PDA

Bekijk Volledige Versie : Rent-a-Priest kan werk niet aan



Marsipulami
23-10-11, 14:00
Rent-a-Priest kan werk niet aan

zondag 23 oktober 2011 om 08:40u (Bron: DS / RKnieuws.net)


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Rent-a-Priest heeft werk te veel en zoekt dringend nieuwe voorgangers, meldde de Standaard zaterdag. Sinds het misbruikschandaal is het aantal vragen voor vieringen verdubbeld, zegt de organisatie, die dit jaar al meer dan duizend aanvragen te verwerken kreeg.


Op de website van Rent-a-Priest staat te lezen dat de organisatie enthousiaste en bekwame mensen zoekt die bereid zij voor te gaan in vieringen, rituelen en sacramenten. Rent-a-Priest denkt vooral aan mensen die zich nog moeilijk kunnen vinden in de standpunten van instituten of zich niet willen opsluiten in de categorieën van vrijzinnigheid of kerkinstituut.

knuppeltje
23-10-11, 14:36
Hoe kan dat Mars? Hebben ze dan al zoveel priesters uit het ambt gezet of hebben ze er al zoveel opgesloten, dat er nu zo'n groot tekort aan is?

Marsipulami
23-10-11, 14:52
Hoe kan dat Mars? Hebben ze dan al zoveel priesters uit het ambt gezet of hebben ze er al zoveel opgesloten, dat er nu zo'n groot tekort aan is?

Nah, priesters genoeg. Ik denk dat het dalend aantal priesters gelijke tred houdt met het dalend aantal gelovigen. Ik denk dat de gemiddelde case-load per priester in verhouding tot het aantal kerkbezoekende gelovigen zelfs gedaald is.

In België zit er voor zover ik geïnformeerd ben één priester in de gevangenis. Dus die zal het verschil ook niet maken wat het tekort aan voorgangers betreft.

Probleem zijn de mensen die de kerk verlaten hebben. Die willen nog altijd plechtige rituelen bij geboorte, huwelijk, begrafenis enz.

De niet-gelovigen zijn te vadsig en te gierig om voor hun soortgenoten dergelijke rites de passage te organiseren en te faciliteren. Vandaar dat men dan toch weer terug valt op de kerk als puntje bij paaltje komt en mijn zijn ouders bij overlijden een waardige afscheidsplechtigheid wil gunnen.

Rent-a-priest zijn mensen die tegen betaling, niet noodzakelijk (ex-) priesters, de klus komen klaren als je niks meer wil weten van de kerk en toch een plechtigheid met een voorganger wil.

Marsipulami
23-10-11, 15:15
Soort viering - Ritueel Richtprijzen (*) & (**)

Voor geboorte- & of doopviering

150 Euro Voor één of meerdere kinderen uit hetzelfde gezin blijft de prijs dezelfde
Voor kinderen uit twee of méér gezinnen wordt een meerprijs gerekend. Gesprekskosten inbegrepen.

Huwelijken & Jubilea

300 Euro gesprekskosten inbegrepen.

Religieuze groeifeesten (communies, vormsel)

Groeifeesten met meerder kinderen uit
verschillende gezinnen: prijs af te spreken 200 Euro
Gesprekskosten inbegrepen.

Afscheidsviering

250 Euro gesprekskosten inbegrepen.

(*) EVENTUELE SUPPLEMENTEN DIE DE AANVRAGERS ZELF WENSEN, ZOALS TEKSTVERWERKING EN BOEKJES ZIJN IN DIE RICHTPRIJZEN NIET INBEGREPEN.
(**) exclusief de vervoerskosten à 0,30 Euro de km.

http://www.rentapriest.be/prijzen.html

knuppeltje
23-10-11, 15:16
Rent-a-priest zijn mensen die tegen betaling, niet noodzakelijk (ex-) priesters, de klus komen klaren als je niks meer wil weten van de kerk en toch een plechtigheid met een voorganger wil.

Als de vraag daarnaar bij jullie nu dan zo groot is, dan is volgens mij het einde van de kerk nabij. Daar gaat juillie ooit zo rijke roomse leven.

Straks moeten jullie weer naar Wij Heren van Zichem gaan kijken om nog te kunnen zien hoe een pastoor eruit ziet. :haha: