PDA

Bekijk Volledige Versie : Bidden op straat mag niet meer



Marsipulami
16-09-11, 17:22
Bidden op straat mag niet meer

vrijdag 16 september 2011 om 15:55u


PARIJS (RKnieuws.net) - Vanaf vandaag is in Frankrijk bidden op straat verboden. Het besluit wil vooral het bidden van moslims op straat tegengaan. In Frankrijk leven zo’n zes miljoen moslims.
Het besluit van de Franse regering heeft te maken met het behoud van Frankrijk als seculiere staat.

Ondank het verbod hebben vanmiddag in Parijs 200 moslims op straat gebeden.

Eric de Blois
16-09-11, 17:28
Het grappige is dat er de laatste tijd steeds meer dubbele (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/338489-moslims-frankrijk-mogen-niet-meer-op-straat-bidden.html) topic's worden geplaatst. Dezelfde nieuwstopic's in WSDB én NVDD. Deze topic is daar een voorbeeld van. WSDB is géén nieuwsforum. De segregatie is reeds toegeslagen, sinds hatert al de nieuwsberichten op WSDB plaatst. Men wil de discussie uit de weg en dat is jammer. Liever gezegd: prettig en ongestoord kunnen kankeren op het westen in een 'eigen' hoekje.

foxcave
16-09-11, 17:36
Het grappige is dat er de laatste tijd steeds meer dubbele topic's worden geplaatst. Nieuw's topic's in WSDB én NVDD. Deze (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/338489-moslims-frankrijk-mogen-niet-meer-op-straat-bidden.html) topic is daar een voorbeeld van. WSDB is géén nieuwsforum. De segregatie is reeds toegeslagen. Sinds hatert al de nieuw's berichten op WSDB plaatst. Men wil de discussie uit de weg en dat is jammer. Liever gezegd: prettig en ongestoord kunnen kankeren op het westen in een 'eigen' hoekje.


Niemand let ons daar te gaan meedoen hoor, dan blijkt ineens dat er ook leuke prikkers op maroc.nl komen, gelukkig/helaas zijn de meeste vrouwelijk.

Eric de Blois
16-09-11, 17:40
Niemand let ons daar te gaan meedoen hoor, dan blijkt ineens dat er ook leuke prikkers op maroc.nl komen, gelukkig/helaas zijn de meeste vrouwelijk.

Ja, ik doe dat ook, al ben ik daar niet welkom. Ik mis op WSDB wel veel vaste k4-prikkers van NVDD. Behalve de 'correcte' prikkers die anderen voor 'debiel' uitmaken, die mogen wat mij betreft wel wegblijven.

Eric de Blois
16-09-11, 17:47
In Frankrijk (http://www.maroc.nl/forums/wie-schrijft-blijft/338489-moslims-frankrijk-mogen-niet-meer-op-straat-bidden.html) mogen gelovigen niet meer op straat bidden. Een verbod daartoe werd vandaag van kracht. De ban is vooral gericht tegen moslims. Die gingen in de grote steden op vrijdag vaak massaal op straat bidden wegens een groot tekort aan gebedsruimte.

Minister Claude Gueant van Binnenlandse Zaken zei vorige maand tegen het persbureau AFP bidden op straat 'onacceptabel' te vinden. Hij noemde het een directe aanval op het secularisme. (ANP)



Ik vind dit een vorm van dictatuur. Het is een hellend vlak. Wat is de volgende stap?

tanger'73
16-09-11, 18:37
Ik vind dit een vorm van dictatuur. Het is een hellend vlak. Wat is de volgende stap?

'K weet het niet, het is toch gemeentegrond. Misschien zijn ze op zoek naar argumenten om precariobelasting te rechtvaardigen?

foxcave
16-09-11, 18:41
Ik heb op andere fora foto's gezien dat in Parijs straten afgezet waren met biddende mensen, dat gaat mijns inziens idd te ver, maar of dit het antwoord is.

tanger'73
16-09-11, 18:58
Dit is ongeveer het beeld. Let op!: De bedoeling is absoluut geen stemmingmakerij, maar het is ook nog gewoon een winkelstraat waar winkels voor publiek open zijn. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden het gebed op deze wijze te verrichten. Maar ik ben me bewust dat meningen kunnen verschillen. Die moslimgemeenschap zou eens spoedig met de gemeente in overleg moeten voor een oplossing.

http://www.youtube.com/watch?v=b5iqOu_s71o&feature=related

foxcave
16-09-11, 19:10
Het voorbeeld van Tanger'73 kan in mijn ogen dus echt niet, pure provocatie in mijn ogen.

En als er werkelijk zoveel moslims in het buurtje rondom die straat wonen, dan is het tijd dat ze gezamenlijk iets gaan huren. verwachten dat de gemeente het wel gaat doen is ook niet rieel.

(leen)
16-09-11, 19:15
Waarom eigenlijk zo op de openbare weg,
Is dit noodgedwongen vanwege ruimte gebrek oid?

Er zal maar een hulpdienst langs moeten,kan dan een aardige situatie opleveren.

tanger'73
16-09-11, 19:25
Naast het feit dat je gebed toch al wordt verstoord door passanten en voertuigen, kan ik best begrijpen dat mensen het confronterend zouden vinden.

(leen)
16-09-11, 19:31
Naast het feit dat je gebed toch al wordt verstoord door passanten en voertuigen, kan ik best begrijpen dat mensen het confronterend zouden vinden.

Ik denk dat je nu de zaak omdraait,tenzij de eigenaar van de straten dit acceptabel vind zijn deze mensen degenen die passanten en voertuigen hinderen,

Weet niet hoe het in La Belle France is maar het eerste wat ik op verkeersles leerde was dat hinderen van medeweggebruikers uit de boze is.

tanger'73
16-09-11, 19:36
Ik denk dat je nu de zaak omdraait,tenzij de eigenaar van de straten dit acceptabel vind zijn deze mensen degenen die passanten en voertuigen hinderen,

Weet niet hoe het in La Belle France is maar het eerste wat ik op verkeersles leerde was dat hinderen van medeweggebruikers uit de boze is.

'K draai niks om, ik geef alleen een feitelijke situatie weer. En die is dat er sprake is van passerende voorbijgangers en voertuigen. Wie er allemaal wordt gehindert, laat ik in het midden en heb ik mij niet over uitgesproken.

tanger'73
16-09-11, 20:45
Voorts weet ik niet exact wat de aanleiding van dat bidden op straat is. Maar zomaar of voor de lol dan louter als noodzaak zullen ze dat mijns inziens denk ik niet doen? 'K bekijk het op een andere manier, waar op het eerste gezicht het op mij overkomt als een huisvestingsprobleem. Misschien zit de gemeente deze burgers dwars bij het toewijzen van bestemmingsplannen of is er iets anders aan de hand? Conclusies trekken op basis van beelden, daar waag ik mij dus niet aan.

Hoe dan ook gun ik deze mensen een volwaardige gebedsruimte, waar in alle veiligheid, rust en vrede de religieuze behoefte kan bedreven worden.

Maar daarbij zijn beide partijen nodig die rekening houden met elkaars zienswijze en tot bilijke oplossingen komen.

(leen)
16-09-11, 22:29
Hoe dan ook gun ik deze mensen een volwaardige gebedsruimte, waar in alle veiligheid, rust en vrede de religieuze behoefte kan bedreven worden.



Dat zal het beste zijn idd,zich zo profileren geeft alleen maar ellende op den duur.

foxcave
17-09-11, 04:43
Hoe dan ook gun ik deze mensen een volwaardige gebedsruimte, waar in alle veiligheid, rust en vrede de religieuze behoefte kan bedreven worden.


Wat ik ook al melde, laat ze iets huren, moet toch mogelijk zijn.

(leen)
17-09-11, 08:53
Wat ik ook al melde, laat ze iets huren, moet toch mogelijk zijn.

Wellicht bewust buiten,er zijn moslims die menen dat Allah niet door een dak kan kijken.

