PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Zo'n 80 procent van wiet en hasj is te sterk'



Eric de Blois
06-10-11, 14:05
'Zo'n 80 procent van wiet en hasj is te sterk'

ANP/Redactie − 06/10/11

Bron: volksrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2953264/2011/10/06/Zo-n-80-procent-van-wiet-en-hasj-is-te-sterk.dhtml)

http://static2.volkskrant.nl/static/photo/2011/18/8/2/20111006105847/media_xl_966662.jpg
© ANP

Ongeveer 80 procent van het huidige aanbod nederwiet en hasj in de coffeeshop bevat meer dan 15 procent van de werkzame stof THC. Dat zegt het Trimbos-instituut vandaag in reactie op het kabinetsvoornemen om van deze sterke soorten harddrugs te maken. Dat plan is overigens onuitvoerbaar en onnodig, meent de Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod.

Het Trimbos-instituut verricht jaarlijks steekproeven naar de THC-concentraties van wiet en hasj uit de coffeeshop. Het gemiddelde THC-gehalte stabiliseert zich volgens de meest recente rapportage over 2010 tussen 15 en 18 procent. De concentraties in geïmporteerde wiet en hasj ligt lager maar ook de sterkte van buitenlandse hasj ligt nog te hoog. De onderzoekers concluderen dat de sterkste wiet het populairste is. 'Kopers vragen naar de meest verkochte en naar de sterkste wiet.'

De Vereniging voor Opheffing van het Cannabisverbod beweert dat de maatregel onuitvoerbaar is, omdat alleen met testen in een laboratorium kan worden vastgesteld hoeveel THC er in softdrugs zit. Coffeeshophouders kunnen dus niet zelf de hoeveelheid THC meten. 'Ook al zouden we dat graag willen. Wij geven onze klanten graag productinformatie'. De bond noemt het vreemd om informatie te geven over een product dat eigenlijk niet legaal is.

Zowel de VOC als de BCD zeggen dat er meer werkzame stoffen in wiet en hasj zitten. Inzoomen op THC biedt dus maar een beperkt overzicht, vinden ze.

Reactie coffeeshopketen

Er bestaat geen praktische test en het is schier onmogelijk om een natuurproduct te controleren op een exacte concentratie, zegt ook de Brabantse coffeeshopketen Grass Company. Het bedrijf, met in totaal vier coffeeshops in Tilburg en Den Bosch, verwacht dat de nederhasj uit het assortiment verdwijnt samen met twee soorten geïmporteerde hasj en twee soorten nederwiet.

De Grass Company heeft 1 soort nederhasj, 6 soorten nederwiet en 7 soorten buitenlandse hasj in het assortiment. Nederhasj bevat volgens officiële cijfers 32,6 procent THC en verdwijnt vermoedelijk uit alle coffeeshops. De bekende nederwietsoorten Haze en Jack Herer (genoemd naar een Amerikaanse legalisatieactivist) zijn vermoedelijk ook te sterk. Het gemiddelde THC-gehalte van de bekende nederwiet White Widow schommelt precies op de grens van 15 procent.

De coffeeshopketen weerspreekt dat gebruikers juist op zoek zijn naar de sterkste soorten hasj en wiet. De meest verkochte hasj is Marokkaanse Ketama, de lichtste soort, aldus woordvoerder Gijs van Schijndel. De veel verkochte Marokkaanse hasj Crystal is vermoedelijk ook te sterk, zegt hij.

super ick
06-10-11, 17:49
Ik vind Strohrum 80% ook te sterk. Toch is het verkrijgbaar in de vrije verkoop.

Ik stel voor alle alcohol in de stadions te vervangen door een verlichte blow voor de wedstrijd en in de rust. Wordt er ook weer eens geklapt voor de tegenstander.

zomaareven
06-10-11, 21:05
Ik vind Strohrum 80% ook te sterk. Toch is het verkrijgbaar in de vrije verkoop.

Ik stel voor alle alcohol in de stadions te vervangen door een verlichte blow voor de wedstrijd en in de rust. Wordt er ook weer eens geklapt voor de tegenstander.

hahaha respect man!

Eric de Blois
06-10-11, 21:12
De oorlog tegen het gedogen en legaliseren van drugs is met de vrijheids gezinde partijen in de regering in alle hevigheid losgebarsten. Jammer. Niet alles van 'vroeger' is slecht. Gedogen heb ik overigens altijd buitengewoon hypocriet gevonden. Het beste is om teelt, handel, verkoop en gebruik te legaliseren. Het goedje moet gewoon bij AH in de schappen. Dan hebben criminelen het nakijken.

super ick
07-10-11, 11:49
De oorlog tegen het gedogen en legaliseren van drugs is met de vrijheids gezinde partijen in de regering in alle hevigheid losgebarsten. Jammer. Niet alles van 'vroeger' is slecht. Gedogen heb ik overigens altijd buitengewoon hypocriet gevonden. Het beste is om teelt, handel, verkoop en gebruik te legaliseren. Het goedje moet gewoon bij AH in de schappen. Dan hebben criminelen het nakijken.

Nou, ik vind het wel goed dat er enige regulering is. Of dat in de vorm van coffeshops moet weet ik niet zeker.
Sterke drank staat immers ook niet voor niets, niet in de schappen bij AH.

Volledig legaliseren is zeker een oplossing. In landen waar het verboden is blowen ze er niet minder om. Verbieden is dus geen oplossing.

Er wordt nogal eens laatdunkend gedaan over wiet maar vergis je niet. De teelt is in handen van zware criminelen die nergens voor terug deinzen. Er wordt veel geld in verdient.
Je wordt als coffeshophouder door de overheid verplicht zaken te doen met criminelen. Dat is de werkelijkheid.

Dat coffeshops bevoorraad zouden worden door kleine thuistelers is een fabeltje dat politiek gebruikt wordt om de handel in softdrugs een Mickey Mouse-imago aan te meten.