PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikaanse wandelaars in Iran vrijgelaten



(leen)
21-09-11, 17:15
De twee 29-jarige Amerikanen werden eind juli 2009 samen met een derde landgenoot, die in september vorig jaar om gezondheidsredenen werd vrijgelaten, gearresteerd nadat ze vanuit Iraaks Koerdistan per ongeluk de grens met Iran hadden overgestoken. Ze hebben altijd gezegd onschuldig te zijn aan spionage.

De Amerikaanse regering heeft de afgelopen jaren regelmatig opgeroepen tot de vrijlating van de wandelaars. Een week geleden liet de Iraanse president Mahmoud Ahmadinejad weten dat dat zou gebeuren, iets wat de Iraanse justitie een dag later weer tegensprak.

Twee Amerikanen die in Iran gevangen zaten, zijn vrijgelaten. De twee waren vorige maand veroordeeld tot acht jaar cel op beschuldiging van spionage, maar president Ahmadinejad zei vorige week in een interview met Amerikaanse media dat ze vrij zouden komen.

De Amerikanen werden in 2009 samen met een Amerikaanse vrouw opgepakt bij de grens tussen Iran en Irak. De Amerikanen zeggen dat ze tijdens een bergwandeling per ongeluk de grens zijn overgestoken.

De vrouw kwam vorig jaar al op een borgtocht van 500.000 dollar vrij. Voor de Amerikanen die nu zijn vrijgelaten is hetzelfde bedrag betaald.

(leen)
21-09-11, 17:21
Zal mij benieuwen of de "borg" ooit nog een keer terugkomt,
Voor veel geld mag je naar huis, wat een land.

Joesoef
21-09-11, 17:46
Wandelaars in een zeer tribaal gebied, tuurlijk.

mark61
21-09-11, 17:49
Het verhaal lijkt me te dom voor echte spionage. Zelfs voor Amerikanen.

Hou je over: ontvoering met losgeld, en dan doen of je met je hand over je hart strijkt :hihi:

Ze zouden Ahmedinejad moeten berechten wegens hoogverraad, wie laat er nou spionnen vrij.

tanger'73
21-09-11, 17:55
Het verhaal lijkt me te dom voor echte spionage. Zelfs voor Amerikanen.

Hou je over: ontvoering met losgeld, en dan doen of je met je hand over je hart strijkt :hihi:

Ze zouden Ahmedinejad moeten berechten wegens hoogverraad, wie laat er nou spionnen vrij.



Misschien is ahmedinejad op zomerkamp geweest bij de zuid-amerikaanse farc?

(leen)
21-09-11, 18:25
Wandelaars in een zeer tribaal gebied, tuurlijk.

Tribaal is het geld,
schuldig; 8 jaar
onschuldig; naar huis,
het gebeurde; geldklopperij

Een tip voor de Grieken wellicht,:D

Joesoef
21-09-11, 18:37
Gewoon onderonsje gevangenen uitruilen je geeft het alleen een wat andere naam. Om een idee te krijgen van het gebied kijk naar Takhté siah. De met scherp schietende smokkelaars moet je er even zelf bij bedenken.

<iframe src="http://www.youtube.com/embed/ISMSpkfzw34" allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" width="420"></iframe>

Fulanadetal
21-09-11, 18:49
Ik vind het ook wel een raar wandelgebied. Aan de andere kant, een oud studentenbaancollega van me ging (hij was toen een jaar of twintig) ook op de meest wonderlijke vakanties, zoals naar Teheran enzo. Econometrist in opleiding was hij.

Toen werd hij Jehovah's getuige. Nooit meer iets van hem gehoord.

mark61
22-09-11, 00:01
de meest wonderlijke vakanties, zoals naar Teheran enzo.

Wat is daar wonderlijk aan? Ben ik al jaren van plan, wacht alleen tot ik er een biertje bij kan drinken :hihi:

Joesoef
22-09-11, 05:36
Wat is daar wonderlijk aan? Ben ik al jaren van plan, wacht alleen tot ik er een biertje bij kan drinken :hihi:


Biertje is makkelijk, bier met alcohol ook. Drank is geen enkel probleem, taxichauffeurs zonder baard weten de weg...

