PDA

Bekijk Volledige Versie : Fracties weigeren openheid 0ver 27 miljoen aan subsidie



knuppeltje
15-10-11, 10:39
De Tweede kamer heeft vorige maand achter gesloten deuren besloten geen enkele informatie te verstrekken over de 27 miljoen euro die de Kamerfracties in 2010 aan subsidie ontvingen. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.

Vertegenwoordigers van alle fracties besloten in een bijeenkomst van het Presidium van de Tweede Kamer - het dagelijks bestuur - over de vertrouwelijkheid van deze gegevens. Ook werd een protocol opgesteld over hoe om te gaan met vragen vanuit de media over de zogeheten fractiekosten subsidies, die onder meer zijn bedoeld voor het inhuren van fractiemedewerkers en de kantoorkosten in de Tweede Kamer.

Volgens betrokkenen wilden de Kamerleden, die in de regel juist voorstanders zijn van transparantie, de gegevens niet prijsgeven uit angst voor Britse toestanden. In Groot-Britannië leidde het bekend worden vaan bonnetjes van parlementariërs twee jaar geleden tot grote ophef. Enkele volksvertegenwoordigers stapten op, anderen moesten grote bedragen terugbetalen.

De beslissing tot geheimhouding door de Tweede Kamer heeft geleid tot verdeeldheid onder politieke partijen. De SP besloot medio september als eerste het besluit van de Kamer naast zich neer te leggen. Die partij heeft verantwoording afgelegd over haar subsidies. Daaruit blijkt dat de SP-fractie de afgelopen jaren de subsidie bij lange na niet op kreeg. In 2008, 2009 en 2010 hield de fractie jaarlijks zo'n twee miljoen over. De SP heeft zich in het verleden vaak gekeerd tegen de in hun ogen hoge vergoeding voor Kamerleden en -fracties.

Donderdag kwam na vragen van het partijbestuur ook de PvdA-fractie over de brug. De verantwoording is ter inzage gelegd. PvdA-voorzitter Lilianne Ploumen heeft een brief naar de andere partijen gestuurd waarin zij oproept tot openheid.

Uit de PvdA-verantwoording blijkt dat de fractie - in tegenstelling tot de SP - wel de volledige subsidie opsoupeert. Het leeuwendeel wordt uitgegeven aan de 80 man sterke personele ondersteuning van de fractie.

Ook valt de uitzonderingspositie van PvdA-Kamerlid Khadija Arib op. In tegenstelling tot haar collega's - die assistenten inhuren via de fractie - blijkt Arib zelf voor zo'n 60 duizend euro een medewerker in dienst te hebben genomen. D66, GroenLinks en de ChristenUnie kondigden, na eerdere weigeringen, vrijdagmiddag aan spoedig opening van zaken te geven. (VK.nl)

Zo'n Ariba toch. Wilders wilde haar vanwegen haar dubbel paspoort nog het liefst direct land uitschoppen als ze niet een van die paspoorten zou willen opgeven.

En zie. Die dame, die trouwens wel honderd keer beschaafder is dan die achterlijke dolle blonde, betaalt zelfs 60 duizend euro uit eigen zak voor een medewerker om haar werk in de Kamer zo goed mogelijk te kunnen doen. Als dat geen bewijs voor opperste loyaliteit aan de Nederlandse samenleving is, schiet mij dan maar lek.

Bart.NL
15-10-11, 11:02
Zo'n Ariba toch. Wilders wilde haar vanwege haar dubbel paspoort nog het liefst direct land uitschoppen als ze niet een van die paspoorten zou willen opgeven.

Een paspoort is garantie voor loyaliteit. Wilders is daar zelf het meest in het oog springende voorbeeld van.

knuppeltje
15-10-11, 11:13
Een paspoort is garantie voor loyaliteit. Wilders is daar zelf het meest in het oog springende voorbeeld van.

Een paspoort is niets meer of minder dan een ordinair gebruiksvoorwerp. Het is een dood ding dat zelf niets kan, ook geen loyaliteit betuigen. Allen volslagen zotten denken van wel.

super ick
15-10-11, 11:21
HEt lijkt wel of 'de Nederlander' alles gelaten over zich heen laat komen.

Miljarden subsidies worden verstrekt zonder enige controle,
Kamer neemt het er goed van,

Intussen alle burgertjes uitknijpen.

MEn mort wat maar komt niet in beweging.

