PDA

Bekijk Volledige Versie : De laatste fatwa: denk voor jezelf



Slinger
10-09-11, 17:07
De laatste fatwa: denk voor jezelf
Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou

Tien jaar na 9/11 is de tijd gekomen voor een allerlaatste fatwa die moslims oproept vrij en openlijk met elkaar van mening te verschillen. Dat stellen Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), Achmed Marcouch (Kamerlid PvdA), Naima Azough (programmamaakster) en Mohamed Ajouaou (theoloog).

Op 11 september 2001 hebben extremisten niet alleen vliegtuigen gekaapt en drieduizend levens verwoest, maar is ook het islamitische geloof gekaapt. Op die zwarte dag tien jaar geleden is onze diepste levensovertuiging in gijzeling genomen door een kleine minderheid van radicale moslims. Ook toen Mohammed B. Theo van Gogh afslachtte met achterlating van islamitische teksten, is een onschuldig mens van zijn leven beroofd en zijn wij opnieuw bestolen van onze godsdienst.

Dat moet veranderen. Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld willen een van onze waardevolste bezittingen ons weer eigen maken. Dat is het waardigste eerbetoon dat wij kunnen geven aan alle slachtoffers van extremisten en ook aan hen die op dit moment vechten voor vrijheid en democratie in de Arabische wereld. Door vrij van angst onze eigen godsdienst, gedachten en geweten terug te eisen.

Het is tijd voor het uitvaardigen van de allerlaatste fatwa. Fatwa's zijn decreten die worden uitgevaardigd door één of hooguit een handjevol geleerden. Hoewel fatwa's oprechte antwoorden kunnen zijn op oprechte vragen van een individuele moslim, zijn het vaker topdown besluiten die moslims opdragen hoe te denken, voelen en handelen. Onze fatwa komt niet van boven, maar van onderop. Van de gewone redelijke moslim.

Met het uitspreken van een fatwa in 1989 door de leider van Iran Ayatollah Khomeini, die opriep tot de executie van auteur Salman Rushdie wegens vermeende godslastering, maakte de wereld voor het eerst kennis met de destructieve macht van fatwa's. Woedende moslims over de hele wereld verbrandden tijdens gewelddadige demonstraties zijn roman De Duivelsverzen, waarbij zelfs doden vielen. Rushdie moest jarenlang een verborgen leven leiden en tot op de dag van vandaag is zijn roman verboden in alle islamitische landen. Ook na de fatwa tegen Rushdie zijn duizenden andere fatwa's uitgevaardigd.

Wie in de wijde wereld van fatwa's duikt, komt buiten adem boven en komt tot de conclusie dat zij niets hebben ingeboet aan destructieve invloed sinds 1989. Vooral voor meisjes en vrouwen. Van fatwa's die vrouwen verbieden auto te rijden tot fatwa's die vrouwen verbieden alleen te reizen en buitenshuis te werken. Van fatwa's die huiselijk geweld verdedigen tot fatwa's die toestemming verlenen hele jonge meisjes te huwen, zelfs tot aan de wieg.
Sommigen zullen zeggen dat er ook fatwa's zijn die meisjes en vrouwen beschermen tegen geweld en onderdrukking. En sommigen zullen wijzen op de antiterrorisme fatwa's die naast de pro-terrorisme fatwa's zijn uitgesproken. Terecht. Maar het idee dat wij een gedachtenpolitie nodig hebben om te kunnen oordelen dat geweld uit den boze is, is toch eigenlijk van de zotte.

Fatwa's zijn er in verschillende soorten en maten, maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: zij reduceren moslims tot gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines. Ze beschouwen de moslim als willoze onderdaan van geloofsgenoten die zich God wanen.

Tien jaar na 9/11 - terwijl moslims zich tijdens de revoluties in de Arabische wereld ontworstelen aan de terreur van extremisten en dictators - is nu de tijd gekomen voor een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn. De laatste fatwa is een oproep tot zelfstandig denken, tot leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen.

Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van 13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van ons geloof. Met de laatste fatwa is 11 september 2001 niet voor niets geweest. Met het collectief en massaal uitspreken van één laatste fatwa laten wij ons niet langer reduceren tot machines zonder hart en ziel, met de laatste fatwa laten wij zien wie wij zijn: individuen met een eigen hart, een eigen ziel, een eigen geest en een eigen geweten. Wij zijn moslims met opgeheven hoofd en deze laatste fatwa is een uitnodiging aan moslims wereldwijd om onderdeel te zijn van een nieuwe generatie die verklaart: nooit meer een fatwa.

Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou

Abu_Hurayrah
10-09-11, 17:20
http://www.youtube.com/watch?v=XKsDEOFlvNM

Kortman
10-09-11, 17:43
:fpetaf::fpetaf:
De laatste fatwa: denk voor jezelf
Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou

Tien jaar na 9/11 is de tijd gekomen voor een allerlaatste fatwa die moslims oproept vrij en openlijk met elkaar van mening te verschillen. Dat stellen Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), Achmed Marcouch (Kamerlid PvdA), Naima Azough (programmamaakster) en Mohamed Ajouaou (theoloog).