Marsipulami
17-09-11, 09:34
Dit is ongeveer het beeld. Let op!: De bedoeling is absoluut geen stemmingmakerij, maar het is ook nog gewoon een winkelstraat waar winkels voor publiek open zijn. Persoonlijk zou ik het niet zo prettig vinden het gebed op deze wijze te verrichten. Maar ik ben me bewust dat meningen kunnen verschillen. Die moslimgemeenschap zou eens spoedig met de gemeente in overleg moeten voor een oplossing.

http://www.youtube.com/watch?v=b5iqOu_s71o&feature=related

Op het eerste zicht vond ik zo'n nieuw reglement met verbod om op straat te bidden nogal bizar. Echter met deze beelden is het anders. Ik stel voor dat bidden op straat weer mag, maar dat er zoals bij elke publieke manifestatie of betoging een aanvraag moet worden ingediend bij de gemeente en er overleg is met de politie alvorens te beginnen bidden.

tanger'73
17-09-11, 11:44
Op het eerste zicht vond ik zo'n nieuw reglement met verbod om op straat te bidden nogal bizar. Echter met deze beelden is het anders. Ik stel voor dat bidden op straat weer mag, maar dat er zoals bij elke publieke manifestatie of betoging een aanvraag moet worden ingediend bij de gemeente en er overleg is met de politie alvorens te beginnen bidden.

'K ga er vanuit dat er ook in Frankrijk in dit geval de nodige formele contacten zijn geweest, alvorens men is overgegaan tot gebruik van die straten. Politie, dranghekken en begeleiders in de beelden geven mij dat gevoel.

Maar een algehele verbod om ook niet meer in het openbaar je geloof te uiten, gaat inderdaad te ver. Als goed voorbeeld werp ik een andere Europese lidstaat Spanje naar voren, waar het zeer gebruikelijk en dood normaal is om in steden, dorpen, grote landstreken en autonome gebieden, religieuze optochten te houden. En compleet in gewaden door straten met mariabeelden en kruizen te slenteren.

Slinger
17-09-11, 11:48
'K ga er vanuit dat er ook in Frankrijk in dit geval de nodige formele contacten zijn geweest, alvorens men is overgegaan tot gebruik van die straten. Politie, dranghekken en begeleiders in de beelden geven mij dat gevoel.

Maar een algehele verbod om ook niet meer in het openbaar je geloof te uiten, gaat inderdaad te ver. Als goed voorbeeld werp ik een andere Europese lidstaat Spanje naar voren, waar het zeer gebruikelijk en dood normaal is om in steden, dorpen, grote landstreken en autonome gebieden, religieuze optochten te houden. En compleet in gewaden door straten met mariabeelden en kruizen te slenteren.

Dat is heel iets anders, namelijk het authentieke katholieke geloof dat in die streken thuis hoort.

tanger'73
17-09-11, 11:49
Dat is heel iets anders, namelijk het authentieke katholieke geloof dat in die streken thuis hoort.

Nou in die Parijse voorsteden is de islam zo vergevordert, dat het daar langzamerhand ook thuishoort.

foxcave
17-09-11, 12:36
'K ga er vanuit dat er ook in Frankrijk in dit geval de nodige formele contacten zijn geweest, alvorens men is overgegaan tot gebruik van die straten. Politie, dranghekken en begeleiders in de beelden geven mij dat gevoel.

Maar een algehele verbod om ook niet meer in het openbaar je geloof te uiten, gaat inderdaad te ver. Als goed voorbeeld werp ik een andere Europese lidstaat Spanje naar voren, waar het zeer gebruikelijk en dood normaal is om in steden, dorpen, grote landstreken en autonome gebieden, religieuze optochten te houden. En compleet in gewaden door straten met mariabeelden en kruizen te slenteren.

Dat is eens in de zoveel tijd, net als hier de carnaval, daar vraagt men netjes ontheffing voor en dan hup.

Ik begrijp dat dat bidden meerdere malen per week gebeurt.

super ick
17-09-11, 12:46
Gaan ze maar bij toerbeurt in de moskee bidden. Dat kan toch ook?

tr_imparator
17-09-11, 15:39
Het wordt verboden, ik weet niet wat de achterliggende redenen precies zijn. In Turkije is het vrijdagsgebed het rustmoment van de week. Alles zit dan een half uur stil. Ik begrijp dat men in Frankrijk door wil werken en zo dat het vervelend kan zijn. Een ander is misschien het imago, dat men niet wil zien.

Die wet is natuurlijk onzin. Bovendien zou je ook een alternatieve ruimte kunnen aanbieden, zonder dat je het gaat verbieden. Het probleem zou dan ook opgelost kunnen worden.

Daarom vind ik het dubbelzinnig.

Marsipulami
17-09-11, 15:41
Ik vraag me af of de bedevaarders in het Franse Lourdes nu ook niet meer mogen bidden op straat.

http://www.youtube.com/watch?v=dDW6RTXzLqE&feature=related

Max Stirner
17-09-11, 17:17
Het wordt verboden, ik weet niet wat de achterliggende redenen precies zijn. In Turkije is het vrijdagsgebed het rustmoment van de week. Alles zit dan een half uur stil. Ik begrijp dat men in Frankrijk door wil werken en zo dat het vervelend kan zijn. Een ander is misschien het imago, dat men niet wil zien.

Die wet is natuurlijk onzin. Bovendien zou je ook een alternatieve ruimte kunnen aanbieden, zonder dat je het gaat verbieden. Het probleem zou dan ook opgelost kunnen worden.

Daarom vind ik het dubbelzinnig.


Ik denk dat dat 'gebrek aan beschikbare ruimte' slechts een deel van het verhaal ( d.w.z. een smoesje) is en dat dit verschijnsel door veel Fransen - terecht - wordt gezien als een vorm van provocatie, als een aanval op de seculiere maatschappij en de filosofie dat religie niet in de publieke ruimte thuishoort.

Slinger
17-09-11, 17:29
Nou in die Parijse voorsteden is de islam zo vergevordert, dat het daar langzamerhand ook thuishoort.

In Parijs hoort geen enkele religie thuis, tenminste niet op straat.

tanger'73
17-09-11, 18:17
Dat is eens in de zoveel tijd, net als hier de carnaval, daar vraagt men netjes ontheffing voor en dan hup.

Ik begrijp dat dat bidden meerdere malen per week gebeurt.

Mijn indruk is dat ze daar ook netjes ontheffing voor hebben gekregen.
Ga er maar vanuit dat dat bidden maar eens per week gebeurt, namelijk alleen op vrijdag.

superLouis
17-09-11, 18:18
Bidden op straat mag niet meer

vrijdag 16 september 2011 om 15:55u


PARIJS (RKnieuws.net) - Vanaf vandaag is in Frankrijk bidden op straat verboden. Het besluit wil vooral het bidden van moslims op straat tegengaan. In Frankrijk leven zo’n zes miljoen moslims.
Het besluit van de Franse regering heeft te maken met het behoud van Frankrijk als seculiere staat.

Ondank het verbod hebben vanmiddag in Parijs 200 moslims op straat gebeden.

Bidden doe je in de kerk en nergens anders.!!

tanger'73
17-09-11, 18:23
Ik denk dat dat 'gebrek aan beschikbare ruimte' slechts een deel van het verhaal ( d.w.z. een smoesje) is en dat dit verschijnsel door veel Fransen - terecht - wordt gezien als een vorm van provocatie, als een aanval op de seculiere maatschappij en de filosofie dat religie niet in de publieke ruimte thuishoort.

Hoezo provocatie, danwel smoesje? Lijkt mij sterk dat die mensen uit provocatie of smoesje pardoes hun kleedje op de vieze straat tussen de ratten werpen.

BlackBox
17-09-11, 18:33
Het wordt verboden, ik weet niet wat de achterliggende redenen precies zijn.
Dit is allemaal vanwege de parlementsverkiezingen van volgend jaar. De bedoeling is om kiezers van rechts te lokken.
Volgende stap is dat de laïcité nog verder wordt doorgevoerd om een herverkiezing van Sarkozy veilig te stellen.

Max Stirner
17-09-11, 18:40
Hoezo provocatie, danwel smoesje? Lijkt mij sterk dat die mensen uit provocatie of smoesje pardoes hun kleedje op de vieze straat tussen de ratten werpen.


Ik denk dat 'geldingsdrang' en de wens om, als religie/ideologie, je 'macht' te tonen hierin zeker een grote rol speelt ..... zowel voor 'interne'(= de eigen kudde) als 'externe' ( = de buitenwereld) consumptie.

Zie het dus als een doelbewuste poging tot islamisering van de - officieel seculiere - maatschappij.


Lijkt mij eigenlijk heel sterk dat ze in Parijs niet ergens een gebouwtje kunnen huren, geloof je dat echt ?

tanger'73
17-09-11, 18:57
Ik denk dat 'geldingsdrang' en de wens om, als religie/ideologie, je 'macht' te tonen hierin zeker een grote rol speelt ..... zie het dus als een doelbewuste poging tot islamisering van de - seculiere - maatschappij.


Lijkt mij eigenlijk heel sterk dat ze in Parijs niet ergens een gebouwtje kunnen huren, geloof je dat echt ?

Dat zijn allemaal hersenschimmen dat in uw hoofd als buitenstaander omgaat. 'K zie gewoon individuele mensen die noodvoorzieningen hebben getroffen om hun verplichte gebeden te verrichten.

Die mensen hebben verder geen enkele boodschap aan uw verdachtmakingen. Die mensen zijn gewoon moslim, volgelingen van de islam en burgers van Frankrijk.

Zonder achtergrondinformatie geloof ik verder geen moer rondom de aanleiding om tot bidden op straat over te gaan.

tanger'73
17-09-11, 23:41
Het wordt verboden, ik weet niet wat de achterliggende redenen precies zijn.

Houden eindelijk moslims in het openbaar hun handen en voeten door gebed thuis, is het weer niet goed.

ronald
18-09-11, 00:04
Houden eindelijk moslims in het openbaar hun handen en voeten door gebed thuis, is het weer niet goed.
Waar wassen ze hun handen en voeten eigenlijk? Of is dit al gemeld?
Kan me voorstellen dat je in een moskee prettiger bidt. Gewoon iets huren.

tanger'73
18-09-11, 00:12
Waar wassen ze hun handen en voeten eigenlijk? Of is dit al gemeld?
Kan me voorstellen dat je in een moskee prettiger bidt. Gewoon iets huren.

Dat wassen is doorgaans thuis al gebeurt. Eventueel huren moet echter wel direct in de buurt kunnen en het moet ook geschikt als gebedsruimte en betaalbaar zijn. Meestal wil de eigenaar van het pand het liever niet als moskee inclusief de daarbijbehorende gemeentelijke verordeningen inrichten. Voorts betreft huren geen permanente oplossing voor zo'n gemeenschap. Moslims zijn ook net mensen.

tanger'73
18-09-11, 00:42
Kortom, het kan zo zijn dat die mensen tegen heel veel problemen rondom de huisvesting aanlopen, waar wij hier geen zicht op hebben. Maar onderwijl moeten ze wel hun verplichte gebeden onderhouden.

Max Stirner
18-09-11, 14:09
Dat zijn allemaal hersenschimmen dat in uw hoofd als buitenstaander omgaat. 'K zie gewoon individuele mensen die noodvoorzieningen hebben getroffen om hun verplichte gebeden te verrichten.

Die mensen hebben verder geen enkele boodschap aan uw verdachtmakingen. Die mensen zijn gewoon moslim, volgelingen van de islam en burgers van Frankrijk.

Zonder achtergrondinformatie geloof ik verder geen moer rondom de aanleiding om tot bidden op straat over te gaan.


Het zal ongetwijfeld ook in the eye of the beholder zitten:

(Dus) ik zie openlijk machtsvertoon van mensen die zich juist heel nadrukkelijk niet als individu maar als groep presenteren.


Er staan een paar miljoen gebouwen in Parijs, blijf het 'geen huisvesting'-verhaaltje heel erg ongeloofwaardig vinden.

tanger'73
18-09-11, 14:30
Het zal ongetwijfeld ook in the eye of the beholder zitten:

(Dus) ik zie openlijk machtsvertoon van mensen die zich juist heel nadrukkelijk niet als individu maar als groep presenteren.


Er staan een paar miljoen gebouwen in Parijs, blijf het 'geen huisvesting'-verhaaltje heel erg ongeloofwaardig vinden.

Het doet mij pas pijn in de ogen om te moeten constateren dat angstbeelden bij jou zo te zien een zware tol hebben geeist, terwijl er tot op de dag van vandaag niks bijzonders rondom moslims hier te melden valt.

Het zijn wel degelijk individuele mensen waarvan ieder van hen met eigen zorgen en beslommeringen. Die jou bovendien niet tot last zijn.

Ja, weet je wel hoe groot Parijs eigenlijk wel is? Parijs kent heel veel moskeeën, maar helaas net niet die ene toereikende moskee voor die gemeenschap in de eigen buurt, slimmert.

Verder bespaar me je zogenaamde xenofobische ongeloofwaardigheid toxine, daar je geen ene ruk vanaf weet over wat zich daadwerkelijk binnen zo'n gemeenschap allemaal afspeeld.

Eke
18-09-11, 14:41
(Dus) ik zie openlijk machtsvertoon van mensen die zich juist heel nadrukkelijk niet als individu maar als groep presenteren.


.

Mensen zoeken altijd naar de makkelijkste oplossing : je wilt gewoon je gebed doen en er is niets in de nabije omgeving...waarom niet gewoon in de frisse lucht als het niet regent. Kleedje op de grond en hoppa..het is voor elkaar.

Het enige waar je als bestuurder duidelijk mag over zijn :

zorg dat je een ander niet hindert..dat het verkeer niet vast komt te zitten. Daar is toch een hinderwet voor ?


Iemand zei hier nog dat je alleen in de kerk mag bidden. Die heeft dus geen flauwe notie van het begrip bidden. Bidden kan 24/7 als je zou willen/kunnen.

Max Stirner
18-09-11, 14:59
Het doet mij pas pijn in de ogen om te moeten constateren dat angstbeelden bij jou zo te zien een zware tol hebben geeist, terwijl er tot op de dag van vandaag niks bijzonders rondom moslims hier te melden valt.

Het zijn wel degelijk individuele mensen waarvan ieder van hen met eigen zorgen en beslommeringen. Die jou bovendien niet tot last zijn.

Ja, weet je wel hoe groot Parijs eigenlijk wel is? Parijs kent heel veel moskeeën, maar helaas net niet die ene toereikende moskee voor die gemeenschap in de eigen buurt, slimmert.

Verder bespaar me je zogenaamde xenofobische ongeloofwaardigheid toxine, daar je geen ene ruk vanaf weet over wat zich daadwerkelijk binnen zo'n gemeenschap allemaal afspeeld.


Hoewel ze natuurlijk wel enigszins tot last zijn - straten worden midden op de dag afgesloten, verkeer belemmerd, winkels zijn niet bereikbaar enz - is dat niet eens mijn voornaamste bezwaar; die zijn fundamenteler.

Magoed, dat had ik dus al be-argumenteerd: ga het niet eindeloos herhalen en had hierin trouwens ook niet veel medestanders verwacht.


Religie en cultuur zitten niet in iemands DNA, met xenofobie / racisme heeft dit dus allemaal heel weinig te maken.

Max Stirner
18-09-11, 15:30
Mensen zoeken altijd naar de makkelijkste oplossing : je wilt gewoon je gebed doen en er is niets in de nabije omgeving...waarom niet gewoon in de frisse lucht als het niet regent. Kleedje op de grond en hoppa..het is voor elkaar.

Het enige waar je als bestuurder duidelijk mag over zijn :

zorg dat je een ander niet hindert..dat het verkeer niet vast komt te zitten. Daar is toch een hinderwet voor ?


Iemand zei hier nog dat je alleen in de kerk mag bidden. Die heeft dus geen flauwe notie van het begrip bidden. Bidden kan 24/7 als je zou willen/kunnen.


Het heeft met Laïcisme te maken, Eke. Één van de pijlers van het moderne Frankrijk.

Dit verschijnsel wordt als een - moedwillige - aantasting van dat Laïcisme gezien, en dat is de reden voor deze wet.

foxcave
18-09-11, 16:38
Het heeft met Laïcisme te maken, Eke. Één van de pijlers van het moderne Frankrijk.

Dit verschijnsel wordt als een - moedwillige - aantasting van dat Laïcisme gezien, en dat is de reden voor deze wet.

Dat heb ik even moeten opzoeken :)

Laïcisme - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/La%C3%AFcisme)

Bijna gelijk aan die van ons, behalve dat bij ons de kerk toch een vinger in de wetgeving heeft gehouden.

tanger'73
18-09-11, 16:41
Hoewel ze natuurlijk wel enigszins tot last zijn - straten worden midden op de dag afgesloten, verkeer belemmerd, winkels zijn niet bereikbaar enz - is dat niet eens mijn voornaamste bezwaar; die zijn fundamenteler.

Magoed, dat had ik dus al be-argumenteerd: ga het niet eindeloos herhalen en had hierin trouwens ook niet veel medestanders verwacht.


Religie en cultuur zitten niet in iemands DNA, met xenofobie / racisme heeft dit dus allemaal heel weinig te maken.

in hoeverre weet jij dat dat allemaal illegaal gebeurt? Ja, bij heel veel evenementen zoals jaarlijkse gayparade sluiten ze in plaats van maar een straat een hele stad af. Mij zijn ze daarmee in ieder geval niet tot last, ze doen maar.

Maar ik bevroed dat jij zo eentje bent geworden van alles voor jezelf maar niks voor de ander?

De basis van jouw argumenten en bezwaren zijn niks anders als xenobische angstdenkpatronen regelrecht van de koude grond.

Als ik jou was, zou ik maar gauw voor de gemoedstoestand je ramen en deuren barricaderen tegen de ayatollahs. Stel je eens voor zeg.

Eke
18-09-11, 17:46
Het heeft met Laïcisme te maken, Eke. Één van de pijlers van het moderne Frankrijk.

Dit verschijnsel wordt als een - moedwillige - aantasting van dat Laïcisme gezien, en dat is de reden voor deze wet.


OK, duidelijk, Max. Jij ziet er provocatie in...bidden op straat. Maar als je nu weet dat er heel veel nationaliteiten in Frankrijk wonen en dat in verschillende moslimlanden het heel gewoon is om je kleedje op straat uit te rollen...Zie je dat dan nog steeds als provocatie ?

Foxcave trouwens bedankt voor je link..bij mij is die kennis ook behoorlijk ver weggezakt.

Tja, ik denk mee met Blackbox, die er een poging inziet van de katholieke Sarkozy om stemmen weg te halen bij de populistische partij van Le Pen.

tr_imparator
18-09-11, 19:09
Ik denk dat dat 'gebrek aan beschikbare ruimte' slechts een deel van het verhaal ( d.w.z. een smoesje) is en dat dit verschijnsel door veel Fransen - terecht - wordt gezien als een vorm van provocatie, als een aanval op de seculiere maatschappij en de filosofie dat religie niet in de publieke ruimte thuishoort.

Ach nee man. Normaal is een moskee best wel leeg. Alleen vrijdag is het enorm druk en als je dan nog even wilt bidden, het duur trouwens maar 5 a 10minuten ofzo, kan je dat even snel voor de moskee doen. Er is totaal geen sprake van een smoesje ofzo, om de seculiere franse staat te provoceren.

Waarom zou je hiervoor een aparte ruimte voor inhuren.

Gewoon toestaan.

Max Stirner
18-09-11, 19:26
OK, duidelijk, Max. Jij ziet er provocatie in...bidden op straat. Maar als je nu weet dat er heel veel nationaliteiten in Frankrijk wonen en dat in verschillende moslimlanden het heel gewoon is om je kleedje op straat uit te rollen...Zie je dat dan nog steeds als provocatie ?

Foxcave trouwens bedankt voor je link..bij mij is die kennis ook behoorlijk ver weggezakt.

Tja, ik denk mee met Blackbox, die er een poging inziet van de katholieke Sarkozy om stemmen weg te halen bij de populistische partij van Le Pen.


Ja. Ze doen in moslim-landen wel meer dingen die wij hier niet doen - en laten we dat vooral zo houden.

Frankrijk is een democratisch land, dit is dus democratische wetgeving die voor iedereen geldt - zelfs voor moslims.

Max Stirner
18-09-11, 19:27
in hoeverre weet jij dat dat allemaal illegaal gebeurt? Ja, bij heel veel evenementen zoals jaarlijkse gayparade sluiten ze in plaats van maar een straat een hele stad af. Mij zijn ze daarmee in ieder geval niet tot last, ze doen maar.

Maar ik bevroed dat jij zo eentje bent geworden van alles voor jezelf maar niks voor de ander?

De basis van jouw argumenten en bezwaren zijn niks anders als xenobische angstdenkpatronen regelrecht van de koude grond.

Als ik jou was, zou ik maar gauw voor de gemoedstoestand je ramen en deuren barricaderen tegen de ayatollahs. Stel je eens voor zeg.


Ik had ook niet verwacht dat je er anders over zou denken, t'is mij best.

Max Stirner
18-09-11, 19:31
Dat heb ik even moeten opzoeken :)

Laïcisme - Wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/La%C3%AFcisme)

Bijna gelijk aan die van ons, behalve dat bij ons de kerk toch een vinger in de wetgeving heeft gehouden.


En een nog meer nadrukkelijke scheiding van kerk en staat & uitbanning van religieuze uitingsvormen uit de samenleving.

tr_imparator
18-09-11, 19:55
En een nog meer nadrukkelijke scheiding van kerk en staat & uitbanning van religieuze uitingsvormen uit de samenleving.


Stammend uit een tijdperk waar de kerk een bedreiging kon zijn voor de staat. Nu is dat over.
Nu is het een soort hysterisch lulkoekverhaal.

Max Stirner
18-09-11, 20:10
Stammend uit een tijdperk waar de kerk een bedreiging kon zijn voor de staat. Nu is dat over.
Nu is het een soort hysterisch lulkoekverhaal.


En voortvloeiend uit de filosofie dat geïnstitutionaliseerde religie een bedreiging kan vormen voor de vrijheid van het individu. Dat zal altijd zo zijn, dat is kenmerkend voor religie.



Magoed, begrijp dus dat je voorstelt om deze democratische wetging (en dus de hele fundamentele ideologie die hiervan de basis vormt), die altijd breed is ondersteund in Frankrijk, maar ff in de vuilnisbak te gooien .... ?

Dat is dan duidelijk.

En dat is dus ook precies datgene waar ik de organisatoren van deze publiekelijke gebedsdiensten van verdenk .... het heeft niets met individuele vroomheid/godsbeleving te maken, het is machtsvertoon met een politiek motief.

Eke
18-09-11, 20:52
Ja. Ze doen in moslim-landen wel meer dingen die wij hier niet doen - en laten we dat vooral zo houden.

.

Wat ik je probeer te zeggen is dat mensen gewoontes van 'vroeger', dus toen ze nog in hun geboorteland woonden, ook makkelijk praktizeren in hun nieuwe leefomgeving zonder er kwade bedoelingen mee te hebben zoals breken met 's lands wijs, 's lands eer...

Dat enige tijd het bidden werd toegelaten en nu pas verboden wordt roept wel frustraties op . Dat is menselijk, toch ?

Eke
18-09-11, 21:08
Ach nee man. Normaal is een moskee best wel leeg. Alleen vrijdag is het enorm druk en als je dan nog even wilt bidden, het duur trouwens maar 5 a 10minuten ofzo, kan je dat even snel voor de moskee doen. Er is totaal geen sprake van een smoesje ofzo, om de seculiere franse staat te provoceren.

Waarom zou je hiervoor een aparte ruimte voor inhuren.

Gewoon toestaan.

Tr_imparator, heb jij het filmpje van Tanger (you tube) gezien ? Dat heb ik net even kunnen bekijken.
Zoals het fenomeen daar wordt voorgeschoteld is het wel heftig, wat betreft het georganiseerd in gebruik nemen van de straat.Dat is niet even spontaan 10 minuutjes in een hoekje je gebed doen.....

Daar kan best een betere oplossing voor gevonden worden.

Kortman
18-09-11, 21:13
Tr_imparator, heb jij het filmpje van Tanger (you tube) gezien ? Dat heb ik net even kunnen bekijken.
Zoals het fenomeen daar wordt voorgeschoteld is het wel heftig, wat betreft het georganiseerd in gebruik nemen van de straat.Dat is niet even spontaan 10 minuutjes in een hoekje je gebed doen.....

