PDA

Bekijk Volledige Versie : And now for something completely different



Tomas
14-09-11, 13:16
Ik ken die gast een beetje via internet. Hij begon zo'n beetje tegelijkertijd als ik geinteresseerd te raken en plannen te maken. Zag 'm worstelen met ideeen en theorietjes uit proberen. Heb nog bijna wat van z'n ouwe zooi overgenomen. Jaloersmakende hoeveelheden geld er tegen aan smijten, en na een paar maanden stilte. Echt niet meer dan een jaar, staat ie opeens op de Frankfurter auto messe:

De Rimac Concept One is eindelijk hierrr - Autoblog.nl (http://www.autoblog.nl/archive/2011/09/14/de-rimac-concept-one-is-eindelijk-hierrr)

Rimac Automobili (http://www.rimac-automobili.com/)

A game changer, zoals dat heet. Jerremy eat your heart out.

Tomas
14-09-11, 13:18
http://www.rimac-automobili.com/upload/tbl_clanci/eksterijer_13_162146.jpg

mark61
14-09-11, 13:31
Ja kijken wat Jeremy daarvan vindt.

Maar hé, hoe werkt dat, die actieradius is zo groot door het slimme gebruik van 4 motoren?

Tomas
14-09-11, 13:39
Ja kijken wat Jeremy daarvan vindt.

Maar hé, hoe werkt dat, die actieradius is zo groot door het slimme gebruik van 4 motoren?

Nee, niet zozeer. De massa en luchtweerstand bepaald de benodigde energie die je nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Die afstand van 600km zal wel met een slakke gangetje van 100-120 kmh zijn. Daar heb je dat vermogen niet voor nodig. Is dan alleen maar extra ballast. En de beschikbare energie is bijna 100kWh. Da's veul. Daar haalt ie echt wel 600km mee met dat karretje. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig, alleen een beheerste beroering van het gaspedaal.

mark61
14-09-11, 13:44
Nee, niet zozeer. De massa en luchtweerstand bepaald de benodigde energie die je nodig hebt om een bepaalde afstand af te leggen. Die afstand van 600km zal wel met een slakke gangetje van 100-120 kmh zijn. Daar heb je dat vermogen niet voor nodig. Is dan alleen maar extra ballast. En de beschikbare energie is bijna 100kWh. Da's veul. Daar haalt ie echt wel 600km mee met dat karretje. Daar is geen hogere wiskunde voor nodig, alleen een beheerste beroering van het gaspedaal.

Maar hoe komen ze dan aan die spectaculaire actieradius? Er zijn toch al ev's met lage luchtweerstand, maar die dat op geen stukken na halen? Of zit dat ding gewoon vol met accu's omdat ie maar 2 (1?) zitplaatsen heeft?

Ik bedoel, tot nu toe lees je nooit meer dan ca. 100 echte kilometers actieradius. Als zo'n ding 400 km doet en er komt een oplossing om batterijen te wisselen ofzo, dan heb je een echte auto. Voor mij althans. Ik wil 1000km op een dag kunnen rijden zonder al teveel oponthoud.

Tomas
14-09-11, 13:54
Maar hoe komen ze dan aan die spectaculaire actieradius? Er zijn toch al ev's met lage luchtweerstand, maar die dat op geen stukken na halen? Of zit dat ding gewoon vol met accu's omdat ie maar 2 (1?) zitplaatsen heeft?

Ik bedoel, tot nu toe lees je nooit meer dan ca. 100 echte kilometers actieradius. Als zo'n ding 400 km doet en er komt een oplossing om batterijen te wisselen ofzo, dan heb je een echte auto. Voor mij althans. Ik wil 1000km op een dag kunnen rijden zonder al teveel oponthoud.

De accu's worden simpelweg elk jaar beter. Bovendien worden de onbetaalbare langzaam betaalbaar. Althans voor hem. Niet voor mij. En beter wil zeggen meer energie per kg en/of liter. Waren Li-ion's 3 jaar terug nog maar 4x zo licht als lood, nu bijna 8x.

