PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoeveel verdient een imam?



Marsipulami
02-10-11, 11:23
Hoeveel verdient een imam?

In België zijn de weddes voor personen met een religieuze functie bij wet vastgelegd. We nemen onder de loep hoeveel een bedienaar van de islamitische eredienst verdient.

Wet betreffende de wedden van de bedienaars van erediensten
In de wet van 2 augustus 1974, hoofdstuk IV, artikel 29bis staat beschreven hoeveel de jaarlonen bedragen voor bezoldigde dienaars van de islamitische eredienst.

Titel
Bruto jaarwedde

Secretaris-generaal van de Executief van de Moslims van België
43.228 euro

Secretaris van de Executief van de Moslims van België
20.500 euro

Adjunct-secretaris van de Executief van de Moslims van België
16.994 euro

Eerste imam in rang
18.653 euro

Tweede imam in rang
15.841 euro

Derde imam in rang
13.409 euro


De toplonen liggen een pak lager dan die in de katholieke kerk. Een aartsbisschop krijgt jaarlijks 68.371 euro, een bisschop 55.127 euro. Voorzitter van de moslimexecutieve is Semsettin Ugurlu. Vicevoorzitter van het Franstalig college is Isabelle Praile, het vicevoorzitterschap van het Nederlandstalig college wordt door Mehmet Üstün op zich genomen . Onlangs meldde de franstalige krant Le Soir nog dat voorzitter Ugurlu zou vervangen worden door Mehmet Üstün, uit onvrede met de manier waarop de huidige voorzitter het orgaan leidt. De Executieve haastte zich echter om dat bericht te ontkennen.

Aan de basis van de loonpiramide liggen de lonen gelijk tussen de islam en het katholicisme. Een derde imam in rang verdient evenveel als een pastoor, kerkbedienaar, kapelaan, onderpastoor of parochieassistent. Die laatste is een vrij nieuwe functie: sinds 2008 kunnen leken de taken van een onderpastoor op zich nemen, bij gebrek aan gewijde pastoors.

Eerste, tweede en derde imam

Het systeem met een eerste, tweede en derde imam in rang is zeer gelijkaardig aan de hiërarchie bij de bedienaars van de protestantse eredienst. Daar gaat het om de eerste predikant (die evenveel verdient als een eerste imam in rang), een tweede predikant (die evenveel verdient als de tweede imam in rang), en de hulppredikant (die evenveel verdient als de derde imam en een pastoor).

foxcave
02-10-11, 12:17
Even serieus Mars, worden in Belgie religieuze baantjes door de staat betaald?

Marsipulami
02-10-11, 12:26
Even serieus Mars, worden in Belgie religieuze baantjes door de staat betaald?

Ja, sinds Napoleon.

foxcave
02-10-11, 12:35
Ja, sinds Napoleon.

Dus of je het leuk vind of niet je betaald altijd mee aan een ander zijn religie.
Oef, dat zou voor mij een reden zijn te migreren.

Marsipulami
02-10-11, 12:50
Dus of je het leuk vind of niet je betaald altijd mee aan een ander zijn religie.
Oef, dat zou voor mij een reden zijn te migreren.

Klopt niet helemaal. Onder Napoleon heeft de staat de bezittingen van de katholieke kerk aangeslagen. Daardoor kon de kerk zichzelf niet meer financieren. Er is dan een compromis uit de bus gekomen dat stelde dat de bezittingen niet werden teruggegeven, maar dat bij wijze van restitutie de bedienaren van de eredienst in de toekomst een loon van de staat zouden krijgen.

Dus wat katholieken betreft gaat het over het teruggeven van wat hen ontnomen is.

De andere erkende levensbeschpuwingen zijn dan op latere tijden gaan meeliften en zo komt het dat nu ook protestantse dominees, imams, enz. ook door de staat betaald worden in België.

Het voordeel voor Napoleon en voor de staat nu is dat de overheid een instrument in handen kreeg om de organisatie van godsdiensten min of meer te sturen. Dat is ook de reden waarom men de bedienaren van de islamitische eredienst is gaan betalen.

foxcave
02-10-11, 13:21
Klopt niet helemaal. Onder Napoleon heeft de staat de bezittingen van de katholieke kerk aangeslagen. Daardoor kon de kerk zichzelf niet meer financieren. Er is dan een compromis uit de bus gekomen dat stelde dat de bezittingen niet werden teruggegeven, maar dat bij wijze van restitutie de bedienaren van de eredienst in de toekomst een loon van de staat zouden krijgen.

Dus wat katholieken betreft gaat het over het teruggeven van wat hen ontnomen is.

De andere erkende levensbeschpuwingen zijn dan op latere tijden gaan meeliften en zo komt het dat nu ook protestantse dominees, imams, enz. ook door de staat betaald worden in België.

Het voordeel voor Napoleon en voor de staat nu is dat de overheid een instrument in handen kreeg om de organisatie van godsdiensten min of meer te sturen. Dat is ook de reden waarom men de bedienaren van de islamitische eredienst is gaan betalen.

