PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Het wordt steeds onveiliger in Afghanistan. Iedereen is bezig met weggaan'



Eric de Blois
08-10-11, 17:31
'Het wordt steeds onveiliger in Afghanistan. Iedereen is bezig met weggaan'

Redactie − 08/10/11

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2796/Afghanistan/article/detail/2958961/2011/10/08/Het-wordt-steeds-onveiliger-in-Afghanistan-Iedereen-is-bezig-met-weggaan.dhtml)

http://static0.volkskrant.nl/static/photo/2011/3/11/12/20111008134520/media_xl_969402.jpg
Twee Afghaanse jongens achterop een taxi. © AP

Het is de NAVO de afgelopen tien jaar niet gelukt om vrede en veiligheid te brengen in Afghanistan. Dat zei Volkskrant-correspondente Natalie Righton gisteren tijdens de uitzending van Pauw en Witteman.

'De poging van Bush om vrede te brengen is mislukt. Het is niet veiliger geworden en veel Afghanen zijn bezig met een plan om het land te ontvluchten. 'Het is nog niet in Nederland doorgedrongen dat het heel slecht gaat in Afghanistan', aldus Righton.

Righton kan zich nog redelijk vrij bewegen over straat, maar het wordt wel steeds onveiliger in het land. Ook is er veel haat jegens buitenlanders. 'De meeste Afghanen geloven in de complottheorie dat buitenlanders in Afghanistan zijn om de islam te vernietigen.'

Volgens Righton weten Nederlandse politici niet goed wat er in Afghanistan gaande is. 'Ze moeten eens een rondje over straat lopen om te horen wat de mensen echt denken', aldus Righton.

Nu de NAVO uit het land vertrekt in 2014 is er volgens Righton weinig reden voor de Taliban om nog een vredesakkoord te sluiten. 'De Amerikanen hebben de horloges, wij hebben de tijd' is een veel gehoorde uitspraak van de Taliban, aldus Righton.

Kunduz

Righton denkt dat de door Nederland getrainde politieagenten in Kunduz uiteindelijk wel een keer zullen moeten schieten. 'Maar ik kan me dan niet voorstellen dat Nederland dan meteen stopt met de missie.'

Eric de Blois
08-10-11, 17:35
We hadden nooit moeten deelenemen aan die missie. Ten eerste: we zijn niet aangevallen. Ten tweede: we hebben geen belangen in Afghanistan. Ten derde: een stammenoorlog is niet te winnen, tenzij je iedereen uitmoord. Ten vierde: het kost enorm veel geld waar niets tegenover staat voor Nederland. Ten vijfde: we kweken nieuwe vijanden en brengen onze veiligheid daarmee in gevaar. Onmiddelijk weg daar!

Eric de Blois
08-10-11, 17:41
Brits rapport waarschuwt voor Afghaanse burgeroorlog

Emma van der Wateren − 08/10/11

Bron: volkskrant.nl (http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Buitenland/article/detail/2958644/2011/10/08/Brits-rapport-waarschuwt-voor-Afghaanse-burgeroorlog.dhtml)

http://static3.volkskrant.nl/static/photo/2011/9/7/13/20111008102954/media_xl_969313.jpg
Amerikaanse militair in het oosten van Afghanistan. © REUTERS

Een rapport van de Britse overheid over de oorlog in Afghanistan waarschuwt voor een machtsovername door de Taliban of een burgeroorlog wanneer de troepen van de NAVO er in 2014 vertrekken. Het rapport gemaakt in opdracht van premier David Cameron spreekt van 'aanzienlijke risico's' hierop in het zuiden en oosten van het land.

Dat melden Britse media. Het rapport waarschuwt voor een 'zeer reële dreiging' dat buurlanden van Afghanistan, die uit zijn op macht, een burgeroorlog zullen steunen tussen verschillende regionale groepen en stammen. Een ander scenario is een overname van de Taliban in het gebied van de Pashtun-stammen in Afghanistan en Pakistan.

Dergelijke voorspellingen schetsen weliswaar de situatie in het ergste geval, maar zelfs in de meeste positieve uitkomst voorziet het rapport een gammele Afghaanse regering die voortdurend wordt bedreigd.

Een Britse diplomaat heeft tegen de Britse krant The Guardian (http://www.guardian.co.uk/world/2011/oct/07/afghan-civil-war-risk-warning) bevestigd dat dergelijke scenario's worden onderzocht. Het rapport wordt naar verwachting halverwege november gepresenteerd.