Omdat dit een speciaal van de grond af ontworpen model is, kon ook rekening gehouden worden met de beoogde accu's. Zoveel mogelijk ruimte op strategische plekken voor accu's. De Tesla was b.v. op basis van een bestaande lotus. Dan moet je het doen met wat je hebt.

En de grote autoproducenten durven zoiets als dit niet aan. Die proberen gelijk de massa's te bereiken met een Nissan Leaf b.v. Betaalbaar, maar veel te weinig actieradius.

Als je echt 1000km per dag wilt kunnen afleggen, moet je nog een paar jaar wachten. Want ik denk niet dat deze binnen een uurtje is opgeladen. Maar daar is het probleem niet meer zo dat de accu's niet snel geladen kunnen worden, maar dat er nagenoeg nergens laadstations te vinden zijn die het benodigde amperage kunnen leveren. Het hoogste level is geloof ik iets van 50 ampere op 400 volt. Dat is 20kW, en dan ben je nog altijd bijna 5 uur bezig om 'm helemaal vol te krijgen.

mark61
14-09-11, 15:47
De accu's worden simpelweg elk jaar beter. Bovendien worden de onbetaalbare langzaam betaalbaar. Althans voor hem. Niet voor mij. En beter wil zeggen meer energie per kg en/of liter. Waren Li-ion's 3 jaar terug nog maar 4x zo licht als lood, nu bijna 8x.

Omdat dit een speciaal van de grond af ontworpen model is, kon ook rekening gehouden worden met de beoogde accu's. Zoveel mogelijk ruimte op strategische plekken voor accu's. De Tesla was b.v. op basis van een bestaande lotus. Dan moet je het doen met wat je hebt.

En de grote autoproducenten durven zoiets als dit niet aan. Die proberen gelijk de massa's te bereiken met een Nissan Leaf b.v. Betaalbaar, maar veel te weinig actieradius.

Als je echt 1000km per dag wilt kunnen afleggen, moet je nog een paar jaar wachten. Want ik denk niet dat deze binnen een uurtje is opgeladen. Maar daar is het probleem niet meer zo dat de accu's niet snel geladen kunnen worden, maar dat er nagenoeg nergens laadstations te vinden zijn die het benodigde amperage kunnen leveren. Het hoogste level is geloof ik iets van 50 ampere op 400 volt. Dat is 20kW, en dan ben je nog altijd bijna 5 uur bezig om 'm helemaal vol te krijgen.

Ah OK.

Ik stel me dan ook een accu-omwisselfaciliteit voor. Dat ze er makkelijk uit te trekken zijn, wisselen voor verse. Zoals dat met butagasflessen gaat ofzo. Voor ons exotisch, voor hele volksstammen doodnormaal.

super ick
14-09-11, 16:28
Over een paar maandjes komt mijn Ampera. Heb drie weken geleden proef gereden bij het Louwmanmuseum. Comfort en prestaties zijn fantastisch.

Tomas
14-09-11, 23:11
Ah OK.

Ik stel me dan ook een accu-omwisselfaciliteit voor. Dat ze er makkelijk uit te trekken zijn, wisselen voor verse. Zoals dat met butagasflessen gaat ofzo. Voor ons exotisch, voor hele volksstammen doodnormaal.

Nah, dat verwacht ik niet. Ook al zijn er een aantal pogingen gedaan omdat te realiseren. Zitten te veel haken en ogen aan.

Feit is dat de meeste accu's van tegenwoordig in een half uur op te laden zijn. Als 1 accu in een half uur op te laden is, kan dat ook met een pack van vele van dergelijke batterijen. In theorie.

Het is zoals ik al schreef een kwestie van genoeg amperes bij de laadstations. Als je ergens 100A op 1000V zou kunnen trekken, is deze hypercar in een uurtje opgeladen. Na 600km ben je daar ook wel aan toe. Ik wel. 100A en 1000V is niet onmogelijk, kost alleen een paar centen qua aansluiting. Maar of een 'tankstation' met dergelijke laadpunten duurder is dan een gewoon tankstation vraag ik me af. Die zijn ook niet gratis uit de grond gestampt.

Maar ik denk dat de tankstation zoals we die nu kennen verdwijnen. Laden wordt denk ik meer een service die verleend al worden op parkeerplaatsen bij wegrestaurants. Zo werkt het trouwens nu al. Ik kwam laatst op een website met oplaadpunten in nederland terecht. Veel oplaadpunten waren gratis als je wat nuttigde bij het cafee of restaurant. Dat zal natuurlijk snel over zijn als er daar een paar met een 100kWh batterypack langs komen.

En in een nog verdere toekomst wordt de accu al rijdende op de snelwegen opgeladen middels inductie. En komt het zover dat de meeste mensen niet eens weten dat auto's opgeladen worden. Hij doet het gewoon altijd.

Tomas
14-09-11, 23:13
Over een paar maandjes komt mijn Ampera. Heb drie weken geleden proef gereden bij het Louwmanmuseum. Comfort en prestaties zijn fantastisch.

Jaloers. Ook al is de ampera geen echte electrische auto.

super ick
16-09-11, 07:55
Jaloers. Ook al is de ampera geen echte electrische auto.

Oke er is een benzinemotor aan boord maar die drijft de auto niet aan.

BTW,

'Een echte' electriche auto rijdt op schone energie anders rij je, indirect, alsnog op steenkool.

Archie Bunker
16-09-11, 08:21
Voor mij althans. Ik wil 1000km op een dag kunnen rijden zonder al teveel oponthoud.

Pendelen tussen Deba, Euskadi en de maroc.nl-events?

foxcave
16-09-11, 15:05
Een elektrische auto, zo verschrikkelijk kansloos en milieu vervuilend dat het eigenlijk strafbaar zou moeten zijn!

Tomas
16-09-11, 15:08
Oke er is een benzinemotor aan boord maar die drijft de auto niet aan.

BTW,

'Een echte' electriche auto rijdt op schone energie anders rij je, indirect, alsnog op steenkool.

Een 'echte' rijdt op iedere denkbare energiebron. Maar een ampera is voor mij close enough.

Tomas
16-09-11, 15:09
Een elektrische auto, zo verschrikkelijk kansloos en milieu vervuilend dat het eigenlijk strafbaar zou moeten zijn!

Zo uit de telegraaf gok ik.

super ick
16-09-11, 15:14
Een elektrische auto, zo verschrikkelijk kansloos en milieu vervuilend dat het eigenlijk strafbaar zou moeten zijn!

Jij doelt op de schadelijke gevolgen van produktie van de accu's?

foxcave
16-09-11, 15:20
Jij doelt op de schadelijke gevolgen van produktie van de accu's?

Niet alleen, we zetten olie om in elektra met een rendement van 80%, de elektra vervoeren we met verlies, dan stoppen we dat met een rendement van 90% in een batterij om vervolgens met een rendement van 85% ons te laten voortbewegen.....


|Erg logisch en erg milieu vriendelijk.

O, en Thomas, neen, uit mijn natuurkunde boek.......

Tomas
16-09-11, 15:22
Niet alleen, we zetten olie om in elektra met een rendement van 80%, de elektra vervoeren we met verlies, dan stoppen we dat met een rendement van 90% in een batterij om vervolgens met een rendement van 85% ons te laten voortbewegen.....


|Erg logisch en erg milieu vriendelijk.

O, en Thomas, neen, uit mijn natuurkunde boek.......

En hoe hoog is het rendement van jouw auto volgens datzelfde boek?

foxcave
16-09-11, 15:23
En hoe hoog is het rendement van jouw auto volgens datzelfde boek?


Welke?

Tomas
16-09-11, 15:24
Welke?

Ik neem aan dat jij niet elektrisch rijdt uit principe. Dus nogmaals hoe hoog is het rendement van je niet-elektrische motor?

foxcave
16-09-11, 15:25
En hoe hoog is het rendement van jouw auto volgens datzelfde boek?


Gemiddeld zo'n 30 to 35%.

Tomas
16-09-11, 15:29
Gemiddeld zo'n 30 to 35%.

Je cijfers kloppen niet, je haalt geen 35%. En dan reken ik het transport en raffineren (=tamelijk duur qua energie) even niet mee, net zoals bij het energietransport via hoogspanning.

Dan is 35% nog altijd lager dan 80%*90%*85% = 60%.

Magoed, je cijfers kloppen al niet. Misschien 10 jaar geleden wel

foxcave
16-09-11, 15:42
Je cijfers kloppen niet, je haalt geen 35%. En dan reken ik het transport en raffineren (=tamelijk duur qua energie) even niet mee, net zoals bij het energietransport via hoogspanning.

Dan is 35% nog altijd lager dan 80%*90%*85% = 60%.

Magoed, je cijfers kloppen al niet. Misschien 10 jaar geleden wel


Jouw cijfers van de brandstof motor zijn net zo oud, en natuurlijk kloppen mijn cijfers niet, een perfecte elektro motor heeft zelf een rendement van 95%, dan heb ik het dus nog niet over de spanning regelaars en stroom beperkers.

Het gaat om de essentie, een elektrische auto is gewoon niet beter voor het milieu dan een brandstof auto zelfs niet als je de accu's buiten spel laat.

Het is een beetje het windmolen verhaal, die zijn alleen maar effectief als er ieder jaar weer een berg geld ingepompt word.

Tomas
16-09-11, 15:47
Jouw cijfers van de brandstof motor zijn net zo oud, en natuurlijk kloppen mijn cijfers niet, een perfecte elektro motor heeft zelf een rendement van 95%, dan heb ik het dus nog niet over de spanning regelaars en stroom beperkers.

Het gaat om de essentie, een elektrische auto is gewoon niet beter voor het milieu dan een brandstof auto zelfs niet als je de accu's buiten spel laat.

Het is een beetje het windmolen verhaal, die zijn alleen maar effectief als er ieder jaar weer een berg geld ingepompt word.

Je begrijpt niet dat 60% rendement beter is dan 35%? Dan houdt het op.

foxcave
16-09-11, 15:52
Je begrijpt niet dat 60% rendement beter is dan 35%? Dan houdt het op.


Laten we het daar maar op houden....

Dat is ook de reden dat electrische auto's zo goed verkocht worden....

Uiteindelijk is namelijk het verschil null, onze grondstoffen raken niet minder snel op, en de vervuiling is er ook niet minder om, eerder meer door de accu's.

Tomas
16-09-11, 15:53
Wat is er eigenlijk zo erg aan lithium accu's volgens jouw boekje?

foxcave
16-09-11, 15:58
Wat is er eigenlijk zo erg aan lithium accu's volgens jouw boekje?


Ze gaan niet echt lang mee weet je, en gebruikt in een auto word het snel korter even uit me domme hoofd, 30% verlies in het eerste jaar.
Om dat ding goed te houden zou hij eigenlijk altijd voor de helft geladen moeten zijn, leuk voor een laptop, maar je auto met een verlengsnoer....

Tomas
16-09-11, 16:04
Ze gaan niet echt lang mee weet je, en gebruikt in een auto word het snel korter even uit me domme hoofd, 30% verlies in het eerste jaar.
Om dat ding goed te houden zou hij eigenlijk altijd voor de helft geladen moeten zijn, leuk voor een laptop, maar je auto met een verlengsnoer....

