PDA

Bekijk Volledige Versie : De eurocrisis levert de schatkist juist 7,5 miljard op



Soldim
12-10-11, 07:46
De eurocrisis levert de schatkist juist 7,5 miljard op

De historisch lage rente die Nederland betaalt door de eurocrisis leverde minister De Jager (Financiën) tussen 2009 en 2011 een meevaller op van 7,5 miljard euro. Daarmee zijn de extra kosten van de crisis - redding ABN Amro; gestegen begrotingstekort; noodlening voor Griekenland - nagenoeg gedekt.

Het door de Volkskrant berekende rentevoordeel - dat wordt bevestigd door het ministerie van Financiën - loopt de komende jaren verder op. De miljardenmeevaller voor De Jager staat haaks op de bewering van met name PVV, SP, ChristenUnie en de Partij voor de Dieren dat de Griekse crisis de Nederlandse belastingbetaler alleen maar geld kost.

Vorige week leende Nederland 1,1 miljard euro op de kapitaalmarkt (looptijd drie maanden) tegen een rente van 0,12 procent. Ook voor langer lopende staatsleningen (tien jaar) betaalt het kabinet een zeer lage rente: 2,4 procent. Dat is ruim 1 procent minder dan het voor de crisis betaalde. Nederlands schuldpapier wordt, net als het Duitse, door investeerders gezien als een veilige, stabiele belegging in de grillige financiële markten.

Gunstige tarieven
De zeer gunstige tarieven voor Nederland en Duitsland vinden hun tegenhanger in zwakkere eurolanden als Italië en Spanje. Beleggers vragen daar historisch hoge rentes omdat ze vrezen dat de landen niet in staat zullen zijn hun schulden af te betalen.
De rentedaling voor Nederland is sinds 2009 een feit. Had De Jager in dat jaar dezelfde rente moeten betalen als in 2007, dan was hij 2,7 miljard euro duurder uit geweest voor de uitgifte van nieuwe staatsleningen en schatkistpapier (kortlopende leningen). In 2010 bedroeg het voordeel 2,8 miljard, in 2011 ruim 2 miljard euro. Nederland ververst jaarlijks ongeveer 15 procent van de totale uitstaande staatsschuld (390 miljard euro).

Het ministerie van Financiën benadrukt dat de staat als gevolg van de crisis ook meer moest lenen, onder meer om ABN Amro overeind te houden. Daarnaast profiteert het ministerie niet maximaal van de ultralage rentetarieven omdat het zich met verzekeringen indekt tegen rentestijgingen in de toekomst.
Verder staat Nederland voor 55 miljard euro garant voor het Europese noodfonds. De Jager verwacht echter niet dat die garanties worden aangesproken.

Tegenvaller
Als met deze nadelen rekening wordt gehouden, resteert er volgens Financiën geen meevaller maar een tegenvaller van ongeveer 300 miljoen euro per jaar. De crisis gaat daarmee nagenoeg aan de schatkist voorbij. Daarnaast betaalt Griekenland rente aan Nederland over het geleende geld: 23,6 miljoen euro in 2010, dit jaar 90 miljoen, oplopend naar 273 miljoen in 2015.

de Volkskrant


--Zo gek nog niet dus, die Euro :hihi:

Bofko
12-10-11, 08:12
Goed artikel.

Dat simplistisch kosten-denken op macro-niveau wat je steeds vaker ziet stoort me mateloos.

Kosten-denken ligt op macro-economisch ( = lands ) niveau gezien veel anders en veel complexer dan op micro-economisch (= bedrijfs) niveau.
Op bedrijfsniveau zijn kosten duidelijk. Op lands niveau zijn de kosten van 1 bedrijf vaak weer opbrengsten voor een ander bedrijf . Dat moet dus geaggregeerd worden op macro-niveau.

In dit artikel worden kosten gecompenseerd via een ander mechanisme. De renteverlaging op staatsobligaties.

knuppeltje
12-10-11, 08:27
Zo gek nog niet dus, die Euro :hihi:

Dadelijk gaat de dolle blonde nog aan De Jager vragen of die niet nog een paar miljaardjes meer aan de Grieken wil lenen.

Soldim
12-10-11, 08:31
Dadelijk gaat de dolle blonde nog aan De Jager vragen of die niet nog een paar miljaardjes meer aan de Grieken wil lenen.