Ben het met je eens !
De straat is volkomen bezet en afgesloten voor ,,ongelovigen ,,.
En nu kun je wachten op het tegenkommentaar in de vorm van :
carnavals optochten en begravenis stoeten enz

Eke
18-09-11, 21:23
Ben het met je eens !
De straat is volkomen bezet en afgesloten voor ,,ongelovigen ,,.
En nu kun je wachten op het tegenkommentaar in de vorm van :
carnavals optochten en begravenis stoeten enz

Die laatsten hebben incidenteel een route te gaan, Kortman en kunnen niet in een huiskamer ....

Ik denk hierbij aan m'n jeugd, waar ik wel eens in een huiskamer een kerkdienst heb meegemaakt. Waarom niet, als er nog geen geld genoeg is verzameld om een Godshuis te bouwen ?






Welterusten ! Eke

Kortman
18-09-11, 21:31
Die laatsten hebben incidenteel een route te gaan, Kortman en kunnen niet in een huiskamer ....

Ik denk hierbij aan m'n jeugd, waar ik wel eens in een huiskamer een kerkdienst heb meegemaakt. Waarom niet, als er nog geen geld genoeg is verzameld om een Godshuis te bouwen ?






Welterusten ! Eke

Insgelijks goedenacht rust .

Eke
18-09-11, 21:38
Insgelijks goedenacht rust . Dank je !

BlackBox
18-09-11, 21:59
Stammend uit een tijdperk waar de kerk een bedreiging kon zijn voor de staat. Nu is dat over.
Nu is het een soort hysterisch lulkoekverhaal.

Inderdaad.
Laïcité er bijslepen is demagogie (volksverlakkerij).
Feitelijk is er sprake van, net zoals in 2003 (hoofddoekverbod op scholen), culturisatie van politiek.

Wat is culturisatie van politiek?
Culturisatie van politiek is tekens en symbolen die herinneren aan ongelijkheid (economisch en politiek) tot ongewenst - , niet passend bij onze cultuur verklaren en ze daarom verbieden.

De hoofddoek (en de islam in het algemeen) stelt de socioloog Alain Badiou wekt afkeer op omdat de hoofddoek geassocieerd wordt met armoede in Frankrijk en in de Derde Wereld.
Om van de associatie met armoede, waaruit ook vrouwenonderdrukking voortkomt, af te komen, is in 2003 de hoofddoek op Franse scholen verboden.
Maar naast de cosmetische maatregel is er niets aan structurele armoedebestrijding gedaan in Frankrijk. En geenszins onverwacht zijn er in 2005 enorme rellen uitgebroken in de Franse banlieus.

Frankrijk anno 2011 verkeert ook in een economische crisis, de stad Parjs al helemaal. Dus het verbod op bidden in het openbaar is als het ware een herhalingsrecept voor een medicatie die naar alle waarschijnlijkheid net zo "genezend" zal werken als het hoofdoekverbod voor scholen in 2003.

Max Stirner
18-09-11, 23:27
socioloog Alain Badiou .


Je zou natuurlijk kunnen overwegen om minder onnozele mensen na te praten:

Amazon.com: Mao's Great Famine: The History of China's Most Devastating Catastrophe, 1958-1962 (9780802777683): Frank Dikötter: Books

BlackBox
18-09-11, 23:57
Je zou natuurlijk kunnen overwegen om minder onnozele mensen na te praten:

Amazon.com: Mao's Great Famine: The History of China's Most Devastating Catastrophe, 1958-1962 (9780802777683): Frank Dikötter: Books (http://www.amazon.com/Maos-Great-Famine-Devastating-Catastrophe/dp/0802777686)

In Mao: The Unknown Story (2005, Jung Chang & Jon Halliday) wordt uitstekend uitgelegd hoe in de periode 58-61 de Grote Roerganger een dubbelslag sloeg. Met de Sovjet-Unie werd voedsel geruild tegen (nucleaire) wapens en 38 miljoen Chinese boeren en hun families, potentiële vijanden van de radicale emancipatiebeweging die maoïsme was/is, stierven de hongerdood.


De term 'culturisatie van politiek' is overigens afkomstig van Alain Badiou's meesterleerling Slavoj Žižek.
Žižek die uitstekend het verband weet uit te leggen tussen radicaal nieuw rechts als hoeders van de Verlichting (radicale emancipatie) en maoïsme (radicale emancipatie).
Over onnozel gesproken . . .

tanger'73
19-09-11, 00:06
Ik had ook niet verwacht dat je er anders over zou denken, t'is mij best.

Je hebt je oordeel wel snel klaarliggen, terwijl het om een heleboel mensen gaat en dat ze toevallig moslim zijn doet er niet toe. Aangezien bidden wat ze doen niet iets strafbaars is.

tanger'73
19-09-11, 00:14
En dat is dus ook precies datgene waar ik de organisatoren van deze publiekelijke gebedsdiensten van verdenk .... het heeft niets met individuele vroomheid/godsbeleving te maken, het is machtsvertoon met een politiek motief.

Ach, is dat zo? Vertel me eens wat voor macht stervelingen bezitten die zich op straat neerwerpen.

tanger'73
19-09-11, 00:26
Tr_imparator, heb jij het filmpje van Tanger (you tube) gezien ? Dat heb ik net even kunnen bekijken.
Zoals het fenomeen daar wordt voorgeschoteld is het wel heftig, wat betreft het georganiseerd in gebruik nemen van de straat.Dat is niet even spontaan 10 minuutjes in een hoekje je gebed doen.....

Daar kan best een betere oplossing voor gevonden worden.

'K kan best begrijpen dat het voor sommigen die zich toch niet in die buurten ophouden confronterend kan overkomen, maar dat is maar net hoe je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Persoonlijk denk ik dat die voorsteden inmiddels helemaal doordrenkt zijn van de islam en dat vrijwel iedereen daar niet raar van zou opkijken.

foxcave
19-09-11, 06:27
Mensen, je kunt er kort en lang over praten, die moslims die perse in die buurt willen bidden moeten gewoon een pand huren, ze kunnen niet verwachten dat iedere vrijdag de straat word afgezet. Op die manier dwingen ze af dat het hun straat is, na verloop van tijd word daar een recht aan ontleent, dat kan natuurlijk niet.

Nogmaals, ze moeten wat huren, en anders zich in kleinere groepen verdelen over andere moskeeën.

super ick
19-09-11, 08:14
DIe moslims snappen niets van de intolerante houding van de overheden. Ze zijn dat niet gewend. In de meeste moslimlanden bidden de christenen ook gewoon op straat en niemand die daar aanstoot aan neemt.

Of is hier sprake van tolerantie betonen aan de intoleranten?

Max Stirner
19-09-11, 09:16
'K kan best begrijpen dat het voor sommigen die zich toch niet in die buurten ophouden confronterend kan overkomen, maar dat is maar net hoe je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Persoonlijk denk ik dat die voorsteden inmiddels helemaal doordrenkt zijn van de islam en dat vrijwel iedereen daar niet raar van zou opkijken.


Je bedoelt:

'Ze zijn in die gezellige voorsteden wel meer gekkigheid gewend' ?

Eke
19-09-11, 09:33
'K kan best begrijpen dat het voor sommigen die zich toch niet in die buurten ophouden confronterend kan overkomen, maar dat is maar net hoe je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Persoonlijk denk ik dat die voorsteden inmiddels helemaal doordrenkt zijn van de islam en dat vrijwel iedereen daar niet raar van zou opkijken.


Weet je wat ook meespeelt, Tanger ? Wij zijn zo opgevoed dat je tijdens het bidden je mond moet houden en je ogen dicht moet doen..uit eerbied.
In de kerk loop je tijdens het gebed niet over de gangpaden..nee, je houd je stil. Dat is in de ogen van anderen misschien wel raar, maar ..je staat stil. Dus je voelt je opgelaten/vervelend/barbaars als je naar bakker X wilt en langs biddende groepen moet lopen. Dat is niet prettig.

Misschien kan -net als bij een marktje- een straatje tussen 14.00 uur en 15.00 uur afgesloten worden. Maar...Tanger, wat doe je dan als er steeds meer straten ingenomen moeten worden omdat er moslims bijkomen en er nog steeds geen ruimte is gezocht om te bidden ?

Geen probleem, zul je zeggen..het is voor aanbidding van God. Dat begrijp ik heel goed van je. Overigens ben ik opgevoed met het idee dat de wereld van iedereen is,natuurlijk ook van niet-Gelovigen. Geloven is een gave. Je kunt het of je kunt het niet.