Waar haal je dat toch allemaal vandaan? Een goede lithium batterij haal wel 3000 100%DoD herladingen voordat de capaciteit onder de 80% zakt. Dat doe jij niet in 20 jaar. Nog niet in je hele leven. Waar haal je die 30% verlies in 1 jaar vandaan?

foxcave
16-09-11, 16:07
Ik moest niet lang zoeken hoor...
Overigens moet ik toegeven dat ik die cijfers zelf ook een beetje vaag vind.
het verhaal van ongeveer voor de helft beladen houden is mij bevestigd, het waarom heb ik echter niet onthouden, het boeit mij niet zoveel, interessant is alleen dat de huidige batterijen nog niet klaar zijn om mee rond te rijden.

Lithium-ion-accu - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu)

Tomas
16-09-11, 16:10
Als het je niet interesseerde had je ook niet zo'n uitgesproken mening. Het interesseert je wel, je leest heel slecht, rekent slecht, haalt alles door elkaar, omdat je het om een of andere reden haat. Ben je ooit eens aangereden door Superdick met z'n Ampera? Is dat het?

foxcave
16-09-11, 16:56
Als het je niet interesseerde had je ook niet zo'n uitgesproken mening. Het interesseert je wel, je leest heel slecht, rekent slecht, haalt alles door elkaar, omdat je het om een of andere reden haat. Ben je ooit eens aangereden door Superdick met z'n Ampera? Is dat het?


Blabla bla, ga eens de waarheid bestrijden, ik lees goed, reken goed en redeneer nog beter, en ik ben nooit aangereden, ongelukken maken is een keuze, niet de mijne.

Witte78
16-09-11, 22:36
Een aanvulling hier op (poste het al in een andere thread), wat betreft het schoon opwekken van elektriciteit is dit project interessant: DESERTEC Foundation: Start (http://www.desertec.org/)

Ik vind het wel boeiend dat we met zulke lowtech ideeën aan onze complete energie behoeftes kunnen voldoen. Paar spiegeltjes en wat generatoren. Die travohuisjes zullen dan wel weer wat higher tech zijn.

Ik zie wel toekomst in deze autos.

foxcave
17-09-11, 04:46
Een aanvulling hier op (poste het al in een andere thread), wat betreft het schoon opwekken van elektriciteit is dit project interessant: DESERTEC Foundation: Start (http://www.desertec.org/)

Ik vind het wel boeiend dat we met zulke lowtech ideeën aan onze complete energie behoeftes kunnen voldoen. Paar spiegeltjes en wat generatoren. Die travohuisjes zullen dan wel weer wat higher tech zijn.

Ik zie wel toekomst in deze autos.


Dit project vind ik ook heel erg interessant, ik begrijp ook niet waarom hier niet veel meer geld in gestoken word, bijvoorbeeld alles wat wij nu in de huidige wind energie stoppen.

H.P.Pas
17-09-11, 12:00
, ik begrijp ook niet waarom hier niet veel meer geld in gestoken word, bijvoorbeeld alles wat wij nu in de huidige wind energie stoppen.

Omdat vooralsnog zonne-energie 3x duurder is dan windenergie.
Vogels in de hand en in de lucht.

foxcave
17-09-11, 12:40
Omdat vooralsnog zonne-energie 3x duurder is dan windenergie.
Vogels in de hand en in de lucht.


Je bedoelt te zeggen dat ook op dat gebied de wens word uitgevoerd en niet de realiteit?

Heb je die link gevolgd? Volgens mij is dat momenteel de voordeligste variant van "gratis" energie, enige punt is dat je er in Nederland niets aan hebt.

Joesoef
17-09-11, 13:46
Heb je die link gevolgd? Volgens mij is dat momenteel de voordeligste variant van "gratis" energie, enige punt is dat je er in Nederland niets aan hebt.


Heb jij voor mij wat van die gratis zonnecellen en wat gratis hoogspanningsleiding?