Bart.NL
15-10-11, 11:22
Een paspoort is niets meer of minder dan een ordinair gebruiksvoorwerp. Het is een dood ding dat zelf niets kan, ook geen loyaliteit betuigen. Allen volslagen zotten denken van wel.

Het is een omkering van oorzaak en gevolg.

Als je een loyaliteit naar een bepaald land hebt, wil je misschien een paspoort van dat land.

Dus het verbieden van het hebben van een paspoort lost het loyaliteitsconflict niet op.

Wilders is misschien gelukkiger met een Israëlisch paspoort.

Maar zou hij dat paspoort nooit kunnen krijgen, dan verandert zijn loyaliteit daardoor niet.

Bart.NL
15-10-11, 11:27
HEt lijkt wel of 'de Nederlander' alles gelaten over zich heen laat komen.

Miljarden subsidies worden verstrekt zonder enige controle,
Kamer neemt het er goed van,

Intussen alle burgertjes uitknijpen.

MEn mort wat maar komt niet in beweging.

Zolang de maag nog gevuld is, blijft het bij morren. Maar de situatie zal waarschijnlijk snel verslechteren. En er zijn nog wel wat meer problemen waarvoor een oplossing gevonden moet worden.

Maar... als de tweede kamerfracties 27 miljoen moeten kosten, vraag ik me af waarom het koningshuis 100 miljoen moet kosten.

knuppeltje
15-10-11, 11:32
HEt lijkt wel of 'de Nederlander' alles gelaten over zich heen laat komen.

Miljarden subsidies worden verstrekt zonder enige controle,
Kamer neemt het er goed van,

Intussen alle burgertjes uitknijpen.

MEn mort wat maar komt niet in beweging.

Dat krijg je als het goed gaat met de burger. Daar worden ze lui van. Ze zouden eens wat harder moeten werken, net als in andere Europese landen.

Huh? Miljarden subsidie aan de Kamer?

En toch nog steeds is het hier voor 99,9 procent van de bevolking de beste stek ter wereld.

Arme burgertjes maar weer. Ze kunnen toch stemmen?

knuppeltje
15-10-11, 11:52
Het is een omkering van oorzaak en gevolg.

Als je een loyaliteit naar een bepaald land hebt, wil je misschien een paspoort van dat land.

Dus het verbieden van het hebben van een paspoort lost het loyaliteitsconflict niet op.

Wilders is misschien gelukkiger met een Israëlisch paspoort.

Maar zou hij dat paspoort nooit kunnen krijgen, dan verandert zijn loyaliteit daardoor niet.

Ik geloof dat je daar flink mee bezig bent.

Dat heeft Khadija ook, wees maar niet ongerust.

Nee, helemaal niet. Ook met één paspoort kun je roven, moorden, bedriegen, frauderen, op grote schaal de belasting oplichten, het milieu naar de knoppen helpen, etc etc. Allemaal niet erg loyaal aan de samenleving maar wel ontwrichtent.

Dat weet ik niet, van mij mag hij er vandaag nog voor goed naar verhuizen. Misschien wil Super hem wel meenemen naar Afrika als hij daar over een tijdje naartoe emigreert.

Die is nergens loyaal aan, niet eens aan zijn eigen kiezers. Ook die besodemietert hij naar hartelust zoveel als hij dat wilt.

super ick
15-10-11, 11:53
Dat krijg je als het goed gaat met de burger. Daar worden ze lui van. Ze zouden eens wat harder moeten werken, net als in andere Europese landen.

Huh? Miljarden subsidie aan de Kamer?

En toch nog steeds is het hier voor 99,9 procent van de bevolking de beste stek ter wereld.

Arme burgertjes maar weer. Ze kunnen toch stemmen?

Volgens mij werken 'wij' al harder dan de gemiddelde Europeaan en heb jij een beetje last van de generatiekloof (vroeger werkten we harder, deden we dat niet, gebeurde dat niet, was het gezelliger, was alles beter. VErdomd, met dat ik het optik en lees denk ik: HEt was ook zo :hihi: )

Nee geen miljardensubsidies aan de kamer. Er loopt momenteel een hele duscussie rond een publicatie over alle subsidies in het algemeen. 6 miljard waarvan 1/8 deel slechts achteraf gecontroleerd wordt...............

HEt is hier inderdaad 1 van de betere plekken.............voor de zieken en de zwakken, wat ik op zich goed kan billijken. Maar helaas ook voor de onwilligen en de luilakken. Die komen mij al decennia de strot uit.

knuppeltje
15-10-11, 12:13
Volgens mij werken 'wij' al harder dan de gemiddelde Europeaan :hihi: )

Nee geen miljardensubsidies aan de kamer.