Frankrijk...is een gemengd land : allerlei Gelovigen en Ongelovigen vormen de samenleving. De straat is van hen allemaal.

De straat is van hen allemaal.* Kunnen moslimprikkers dat onderschrijven ?




*Daarom ben ik er ook op tegen om de mooie lommerlanen in villa- wijken af te sluiten voor het publiek. Die plannen worden weleens geopperd. Uit veiligheidsoverwegingen.

** Dat stilstaan bij het bidden : dat geldt voor het officieele gebed in de kerk..niet voor schietgebedjes :).

foxcave
19-09-11, 09:35
'K kan best begrijpen dat het voor sommigen die zich toch niet in die buurten ophouden confronterend kan overkomen, maar dat is maar net hoe je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Persoonlijk denk ik dat die voorsteden inmiddels helemaal doordrenkt zijn van de islam en dat vrijwel iedereen daar niet raar van zou opkijken.


tanger'73, lees zelf nog eens wat je schrijft, dit is precies in de kaart van Wilders, enclaves moslim gebied.....

Max Stirner
19-09-11, 10:03
'K kan best begrijpen dat het voor sommigen die zich toch niet in die buurten ophouden confronterend kan overkomen, maar dat is maar net hoe je er als buitenstaander tegenaan kijkt. Persoonlijk denk ik dat die voorsteden inmiddels helemaal doordrenkt zijn van de islam en dat vrijwel iedereen daar niet raar van zou opkijken.


Overigens moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik dacht dat deze gebeden ergens in hartje Parijs plaats hadden:

Aangezien dit dus niet het geval is, vervalt in feite ook een deel van mijn stelling dat het hier opzettelijk en openlijk machtsvertoon betreft ..... wel zou je kunnen stellen dat e.e.a. symbolisch is voor de islamisering van veel voorsteden en wellicht ook voor het claimen van territoria - waarin andere wetten gelden.

Eke
19-09-11, 10:04
De hoofddoek (en de islam in het algemeen) stelt de socioloog Alain Badiou wekt afkeer op omdat de hoofddoek geassocieerd wordt met armoede in Frankrijk en in de Derde Wereld.
Om van de associatie met armoede, waaruit ook vrouwenonderdrukking voortkomt, af te komen, is in 2003 de hoofddoek op Franse scholen verboden.


:) Ach, die mannen ook. Culturisatie van ....

De hoofddoek in het westen -Frankrijk bv.- kende ook andere kanten dan armoede:

http://1.bp.blogspot.com/_n1NdMIaZoN4/SlL2iXtLQQI/AAAAAAAAAKQ/e_72Y-5UDFw/s320/audrey+hepburn.jpg





http://deleukehoofddoekjessite.blogspot.com/2009/07/heldinnen-van-het-witte-doek.html

BlackBox
19-09-11, 10:05
Ach, is dat zo? Vertel me eens wat voor macht stervelingen bezitten die zich op straat neerwerpen.
Stemrecht!
De deal is stemmen op politiek links in ruil voor ongehinderde islamisering van de samenleving.

N.B.
Wilders zei dat de PvdA Nederland de afgelopen decennia zou hebben laten volstromen met 'islamitisch stemvee'.
Bron (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2788/Geert-Wilders/article/detail/2434012/2011/05/19/Rutte-tikt-Wilders-op-de-vingers-om-term-islamitisch-stemvee.dhtml)

Eke
19-09-11, 11:14
Stemrecht!
De deal is stemmen op politiek links in ruil voor ongehinderde islamisering van de samenleving.

N.B.
Wilders zei dat de PvdA Nederland de afgelopen decennia zou hebben laten volstromen met 'islamitisch stemvee'.
Bron (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2788/Geert-Wilders/article/detail/2434012/2011/05/19/Rutte-tikt-Wilders-op-de-vingers-om-term-islamitisch-stemvee.dhtml)


BB, is dit 'de deal' of de vermoedelijke deal ?

In die uitleg over de laicite las ik dat de socialistener stevige voorstander van zijn om in een gemengde samenleving 'de straat' in principe voor iedereen open te houden..zij gaven notabene vorm aan die constructie in de negentiende eeuw..

BlackBox
19-09-11, 11:48
BB, is dit 'de deal' of de vermoedelijke deal ?
Haha.
Dit is de PVV-lezing.


In die uitleg over de laicite las ik dat de socialistener stevige voorstander van zijn om in een gemengde samenleving 'de straat' in principe voor iedereen open te houden..zij gaven notabene vorm aan die constructie in de negentiende eeuw..
Zelf ken ik het dossier 'laïcité' zo goed dat ik uit het blote hoofd op kan schijven dat 'laïcité' op 9 december 1905 ingevoerd is.
In tegenstelling tot wat er in wiki etc. staat ligt de verhouding tussen overheid en religieuze genootschappen anders.
Vanwege het maatschappelijk belang van 'katholieken, gereformeerde protestanten, lutherse protestanten en joden' is er overheidsgeld richting genoemde groepen blijven stromen.

'Laïcité' heeft feitelijk de machtspositie van de katholieke positie ten op zichte van de 3 andere religies ongedaan gemaakt en het zijn niet zozeer secularisten geweest maar protestanten die de 'laïcité' aangezwengeld hebben.
Je kunt dit vergelijken met 1848 Nederland toen het verplichte lidmaatschap van de staatskerk (nl-hervormd) om ambtenaar te kunnen worden werd afgeschaft en met overheidssteun alle 3 de kerkgenootschappen (gereformeerden, protestanten, katholieken) aan ongebreidelde machts- en kapitaalverwerving gaan doen met behulp van de overheid (de joden kwamen er in het begin van de vorige eeuw bij).

Terug in Frankrijk heeft in 2008 de Scientology Church een poging gedaan om de vijfde van de gepriviligeerde religieuze genootschappen te worden.
Scientology Church heeft overwogen een gang naar de rechter te maken maar heeft daar van afgezien omdat het duidelijk was en is hoe de islam door wetsconstructies buiten de deur werd en wordt gehouden.
In de jaren 80 is de steun van de Franse overheid aan de 4 religieuze genootschappen nog meer ingeperkt.

Maar voor de islam is er nooit sprake geweest van enige facilitering door de Franse overheid.
Moskeeën moeten altijd op eigen kosten gebouwd en daarnaast zijn er in Frankrijk meer restricties op buitenlandse fondsen dan in Nederland.
Het gevolg is een schrijnend tekort aan bidruimte in Frankrijk. Vandaar dat er op veel plaatsen noodzakelijkerwijs op straat moet worden gebeden.

Eke
19-09-11, 14:18
Haha.
Dit is de PVV-lezing.

Zelf ken ik het dossier 'laïcité' zo goed dat ik uit het blote hoofd op kan schijven dat 'laïcité' op 9 december 1905 ingevoerd is.
In tegenstelling tot wat er in wiki etc. staat ligt de verhouding tussen overheid en religieuze genootschappen anders.
Vanwege het maatschappelijk belang van 'katholieken, gereformeerde protestanten, lutherse protestanten en joden' is er overheidsgeld richting genoemde groepen blijven stromen.

'Laïcité' heeft feitelijk de machtspositie van de katholieke positie ten op zichte van de 3 andere religies ongedaan gemaakt en het zijn niet zozeer secularisten geweest maar protestanten die de 'laïcité' aangezwengeld hebben.
Je kunt dit vergelijken met 1848 Nederland toen het verplichte lidmaatschap van de staatskerk (nl-hervormd) om ambtenaar te kunnen worden werd afgeschaft en met overheidssteun alle 3 de kerkgenootschappen (gereformeerden, protestanten, katholieken) aan ongebreidelde machts- en kapitaalverwerving gaan doen met behulp van de overheid (de joden kwamen er in het begin van de vorige eeuw bij).

Terug in Frankrijk heeft in 2008 de Scientology Church een poging gedaan om de vijfde van de gepriviligeerde religieuze genootschappen te worden.
Scientology Church heeft overwogen een gang naar de rechter te maken maar heeft daar van afgezien omdat het duidelijk was en is hoe de islam door wetsconstructies buiten de deur werd en wordt gehouden.
In de jaren 80 is de steun van de Franse overheid aan de 4 religieuze genootschappen nog meer ingeperkt.

