PDA

Bekijk Volledige Versie : Hollande(r) wordt mogelijks president van Frankrijk



Marsipulami
17-10-11, 11:59
Francois Hollande: 'ik ga de Franse droom nieuw leven inblazen'

maandag 17 oktober 2011 om 07u14

François Hollande, die verkozen is als PS-kandidaat om het bij de Franse presidentsverkiezingen van volgend jaar op te nemen tegen Nicolas Sarkozy, zegt "een mandaat te hebben gekregen om links te laten winnen".


Hollande haalde meer dan 56 procent van de stemmen bij de 'primaries'. "Vanavond heb ik van een deel van jullie een mandaat gekregen om links te laten winnen. Ik zal er al mijn krachten, al mijn energie, voor gebruiken", verklaarde hij aan de militanten op de zetel van de PS in Parijs.

Beter leven voor de Franse jeugd

"Deze overwinning geeft mij de kracht en de legitimiteit om me voor te bereiden voor de grote afspraak van de presidentsverkiezingen. De Fransen moeten niets meer weten van de politiek van Nicolas Sarkozy. We gaan winnen", riep hij uit.

Franse droom nieuw leven inblazen

Hollande beloofde dat hij de Franse jeugd graag een beter leven wil schenken dan de vorige generatie: "dat is de Franse droom die ik nieuw leven wil inblazen". Hij zei ook nog de kandidaat te willen zijn van "het respect, de dialoog, de democratie".

Onmacht van Europa

De presidentskandidaat getuigde dat heel wat Fransen het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, door problemen met werkloosheid, onbetaalbare huisvesting of gezondheid. "Daarnaast zijn er nog de uitwassen van de financiële wereld, de mondialisering, de onmacht van Europa en de uitdagingen op milieuvlak."

Aan de voorverkiezing namen meer dan 3 miljoen kiezers deel. (Belga/EE)