Op 11 september 2001 hebben extremisten niet alleen vliegtuigen gekaapt en drieduizend levens verwoest, maar is ook het islamitische geloof gekaapt. Op die zwarte dag tien jaar geleden is onze diepste levensovertuiging in gijzeling genomen door een kleine minderheid van radicale moslims. Ook toen Mohammed B. Theo van Gogh afslachtte met achterlating van islamitische teksten, is een onschuldig mens van zijn leven beroofd en zijn wij opnieuw bestolen van onze godsdienst.

Dat moet veranderen. Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld willen een van onze waardevolste bezittingen ons weer eigen maken. Dat is het waardigste eerbetoon dat wij kunnen geven aan alle slachtoffers van extremisten en ook aan hen die op dit moment vechten voor vrijheid en democratie in de Arabische wereld. Door vrij van angst onze eigen godsdienst, gedachten en geweten terug te eisen.

Het is tijd voor het uitvaardigen van de allerlaatste fatwa. Fatwa's zijn decreten die worden uitgevaardigd door één of hooguit een handjevol geleerden. Hoewel fatwa's oprechte antwoorden kunnen zijn op oprechte vragen van een individuele moslim, zijn het vaker topdown besluiten die moslims opdragen hoe te denken, voelen en handelen. Onze fatwa komt niet van boven, maar van onderop. Van de gewone redelijke moslim.

Met het uitspreken van een fatwa in 1989 door de leider van Iran Ayatollah Khomeini, die opriep tot de executie van auteur Salman Rushdie wegens vermeende godslastering, maakte de wereld voor het eerst kennis met de destructieve macht van fatwa's. Woedende moslims over de hele wereld verbrandden tijdens gewelddadige demonstraties zijn roman De Duivelsverzen, waarbij zelfs doden vielen. Rushdie moest jarenlang een verborgen leven leiden en tot op de dag van vandaag is zijn roman verboden in alle islamitische landen. Ook na de fatwa tegen Rushdie zijn duizenden andere fatwa's uitgevaardigd.

Wie in de wijde wereld van fatwa's duikt, komt buiten adem boven en komt tot de conclusie dat zij niets hebben ingeboet aan destructieve invloed sinds 1989. Vooral voor meisjes en vrouwen. Van fatwa's die vrouwen verbieden auto te rijden tot fatwa's die vrouwen verbieden alleen te reizen en buitenshuis te werken. Van fatwa's die huiselijk geweld verdedigen tot fatwa's die toestemming verlenen hele jonge meisjes te huwen, zelfs tot aan de wieg.
Sommigen zullen zeggen dat er ook fatwa's zijn die meisjes en vrouwen beschermen tegen geweld en onderdrukking. En sommigen zullen wijzen op de antiterrorisme fatwa's die naast de pro-terrorisme fatwa's zijn uitgesproken. Terecht. Maar het idee dat wij een gedachtenpolitie nodig hebben om te kunnen oordelen dat geweld uit den boze is, is toch eigenlijk van de zotte.

Fatwa's zijn er in verschillende soorten en maten, maar hebben allemaal één ding met elkaar gemeen: zij reduceren moslims tot gedachteloze, harteloze en gewetenloze machines. Ze beschouwen de moslim als willoze onderdaan van geloofsgenoten die zich God wanen.

Tien jaar na 9/11 - terwijl moslims zich tijdens de revoluties in de Arabische wereld ontworstelen aan de terreur van extremisten en dictators - is nu de tijd gekomen voor een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn. De laatste fatwa is een oproep tot zelfstandig denken, tot leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen.

Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van 13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van ons geloof. Met de laatste fatwa is 11 september 2001 niet voor niets geweest. Met het collectief en massaal uitspreken van één laatste fatwa laten wij ons niet langer reduceren tot machines zonder hart en ziel, met de laatste fatwa laten wij zien wie wij zijn: individuen met een eigen hart, een eigen ziel, een eigen geest en een eigen geweten. Wij zijn moslims met opgeheven hoofd en deze laatste fatwa is een uitnodiging aan moslims wereldwijd om onderdeel te zijn van een nieuwe generatie die verklaart: nooit meer een fatwa.

Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou

Kan niet anders zeggen een goed stukje mijn :fpetaf: voor deze MOSLIMS !
Maar helaas zal het hier niet in goede aarde vallen en weinig reactie,s opleveren vrees ik .

Slinger
10-09-11, 17:49
http://www.youtube.com/watch?v=XKsDEOFlvNM

Denk jij ook voor jezelf Abu?

Abu_Hurayrah
10-09-11, 17:52
Denk jij ook voor jezelf Abu?

Degene die weet hoe hij/zij op de beste manier Allah tevreden kan stellen en hiernaar handelt, dat is degene die nadenkt.

Je vraagt of ik tot die groep behoor, nou ik hoop het van harte!

Slinger
10-09-11, 18:35
Degene die weet hoe hij/zij op de beste manier Allah tevreden kan stellen en hiernaar handelt, dat is degene die nadenkt.

Je vraagt of ik tot die groep behoor, nou ik hoop het van harte!

Nee, ik vraag juist of je niet tot die groep behoort...

BlackBox
11-09-11, 08:15
Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld willen een van onze waardevolste bezittingen ons weer eigen maken.

In combinatie met de foto in de Volkskrant (http://www.maroc.nl/forums/4835706-post4.html) houdt het hier (quote) voor mij al op:
4 Marokkanen richten de Wereld Fatwa Raad op?
Zijn er pillen tegen megalomanie?




Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van 13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze domweg naar school willen.
Pagina 3 van Reacties op de tekst:

Amberling
Ik begon hoopvol. Goeie tekst. Tot ik deze twee zinnen las. Toen stond mijn
verstand stil: "Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van
13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze
domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale
islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van
ons geloof" . Hoe durf je deze twee zaken met elkaar te vergelijken. Shame on you
Tofik !!


Tofik Dibi, Achmed Marcouch, Naima Azough, Mohamed Ajouaou
Bende van Vier - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bende_van_Vier)

BlackBox
11-09-11, 09:38
:fpetaf::fpetaf:

Kan niet anders zeggen een goed stukje mijn :fpetaf: voor deze MOSLIMS !
Maar helaas zal het hier niet in goede aarde vallen en weinig reactie,s opleveren vrees ik .
Tuurlijk, een neostalinistisch regiem voor moslims om neoliberale vrijheden van niet-moslims te waarborgen :lol:

Slinger
11-09-11, 10:32
In combinatie met de foto in de Volkskrant (http://www.maroc.nl/forums/4835706-post4.html) houdt het hier (quote) voor mij al op:
4 Marokkanen richten de Wereld Fatwa Raad op?
Zijn er pillen tegen megalomanie?


Pagina 3 van Reacties op de tekst:

Amberling
Ik begon hoopvol. Goeie tekst. Tot ik deze twee zinnen las. Toen stond mijn
verstand stil: "Met deze fatwa nemen wij stelling tegen de Taliban die meisjes van
13 in Afghanistan met zoutzuur overgieten en voor het leven verminken, omdat ze
domweg naar school willen. Maar ook, zij het in mindere mate, tegen radicale
islamcritici die ons proberen op te sluiten in hun dogmatische interpretatie van
ons geloof" . Hoe durf je deze twee zaken met elkaar te vergelijken. Shame on you
Tofik !!

Bende van Vier - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bende_van_Vier)

Het zijn niet de minsten hoor, en in elk geval mensen die algemeen geacht worden. Elke beweging heeft zijn voorlopers. Dit zou uitstekend het begin kunnen zijn van een tolerante, Nederlandse islam.

foxcave
11-09-11, 12:57
Black Box, als ik de zinnen er los uit pluk kom ik nog veel meer tegen, op geenstijl word de tekst momenteel alweer onderuit gehaald.

Maar alles over alles genomen vind ik dat deze vier hun best hebben gedaan, en net wat slinger zegt, het zou maar zo een begin kunnen zijn van een tolerante islam, 1 waar zelfs niet gelovige meisjes met korte rokjes geaccepteerd worden, wie weet zelfs ik :)

Mark
11-09-11, 13:06
weer zo'n zinloos iets... de gematigde moslims denken al voor zichzelf en de hardcore fatwa gelovers zullen hier alleen maar kwaad om worden. klinkt meer als een publiciteitsstunt naar de autochtonen toe.

foxcave
11-09-11, 13:54
weer zo'n zinloos iets... de gematigde moslims denken al voor zichzelf en de hardcore fatwa gelovers zullen hier alleen maar kwaad om worden. klinkt meer als een publiciteitsstunt naar de autochtonen toe.

Ben het niet met je eens, betreffende de hardcore heb je zonder twijfel gelijk, maar ik hoop dat met name de jeugd dit soort uitspraken van toch niet onbekende Marokkanen ter harte neemt. Mijn ervaring met de al wat oudere Marokkanen is van dien aard dat je het daar (nog) niet moet zoeken.

super ick
11-09-11, 17:52
Black Box, als ik de zinnen er los uit pluk kom ik nog veel meer tegen, op geenstijl word de tekst momenteel alweer onderuit gehaald.

Maar alles over alles genomen vind ik dat deze vier hun best hebben gedaan, en net wat slinger zegt, het zou maar zo een begin kunnen zijn van een tolerante islam, 1 waar zelfs niet gelovige meisjes met korte rokjes geaccepteerd worden, wie weet zelfs ik :)

Het schiet niet op met een handjevol geslaagde moslims.

foxcave
11-09-11, 18:01
Het schiet niet op met een handjevol geslaagde moslims.

Jawel, als die geslaagde moslims maar in Nederland wonen, dat idee van het "bekeren" van Afghanistan is ziek, die krijgsheren daar zijn de komende 100 jaar nog wel de baas.

rbn
11-09-11, 21:24
Tien jaar na 9/11 is de tijd gekomen voor een allerlaatste fatwa die moslims oproept vrij en openlijk met elkaar van mening te verschillen. Dat stellen Kamerlid Tofik Dibi (GroenLinks), Achmed Marcouch (Kamerlid PvdA), Naima Azough (programmamaakster) en Mohamed Ajouaou (theoloog).


ze kunnen beter allaah dienen dan de populist uit te hangen in het behagen van de koefaar..

illmatik
11-09-11, 21:46
weer zo'n zinloos iets... de gematigde moslims denken al voor zichzelf en de hardcore fatwa gelovers zullen hier alleen maar kwaad om worden. klinkt meer als een publiciteitsstunt naar de autochtonen toe.

Kijk maar uit, Mark. Als je kritiek hebt op de schrijvers van dit pamflet dan zul je beschuldigd worden van het niet kunnen denken voor jezelf.

Kortman
11-09-11, 21:48
Tuurlijk, een neostalinistisch regiem voor moslims om neoliberale vrijheden van niet-moslims te waarborgen :lol:

Zoals ik al zei :


Maar helaas zal het hier niet in goede aarde vallen en weinig reactie,s opleveren vrees ik .

Gezien je ingekankerde haat tegen alles wat enigzins Westers is ,
kon ik dit antwoord van jou soort wel verwachten.

Slinger
12-09-11, 00:32
ze kunnen beter allaah dienen dan de populist uit te hangen in het behagen van de koefaar..

En allah dienen is voor jou gelijk aan haatfatwa's volgen? En tegengesteld aan denken voor je zelf?

foxcave
12-09-11, 04:29
ze kunnen beter allaah dienen dan de populist uit te hangen in het behagen van de koefaar..


Ik ben blij dat ook jij het vanuit een positieve kant bekijkt!

BlackBox
12-09-11, 06:25
1 waar zelfs niet gelovige meisjes met korte rokjes geaccepteerd worden, wie weet zelfs ik :)
Dit staat er nou expliciet niet in terwijl het wel zo praktisch zou geweest zijn om het wel te vermelden

BlackBox
12-09-11, 06:26
Zoals ik al zei :


Maar helaas zal het hier niet in goede aarde vallen en weinig reactie,s opleveren vrees ik .

Gezien je ingekankerde haat tegen alles wat enigzins Westers is ,
kon ik dit antwoord van jou soort wel verwachten.
Met een topdown decreet wordt moslims bevolen om zich te bevrijden van topdown decreten uitgevaardigd door een handjevol geleerden.

Uw insinuatiesuggestie 'ingekankerde haat tegen alles wat enigszins Westers is' werp ik verre van mij af.
Kankeren op de Nederlandse samenleving zonder er iets aan te kunnen veranderen is waarschijnlijk uw permanente frustratie.

Mark
12-09-11, 07:20
Kijk maar uit, Mark. Als je kritiek hebt op de schrijvers van dit pamflet dan zul je beschuldigd worden van het niet kunnen denken voor jezelf.

het zijn sowieso communisten die auteurs :student:

rbn
12-09-11, 11:16
En allah dienen is voor jou gelijk aan haatfatwa's volgen?

nee zeker niet.. de haatfetwaa van het omhooggevallen kwartet uit jouw topic zal ik niet volgen..


En tegengesteld aan denken voor je zelf?

of je nu wel of niet een fetwaa volgt; iedereen denkt voor zichzelf..

BlackBox
12-09-11, 13:21
het zijn sowieso communisten die auteurs :student:
Echte communisten waardeer ik ten zeerste omdat ze consequent zijn.
Deze uiting (final fatwa) zie ik echter als neostalinisme.

Slinger
12-09-11, 14:15
Echte communisten waardeer ik ten zeerste omdat ze consequent zijn.
Deze uiting (final fatwa) zie ik echter als neostalinisme.

Er moet altijd een etiketje op, bij jou.

Kortman
12-09-11, 20:56
Met een topdown decreet wordt moslims bevolen om zich te bevrijden van topdown decreten uitgevaardigd door een handjevol geleerden.

Uw insinuatiesuggestie 'ingekankerde haat tegen alles wat enigszins Westers is' werp ik verre van mij af.
Kankeren op de Nederlandse samenleving zonder er iets aan te kunnen veranderen is waarschijnlijk uw permanente frustratie.


Geef mij maar een voorbeeld waar ik op Nederland kanker !
En een frustratie heb ik gelukkig niet , die krijg je ook niet als je onpartijdig bent .

Eke
12-09-11, 21:28
Degene die weet hoe hij/zij op de beste manier Allah tevreden kan stellen en hiernaar handelt, dat is degene die nadenkt.

Je vraagt of ik tot die groep behoor, nou ik hoop het van harte!


voor jou :duim: plus aantekening, Abu_Hurayrah !

Ik hoop voor jou van harte dat je goed bezig bent :)



Mijn aantekening :

Om te leven in 'de geest van' God/Allah zul je ook de wijsheid van je hart een grote plaats moeten geven...



En kijk eens naar de uitspraak van de filosoof Epicurus :

"Zolang wij leven, is de dood er niet en zodra de dood er is zijn wij er niet"

Dit is een feit waarbij echter Geloof deze feiten wil ondergraven:" als de dood er is zijn wij .....bijvoorbeeld : elders "
Dit onderuithalen van de aardse observaties kun je niet met feiten, maar alleen met g e l o v e n of met hypotheses..

Dus het nadenken waar je het over hebt is niet persee nadenken op basis van harde feiten....maar meer ....nadenken over, reflectie.


Als je je dat realiseert hoef je ook niet zonodig strijd te voeren over geloofszaken als gelovigen.......Dus dat is een gezond idee :)

foxcave
13-09-11, 05:00
Gelukkig kan ik in dit topic weer zien hoe geweldig de samenleving is met al die verschillende ideeën, geloven, tradities, en niet te vergeten culturen. Zalig gewoon!

Ik kon het niet laten om Tofik Dibi even een mail te sturen naar deze topic.

BlackBox
13-09-11, 06:52
Er moet altijd een etiketje op, bij jou.
Stalinisme legt, net zoals maoïsme, radicale emancipatie van boven op (topdown).
Daarom is neostalinisme m.i. een vlag die de lading dekt.

Overigens is Wilders (PVV) eerder een neostalinist dan een neonazi.
Logisch dus dat politiek links onmachtig is tegenover radicaal nieuw rechts omdat politiek links nog steeds blind is voor het eigen neostalinisme.

BlackBox
14-09-11, 11:15
'Oproep Tofik Dibi deugt niet'

David Pinto − 13/09/11, 14:51

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2011/11/10/0/20110913145430/media_xl_941385.jpg
GroenLinks-kamerlid Tofek Dibi © ANP

De oproep van Tofik Dibi klinkt leuk, maar zijn betoog is onbegrijpelijk,
irreëel en misleidend, betoogt hoogleraar David Pinto.

Dibi roept op (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2900111/2011/09/09/De-laatste-fatwa-denk-voor-jezelf.dhtml) tot een 'laatste fatwa'. Dit is 'een oproep tot zelfstandig denken, tot
leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen'.
Maar zij die een fatwa kunnen uitvaardigen, zijn 'één of hooguit een handjevol
geleerden', weet Dibi ook. Islamgeleerden wel te verstaan. Die islamgeleerden
oproepen tot een laatste fatwa, zoals Dibi die formuleert, is hetzelfde als de
vegetariër Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren aansporen om mee te
werken aan een reclamespot ter bevordering van veel vlees eten.

Dibi weet zelf als moslim hoe irreëel zo'n oproep is. Pikant overigens is het dat
Dibi's politieke geestverwant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2902983/2011/09/13/Mohamed-Rabbae-De-laatste-fatwa-van-Dibi-is-misplaatst.dhtml) Mohammed Rabbae weliswaar de fatwa destijds van
Khomeini om Salman Rushdi te doden niet steunde, maar wel vond dat diens
boek De Duivelsversen verbrand moest worden.

Zijn oproep is dan ook meer electoraal bedoeld. Dibi wil Geert Wilders ermee
aansporen tot een debat. Maar twee andere, fundamentelere pijlers zijn zinniger
voor een debat met Dibi, Wilders en anderen. De eerste is de kern en basis van
Wilders gedachtegoed en politiek handelen. Zij luidt dat de islam geen religie is,
maar een ideologie. Klopt deze stelling wel of niet?

Amoreel
Het is bekend dat niemand minder dan Sayyid Qutb, de Egyptische intellectueel
en godfather van de radicale islam, dezelfde mening verkondigde. Qutb, die op 29
augustus1966 in Egypte is opgehangen vanwege zijn verzet tegen het toen
heersende regime, was leraar, dichter, journalist en criticus. Zijn bezwaar tegen
het westen was de 'dehumaniserende' impact van de westerse levensstijl. Hij was
ervan overtuigd dat de 'amorele' en 'corrumperende' filosofie van het Westen
rampzalig was voor de spiritualiteit van het Oosten.

Zijn boek Mijlpalen op de weg is een soort jihad-manifest waarin hij een
revolutionaire voorhoede oproept. Eerst via prediking en als het anders niet kan,
via geweld. In zijn, voor moslims gezaghebbende publicaties, waarvan In de
schaduw van de Koran de bekendste is, wilde Qutb aantonen dat de islam een
allesomvattende, onafhankelijke en superieure filosofie bevat. 'En dat andere
dominante ideologieën zoals het kapitalisme, het liberalisme en het socialisme in
vergelijking met de islam slechts zwakke, onvolledige en corrupte systemen zijn',
zoals tekstcriticus Chams Eddine, die arabistiek en filosofie in Gent en Cairo
studeerde, Qutb citeerde. Qutb vergeleek de islam dus niet met andere
godsdiensten maar met concurrerende ideologieën. Een belangrijk thema, dunkt
me, voor een fundamenteel debat.

Kloof
Een tweede thema van grote betekenis voor het debat is de enorme kloof tussen
het Westen en de bagage die migranten van Arabisch-islamitische afkomst
meenemen en hoe met deze kloof om te gaan. Hoe immens die kloof is, werd
helder aangetoond en in twee rapporten gepubliceerd in 2002 en 2003, in
opdracht van een VN-organisatie, waarvan overigens alle Arabische landen lid
zijn. Het gaat om het Arab Human Development Report, het VN-programma voor
ontwikkeling, geschreven onder leiding van de Egyptische socioloog Nader
Fergany.

Belangrijke gegevens uit het eerste rapport: de Arabische landen vertonen
tekortkomingen op drie cruciale punten: vrijheid, kennis en de positie van
vrouwen. De Arabische regio heeft de laagste participatie van vrouwen op de
arbeidsmarkt ter wereld. Deze tekortkomingen verklaren volgens het eerste
rapport de frustraties van de Arabische landen; de culturele kloof ten opzichte van
de rest van de wereld neemt toe. Per jaar worden slechts 300 buitenlandse
boeken in het Arabisch vertaald. Alleen al in Nederland werden in 1997 bijna
5000 vertaalde boeken uitgegeven.

Het tweede UNDP-rapport schetst opnieuw een somber algemeen beeld van de
Arabische wereld. Het begint al bij de opvoeding van kinderen. Die is volgens de
onderzoekers in Arabische gezinnen vaak 'autoritair'. 'Dit vermindert de
onafhankelijkheid en het zelfvertrouwen van het kind'. 'Het bevordert passiviteit.
Zelf vragen stellen en zelf initiatief nemen worden niet op prijs gesteld', aldus het
UNDP-rapport.

Dit laatste is breed, algemeen gesteld. De inperking van zo'n signalering tot
alleen maar religie (de islam) en religiebeleving, zoals Dibi in zijn oproep doet, is
kortzichtig en misleidend.

<SUP>David Pinto is hoogleraar en directeur van het Intercultureel Instituut (ICI). Binnenkort verschijnt zijn </SUP>
<SUP>boek Canon voor Participatie - een praktische en </SUP><SUP>realistische kijk op participatie en </SUP>
<SUP>Interculturalisatie (Kluwer).</SUP>

Bron (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2904483/2011/09/13/Oproep-Tofik-Dibi-deugt-niet.dhtml)</SUP>

BlackBox
14-09-11, 11:16
Dibi weet zelf als moslim hoe irreëel zo'n oproep is. Pikant overigens is het dat
Dibi's politieke geestverwant (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/2902983/2011/09/13/Mohamed-Rabbae-De-laatste-fatwa-van-Dibi-is-misplaatst.dhtml) Mohammed Rabbae weliswaar de fatwa destijds van
Khomeini om Salman Rushdi te doden niet steunde, maar wel vond dat diens
boek De Duivelsversen verbrand moest worden.

Dit gedeelte klopt niet: Rabbae's mening was dat met een gang naar de rechter het boek eventueel verboden zou kunnen worden.

mark61
14-09-11, 11:38
-verzen-. Spellen, altijd lastig.

Dat gepraat over UNDP-rapporten schiet niet echt op. Het gaat om het niveau / de achtergrond van immigranten.

tanger'73
14-09-11, 11:55
Wat is dat toch dat sommige mensen helemaal in rep en roer zijn naar aanleiding van uitlatingen bij monde van een select groepje van hooguit 150 personen?

BlackBox
14-09-11, 13:25
-verzen-. Spellen, altijd lastig.
Onder de foto staat Tofek. Echter om de artistieke integriteit niet te schenden heb ik de tekst zonder te redigeren overgenomen.


Dat gepraat over UNDP-rapporten schiet niet echt op.
Pinto stelt dat het geen kwestie van religie ('laatste fatwa') is, in Arabische landen ver buiten Nederland, maar van scholing (geld).