De kunst is om die Grieken, Portugesen, Italianen en Ieren net op het randje te houden. Zolang ze solvabel blijven, maar wel duidelijk in de risiko zone hebben we er voordeel van. Als het te goed begint te gaan zal de rente voor hun dalen en voor ons stijgen. Als ze over het randje gaan hebben we niet alleen de baten, maar ook de lasten....

knuppeltje
12-10-11, 09:09
De kunst is om die Grieken, Portugesen, Italianen en Ieren net op het randje te houden. Zolang ze solvabel blijven, maar wel duidelijk in de risiko zone hebben we er voordeel van. Als het te goed begint te gaan zal de rente voor hun dalen en voor ons stijgen. Als ze over het randje gaan hebben we niet alleen de baten, maar ook de lasten....

Dat moet lukken.

Bart.NL
12-10-11, 09:17
De kunst is om die Grieken, Portugesen, Italianen en Ieren net op het randje te houden. Zolang ze solvabel blijven, maar wel duidelijk in de risiko zone hebben we er voordeel van. Als het te goed begint te gaan zal de rente voor hun dalen en voor ons stijgen. Als ze over het randje gaan hebben we niet alleen de baten, maar ook de lasten....

Echte Hollandse koopmansgeest ofwel het Scheringa model van financiële uitbuiting.

Zet ze op hun maximum (optoppen heet dat geloof ik) zodat ze tegen hoge rente bij ons moeten lenen, terwijl wij voor hen goedkoper kunnen lenen.

Het verschil steken we in onze zak.

knuppeltje
12-10-11, 09:26
Ziehier het Scheringa model van financiële uitbuiting.

En we weten wat er met de DSB is gebeurd.

Scheringa besodemieterde de kluit al vanaf het begin af aan. Die schurk hadden ze moeten opsluiten.

Wij nemen gewoon wraak op de Grieken omdat die eerst ons hebben besodemieterd. Zeg maar: Boontje komt om zijn loontje.

Maar toch, we moeten, of we er nu aan verdienen of niet, er toch maar voor zorgen dat de EU in stand blijft, vind ik.

super ick
12-10-11, 09:33
Zet ze op hun maximum (optoppen heet dat geloof ik) zodat ze tegen hoge rente bij ons moeten lenen, terwijl wij voor hen goedkoper kunnen lenen.

Het verschil steken we in onze zak.

Meesterlijk hoor.

Lenen aan hen die niet terugbetalen en bovendien corrupt zijn. Volgens mij de 2 grootste redenen voor een verstrekker om niet tot verstrekken over te gaan.

Heeft niets meer met lenen te maken maar alles met politiek.

knuppeltje
12-10-11, 09:35
Heeft niets meer met lenen te maken maar alles met politiek.

Alles is politiek

Soldim
12-10-11, 09:48
Heeft niets meer met lenen te maken maar alles met politiek.

Dat zei Pas (http://www.maroc.nl/forums/4869293-post3.html) gisteren ook al.

Bart.NL
12-10-11, 10:22
Meesterlijk hoor.

Lenen aan hen die niet terugbetalen en bovendien corrupt zijn. Volgens mij de 2 grootste redenen voor een verstrekker om niet tot verstrekken over te gaan.

Heeft niets meer met lenen te maken maar alles met politiek.

Het probleem zit hem in de Euro. Die is er niet alleen door de politieke, maar ook door de economische elite erdoor gedrukt.

Doordat Griekenland in de Euro zit, gaf dat een soort schijnzekerheid voor banken. Banken hebben de neiging om door te blijven lenen zolang er een vangnet is. Een vangnet geeft een verkeerd signaal af.

Bovendien hebben grote zakenbanken (m.n. Goldman Sachs) een rol gespeeld in het wegmoffelen van de schuld van Griekenland, zodat de Griekse situatie er beter uitzag dan die was.

Ieder land is anders qua begrotingsdiscipline, corruptie, arbeidsmentaliteit, enz.

Door al deze landen in één monetaire unie te stoppen, krijg je problemen.

Was dat niet gebeurd, dan waren de verschillen in de economieën via waardedalingen en stijgingen van de diverse valuta opgelost.

H.P.Pas
12-10-11, 12:24
--Zo gek nog niet dus, die Euro :hihi:

Dank de zwakke Euro loopt de Duitse export op hoogtoeren. (Germanisme ?)
De werkloosheid daalt navenant. :) Moeilijk allemaal.

mark61
12-10-11, 16:38
Gek hoe al ons onderbuiktuig opeens heel afwezig is.