Zijn het weer die arabieren die rijk worden van onze energiebehoefte :moe:

foxcave
17-09-11, 13:54
Heb jij voor mij wat van die gratis zonnecellen en wat gratis hoogspanningsleiding?


Zijn het weer die arabieren die rijk worden van onze energiebehoefte :moe:


Dat zijn geen zonnecellen, uiteindelijk is het vloeibaar zout wat de hitte transporteert, water veranderd in stoom wat vervolgens weer turbines aandrijft....

En die hoogspanningsleiding is nu juist mijn grote probleem, alhoewel men in staat zou moeten zijn zoveel energie op te wekken dat dat geen probleem hoeft te vormen.

En dat idee van arabieren, mmm, ze hebben er recht op, mits die zaken worden onderhouden, waarom niet, maar dan wel de hele bevolking en niet enkele opvreters en uitbuiters. Misschien is het iets voor marokko, ook daar is zon zat voor zo'n project.

Als ik me niet sterk vergis hebben ze daar ook een redelijk nutteloze woestijn...

super ick
17-09-11, 14:01
Ben je ooit eens aangereden door Superdick met z'n Ampera? Is dat het?

Dat moet dan tijdens een proefrit geweest zijn. Ik heb um nog nie.

Joesoef
17-09-11, 14:17
Als ik me niet sterk vergis hebben ze daar ook een redelijk nutteloze woestijn...

Iets waar je zo meteen miljarden mee kan verdienen noem jij nutteloos. Dachten ze eerst van olie ook, zwart, vies stinkend goedje, nutteloos.

Dat elektriciteitstransport over duizenden kilometers (-3% per 1000km) is geen probleem meer (HVDC) al is het flink voer voor de aluhoedjes beweging.

Witte78
17-09-11, 14:36
Je bedoelt te zeggen dat ook op dat gebied de wens word uitgevoerd en niet de realiteit?

Heb je die link gevolgd? Volgens mij is dat momenteel de voordeligste variant van "gratis" energie, enige punt is dat je er in Nederland niets aan hebt.

In Nederland hebben we er ook wat aan. Die energie kan met een efficiëntie van ongeveer 90% naar Nederland worden getransporteerd. Zo slecht is dat niet volgens mij.

En de kosten lijken ook wel mee te vallen. Tussen de 6.5 en 16 c/kWh. Ter vergelijking:

Gas: 3.9 - 4.4
Kolen: 4.8 - 5.5
Kern: 11.1 - 14.5
Wind: 4.0 - 6.0

tr_imparator
17-09-11, 15:28
BMW i8 Concept. De sportwagen van de toekomst. - BMW i. Born Electric. (http://www.bmw-i.nl/nl_nl/bmw-i8/)

Dit is mijn droom.

Tomas
18-09-11, 12:35
Dat moet dan tijdens een proefrit geweest zijn. Ik heb um nog nie.

Super, lease je 'm toevallig? En zo ja, hoe en waar?

Tomas
18-09-11, 12:50
BMW i8 Concept. De sportwagen van de toekomst. - BMW i. Born Electric. (http://www.bmw-i.nl/nl_nl/bmw-i8/)

Dit is mijn droom.

Ja, mooi. Maar een beetje erg 2009 vinnik.

super ick
18-09-11, 15:15
Super, lease je 'm toevallig? En zo ja, hoe en waar?

Ik heb hem privé aangeschaft. Mijn partner gaat er in rijden. Ik lease zakelijk al een hybrid Lexus maar het was erg duur deze halverwege te beëindigen.
Ook een heerlijke auto overigens die ik eigenlijk niet kwijt wil. Lekkere hoge zit, enorm vermogen maar qua verbruik mag hij de naam hybrid eigenlijk niet dragen.

Ik heb begrepen dat nog niet veel leasemaatschappijen het aandurven omdat het een nieuw concept is dat zich nog moet bewijzen.