Het verhaal van een Afghaans chirurg die tijdens de oorlog in Afghanistan een burnout een kreeg:.
Het laatste dat hij zich herinnerde voordat alles op zwart ging, was dat hij een gewonde jonge soldaat opereerde. Na 8 uur werken had hij alle verwondingen gehecht en toen kreeg de jonge soldaat inwendige bloedingen.
Een bloedtransfusie was nodig, de chirurg ging naar buiten waar naar Afghaans gebruik een flink aantal familieleden van de jonge soldaat aan het wachten waren op de afloop van de operatie.
De chirurg stelde de vraag of familieleden bloed wilden afstaan. De reactie van de familieleden was dat ze opstonden en heel hardlopend de vlucht namen.
De jonge soldaat is uiteraard gestorven, maar dom, laf enz. kun je zijn familieleden niet noemen.
Het is gebrek aan scholen en scholing die dit veroorzaakt(e).
De Afghaanse chirurg is uiteindelijk in Nederland terechtgekomen, heeft in recordtijd een opleiding tot huisarts gevolgd en heeft nu een huisartsenpraktijk in Nederland.


Het gaat om het niveau / de achtergrond van immigranten.
Hoe de 'laatste fatwa' zich binnenlands vertaald mag de lezer zelf bedenken.

BlackBox
14-09-11, 13:28
Wat is dat toch dat sommige mensen helemaal in rep en roer zijn naar aanleiding van uitlatingen bij monde van een select groepje van hooguit 150 personen?
Punt is dat Dibi, Marcouch enz. met 'laatste fatwa', wangedrag, crimineel gedrag enz. van Nederlandse moslims op het conto van de islam schrijven en daar wil nou iedereen een keer van af.
Hoe het ook zij, een inkoppertje voor Wilders:

Dibi wil laatste fatwa om islam
van extreme denkers te bevrijden. Maar wat
we nodig hebben is een fatwa om ons van
de islam te bevrijden!

Twitter (http://twitter.com/#!/geertwilderspvv/status/112250240949698560)

tanger'73
14-09-11, 23:53
Punt is dat Dibi, Marcouch enz. met 'laatste fatwa', wangedrag, crimineel gedrag enz. van Nederlandse moslims op het conto van de islam schrijven en daar wil nou iedereen een keer van af.
Hoe het ook zij, een inkoppertje voor Wilders:

Dibi wil laatste fatwa om islam
van extreme denkers te bevrijden. Maar wat
we nodig hebben is een fatwa om ons van
de islam te bevrijden!

Twitter (http://twitter.com/#!/geertwilderspvv/status/112250240949698560)

Het punt is dat Dibi en consorten een beroep hebben waar het gebruikelijk is om creatief met leugens om te gaan.

super ick
15-09-11, 06:53
Wat is dat toch dat sommige mensen helemaal in rep en roer zijn naar aanleiding van uitlatingen bij monde van een select groepje van hooguit 150 personen?

Die oproep is volkomen waardeloos. Niemand neemt het serieus. Ze vertegenwoordigen helemaal niemand.
Of wacht..........enkele linksstemmende grachtengordelbewoners. Een select groepje elite dat regelmatig de plank misslaat, links en rechts ingehaald wordt de werkelijkheid maar dat nooit zou bekennen en graag inhoudsloze knuffelmoslims inlijft.

BlackBox
15-09-11, 09:40
Het punt is dat Dibi en consorten een beroep hebben waar het gebruikelijk is om creatief met leugens om te gaan.
Liegen is bewust de waarheid verdraaien. Maar de ondertekenaars van 'laatste fatwa' leven zo buiten de werkelijkheid dat ze er geen flauw benul van hebben waar ze mee bezig zijn.
Ze leven in een wereld waar alleen PvdA/Groen-Links versus PVV bestaat en verder niets.
Ze zijn vergeten dat ze voor een seculiere politieke partij verkozen zijn om Nederland vooruit te helpen, maar ze claimen de macht te hebben van een islamitische politieke partij in de Tweede Kamer.
Vrijblijvend en onschuldig is hun meervoudig verraad echter niet en het duidelijkste commentaar is dat van Naima el Bezaz:


Kamerleden zoals Geert Wilders en Tofik Dibi kunnen levensgevaarlijk zijn. Blinde ambitie en krantenkoppen verblinden hun zicht en daardoor kunnen ongelukken gebeuren. Dus Dibi, stop er een sok in en Wilders, luister naar meester Bolkestein: zoek nu eindelijk eens wat diepgang. Die plaat die jullie steeds afspelen is sleets geworden.
Bron (http://www.spitsnieuws.nl/archives/column/2011/09/stop-er-een-sok-in-dibi)
De inhoud van 'laatste fatwa' zal waarschijnlijk ingefluisterd zijn door, de minst bekende van de 4 ondertekenaars, M. Ajouaou:



8 januari 2005
DEN HAAG/TILBURG - Marokkaanse ouders slagen er niet in een antwoord te vinden op de radicalisering van moslimjongeren. Zij kijken de andere kant op, terwijl een confrontatie beter zou zijn.