Kortman
08-10-11, 22:59
We hadden nooit moeten deelenemen aan die missie. Ten eerste: we zijn niet aangevallen. Ten tweede: we hebben geen belangen in Afghanistan. Ten derde: een stammenoorlog is niet te winnen, tenzij je iedereen uitmoord. Ten vierde: het kost enorm veel geld waar niets tegenover staat voor Nederland. Ten vijfde: we kweken nieuwe vijanden en brengen onze veiligheid daarmee in gevaar. Onmiddelijk weg daar!

Wie zei dat ook alweer , weg wezen daar we hebben er niks te zoeken.
Was dat niet WILDERS?
Dit verklaart meteen waarom er geen reactie komt
:hihi:

tanger'73
09-10-11, 02:09
We hadden nooit moeten deelenemen aan die missie. Ten eerste: we zijn niet aangevallen. Ten tweede: we hebben geen belangen in Afghanistan. Ten derde: een stammenoorlog is niet te winnen, tenzij je iedereen uitmoord. Ten vierde: het kost enorm veel geld waar niets tegenover staat voor Nederland. Ten vijfde: we kweken nieuwe vijanden en brengen onze veiligheid daarmee in gevaar. Onmiddelijk weg daar!

Nederland heeft nooit en te nimmer willen deelnemen. Maar als een potente zeearend met klem alsnog een beroep op haar doet, is Nederland gauw verkocht.

Wizdom
09-10-11, 09:26
Nederland de bedrijfspoedel (voor zover die bestaat...) van de VS...

Spoetnik
09-10-11, 17:52
Nederland moet onmiddelijk een aandeel opeisen in de opium handel!

super ick
09-10-11, 19:34
Nederland de bedrijfspoedel (voor zover die bestaat...) van de VS...

Er deugd helemaal niets hier.

Snap niet hoe het zo druk heeft kunnen worden.

Oja, graties geld. Stom, stom, stom,

Wizdom
09-10-11, 19:46
Er deugd helemaal niets hier.

Snap niet hoe het zo druk heeft kunnen worden.

Oja, graties geld. Stom, stom, stom,

Kun je niet tegen terechte kritiek? Het is toch allemaal zonde van al dat geld, materieel en mensenlevens of niet dan? Terwijl hier het geld hard nodig is om de zwaksten in de samenleving op de been te houden...

Kortman
09-10-11, 21:21
Nederland heeft nooit en te nimmer willen deelnemen. Maar als een potente zeearend met klem alsnog een beroep op haar doet, is Nederland gauw verkocht.

Vandaar dat ,, poedel,, Wilders er zo tegen is !
:zwaai:
:gniffel:

Kortman
09-10-11, 21:23
Kun je niet tegen terechte kritiek? Het is toch allemaal zonde van al dat geld, materieel en mensenlevens of niet dan? Terwijl hier het geld hard nodig is om de zwaksten in de samenleving op de been te houden...

Je bent zeker een van die verknipte P.V.V, stemmers.!!!
:gniffel:

tanger'73
09-10-11, 21:27
Vandaar dat ,, poedel,, Wilders er zo tegen is !
:zwaai:
:gniffel:

tegen met zijn muil, want als puntje bij paaltje komt blijft die stekker wel erg diep in z'n gat zitten.

Kortman
09-10-11, 22:15
Kun je niet tegen terechte kritiek? Het is toch allemaal zonde van al dat geld, materieel en mensenlevens of niet dan? Terwijl hier het geld hard nodig is om de zwaksten in de samenleving op de been te houden...

Zoals ik al eerder heb gezegd ,ook jij bent het volkomen eens met Wilders en gelijk heeft hij en jij ook
:lachu:

Kortman
09-10-11, 22:22
tegen met zijn muil, want als puntje bij paaltje komt blijft die stekker wel erg diep in z'n gat zitten.

Vindt je hij (Wilders)was toch tegen alles wat met AFGHANISTAN heeft te maken,ze moesten niet voor niets een andere parij voor instemming zoeken.
En nu schuurt zelfs JOB COHEN zijn togus *),tegen de huidige regering om vooral maar een paar stemmen terug te winnen.
GEWOON EERLIJK =EERLIJK maar ja de waarheid is nietaltijd even leuk.
*)Jiddisch voor reet.:gniffel:

Wizdom
09-10-11, 22:30
Zoals ik al eerder heb gezegd ,ook jij bent het volkomen eens met Wilders en gelijk heeft hij en jij ook
:lachu:

Wilders zegt dat alleen om dat hij weet dat Henk en Ingrid dat merendeels vindt. Ik geloof dat hijzelf persoonlijk graag heeft dat de Islamitisch Taliban in Afghanistan worden verslagen. Maar zelfs een rund als Wilders weet dat dat niet zal gebeuren...