Maar voor de islam is er nooit sprake geweest van enige facilitering door de Franse overheid.
Moskeeën moeten altijd op eigen kosten gebouwd en daarnaast zijn er in Frankrijk meer restricties op buitenlandse fondsen dan in Nederland.
Het gevolg is een schrijnend tekort aan bidruimte in Frankrijk. Vandaar dat er op veel plaatsen noodzakelijkerwijs op straat moet worden gebeden.


Ken je die uitdrukking :"Gelijke monniken, gelijke kappen", BB ?

Wat opvoeding betreft ben ik het daar niet altijd mee eens, maar wat normale religies betreft wel. Delen dus, die subsidies,als ze er nog zijn.
"Normale", want vreemde sektes die pretenderen een religie te zijn hoeven van mij niet mee te delen.

De moeilijkheid is dat ,net als bij andere religies, de Islam meerdere interpretaties kent. Van relaxed tot fanatiek .En bij de Islam nog :van religie tot ideologie.

Hoe transparant is "de Islam" in Frankrijk ? Dat is namelijk een behulpzame eigenschap...*

Die kerkelijke Roomsche Inquisitie -die er nu gelukkig niet meer is- staat nog steeds als een schrikbeeld in de schoolboekjes en ook de Protestanten konden aardig tekeer gaan....
Godzijdank is dat sterk verbeterd al zie je dat er nog steeds misbruik van macht plaats vindt ,ook binnen religies.

Eigenlijk komt het erop neer dat er een status quo gewenst wordt door veel burgers..let maar eens op. Rust in de tent.
*veranderen is risico nemen.... Zoiets.Terwijl de realiteit is dat er al decennia lang moslims in West-Europa leven. De allermeesten als vreedzame burgers Eigenlijk al veel langer...

tanger'73
19-09-11, 16:54
Je bedoelt:

'Ze zijn in die gezellige voorsteden wel meer gekkigheid gewend' ?

Wat ik bedoel is dat ze het allemaal maar lekker zelf mogen uitzoeken in die voorsteden. En als daar bidden op straat een van de mogelijkheden is, dan kan iedereen hier lekker hoog of laag springen. Want dan is dat al een recht dat tot uiting komt.

tanger'73
19-09-11, 16:59
Weet je wat ook meespeelt, Tanger ? Wij zijn zo opgevoed dat je tijdens het bidden je mond moet houden en je ogen dicht moet doen..uit eerbied.
In de kerk loop je tijdens het gebed niet over de gangpaden..nee, je houd je stil. Dat is in de ogen van anderen misschien wel raar, maar ..je staat stil. Dus je voelt je opgelaten/vervelend/barbaars als je naar bakker X wilt en langs biddende groepen moet lopen. Dat is niet prettig.

Misschien kan -net als bij een marktje- een straatje tussen 14.00 uur en 15.00 uur afgesloten worden. Maar...Tanger, wat doe je dan als er steeds meer straten ingenomen moeten worden omdat er moslims bijkomen en er nog steeds geen ruimte is gezocht om te bidden ?

Geen probleem, zul je zeggen..het is voor aanbidding van God. Dat begrijp ik heel goed van je. Overigens ben ik opgevoed met het idee dat de wereld van iedereen is,natuurlijk ook van niet-Gelovigen. Geloven is een gave. Je kunt het of je kunt het niet.


Frankrijk...is een gemengd land : allerlei Gelovigen en Ongelovigen vormen de samenleving. De straat is van hen allemaal.

De straat is van hen allemaal.* Kunnen moslimprikkers dat onderschrijven ?




*Daarom ben ik er ook op tegen om de mooie lommerlanen in villa- wijken af te sluiten voor het publiek. Die plannen worden weleens geopperd. Uit veiligheidsoverwegingen.

** Dat stilstaan bij het bidden : dat geldt voor het officieele gebed in de kerk..niet voor schietgebedjes :).

Kort en krachtig, iedereen moet optimaal gebruikmaken van zijn burgerrechten. Als iemand op de een of andere manier weet te realiseren een hele stad af te zetten, heb ik daar niets anders dan de grootste waardering voor.

tanger'73
19-09-11, 17:03
tanger'73, lees zelf nog eens wat je schrijft, dit is precies in de kaart van Wilders, enclaves moslim gebied.....

Ah zo, dan is de Bazaar in Beverwijk in dat opzicht ook een mulicultureel, islamitische enclave. Maar daar is zeker geen bezwaar tegen, omdat daaraan kennelijk verdient wordt.

tanger'73
19-09-11, 17:06
Overigens moet ik eerlijkheidshalve wel toegeven dat ik dacht dat deze gebeden ergens in hartje Parijs plaats hadden:

Aangezien dit dus niet het geval is, vervalt in feite ook een deel van mijn stelling dat het hier opzettelijk en openlijk machtsvertoon betreft.

Zo zie je maar dat je voorzichtig moet zijn met lukraak oordelen. Gelukkig is er nog zoiets als een rechtstaat.

Eke
19-09-11, 17:17
Kort en krachtig, iedereen moet optimaal gebruikmaken van zijn burgerrechten. Als iemand op de een of andere manier weet te realiseren een hele stad af te zetten, heb ik daar niets anders dan de grootste waardering voor.


Maarre..eventjes praktisch...heb je wel eens gehoord van tegenstrijdige belangen , Tanger ?


Het lijkt me reeel om voor nop een stuk grond (of hier en daar een stuk grond )van de stad in onderpand te krijgen om een gebedsplaats te bouwen. Desnoods zoals de oude Amsterdammers dat deden : klein stukje grond..veel verdiepingen.

De financiering voor de bouw kun je zo afkijken bij Nederlandse kerken (verhuren door de week ) en donaties van leden. En kortingen bedingen bij ondernemers. :)
Maar ja, dit wist je waarschijnlijk allang !

tanger'73
19-09-11, 17:18
Stemrecht!
De deal is stemmen op politiek links in ruil voor ongehinderde islamisering van de samenleving.

N.B.
Wilders zei dat de PvdA Nederland de afgelopen decennia zou hebben laten volstromen met 'islamitisch stemvee'.
Bron (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2788/Geert-Wilders/article/detail/2434012/2011/05/19/Rutte-tikt-Wilders-op-de-vingers-om-term-islamitisch-stemvee.dhtml)

islamisering en islamitisch stemvee lulkoek zal je bedoelen. Moslims hebben hier niet eens een islamitische partij, noch invloed, noch vertegenwoordigen ze cruciale staatsstructuren om te kunnen spreken van islamisering. Niet eens een vleugje daarvan. Het enige wat die amper 4% aan Nederlanders met een islamitische achtergrond hier doen en daarvan weer hooguit 1%, is het dagelijks neerploffen tegenover een entiteit met werkelijke macht.

tanger'73
19-09-11, 17:27
Maarre..eventjes praktisch...heb je wel eens gehoord van tegenstrijdige belangen , Tanger ?


Het lijkt me reeel om voor nop een stuk grond van de stad in onderpand te krijgen om een gebedsplaats te bouwen. Desnoods zoals de oude Amsterdammers dat deden : klein stukje grond..veel verdiepingen.

De financiering voor de bouw kun je zo afkijken bij Nederlandse kerken (verhuren door de week ) en donaties van leden. En kortingen bedingen bij ondernemers. :)
Maar ja, dit wist je waarschijnlijk allang !

Bouwgrond en bestemmingsplannen liggen er niet voor het opraken beste Eke. Het is duidelijk dat er ergens een grote behoefte aan is en daar moet gewoon de gemeente met haar inwoners over van gedachten wisselen en priorteiten stellen, knopen doorhakken. 'K zou het aan de ene kant best vervelend vinden als het openbaar vervoer zou staken, maar aan de andere kant heb ik begrip en respecteer ik hun recht.

Eke
19-09-11, 18:14
Bouwgrond en bestemmingsplannen liggen er niet voor het opraken beste Eke. Het is duidelijk dat er ergens een grote behoefte aan is en daar moet gewoon de gemeente met haar inwoners over van gedachten wisselen en priorteiten stellen, knopen doorhakken.

'K zou het aan de ene kant best vervelend vinden als het openbaar vervoer zou staken, maar aan de andere kant heb ik begrip en respecteer ik hun recht.