Hij vergelijkt de radicalisering van de moslimjeugd met een 'kleine tsunami die over de Marokkaanse gemeenschap spoelt'. Hij onderschrijft daarmee de analyse van de AIVD die stelt dat de Marokkanen in Nederland nauwelijks verweer hebben op het radicaliseringproces. 'De machteloosheid is zo groot. Ouders weten niet wat ze moeten doen.'

Mohammed Ajouaou, moslimtheoloog in dienst van de Brabantse welzijnsorganisatie Prisma, beschrijft het proces dat volgens hem veel gezinnen tot radeloosheid drijft. 'Het begint met het opdringen van een religieuze levensstijl door meestal een zoon, maar steeds vaker ook een dochter. De zoon komt de huiskamer binnen en heeft commentaar op de gordijnen die open zijn. Dan kunnen vreemde mannen de vrouwen zien zitten, dat kan niet. Van de islam moeten vrouwen beschermd worden, zeggen ze.
Bron (http://www.maroc.nl/forums/nieuws-de-dag/125240-beroepsmoslim-mohamed-ajouaou-misbruikt-stookt-moslimhetze-om-zichzelf-promoten.html)
Tja, anderhalf jaar voor Wilders introduceert Ajouaou de term tsunami (zelfhaat).

Uit de cirkel rond Ajouaou, een recente uitbraak van zelfhaat : http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/337871-taalproblemen-berbers-ontstaan-moeders.html

BlackBox
15-09-11, 09:41
Die oproep is volkomen waardeloos. Niemand neemt het serieus. Ze vertegenwoordigen helemaal niemand.
Of wacht..........enkele linksstemmende grachtengordelbewoners. Een select groepje elite dat regelmatig de plank misslaat, links en rechts ingehaald wordt de werkelijkheid maar dat nooit zou bekennen en graag inhoudsloze knuffelmoslims inlijft.
Linkse Kerk waarvan de anti-democratische agenda weer eens bewezen wordt door de neostalinisten Dibi, Marcouch, Azough en papomarxist Ajouaou.
'Laatste fatwa' is bedoeld om het debat aan te gaan met Wilders (PVV).
Alleen mogen moslims van buiten de elite, die ze zich wanen, er niet met de ondertekenaars over discussiëren.

H.P.Pas
15-09-11, 12:15
Linkse Kerk anti-democratische agenda neostalinisten papomarxist de elite,

:aanwal:

Denn eben wo Begriffe fehlen,
da stellt ein Wort zur rechten Zeit sich ein.
Mit Worten läßt sich trefflich streiten,
mit Worten ein System bereiten,
an Worte läßt sich trefflich glauben,
von einem Wort läßt sich kein Iota rauben. (Mephistopheles)

tanger'73
15-09-11, 12:53
Die oproep is volkomen waardeloos. Niemand neemt het serieus. Ze vertegenwoordigen helemaal niemand.
Of wacht..........enkele linksstemmende grachtengordelbewoners. Een select groepje elite dat regelmatig de plank misslaat, links en rechts ingehaald wordt de werkelijkheid maar dat nooit zou bekennen en graag inhoudsloze knuffelmoslims inlijft.

Die gasten lijken net snaveldokters die komen waarschuwen tegen bedorven lucht.

tanger'73
15-09-11, 12:59
Liegen is bewust de waarheid verdraaien.

Glashard liegen is daar in die kringen al gepromoveerd tot onbewust onwaarheid.

BlackBox
15-09-11, 16:48
Glashard liegen is daar in die kringen al gepromoveerd tot onbewust onwaarheid.
Haha, een goede samenvatting.
Ik heb de hele heisa bestudeerd op www.joop.nl (http://www.joop.nl) (VARA).
"Marcouch (Pvda) wilt Nederland veranderen in het Marokko van Hassan II" enz.
Grote kans dus dat hij bij de volgende verkiezingen op nr. 2 of nr. 3 komt te staan van de PvdA-lijst :haha:

super ick
15-09-11, 21:18
Haha, een goede samenvatting.
Ik heb de hele heisa bestudeerd op = ww.joop.nl (VARA).
"Marcouch (Pvda) wilt Nederland veranderen in het Marokko van Hassan II" enz.
Grote kans dus dat hij bij de volgende verkiezingen op nr. 2 of nr. 3 komt te staan van de PvdA-lijst :haha:

Best schattig om te lezen hoe de correcten nog geloven in een maakbare samenleving.

tanger'73
16-09-11, 15:31
Haha, een goede samenvatting.
Ik heb de hele heisa bestudeerd op www.joop.nl (http://www.joop.nl) (VARA).
"Marcouch (Pvda) wilt Nederland veranderen in het Marokko van Hassan II" enz.
Grote kans dus dat hij bij de volgende verkiezingen op nr. 2 of nr. 3 komt te staan van de PvdA-lijst :haha:

sommige gasten hebben er werkelijk alles voor over om het gesprek van de dag te worden. Meer als dat is het niet, hun behoeften zijn weereens voor één dag verzadigd.