Kortman
09-10-11, 22:57
Wilders zegt dat alleen om dat hij weet dat Henk en Ingrid dat merendeels vindt. Ik geloof dat hijzelf persoonlijk graag heeft dat de Islamitisch Taliban in Afghanistan worden verslagen. Maar zelfs een rund als Wilders weet dat dat niet zal gebeuren...

Zelfs hier ga je op je bek want het bewijst dat WILDERS geen rund is maar gewoon een slimme en gevaarlijke politicus is !

En je moet vooral toegeven dat JIJ gelooft!(Ik geloof persoonlijk)
Gewoon vaker doen je spreekt je zelf tegen .
Ik ga me nu toch afvragen wie er hier werkelijk ziek is !
En dan bedoel ik : een verknipte door haat verziekte geest .
Ik mag dan wel ziek zijn maar geestelijk zeker niet.
:tik:

tanger'73
09-10-11, 23:05
Vindt je hij (Wilders)was toch tegen alles wat met AFGHANISTAN heeft te maken,ze moesten niet voor niets een andere parij voor instemming zoeken.
En nu schuurt zelfs JOB COHEN zijn togus *),tegen de huidige regering om vooral maar een paar stemmen terug te winnen.
GEWOON EERLIJK =EERLIJK maar ja de waarheid is nietaltijd even leuk.
*)Jiddisch voor reet.:gniffel:

Als u denkt dat ik zaken laat afwegen op wat figuren als een wilders of cohen vinden, bent u wel van een vreemdsoortige allure.

Kortman
09-10-11, 23:58
Als u denkt dat ik zaken laat afwegen op wat figuren als een wilders of cohen vinden, bent u wel van een vreemdsoortige allure.
Vraag me af waar jij jou (zaken ) dan van af peutert , zeker uit je neus ?
Weer draai je gelijk een aal in in emmer met snot om de feiten heen.
Je doet niet anders dan de zaken af te wegen lees <<alles wat Widers doet is niet goed en wat Cohen betreft wel (maar die val je nu ook al af omdat hij zijn oppositie niet waar kan maken ).
O ja jou afwegen van zaken heb ik gezien ! met feiten kun je niet aan komen want dan haal je op zeemans manier BAKZEIL !
kleine herinnering ,waar blijven het topic en de andere beweringen waar ik om vroeg ??:gniffel:

tanger'73
10-10-11, 00:02
Vraag me af waar jij jou (zaken ) dan van af peutert , zeker uit je neus ?
Weer draai je gelijk een aal in in emmer met snot om de feiten heen.
Je doet niet anders dan de zaken af te wegen lees <<alles wat Widers doet is niet goed en wat Cohen betreft wel (maar die val je nu ook al af omdat hij zijn oppositie niet waar kan maken ).
O ja jou afwegen van zaken heb ik gezien ! met feiten kun je niet aan komen want dan haal je op zeemans manier BAKZEIL !
kleine herinnering ,waar blijven het topic en de andere beweringen waar ik om vroeg ??:gniffel:

Zaken omtrent wilders en cohen? Daar komt u mee, niet ik. Verder hoeft u geen enkele poging te wagen om een voorgaande nick weereens met een nieuwe te verhullen. Of beweert u dat u onder deze nick hier nieuw bent?

super ick
10-10-11, 14:02
Kun je niet tegen terechte kritiek? Het is toch allemaal zonde van al dat geld, materieel en mensenlevens of niet dan? Terwijl hier het geld hard nodig is om de zwaksten in de samenleving op de been te houden...

Die mening heb ik al diverse malen hier geventileerd.
Wat dat betreft zitten we dus wel op 1 lijn. Alleen van jou is het puntje 7.989 van kritiekpunten op Nederland. Ik lees van jou alleen maar afzijkerij terwijl dit nog steeds 1 van de rijkste,meest sociale en rechtvaardigste landen ter wereld is.

Wizdom
10-10-11, 19:28
Die mening heb ik al diverse malen hier geventileerd.
Wat dat betreft zitten we dus wel op 1 lijn. Alleen van jou is het puntje 7.989 van kritiekpunten op Nederland. Ik lees van jou alleen maar afzijkerij terwijl dit nog steeds 1 van de rijkste,meest sociale en rechtvaardigste landen ter wereld is.

Ik moet eerlijk toegeven dat het wel op afzeiken lijkt... Ik krijg er zelf soms ook een onbehaaglijk gevoel van... Maar volgens mij kan je het zo uitleggen...

Ik heb hier mijn hele leven al geleefd en ben hier gelukkig opgegroeid... Waar het hart vol van is daar loopt de mond van over...

M.a.w. ik zie de de waarden die Nederland groot hebben gemaakt verkwanselt worden.... Neem de solidariteit... De beleefdheid... De vernieuwing... De zelfbewustzaamheid... De nuchterheid... De objectiviteit... Het poldermodel... De punctualiteit... Het calvinistische... Leggen het loodje tegen de hufterigheid... Het neo-liberalisme... Het ongebreidelde kapitalisme...

Uiteraard zijn er ook zaken waar ik het nooit mee eens ben geweest zoals abortus, homofilie, euthanasie etc...

Kortman
10-10-11, 22:45
Zaken omtrent wilders en cohen? Daar komt u mee, niet ik. Verder hoeft u geen enkele poging te wagen om een voorgaande nick weereens met een nieuwe te verhullen. Of beweert u dat u onder deze nick hier nieuw bent?

Weer draai je er onder uit op een laffe manier ,want je kunt geen enkel bewijs aan voeren waar ik om vroeg !
Het enige wat je doet typisch de manieer van, OPNIEUW beschuldigen !
OM JE EIGEN HAGJE TE REDDEN

tanger'73
10-10-11, 22:58
Weer draai je er onder uit op een laffe manier ,want je kunt geen enkel bewijs aan voeren waar ik om vroeg !
Het enige wat je doet typisch de manieer van, OPNIEUW beschuldigen !
OM JE EIGEN HAGJE TE REDDEN

Weet u wat, u heeft helemaal gelijk. U bent wel een beetje de laatste hier op dit forum aan wie ik een letter schenk.

super ick
11-10-11, 07:10
Ik moet eerlijk toegeven dat het wel op afzeiken lijkt... Ik krijg er zelf soms ook een onbehaaglijk gevoel van... Maar volgens mij kan je het zo uitleggen...

Ik heb hier mijn hele leven al geleefd en ben hier gelukkig opgegroeid... Waar het hart vol van is daar loopt de mond van over...

M.a.w. ik zie de de waarden die Nederland groot hebben gemaakt verkwanselt worden.... Neem de solidariteit... De beleefdheid... De vernieuwing... De zelfbewustzaamheid... De nuchterheid... De objectiviteit... Het poldermodel... De punctualiteit... Het calvinistische... Leggen het loodje tegen de hufterigheid... Het neo-liberalisme... Het ongebreidelde kapitalisme...

Uiteraard zijn er ook zaken waar ik het nooit mee eens ben geweest zoals abortus, homofilie, euthanasie etc...

Misschien moet je je er minder van aantrekken.
Hier prikken helpt in ieder geval niet. De mensen buiten op straat zijn over het algemeen prettiger in de omgang dan hier.

Denk dat het ook een nieuwe in-en-in vergalde generatie betreft die alleen stijgende welvaart heeft gekend, gewend is dat alles voor handen is.
De gehaastheid, het keurslijf waarin je geperst wordt tegenwoordig speelt ook een rol. Mensen hebben minder tijd voor elkaar, hebben elkaar nergens voor nodig. Denken ze.........

Kortman
11-10-11, 22:18
Misschien moet je je er minder van aantrekken.
Hier prikken helpt in ieder geval niet. De mensen buiten op straat zijn over het algemeen prettiger in de omgang dan hier.

Denk dat het ook een nieuwe in-en-in vergalde generatie betreft die alleen stijgende welvaart heeft gekend, gewend is dat alles voor handen is.
De gehaastheid, het keurslijf waarin je geperst wordt tegenwoordig speelt ook een rol. Mensen hebben minder tijd voor elkaar, hebben elkaar nergens voor nodig. Denken ze.........

Dat ben ik met jou en Wizdom eens , de verhuftering zoals ik het noem gaat maar door, de ervenis van jaren soft beleid !
Een van de stomste fouten was de dienstplicht af schaffen.

Harts intelligentie
11-10-11, 22:21
http://www.youtube.com/watch?v=eS71l_DWeug&NR=1