetje gezond godsbeeld hebben natuurlijk.