En dan gaat het nog niet eens over de honderden miljarden die de EU en de euro ons opgeleverd hebben en nog gaan opleveren.

mark61
12-10-11, 16:40
Het probleem zit hem in de Euro.

Welk probleem? Griekenland is peanuts vergeleken bij de opbrengst van de euro.

Eric de Blois
12-10-11, 16:47
Meesterlijk hoor.

Lenen aan hen die niet terugbetalen en bovendien corrupt zijn. Volgens mij de 2 grootste redenen voor een verstrekker om niet tot verstrekken over te gaan.

Heeft niets meer met lenen te maken maar alles met politiek.

Applaus.

Bart.NL
12-10-11, 16:57
Welk probleem? Griekenland is peanuts vergeleken bij de opbrengst van de euro.

Een kosten/baten analyse bij deze boude uitspraak zou het wat overtuigender maken.

Ik zie geen significante stijging van de lange termijn economische groei na 1999 of 2002.

Bovendien wordt de rekening nog wel gepresenteerd.

Een lage euro en veel exporteren brengt andere landen in de schulden (die ze dan weer niet terug kunnen betalen).

We hebben behalve problematische schuldenaren ook problematische exporteurs. Flexibele wisselkoersen lossen dat probleem op.

Vroeger konden de Yen en de D-mark stijgen totdat de betalingsbalansen in evenwicht waren.

Dat gebeurde niet omdat de koersen werden gemanipuleerd vanwege politieke overwegingen (export lobby).

Eric de Blois
13-10-11, 00:30
Kunnen we in plaats van lenen Griekenland niet beter gewoon kopen? Het land is inmiddels in waarde gezakt ook. We kunnen dan wat drukke regio's in ons land ontvolken.

super ick
13-10-11, 09:44
Dat zei Pas (http://www.maroc.nl/forums/4869293-post3.html) gisteren ook al.

Dan heeft Pas gelijk.

Tomas
13-10-11, 09:51
Heeft iemand de ironische opmerking, dat deze hele crisis gebaseerd is op het geloven dat je rijk kan worden aan slechte leningen, al gemaakt?

super ick
13-10-11, 09:56
Heeft iemand de ironische opmerking, dat deze hele crisis gebaseerd is op het geloven dat je rijk kan worden aan slechte leningen, al gemaakt?

Nee, doe jij het anders ff :hihi:

Tomas
13-10-11, 10:01
Geen tijd. Ik ben trouwens nog altijd niet overtuigd dat dat de Grote Oorzaak is van de huidige crisis is. Ik denk nog altijd dat slecht, onverantwoordelijk en risicovol bankieren, graaien, liegen, oplichten etc iets is van alle tijden. Maar dat de onduidelijke -en volgens mij extreme- kosten van de oorlogen van de laatste tijd allerlei duistere zaakjes wat meer dan gebruikelijk aan het licht brengt. Evengoed moet je natuurlijk niet risicovol bankieren en corruptie bestrijden.

Bart.NL
13-10-11, 10:57
Heeft iemand de ironische opmerking, dat deze hele crisis gebaseerd is op het geloven dat je rijk kan worden aan slechte leningen, al gemaakt?

Iets met Scheringa en optoppen maar niemand lijkt het te begrijpen.

Ironie is moeilijk en leidt vaak tot misverstanden.

super ick
13-10-11, 11:10
Geen tijd. Ik ben trouwens nog altijd niet overtuigd dat dat de Grote Oorzaak is van de huidige crisis is. Ik denk nog altijd dat slecht, onverantwoordelijk en risicovol bankieren, graaien, liegen, oplichten etc iets is van alle tijden. Maar dat de onduidelijke -en volgens mij extreme- kosten van de oorlogen van de laatste tijd allerlei duistere zaakjes wat meer dan gebruikelijk aan het licht brengt. Evengoed moet je natuurlijk niet risicovol bankieren en corruptie bestrijden.

Volgens mij is het systeem van met geld, geld maken over de kop gedraaid omdat er geen enkele vorm van controle op zat en de graaiers hebben gepakt wat ze pakken konden op de korte termijn. (het systeem was daar ook min of meer op ingericht).

Met schijt aan wat goed was voor maatschappij of de consument.