PDA

Bekijk Volledige Versie : DSK: schrijfster Banon liegt over alles



Eric de Blois
30-09-11, 19:52
DSK: schrijfster Banon liegt over alles

ANP − 30/09/11

Bron: Trouw (http://www.trouw.nl/tr/nl/4496/Buitenland/article/detail/2937360/2011/09/30/DSK-schrijfster-Banon-liegt-over-alles.dhtml)

http://static1.trouw.nl/static/photo/2011/0/1/5/20110930043905/media_xl_958835.jpg
De journaliste en schrijfster Tristane Banon tijdens een demonstratie voor
hulp aan slachtoffers van verkrachtingen eerder deze week in Parijs. © epa


De Franse schrijfster en journaliste Tristane Banon heeft op televisiezender TF1 herhaald dat voormalig IMF-topman Dominique Strauss-Kahn (DSK) haar tijdens een interview in 2003 heeft proberen te verkrachten. Op donderdag werden Banon en DSK op het hoofdkantoor van de Parijse recherche met elkaar geconfronteerd. Als de Franse justitie geen zaak inspant tegen DSK, zal Banon zelf een burgerlijke zaak starten.

De advocaten van DSK ontkennen inmiddels de beweringen van Banon. 'Straus-Kahn ontkent ten stelligste de beschuldiging dat hij zich aan Banon zou hebben vergrepen', zeggen de advocaten in een mededeling. 'We stellen ook vast dat Banon liegt over de confrontatie die eerder vandaag heeft plaatsgevonden.'

'Eerste overwinning'

'Ik had verwacht dat hij zich zou verontschuldigen', vertelde Banon over die confrontatie. 'Maar niks van dat alles. Hij durfde me niet eens aankijken. Hij bleef maar herhalen dat ik me vanalles inbeeldde. Hij kwam heel arrogant en koel over', aldus Banon, die de confrontatie beschreef als 'een eerste overwinning' voor haar.

De ex-journaliste hield op tv vol dat DSK zich tijdens een interview in 2003 aan haar probeerde te vergrijpen en dat ze daarom in juli, nadat de zaak rond het kamermeisje wereldnieuws werd, klacht indiende tegen hem. Al moest ze wel erkennen dat er acht jaar na de feiten geen materieel bewijs meer bestaat.

Onschendbaarheid

Banon reageerde ook op de diplomatieke onschendbaarheid waarop de advocaten van DSK zich beroepen in de burgerlijke zaak van het hotelmeisje in New York. 'Wat betekent dat? Diplomatieke onschendbaarheid? Dat als men diplomatiek onschendbaar is, men zich zomaar mag vergrijpen aan vrouwen of ze proberen te verkrachten?'

Eric de Blois
30-09-11, 19:58
Wie na acht jaar pas aangifte doet van een poging tot verkrachting is erg ongeloofwaardig. Het zou mij zeer vebazen dat iemand zonder bewijzen zo maar voor een dergelijk vergrijp kan worden veroordeeld.

foxcave
30-09-11, 20:04
Ik ken een vrouw die het 12 jaar voor zich heeft gehouden, schaamte....

Bewijzen kun je niets meer na zo een lange tijd.

Eric de Blois
30-09-11, 20:58
Ik ken een vrouw die het 12 jaar voor zich heeft gehouden, schaamte....

Bewijzen kun je niets meer na zo een lange tijd.

Oh, dat geloof ik direct. Maar iemand die de publiciteit opzoekt met zoiets lijkt niet iemand die zich erg schaamt. Banon zoekt de publiciteit. Ik weet niet wat haar beweegt, maar om uitgerekend vlak na de zaak DSK in New York, aangifte te doen van poging tot verkrachting, vind ik niet erg sterk. Ik vind het zelf's verdacht. Daarmee is niet gezegd dat het onwaar is. Bij twijfel en zonder harde bewijzen, kan alleen vrijspraak worden verwacht.