Je hebt zeker gelijk dat er overlegd zal moeten worden !

Bouwgrond ligt niet voor het oprapen, maar 'naasten' -het beslag laten leggen op een huis als dat vrij komt- en dat af laten breken of laten renoveren voor religieus gebruik is waarschijnlijk ook in Parijs mogelijk.

tanger'73
19-09-11, 18:21
Je hebt zeker gelijk dat er overlegd zal moeten worden !

Bouwgrond ligt niet voor het oprapen, maar 'naasten' -het beslag laten leggen op een huis als dat vrij komt- en dat af laten breken of laten renoveren voor religieus gebruik is waarschijnlijk ook in Parijs mogelijk.

Voor zover ik weet is kraken ook in Frankrijk niet toegestaan. Verder zou je ook daar bij je gemeente moeten wezen voor eventueel het verlenen van een soorte van huisvestingsvergunning.

Eke
19-09-11, 21:04
Voor zover ik weet is kraken ook in Frankrijk niet toegestaan. Verder zou je ook daar bij je gemeente moeten wezen voor eventueel het verlenen van een soorte van huisvestingsvergunning.

Het handelt niet om kraken, maar op beslaglegging van een huis dat leegkomt , voor verhuizing of verkoop. (google : naasting)

Wie legt beslag ? De gemeente. Voor wie ? Moskee, om 'structureel buiten bidden' op te heffen. Openbare ruimte blijft intakt.

Dat betreffende huis kan tegen de vlakte en voila : bouwgrond.
Of het kan gerenoveerd worden en voila : overdekte en warme plek om te bidden.

tanger'73
19-09-11, 22:39
Het handelt niet om kraken, maar op beslaglegging van een huis dat leegkomt , voor verhuizing of verkoop. (google : naasting)

Wie legt beslag ? De gemeente. Voor wie ? Moskee, om 'structureel buiten bidden' op te heffen. Openbare ruimte blijft intakt.

Dat betreffende huis kan tegen de vlakte en voila : bouwgrond.
Of het kan gerenoveerd worden en voila : overdekte en warme plek om te bidden.

speelt bij waar je op doelt de gemeente nog een bepaalde rol of niet?

Eke
20-09-11, 09:44
speelt bij waar je op doelt de gemeente nog een bepaalde rol of niet?

Ja Tanger. Het is de gemeente die tot 'de naasting' besluit en haar uitvoert.
Het is een uitzonderingshandeling, dat in beslaglegging op leegkomend huis, maar dat kan als er een dringend belang in het spel is.

De vraag is hoe het juridisch handen en voeten te geven in Parijs. Dat moet lukken als er de wil is, vermoed ik.

En de moslimgemeenschap (die een wettelijke verenigingsvorm zal moeten creeeren) in Frankrijk zal zich garant moeten stellen voor de renovatie/de bouw ..
m.a.w. de financiering van de grond wordt door de gemeente gedaan (het geven van onderpand van de grond--die in Parijs heel duur is) en de rest van de kosten draagt de belanghebbende moslimgemeenschap.

Als het huis/ de huizen geschikt zijn kan misschien ook besloten worden om meteen tot verhuren over te gaan.

BlackBox
20-09-11, 10:33
Ken je die uitdrukking :"Gelijke monniken, gelijke kappen", BB ?
Deze uitdrukking ken ik en ik weet ook dat je 'm uit kunt leggen als 'iedereen even arm'.
Dus om de godsdienstvrijheid van moslims in gelijke pas te laten lopen met die van christenen en joden, wordt de godsdienstvrijheid van joden en christen ingeperkt.


Hoe transparant is "de Islam" in Frankrijk ? Dat is namelijk een behulpzame eigenschap...*

Moslims in Frankrijk (en daarbuiten) zijn duidelijk in wat hun drijft. Alleen ontstaat er een enorm probleem als hetgene wat moslims drijft, niet bevalt.

Eke
20-09-11, 11:58
*Deze uitdrukking ken ik en ik weet ook dat je 'm uit kunt leggen als 'iedereen even arm'.
Dus om de godsdienstvrijheid van moslims in gelijke pas te laten lopen met die van christenen en joden, wordt de godsdienstvrijheid van joden en christen ingeperkt.

*Moslims in Frankrijk (en daarbuiten) zijn duidelijk in wat hun drijft. Alleen ontstaat er een enorm probleem als hetgene wat moslims drijft, niet bevalt.


* Die dan weer gefrustreerd raken...Dus....samenwerking, denk ik dan. En dat gebeurt veel te weinig omdat m.i. het woord "de uitverkorenen" veel te letterlijk wordt genomen : wij zijn door God uitgekozen dus ..numero uno. de rest is slap aftreksel, laat staan de on-gelovigen....Hoeveel gelooofsrichtingen voelen zich wel niet 'de uitverkorenen' ?

* Als wat moslims drijft haaks staat op de samenleving wel. Maar kun je erkennen dat er een publieke ruimte is die voor alle mensen vrij toegankelijk is ?
Wat is de grootste belemmering in de onderhandelingen met de gemeente Parijs ?

tanger'73
20-09-11, 12:46
Ja Tanger. Het is de gemeente die tot 'de naasting' besluit en haar uitvoert.
Het is een uitzonderingshandeling, dat in beslaglegging op leegkomend huis, maar dat kan als er een dringend belang in het spel is.

De vraag is hoe het juridisch handen en voeten te geven in Parijs. Dat moet lukken als er de wil is, vermoed ik.

En de moslimgemeenschap (die een wettelijke verenigingsvorm zal moeten creeeren) in Frankrijk zal zich garant moeten stellen voor de renovatie/de bouw ..
m.a.w. de financiering van de grond wordt door de gemeente gedaan (het geven van onderpand van de grond--die in Parijs heel duur is) en de rest van de kosten draagt de belanghebbende moslimgemeenschap.

Als het huis/ de huizen geschikt zijn kan misschien ook besloten worden om meteen tot verhuren over te gaan.

Dan is het kringetje toch rond?

Eke
20-09-11, 13:04
Dan is het kringetje toch rond?

Yep :)

BlackBox
20-09-11, 15:42
* Die dan weer gefrustreerd raken...Dus....samenwerking, denk ik dan. En dat gebeurt veel te weinig omdat m.i. het woord "de uitverkorenen" veel te letterlijk wordt genomen : wij zijn door God uitgekozen dus ..numero uno. de rest is slap aftreksel, laat staan de on-gelovigen....Hoeveel gelooofsrichtingen voelen zich wel niet 'de uitverkorenen' ?
Afgelopen donderdag hield de commissie Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de scheiding van de kerk en staat en grondrechten. Een keur van sprekers was uitgenodigd maar geen enkele moslim.
Voor de Franse politiek/overheid bestaan moslims net zo min als voor de Nederlandse.


* Als wat moslims drijft haaks staat op de samenleving wel. Maar kun je erkennen dat er een publieke ruimte is die voor alle mensen vrij toegankelijk is ?
Wat is de grootste belemmering in de onderhandelingen met de gemeente Parijs ?
Het bidden op straat is vanwege ruimtegebrek. En nu het bidden op straat is verboden, is er ook geen ruimtegebrek meer.
Eventueel onderhandelen zou de eerste keer zijn.

Eke
20-09-11, 16:51
*Afgelopen donderdag hield de commissie Binnenlandse Zaken van de Tweede Kamer een rondetafelgesprek over de scheiding van de kerk en staat en grondrechten. Een keur van sprekers was uitgenodigd maar geen enkele moslim.
Voor de Franse politiek/overheid bestaan moslims net zo min als voor de Nederlandse.

*Het bidden op straat is vanwege ruimtegebrek. En nu het bidden op straat is verboden, is er ook geen ruimtegebrek meer.
Eventueel onderhandelen zou de eerste keer zijn.

* Dat is een grote blunder van de organiserende partij. Dit mag niet met de mantel der liefde bedekt worden....Je bestaat. En behoort tot een van de grote religies van Nederland/ Frankrijk..Dus jouw stem heeft recht. Geen diskussie mogelijk : grote blunder.

* Vraag om onderhandelingen !!!! Je hebt er recht op. Kom met redelijke voorstellen, financieel goed onderbouwd en...je scoort.