Sturen doe je met de wet.

Voor de rest is het voor mij onvoorstelbaar, dan kun je sektes ed ook wel gaan betalen.

Marsipulami
02-10-11, 14:16
Sturen doe je met de wet.

Ja, je zou een wet kunnen maken die verbiedt dat mensen nadenken. Maar of die wet gaat werken weet ik niet.


Voor de rest is het voor mij onvoorstelbaar,

Onvoorstelbaar maar het werkt wel. Bij ons werkt het systeem al eeuwen prima. En er zijn nogal wat landen met een vergelijkbaar systeem.


dan kun je sektes ed ook wel gaan betalen.

Enkel de 'erkende' godsdiensten in België hebben recht op staatssteun. Men moet een voldoende aanhang hebben en beschikken over representatieve overlegorganen, en dergelijke.

Je moet je ook de vraag stellen waar het geld vandaan komt als het niet van de overheid komt ? Eén van de argumenten om bv de imams te betalen is de moskeeën onttrekken aan de rechtstreekse bemoeienis van oliesjeiks die een salafistische interpretatie van de islam promoten.

foxcave
02-10-11, 14:38
Ja, je zou een wet kunnen maken die verbiedt dat mensen nadenken. Maar of die wet gaat werken weet ik niet.



Onvoorstelbaar maar het werkt wel. Bij ons werkt het systeem al eeuwen prima. En er zijn nogal wat landen met een vergelijkbaar systeem.



Enkel de 'erkende' godsdiensten in België hebben recht op staatssteun. Men moet een voldoende aanhang hebben en beschikken over representatieve overlegorganen, en dergelijke.

Je moet je ook de vraag stellen waar het geld vandaan komt als het niet van de overheid komt ? Eén van de argumenten om bv de imams te betalen is de moskeeën onttrekken aan de rechtstreekse bemoeienis van oliesjeiks die een salafistische interpretatie van de islam promoten.


je hebt vast helemaal gelijk Mars, maar in mijn hoofd wil dat gewoon niet, dat ik betaal voor een godsdienst.
Hier in Nederland gebeurt dat ook wel, inofficieel, daar krijg ik al hoofdpijn van.

Marsipulami
02-10-11, 14:52
maar in mijn hoofd wil dat gewoon niet, dat ik betaal voor een godsdienst.

Je betaalt ook voor sport, cultuur, het leger, enz. Ook als je daar zelf geen rechtstreeks voordeel uit haalt of van deze diensten gebruik maakt.

Bovendien krijgen naast de godsdiensten ook de niet-gelovigen in België overheidssteun.

Godsdienst heeft ook een maatschappelijke relevantie, omdat het de sociale cohesie versterkt, uitvaartrituelen verzorgt, jeugdbewegingen organiseert, activiteiten in het onderwijs en gezondheidszorg, enz. enz.

foxcave
02-10-11, 14:58
Je betaalt ook voor sport, cultuur, het leger, enz. Ook als je daar zelf geen rechtstreeks voordeel uit haalt of van deze diensten gebruik maakt.

Bovendien krijgen naast de godsdiensten ook de niet-gelovigen in België overheidssteun.

Godsdienst heeft ook een maatschappelijke relevantie, omdat het de sociale cohesie versterkt, uitvaartrituelen verzorgt, jeugdbewegingen organiseert, activiteiten in het onderwijs en gezondheidszorg, enz. enz.
Je gaat toch een godsdienst niet met sport, het leger of iets dergelijks vergelijken?

Met kunst okay daar kan ik een vergelijk maken.

De rest van je argumentatie loopt slechts een heel klein beetje scheef, maar daar valt toch niet over te praten.

Marsipulami
02-10-11, 15:24
Je gaat toch een godsdienst niet met sport, het leger of iets dergelijks vergelijken?

Met kunst okay daar kan ik een vergelijk maken.

De rest van je argumentatie loopt slechts een heel klein beetje scheef, maar daar valt toch niet over te praten.

Wat is het verschil tussen:

Ik heb een hekel aan voetbal en wil dus niet meebetalen voor de aanleg van voetbalpleinen, de verloning van jeugdtrainers, enz.

en

Ik heb een hekel aan godsdienst en ik wil dus niet meebetalen aan het onderhoud van kerken, de verloning van priesters, enz.

foxcave
02-10-11, 16:07
Wat is het verschil tussen:

Ik heb een hekel aan voetbal en wil dus niet meebetalen voor de aanleg van voetbalpleinen, de verloning van jeugdtrainers, enz.

en

Ik heb een hekel aan godsdienst en ik wil dus niet meebetalen aan het onderhoud van kerken, de verloning van priesters, enz.


Ik heb geen hekel aan welke dan ook, maar sport kan ik iets mee, sport is gezond.

Godsdienst is een heel ander verhaal, wereldwijd door de verschillende godsdiensten niets dan kommer en kwel.

Zelfs heden ten dage in Nederland nog worden kinderen bang gemaakt voor de niet bestaande hel, en dit terwijl er toch duidelijke wetten zijn tegen kindermishandeling.