Karin.N
22-09-11, 07:50
Wandelaars in een zeer tribaal gebied, tuurlijk.

Avonturiers? je hebt genoeg gekken op de wereld rondlopen.

Amerikanen hebben net zoals andere landen en dus ook Iran spionnen. Er zullen ongetwijfeld amerikaanse spionnen in Iran zijn, net zoals er iraanse spionnen in USA zijn. Maar in dit geval betwijfel ik of het om "echte spionnen" gaat.

foxcave
22-09-11, 17:30
Hoe dan ook heeft een normaal denkend mens niets te zoeken in die contreien.

(leen)
22-09-11, 17:47
Gewoon onderonsje gevangenen uitruilen je geeft het alleen een wat andere naam. Om een idee te krijgen van het gebied kijk naar Takhté siah. De met scherp schietende smokkelaars moet je er even zelf bij bedenken.

<iframe src="http://www.youtube.com/embed/ISMSpkfzw34" allowfullscreen="" frameborder="0" height="315" width="420"></iframe>

Is idd geen echt toeristisch gebied,anderzijds valt er zo te zien ook niet echt veel te spioneren.

tanger'73
22-09-11, 20:08
De Karakoram highway zou iets avontuurlijker zijn geweest.

Kortman
22-09-11, 22:49
Is idd geen echt toeristisch gebied,anderzijds valt er zo te zien ook niet echt veel te spioneren.

Precies ! wat valt daar te spioneren ?
Snap de Amerikanen ook niet (met een half miljoen toe wil ik er nog niet naar toe ) er zijn wel veiliger gebieden te zien waar de klok honderden jaren stil heeft gestaan !

Joesoef
23-09-11, 05:45
Is idd geen echt toeristisch gebied,anderzijds valt er zo te zien ook niet echt veel te spioneren.


Spionnen over de grens smokkelen?

(leen)
23-09-11, 19:45
Spionnen over de grens smokkelen?

Tig jaar gelegen wel ja,nu ze zouden er beter aan doen de sattelieten en hun content te monitoren.

Wat ik me afvroeg,wat doen de mensen van het filmpje?

Eric de Blois
23-09-11, 19:55
Lonely planet Iran is denk ik niet erg populair onder wandelaars en trekkers. Bij Bever heb ik hem nooit zien liggen. Een beetje voorbereiden kan geen kwaad naar dit soort landen.

Joesoef
23-09-11, 21:05
Tig jaar gelegen wel ja,nu ze zouden er beter aan doen de sattelieten en hun content te monitoren.

Wat ik me afvroeg,wat doen de mensen van het filmpje?


Film heet blackboards ( schoolbord ), rondtrekkende leraar is een wat moeilijk gebied ( smokkelaars, Koerden ).

Joesoef
23-09-11, 21:06
Lonely planet Iran is denk ik niet erg populair onder wandelaars en trekkers. Bij Bever heb ik hem nooit zien liggen. Een beetje voorbereiden kan geen kwaad naar dit soort landen.


Beversport trekt wandelaars, Iran trekt cultuurliefhebbers. Genoeg boekhandels verkopen het.

(leen)
23-09-11, 22:40
Film heet blackboards ( schoolbord ), rondtrekkende leraar is een wat moeilijk gebied ( smokkelaars, Koerden ).

Nobele man, en de koerden tjah die wonen daar.

mark61
24-09-11, 13:47
Biertje is makkelijk, bier met alcohol ook. Drank is geen enkel probleem, taxichauffeurs zonder baard weten de weg...

Weet ik, maar ik wil openbaar zonder heisa en opwinding.

mark61
24-09-11, 13:49
Lonely planet Iran is denk ik niet erg populair onder wandelaars en trekkers. Bij Bever heb ik hem nooit zien liggen. Een beetje voorbereiden kan geen kwaad naar dit soort landen.

http://media.lonelyplanet.com/shop/images/3151-Iran_Travel_Guide_Large.png

Treft, hij is in de aanbieding