HEt is hier inderdaad 1 van de betere plekken.............voor de zieken en de zwakken, wat ik op zich goed kan billijken.

Maar helaas ook voor de onwilligen en de luilakken. Die komen mij al decennia de strot uit.

Er is zojuist een rapport hierover verschenen. Conclusie: Wijn zijn wel elke dag druk bezig, maar echt werken valt wel mee. Heb ik altijd al gevonden trouwens, heeft niets met een generatiekloof van doen. Wel denk ik dat voor de tijd van de sociale voorzieningen mensen uit noodzaak wel veel harder moesten werken. Maar wie naar die tijd terug wil verklaar ik voor zeer ernstig gestoord. Scholing is ook een sociale voorziening, en wel een van de allerbelangrijkste.

Het stuk gaat anders wel over de subsidies aan de Kamer-fracties en niet over andere subsidies.

Voor alle niet-miljonairs is het hier de beste stek ter wereld, nog wel. Maar dat laatste heeft met de veranderende realiteit van heel de wereld te maken.

Dat is nu juist het kenmerk van welvaart, of jou dat de strot uitkomt of niet.

super ick
15-10-11, 12:48
Er is zojuist een rapport hierover verschenen. Conclusie: Wijn zijn wel elke dag druk bezig, maar echt werken valt wel mee. Heb ik altijd al gevonden trouwens, heeft niets met een generatiekloof van doen. Wel denk ik dat voor de tijd van de sociale voorzieningen mensen uit noodzaak wel veel harder moesten werken. Maar wie naar die tijd terug wil verklaar ik voor zeer ernstig gestoord. Scholing is ook een sociale voorziening, en wel een van de allerbelangrijkste.

BRUSSEL - De arbeidsproductiviteit in de Nederlandse industrie is de op één na hoogste van de hele Europese Unie. Alleen de Ierse werknemers doen het beter. Dat staat in het jaarrapport van de Europese Commissie over het concurrentievermogen in de EU.

Arbeidsproductiviteit Nederland aan top in EU - Economie - Algemeen - Nieuws - Stentor (http://www.destentor.nl/nieuws/algemeen/economie/article9672325.ece)

mark61
15-10-11, 13:27
Ongehoord. Ik wil een schandaal van Britse proporties.

Bart.NL
15-10-11, 14:59
Ik geloof dat je daar flink mee bezig bent.

Omkeren oorzaak en gevolg?

Het hebben van een paspoort is geen oorzaak van loyaliteit.

Toch kunnen mensen een bepaald paspoort hebben omdat ze zich een burger van een bepaald land voelen.

Het hebben van een paspoort kan dus wel wijzen op een loyaliteitsconflict.

Maar het verbieden van dubbele paspoorten lost dat probleem niet op.

Eric de Blois
15-10-11, 17:06
Een paspoort is niets meer of minder dan een ordinair gebruiksvoorwerp. Het is een dood ding dat zelf niets kan, ook geen loyaliteit betuigen. Allen volslagen zotten denken van wel.

Daar ben ik het helemaal met je eens.



De Tweede kamer heeft vorige maand achter gesloten deuren besloten geen enkele informatie te verstrekken over de 27 miljoen euro die de Kamerfracties in 2010 aan subsidie ontvingen. Dit blijkt uit onderzoek van de Volkskrant.


De overheid verwacht van burgers alle inkomsten netjes op te geven. Echter de overheid zelf maakt er een potje van door de eigen boekhouding te vertroebelen. Een goed voorbeeld doet goed volgen.

Wizdom
15-10-11, 20:59
Het vreemde is dat er op veel basisvoorzieningen is bezuinigd waar alle Nederlanders samen aan betalen maar ook samen baat bij hebben... Neem nu de ziektekosten, de kinderopvang, de WW... ect...

Daar wordt niet op bezuinigd... Sterker nog... Er wordt 2 miljard extra uitgegeven... Dat zijn de subsidies... Die ook grotendeels ook niet gecontroleerd wordt... Dat is je reinste een louche aangelegenheid...

super ick
15-10-11, 23:28
Griffiekosten verdubbelen werd ook bezuinigen genoemd.
Hoe ver kun je zinken als je dingen duurder maken, bezuinigen noemt...........

super ick
16-10-11, 15:35
Ongehoord. Ik wil een schandaal van Britse proporties.

Je bent een trol.